Przymusowe ograniczenie ???

Data: 2013-09-12 17:21:37
Autor: Marek Dyjor
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
Mam przylacze wody , wbudowane do mojego domu, o srednicy 32 mm i
takiz wodomierz, nalezacy zreszta do firmy wodociagowej.
Teraz przychodza dzentelmeni w robotniczych garniturach i chca mi
wymienic wodomierz na "nowoczesny - radiowy", ale ze srednica
przeplywy 20 mm.

Na razie ich pogonilem, ale obawiam sie, ze przyjda znowu, z jakims
nakazem...
W projekcie mam 32mm - czy oni moga to zmienic ?

moga bo 32mm do domku jednorodzinnego jest absurdem.

po pierwsze jest sporo drozszy niz normalna 20skta a ponadto przy przeplywach jakie masz jej klasa dokladnosci bedzie bardzo marna.

Data: 2013-09-12 13:15:27
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu czwartek, 12 września 2013 17:21:37 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:
Marek Wisniewski wrote:

> [...]

po pierwsze jest sporo drozszy niz normalna 20skta a ponadto przy przeplywach jakie masz jej klasa dokladnosci bedzie bardzo marna.

A co mnie to obchodzi, ze jest sporo drozszy, jesli ja nie musze go kupowac ?
Ale mnie jakas tam skala dokladnosci nie jest do niczego potrzebna. Wieksze wodomierze maja wieksza bezwladnosc, co jest mi na reke.

Na dodatek - to ja sam, z sasiadem, budowalismy ten wodociag ( rury od gminy) przez ponad 100 m, sam zamawialem projekt i sami wykonalismy przylacza. Zrobilismy to, tak, jak sami chcielismy i gmina sie na to zgodzila.
Teraz, z naszego odcinka korzysta jeszcze ze 20 domow, a te gnojki chca nam zalozyc ograniczenie przeplywu... chamstwo !

Data: 2013-09-12 16:12:57
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:

[...]

skąd wymyśliłes to ograniczenie przepływu?

Data: 2013-09-16 15:02:39
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu czwartek, 12 września 2013 23:12:57 UTC+2 użytkownik witek napisał:
Marek Wisniewski wrote:

> [...]

skąd wymyśliłes to ograniczenie przepływu?

...Bo malym fiutem, mozesz zaspokoic tylko male kobiety...

Data: 2013-09-12 22:28:04
Autor: Marek Dyjor
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
[...]

Jeśli przekazaliście wodociąg gminie to już nie jest wasz, zrzekliście sie wodociągu do wodomierza na rzecz gminy, w zamian za to to gmina czy firma zarządzająca wodociągiem zajmuje sie eksploatacją i odpowiada za stan instalacji wodociągowej. Nie wiem kot wam robił projekt ale jeżeli wam zaprojektował do domków jednorodzinnych wodomierze 32mm to byl idiotą, albo był po prostu niekompetentny.

Nikt wam niczego nie ogranicza, po prostu nei ma żadnego technicznego uzasadnienia aby stosować przewymiarowane wodomierze, co więcej z punktu widzenia techniki zastosowanie takich wodomierzy jest niekorzystne dla dostawcy wody, bo może prowadzić do zaniżenia mierzonego zużycia wody. No i jest kwestia ekonomiczna wodomierz 32mm kosztuje ok 320zł a 20mm ok 65zł.

Data: 2013-09-12 14:06:57
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu czwartek, 12 września 2013 22:28:04 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:
Marek Wisniewski wrote:

> [...]

Nikt wam niczego nie ogranicza, po prostu nei ma żadnego technicznego uzasadnienia aby stosować przewymiarowane wodomierze, co więcej z punktu widzenia techniki zastosowanie takich wodomierzy jest niekorzystne dla dostawcy wody, bo może prowadzić do zaniżenia mierzonego zużycia wody. No i jest kwestia ekonomiczna wodomierz 32mm kosztuje ok 320zł a 20mm ok 65zł.

Moze masz racje- z ta fizyka  to nie jest sprawa ( jak powyzej widac_) jednoznaczna.

Tylko...wez pod uwage , jakie to byly realia: od glownego wodociagu ( 100mm), musialem zrobic moje przylacze ( 32), nastepnie przeprowadzic rure pod droga, zrbic studzienke z wodomierzem i stad zrobic doprowadzenie ( pod górę !) do mojego domu.
Teraz, przed moja studzienką zrobili trójnik, ktory zaopatruje kilkanascie innych domów, ktore, wszystkie leza ponizej mojego domu.
Jesli sie teraz wysra ktos z tych domow i spusci wode w kiblu, to powiedz mi, o ile spadnie cisnienie w moim domu , kiedy mam 32mm a ile spadloby, gdybym mial 20mm ???
Chyba jest różnica ?

Data: 2013-09-12 16:17:41
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:

[...]

A potem to wszystko podarowałeś wodociągom.  Darowanem koniowi w zeby sie nie zagląda

Teraz, przed moja studzienką zrobili trójnik, ktory zaopatruje kilkanascie innych domów, ktore, wszystkie leza ponizej mojego domu.

juz nie twoją. Przed studzienką należącą do wodociągów ....

Jesli sie teraz wysra ktos z tych domow i spusci wode w kiblu, to powiedz mi, o ile spadnie cisnienie w moim domu , kiedy mam 32mm a ile spadloby, gdybym mial 20mm ???
Chyba jest różnica ?

0.00000000000001 albo mniej.
Bo chyba nie przez twój wodomierz oni srają.

Data: 2013-09-13 12:52:52
Autor: J.F
Przymusowe ograniczenie ???
Użytkownik "Marek Wisniewski"  napisał w wiadomości
[...]

Czekaj czekaj - bo o ile rozumiem to jest rura 100mm, rura 32mm, rozdzielacz, dalej 32, studzienka z wodomierzem ... a za nim juz tylko twoj dom.
Zwezka w studzience ograniczy tylko Ciebie.

J.

Data: 2013-09-13 11:03:55
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu piątek, 13 września 2013 12:52:52 UTC+2 użytkownik J.F napisał:
> [...]

Zwezka w studzience ograniczy tylko Ciebie.

Jest tak: rura 100mm, przejscie pod droga 32 mm, trojnik 32mm, do mnie dochodzi 32mmi ma sporo pod gore, a druga odnoga idzie tylko lekko pod gore i zaopatruje kilkanascie innych domow.

Wg mnie, woda idzie tam, gdzie ma latwiej, wiec latwiej bedzie lekko pod gore, niz ostro pod gore...
Wiec, jesli pobor w tamtych domach bedzie duzy, to do mnie ta woda w ogole nie bedzie chciala plynac. ?

Data: 2013-09-13 11:07:20
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu piątek, 13 września 2013 20:03:55 UTC+2 użytkownik Marek Wisniewski napisał:

> [...]

Wiec, jesli pobor w tamtych domach bedzie duzy, to do mnie ta woda w ogole nie bedzie chciala plynac. ?

....i jesli jeszcze zrobie ograniczenie do 20mm, to juz calkim bedzie kicha !

Wiesz, ja jestem wychowany w glebokiej komunie i jesli ktos wie o co chodzi , to rozumie jak sie czuje namydlony czlowiek, ktoremu woda z kranu tylko czasem kapie...

Data: 2013-09-13 13:48:45
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
...i jesli jeszcze zrobie ograniczenie do 20mm, to juz calkim bedzie kicha !

jakiej srednicy masz rury w scianach?
nie przeraza cie, ze sa mniejsze niz 20 mm?

a srednica wylewki w kranie, powinna ci przyprawic sporo siwych wlosów. Wszak przez tą mała dziurkę w zaworze nie  ma prawa się nic lać.

Data: 2013-09-13 13:46:29
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
Wg mnie, woda idzie tam, gdzie ma latwiej, wiec latwiej bedzie lekko pod gore, niz ostro pod gore...
Wiec, jesli pobor w tamtych domach bedzie duzy, to do mnie ta woda w ogole nie bedzie chciala plynac. ?

no i chyba w tym mysleniu jest problem.

Data: 2013-09-13 22:41:27
Autor: Marek Dyjor
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
[...]

tak łopatologicznie to masz rację :)

bo fizycznie to trzeba by inaczej opisać.

w tym wszystkim jednak twój wodomierz nie ma praktycznie żadnego znaczenia, bo opory wprowadzane przez niego przy możliwych u ciebie poborach wody sa pomijalne w bilansie ciśnienia dynamicznego u ciebie w nawyższym punkcie instalacji.

jeśli ktoś zaprojektował podpięcię kilkunastudomów z rurociągu 32mm to jest to imho bład projektowy.

jeśli będziesz miał problemy z wydajnością to żadaj od wodociągów albo wymiany rurociągu przechodzącego pdo drogą do punktu węzłowego albo zamontowania u ciebie hydroforu na ich koszt.

odrazu powiem że może to być droga przez mękę, być moze bęzie trzeba powołać rzeczoznawcę z branży itd...

Data: 2013-09-13 19:53:29
Autor: Gotfryd Smolik news
Przymusowe ograniczenie ???
On Fri, 13 Sep 2013, J.F wrote:

[...]

  Właśnie to pisze - jeśli on będzie "ograniczony", to ciśnienie mu spadnie
bardziej niż bez ograniczenia i to go martwi, nic nie było o oddziaływaniu
na sąsiadów :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2013-09-13 22:36:43
Autor: Marek Dyjor
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:

[...]

A te domy to oni podpieli za twoim wodomierzem?

jeśli wodociągi zrobiły zasilanie 20 domów z tej 32mm rury to jest problem i to poważny...

i nie ma w sumei znaczenia czy będziesz miła wodomierz 15 20 czy 50 mm bo problem jest przed wodomierzem.

Data: 2013-09-14 11:13:43
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu piątek, 13 września 2013 22:36:43 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:
Marek Wisniewski wrote:

> [...]

i nie ma w sumei znaczenia czy będziesz miła wodomierz 15 20 czy 50 mm bo problem jest przed wodomierzem.

Przeciez nie mogli nic zrobic ZA MOIM WODOMIERZEM !
Zrobili odgalezienie, przed moja studzienka 32mm i podlaczyli tam wszystkich, ktorzy sie wybudowali po mojej stronie ulicy.
Teraz jest tak, ze moj dom stoi najwyzej, a tamci ponizej. Wszyscy mamy 32mm.
Jesli mi zrobia 20mm, to chyba ja dostane mniej wody ???

Data: 2013-09-14 13:26:53
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
Jesli mi zrobia 20mm, to chyba ja dostane mniej wody ???

w duzym skrócie: nie.

Data: 2013-09-14 11:44:51
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu sobota, 14 września 2013 20:26:53 UTC+2 użytkownik witek napisał:
Marek Wisniewski wrote:

> Jesli mi zrobia 20mm, to chyba ja dostane mniej wody ???

w duzym skrócie: nie.

2+2=5 OK ?

A jak bede mial 10mm, to tez dostane moja wode ?

To po co sa wodociagi o srednicy 100mm, 80mm, 50mm, 32mm ??? , skoro dostawa wody jest zawsze taka sama ?

Data: 2013-09-14 18:28:28
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:

Jesli mi zrobia 20mm, to chyba ja dostane mniej wody ???

w duzym skrócie: nie.

2+2=5 OK ?

A jak bede mial 10mm, to tez dostane moja wode ?

a jakie masz rury w scianach?

To po co sa wodociagi o srednicy 100mm, 80mm, 50mm, 32mm ??? , skoro dostawa wody jest zawsze taka sama ?

bo do rury 32 mm nie podłączysz osiedla.

natomiast jak ci do tej pory działało mimo podłączenia iluś domków to wstawienie licznika 20 mm  niczego nie zmieni.

no moze po za rachunkami za wode. będą wyższe. o ile poprzedni licznik nie był dokładny.

mi tam rachunek za wodę w bloku zwrósł z 700 do 3000 jak wstawili dokładnieszy licznik. Okazało się, ze tamten mie mierzył małych przepływów dokładnie i można było nakapać wody za darmo.

Data: 2013-09-15 12:50:33
Autor: Marek Wisniewski
Przymusowe ograniczenie ???
W dniu niedziela, 15 września 2013 01:28:28 UTC+2 użytkownik witek napisał:
Marek Wisniewski wrote:

> [...]

mi tam rachunek za wodę w bloku zwrósł z 700 do 3000 jak wstawili dokładnieszy licznik. Okazało się, ze tamten mie mierzył małych przepływów dokładnie i można było nakapać wody za darmo.

A moze ten nowy mierzy podwojnie ? Zbadales to ?
Chyba bede sie bronil do upadlego... ?

Data: 2013-09-15 22:31:05
Autor: Marek Dyjor
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Wisniewski wrote:
przepływów dokładnie i można było nakapać wody za darmo.

A moze ten nowy mierzy podwojnie ? Zbadales to ?
Chyba bede sie bronil do upadlego... ?

z punktu widzenia fizyki to prawdopodobieństwo aby wodomierz wielokrotnie zawyżył pomiar jest praktycznie zerowe.

za to zaniżanie jest powszechne, szczególnie gdy damy przewymiarowany wodomierz, w układach pomiarowych dużych budynków stosuje się czasem wodomierzez sprzężone.

Data: 2013-09-15 17:10:54
Autor: witek
Przymusowe ograniczenie ???
Marek Dyjor wrote:
Marek Wisniewski wrote:
[...]

no wlasnie taki zainstalowali i zaczęło mierzyć pojedyncze odkręcone krany.
Do tej pory nie mierzyło.

Data: 2013-09-15 22:35:18
Autor: Marek Dyjor
Przymusowe ograniczenie ???
napisał:
Marek Wisniewski wrote:

Jesli mi zrobia 20mm, to chyba ja dostane mniej wody ???

w duzym skrócie: nie.

2+2=5 OK ?

A jak bede mial 10mm, to tez dostane moja wode ?

to sie da policzyć...  :)

przy danym przepływie na każdym elemencie sieci powstają opory które najczęścij podaje sie w Paskalach...

instalacja i sieć muszą być tak zrobione aby ciśnienie dyspozycyjne na wejśiu układu - suma ciśnień po drodze było większe o minimalnego wymaganego ciśnienia na najdalszym przyborze.

róznica miedzy wodomierzem 32 a 20mm przy przepływach wystepujacych w domku jednorodzinnym różnica będzie pomijalna.

Przymusowe ograniczenie ???