Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   "Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"

"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"

Data: 2012-09-21 11:26:26
Autor: Przemys艂aw W
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"
  - Donald Tusk

Firmy bankrutuj膮 - tysi膮ce ludzi na bruku

Rok 2012, wojew贸dztwo podkarpackie: upadaj膮 cztery firmy budowlane, w kt贸rych zatrudnionych by艂o 艂膮cznie blisko 400 os贸b. Wojew贸dztwo ma艂opolskie: upadaj膮 trzy hurtownie, w kt贸rych pracowa艂o oko艂o 850 os贸b. A to tylko wierzcho艂ek g贸ry lodowej.


W pierwszym p贸艂roczu 2012 roku 472 firmy oficjalnie og艂osi艂y upad艂o艣膰. Jest to o 26 proc. wi臋cej ni偶 w analogicznym okresie roku 2011. Liczba og艂oszonych w bie偶膮cym roku upad艂o艣ci jest o 23 proc. wi臋ksza ni偶 w roku 2009, w kt贸rym przypad艂 szczyt kryzysu. Je偶eli z kolei por贸wnamy rok 2012 z przedkryzysowym rokiem 2008, to liczba firm, kt贸ra og艂osi艂a upad艂o艣膰, wzros艂a a偶 o 106 proc.

Firmy bankrutuj膮 przez EURO 2012

Najwi臋cej upadaj膮cych firm pochodzi z bran偶y zwi膮zanej z budownictwem (stanowi膮 one 28% wszystkich bankrutuj膮cych firm). Euler Hermes zauwa偶a dodatkowo pewn膮 prawid艂owo艣膰. Liczba upadaj膮cych firm wzrasta w regionach, w kt贸rych s膮 firmy czy to bior膮ce udzia艂 w inwestycjach budowlanych, czy to je obs艂uguj膮ce (np. transport) lub zaopatruj膮ce (np. kruszywo).

Znaczna cz臋艣膰 upad艂o艣ci firm budowlanych zwi膮zana by艂a z ich udzia艂em w przygotowaniach do EURO 2012. Wielkie firmy, odpowiedzialne za wykonywanie sztandarowych remont贸w i zbudowanie obiekt贸w i dr贸g, zacz臋艂y mie膰 problemy z p艂ynno艣ci膮. Poci膮gn臋艂y one za sob膮 setki podwykonawc贸w - ma艂e firmy budowlane, kt贸re kolejno zacz臋艂y og艂asza膰 upad艂o艣膰.

Wed艂ug danych wywiadowni gospodarczej Dun and Bradstreet Poland ju偶 w kwietniu 2012 ponad 26 tys. d艂u偶nik贸w zalega艂o z p艂atno艣ciami wobec kontrahent贸w na 艂膮czn膮 kwot臋 ponad 1,2 mld z艂. Najszybciej rosn膮 zaleg艂o艣ci w艂a艣nie w bran偶y budowlanej.

Jak wynika z analizy firmy Coface Poland, kryzys finansowy i turbulencje w gospodarkach Europy po艣rednio wp艂yn臋艂y tak偶e na kondycj臋 firm zajmuj膮cych si臋 budownictwem mieszkaniowym. Ograniczona dost臋pno艣膰 kredyt贸w oraz os艂abienie si臋 z艂otego to r贸wnie偶 bardzo znacz膮ce czynniki, kt贸re wp艂yn臋艂y na kondycj臋 firm z bran偶y budowlanej. Tylko od stycznia do kwietnia 2012 roku upad艂o艣膰 og艂osi艂o o 60 proc. wi臋cej firm budowlanych ni偶 w tym samym czasie w roku ubieg艂ym.

Sklepy i hurtownie id膮 na stracenie

Najwi臋cej hurtownik贸w, kt贸rzy og艂asili upad艂o艣膰, zajmowa艂o si臋 dystrybucj膮 artyku艂贸w spo偶ywczych, takich jak nabia艂, mi臋so i alkohol. Najwy偶sz膮 kwot臋 za颅leg艂o艣ci w p艂atno艣ciach kontrahentom ma w艂a艣nie bran偶a spo偶ywcza. Firmy zalegaj膮 z p艂atno艣ciami na 308,7 mln z艂 鈥 o 35 proc. wi臋cej ni偶 w roku ubieg艂ym. Problemy z p艂ynno艣ci膮 maj膮 tak偶e hurtownie artyku艂贸w elektronicznych oraz te zajmuj膮ce si臋 handlem paliwami, samochodami i z艂omem.

Tabela1: Kwota zaleg艂o艣ci (w z艂) i liczba d艂u偶nik贸w zalegaj膮cych z p艂atno艣ciami

Bran偶a Kwota zaleg艂o艣ci (mln z艂) liczba d艂u偶nik贸w (w tys.)
spo偶ywcza 308,7 2,8
budowlana 247,5 7,1
grzewczo-sanitarna 165,2 5,9
kosmetyczna 80,6 0,9
transportowa 78,6 3,0
metalurgiczna 68,7 1,7
RTV/AGD 59,8 0,8

殴r贸d艂o: PAP/ wywiadownia gospodarcza Dun and Bradstreet Poland (kwiecie艅 2012)

W艣r贸d publikowanych orzecze艅 s膮dowych coraz wi臋cej jest og艂osze艅 o upad艂o艣ci sklep贸w. - K艂opoty nie dotykaj膮 jedynie sklep贸w spo偶ywczych, ale tak偶e odzie偶owych, obuwniczych czy aptek. W odniesieniu do sklep贸w odzie偶owych jest to efekt pewnej polaryzacji sprzeda偶y. Z jednej strony dobrze rozwijaj膮 si臋 du偶e sklepy sieci odzie偶owych, a z drugiej nie znika, ale tak偶e rozwija si臋 sprzeda偶 u偶ywanej odzie偶y czy sprzeda偶y ta艅szej odzie偶y w sieciach supermarket贸w - m贸wi Tomasz Starus, g艂贸wny analityk i dyrektor Biura Oceny Ryzyka w Euler Hermes.

Transport na wyko艅czeniu


d艂ugi 禄 Czy op艂aca si臋 inwestowa膰 w d艂ugi?
艁atwego 偶ycia nie maj膮 tak偶e firmy dzia艂aj膮ce w bran偶y transportowej. Jest ona bowiem jedn膮 z trzech g艂贸wnych bran偶, w kt贸rej najwi臋cej firm og艂asza upad艂o艣膰. W 2011 roku s膮dy og艂osi艂y upad艂o艣膰 17 firm transportu drogowego. Tylko w pierwszych czterech miesi膮cach 2012 roku ich liczba wynios艂a ju偶 14. Wynika to przede wszystkim z faktu, 偶e odbiory p艂ac膮 przewo藕nikom nieregularnie lub wcale, a ci musz膮 na wi臋ksz膮 skal臋 i przez d艂u偶szy okres kredytowa膰 z w艂asnej kieszeni realizowane przewozy.

Mazowieckie niechlubnym liderem

Najwi臋cej upad艂o艣ci s膮dy og艂aszaj膮 w stosunku do firm dzia艂aj膮cych w wojew贸dztwie mazowieckim. Zaraz za nim plasuj膮 si臋 艣l膮skie, dolno艣l膮skie i wielkopolskie. Od lat najwi臋cej upad艂o艣ci by艂o w wojew贸dztwach najbardziej rozwini臋tych gospodarczo. St膮d czo艂owe miejsce wojew贸dztwa mazowieckiego.

Tabela 2: Liczba firm, kt贸re og艂osi艂y upad艂o艣膰 wg wojew贸dztw

wojew贸dztwo


upad艂o艣ci

I-VI 2011
upad艂o艣ci
I-VI 2012** zmiana
mazowieckie 77 108 +40%
dolno艣l膮skie 51 46 -10%
艣l膮skie 41 46 +12%
wielkopolskie 33 44 +33%
zachodniopomorskie 27 26 por贸wnywalnie
kujawsko-pomorskie 20 23 por贸wnywalnie
ma艂opolskie 26 21 spadek
lubelskie 9 19 +110%
艂贸dzkie 20 16 spadek
warmi艅sko-mazurskie 9 13 wzrost
podkarpackie 7 11 wzrost
艣wi臋tokrzyskie 1 10 wzrost !
pomorskie 12 9 por贸wnywalnie
podlaskie 5 9 wzrost
opolskie 6 8 por贸wnywalnie
lubuskie 4 8 wzrost
og贸艂em 348 417 +20%

殴r贸d艂o: Coface Poland

Niestety, obserwuje si臋 wzrost liczby og艂oszonych postanowie艅 o upad艂o艣ci na obszarach mniej rozwini臋tych gospodarczo, w kt贸rych bankructwa zdarza艂y si臋 bardzo rzadko, takich jak lubelskie i 艣wi臋tokrzyskie.

Czarne rokowania na przysz艂o艣膰


donosy i szpiegowanie 禄呕ona z s膮siadem donios膮 do skarb贸wki
Powy偶sze statystyki upad艂o艣ci to tylko wierzcho艂ek g贸ry lodowej. Wiele firm bowiem to ma艂e, rodzinne przedsi臋biorstwa, kt贸re znikaj膮 z rynku bez przeprowadzenia procedury upad艂o艣ciowej. A za nimi id膮 kolejne zwolnienia ludzi, kt贸rzy trafiaj膮 na trudny rynek pracy, gdzie ofert zatrudnienia nie jest wiele.

Eksperci przewiduj膮, 偶e liczba bankrutuj膮cych firm b臋dzie ros艂a. Najwi臋cej bankructw b臋dzie najpewniej w艣r贸d film budowlanych. Wi臋kszo艣膰 samorz膮d贸w b臋dzie bowiem ogranicza艂o liczb臋 prowadzonych w regionie inwestycji. R贸wnie偶 przykr臋cony kurek z kredytowaniem dla firm nie wr贸偶y bran偶y nic dobrego.


--


"G艂贸wn膮 motywacj膮 mojej aktywno艣ci publicznej by艂a potrzeba w艂adzy
i 偶膮dza popularno艣ci. Ta druga by艂a nawet silniejsza od pierwszej,
bo chyba jestem bardziej pr贸偶ny, ni偶 spragniony w艂adzy. Nawet na pewno..."

- Donald Tusk: Gazeta Wyborcza, 15鈥16 pa藕dziernika 2005

Data: 2012-09-21 19:20:20
Autor: Bogdan Idzikowski
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"

U偶ytkownik "Przemys艂aw W" <"BroDmy RP przed pisem"@gazeta.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:k3i4fl$6oi$1dont-email.me...
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"
 - Donald Tusk

Firmy bankrutuj膮 - tysi膮ce ludzi na bruku

Rok 2012, wojew贸dztwo podkarpackie: upadaj膮 cztery firmy budowlane, w kt贸rych zatrudnionych by艂o 艂膮cznie blisko 400 os贸b. Wojew贸dztwo ma艂opolskie: upadaj膮 trzy hurtownie, w kt贸rych pracowa艂o oko艂o 850 os贸b. A to tylko wierzcho艂ek g贸ry lodowej.

Firmy, kt贸re upad艂y wygrywaj膮c przetargi, upad艂y na w艂asne 偶yczenie. Przed艂u偶y艂y tylko swoj膮 agoni臋. Normalnie to jest tak, 偶e je艣li jaka艣 firma wygrywa kontrakt pa艅stwowy, to jest jakby z艂apa艂a pana Boga za nogi. Ma zapewniony zarobek. Ale je艣li firmie grozi upad艂o艣膰 i za wszelk膮 cen臋 chce wygra膰 kontrakt i ustala cene poni偶ej progu op艂acalno艣ci, to wiadomo czym to si臋 sko艅czy: upad艂o艣ci膮 nieco przed艂u偶on膮 w czasie.

Jest kryzys, czy chcecie czy nie chcecie i to wi膮偶e si臋 z brakiem zam贸wie艅 na us艂ugi pewnych firm. I te firmy musz膮 upa艣膰 czy si臋 wam podoba czy nie.

I to by艂oby na tyle.

ps. A tak g艂o艣no krzyczano, 偶e w Polsce buduje si臋 autostrady tak bardzo drogo. To dlaczego firmy buduj膮ce tak drogo autostrady posz艂y si臋 je***a膰?

--
Donald Tusk - "wola艂bym si臋 nie urodzi膰, ni偶 na grobach zmar艂ych budowa膰 swoj膮 karier臋 polityczn膮".

Data: 2012-09-21 14:43:53
Autor: Przemys艂aw W
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"
Bogdan Idzikowski:

U偶ytkownik "Przemys艂aw W" <"BroDmy RP przed pisem"@gazeta.pl> napisa艂 w
wiadomo艣ci news:k3i4fl$6oi$1dont-email.me...
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"
 - Donald Tusk

Firmy bankrutuj膮 - tysi膮ce ludzi na bruku

Rok 2012, wojew贸dztwo podkarpackie: upadaj膮 cztery firmy budowlane, w
kt贸rych zatrudnionych by艂o 艂膮cznie blisko 400 os贸b. Wojew贸dztwo
ma艂opolskie: upadaj膮 trzy hurtownie, w kt贸rych pracowa艂o oko艂o 850
os贸b. A to tylko wierzcho艂ek g贸ry lodowej.

Firmy, kt贸re upad艂y wygrywaj膮c przetargi, upad艂y na w艂asne 偶yczenie.
Przed艂u偶y艂y tylko swoj膮 agoni臋. Normalnie to jest tak, 偶e je艣li jaka艣
firma wygrywa kontrakt pa艅stwowy, to jest jakby z艂apa艂a pana Boga za
nogi. Ma zapewniony zarobek. Ale je艣li firmie grozi upad艂o艣膰 i za
wszelk膮 cen臋 chce wygra膰 kontrakt i ustala cene poni偶ej progu
op艂acalno艣ci, to wiadomo czym to si臋 sko艅czy: upad艂o艣ci膮 nieco
przed艂u偶on膮 w czasie.

W jaki sposob w Polsce kradnie sie grube miliony, musialbys sie uczyc
od podstaw, a nie ma lepszej szkoly dla malych i duzych oszustow niz
zebranie lokalnej komorki partyjnej PO. Wybierz sie kilka razy to sie
czegos nauczysz i nie bedzie potrzeby czytania tych twoich bzdetow.


1. "Konstanty Sochacki, reprezentuj膮cy poszkodowanych przedsi臋biorc贸w jest zdziwiony, 偶e spo艣r贸d 26 podmiot贸w, kt贸re zg艂osi艂y si臋, aby przej膮膰 budow臋 odcink贸w A i C autostrady A2, wybrano konsorcjum z DSS jako liderem. - Trzeba mie膰 艣wiadomo艣膰 tego, 偶e DSS zostawi艂 po sobie oko艂o 830 mln z艂 d艂ug贸w. To mistrzostwo 艣wiata, jak w ci膮gu nieca艂ego roku mo偶na narobi膰 tyle d艂ug贸w, gdzie艣 te pieni膮dze przepad艂y, przecie偶 nie w czarnej dziurze. Prokuratura i s艂u偶by specjalne powinny si臋 za to zabra膰. Nie wiem i dziwi臋 si臋, 偶e jest tak cicho wok贸艂 tej sprawy. DSS wzi膮艂 ponad 200 mln z艂 kredyt贸w, sprzedali obligacje. Wyprowadzali pieni膮dze gdzie艣 za granic臋. Nie mam dost臋pu do dokumentacji DSS, ale dziwi臋 si臋, prokuratura nie zainteresuje si臋 tym z urz臋du. By艂膮 pos艂ank臋 Beat臋 Sawick膮 skazano za 100 tys. z艂 艂ap贸wki na trzy lata wi臋zienia. Jak to por贸wna膰 z tym, co sta艂o si臋 w DSS? Przecie偶 mamy 艣wiadomo艣膰 tego, 偶e kontrakt, jaki uzyska艂 DSS musia艂 by膰 w jakiej艣 mierze korupcjogenny, bo je偶eli przyznaje si臋 taki kontrakt firmie, kt贸ra nigdy wcze艣niej niczego nie zbudowa艂a, a z konkurencji odpada Budimex, Mostostal, Skanska, Strabag - firmy, kt贸re od lat buduj膮, to ten kontrakt nie tylko 艣mierdzi, ten kontrakt wr臋cz cuchnie - twierdzi Konstanty Sochacki."


2. "Ju偶 na etapie rozpatrywania ofert mo偶na by艂o z du偶ym prawdopodobie艅stwem przewidzie膰, 偶e sp贸艂ka Dolno艣l膮skie Surowce Skalne nie b臋dzie w stanie skutecznie zrealizowa膰 budowy odcinka C autostrady A2. Zdaniem specjalist贸w od wycen przedsi臋biorstw wystarczy艂aby do tego analiza p贸艂rocznego raportu firmy.

Jak m贸wi Roman Nowak, starszy analityk w Dziale Wycen i Analiz Grupy Gumu艂ka, lektura danych zawartych w sprawozdaniu wskazuje, 偶e sp贸艂ka ju偶 w okresie poprzedzaj膮cym z艂o偶enie oferty na budow臋 autostrady A2 mia艂a alarmow膮 sytuacj臋 p艂ynno艣ciow膮. Potwierdza to poziom wska藕nik贸w p艂ynno艣ci 鈥 podstawowych narz臋dzi oceny zdolno艣ci podmiotu do regulowania swoich zobowi膮za艅. - Wyliczony na 30 czerwca 2011 roku wska藕nik p艂ynno艣ci bie偶膮cej wynosi艂 0,42, podczas gdy bezpieczna warto艣膰 wska藕nika powinna mie艣ci膰 si臋 w przedziale 1,3 鈥 2,0. Tak niska warto艣膰 wska藕nika powinna w g艂owach decyduj膮cych o tym zam贸wieniu zapali膰 ostrzegawcze 艣wiat艂o. Fakt, 偶e sp贸艂ka bez pozbywania si臋 maj膮tku trwa艂ego mo偶e uregulowa膰 jedynie 42 proc. swoich bie偶膮cych zobowi膮za艅 powinien sk艂ania膰 do zastanowienia, czy ma ona szans臋 kontynuowa膰 swoj膮 dzia艂alno艣膰 鈥 uwa偶a Roman Nowak

- Na dzie艅 30 czerwca 2011 roku DSS posiada艂a 382 mln z艂 bie偶膮cych zobowi膮za艅 przy 160 mln z艂 maj膮tku obrotowego. Wydaje si臋 zatem, 偶e trudno w tym przypadku m贸wi膰 o posiadaniu zdolno艣ci ekonomicznej, kt贸rej ocena powinna by膰 elementem post臋powania przetargowego 鈥 podsumowuje Roman Nowak.

Zdaniem Ma艂gorzaty Pawlyty, eksperta Grupy Gumu艂ka z zakresu zam贸wie艅 publicznych, przyznanie tak kluczowego zam贸wienia firmie o tak s艂abej kondycji ekonomicznej to dow贸d na niedoskona艂o艣膰 polskich przepis贸w o zam贸wieniach publicznych."


3. "Dzie艅 dobry pa艅stwu. Reprezentuj臋 komitet protestacyjny przedsi臋biorc贸w poszkodowanych przy budowie autostrad. Nazywam si臋 Konstanty Sochacki i jestem prezesem zarz膮du firmy TEKKA z 艁odzi. Jest to firma transportowa, kt贸ra ponios艂a szkody zar贸wno na autostradzie A-2, jak i na autostradzie A-1.

Na pocz膮tek chcia艂bym serdecznie podzi臋kowa膰 Komisji za zaproszenie i za umo偶liwienie nam wyst膮pienia. Moje wyst膮pienie b臋dzie mo偶e d艂u偶sze, a moich koleg贸w kr贸tsze. M贸wimy tutaj, tak jak przed chwil膮 powiedzia艂 pan pose艂 Tch贸rzewski, o stratach id膮cych w setki milion贸w z艂otych, stratach Skarbu Pa艅stwa. Natomiast my chcemy powiedzie膰, 偶e r贸wnie偶 m贸wimy o stratach, kt贸re ponios艂y przedsi臋biorstwa; to s膮 r贸wnie偶 dziesi膮tki milion贸w z艂otych.

Chc臋 pa艅stwu tak na marginesie powiedzie膰, bo tego nie ma w moim wyst膮pieniu, kt贸re pa艅stwo otrzymacie, 偶e firma Dolno艣l膮skie Surowce Skalne SA zg艂osi艂a do s膮du w ramach upad艂o艣ci swoje d艂ugi na poziomie 830 mln z艂. To jest mistrzostwo 艣wiata; w ci膮gu roku wyprowadzi膰 z firmy ponad osiemset milion贸w z艂otych. P贸藕niej powiem jakimi metodami by艂o to robione.

Chcia艂bym r贸wnie偶 powiedzie膰, 偶e my zorganizowali艣my w dniu 19 kwietnia tego roku protest w miejscowo艣ci Wiskitki ko艂o 呕yrardowa w postaci blokady drogi krajowej nr 50. Wi臋kszo艣膰 informacji na ten temat zosta艂a pa艅stwu przekazana w niebieskich teczkach; tam s膮 nasze wyst膮pienia, podane s膮 adresy internetowe i informacje w za艂膮cznikach. Wszystko o czym tutaj dzisiaj m贸wi臋 jest w internecie i znajduje oparcie w dokumentach. Wi臋c gdyby by艂y pytania, to jestem w stanie na nie szczeg贸艂owo odpowiedzie膰.

Chcia艂bym r贸wnie偶 zauwa偶y膰, 偶e nasz protest nie ma 偶adnego charakteru politycznego i jest spowodowany wy艂膮cznie faktem, 偶e nie otrzymali艣my nale偶nego nam wynagrodzenia za wykonane prace na rzecz g艂贸wnego wykonawcy odcinka C autostrady A-2. Wyst臋pujemy jednocze艣nie w imieniu wszystkich pokrzywdzonych na innych autostradach i apelujemy, 偶eby zg艂aszali si臋 do nas. Bo tylko zbiorowy protest jest w stanie cokolwiek poradzi膰.

Nasze wielokrotne interwencje w sprawie zap艂aty za prace przy budowie autostrady A-2 nie odnios艂y 偶adnego skutku. Interweniowali艣my wielokrotnie w firmie DSS, w Generalnej Dyrekcji Dr贸g Krajowych i Autostrad, u Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, wspomaga艂a nas grupa pos艂贸w. Wys艂ali艣my pisma interwencyjne do Prezesa Rady Ministr贸w. Przedwczoraj rozmawia艂em z przewodnicz膮cym Komisji Krajowej 鈥濻olidarno艣膰鈥 panem Piotrem Dud膮, kt贸ry tak偶e przedwczoraj o godzinie 13 wr臋czy艂 panu premierowi Donaldowi Tuskowi nasze memorandum z pro艣b膮 o zaj臋cie si臋 spraw膮. Premier Tusk standardowo odpowiedzia艂, 偶e rozejrzy si臋 w sprawie.

Ale chc臋 powiedzie膰 r贸wnie偶, 偶e tak jak jest przy DSS-ie, tak samo by艂o przy poprzednim wykonawcy tego odcinka autostrady, chi艅skiej firmie COVEC. Interweniowali艣my wielokrotnie u r贸偶nych decydent贸w. Wszyscy nas odpychali, nikt z nami nie chcia艂 rozmawia膰. W lipcu 2011 roku byli艣my na spotkaniu tu obecnego na sali pana dyrektora Witeckiego. W obecno艣ci trzech pos艂贸w 鈥 呕mijana z PO, Janowskiej i Szczepa艅skiego z SLD pan dyrektor zobowi膮za艂 si臋, 偶e rozpatrzy spraw臋 i ureguluje nasze nale偶no艣ci. Niestety, dyrektor Witecki nas oszuka艂, mimo i偶 otrzymali艣my pismo, 偶e mamy z艂o偶y膰 informacje jako podwykonawcy i dostawcy. Wi臋c wiedzia艂, jaka jest sytuacja. Dzisiaj ju偶 nie damy si臋 oszuka膰.

Chc臋 powiedzie膰, jakie s膮 przyczyny obecnej sytuacji. Ot贸偶 po pierwsze, s膮 to niew艂a艣ciwie stosowane procedury zam贸wie艅 publicznych oraz obowi膮zuj膮ce zasady rozlicze艅 pomi臋dzy inwestorem, w tym przypadku jest to Skarb Pa艅stwa reprezentowany przez Generalnego Dyrektora Dr贸g Krajowych i Autostrad, a g艂贸wnym wykonawc膮. Z regu艂y jest to jaki艣 mi臋dzynarodowy koncern budowlany oraz dziesi膮tki firm podwykonawczych r贸偶nych bran偶. W za艂膮czonych materia艂ach przedstawiamy pa艅stwu mechanizmy oszuka艅czego dzia艂ania wielkich koncern贸w budowlanych, kt贸re nie maj膮 偶adnego realnego sprz臋tu budowlanego ani transportowego, korzystaj膮 w ca艂o艣ci z firm podwykonawczych i s膮 jedynie organizatorem procesu budowy.

Chi艅czycy, kt贸rzy przyjechali do Polski, nie mieli 偶adnego w艂asnego sprz臋tu, korzystali tylko ze sprz臋tu polskich firm podwykonawczych. To samo z DSS-em. Firma Dolno艣l膮skie Surowce Skalne nie mia艂a nic, mia艂a tylko koparki, kt贸re wyprowadzi艂a z kopalni w Pi艂awie i z kopalni w Kielcach.

Sprawa COVEC-u b臋dzie si臋 prawdopodobnie ci膮gn臋艂a latami w r贸偶nych mi臋dzynarodowych trybuna艂ach i pewnie zako艅czy si臋 jak nieszcz臋sna prywatyzacja PZU, gdzie po latach zawarto z Eureko porozumienie bardzo kosztowne dla strony polskiej. Przypomnijmy; w styczniu 2005 roku Sejm powo艂a艂 komisj臋 艣ledcz膮 do zbadania nieprawid艂owo艣ci przy tej prywatyzacji. I co? Czy komu艣 si臋 co艣 sta艂o? Kto o tym dzisiaj pami臋ta?

Wielokrotnie s艂yszeli艣my z ust prominentnych przedstawicieli w艂adz, 偶e nic si臋 nie da zrobi膰, 偶e prawo zam贸wie艅 publicznych jest z艂e, 偶e trzeba wybra膰 ofert臋 z najni偶sz膮 cen膮. Prosz臋 pa艅stwa, to nieprawda. Zar贸wno opinia publiczna, ale r贸wnie偶 wy pa艅stwo pos艂owie, jeste艣cie cynicznie ok艂amywani przez decydent贸w od du偶ych przetarg贸w. Ka偶da prawid艂owo pracuj膮ca firma wie, 偶e najkorzystniejsza oferta to nie oferta najta艅sza, bo trzeba jeszcze uwzgl臋dni膰 inne kryteria. Na przyk艂ad przy budowie autostrad nale偶y uwzgl臋dni膰 mo偶liwo艣ci techniczne i finansowe oferenta, jego do艣wiadczenie zawodowe w wykonywaniu podobnych inwestycji, posiadan膮 kadr臋 osobow膮 i szereg innych drobnych parametr贸w.

Niestety, z przykro艣ci膮 nale偶y stwierdzi膰, 偶e Generalna Dyrekcja Dr贸g Krajowych i Autostrad przy wyborze ofert na budow臋 autostrad kierowa艂a si臋 wy艂膮cznie kryterium najni偶szej ceny, zapominaj膮c o m膮dro艣ci przys艂owia ludowego, 偶e 鈥瀟anie mi臋so psi jedz膮鈥. I tak odszed艂 w nies艂awie COVEC, p贸藕niej odszed艂 jego nast臋pca na odcinku C, czyli DSS. Teraz upad艂 POLDIM na autostradzie A-1. Wielokrotnie m贸wiono, 偶e by艂a konieczno艣膰 wybrania najta艅szej oferty, bo inaczej decydent b臋dzie musia艂 t艂umaczy膰 si臋 z wyboru dro偶szej oferty. A pytanie podstawowe brzmi 鈥 czy decydent nie powinien t艂umaczy膰 si臋 z wybrania gorszej oferty?

W ustawie z dnia 29 stycznia 2004 roku 鈥 Prawo zam贸wie艅 publicznych w art. 2 pkt 5 stwierdzono 鈥 cytuj臋 dos艂ownie: 鈥濱lekro膰 w ustawie jest mowa o najkorzystniejszej ofercie 鈥 nale偶y przez to rozumie膰 ofert臋, kt贸ra przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteri贸w odnosz膮cych si臋 do przedmiotu zam贸wienia publicznego, albo ofert臋 z najni偶sz膮 cen膮鈥. Powtarzam 鈥 bilans ceny i innych kryteri贸w. Do budowy odcinka C po COVEC-u wybrano firm臋 DSS, firm臋, kt贸ra nigdy nic nie zbudowa艂a, nawet kawa艂ka chodnika. Czy pa艅stwo zdecydowaliby艣cie si臋 powierzy膰 budow臋 w艂asnego domu firmie, kt贸ra nie zbudowa艂a nawet psiej budy? Czy podj臋liby艣cie tak nieodpowiedzialn膮 decyzj臋?

A jednak tak膮 nieodpowiedzialn膮 decyzj臋 podj臋to. Formalnie kontrakt budowy odcinka C autostrady A-2 w imieniu Skarbu Pa艅stwa jako inwestora, podpisa艂a pani El偶bieta Brenda, dyrektor oddzia艂u warszawskiego Generalnej Dyrekcji Dr贸g Krajowych i Autostrad, dzia艂aj膮ca z upowa偶nienia Generalnego Dyrektora. Ale czy by艂a to jej samodzielna decyzja? Oczywi艣ci nie, bo procedury wymagaj膮 akceptacji Generalnego Dyrektora. W tej sytuacji nieodparcie musi pa艣膰 nast臋pne pytanie: czy Generalny Dyrektor samodzielnie podj膮艂 tak膮 decyzj臋, czy otrzyma艂 takie polecenie z tak zwanej umownie g贸ry?

Otrzymujecie pa艅stwo w tej chwili tak膮 czerwon膮 teczk臋, gdzie jest skr贸t mojego wyst膮pienia i za艂膮czniki, o kt贸rych tutaj m贸wi臋. W dniu 7 czerwca 2011 roku, czyli prawie rok temu, premier Donald Tusk zleci艂 analiz臋 przypadku COVEC-u szefowi Rady Gospodarczej Janowi Krzysztofowi Bieleckiemu, by艂emu premierowi i dyrektorowi w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju. Premier Tusk zleci艂 przygotowanie analizy dotycz膮cej szybkiego nadrobienia zaleg艂o艣ci przy budowie autostrady A-2. Cytuj臋: 鈥瀂robimy wszystko, by znale藕膰 pozytywne rozwi膮zanie鈥 鈥 powiedzia艂 szef rz膮du Donald Tusk. (za艂膮cznik nr 2 w czerwonej teczce).

W ostatnich dniach g艂o艣no by艂o o artykule z 鈥濭azety Prawnej鈥, gdzie podano, 偶e by艂y premier i by艂y pracownik Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju Kazimierz Marcinkiewicz pracowa艂 na rzecz firmy Dolno艣l膮skie Surowce Skalne, za co pobra艂 oficjalnie wynagrodzenie w kwocie 64 tys. z艂otych za doradztwo strategiczne i sprecyzowa艂, 偶e oznacza to wsp贸艂prac臋 z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Ministerstwem Skarbu Pa艅stwa i Ministerstwem Infrastruktury. Pytanie do tego 鈥 czy tam kryj膮 si臋 decydenci kontraktu z firm膮 Dolno艣l膮skie Surowce Skalne? Jak dot膮d brakuje rzetelnej odpowiedzi na to pytanie.

Pami臋tajmy, m贸wimy o zam贸wieniu publicznym, gdzie pa艅stwo polskie wydaje ponad 736 mln z艂otych brutto. Jest to kwota o ponad 221 mln z艂otych wy偶sza, ni偶 mia艂 COVEC w swojej umowie. A pami臋tajmy, 偶e cz臋艣膰 rob贸t COVEC wykona艂, tak wi臋c zyski DSS mia艂y by膰 znacz膮co wy偶sze.

Umowy budowlane o du偶ej warto艣ci realizowane w Polsce musz膮 uwzgl臋dnia膰 tak zwane wzorcowe Warunki Kontraktowe FIDIC, kt贸re s膮 wykorzystywane przy zawieraniu wszelkiego rodzaju kontrakt贸w budowlanych oraz um贸w o specjalistyczne us艂ugi in偶ynier贸w 鈥 zar贸wno w kontraktach mi臋dzynarodowych, jak i krajowych. Normy FIDIC precyzuj膮 prawa i obowi膮zki stron kontrakt贸w budowlanych, przewiduj膮 r贸wnie偶 zasady kar umownych i stosowania r贸偶nych klauzul zabezpieczaj膮cych, w tym r贸wnie偶 klauzuli waloryzacji cen.

Ale w umowach zlecanych przez Generaln膮 Dyrekcj臋 nagminnie usuwa si臋 wszelkie kary umowne mog膮ce obci膮偶y膰 Generaln膮 Dyrekcj臋 Dr贸g Krajowych i Autostrad. Z um贸w wycina si臋 klauzule zabezpieczaj膮ce waloryzacj臋 cen, gdy偶 to Generalna Dyrekcja dyktuje warunki, a firmy budowlane nie s膮 w stanie skutecznie si臋 przeciwstawi膰. Co w efekcie powoduje ich olbrzymie straty materialne i cz臋sto upad艂o艣ci przedsi臋biorstw, spadek warto艣ci firm gie艂dowych i straty ich akcjonariuszy, brak p艂atno艣ci dla wykonawc贸w. I w efekcie lawinowo rosn膮ce upad艂o艣ci ma艂ych firm i narastaj膮ce bezrobocie, i to ju偶 dziesi膮tki tysi臋cy ludzi.

Przypomnijmy, jak wielka by艂a rado艣膰 by艂ego ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, generalnego dyrektora Lecha Witeckiego m贸wi膮cych, ile to pieni臋dzy zaoszcz臋dzono na kontraktach autostradowych. A przecie偶 nies艂ychany popyt na inwestycje drogowe realizowane w ostatnich latach, przy olbrzymiej pomocy finansowej Unii Europejskiej, powinien wr臋cz spowodowa膰 znacz膮cy rozw贸j polskich firm budowlanych. I co si臋 sta艂o?

Niestety, metody dzia艂ania Generalnej Dyrekcji Dr贸g Krajowych i Autostrad spowodowa艂y krach na rynku budowlanym i znacz膮co przyczyniaj膮 si臋 do wzrostu bezrobocia. Doskona艂y artyku艂 na ten temat ukaza艂 si臋 w 鈥濭azecie Wyborczej鈥 z dnia 21 kwietnia tego roku pod tytu艂em 鈥濪laczego budowa dr贸g wyka艅cza polskie firmy budowlane鈥. (za艂膮cznik nr 4, czerwona teczka).

Protesty w sprawie braku p艂atno艣ci dla podwykonawc贸w s膮 nagminne w ca艂ej Polsce. Przypomn臋 tylko kilka ostatnich:

鈥 wrzesie艅 2011, autostrada A-1: nie p艂aci irlandzka firma McManus Brothers, podwykonawca lidera konsorcjum SRB;

鈥 stycze艅 2012 鈥 stan臋艂a budowa ekspresowej drogi S5, nie p艂aci hiszpa艅ski Dradagos;

鈥 kwiecie艅 2012, autostrada A-2, odcinek C: upad艂o艣膰 firmy Dolno艣l膮skie Surowce Skalne;

鈥 kwiecie艅 2012, autostrada A-4: 300 robotnik贸w zesz艂o z placu budowy ko艂o D臋bicy鈥 Hydrobudowa;

鈥 koniec kwietnia 2012, autostrada A-1: upad艂o艣膰 firmy POLDIM wykonuj膮cej prace w okolicy Kutna i za chwil臋 b臋d膮 nast臋pne problemy z brakiem zap艂aty dla podwykonawc贸w.

Czy komu艣 jest potrzebne mno偶enie konflikt贸w spo艂ecznych? Czy nie lepiej ten problem uporz膮dkowa膰? Koszty zmiany wykonawcy s膮 olbrzymie. Przypomnijmy 鈥 zmiana firmy COVEC na odcinkach A i C autostrady A-2, to dodatkowo wydanych z bud偶etu pa艅stwa oko艂o 500 milion贸w z艂otych plus olbrzymia strata czasu, praktycznie nie do odrobienia.

Uwa偶amy, 偶e nie jest celowe wzniecanie nowych konflikt贸w spo艂ecznych w Polsce. Ale wypowiedzi prominentnych urz臋dnik贸w Generalnej Dyrekcji oraz kierownictwa Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej niestety, wr臋cz powoduj膮 powstawanie nowych sytuacji zapalnych. Oto przyk艂ady:

1. 鈥濪SS dobrze sobie radzi. Monitorujemy ich p艂ynno艣膰 finansow膮 i na razie nie ma obaw o to, 偶e firma upadnie. Informacje o upad艂o艣ci to gra biznesowa鈥 鈥 powiedzia艂 w dniu 24 lutego tego roku minister transportu S艂awomir Nowak w radio RMF FM. Czy minister Nowak zosta艂 wprowadzony w b艂膮d przez podleg艂ych sobie urz臋dnik贸w? Trudno bowiem wyobrazi膰 sobie fakt, by minister celowo dezinformowa艂 opini臋 publiczn膮, w tym r贸wnie偶 podwykonawc贸w, kt贸rzy uwierzyli w te stwierdzenia i dalej pracowali dla DSS, a teraz mog膮 skutecznie dochodzi膰 swoich roszcze艅 finansowych od ministerstwa.

2. Wiceminister transportu Tadeusz Jarmuziewicz w dniu 26 kwietnia tego roku w wypowiedzi w Sejmie na pytania pos艂贸w w sprawie problem贸w zwi膮zanych z nie wyp艂acaniem nale偶no艣ci firmom pracuj膮cym przy budowie dr贸g i autostrad, stwierdzi艂: 鈥濻olidarna odpowiedzialno艣膰 zamawiaj膮cego obejmuje podwykonawc贸w wykonuj膮cych roboty budowlane, a zatem nie obejmuje dostawc贸w materia艂贸w i us艂ugodawc贸w鈥 (za艂膮cznik nr 6, czerwona teczka).

Ot贸偶 musimy stwierdzi膰, 偶e wypowied藕 wiceministra Jarmuziewicza jest wyj膮tkowo bezczelna. Minister stosuje tutaj kryteria wr臋cz rasistowskie z podzia艂em na bia艂ych i murzyn贸w. Bia艂y to jest podwykonawca rob贸t budowlanych, kt贸remu mo偶na zap艂aci膰, a murzyn to dostawca materia艂贸w i us艂ugodawca, na przyk艂ad przewo藕nik, kt贸remu mo偶na nie p艂aci膰 w ramach odpowiedzialno艣ci solidarnej. Takie podej艣cie do problemu jest wr臋cz chore i wymaga leczenia, bo na rozum za p贸藕no.

Dla ka偶dego my艣l膮cego cz艂owieka jest jasne, 偶e autostrada jest budowana nak艂adem pracy wielu przedsi臋biorc贸w zatrudniaj膮cych tysi膮ce ludzi. Czym jest lepszy wykonawca rowu odwodniaj膮cego czy betonowego wiaduktu, od dostawcy piasku, projektanta czy przewo藕nika dostarczaj膮cego piasek czy asfalt? To ich wsp贸ln膮 prac膮 powstaje autostrada, im wszystkim nale偶y zap艂aci膰 za wykonan膮 prac臋.

3. Rzecznik Generalnej Dyrekcji Urszula Nelken w wypowiedzi dla TVN24 (za艂膮cznik nr 7, czerwona teczka) stwierdzi艂a: 鈥濭eneralna Dyrekcja Dr贸g Krajowych i Autostrad nie jest stron膮 w konflikcie z DSS鈥. Rzeczniczka podkre艣la, 偶e Generalna Dyrekcja zosta艂a dobrowolnie mediatorem spo艂ecznym i wykona艂a ju偶 wiele w zakresie rozwi膮zania sporu mi臋dzy protestuj膮cymi a syndykiem.

Prosz臋 pa艅stwa, rzeczniczka w og贸le nie ma poj臋cia co to jest prawo upad艂o艣ciowe i jakie regu艂y obowi膮zuj膮 syndyka. Tam nie ma 偶adnych mediacji. Syndyk ma si臋 pos艂ugiwa膰 regu艂ami prawa upad艂o艣ciowego i poleceniami s臋dziego-komisarza. Koniec, kropka. Nie ma 偶adnych mediacji, to jest bzdura. To jest mydlenie oczu opinii spo艂ecznej. Rzeczniczka GDDKiA m贸wi, 偶e pieni膮dze inwestor mo偶e wyp艂aci膰 jedynie zarejestrowanym firmom podwykonawczym. Ale rzeczniczka nic nie m贸wi, 偶e rejestrowano wy艂膮cznie firmy budowlane.

Ot贸偶 sednem sporu i przyczyn膮 coraz wi臋kszej liczby konflikt贸w spo艂ecznych jest b艂臋dna interpretacja przepis贸w artyku艂u 647麓 Kodeksu cywilnego. Powtarzam 鈥 b艂臋dna interpretacja (za艂膮cznik nr 8). Artyku艂 ten wed艂ug stanowiska Generalnej Dyrekcji i, jak wida膰 wy偶ej, popieraj膮cego to stanowisko wiceministra Jarmuziewicza, r贸偶nicuje podwykonawc贸w na:

a) wykonuj膮cych roboty budowlane czyli bia艂ych i

b) b臋d膮cych dostawcami materia艂贸w takich jak na przyk艂ad kruszywa, piasku czy 偶wiru

oraz realizuj膮cych us艂ugi na rzecz budowy; chodzi np. o prace projektowe, geodezyjne, transport, wynajem sprz臋tu budowlanego, czyli murzyn贸w.

Wed艂ug Generalnej Dyrekcji podwykonawcy z pozycji 鈥瀉鈥 podlegaj膮 odpowiedzialno艣ci

solidarnej inwestora, a z pozycji 鈥瀊鈥 takiej odpowiedzialno艣ci nie ma. W efekcie dochodzi do swoistych paradoks贸w, 偶e dostawca piasku za sze艣膰 milion贸w z艂otych nie mo偶e otrzyma膰 zap艂aty z tytu艂u odpowiedzialno艣ci solidarnej, a wykonawca czterech s艂upk贸w drogowych za osiem tysi臋cy z艂otych tak膮 zap艂at臋 otrzymuje.

Ca艂y problem sprowadza si臋 do pozytywnej odpowiedzi na dwa pytania, a mianowicie:

1 鈥 czy dostawca b膮d藕 us艂ugodawca pracuj膮cy na rzecz danej inwestycji budowlanej jest podwykonawc膮 obj臋tym odpowiedzialno艣ci膮 solidarn膮 w rozumieniu art. 647 prim Kodeksu cywilnego?

2 鈥 jaki jest wymagany tryb powiadamiania inwestora o zatrudnieniu podwykonawcy w rozumieniu wspomnianego artyku艂u Kodeksu cywilnego?

Odpowied藕 na to jest w za艂膮czonych dokumentach (za艂膮cznik nr 9). W artykule pani

Urszuli Lisieckiej o roli podwykonawcy opublikowanym w oficjalnym biuletynie Urz臋du Zam贸wie艅 Publicznych pn. 鈥瀂am贸wienia publiczne鈥 z maja 2008 roku, stwierdzono dos艂ownie: 鈥濺easumuj膮c, mo偶na stwierdzi膰, 偶e podwykonawca oznacza osob臋 fizyczn膮 lub prawn膮, zaakceptowan膮 przez zamawiaj膮cego, z kt贸r膮 wykonawca zawrze umow臋 o wykonanie cz臋艣ci przedmiotu umowy z zakresu dostaw, rob贸t lub us艂ug鈥. Powtarzam 鈥 dostaw, rob贸t lub us艂ug. Co pa艅stwo macie mo偶liwo艣膰 stwierdzenia na linku strony internetowej www.przetargipubliczne.pl.

Pani Urszula Lisiecka jest uznanym ekspertem do spraw zam贸wie艅 publicznych o specjalno艣ci wyk艂adowca. Pani Lisiecka by艂a r贸wnie偶 wyk艂adowc膮 na presti偶owym szkoleniu organizowanym przez Kancelari臋 Prezesa Rady Ministr贸w w zakresie zam贸wie艅 publicznych dla dyrektor贸w generalnych, czyli dla urz臋dnik贸w wysokiego szczebla. Tak wi臋c trudno jej odm贸wi膰 wiedzy w tych kwestiach (za艂膮cznik nr 10). Link do materia艂贸w szkoleniowych liczy 141 stron tekstu.

W prawie zam贸wie艅 publicznych (za艂膮cznik nr 11) w artykule 6 pkt 3 stwierdzono: 鈥 Je偶eli zam贸wienie obejmuje r贸wnocze艣nie roboty budowlane oraz dostawy niezb臋dne do ich wykonania, do udzielenia takiego zam贸wienia stosuje si臋 przepisy dotycz膮ce rob贸t budowlanych鈥. Chyba nikt z pa艅stwa nie ma w膮tpliwo艣ci, 偶e do rob贸t budowlanych na autostradzie niezb臋dne by艂y dostawy piasku, kruszywa, betonu, asfaltu czy stali. Przypomnijmy dodatkowo, 偶e umowy z COVEC i DSS obj臋te s膮 prawem zam贸wie艅 publicznych.

Odpowied藕 na pytanie drugie, jaka jest forma powiadamiania inwestora o zatrudnieniu podwykonawcy, zawarta jest w uchwale S膮du Najwy偶szego w sk艂adzie siedmiu s臋dzi贸w z dnia 29 kwietnia 2008 roku. Podajemy pe艂n膮 tre艣膰 uchwa艂y w za艂膮czniku nr 12 wraz z komentarzem. Na pytanie przedstawione przez Pierwszego Prezesa S膮du Najwy偶szego z dnia 10 stycznia 2008 roku, S膮d Najwy偶szy podj膮艂 uchwa艂臋, 偶e 鈥瀂goda ta mo偶e by膰 wyra偶ona przez ka偶de zachowanie, kt贸re ujawnia j膮 w spos贸b dostateczny鈥.

Chc臋 pa艅stwu powiedzie膰, 偶e w obszernym 15-stronicowym uzasadnieniu uchwa艂y S膮du Najwy偶szego stwierdzono, 偶e wystarczy jakakolwiek wiedza inwestora. A inwestor wie o wszystkim, bo in偶ynier kontraktu musia艂 zaakceptowa膰 jako艣膰 piasku, wiedzia艂 jakie maszyny pracuj膮. Bo in偶ynier kontraktu sprawowa艂 nadz贸r budowlany nad budow膮 w imieniu Generalnej Dyrekcji Dr贸g Krajowych i Autostrad. Oczywi艣cie na pi艣mie podaj臋 to wszystko szczeg贸艂owo. Wi臋c innymi s艂owy, zgoda ta by艂a wyra偶ona zgodnie z wy偶ej cytowan膮 uchwa艂膮 S膮du Najwy偶szego. Przypominam, 偶e uchwa艂a S膮du Najwy偶szego w tej sprawie jest obowi膮zuj膮c膮 wyk艂adni膮. Nie ma 偶adnej innej wyk艂adni S膮du Najwy偶szego na ten temat.

Na marginesie powy偶szego nale偶a艂oby zapyta膰, co powinien zrobi膰 konstytucyjny minister nadzoruj膮cy dzia艂 gospodarki 鈥瀊udownictwo鈥, gdy widzi masowo pojawiaj膮ce si臋 konflikty spo艂eczne wynikaj膮ce z braku zap艂aty podwykonawcom? Wydaje si臋, 偶e powinien jak najszybciej dokona膰 analizy obowi膮zuj膮cych przepis贸w i jak najszybciej je poprawi膰, aby zdusi膰 w zarodku mo偶liwo艣ci pojawienia si臋 konflikt贸w. I to powinien zrobi膰 mo偶liwie najszybciej wiceminister Jarmuziewicz, nadzoruj膮cy mi臋dzy innymi departamenty dr贸g i autostrad oraz transportu drogowego, a nie opowiada膰 bajki pos艂om, 偶e przepisy nie pozwalaj膮 mu p艂aci膰.

Przypomn臋, 偶e dzia艂 gospodarki 鈥瀊udownictwo鈥 jest aktualnie nadzorowany przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej i osob膮 nadzoruj膮c膮 budownictwo jest kolega wiceministra Jarmuziewicza. Ogl膮da艂em schemat organizacyjny tego ministerstwa, w kt贸rym zapewne co tydzie艅 na kolegium spotyka si臋 kierownictwo tego resortu. Tylko lenistwo ministr贸w powoduje, 偶e nikt si臋 do tej pory tym nie zainteresowa艂. Trzeba to powiedzie膰 g艂o艣no, wyra藕nie, tak, 偶eby to wszyscy s艂yszeli. 呕eby do opinii publicznej dosz艂o, 偶e obowi膮zuj膮ce przepisy, w tym r贸wnie偶 鈥 przypominam 鈥 uchwa艂a S膮du Najwy偶szego podj臋ta w 7-osobowym sk艂adzie, s膮 lekcewa偶one przez decydent贸w.

Chcia艂bym teraz powiedzie膰 jednoznacznie, 偶e p艂atno艣膰 dla nas, podwykonawc贸w, mo偶e by膰 zrealizowana niezw艂ocznie przez Generaln膮 Dyrekcj臋 Dr贸g Krajowych i Autostrad. Trzeba tylko prawid艂owego stosowania obowi膮zuj膮cych przepis贸w prawa, by podwykonawc贸w nie r贸偶nicowa膰, gdy偶 wszyscy oni wnie艣li sw贸j wk艂ad w dzie艂o budowy autostrady. Co my艣l臋, nie wymaga dalszego wyja艣nienia.

Nale偶y dodatkowo zauwa偶y膰, 偶e decyzja ta nie powoduje jakiegokolwiek wzrostu wydatk贸w bud偶etowych, gdy偶 wszelkie p艂atno艣ci dla podwykonawc贸w winny by膰 potr膮cone z gwarancji bankowej g艂贸wnego wykonawcy. To g艂贸wny wykonawca dysponuj膮cy z regu艂y wielkim sztabem pracownik贸w, powinien tak organizowa膰 prace budowlane, by 偶aden z podwykonawc贸w nie czu艂 si臋 oszukany i pozbawiony nale偶nego wynagrodzenia za wykonane prace. Wielkie koncerny budowlane, b臋d膮ce praktycznie tylko organizatorami proces贸w du偶ych inwestycji budowlanych, bo wykonawstwem zajmuj膮 si臋 z regu艂y podwykonawcy, znaj膮 dobrze przepisy tego nieszcz臋snego artyku艂u 647麓 Kodeksu cywilnego i wykorzystuj膮 to, nie p艂ac膮c wcale podwykonawcom lub op贸藕niaj膮c p艂atno艣ci o wiele tygodni. Zmiana formalna tego artyku艂u jednoznacznie uporz膮dkowa艂aby spraw臋. Propozycja zmiany tego artyku艂u zawarta jest w niebieskiej teczce, karta druga.

Wyra偶amy pogl膮d, 偶e zmiana taka jako incydentalna mo偶e by膰 zrealizowana w ci膮gu minimum dw贸ch miesi臋cy, bez kierowania jej do Nadzwyczajnej Komisji ds. Kodyfikacji Kodeks贸w, gdy偶 tam projekt taki spocznie na lata. Sejm na wniosek rz膮du potrafi艂 b艂yskawicznie uchwali膰 ustaw臋 o przejezdno艣ci autostrad na okres Euro 2012. Podobnie mo偶e by膰 ze zmian膮 wy偶ej wymienionego artyku艂u Kodeksy cywilnego. W znacz膮cym stopniu poprawi艂oby to relacje pomi臋dzy inwestorami, g艂贸wnymi wykonawcami i podwykonawcami, co automatycznie zdj臋艂oby 鈥瀦 g艂owy鈥 ten problem decydentom, a tak nie ma prawie tygodnia bez protest贸w i przerw w pracy.

Chcemy r贸wnie偶 uzyska膰 odpowied藕 na poni偶sze pytania:

鈥 sk膮d pochodz膮 tak horrendalne d艂ugi DSS 鈥 ponad 830 mln z艂otych? Czy pa艅stwo wiecie, 偶e lista wierzycieli zg艂oszona oficjalnie przez DSS do s膮du upad艂o艣ciowego ma ponad 800 pozycji i liczy 81 stron formatu A-4 zapisanych drobnych maczkiem? Mam t臋 list臋 tutaj ze sob膮, prosz臋 pa艅stwa. Je艣li pa艅stwo wyrazicie zainteresowanie, mog臋 j膮 okaza膰.

Drugie pytanie: gdzie i dla kogo wyprowadzano pieni膮dze ze sp贸艂ki DSS? Sp贸艂ka ta wyprowadzi艂a z Kieleckich Kopalni Surowc贸w Mineralnych ponad 200 mln z艂otych, z tego 135 mln w got贸wce w formie po偶yczek. Mam ze sob膮 stosowne dokumenty, na 偶yczenie je oka偶臋. Dla kogo posz艂y te pieni膮dze i na co posz艂y?

Pytanie nast臋pne; czy zakup kopalni w Mongolii za 4 mln dolar贸w to by艂o przys艂owiowe wyprowadzenie pieni臋dzy do 鈥瀝aju podatkowego鈥? Czy to by艂a 艂ap贸wka dla jakiego艣 decydenta? (za艂膮cznik nr 14, czerwona teczka). Na marginesie chc臋 pa艅stwu powiedzie膰, 偶e mam przy sobie dokumenty, pod kt贸rymi zarz膮d sp贸艂ki DSS si臋 podpisa艂 i z艂o偶y艂 o艣wiadczenie, 偶e wszystko to jest prawdziwe. Zarz膮d DSS najpierw maszynowo wpisa艂 warto艣膰 kopalni w Mongolii 12 mln, co orientacyjnie odpowiada kwocie oko艂o 4 mln dolar贸w. Potem mamy odr臋czn膮 poprawk臋 z parafkami, 偶e warto艣膰 likwidacyjna wynosi 50 tys. z艂otych. To gdzie si臋 podzia艂o te 12 mln z艂otych? Kto je wyci膮gn膮艂?

W oficjalnych wypowiedziach cz艂onk贸w zarz膮du DSS by艂o m贸wione, 偶e teraz DSS opracowuje dokumentacj臋 geodezyjn膮 i geologiczn膮 kopalni w Mongolii. Prosz臋 pa艅stwa, co to oznacza? To znaczy, 偶e miliony sz艂y do Mongolii pod has艂em 鈥瀘pracowujemy dokumentacj臋 geologiczn膮鈥. Dlaczego tego nikt nie sprawdza? Gdzie s膮 s艂u偶by specjalne? Gdzie jest ambasada polska w U艂an Bator? Kto to widzia艂, 偶eby wyprowadza膰 takie pieni膮dze? A nam 偶a艂uje si臋 zap艂aty 30 mln z艂otych za wykonane przez nas prace.

Nast臋pne pytanie; jaka by艂a rola polityk贸w w aferze DSS? Poda艂em wcze艣niej jak to wygl膮da艂o. Chcieliby艣my r贸wnie偶 uzyska膰 odpowied藕 od pana dyrektora Witeckiego, jaka jest odpowiedzialno艣膰 pozosta艂ych cz艂onk贸w konsorcjum za d艂ugi dotychczasowego konsorcjanta, czyli DSS? Przypomnie膰 nale偶y, 偶e wed艂ug informacji Generalnej Dyrekcji Dr贸g Krajowych i Autostrad, mamy tutaj wydruki z prasy, w trakcie spor贸w o wynagrodzenie z COVEC-iem byli艣my informowani, 偶e wszyscy cz艂onkowie konsorcjum odpowiadaj膮 na warunkach solidarnych. Wskazywano nam, 偶e mo偶emy sk艂ada膰 roszczenia wobec sp贸艂ki DECOMA, kt贸ra by艂a cz艂onkiem 贸wczesnego konsorcjum; by艂a to jedyna firma polska plus trzy chi艅skie.

Apeluj臋 do wszystkich pokrzywdzonych na budowie autostrad; sk艂adajcie 偶膮dania zap艂aty do pozosta艂ych konsorcjant贸w. Blokujcie rachunek firmy Bogl & Krysl, bo odpowiada za odpowiedzialno艣膰 solidarn膮. Trzeba do tego doprowadzi膰 w spos贸b wyra藕ny.

Nast臋pne pytanie do Generalnej Dyrekcji. Czy po og艂oszeniu upad艂o艣ci DSS kontrakt na budow臋 odcinka C autostrady A-2 zosta艂 uniewa偶niony z mocy prawa, gdy偶 tak jest z regu艂y przy tego rodzaju umowach kontraktowych? Nie znamy pe艂nego tekstu umowy, jest nam znany tylko tekst fragmentaryczny.

Nast臋pne pytanie; co si臋 sta艂o z 16 mln z艂otych zaliczki, jak膮 Generalna Dyrekcja przekaza艂a firmie DSS pod koniec roku 2011, a materia艂 nie trafi艂 na plac budowy?




--


"G艂贸wn膮 motywacj膮 mojej aktywno艣ci publicznej by艂a potrzeba w艂adzy
i 偶膮dza popularno艣ci. Ta druga by艂a nawet silniejsza od pierwszej,
bo chyba jestem bardziej pr贸偶ny, ni偶 spragniony w艂adzy. Nawet na pewno..."

- Donald Tusk: Gazeta Wyborcza, 15鈥16 pa藕dziernika 2005

Data: 2012-09-21 22:01:11
Autor: Bogdan Idzikowski
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"

U偶ytkownik "Przemys艂aw W" <"BroDmy RP przed pisem"@gazeta.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:k3ig1r$m04$1dont-email.me...
Bogdan Idzikowski:

U偶ytkownik "Przemys艂aw W" <"BroDmy RP przed pisem"@gazeta.pl> napisa艂 w
wiadomo艣ci news:k3i4fl$6oi$1dont-email.me...
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"
 - Donald Tusk

Firmy bankrutuj膮 - tysi膮ce ludzi na bruku

Rok 2012, wojew贸dztwo podkarpackie: upadaj膮 cztery firmy budowlane, w
kt贸rych zatrudnionych by艂o 艂膮cznie blisko 400 os贸b. Wojew贸dztwo
ma艂opolskie: upadaj膮 trzy hurtownie, w kt贸rych pracowa艂o oko艂o 850
os贸b. A to tylko wierzcho艂ek g贸ry lodowej.

Firmy, kt贸re upad艂y wygrywaj膮c przetargi, upad艂y na w艂asne 偶yczenie.
Przed艂u偶y艂y tylko swoj膮 agoni臋. Normalnie to jest tak, 偶e je艣li jaka艣
firma wygrywa kontrakt pa艅stwowy, to jest jakby z艂apa艂a pana Boga za
nogi. Ma zapewniony zarobek. Ale je艣li firmie grozi upad艂o艣膰 i za
wszelk膮 cen臋 chce wygra膰 kontrakt i ustala cene poni偶ej progu
op艂acalno艣ci, to wiadomo czym to si臋 sko艅czy: upad艂o艣ci膮 nieco
przed艂u偶on膮 w czasie.

W jaki sposob w Polsce kradnie sie grube miliony, musialbys sie uczyc
od podstaw, a nie ma lepszej szkoly dla malych i duzych oszustow niz
zebranie lokalnej komorki partyjnej PO. Wybierz sie kilka razy to sie
czegos nauczysz i nie bedzie potrzeby czytania tych twoich bzdetow.

Gdyby艣 zacytowa艂 wyroki s膮dowe w sprawach przekr臋t贸w - pe艂na zgoda.
Przytoczy艂e艣 beletrystyk臋, a j膮 mo偶na w buty w艂o偶y膰 - b臋dzie cieplej.

O ile dobrze sobie przypominam, najwa偶niejszym kryterium przetarg贸w by艂a cena. Dlatego Chi艅czycy te偶 wygrali. Koniec i kropka.
Reszt臋 mi臋dzy bajki mo偶esz w艂o偶y膰.
Mo偶esz si臋 zesra膰 i przyklepa膰, a praw fizyki nie zmienisz.

Je艣li chodzi o przekr臋ty, to przypomn臋 ci, 偶e ludzie s膮 tak skonstruowani, 偶e r臋ce zgarniaj膮 wszystko do siebie. I nie ma wyj膮tk贸w.
I te偶 mo偶esz si臋 zesra膰 i przyklepa膰, a praw natury nie zmienisz, chyba 偶e operacyjnie jednym partiom zamienisz r臋ce tak, by od siebie odgarnia艂y. Ale to b臋dzie wbrew prawom natury. Dziwol膮g, jak ciel臋 o dw贸ch g艂owach.

--
Donald Tusk - "wola艂bym si臋 nie urodzi膰, ni偶 na grobach zmar艂ych budowa膰 swoj膮 karier臋 polityczn膮".

Data: 2012-09-21 15:43:52
Autor: Przemys艂aw W
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"
Bogdan Idzikowski:

U偶ytkownik "Przemys艂aw W" <"BroDmy RP przed pisem"@gazeta.pl> napisa艂 w
wiadomo艣ci news:k3ig1r$m04$1dont-email.me...
Bogdan Idzikowski:

U偶ytkownik "Przemys艂aw W" <"BroDmy RP przed pisem"@gazeta.pl> napisa艂 w
wiadomo艣ci news:k3i4fl$6oi$1dont-email.me...
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"
 - Donald Tusk

Firmy bankrutuj膮 - tysi膮ce ludzi na bruku

Rok 2012, wojew贸dztwo podkarpackie: upadaj膮 cztery firmy budowlane, w
kt贸rych zatrudnionych by艂o 艂膮cznie blisko 400 os贸b. Wojew贸dztwo
ma艂opolskie: upadaj膮 trzy hurtownie, w kt贸rych pracowa艂o oko艂o 850
os贸b. A to tylko wierzcho艂ek g贸ry lodowej.

Firmy, kt贸re upad艂y wygrywaj膮c przetargi, upad艂y na w艂asne 偶yczenie.
Przed艂u偶y艂y tylko swoj膮 agoni臋. Normalnie to jest tak, 偶e je艣li jaka艣
firma wygrywa kontrakt pa艅stwowy, to jest jakby z艂apa艂a pana Boga za
nogi. Ma zapewniony zarobek. Ale je艣li firmie grozi upad艂o艣膰 i za
wszelk膮 cen臋 chce wygra膰 kontrakt i ustala cene poni偶ej progu
op艂acalno艣ci, to wiadomo czym to si臋 sko艅czy: upad艂o艣ci膮 nieco
przed艂u偶on膮 w czasie.

W jaki sposob w Polsce kradnie sie grube miliony, musialbys sie uczyc
od podstaw, a nie ma lepszej szkoly dla malych i duzych oszustow niz
zebranie lokalnej komorki partyjnej PO. Wybierz sie kilka razy to sie
czegos nauczysz i nie bedzie potrzeby czytania tych twoich bzdetow.

Gdyby艣 zacytowa艂 wyroki s膮dowe w sprawach przekr臋t贸w - pe艂na zgoda.

W Polsce takie wyroki ktos wydaje? Od kiedy? Trzeba byc dziecinnie
naiwnym aby wierzyc w takie bajki. No ale, niech ci bedzie, podaj
kilka przykladow wyrokow sadowych gdzie prezes duzej firmy zostal
w Polsce skazany za przekrety.

Przytoczy艂e艣 beletrystyk臋, a j膮 mo偶na w buty w艂o偶y膰 - b臋dzie cieplej.


Oczywiscie, dla ciebie beletrystyka to jest wszystko to co nie napisal
jakis tam revelstain czy inny zydowski filozof.


O ile dobrze sobie przypominam, najwa偶niejszym kryterium przetarg贸w by艂a
cena. Dlatego Chi艅czycy te偶 wygrali. Koniec i kropka.
Reszt臋 mi臋dzy bajki mo偶esz w艂o偶y膰.
Mo偶esz si臋 zesra膰 i przyklepa膰, a praw fizyki nie zmienisz.
Je艣li chodzi o przekr臋ty, to przypomn臋 ci, 偶e ludzie s膮 tak
skonstruowani, 偶e r臋ce zgarniaj膮 wszystko do siebie. I nie ma wyj膮tk贸w.
I te偶 mo偶esz si臋 zesra膰 i przyklepa膰, a praw natury nie zmienisz, chyba
偶e operacyjnie jednym partiom zamienisz r臋ce tak, by od siebie
odgarnia艂y. Ale to b臋dzie wbrew prawom natury. Dziwol膮g, jak ciel臋 o
dw贸ch g艂owach.

Nie wymyslaj Tuskowi od dziwolagow, to tylko pospolity oszust.

"Stwierdzam, 偶e walka z korupcj膮 b臋dzie dla mojego rz膮du i dla tej koalicji celem nadrz臋dnym, b臋dziemy z korupcj膮 walczy膰 bezwzgl臋dnie i r贸wnie bezwzgl臋dnie b臋dziemy chcieli tej korupcji przeciwdzia艂a膰. Obiecuj臋 pa艅stwu, 偶e nasze dzia艂ania, a patrz臋 tu znacz膮co na pani膮 minister Juli臋 Piter臋, kt贸rej nasz rz膮d zleci艂 przygotowanie harmonogramu skutecznego przeciwdzia艂ania korupcji, 偶e inaczej ni偶 do tej pory, w odwrotnej proporcjonalno艣ci b臋d膮 decyzje i dzia艂ania antykorupcyjne do ilo艣ci konferencji prasowych."

- Donald Tusk

--


"G艂贸wn膮 motywacj膮 mojej aktywno艣ci publicznej by艂a potrzeba w艂adzy
i 偶膮dza popularno艣ci. Ta druga by艂a nawet silniejsza od pierwszej,
bo chyba jestem bardziej pr贸偶ny, ni偶 spragniony w艂adzy. Nawet na pewno..."

- Donald Tusk: Gazeta Wyborcza, 15鈥16 pa藕dziernika 2005

Data: 2012-09-22 00:03:22
Autor: Bogdan Idzikowski
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"

U偶ytkownik "Przemys艂aw W" <"BroDmy RP przed pisem"@gazeta.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:k3ijib$c77$1dont-email.me...
Gdyby艣 zacytowa艂 wyroki s膮dowe w sprawach przekr臋t贸w - pe艂na zgoda.

W Polsce takie wyroki ktos wydaje? Od kiedy? Trzeba byc dziecinnie
naiwnym aby wierzyc w takie bajki. No ale, niech ci bedzie, podaj
kilka przykladow wyrokow sadowych gdzie prezes duzej firmy zostal
w Polsce skazany za przekrety.

Przytoczy艂e艣 beletrystyk臋, a j膮 mo偶na w buty w艂o偶y膰 - b臋dzie cieplej.


Oczywiscie, dla ciebie beletrystyka to jest wszystko to co nie napisal
jakis tam revelstain czy inny zydowski filozof.


O ile dobrze sobie przypominam, najwa偶niejszym kryterium przetarg贸w by艂a
cena. Dlatego Chi艅czycy te偶 wygrali. Koniec i kropka.
Reszt臋 mi臋dzy bajki mo偶esz w艂o偶y膰.
Mo偶esz si臋 zesra膰 i przyklepa膰, a praw fizyki nie zmienisz.
Je艣li chodzi o przekr臋ty, to przypomn臋 ci, 偶e ludzie s膮 tak
skonstruowani, 偶e r臋ce zgarniaj膮 wszystko do siebie. I nie ma wyj膮tk贸w.
I te偶 mo偶esz si臋 zesra膰 i przyklepa膰, a praw natury nie zmienisz, chyba
偶e operacyjnie jednym partiom zamienisz r臋ce tak, by od siebie
odgarnia艂y. Ale to b臋dzie wbrew prawom natury. Dziwol膮g, jak ciel臋 o
dw贸ch g艂owach.

Nie wymyslaj Tuskowi od dziwolagow, to tylko pospolity oszust.

Dyskusja nad wy偶szo艣ci膮 艢wi膮t Wielkiej Nocy nad 艢wi臋tami Bo偶ego Narodzenia!
W dodatku nienawidzisz PO i Tuska i 偶adne argumenty przemawiaj膮ce na korzy艣膰 Tuska i PO nie maj膮 racji bytu.
Uwielbiasz PiS i Kaczy艅skiego i 偶adne argumenty na niekorzy艣膰 PiS i Kaczy艅skiego nie maj膮 racji bytu.

Z koniem nie b臋d臋 si臋 kopa艂.
Bye! Bye!

--
Donald Tusk - "wola艂bym si臋 nie urodzi膰, ni偶 na grobach zmar艂ych budowa膰 swoj膮 karier臋 polityczn膮".

Data: 2012-09-22 00:06:27
Autor: boukun
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"

U偶ytkownik "Bogdan Idzikowski" <bogdanid@neostrada.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:505ca1d4$0$26703$65785112news.neostrada.pl...

U偶ytkownik "Przemys艂aw W" <"BroDmy RP przed pisem"@gazeta.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:k3i4fl$6oi$1dont-email.me...
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"
 - Donald Tusk

Firmy bankrutuj膮 - tysi膮ce ludzi na bruku

Rok 2012, wojew贸dztwo podkarpackie: upadaj膮 cztery firmy budowlane, w kt贸rych zatrudnionych by艂o 艂膮cznie blisko 400 os贸b. Wojew贸dztwo ma艂opolskie: upadaj膮 trzy hurtownie, w kt贸rych pracowa艂o oko艂o 850 os贸b. A to tylko wierzcho艂ek g贸ry lodowej.

Firmy, kt贸re upad艂y wygrywaj膮c przetargi, upad艂y na w艂asne 偶yczenie. Przed艂u偶y艂y tylko swoj膮 agoni臋. Normalnie to jest tak, 偶e je艣li jaka艣 firma wygrywa kontrakt pa艅stwowy, to jest jakby z艂apa艂a pana Boga za nogi. Ma zapewniony zarobek. Ale je艣li firmie grozi upad艂o艣膰 i za wszelk膮 cen臋 chce wygra膰 kontrakt i ustala cene poni偶ej progu op艂acalno艣ci, to wiadomo czym to si臋 sko艅czy: upad艂o艣ci膮 nieco przed艂u偶on膮 w czasie.

Jest kryzys, czy chcecie czy nie chcecie i to wi膮偶e si臋 z brakiem zam贸wie艅 na us艂ugi pewnych firm. I te firmy musz膮 upa艣膰 czy si臋 wam podoba czy nie.

I to by艂oby na tyle.

ps. A tak g艂o艣no krzyczano, 偶e w Polsce buduje si臋 autostrady tak bardzo drogo. To dlaczego firmy buduj膮ce tak drogo autostrady posz艂y si臋 je***a膰?

Bo ich w艂adza w Polsce okrad艂a... Wykorzystali, wykr臋cili jak szmat臋 i porzucili...

Mafia...

boukun

Data: 2012-09-22 10:50:42
Autor: matusm
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"

U偶ytkownik "Przemys艂aw W" <"BroDmy RP przed pisem"@gazeta.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:k3i4fl$6oi$1dont-email.me...
"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"
 - Donald Tusk

Firmy bankrutuj膮 - tysi膮ce ludzi na bruku




Totalny upadek
To by艂o do przewidzenia juz w czasie og艂aszania cud贸w przez  wytworzona przez  SB partie Pelo.Zydokomuna chce oficjalnie rzadzi膰 wiec wytwarza parademokracje  a wiadomo,ze,,,,,,,
--
-- Sluzba Bezpieczenstwa moze i powinna kreowac rozne stowarzyszenia, kluby
czy nawet partie polityczne. Ma za zadanie gleboko infiltrowac istniejace
gremia kierownicze tych organizacji na szczeblu centralnym i wojewodzkim, a
takze na szczeblach podstawowych, musza byc one przez nas operacyjnie
opanowane. Musimy zapewnic operacyjne mozliwosci oddzialywania na te
organizacje, kreowania ich dzialalnosci i kierowania ich
polityka." -- Czeslaw Kiszczak, luty 1989 roku z posiedzenia kierownictwa
MSW -- -- -- -- -- -- -
pozdrowienia
matusm

"Przyspieszymy i wykorzystamy wzrost gospodarczy"

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona