Pykanie-trzeszczenie

Data: 2010-04-19 08:32:50
Autor: WOJO
Pykanie-trzeszczenie
Hej !
W 4 letnim rowerku używanym mało intensywnie tylko w sezonie wiosna-jesień zaczeło trzeszczeć siodełko-sztyca.
Macie jakieś sprawdzone sposoby na eliminację niosących się po aluminiowej ramie "pyków" ?
Pozdrawiam !
WOJO

Data: 2010-04-18 23:38:59
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
Pykanie-trzeszczenie
On 19 Kwi, 08:32, "WOJO" <so...@address.unknown.hehe> wrote:
[...]
Zdiagnozować miejsce - rozebrać na części pierwsze - przesmarować -
złożyć

Data: 2010-04-19 09:52:39
Autor: WOJO
Pykanie-trzeszczenie
Zdiagnozować miejsce - rozebrać na części pierwsze - przesmarować -
złożyć.
Siodełko rozebrałem, przeczyściłem, przesmarowałemi - nic to nie dało....
Smarować sztycę, jeśli to czym ?
Mam wrażenie, że po wyjęciu sztycy i ponownym włożeniu w ramę przez chwilkę jest spokój.
Chyba zamienię całe siodło ze sztycą i przetestuję na innym komplecie.
WOJO

Data: 2010-04-19 01:21:07
Autor: Michał 'miok' Rzeźnik
Pykanie-trzeszczenie
On 19 Kwi, 09:52, "WOJO" <so...@address.unknown.hehe> wrote:
>Zdiagnozować miejsce - rozebrać na części pierwsze - przesmarować -
>złożyć.

Siodełko rozebrałem, przeczyściłem, przesmarowałemi - nic to nie dało....
Jarzemko sztycy, odkręć wszystkie śruby i smarem, również pręty.. Potem
trochę w otwór w ramie i na zacisk. Po złożeniu usuń nadmiar żeby nie
przylepiał sie brud.

Smarować sztycę, jeśli to czym ?
Używam ŁT43 i nie narzekam.

Mam wrażenie, że po wyjęciu sztycy i ponownym włożeniu w ramę przez chwilkę
jest spokój.
Chyba zamienię całe siodło ze sztycą i przetestuję na innym komplecie.
Jak masz taką możliwość to spróbuj.

Data: 2010-04-19 11:26:44
Autor: zino
Pykanie-trzeszczenie
On Mon, 19 Apr 2010 09:52:39 +0200, WOJO wrote:

[...]

To potwierdź przypuszczenie. Tzn. zrób taki test jeszcze raz. Jeśli masz 20 minut spokoju a potem znowu trzeszczenie to obstawiam zacisk. I może to być nie problem zacisku brudnego tylko zacisku "naturalnie" trzeszczącego.
Kup za 15 PLNów zacisk na imbus i zaciśnij mocno ale z umiarem.

Chyba zamienię całe siodło ze sztycą i przetestuję na innym komplecie.
WOJO

Co pozwoli też potwierdzić/wyeliminować zacisk.

Pozdr,

Andrzej

--
There are two ways you can get exercise out of a bicycle: you can
"overhaul" it, or you can ride it. (...) The mistake some people

Data: 2010-04-20 15:24:44
Autor: cynamoon
Pykanie-trzeszczenie
Siodełko rozebrałem, przeczyściłem, przesmarowałemi - nic to nie dało....
Smarować sztycę, jeśli to czym ?
Mam wrażenie, że po wyjęciu sztycy i ponownym włożeniu w ramę przez chwilkę jest spokój.

też tak miałem...
okresy spokoju  po manipulacjach ze sztycą były coraz krótsze, krótsze i krótsze aż w końcu nie było ich wcale.
Tak to delikatnie rama dawała do zrozumienia, że ma już dosyć i pęka w okolicy łaczenia rur pod siodłem
Marek --

Data: 2010-04-20 20:30:24
Autor: WOJO
Pykanie-trzeszczenie
[...]
W sumie gwarancję na ramę mam dożywotnią - niech pęka :)
Dzisiaj w celach testowych podprowadziłem sztycę z siodłem żonie i pośmigałem w zupełnej ciszy, co utwierdziło mnie w przekonaniu, że typowałem raczej trafnie.
Po powrocie rozbebeszyłem sztycę i siodło na czynniki pierwsze i po wyczyszczeniu, przesmarowałem delikatnie ŁT-42 wszystko,co się dało na jakichkolwiek łączeniach.
Przy skręcaniu dodatkowo zadbałem o to, żeby delkatnie poprzesuwać pozycje łączeń względem poprzedniego położenia, bo pojawiły się delikatne wytarcia elementów metalowych.
Test niestety dopiero jutro...:)
WOJO

Data: 2010-04-20 22:20:53
Autor: Niewe
Pykanie-trzeszczenie
cynamoon pisze:
[...]

Miałem tak samo. I pękła :/ Pospawałem, pomogło, ale chyba znowu się zaczyna :/

Data: 2010-04-23 07:59:49
Autor: Rafał Muszczynko
Pykanie-trzeszczenie
WOJO <sorry@address.unknown.hehe> napisał(a):
> [...]
Chyba zamienię całe siodło ze sztycą i przetestuję na innym komplecie.

Problemem może być też rama - kumpel niedawno połamał. Objawy identyczne.
Myślał, że coś ze sztycą i siodłem, sprawdzał je i nic nie znalazł.
Ostatecznie okazało się, że oderwała się na spawie rura ramy, bo miał za mało
włożoną sztycę. Waży około 100kg i ma 190cm wzrostu. Ramę miał chyba 19
(oczywiście za małą).

Wsuń sztycę o 10cm głębiej i sprawdź, czy znikną lub zmniejszą się trzaski.
Obejrzyj dokładnie ramę (spawy na łączeniu rury podsiodłowej z górną rurą
ramy). Pomacaj paluchem po wyjęciu sztycy ramę od środka. Szukaj wybrzuszonego
łuszczącego się lakieru i małych rysek na nim i od środka rury w ramie
(pęknięcie zmęczeniowe). I miej nadzieję, że to nie rama ;-)

Data: 2010-04-20 04:48:03
Autor: sufa
Pykanie-trzeszczenie
[...]

Zjawisko o którym piszesz jest bardzo powszechne.
Wyjmij sztycę, wyczyść WD40, wytrzyj, to samo w rurze, na wyczyszczoną
sztycę nanieś cienką warstwę wazeliny technicznej, poskładaj. Koniec
pykania.
Jeśli nie musisz, to nie używaj zacisku z samozamykaczem, kup taki na
śrubkę tylko. Dociągnij z pewnym umiarkowaniem.
Taką operację powtarzaj co jakiś czas.

Jacek

-- -
sig under construction
http://jacek.sufin.org

Data: 2010-04-21 11:04:49
Autor: Max
Pykanie-trzeszczenie
WOJO pisze:
[...]

W aluminiowych ramach bardzo często producent umieszcza rozcięcie rury przy ramie tam gdzie wchodzi sztyca z siodełkiem z tyłu. Nie wiem dlaczego tylko niektóre ramy mają z przodu. Przez to miejsce wchodzi syf   i zaczynają się trzaski skrzypienia należy wyjąć całą sztycę i wyczyścić otwór w ramie i wyczyścić sztycę. Ja dodatkowo zaklejam taśmą to miejsce rozcięcia . Nie smaruje rurę niczym bo zaraz zacznie łapać piasek i inny syf. Robię to raz na pół roku bo mniej więcej tak często piszczy i skrzypi. Czasem wystarczy się zatrzymać i wyczyścić w trasie bo takie piszczenie i skrzypienie potrafi zepsuć całą radość z jazdy.

Pozdrawiam

Maks

Data: 2010-04-21 14:00:04
Autor: Ziemo
Pykanie-trzeszczenie
WOJO pisze:

Macie jakieś sprawdzone sposoby na eliminację niosących się po aluminiowej ramie "pyków" ?

Jak już zrobisz co koledzy wyżej napisali to na połączenie sztyca-zacisk na  śrubę-rama możesz naciągnąć ucięty kawał starej dętki w ramach uszczelnienia.

--
Ziemo

Pykanie-trzeszczenie