Pytajmy o pomoc w NATO

Data: 2010-04-27 06:13:58
Autor: Wlodzimierz Zabotynski
Pytajmy o pomoc w NATO
Polska jako czlonek NATO ma prawo do skorzystania z instrumentu zwanego
monitoringiem sojuszniczym.

Z Witoldem Waszczykowskim, wiceszefem Biura Bezpieczenstwa Narodowego,
rozmawia Jacek Dytkowski

Przebieg sledztwa w sprawie katastrofy prezydenckiego samolotu przybliza nas
do prawdy?
- Mam nadzieje, ze kiedys zblizy, bo jak na razie tylko mnoza sie pytania.
Dostrzegam równiez jakis dziwny spokój i powolnosc w podejmowanych
dzialaniach. Chyba nawet dotarlo to kilka dni temu do premiera Donalda
Tuska, poniewaz zdecydowano jednak w ostatnia sobote i niedziele wlaczyc sie
w pewien sposób w to sledztwo. Szef rzadu wyslal ministra obrony narodowej
Bogdana Klicha do Moskwy oraz sam zabral glos w sprawie. Spotkal sie takze z
drugim panem Klichem - Edmundem, szefem Panstwowej Komisji Badania Wypadków
Lotniczych, i obiecal, ze w srode przedstawi jakies wstepne wyniki dzialan.
To potwierdza, ze ostatnie dwa tygodnie sa niezadowalajace i saczenie
informacji przez prokuratorów nie jest korzystne, a czesto wprowadza opinie
publiczna w blad. Sa pytania, na które mozna bylo natychmiast udzielic
odpowiedzi. Wszyscy zwracaja uwage na dokladna pore katastrofy, która nie
wiadomo dlaczego dopiero po dwóch tygodniach zostala ujawniona - i okazalo
sie, ze byla inna niz podawano pierwotnie. Na sugestie o kilku podejsciach
do ladowania i na wiele innych watpliwosci mozna bylo odpowiedziec w ciagu
kilku godzin i nie stwarzac takiej "pozywki" dla spekulacji.

Edmund Klich zarzuca rzadowi brak jakiegokolwiek wsparcia w czasie pobytu w
Federacji Rosyjskiej...
- Trudno sie do tego odniesc. Nie wiemy, jaka byla umowa, do czego
zobowiazal sie rzad i jakich zadan podjal sie przewodniczacy komisji. Wydaje
sie rzeczywiscie dziwne, ze ten wyjazd nie byl zorganizowany i nie
zapewniono tam tlumaczy. Okazuje sie bowiem, ze po kilku dniach pobytu w
Rosji ujawniaja sie nawet tego typu drobiazgi i panowie tocza o nie spór. A
przeciez tak wazne sledztwo powinno byc koordynowane. Moim zdaniem, widac
to, co przewidywal sp. prezydent Lech Kaczynski - ze oderwanie prokuratury
od czynników politycznych jest bledem. Prezydent obawial sie, ze moze dojsc
do jakiejs drastycznej, brutalnej zbrodni - oczywiscie nikt nie przewidywal
tego typu sytuacji - i opinia publiczna bedzie wymagala, aby czynniki
polityczne sprawowaly nadzór nad toczonym sledztwem. Mamy wiec sytuacje, ze
pozostawienie sprawy wylacznie bezdusznej machinie prokuratorskiej powoduje,
iz wprawdzie prokuratorzy zaglebiaja sie spokojnie w swoje paragrafy i
prowadza postepowanie, ale sacza opinii publicznej bardzo umiarkowane
informacje, co jest zle odbierane. Wydaje sie zatem, ze sobotnio-niedzielne
posuniecie premiera, aby niejako wejsc w sledztwo, potwierdza, iz decyzja o
odseparowaniu prokuratury od Ministerstwa Sprawiedliwosci nie byla chyba
trafna.

Dzis "Nasz Dziennik" ustalil, ze Amerykanie po katastrofie swojego samolotu
pod Dubrownikiem w 1996 r. sami zabezpieczyli miejsce katastrofy...
- Nie trzeba nawet siegac daleko i do tak wielkiego panstwa jak Stany
Zjednoczone. Wystarczy sie przyjrzec, jak wygladal wypadek bialoruskiego
mysliwca pod Radomiem w ubieglym roku. Polacy natychmiast zareagowali
prawidlowo i dopuscili sledczych bialoruskich, a faktycznie oddali im
postepowanie. W obecnym natomiast przypadku uwazam, ze jesli mamy taka
"odwilz" i sytuacje z Rosjanami, to nalezaloby oczekiwac bardziej otwartej
postawy. Rosjanie nie powinni zawlaszczac sledztwa, ale natychmiast dopuscic
strone polska, a nawet w pewnym momencie przekazac nam to sledztwo. Mamy do
czynienia z wypadkiem samolotu Sil Powietrznych Rzeczypospolitej Polskiej, a
jego szczatki stanowia tzw. mienie wojskowe. Kurtuazja i dobry ton, które
sie rodza w tej chwili w relacjach polsko-rosyjskich, raczej nakazywalyby,
aby Rosjanie przekazali to sledztwo stronie polskiej zarówno ze wzgledu na
kwestie wojskowa, jak i wage sprawy. Zginal prezydent sasiedniego kraju i w
takim wypadku Polska mialaby absolutne prawo, aby przejac prowadzone
postepowanie. Wymagaja tego ranga tej sprawy i status ofiar.

Polska moze zwrócic sie do NATO o pomoc w sledztwie?
- Naturalnie, ze moze. Mamy na przyklad prawo do limitu liczby godzin
uzywania samolotów transportowych oraz do pewnych konsultacji i wspólpracy.
Polska jako kraj, który poniósl olbrzymia strate takze w wymiarze wojskowym,
ma prawo zasiegnac takiej opinii u natowskich specjalistów. Za posrednictwem
tych panstw mozna na przyklad uzyskac monitoring sojuszniczy. Kraje Sojuszu
Pólnocnoatlantyckiego posiadaja swoja siec satelitarna i mozna sie z nimi
skonsultowac, uzyskac jakies informacje na temat przebiegu tego lotu.

Nie dziwi Pana, ze na pogrzeb prezydenta Lecha Kaczynskiego nie przybyli
dowódcy panstw NATO?
- Oczywiscie, przede wszystkim dziwi brak samego Andersa Fogha Rasmussena,
sekretarza generalnego NATO. Krótko przed tragedia goscilismy go w naszym
kraju. Byl witany w Belwederze z honorami przez prezydenta. Jest dla mnie
absolutnym zaskoczeniem, ze Sojusz nie byl w stanie przetransportowac swoich
urzedników o blisko 1000 km, które mieli do Krakowa. Mam jak najgorsze
zdanie o tym, ze nawet nie przyslano jednego symbolicznego przedstawiciela.

Dziekuje za rozmowe.

http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20100427&typ=po&id=po01.txt

(ar)

Data: 2010-04-27 07:49:30
Autor: cyc
Pytajmy o pomoc w NATO

Uzytkownik "Piotr" <pnat@wp.pl> napisal w wiadomosci news:hr5taa$6tb$1speranza.aioe.org...
Uzytkownik "Wlodzimierz Zabotynski" <a_rem@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci news:bc45b$4bd66486$54702a04$17412news.chello.at...

[...]

To nie jest zaskoczenie tylko skandal.
Piotr
-- Czego to walkunstwo nie zrobi:
http://groups.google.pl/group/pl.soc.polityka/msg/3ec3d0c6a7b11a64?dm...

Jak cyc pisal tutaj o tym skandalu , podkreslajac brak obecnosci europejskich oficjeli na pogrzebie , to sPiSkowcy uznali cyca za "wariata " i Bog wie za kogo jeszcze , ktory bezzasadnie czepia sie , kiedy wszem wiadomo , ze to wulkan byl winowajca .
Wnioski i oceny wyciagac wdlg nich moga tylko oni .

cyc

Data: 2010-04-27 08:26:37
Autor: cyc
Pytajmy o pomoc w NATO

Użytkownik "Piotr" <pnat@wp.pl> napisał w wiadomości news:hr5u28$7sh$1speranza.aioe.org...
Użytkownik "cyc" <ja@ja.pl> napisał w wiadomości news:hr5ttc$f8f$1news.onet.pl...

[...]

Źle adresujesz cycu. Od samego poczatku pisałem, że to skandal.
Piotr

Nie zglaszalem do Ciebie pretensji , tylko sygnalizowalem jakosc obiektywnosci co niektorych grupowiczow .

cyc

Data: 2010-04-27 07:59:27
Autor: Wlodzimierz Zabotynski
Pytajmy o pomoc w NATO

"Piotr" <pnat@wp.pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
> urzedników o blisko 1000 km, które mieli do Krakowa. Mam jak najgorsze
> zdanie o tym, ze nawet nie przyslano jednego symbolicznego

   Maja nas gdzies.

   AR

Data: 2010-04-27 08:15:31
Autor: Wlodzimierz Zabotynski
Pytajmy o pomoc w NATO

"Wlodzimierz Zabotynski" <a_rem@poczta.onet.pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> Uzytkownik "Wlodzimierz Zabotynski" <a_rem@poczta.onet.pl> napisal w
> wiadomosci news:bc45b$4bd66486$54702a04$17412news.chello.at...

       Polska potrzebowalaby dwustronnego ukladu obronnego z USA
       zamiast przynaleznosci do tego rozlazlego i podatnego na wplywy
       Rosji NATO.  Takie mam zdanie i tak od dawna uwazam.

       AR

Data: 2010-04-27 08:45:23
Autor: Wlodzimierz Zabotynski
Pytajmy o pomoc w NATO

Uzytkownik "Wlodzimierz Zabotynski" <a_rem@poczta.onet.pl> napisal w
wiadomosci news:aa573$4bd68105$54702a04$19492news.chello.at...

> [...]
>       zamiast przynaleznosci do tego rozlazlego i podatnego na wplywy
>       Rosji NATO.  Takie mam zdanie i tak od dawna uwazam.

:-)
To jakis zart, prawda?
Wiecej korzysci mielibysmy z takiego paktu z Rosja.
Piotr

   Nie, to nie zart.  Polsce uprzywilejowane stosunki z Ameryka
   naleza sie w stopniu niemniejszym, niz te USA z panstwem
   Izrael.

   AR

Data: 2010-04-27 09:19:06
Autor: Wlodzimierz Zabotynski
Pytajmy o pomoc w NATO

Uzytkownik "Wlodzimierz Zabotynski" <a_rem@poczta.onet.pl> napisal w
wiadomosci news:aea2d$4bd68805$54702a04$19993news.chello.at...

> [...]
>

>   Nie, to nie zart.  Polsce uprzywilejowane stosunki z Ameryka
>   naleza sie w stopniu niemniejszym, niz te USA z panstwem

Naleza sie? Moze...
Ale sa nieosiagalne. Nie mamy w posiadaniu Manhattanu, ani systemu
bankowegi
i prawnego USA. :-)
Piotr
PS. O mediach nie wspomne, czy Holylut.

   Ze tak to w tej chwili wyglada, nie oznacza jeszcze, ze tak zawsze
   byc musi.  Polacy musza stac sie jednak dla Amerykanow bardziej
   wiarygodni.  W szczegolnosci musza pozbyc sie obcych agentur z
   niemiecka i rosyjska na czele.

   A. Rem

Data: 2010-04-27 13:19:56
Autor: cyc
Pytajmy o pomoc w NATO

Uzytkownik "Wlodzimierz Zabotynski" <a_rem@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci news:aea2d$4bd68805$54702a04$19993news.chello.at...

:-)
[...]

"Naleza sie " ? . Wiesz co to jest polityka ? . Nam nie jedno sie nalezy np. to aby nasi amerykanscy sojusznicy nie traktowali nas jak XV wiecznych Zulusow , aby robili z nami uczciwe interesy , aby nie dyskryminowali Polski i Polakow niemal wewszystkich dziedzinach .
To nam sie nalezy i to nie tylo dlatego , ze nalezymy do grupy krajow cywilizowaych ale rowniez dlatego , ze udzial naszych rodakow w powstaniu Ameryki jest zdecydowanie wiekszy niz np. zydow o ktorych wspomniales a ktorzy jedyne co potrafia to ja okradac ( nie tyko ja zreszta )  na rzecz Izraela .
W tym kontekscie oczekiwania , ze bedziemy rownoprawnymi partnerami Ameryki sa nie tyle zludne ile dziecinnie naiwne !. Staniemy sie jej gorszego gartunku stanem , ktorym tak narawde rzadzic beda zydzi .........mowia niektorzy , ze juz rzadza !.

cyc

Pytajmy o pomoc w NATO