Przyrząd do sprawdzania symetrii koła

Data: 2020-07-14 10:08:15
Autor: ąćęłńóśźż
Przyrząd do sprawdzania symetrii koła
A znacie może jakiś przyrząd lub program komputerowy pokazujący, które szprychy luzować i które naciągać?
Z biciem bocznym każdy z nas sobie poradzi "temy rencami", ale z owalnym kołem to już bywa porażka.
Tak swoją drogą:
Którą religię wyznajecie?
Centrowanie bez opony, czy centrowanie z oponą (i do jakiego ciśnienia nabitą)?
Mnie się zdejmować gum nie chce, natomiast ostatnio spuszczam ciśnienie, bo przy nabitych jakieś jaja bywały i to kwadratowe.

Data: 2020-07-14 05:32:27
Autor: Ignac
Przyrząd do sprawdzania symetrii koła
Na smartfona nie ma jeszcze żadnej apki. Jak radzisz sobie z bicem bocznym, to prawie umiesz centrować.
Koło musi być bez opony i wszystkie nyple luźne. Wzdłuż szprych dosuwasz krawędz płytki centrującej o - 0,2 do 0,3mm, w którym miejscu Ci dotknie obręczy, w tym, dokręcasz nypel minimalnie: prawy lub lewy lub i prawy i lewy, tak aby obręcz nie ocierała tu już i była na środku, czyli między umownymi widełkami ramy. Jeśli obręcz dotyka płytki w dwóch lub więcej miejscach, postępujesz po kolei,jak wyżej. Po tym etapie, obręcz nie powinna o nic ocierać. Teraz ponownie przesuwasz płytkę centrującą jak wyżej i postępujesz analogicznie. Powoli wszystkie szprychy się naprężają i uzyskujesz idealny okrąg.

Data: 2020-07-14 18:12:17
Autor: PeJot
W dniu 2020-07-14 o 10:08, ąćęłńóśźż pisze:
A znacie może jakiś przyrząd lub program komputerowy pokazujący, które szprychy luzować i które naciągać?

Na Androida jest aplikacja Spectroid. Za jej pomocą da się odczytać częstotliwość drgań własnych szprychy, a ta z kolei ma związek z *właściwym* naprężeniem szprych. Trzeba sobie wyguglać związek pomiędzy częstotliwością drgań szprychy a jej długością i średnicą. Z resztą takie specjalizowane ustrojstwo zostało uskutecznione:

http://www.imir.agh.edu.pl/modules/media/npd_2016_mgr_6.pdf

Osobiście nie korzystam często z w/w sposobu, chyba że przy szprychach cieniowanych do 1.5 mm średnicy. W pozostałych przypadkach wystarczy zwykłe wyczucie, ile można naciągnąć szprychy.

Z biciem bocznym każdy z nas sobie poradzi "temy rencami", ale z owalnym kołem to już bywa porażka.

Z biciem promieniowym także da się walczyć, ale potrzebna jest do tego dobra centrownica. Dobra, to niestety nie najtańsza. Ale, jeśli ktoś ma możliwości w kierunku obróbki metali, dobrą centrownicę może zrobić sam.

[...]

No bez jaj. Centrowanie z oponą mija się z celem. Przecież nie widać bicia promieniowego.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2020-07-14 18:16:00
[...]