Data: 2010-07-09 13:34:05 | |
Autor: J.F. | |
Przyszłość motoryzacji - trochę [piątkowo] [długie] | |
Użytkownik "Technolog" <technoNOSPAMkraton@gmail.com>
Co roku organizowany jest w USA konkurs, który samochód sterowany Nie pomyliles czegos ? Ja wiem o konkursie na bezdrozach, na razie chyba bylo sporo ponizej 200km, ale i tak dobrze swiadczy o autonomii. Na drogach tez sie da, choc moze byc problem z zatwierdzeniem do uzytku. Zastanawiam się, dlaczego nie słychać o zakrojoną na jakąś szerszą skalę Pomysly byly juz dawno temu - np zakopujemy pod pasem ruchu kabel/antene prowadzaca, montujemy w samochodzie radarek, i wszyscy jada 120. I to nawet nie wymaga specjalnej inteligencji - proste algorytmy. Jeśli ktoś zastanawia się jeszcze, po co to wszystko, odpowiadam: aby Poczekaj nastepne 10 lat i sie okaze ze reczne prowadzenie jest przestepstwem :-) Nie mam poczucia, że odkryłem Amerykę – prace nad podobnymi rozwiązaniami Na razie takie wprost prowadzenie pojazdu na podstawie widoku z kamery jest trudne technicznie. Algorytmy rozpoznawania obrazu sa trudne i niepewne. Prawnie to bedzie musialo duzo wody uplynac. No chyba ze jakies bardziej bezpieczne rozwiazanie - np torowiska :-) J |
|
Data: 2010-07-09 13:43:08 | |
Autor: Borys Pogore³o | |
Przysz³o¶æ motoryzacji - trochê [pi±tkowo] [d³ugie] | |
Dnia Fri, 9 Jul 2010 13:34:05 +0200, J.F. napisa³(a):
Nie pomyliles czegos ? http://www.darpa.mil/grandchallenge/index.asp -- Borys Pogore³o borys(#)leszno,edu,pl |
|
Data: 2010-07-09 13:49:21 | |
Autor: Technolog | |
Przysz³o¶æ motoryzacji - trochê [pi±tkowo] [d³ugie] | |
Dnia Fri, 9 Jul 2010 13:34:05 +0200, J.F. napisa³(a):
Na razie takie wprost prowadzenie pojazdu na podstawie widoku z kamery jest trudne technicznie. Kolega odpisa³ ws. konkursu wiêc ja tylko dodam, ¿e w³a¶nie chodzi³o mi o unikniêcie analizy obrazu z kamery. Czyli mamy kabel w drodze (prowadz±cy po prostej) oraz czujniki zbli¿eniowe, które sprawdzaj± sytuacjê wokó³ samochodu, na ich podstawie auto hamuje, gdy zbli¿a siê inne, kto¶ wbiegnie na drogê etc. -- Pozdrawiam Technolog www.reklamisko.com - gdzie obrywa siê kiepskim reklamom |
|
Data: 2010-07-09 19:42:45 | |
Autor: pavellz | |
Przysz³o¶æ motoryzacji - trochê [pi±tkowo] [d³ugie] | |
U¿ytkownik "Technolog" <technoNOSPAMkraton@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:q0clq0058o61$.whakya8cug1w$.dlg40tude.net...
Dnia Fri, 9 Jul 2010 13:34:05 +0200, J.F. napisa³(a): A to ma w ogóle jakiekolwiek ekonomiczne uzasadnienie? W przypadku zat³oczonych miast chyba ³atwiej jest po prostu pu¶ciæ co parê minut zwyk³ego Ikarusa po wyznaczonym buspasie, tworzyæ strefy wy³±cznie dla komunikacji zbiorowej, zbudowaæ liniê tramwajow±, poci±g etc. W przypadku ma³o uczêszczanych tras z kolei koszty przeros³yby znacznie potencjalne zyski. Pozostaje tak¿e kwestia tego, ¿e tak± rewolucjê nale¿a³oby zrobiæ w bardzo krótkim czasie na wiêkszo¶ci dróg w danym obszarze, bo nie wierzê aby ktokolwiek kupi³ taki pojazd, je¶li by mia³ ¶wiadomo¶æ, ¿e np. do Katowic mo¿e pojechaæ choæby dzi¶, ale nad morze dopiero w perspektywie 10 lat. :) W Polskich warunkach jest jeszcze problem dziur w jezdni, gdzie kabel prowadz±cy po prostej doprowadza³by do konieczno¶ci regularnego ustawiania zbie¿no¶ci i wymiany amortyzatorów. ;) A poza tym totalnym absurdem by³oby to, aby musieæ graæ w NFS ¿eby poje¼dziæ prawdziwym samochodem, bo w realu by siê nie da³o. Ja siê nie zgadzam! ;) Pzdr Pawe³ |
|
Data: 2010-07-09 20:19:30 | |
Autor: Technolog | |
Przysz³o¶æ motoryzacji - trochê [pi±tkowo] [d³ugie] | |
Dnia Fri, 9 Jul 2010 19:42:45 +0200, pavellz napisa³(a):
U¿ytkownik "Technolog" <technoNOSPAMkraton@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:q0clq0058o61$.whakya8cug1w$.dlg40tude.net... Ma to takie samo ekonomiczne uzasadnienie, jak fakt, ¿e w 90% aut osobowych w w miastach siedzi jedna osoba. Ludzie przyzwyczaili siê do wygody i wol± staæ w korkach w swoich klimatyzowanych brykach, ni¿ przejechaæ siê komunikacj± publiczn±. Ten pomys³ jest wyj¶ciem na przeciw w³a¶nie takiej mentalno¶ci - moim zdaniem wiêkszo¶æ tych ludzi chêtnie dop³aci³aby co¶, aby mieæ tê godzinê lub dwie dziennie dodatkowego czasu dla siebie. W przypadku ma³o uczêszczanych tras z kolei koszty przeros³yby znacznie Tylko przy za³o¿eniu, ¿e mamy te osobne pasy dla tych aut. My¶lê, ¿e na pocz±tku te pojazdy powinny móc poruszaæ siê na zwyk³ych drogach, z dopasowan± infrastruktur± (kable nawigacyjne w ziemi). bo nie wierzê aby ktokolwiek kupi³ taki pojazd, je¶li by mia³ ¶wiadomo¶æ, Nale¿a³oby wybraæ jakie¶ miasto do testów i np. dofinansowaæ sto takich pojazdów. Gdyby siê to sprawdzi³o - inni ludzie kupi± ju¿ sami. W Polskich warunkach Pisa³em z my¶l±, ¿e nie s³ychaæ o takich testach na ¶wiecie, nawet mi do g³owy nie przysz³o, aby Polska mia³a tu byæ pionierem :) A poza tym totalnym absurdem by³oby to, aby musieæ graæ w NFS Ja te¿ ;) Przypomnia³o mi siê, ¿e takie hybrydowe rozwi±zanie (czyli auto sterowane automatycznie w mie¶cie, poza nim rêcznie) by³o pokazane w filmie "Raport mniejszo¶ci" z Tomem Cruisem. Wiêc da siê :) -- Pozdrawiam Technolog www.reklamisko.com - gdzie obrywa siê kiepskim reklamom |
|
Data: 2010-07-10 12:16:49 | |
Autor: J.F. | |
Przysz³oœæ motoryzacji - trochê [pi¹tkowo] [d³ugie] | |
On Fri, 9 Jul 2010 19:42:45 +0200, pavellz wrote:
A to ma w ogóle jakiekolwiek ekonomiczne uzasadnienie? W przypadku to nie takie proste, bo albo ja trzeba rozbudowac mocno, co jest drogie, albo zrobic stacje przesiadkowo-parkingowe. W przypadku ma³o uczêszczanych tras z kolei koszty przeros³yby znacznie porownaj cene kilometra autostrady z cena 2km kabla :-) Pozostaje tak¿e kwestia tego, ¿e tak± rewolucjê nale¿a³oby zrobiæ w bardzo krótkim czasie na wiêkszo¶ci dróg w danym obszarze, Niektorzy moze by kupili. Ale w pojezdzie to tez moze byc stosunkowo niedrogie, biorac pod uwage ze wkrotce wszystkie i tak beda mialy elektryczne wspomaganie kierownicy, a radar moze sie przydac i na zwyklej drodze jako asystent hamowania czy uzupelnienie tempomatu .. W Polskich warunkach jest jeszcze problem dziur w jezdni, gdzie kabel Kupujesz dobre auto i nie trzeba :-P Poza tym skoro sa juz takie dziury, to trzeba zrobic gruntowny remont i przy okazji mozna kabel polozyc. A w kablu mozna od razu rozpowszechniac informacje gdzie sa te dziury i samochody beda automatycznie zwalnialy :-) A poza tym totalnym absurdem by³oby to, aby musieæ graæ w NFS Nie bedziesz mial nic do gadania - reczne prowadzenie jest zbyt niebezpieczne. A kto chce poszalec - na tor :-) J. |
|
Data: 2010-07-12 09:14:08 | |
Autor: Yakhub | |
Przysz³o¶æ motoryzacji - trochê [pi±tkowo] [d³ugie] | |
Dnia Fri, 9 Jul 2010 19:42:45 +0200, pavellz napisa³(a):
U¿ytkownik "Technolog" <technoNOSPAMkraton@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci news:q0clq0058o61$.whakya8cug1w$.dlg40tude.net... W przypadku ma³o uczêszczanych tras z kolei koszty przeros³yby znacznie I wtedy, wiesz, ¿e po drodze automatyczne prowadzenie bêdzie dzia³aæ po drodze w Krakowie, W³oszczowej, Warszawie i na 10km odcinku kawa³ek za Warszaw±, wiêc przeje¿d¿aj±c przez te miasta mo¿esz sobie w aucie spokojnie zje¶æ obiad, wypiæ kawê, albo poczytaæ gazetê.. Na pozosta³ej czê¶ci trasy musisz, niestety, tradycyjnie krêciæ kierownic±. Nie widzê tego problemu :). -- Yakhub |