Przymusowe ograniczenie ???

Data: 2013-09-11 12:01:13
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
Mam przylacze wody , wbudowane do mojego domu, o srednicy 32 mm i takiz wodomierz, nalezacy zreszta do firmy wodociagowej.
Teraz przychodza dzentelmeni w robotniczych garniturach i chca mi wymienic wodomierz na "nowoczesny - radiowy", ale ze srednica przeplywy 20 mm.

Na razie ich pogonilem, ale obawiam sie, ze przyjda znowu, z jakims nakazem...
W projekcie mam 32mm - czy oni moga to zmienic ?

Data: 2013-09-11 21:10:15
Autor: Krzysztof Jodłowski
Przymusowe ograniczenie ???
[...]

A policzyłeś o ile Ci zdławi przepływ (ciśnienie) wstawienie kilku cm rury fi 20 zamiast fi 32? Fizyka się kłania. Z resztą sprawdź nominalny maksymalny przepływ jednego przepływomierza i drugiego.
Projekt nie określa (a przynajmniej nie powinien) średnicy przepływomierza tylko średnice przyłącza.

Krzysztof Jodłowski

Data: 2013-09-11 21:20:15
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu 11.09.2013 21:10, Krzysztof Jodłowski pisze:
A policzyłeś o ile Ci zdławi przepływ (ciśnienie) wstawienie kilku cm
rury fi 20 zamiast fi 32? Fizyka się kłania.

A możesz to rozwinąć? Bo jak dla mnie, jak coś ma małą przepustowość, to dławi cały ruch. Np. most, przez który przejedzie 10 aut na godzinę podłączony do autostrady, którą przejedzie 1000 aut na godzinę spowoduje zatrzymanie ruchu do prędkości 10 aut na godzinę (miałem tak na gównianych bramkach, gdzie 30 minut czekałem, żeby zapłacić gówniane 60groszy a mogłem jechać za darmo lokalnymi drogami i być szybciej)

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-09-11 22:52:57
Autor: Krzysztof Jodłowski
Przymusowe ograniczenie ???
[...]

Tu nie mamy dławienia z 1000 do 10 aut tylko z 1000 do 950 i tylko na tym małym odcinku. Porównanie mało trafione, bo dławienie przepływu aut to raczej dławienie ciśnienia.
Tak dla wyobrażenia: jedziesz z miasta A do B i po drodze masz ten most. Obecność mostu nie zakłóci przejazdu 1000 aut z A do B tylko nieznacznie spowolni ich dotarcie. W skali całej drogi z A do B (w przypadku przyłącza to np. 1000 km) zwężenie drogi na odcinku 50 m jest praktycznie niezauważalne.

Krzysztof Jodłowski

Data: 2013-09-12 12:21:02
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu 11.09.2013 22:52, Krzysztof Jodłowski pisze:
[...]

No ale jak mniej cząsteczek się przeciśnie to tak jakby mostem przejechało mniej aut na godzinę, nie?

[...]

No moment, jechałem z miejsca A do miejsca B. I bramki zjazdowe z autostrady zatrzymały mnie na 30 minut, bo miały przepustowość 2 auta na 30 sekund. Więc 60 samochodów zajęło 30 minut. I co z tego, że rura dojazdowa do bramek miała przepustowość 3 auta na sekundę? Więc jak woda przez bramkę przelewa się w ilości 2 cząsteczki na 30 sekund, to jak ma potem nadgonić tam gdzie jest 3 cząsteczki na sekundę?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-09-12 12:54:16
Autor: Krzysztof Jodłowski
[OT Fizyka] Re: Przymusowe ograniczenie ???
dojazdowa do bramek miała przepustowość 3 auta na sekundę? Więc jak woda
przez bramkę przelewa się w ilości 2 cząsteczki na 30 sekund, to jak ma
potem nadgonić tam gdzie jest 3 cząsteczki na sekundę?

To nie jest tak. Woda płynie cały czas.
Wodociągi pompują wodę z kolektora pod określonym ciśnieniem. Można przyjąć w uproszczeniu, że z kolektora mamy też wydajność dużo większą niż nasze zapotrzebowanie.
Straty ciśnienia po drodze na (rury, kolanka, zawory, przepływomierze itp.) wpływają na ciśnienie w punkcie końcowym.
Straty ciśnienia są zależne tylko od prędkości przepływu (zmiennej). Inne elementy w równaniu są stałe. Jeśli prędkość =0 (woda nie płynie), to nie ma start ciśnienia. Im szybciej płynie, tym większe opory stawia cały układ przepływu - w kwadracie prędkości.
Woda, zgodnie z równaniem Bernoulliego:
http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnanie_Bernoulliego
płynie cały czas ze stałą prędkością m3/s. W w miejscach gdzie ma mniejszy przekrój zwiększa się prędkość przepływu, czyli zwiększają się opory przepływu (strata ciśnienia).
W naszym przypadku przepływomierza zmniejszenie średnicy, zwiększenie prędkości i długość zabudowy są tak nieznaczne przy całości instalacji, że zwiększenie oporów przepływu można prawie że pominąć.
Po minięciu zwężenia woda płynie znów wolniej i ciśnienie rośnie (paradoks hydrodynamiczny).

Krzysztof Jodłowski

Data: 2013-09-12 08:14:14
Autor: witek
Krzysztof Jodłowski wrote:
[...]

czy ktoś w ogóle zauważył, że na końcu jest kran, którego przekrój jest dużo mniejszy niż rury?

Data: 2013-09-12 16:15:09
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
W dniu 12.09.2013 15:14, witek pisze:
czy ktoś w ogóle zauważył, że na końcu jest kran, którego przekrój jest
dużo mniejszy niż rury?

No ale to na samym końcu. W porównaniu z autostradą, ostatnie ileśtam km jest lokalna droga. Ale nie wszyscy tam jadą. na twój podjazd tylko ty, na twoje osiedle tylko twoi sąsiedzi, do twojego miasta tylko...

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2013-09-12 11:03:52
Autor: witek
Przemysław Adam Śmiejek wrote:
[...]

ile masz kilometrów rur w domu?

wlasnie ten kran na koncu bardzo duzo zmienia.

Data: 2013-09-12 16:29:46
Autor: Krzysztof Jodłowski
[OT Fizyka] Re: Przymusowe ograniczenie ???
No ale to na samym końcu. W porównaniu z autostradą, ostatnie ileśtam km

Daj spokój z tymi porównaniami. Porównanie rury z wodą do drogi nie odpowiada fizyce przepływu. Na drodze na zwężeniu samochody zwalniają a woda odwrotnie - przyspiesza.

Krzysztof Jodłowski

Data: 2013-09-12 21:00:49
Autor: RadoslawF
Dnia 2013-09-12 16:29, Użytkownik Krzysztof Jodłowski napisał:
[...]

Ale zasada pozostaje niezmienna, było zwężenie, mniej pojazdów
przejechało na minutę to potem i po wielopasmowej autostradzie
będzie mniej jechać, chyba że takich zwężeń/wjazdów będzie kilka.
Co do kranu z małym przekrojem na końcu to piszący zapomniał
że ten kran nie jest jedyny. W kawalerce mam trzy krany, spłuczkę
i odprowadzenie do pralki. W domku jednorodzinnym takich końcowych
odpiorników bęzie jeszcze więcej.

Pozdrawiam

Data: 2013-09-12 14:22:19
Autor: witek
RadoslawF wrote:
[...]

no wlasnie.
I nawet w 100% przypadków jest.
no chyba, ze wlasnie ci rure w domu rozerwało.
Ale chyba wtedy nie bedziesz narzekał na obnizone cisnienie.

[...]

A ile z nich jest uzywanych jednoczesnie zwyczajowo?
I jakiej srednicy rury byłby to odpowiednik?

Ja tam  zauwazylem spadek cisnienia tylko w jednym przypadku, jak puszcze podlewanie trawnika na maksa jednoczesnie  z wszystkich punktów.
wowczas widac, ze sika troche słabiej.

Normalnie aby tego nie bylo widac, poszczegolne czesci puszczane są o roznym czasie.

Data: 2013-09-13 11:35:06
Autor: Krzysztof Jodłowski
[...]

Nieprawda. Już pisałem. W miejscu zwężenia samochody zwalniają i to powoduje zator. Woda - odwrotnie - przyspiesza (prędkość liniowa m/s), tak aby wydajność (prędkość m3/s) pozostała stała. Jest to paradoks hydrodynamiczny - poczytaj.
Fizyki nie przeskoczysz.

Krzysztof Jodłowski

Data: 2013-09-13 08:05:44
Autor: witek
Krzysztof Jodłowski wrote:
[...]

jaki tam paradoks.
naturalne zjawisko.

Data: 2013-09-13 16:09:35
Autor: Krzysztof Jodłowski
[OT Fizyka] Re: Przymusowe ograniczenie ???
jaki tam paradoks.
naturalne zjawisko.

Ale tak na pierwszy rzut oka powinno być odwrotnie niż fizyka pokazuje, więc ktoś tak nazwał.

Data: 2013-09-13 11:36:48
Autor: witek
Krzysztof Jodłowski wrote:
jaki tam paradoks.
naturalne zjawisko.

Ale tak na pierwszy rzut oka powinno być odwrotnie niż fizyka pokazuje,
więc ktoś tak nazwał.

to by samoloty nie latały.

Data: 2013-09-12 16:28:13
Autor: Krzysztof Jodłowski
[OT Fizyka] Re: Przymusowe ograniczenie ???
czy ktoś w ogóle zauważył, że na końcu jest kran, którego przekrój jest
dużo mniejszy niż rury?

Tak, ale...
Przyłącze dostarcza wody do całego domu (mieszkanie itp.). Masz kilka kranów, które można odkręcić jednocześnie. Istotne jest sumaryczne maksymalne zużycie wody. I to jest celem projektu przyłącza - zapewnienie odbiorom dostatecznej ilości wody pod odpowiednim ciśnieniem.
Kran oczywiście w żadnym stopniu nie odczuje nawet jakby zmniejszyli całą rurę z DN32 na DN20. I tak zazwyczaj ma DN15 albo raczej mniej.

Krzysztof Jodłowski

Firma Inżynieryjna FORNAX s.c.
0-606 94-05-02

Data: 2013-09-12 11:08:54
Autor: witek
Krzysztof Jodłowski wrote:
[...]

jaki bedzie tak na oko, przekrój rury, ktory by odpowiadał nawet kilku odkręconym kranom?

[...]

wiec pytanie czy wstawienie 20 mm cokolwiek zmienia czy nie w sensie
"zapewnienie odbiorom dostatecznej ilości wody pod odpowiednim ciśnieniem.".

drugie pytanie to czy jest to zgodne z przepisami nawet jak na pierwsze pytanie odpowiedz brzmi "nie zmienia".

Data: 2013-09-12 17:33:59
Autor: Marek Dyjor
Krzysztof Jodłowski wrote:
[...]

a to nie jest prawdą bo zmniejszając średnice przyłącza ograniczymy ciśnienie dynamiczne na wejściu do budynku co może spodować że woda na piętrze będzie ciurkała jak sie odkręci kilka kurków w domu.

Przyłącza sie robi teraz grubymi rurami aby maksymalnie ograniczyć straty ciśnienia na przyłaczu.

trzeba pamiętać że na wejściu do sieci też mamy jakieś maksymalne ciśnieni dyspozycyjne ale już na kolejnych odejściach mamy ciśnienie dynamiczne pomniejszone o straty ciśnienia na sieci.Cienkie przyłacza wymagałyby stosowania grubszych rur sieciowych oraz moznotwania przepompowni w trascie sieci.

Data: 2013-09-12 17:37:33
Autor: Krzysztof Jodłowski
[...]

Tak, ale jak zwykle zależy to od indywidualnego przypadku: długości przyłącza, wymaganej wydajności itp. Może ciurkać, może nie...

Data: 2013-09-12 14:12:51
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 12 Sep 2013, Krzysztof Jodłowski wrote:

Im szybciej płynie, tym większe opory stawia cały układ przepływu - w kwadracie prędkości.

  Akurat tu jest słaby punkt programu.
  Przy pojawieniu się turbulencji opory przechodzą na "krzywą
wentylatorową", czwartą potęgę prędkości.
  A zmiana przekroju to jest dobre miejsce na źródło turbulencji,
prawda?

[...]

  Nie żebym się z grubsza nie zgadzał, mimo uwagi wyżej :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-09-12 15:13:59
Autor: Krzysztof Jodłowski
[...]

Tak. Zmiana przekroju skokowa lub stożkowa jest miejscem występowania dodatkowych oporów przepływu. Większych niż np. kolanko. W czwarte potęgi nikt się nie bawi - jeśli faktycznie wystąpią. Raczej zjawisko dla powietrza.

W naszym konkretnym przypadku nie mówimy o wyimaginowanych dużych prędkościach, które mogły by wprowadzić jakiś znaczący opór.
Np.
10 l/min na średnicy 32 mm daje 0,21 m/s
10 l/min na średnicy 32 mm daje 0,53 m/s

Pamiętajmy, że cały opór występuje na długości ok. 0,08 cm.
No i pamiętajmy, że stary przepływomierz też wnosił opór (zaburzenie przepływu i odbiór energii na obracanie łopatek).

Krzysztof Jodłowski

Data: 2013-09-12 17:28:18
Autor: Marek Dyjor
Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

dlatego jest określony w przepisach prostolinijny odcinek rury przed i za wodomierzem aby przepływ sie zlinearyzował, Ponadto wiedząc jakie jest zapotrzebowanie maksymalne dla obiektu dobieramy odpowiednią średnicę wodomierza, tak aby prędkość przepływu nie przekroczyła wartości dopuszczalnych.

Data: 2013-09-11 21:44:06
Autor: Robert Tomasik
Przymusowe ograniczenie ???
Użytkownik "Krzysztof Jodłowski" <bluelaser@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:l0qf6m$u82$1node2.news.atman.pl...
[...]

Oj kłania się ta fizyka, kłania. Zmniejszenie przekroju rury z 32 mm na 20 mm spowoduje zmniejszenie pola przekroju z 803 mm2 na 314 mm2, czyli o 60%. A zatem przy takim samym poborze wody bedzie ona musiała płynąć dwa razy szybciej. Tu znajdziesz wzór na spadek ciśnienia: http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnanie_Darcy-Weisbacha . Prędkość jest tam w kwadracie, zatem i w kwadracie będziemy mieli spadek ciśnienia. Tak w uproszczeniu oczywiście, bo nie chce mi się tego liczyć.

A co do strony prawnej, to jeśli przyłącze ma mieć wg projektu 32 mm średnicy, to ma mieć tyle na całej długości. By go przebudować na 20 mm należałoby uzgodnić nowy projekt moim zdaniem.

Data: 2013-09-11 22:48:52
Autor: Krzysztof Jodłowski
Przymusowe ograniczenie ???
[...]

Oj kłania, kłania :)
A popatrz, że w tym wzorze jest długość odcinka na którym jest spadek. Proporcjonalna do spadku ciśnienia. Więc jak całość spadku pomnożysz przez np. 0,08 to praktycznie nie ma spadku. A ta prędkość w kwadracie to jaka? Też raczej nieduża. Praktyka niestety potwierdza teorię.

A co do strony prawnej, to jeśli przyłącze ma mieć wg projektu 32 mm
średnicy, to ma mieć tyle na całej długości. By go przebudować na 20 mm
należałoby uzgodnić nowy projekt moim zdaniem.

Nie. Fi 32 oznacza w uproszczeniu rurę doprowadzającą wodę. I przyłącze ma doprowadzić wodę pod zadanym ciśnieniem i z zadana wydajnością. Czy jak wymienisz ten przepływomierz na inny to jaki? Sprawdziłeś czy generuje większy spadek ciśnienia i ewentualnie ma mniejszą dopuszczalna przepustowość?

Krzysztof Jodłowski

Data: 2013-09-12 17:25:49
Autor: Marek Dyjor
Przymusowe ograniczenie ???
Robert Tomasik wrote:
[...]

ha ha ha...  masz jakieś wsparcie dla tego bzdurnego twierdzenia?

teraz powszechnie si erobi przyłacza 50mm nawet do domków, ale zaraz przed wodomierzem redukujemy sie do 20mm  a potem w domu rozporwadzamy wodę rurami góra 25mm i to tylko do punktu rozdzielczego.

wodomierz dobiera sie wg przewidywanego zapotrzebowania maksymalnego na wode w danym obiekcie. dane przewymiarowanego wodomierza wprowadza błędy pomiarowe większe niż dopuszczone normami.

Data: 2013-09-12 17:32:05
Autor: Robert Tomasik
Przymusowe ograniczenie ???
Użytkownik "Marek Dyjor" <mdyjor@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:l0smde$1tu$1news.task.gda.pl...
Robert Tomasik wrote:
[...]

Jeśli się to znajduje się w projekcie, to nie moja sprawa. Podpisuje to osoba posiadająca stosowną wiedzę i uprawnienia.

wodomierz dobiera sie wg przewidywanego zapotrzebowania maksymalnego na wode w danym obiekcie. dane przewymiarowanego wodomierza wprowadza błędy pomiarowe większe niż dopuszczone normami.
No właśnie. Nie widzę nic złego w zmniejszeniu przekroju, ale ma to być dokonane zgodnie z prawem.

Data: 2013-09-12 17:21:37
Autor: Marek Dyjor
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
[...]

moga bo 32mm do domku jednorodzinnego jest absurdem.

po pierwsze jest sporo drozszy niz normalna 20skta a ponadto przy przeplywach jakie masz jej klasa dokladnosci bedzie bardzo marna.

Data: 2013-09-12 13:15:27
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu czwartek, 12 września 2013 17:21:37 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:
Marek Wisniewski wrote:

> [...]

po pierwsze jest sporo drozszy niz normalna 20skta a ponadto przy przeplywach jakie masz jej klasa dokladnosci bedzie bardzo marna.

A co mnie to obchodzi, ze jest sporo drozszy, jesli ja nie musze go kupowac ?
Ale mnie jakas tam skala dokladnosci nie jest do niczego potrzebna. Wieksze wodomierze maja wieksza bezwladnosc, co jest mi na reke.

Na dodatek - to ja sam, z sasiadem, budowalismy ten wodociag ( rury od gminy) przez ponad 100 m, sam zamawialem projekt i sami wykonalismy przylacza. Zrobilismy to, tak, jak sami chcielismy i gmina sie na to zgodzila.
Teraz, z naszego odcinka korzysta jeszcze ze 20 domow, a te gnojki chca nam zalozyc ograniczenie przeplywu... chamstwo !

Data: 2013-09-12 16:12:57
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:

[...]

skąd wymyśliłes to ograniczenie przepływu?

Data: 2013-09-16 15:02:39
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu czwartek, 12 września 2013 23:12:57 UTC+2 użytkownik witek napisał:
Marek Wisniewski wrote:

> [...]

skąd wymyśliłes to ograniczenie przepływu?

...Bo malym fiutem, mozesz zaspokoic tylko male kobiety...

Data: 2013-09-12 22:28:04
Autor: Marek Dyjor
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
[...]

Jeśli przekazaliście wodociąg gminie to już nie jest wasz, zrzekliście sie wodociągu do wodomierza na rzecz gminy, w zamian za to to gmina czy firma zarządzająca wodociągiem zajmuje sie eksploatacją i odpowiada za stan instalacji wodociągowej. Nie wiem kot wam robił projekt ale jeżeli wam zaprojektował do domków jednorodzinnych wodomierze 32mm to byl idiotą, albo był po prostu niekompetentny.

Nikt wam niczego nie ogranicza, po prostu nei ma żadnego technicznego uzasadnienia aby stosować przewymiarowane wodomierze, co więcej z punktu widzenia techniki zastosowanie takich wodomierzy jest niekorzystne dla dostawcy wody, bo może prowadzić do zaniżenia mierzonego zużycia wody. No i jest kwestia ekonomiczna wodomierz 32mm kosztuje ok 320zł a 20mm ok 65zł.

Data: 2013-09-12 14:06:57
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu czwartek, 12 września 2013 22:28:04 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:
Marek Wisniewski wrote:

> [...]

Nikt wam niczego nie ogranicza, po prostu nei ma żadnego technicznego uzasadnienia aby stosować przewymiarowane wodomierze, co więcej z punktu widzenia techniki zastosowanie takich wodomierzy jest niekorzystne dla dostawcy wody, bo może prowadzić do zaniżenia mierzonego zużycia wody. No i jest kwestia ekonomiczna wodomierz 32mm kosztuje ok 320zł a 20mm ok 65zł.

Moze masz racje- z ta fizyka  to nie jest sprawa ( jak powyzej widac_) jednoznaczna.

Tylko...wez pod uwage , jakie to byly realia: od glownego wodociagu ( 100mm), musialem zrobic moje przylacze ( 32), nastepnie przeprowadzic rure pod droga, zrbic studzienke z wodomierzem i stad zrobic doprowadzenie ( pod górę !) do mojego domu.
Teraz, przed moja studzienką zrobili trójnik, ktory zaopatruje kilkanascie innych domów, ktore, wszystkie leza ponizej mojego domu.
Jesli sie teraz wysra ktos z tych domow i spusci wode w kiblu, to powiedz mi, o ile spadnie cisnienie w moim domu , kiedy mam 32mm a ile spadloby, gdybym mial 20mm ???
Chyba jest różnica ?

Data: 2013-09-12 16:17:41
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:

[...]

A potem to wszystko podarowałeś wodociągom.  Darowanem koniowi w zeby sie nie zagląda

Teraz, przed moja studzienką zrobili trójnik, ktory zaopatruje kilkanascie innych domów, ktore, wszystkie leza ponizej mojego domu.

juz nie twoją. Przed studzienką należącą do wodociągów ....

Jesli sie teraz wysra ktos z tych domow i spusci wode w kiblu, to powiedz mi, o ile spadnie cisnienie w moim domu , kiedy mam 32mm a ile spadloby, gdybym mial 20mm ???
Chyba jest różnica ?

0.00000000000001 albo mniej.
Bo chyba nie przez twój wodomierz oni srają.

Data: 2013-09-13 12:52:52
Autor: J.F
Przymusowe ograniczenie ???
Użytkownik "Marek Wisniewski"  napisał w wiadomości
[...]

Czekaj czekaj - bo o ile rozumiem to jest rura 100mm, rura 32mm, rozdzielacz, dalej 32, studzienka z wodomierzem ... a za nim juz tylko twoj dom.
Zwezka w studzience ograniczy tylko Ciebie.

J.

Data: 2013-09-13 11:03:55
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu piątek, 13 września 2013 12:52:52 UTC+2 użytkownik J.F napisał:
> [...]

Zwezka w studzience ograniczy tylko Ciebie.

Jest tak: rura 100mm, przejscie pod droga 32 mm, trojnik 32mm, do mnie dochodzi 32mmi ma sporo pod gore, a druga odnoga idzie tylko lekko pod gore i zaopatruje kilkanascie innych domow.

Wg mnie, woda idzie tam, gdzie ma latwiej, wiec latwiej bedzie lekko pod gore, niz ostro pod gore...
Wiec, jesli pobor w tamtych domach bedzie duzy, to do mnie ta woda w ogole nie bedzie chciala plynac. ?

Data: 2013-09-13 11:07:20
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu piątek, 13 września 2013 20:03:55 UTC+2 użytkownik Marek Wisniewski napisał:

> [...]

Wiec, jesli pobor w tamtych domach bedzie duzy, to do mnie ta woda w ogole nie bedzie chciala plynac. ?

....i jesli jeszcze zrobie ograniczenie do 20mm, to juz calkim bedzie kicha !

Wiesz, ja jestem wychowany w glebokiej komunie i jesli ktos wie o co chodzi , to rozumie jak sie czuje namydlony czlowiek, ktoremu woda z kranu tylko czasem kapie...

Data: 2013-09-13 13:48:45
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
...i jesli jeszcze zrobie ograniczenie do 20mm, to juz calkim bedzie kicha !

jakiej srednicy masz rury w scianach?
nie przeraza cie, ze sa mniejsze niz 20 mm?

a srednica wylewki w kranie, powinna ci przyprawic sporo siwych wlosów. Wszak przez tą mała dziurkę w zaworze nie  ma prawa się nic lać.

Data: 2013-09-13 13:46:29
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
Wg mnie, woda idzie tam, gdzie ma latwiej, wiec latwiej bedzie lekko pod gore, niz ostro pod gore...
Wiec, jesli pobor w tamtych domach bedzie duzy, to do mnie ta woda w ogole nie bedzie chciala plynac. ?

no i chyba w tym mysleniu jest problem.

Data: 2013-09-13 22:41:27
Autor: Marek Dyjor
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
[...]

tak łopatologicznie to masz rację :)

bo fizycznie to trzeba by inaczej opisać.

w tym wszystkim jednak twój wodomierz nie ma praktycznie żadnego znaczenia, bo opory wprowadzane przez niego przy możliwych u ciebie poborach wody sa pomijalne w bilansie ciśnienia dynamicznego u ciebie w nawyższym punkcie instalacji.

jeśli ktoś zaprojektował podpięcię kilkunastudomów z rurociągu 32mm to jest to imho bład projektowy.

jeśli będziesz miał problemy z wydajnością to żadaj od wodociągów albo wymiany rurociągu przechodzącego pdo drogą do punktu węzłowego albo zamontowania u ciebie hydroforu na ich koszt.

odrazu powiem że może to być droga przez mękę, być moze bęzie trzeba powołać rzeczoznawcę z branży itd...

Data: 2013-09-13 19:53:29
Autor: Gotfryd Smolik news
Przymusowe ograniczenie ???
On Fri, 13 Sep 2013, J.F wrote:

[...]

  Właśnie to pisze - jeśli on będzie "ograniczony", to ciśnienie mu spadnie
bardziej niż bez ograniczenia i to go martwi, nic nie było o oddziaływaniu
na sąsiadów :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-09-13 22:36:43
Autor: Marek Dyjor
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:

[...]

A te domy to oni podpieli za twoim wodomierzem?

jeśli wodociągi zrobiły zasilanie 20 domów z tej 32mm rury to jest problem i to poważny...

i nie ma w sumei znaczenia czy będziesz miła wodomierz 15 20 czy 50 mm bo problem jest przed wodomierzem.

Data: 2013-09-14 11:13:43
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu piątek, 13 września 2013 22:36:43 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:
Marek Wisniewski wrote:

> [...]

i nie ma w sumei znaczenia czy będziesz miła wodomierz 15 20 czy 50 mm bo problem jest przed wodomierzem.

Przeciez nie mogli nic zrobic ZA MOIM WODOMIERZEM !
Zrobili odgalezienie, przed moja studzienka 32mm i podlaczyli tam wszystkich, ktorzy sie wybudowali po mojej stronie ulicy.
Teraz jest tak, ze moj dom stoi najwyzej, a tamci ponizej. Wszyscy mamy 32mm.
Jesli mi zrobia 20mm, to chyba ja dostane mniej wody ???

Data: 2013-09-14 13:26:53
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
Jesli mi zrobia 20mm, to chyba ja dostane mniej wody ???

w duzym skrócie: nie.

Data: 2013-09-14 11:44:51
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu sobota, 14 września 2013 20:26:53 UTC+2 użytkownik witek napisał:
Marek Wisniewski wrote:

> Jesli mi zrobia 20mm, to chyba ja dostane mniej wody ???

w duzym skrócie: nie.

2+2=5 OK ?

A jak bede mial 10mm, to tez dostane moja wode ?

To po co sa wodociagi o srednicy 100mm, 80mm, 50mm, 32mm ??? , skoro dostawa wody jest zawsze taka sama ?

Data: 2013-09-14 18:28:28
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:

Jesli mi zrobia 20mm, to chyba ja dostane mniej wody ???

w duzym skrócie: nie.

2+2=5 OK ?

A jak bede mial 10mm, to tez dostane moja wode ?

a jakie masz rury w scianach?

To po co sa wodociagi o srednicy 100mm, 80mm, 50mm, 32mm ??? , skoro dostawa wody jest zawsze taka sama ?

bo do rury 32 mm nie podłączysz osiedla.

natomiast jak ci do tej pory działało mimo podłączenia iluś domków to wstawienie licznika 20 mm  niczego nie zmieni.

no moze po za rachunkami za wode. będą wyższe. o ile poprzedni licznik nie był dokładny.

mi tam rachunek za wodę w bloku zwrósł z 700 do 3000 jak wstawili dokładnieszy licznik. Okazało się, ze tamten mie mierzył małych przepływów dokładnie i można było nakapać wody za darmo.

Data: 2013-09-15 12:50:33
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu niedziela, 15 września 2013 01:28:28 UTC+2 użytkownik witek napisał:
Marek Wisniewski wrote:

> [...]

mi tam rachunek za wodę w bloku zwrósł z 700 do 3000 jak wstawili dokładnieszy licznik. Okazało się, ze tamten mie mierzył małych przepływów dokładnie i można było nakapać wody za darmo.

A moze ten nowy mierzy podwojnie ? Zbadales to ?
Chyba bede sie bronil do upadlego... ?

Data: 2013-09-15 22:31:05
Autor: Marek Dyjor
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
przepływów dokładnie i można było nakapać wody za darmo.

A moze ten nowy mierzy podwojnie ? Zbadales to ?
Chyba bede sie bronil do upadlego... ?

z punktu widzenia fizyki to prawdopodobieństwo aby wodomierz wielokrotnie zawyżył pomiar jest praktycznie zerowe.

za to zaniżanie jest powszechne, szczególnie gdy damy przewymiarowany wodomierz, w układach pomiarowych dużych budynków stosuje się czasem wodomierzez sprzężone.

Data: 2013-09-15 17:10:54
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Dyjor wrote:
Marek Wisniewski wrote:
[...]

no wlasnie taki zainstalowali i zaczęło mierzyć pojedyncze odkręcone krany.
Do tej pory nie mierzyło.

Data: 2013-09-15 22:35:18
Autor: Marek Dyjor
Przymusowe ograniczenie ???
napisał:
Marek Wisniewski wrote:

Jesli mi zrobia 20mm, to chyba ja dostane mniej wody ???

w duzym skrócie: nie.

2+2=5 OK ?

A jak bede mial 10mm, to tez dostane moja wode ?

to sie da policzyć...  :)

przy danym przepływie na każdym elemencie sieci powstają opory które najczęścij podaje sie w Paskalach...

instalacja i sieć muszą być tak zrobione aby ciśnienie dyspozycyjne na wejśiu układu - suma ciśnień po drodze było większe o minimalnego wymaganego ciśnienia na najdalszym przyborze.

róznica miedzy wodomierzem 32 a 20mm przy przepływach wystepujacych w domku jednorodzinnym różnica będzie pomijalna.

Przymusowe ograniczenie ???