Data: 2020-02-16 12:47:31 | |
Autor: PeJot | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
Czołem.
Pytanie do zaawansowanych śrubkarzy, tych co śpią z centrownicą pod poduszką :) Mamy 2 przyrządy, które /jak się wydaje/ służą do tego samego: http://www.superbiketool.com/prod4.asp?menu=3&cid=11&pid=338 http://www.superbiketool.com/prod4.asp?menu=3&cid=22&pid=407 Wydaje mi się że ten drugi przyrząd jest bardziej zaawansowany. W praktyce centrownica po jakimś czasie lubi się rozkalibrować i przydało by się ją regularnie ustawić. Co myślicie o w/w oprzyrządowaniu ? Ten drugi przyrząd wydaje się możliwy do DIY, jeśli jest dostęp do wycinarki laserowej. -- P. Jankisz "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na wiecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2020-02-16 12:46:43 | |
Autor: Olivander | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
akcent w drugim filmiku... luubię... mocna rzecz :-) no ale jest tekst... ale dlaczego do kalibracji hitech centrownicy nie uźyć po prostu dobrego koła?
|
|
Data: 2020-02-16 22:04:29 | |
Autor: ToMasz | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
W dniu 16.02.2020 o 12:47, PeJot pisze:
Czołem.napisze Ci coś zaskakującego. do serwisu który naprawiał pierdylion kół kupiłem centrownice park- toola. droga i precyzyjna - wymuszała ustawianie obręczy "w środku" piasty. mechanicy byli przeszczęśliwi. ale krótko. na starej centrownicy było tak: znajdź "bicie", wyprostuj, zamontuj koło do roweru - jazda na nowej, było tak: znajdź bicie, wyprostuj i... ustaw _całą_ obręcz dokładnie nad środkiem osi. to wymaga duuuużo czasu. następnie wstaw do roweru klienta i.... reguluj hamulec. jak jest dupiaty - masz kolejny niezapłacony srewis. centrownica została zwrócona. Teraz jeśli przychodzi wymagający klient, serwis robi tak: koło jest centrowane, bez ruszania centrownicy wyjmowane, obracane z lewej na prawą i wkładane do centownicy. jak wchodzi idealnie - jest dobrze - jak nie do poprawy. w najgorszym przypadku druga poprawa jest ostatnią. I to tylko wtedy, gdy koło jest robione jako nowe. Reasumując: Przyrząd o którym mowa, przydałby się tylko wtedy, gdy serwis robi dużo wysokiej klasy kół na hamulce V/Caliper i niema czasu na obracanie koła w centrownicy |
|
Data: 2020-02-17 17:49:31 | |
Autor: PeJot | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
W dniu 2020-02-16 o 22:04, ToMasz pisze:
koło jest centrowane, bez ruszania centrownicy wyjmowane, obracane z lewej na prawą i wkładane do centownicy. jak wchodzi idealnie - jest dobrze - jak nie do poprawy. w najgorszym przypadku druga poprawa jest ostatnią. I to tylko wtedy, gdy koło jest robione jako nowe. Owszem, tak się robiło od zawsze. Co nie znaczy że nie da się inaczej. To całkiem tak jak z centrowaniem kół z użyciem ramy roweru. Owszem, da się, ale nie jest to tak skuteczne, szybkie, wygodne i dokładne jak z użyciem prawdziwej centrownicy. -- P. Jankisz "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na wiecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2020-02-17 09:00:59 | |
Autor: Jan Cytawa | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
PeJot pisze:
Pytanie do zaawansowanych śrubkarzy, tych co śpią z centrownicą pod To sa 2 rozne urzadzenia. Pierwszy sluzy do prostowania pogietych (lekko) obreczy. Mozna go zastapic kolanem i czuciem w garsci. Ale sa takie wygiecia, ktorych to urzadzenie nie wyprostuje. Drugie urzadzenie to potwornie droga centrownica. Nie da sie do niej wsadzic kola z opona. Wiec proste centrowania robia sie skomplikowane. Ona by byla dobra, gdy ktos sklada duze ilosci jednakowych kol. Do prostych robot trzeba uzywac prostych narzedzi. Jan Cytawa |
|
Data: 2020-02-17 11:55:43 | |
Autor: Maciek | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
To sa 2 rozne urzadzenia. Pierwszy sluzy do prostowania pogietych (lekko) obreczy. Mozna go zastapic kolanem i czuciem w garsci. Ale sa takie wygiecia, ktorych to urzadzenie nie wyprostuje. Tak, to są 2 różne urządzenia ale... to nie tak :) Pierwsze narzędzie służy do bezpośredniej kontroli ustawienia piasty względem obręczy koła. Przy składaniu kółek dąży się aby piasta była centrycznie względem obręczy. Drugi przyrząd służy do kalibracji centrownicy co w fazie składania lub korekcji koła ma pomóc - od razu - z ustawieniem piasty względem obręczy. Jednak jeżeli chce się uzyskać koło tip-top i tak trzeba je zdejmować z centrownicy i odprężać. Czy zrobimy pomiar piasty na centrownicy czy poza nią to już chyba mało istotne. |
|
Data: 2020-02-17 12:59:43 | |
Autor: Jan Cytawa | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
Maciek pisze:
Tak, to są 2 różne urządzenia ale... to nie tak :) Moze ty masz racje. Ale swoja droga to calkowicie bez sensu robic takie urzadzenie tylko do pomiaru. Najgorsze jest to, ze czasem kolo trzeba zrobic niesymetryczne, zeby w ramie prosto stalo. A slyszalem, ze ostatnio, i nie wiem czy to prawda, z powodu duzej ilosci trybow, kola sie robi tak by obrecz byla w miare po srodku piasty a widelki sa lekko niesymetryczne. Dzieki temu kolo jest mocniejsze. Co do mojego pomyslu na wykorzystanie pierwszego typu urzadzenia, to ja sobie cos podobnego zrobilem i czasem prostuje obrecze z niezlym skutkiem. Stad moja opinia wynikajaca z braku wiedzy. Jan Cytawa |
|
Data: 2020-02-17 06:54:23 | |
Autor: Ignac | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
Strasznie to wszystko wygląda skomplikowanie. Ja ustawiam obręcz na środku widełek lub amora i centruje; potem, klocki do v-b ustawiam z luzem, względem obręczy, na grubość kartki z gazety i zawsze, gra i koliduje:). Raz na rok, jakiś minimalne bicie lekko wyprostuje i kółko jeździ min. 50 kkm.
|
|
Data: 2020-02-17 16:51:13 | |
Autor: Maciek | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
W dniu 17.02.2020 o 15:54, Ignac pisze:
Strasznie to wszystko wygląda skomplikowanie. Ja ustawiam obręcz na środku widełek lub amora i centruje; potem, klocki do v-b ustawiam z luzem, względem obręczy, na grubość kartki z gazety i zawsze, gra i koliduje:). Raz na rok, jakiś minimalne bicie lekko wyprostuje i kółko jeździ min. 50 kkm. Do podcentrowania sam tak czasem robiłem.... to też taki temat, że ilu ludzi to tyle rozwiązań i szkół. Wiesz jednak jak składa się od zera czy przeplata kółko to z centrownicą jest wygodniej a czasem można zrobić sobie ją naprawdę po kosztach. Na zegarze dużo wcześniej widać w którą stronę leci obręcz, prościej jest wprowadzać w konkretnych miejscach lekkie korekty i obserwować ich efekt. Końcowo po prostu łatwiej jest osiągnąć dobry produkt lub zbliżyć się w te okolice. Jednak fakt też taki, że nic nie zastąpi w tym temacie doświadczenia, można mieć kupę sprzętu a zero talentu :) |
|
Data: 2020-02-17 08:26:35 | |
Autor: Ignac | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
Jako ciekawostkę podam, że podaczas centrowania, nyple wyłącznie dokręcam; a promień obręczy zmniejsza mi się o 1,5-2 mm. Przyzneje, składanie kół to droga przez mękę; nie będę tego więcej robił, bo są gotowce na aledrogo.
|
|
Data: 2020-02-18 09:29:01 | |
Autor: Maciek | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
W dniu 17.02.2020 o 17:26, Ignac pisze:
Jako ciekawostkę podam, że podaczas centrowania, nyple wyłącznie dokręcam; Z tego co się doktoryzowałem jest to idealna sytuacja do której należy dążyć. Przyzneje, składanie kół to droga przez mękę; Z mojego skromnego doświadczenia amatora powiedziałbym i tak i nie :) Przyjemnie składa się kółko na zwykłych - nowych - komponentach z obręczą kapslowaną. Np. jakiś zwykły Alexrims ze szprychami standard np cnSpoke. Lekko sobie naciągniesz, ustawisz piastę i dawaj dalej tak jak pisałeś - kończysz poprzez samo dociąganie. Jednak jaja się robią przy lepszych komponentach gdzie szprychy są b.twarde a nyple nie siadają tak ładnie w gniazdach otworów obręczy bez kapsli. nie będę tego więcej robił, bo są gotowce na aledrogo. Mam doświadczenie, że z tym aledrogo to trochę loteria. Zresztą wiesz, jeżeli szprychy i piasta są ok to taniej wychodzi zmienić samą obręcz. Ja tam mając już tą "hiper" centrownicę ;-) będę składał lub przeplatał, zwłaszcza, że kalkulator ogarnąłem i obliczania wychodzą mi powtarzalnie dla komponentów wybranych producentów przy których się trzymam. |
|
Data: 2020-02-18 05:06:35 | |
Autor: Ignac | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
Jako ciekawostkę podam, że podaczas centrowania, nyple wyłącznie dokręcam; Z tego co się doktoryzowałem jest to idealna sytuacja do której należydążyć. Po zamocowaniu koła na widełkach, przesuwam krawędz płytki centrownicy wzdłuż promienia, do środka koła o powiedzmy 0,2-0,3 mm; teraz na tym wybrzuszeniu dokręcam nypel, przykładowo: prawy lub lewy,lub i prawy i lewy, ale tak aby w tym miejscu obręcz przestała ocierać o krawędz płytki i była na środku widełek. Najczęściej ocieranie pojawia się w innym miejscu obręczy, postępuje jak wyżej. Jeśli na całym obwodzie obręcz już nie ociera nigdzie, wtedy znowu przesuwam krawędz płytki jak wyżej. Coraz bardziej naprężane szprychy robią z obręczy idealny okrąg. |
|
Data: 2020-02-17 16:22:37 | |
Autor: Maciek | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
... swoja droga to calkowicie bez sensu robic takie urzadzenie tylko do pomiaru. .... nawet produkują z zegarem: http://www.cnspoke.com/products_detal.php?id=35&pid=15 IMO samo narzędzie jednak przydatne podczas składania czy przeplatania kół. Zrobienie tego typu wihajstra to naprawdę chwila czasu i w wielu przypadkach może to być koszt praktycznie zerowy. BTW u mnie taki zestaw: https://zapodaj.net/images/93c9062a23669.jpg spełnia swoją funkcje b.dobrze a... projekt z tego powodu został wstrzymany. Miałem robić porządniejsze mocowania, zegar na bicie promieniowe itd. W sumie nie widzę już dalej sensu, kółka wychodzą fajnie. Tak jak napisałeś, do prostych robót proste narzędzia ;-) Najgorsze jest to, ze czasem kolo trzeba zrobic niesymetryczne, zeby w ramie prosto stalo. Mówisz chyba o kiepskiej jakości ramach, na szczęście nie miałem takiego pecha. No ale fakt, widelce krzywo pospawane widziałem. A slyszalem, ze ostatnio, i nie wiem czy to prawda, z powodu duzej ilosci trybow, kola sie robi tak by obrecz byla w miare po srodku piasty a widelki sa lekko niesymetryczne. Dzieki temu kolo jest mocniejsze. Wygląda na to, że masz rację: https://tinyurl.com/ws8okjb heh no to już wiadomo w jakich przypadkach pomiar z zegarem może się przydać. |
|
Data: 2020-02-18 10:08:58 | |
Autor: Jan Cytawa | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
Maciek pisze:
Najgorsze jest to, ze czasem kolo trzeba zrobic niesymetryczne, zeby w Nie wiem czy kiepskiej ale z pewnoscia niesymetrycznej. Sa niestety takie. A moze na szczescie. W kazdym razie centrownica to jedno a ustawienie kola w ramie to drugie. Od tego trzeba zaczac po zrobieniu kola.
Dlugo im zeszlo by odkryc prosta prawde. To jest tak samo jak z nartami. Przez kilkadziesiat lat wszyscy sie meczyli z dlugimi i prostymi nartami. Wymyslali kolejne techniki by poprawic skrety a wystarczylo tylko skrocic narty i troche je podkarwingowac. I nagle wszyscy zaczeli jezdzic. Jan Cytawa |
|
Data: 2020-02-18 03:04:33 | |
Autor: WS | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
On Tuesday, February 18, 2020 at 10:09:03 AM UTC+1, Jan Cytawa wrote:
Dlugo im zeszlo by odkryc prosta prawde. To nie dokladnie tak, przy okazji zaczeli ratrakowac stoki rowno jak stol, w byle Kasinie czy Myslenicach nawet w ciagu dnia na nocne jazdy od nowa przygotowuja. Wystarczy troche puchu lub muld i te krotkie karwingi "przestaja same jezdzic" ;) |
|
Data: 2020-02-20 11:06:22 | |
Autor: ąćęłńóśźż | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
Ktoś musiał wpaść na pomysł budowy narty nie warstwowej, lecz w rodzaju 'monocoque' odpornej na skręcanie "śmigłowe".
Narty krótkie były popularne już w latach 80-tych, nazywały się compacty, słabo się na nich jeździło (m.in. kompletnie nie trzymały na lodzie, no ale próbowałem na krajowych, gdzie długie też kiepsko trzymały), miały inny kształt od dzisiejszych (były mniej wytaliowane). Doszła jeszcze zmiana konstrukcji wiązań. -- -- - Przez kilkadziesiat lat wszyscy sie meczyli z dlugimi i prostymi nartami. |
|
Data: 2020-02-20 13:51:26 | |
Autor: Jan Cytawa | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
ąćęłńóśźż pisze:
Narty krótkie były popularne już w latach 80-tych, nazywały się Byly kompakty ale na nich nie honor bylo jezdzic. Na lodzie mogly nie trzymac gdy byly tepe. Doszła jeszcze zmiana konstrukcji wiązań. Te praktycznie niewiele sie zmienily. Tak samo dobrze trzymaly kiedy bylo trzeba a byly niezniszczalne. Tylko tych skrzynkowych bylo malo w Polsce. Jan Cytawa |
|
Data: 2020-02-20 17:08:40 | |
Autor: ąćęłńóśźż | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
Nie w tym rzecz.
Zwykłe wiązania trochę usztywniały nartę w śródnarciu, wpływało to na gięcie, sztywność/elastyczność i promień skrętu. To zrobili wiązania na płycie przesuwnej. Dodatkowo wymyślili podniesienie wiązań do góry, żeby łatwiej było carvingować. Jaka jest ostatnia moda? BTW mam sztuki nówki Salomon G3 Comp jeszcze dziewicze bez wiązań dług. 207 cm, prod. coś około 1989 r. ;-) Chyba je muszę wystawić na ebay.fr :-) Tylko trzeba znaleźć sposób taniej wysyłki. -- -- - tych skrzynkowych bylo malo w Polsce. |
|
Data: 2020-02-17 17:55:48 | |
Autor: PeJot | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
W dniu 2020-02-17 o 12:59, Jan Cytawa pisze:
A slyszalem, ze ostatnio, i nie wiem czy to prawda, z powodu duzej ilosci trybow, kola sie robi tak by obrecz byla w miare po srodku piasty a widelki sa lekko niesymetryczne. Dzieki temu kolo jest mocniejsze. Jest taki trend w konstrukcji ram. Dawniej ograniczeniem było że szprychy od strony napędu szły meganaprężone, prawie pionowo. W kołach szosowych kombinowało się tak że obręcz była nieco przesunięta w lewo, maks. 2 mm. -- P. Jankisz "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na wiecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2020-02-17 19:16:45 | |
Autor: ąćęłńóśźż | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
Oraz w obręczach były/są niesymetrycznie rozmieszczone otwory na szprychy.
Mam takie Bontrager Ranger. |
|
Data: 2020-02-17 17:57:43 | |
Autor: PeJot | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
W dniu 2020-02-17 o 09:00, Jan Cytawa pisze:
Do prostych robot trzeba uzywac prostych narzedzi. Janie, a np. drukarka 3d, albo wycinarka laserowa jest prostym narzędziem ? :) Myślę że w XXI wieku jeszcze sporo prawd należy zweryfikować :) -- P. Jankisz "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na wiecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2020-02-18 10:01:38 | |
Autor: Jan Cytawa | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
PeJot pisze:
Janie, a np. drukarka 3d, albo wycinarka laserowa jest prostym To nie sa narzedzia do naprawy. To sa narzedzia do produkcji innych narzedzi lub czesci. Bardzo oczywiscie przydatnymi. Wydrukowalem juz 2 nietypowe oslony na lancuch, oryginalny zaczep do blotnika do amortyzatora oraz przyrzad do rownego przewiecania obreczy karbonowej. Drukarka jest OK Jan Cytawa |
|
Data: 2020-02-18 19:00:29 | |
Autor: PeJot | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
W dniu 2020-02-18 o 10:01, Jan Cytawa pisze:
PeJot pisze: No widzisz. Ja ostatnio wyciąłem laserem osłonę łańcucha do korby i wyszło zaje&^&*ście. Teraz zastanawiam się nad podobnym wzornikiem http://4serwis.pl/pl/p/Wzorzec-do-kalibracji-centrownicy-/365 Chociaż wycięcie tego z blachy jakoś specjalnie mnie nie przekonuje. Myślę nad konstrukcją z profili aluminiowych. Z tego robi się szybko, łatwo i przyjemnie chociaż nie zawsze prosto :) -- P. Jankisz "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na wiecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2020-02-28 19:09:26 | |
Autor: PeJot | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
W dniu 2020-02-16 o 12:47, PeJot pisze:
/.../ No cóż, mam wreszcie własny przyrząd do kalibracji centrownicy. Faktycznie, moja centrownica była nieco "kopnięta". Za to teraz widzę że na dokładność ma wpływ zużycie gwintów osi piasty centrowanego koła, które to gwinty zwykle są "wygniecione" w kontakcie z hakami. Normalnie paranoja :) -- P. Jankisz "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na wiecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2020-02-29 04:59:34 | |
Autor: Ignac | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
Bo zacisk koła jest za słabo zaciśnięty; a z koleii, mocne jego zaciśnie, powoduje, że te nakrętki kontrujące konusy wrzynają się w hak i widełki. Dlatego, przed włożeniem koła, nakładam na nie po obu stronach, stalowe płaskie podkładki.
|
|
Data: 2020-02-29 14:14:33 | |
Autor: PeJot | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
W dniu 2020-02-29 o 13:59, Ignac pisze:
Bo zacisk koła jest za słabo zaciśnięty; a z koleii, mocne jego zaciśnie, powoduje, że te nakrętki kontrujące konusy wrzynają się w hak i widełki. Dlatego, przed włożeniem koła, nakładam na nie po obu stronach, stalowe płaskie podkładki. Jakaś metoda to jest ale nie na *stare* piasty, gdzie zwoje gwintu są wygniecione. Ale wg mnie to już ociera się o paranoję, to jest koło od roweru a nie ultra high-tech technology. -- P. Jankisz "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na wiecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2020-03-08 09:23:24 | |
Autor: PeJot | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
W dniu 2020-02-16 o 12:47, PeJot pisze:
Czołem. Projektuję właśnie coś podobnego i mam problem w założeniach. Chciałbym "obskoczyć" tym koła od 24" do 29", ale ani jednego ano drugiego rozmiaru nie mam pod ręką. Proszę, jeśli ktoś ma w/w pod ręką i zmierzy maksymalną *zewnętrzną* średnicę takich obręczy i poda tu na grupie. I tak coś tam trzeba będzie dodać. Przykładowo dla obręczy 622 ( no powiedzmy 630 ) przyjmę średnicę 670 i to powinno być maks. dla tego wzornika ( a może nie ? ) -- P. Jankisz "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na wiecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2020-03-08 17:51:59 | |
Autor: Maciek | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
Projektuję właśnie coś podobnego i mam problem w założeniach. Chciałbym "obskoczyć" tym koła od 24" do 29", ale ani jednego ano drugiego rozmiaru nie mam pod ręką. Proszę, jeśli ktoś ma w/w pod ręką i zmierzy maksymalną *zewnętrzną* średnicę takich obręczy i poda tu na grupie. Można zerknąć do katalogu i sprawdzić ERD dla obręczy np: https://alexrims.com/products/xd-elite/ Robiłbym od ~479mm dla 24" do 594mm + 4x22mm dla 29" aby o 2cm na stronę było zapasu. |
|
Data: 2020-03-08 20:02:43 | |
Autor: PeJot | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
W dniu 2020-03-08 o 17:51, Maciek pisze:
Projektuję właśnie coś podobnego i mam problem w założeniach. Chciałbym "obskoczyć" tym koła od 24" do 29", ale ani jednego ano drugiego rozmiaru nie mam pod ręką. Proszę, jeśli ktoś ma w/w pod ręką i zmierzy maksymalną *zewnętrzną* średnicę takich obręczy i poda tu na grupie. Ale dlaczego 4x22mm ? :) 2ga sprawa to szerokość piast, na razie jest maks. 150 mm ale nie wiadomo co ping-pongi wymyślą. -- P. Jankisz "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na wiecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|
Data: 2020-03-08 21:02:31 | |
Autor: Maciek | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
Ale dlaczego 4x22mm ? :) Inżyniersko uprościłem wprowadzając bezpieczny margines :) Wiesz to nie apteka i nie ma się co z tym tak cackać :) Napiszę co brałem pod uwagę aby miało sens (opieram się oczywiście o wymiary z przytoczonego katalogu) ERD definicja: http://www.tandellbikes.com/info/what-is-rim-erd_i0039.html Czyli to jest wymiar od główki nypla do główki nypla po przeciwnej stronie obręczy. No i to się zgadza, mam przećwiczone ;-) W katalogu alexa jest podane 22mm wysokości stożka dla tej obręczy. Czyli obręcz 29" będzie miała średnicę około: 594mm ERD + 2x22m - 2xgrubość materiału obreczy w tym miejscu pod nypel (pewnie ok 4mm - IMO pomijalne) kolejne 2x22mm to zapas. Czyli narzędzie powinno wystawać za obręcz powyżej 2cm po obu stronach (IMO jest to niewiele, oczywiście możesz zrobić mniej). Stąd 4x22mm :) 2ga sprawa to szerokość piast, na razie jest maks. 150 mm ale nie wiadomo co ping-pongi wymyślą. Wszystkiego nie przewidzisz ale zawsze można zrobić na 170mm + dłuższy trzpień regulowany po środku. |
|
Data: 2020-03-08 21:14:56 | |
Autor: PeJot | |
Przyrząd do kontroli centrownicy / przyrząd do regulacji koła | |
W dniu 2020-03-08 o 21:02, Maciek pisze:
2ga sprawa to szerokość piast, na razie jest maks. 150 mm ale nie wiadomo co ping-pongi wymyślą. W ogóle chcę uprościć konstrukcję, zamiast trzpienia głębokościomierz suwmiarki. Jeszcze po głowie chodzi mi kompatybilność z kołami motocyklowymi, ale chyba sobie odpuszczę. -- P. Jankisz "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na wiecie jest tylu idiotów" Stanisław Lem |
|