Przymus urlopowy

Data: 2011-06-17 15:21:11
Autor: PPB
Przymus urlopowy
Witam serdecznie

W firmie, w której pracuję, pojawił się adresowany do wszystkich pracowników mail następuj±cej tre¶ci:

***********Pocz±tek cytatu***************

Proszę wszystkich o złożenie wniosku urlopowego na dzień 24 czerwca br.

Dyrektorów i kierowników proszę o dopilnowanie, aby wszystkie wnioski złożono.
Sytuacje wymagaj±ce pracy pracowników w tym dniu proszę zgłaszać do mnie
za każdym razem.

***********Koniec cytatu***************

Czy takie postępowanie jest legalne? Co grozi za niezastosowanie się?

Pozdrawiam
Piotr Paweł

Data: 2011-06-17 15:44:13
Autor: SDD
Przymus urlopowy

Użytkownik "PPB" <piotr.pawel.biegowy@wp.pl> napisał w wiadomo¶ci news:itfkan$1s4l$1newsread.aster.pl...

Czy takie postępowanie jest legalne? Co grozi za niezastosowanie się?

Prosze wszystkich, by jutro zalozyli czerwone skarpety w zoltobezowe paski.
Co grozi za niezastosowanie sie? Jakie sankcje KP przewiduje?

Pozdrawiam
SDD

Data: 2011-06-17 16:06:29
Autor: Maddy
Przymus urlopowy
W dniu 17-06-2011 15:44, SDD pisze:
UĹĽytkownik "PPB"<piotr.pawel.biegowy@wp.pl>  napisaĹ‚ w wiadomoĹ›ci

Czy takie postępowanie jest legalne? Co grozi za niezastosowanie się?

Prosze wszystkich, by jutro zalozyli czerwone skarpety w zoltobezowe paski.
Co grozi za niezastosowanie sie? Jakie sankcje KP przewiduje?

Za mało danych. Sama treśc nakazu nie pozwala stwierdzić, czy może on być przedmiotem polecenia służbowego.
A moĹĽe firma prowadzi jakÄ…Ĺ› kampaniÄ™, moĹĽe nawet charytatywnÄ…, ktĂłra wymaga tych skarpetek jako symbolu?

Zły przykład, dobór stroju nie do końca jest prywatna sprawą pracownika.

Jak już bawić się argumentami ad absurdum, to może jednak po chwili namysłu. To trudny instrument erystyczny.
Większość tego typu zabaw na tej liście robi głupka raczej z używającego tej broni niż jego adwersarza.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-06-17 15:44:24
Autor: Maddy
Przymus urlopowy
W dniu 17-06-2011 15:21, PPB pisze:
Witam serdecznie

W firmie, w której pracuję, pojawił się adresowany do wszystkich pracowników
mail następującej treści:

***********PoczÄ…tek cytatu***************

Proszę wszystkich o złożenie wniosku urlopowego na dzień 24 czerwca br.

DyrektorĂłw i kierownikĂłw proszÄ™ o dopilnowanie, aby wszystkie wnioski
złożono.
Sytuacje wymagające pracy pracowników w tym dniu proszę zgłaszać do mnie
za kaĹĽdym razem.

***********Koniec cytatu***************

Czy takie postępowanie jest legalne? Co grozi za niezastosowanie się?

Nie jest. Urlop udzielany jest wyłącznie na wniosek pracownika (wyjątek to okres wypowiedzenia). Nie można wydać polecenia wzięcia urlopu.
Mógłby, jeżeli praca w ten dzień bardzo pracodawcy nie lży, po prostu zrobić pracownikom płatne wolne ekstra.

Kary za przyjście do pracy w dzień roboczy nałożyć nie można.
Formalnie nie można (chociaż ktoś może próbować np. dać naganę, papier zniesie wszystko).
Ale jakie będą nieformalne konsekwencje takiej pracowitości, to zależy od atmosfery w firmie. Może być tylko kwaśna mina szefa, a mogą być szykany i numerek 1. w kolejce do zwolnienia, jak się nadarzy okazja.

Prawo jest po Twojej stroni ale ryzyko skorzystania z niego musisz sam ocenić.

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-06-17 16:41:23
Autor: cef
Przymus urlopowy
Maddy wrote:
Proszę wszystkich o złożenie wniosku urlopowego na dzień 24 czerwca
br. Czy takie postępowanie jest legalne? Co grozi za niezastosowanie się?

[...]

A skąd wiecie jaki jest plan urlopów przyjety czy ustalony w tym zakładzie?
Może już na poczatku roku było wiadomo, że wolne i chodzi tylko o formalne papierki?

Data: 2011-06-17 17:26:49
Autor: spp
Przymus urlopowy
W dniu 2011-06-17 16:41, cef pisze:

A skąd wiecie jaki jest plan urlopów przyjety czy ustalony w tym zakładzie?
Może już na poczatku roku było wiadomo, że wolne i chodzi tylko o
formalne papierki?

Co to znaczy 'było wiadomo'?
Szef zawsze może dać płatne wolne ale żądać wzięcia urlopu to brakuje jednak ku temu podstawy?

--
spp

Data: 2011-06-17 17:49:24
Autor: cef
Przymus urlopowy
spp wrote:

A skÄ…d wiecie jaki jest plan urlopĂłw przyjety czy ustalony w tym
zakładzie? Może już na poczatku roku było wiadomo, że wolne i chodzi
tylko o formalne papierki?

Co to znaczy 'było wiadomo'?

Tzn, ze w tym planie ustalono ten dzień.

Szef zawsze może dać płatne wolne ale żądać wzięcia urlopu to brakuje
jednak ku temu podstawy?

Do ĹĽÄ…dania ot tak podstaw nie ma.
Ale chyba da siÄ™ legalnie zorganizowac
urlop w ten dzień? Zaklepując to jakos wczesniej w tym planie?

Data: 2011-06-17 18:16:03
Autor: spp
Przymus urlopowy
W dniu 2011-06-17 17:49, cef pisze:

[...]

No właśnie chodzi o to, że bez zgody pracownika w żaden sposób.

--
spp

Data: 2011-06-17 22:28:03
Autor: Dawid
Przymus urlopowy

No wła¶nie chodzi o to, że bez zgody pracownika w żaden sposób.

z tego co mi ksiegowa gada to polowa urlopu nalezy do pracownika (wolnosc wyboru) a druga polowa do pracodawcy pod wzgledem wyboru terminu.

Data: 2011-06-17 16:21:40
Autor: witek
Przymus urlopowy
On 6/17/2011 3:28 PM, Dawid wrote:

No wła¶nie chodzi o to, że bez zgody pracownika w żaden sposób.

z tego co mi ksiegowa gada to polowa urlopu nalezy do pracownika (wolnosc
wyboru) a druga polowa do pracodawcy pod wzgledem wyboru terminu.

wywal księgow±, ale to już.
albo sam uciekaj

nawiasem mówi±c, gdzie takich matołów (matołki) produkuj±?

Data: 2011-06-18 18:03:15
Autor: Gotfryd Smolik news
Przymus urlopowy
On Fri, 17 Jun 2011, spp wrote:

Szef zawsze może dać płatne wolne

  Dla porz±dku należy jeszcze rzucić hasłem: "postojowe".
  Je¶li pracownik zarabia znacznie powyżej "minimalnej krajowej",
różnica może mocno zależeć od ustaleń umowy o pracę.
  W tym sięgn±ć owej minimalnej.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-06-20 08:33:39
Autor: Maddy
Przymus urlopowy
On Fri, 17 Jun 2011, spp wrote:

Szef zawsze może dać płatne wolne

Dla porządku należy jeszcze rzucić hasłem: "postojowe".
Jeśli pracownik zarabia znacznie powyżej "minimalnej krajowej",
różnica może mocno zależeć od ustaleń umowy o pracę.
W tym sięgnąć owej minimalnej.

Postojowe musi mieć uzasadnienie technologiczne (np. rozruch maszyn trwa kilka godzin wieć nie opalca się uruchamiaćich na jeden dzień) albo być wynikiem czynników zewnętrznych (np. wyłączenie prądu).
Ponieważ postojowe to tylko cześć normalnego wynagrodzenia, nie można zarządzić postoju "bo tak".

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-06-23 01:43:23
Autor: Gotfryd Smolik news
Przymus urlopowy
On Mon, 20 Jun 2011, Maddy wrote:

Postojowe musi mieć uzasadnienie technologiczne

  A organizacyjnego nie może mieć? :O
  Nie wystarczy *obiektywne* kryterium?

Ponieważ postojowe to tylko cze¶ć normalnego wynagrodzenia, nie można zarz±dzić postoju "bo tak".

  Nie ma mowy o "bo tak".
"Nie jeste¶my w stanie prowadzić produkcji, bo 65% załogi wzięło wolne".

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-06-27 10:29:13
Autor: Maddy
Przymus urlopowy
[...]

"Nie jesteśmy w stanie prowadzić produkcji, bo 65% załogi wzięło wolne".

No to jest zdecydowanie technologiczne.

A co z administracją? Jakie masz pomysł na to, żeby płacić postojowe na stanowiskach samodzielnych, np. księgowej czy nawet ludziom z marketingu? A może mają robotę, na którą przydałby się jeden spokojny dzień? Ba, dobra sekretarka (taka co ma więcej obowiązków niż noszenie mini i odbieranie telefonów) też chętnie wykorzysta dzien bez szefa, żeby się trochę ogarnąć z robotą

Jakie _realne_ komplikacje (a więc wykluczamy słodką Alice, która zamyka na cały długi weekend firmę na głucho i spuszcza ze smyczy zombie w ramach "ochrony fizycznej") może powodować grupa pracowników umysłowych, chcąca sobie po cichutku nadrobić zaległości czy uporządkować papiery, bo normalnie to taki młyn, że nie ma kiedy?

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID maddy@esi.com.pl
GG: 5303813

Data: 2011-06-28 00:04:38
Autor: Gotfryd Smolik news
Przymus urlopowy
On Mon, 27 Jun 2011, Maddy wrote:

A co z administracj±? Jakie masz pomysł na to, żeby płacić postojowe na stanowiskach samodzielnych, np. księgowej czy nawet ludziom z marketingu?
A może maj± robotę, na któr± przydałby się jeden spokojny dzień?

  A, na to nie mam pomysłu.
  Oczywi¶cie zakładaj±c, że mog± wskazać robótkę która spełnia te warunki
i wynika z obowi±zków lub polecenia przełożonego :)

Jakie _realne_ komplikacje

  Nie no, szukania dziury w całym nie zakładałem.

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-06-17 20:28:28
Autor: Alek
Przymus urlopowy
Użytkownik "Maddy" <maddy@esi.com.pl> napisał

Urlop udzielany jest wyłącznie na wniosek pracownika (wyjątek to okres wypowiedzenia). Nie można wydać polecenia wzięcia urlopu.

Jak zatem od strony prawnej wyglądają następujące kwestie:
1. Cała firma lub jakiś dział jest zamykany np. na cały lipiec i wszyscy pracownicy wykorzystują urlop jednocześnie. Jest to często spotykane w firmach produkcyjnych i uzasadnione bo jeśli np. na taśmie pracuje kilkadziesiąt osób to nie da się urlopowac poszczególnych osób według ich widzimisię.
2. Jest obowiązek wykorzystania urlopu do końca pierwszego kwartału następnego roku. Urlop jest udzielany na wniosek pracwnika, ale za niewypełnienie tego obowiązku odpowiada pracodawca, nawet jeśli to pracownik nie chciał iść na urlop.

Data: 2011-06-17 22:33:07
Autor: zly
Przymus urlopowy
Dnia Fri, 17 Jun 2011 20:28:28 +0200, Alek napisał(a):

2. Jest obowi±zek wykorzystania urlopu do końca pierwszego kwartału następnego roku.

A to jest obowi±zek?

--
marcin

Data: 2011-06-17 23:06:23
Autor: Alek
Przymus urlopowy
Użytkownik "zly" <bozupabylazaslona@NOpocztaSPAM.fm> napisał

2. Jest obowi±zek wykorzystania urlopu do końca pierwszego kwartału
następnego roku.

A to jest obowi±zek?

O ile co¶ się ostatnio nie zmieniło to jest.

Data: 2011-06-17 16:22:28
Autor: witek
Przymus urlopowy
On 6/17/2011 4:06 PM, Alek wrote:
[...]

sie ma zmienic lub sie zmienilo. do konca lipca teraz ma byc.

przy czym dalej obowi±zek jest dla pracodawcy, a nie dla pracownika.

Data: 2011-06-18 14:09:57
Autor: Michał
Przymus urlopowy
W dniu 2011-06-17 23:22, witek pisze:
On 6/17/2011 4:06 PM, Alek wrote:
Użytkownik "zly" <bozupabylazaslona@NOpocztaSPAM.fm> napisał

2. Jest obowiązek wykorzystania urlopu do końca pierwszego kwartału
następnego roku.

A to jest obowiÄ…zek?

O ile coś się ostatnio nie zmieniło to jest.

sie ma zmienic lub sie zmienilo. do konca lipca teraz ma byc.

przy czym dalej obowiÄ…zek jest dla pracodawcy, a nie dla pracownika.

Czyli jesli pracownik nie chce wziąć urlopu to go zmusic nie można ale
jak IP namierzy, ĹĽe ma niewykorzystany urlop to kare dostanie
pracodawca? CoĹ› mi tu absurdem totalnym trÄ…ci.

Data: 2011-06-18 07:50:00
Autor: witek
Przymus urlopowy
On 6/17/2011 4:06 PM, Alek wrote:
UĹĽytkownik "zly"<bozupabylazaslona@NOpocztaSPAM.fm>  napisaĹ‚

[...]

aha

Data: 2011-06-18 13:17:47
Autor: Massai
Przymus urlopowy
Michał wrote:

> pracownika.
ale jak IP namierzy, ĹĽe ma niewykorzystany urlop to kare dostanie
pracodawca? CoĹ› mi tu absurdem totalnym trÄ…ci.

Nie przyzwyczaiłeś się jeszcze? ;-)

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-06-17 18:31:21
Autor: Ikselka
Przymus urlopowy
Dnia Fri, 17 Jun 2011 15:21:11 +0200, PPB napisał(a):

[...]

Czyj¶ figiel albo kontrola ma być.
;-PPP

--
XL  "Dzisiaj żyjemy w czasach, w których najgorsze występki s± wpisane w prawa
człowieka." Roberto de Mattei

Prawda o GMO:
http://www.gmowpolsce.com.pl/custom/Lisowska%20J%20of%20Ecol%20and%20Health%202010.pdf

Data: 2011-06-17 17:51:03
Autor: Massai
Przymus urlopowy
Ikselka wrote:

> [...]

> br.
> wnioski złożono.
> Sytuacje wymagaj±ce pracy pracowników w tym dniu proszę zgłaszać do

Bzdura.
24 to pi±tek po czwartku ustawowo wolnym, więc pewnie spora czę¶ć
pracowników sobie wolne wzięła i przez to nie idzie za bardzo
zorganizować pracy dla reszty.

--
Pozdro
Massai

Data: 2011-06-17 19:59:31
Autor: spp
Przymus urlopowy
W dniu 2011-06-17 19:51, Massai pisze:

Bzdura.
24 to pi±tek po czwartku ustawowo wolnym, więc pewnie spora czę¶ć
pracowników sobie wolne wzięła i przez to nie idzie za bardzo
zorganizować pracy dla reszty.

A co to pracowników obchodzi? ;)

--
spp

Data: 2011-06-18 13:16:50
Autor: Massai
Przymus urlopowy
spp wrote:

> [...]

> 24 to pi±tek po czwartku ustawowo wolnym, więc pewnie spora czę¶ć
> pracowników sobie wolne wzięła i przez to nie idzie za bardzo

Nic a nic, tyle że to żaden figiel ani kontrola.
Pracodawca chce sobie w taki brzydki sposób przerzucić problem na
pracowników.

--
Pozdro
Massai