Pytania amatora o oświetlenie

Data: 2012-04-09 21:45:24
Autor: Marek
Pytania amatora o oświetlenie
Witam,

Chciałbym amatorsko pobawić się w studio fotograficzne. Jednym z kluczowych
elementów fotografii jest dobre oświetlenie. Mam wiec pytanie: jak
powinienem się zabrać za kompletowanie sprzętu mając na uwadze
optymalizację kosztów? Aparatem będzie Sony Alfa 77. Wyobrażam sobie, że
będzie on sterował 3-4ma lampami błyskowymi. Zapewne sterowanie będzie
radiowe gdyż fotocele nie sprawdzają się. No i teraz mam kłopot w
zrozumieniu takiego systemu. Może wyjaśnię na przykładzie:

chciałbym zrobic zdjęcie portretowe z białym tłem. Muszę więc oświetlić tło
z tyłu o +1ev i to 2ma lampami. Z przodu np. 2 softboxy. Patrzałem sobie na
jakieś lampy studyjne (których ceny są niższe nierzadko od zwykłych
flashy). No i konsternacja: ich regulacja odbywa siÄ™ w kierunku
przyciemniania błysku a ja chciałbym go rozjaśnić. Jak spowodować aby
informacje TTL z aparatu mogły dotrzeć do każdej z lamp a część z nich
pozwoliłaby dodać do tego co aparat wyliczy +1ev? Jak takie zadania
realizuje się w praktyce? No i jakie lampy powinienem kupić: zwykłe czy
studyjne? Pomijając aspekt przenośności mam wrażenie, że zwykłe mają
większą funkcjonalność.

Data: 2012-04-10 12:35:39
Autor: Sergiusz Rozanski
Dnia 09.04.2012 Marek <precz@spamowi.com> napisał/a:
Witam,

Chciałbym amatorsko pobawić się w studio fotograficzne. Jednym z kluczowych
elementów fotografii jest dobre o¶wietlenie. Mam wiec pytanie: jak
powinienem się zabrać za kompletowanie sprzętu maj±c na uwadze
optymalizację kosztów? Aparatem będzie Sony Alfa 77. Wyobrażam sobie, że
będzie on sterował 3-4ma lampami błyskowymi. Zapewne sterowanie będzie
radiowe gdyż fotocele nie sprawdzaj± się.

To jaka¶ nowo¶ć. U mnie tylko aparat podpinam do 1 lampy bezprzewodowo, pomiędzy
sob± gadaj± przez fotocele (w sumie 4 sztuki).

No i teraz mam kłopot w
zrozumieniu takiego systemu. Może wyja¶nię na przykładzie:

chciałbym zrobic zdjęcie portretowe z białym tłem. Muszę więc o¶wietlić tło
z tyłu o +1ev i to 2ma lampami. Z przodu np. 2 softboxy. Patrzałem sobie na
jakie¶ lampy studyjne (których ceny s± niższe nierzadko od zwykłych
flashy). No i konsternacja: ich regulacja odbywa się w kierunku
przyciemniania błysku a ja chciałbym go rozja¶nić. Jak spowodować aby
informacje TTL z aparatu mogły dotrzeć do każdej z lamp a czę¶ć z nich
pozwoliłaby dodać do tego co aparat wyliczy +1ev? Jak takie zadania
realizuje się w praktyce? No i jakie lampy powinienem kupić: zwykłe czy
studyjne? Pomijaj±c aspekt przeno¶no¶ci mam wrażenie, że zwykłe maj±
większ± funkcjonalno¶ć.

Ja mam lampy quantuum i niestety nie współpracuj± z TTL - tym bardziej że mam
sterowanie bezprzewodowe tylko na wyzwalanie, ale lampy maj± nastawę
siły ¶wiatła modeluj±cego proporcjonaln± do siły błysku. W aparacie ustawiam
odpowiednio -eV do zmierzonego i to sobie chodzi z pomiarem na zastanym
(modeluj±cym) a w chwili błysku jest +eV silniejsze ¶wiatło. Ten parametr
musisz sobie dobrać do¶wiadczalnie lub z dokumentacji do lamp.

Chociaż i tak podchodzisz do tego od dupy strony. Typowo aparat ustawiasz na max
jego możliwo¶ci np u mnie 1/160, f8, 100iso, a regulację siły ¶wiatła robisz
lampami. Zaczynasz od siły głównego o¶wietlania, pomocniczego i na koniec
odpowiednio tło czy detale - tak masz idelne warunki body/szkła i do tego
dobran± moc lamp - jest to więcej pracy, ale wykorzystasz w pełni możliwo¶ci
zestawu.

Quantuumy nie maj± nastawy np +1eV, ma max i odpowiednio można od maxa zjechać
w dół o 1/2, 1/4 itd, w miarę płynnie - bezstopniowo.

Data: 2012-04-10 18:17:40
Autor: Marek
Pytania amatora o oświetlenie
Dnia 10 Apr 2012 12:35:39 GMT, Sergiusz Rozanski napisał(a):

To jakaś nowość. U mnie tylko aparat podpinam do 1 lampy bezprzewodowo, pomiędzy
sobÄ… gadajÄ… przez fotocele (w sumie 4 sztuki).

A ja już kiedyś spotkałem się z takim problemem, że lampa umieszczona za
osobą i tyłem do niej nie odpaliła. Podobnie lampa umieszczona po drugiej
stronie namiotu bezcieniowego przy fotografowaniu biżuterii. Być może
kiedyś, gdy tym się parałem bardziej topornie sprzęt chodził niz teraz.
CHciałbym jednak uniknąć powtarzania błędów.

ChociaĹĽ i tak podchodzisz do tego od dupy strony.

No i o takie uwagi jak dalej mi chodzi :-)

Typowo aparat ustawiasz na max
jego możliwości np u mnie 1/160, f8, 100iso, a regulację siły światła robisz
lampami. Zaczynasz od siły głównego oświetlania, pomocniczego i na koniec
odpowiednio tło czy detale - tak masz idelne warunki body/szkła i do tego
dobraną moc lamp - jest to więcej pracy, ale wykorzystasz w pełni możliwości
zestawu.

Czyli generalnie eksperymentujemy robiąc kilka zdjęć próbnych nie używając
w ogóle TTL? Wyobrażałem sobie, że w "nowych" cyfrowych czasach jakoś
zautomatyzowano ten proces i dałoby się "powiedzieć" tylnemu oświetleniu
"błyśnij jaśniej o 1ev niż front to zrobi". Wyobrażałem sobie też, że
jasność błysku da się regulować z aparatu. W końcu ma w sobie sterowanie
paroma grupami lamp z jakiegoĹ› powodu. Do czego zatem uĹĽywa siÄ™ takich
opcji? Czy to sztuka dla sztuki? Nie pytam złośliwie tylko z braku wiedzy
:-)

Quantuumy nie mają nastawy np +1eV, ma max i odpowiednio można od maxa zjechać
w dół o 1/2, 1/4 itd, w miarę płynnie - bezstopniowo.

Rozumiem.

Data: 2012-04-10 22:24:31
Autor: Adam Płaszczyca
Dnia Mon, 9 Apr 2012 21:45:24 +0200, Marek napisał(a):

[...]

Jak chcesz studyjnie, to po co Ci TTL? Manual w aparacie i regulujesz moc błysku każdej lampy. --
     ___________ (R)
  ___/ /_  ___    Kęszyca Le¶na 51/9, 66-305 Keszyca Le¶na
 _______/ /_     gg: 3524356
___________/    Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl

Data: 2012-04-11 00:27:32
Autor: Marek
Dnia Tue, 10 Apr 2012 22:24:31 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

Jak chcesz studyjnie, to po co Ci TTL? Manual w aparacie i regulujesz moc błysku każdej lampy.

Rozumiem. Sądziłem, że obecnie tak się już nie robi :-) Badam sprawę :-)

W jakim celu w aparatach niektórych jest regulacja błysku N lamp? Chyba w
jakimś Nikonie to widziałem. Każda z nich ma parametr TTL, gdzie ustawiamy
+/- N ev oddzielnie dla kaĹĽdej. Czy to dotyczy uĹĽywania paru lamp nie
studyjnych?

Data: 2012-04-11 05:20:58
Autor: Marek Dyjor
Marek wrote:
[...]

to dotyczy lamp systemowych....

Data: 2012-04-11 12:06:48
Autor: Marek
Dnia Wed, 11 Apr 2012 05:20:58 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

to dotyczy lamp systemowych....

Dziękuję :-)

Data: 2012-04-11 05:20:00
Autor: Marek Dyjor
Marek wrote:
[...]

aparat wyliczy +1ev? Jak takie zadania realizuje siÄ™ w praktyce? No i
jakie lampy powinienem kupić: zwykłe czy studyjne? Pomijając aspekt
przenośności mam wrażenie, że zwykłe mają większą funkcjonalność.

musisz najlepiej kupić z 10 lamp...

ja bym ci radził na początek, zacznij od jednej lampy. naucz sie dobrze oświetlać jedną lampa potem idź dalej. Poszukaj w bibliotece Dederko Oświetlenie w fotografii i przeczytaj powoli ze zrozumieniem.

Data: 2012-04-11 12:17:37
Autor: Marek
Dnia Wed, 11 Apr 2012 05:20:00 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

musisz najlepiej kupić z 10 lamp...

Masz na myśli, niską energię błysku systemowych?

ja bym ci radził na początek, zacznij od jednej lampy. naucz sie dobrze oświetlać jedną lampa potem idź dalej.

Od jednej systemowej? Mam pytanie odnośnietejże właśnie. Przypuszczam, że
większość zdjęć będę robił z softboxem na sysyemowej - przynajmniej na
początku. Lampa nie powinna być z boku aparatu. Jak wygląda sterowanie taką
lampą? Czy da się to zrobić bezprzewodowo? Owszem - można użyć wbudowanej
lampy jako wyzwalającej ale jej błysk, nawet najsłabszy może zepsuć efekt.
Jak w praktyce rozwiÄ…zuje siÄ™ zdalne wyzwalanie lampy systemowej majÄ…c na
uwadze mobilność?

Poszukaj w bibliotece Dederko Oświetlenie w fotografii i przeczytaj powoli ze zrozumieniem.

Dziękuję za poradę. Właśnie zamówiłem książkę :-)

Data: 2012-04-11 14:27:48
Autor: Marek Dyjor
Marek wrote:
Dnia Wed, 11 Apr 2012 05:20:00 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

musisz najlepiej kupić z 10 lamp...

Masz na myśli, niską energię błysku systemowych?

Nie, to jest ironia...  :)

Większość pracy nawet profesjonalnej można wykonac jedną lampą studyjną z osprzętem + ekran rozpraszajacy

nadmiar lamp w rękach niedoświadczonego fotografa kończy sie niepowodzeniem.

[...]

- przynajmniej na poczÄ…tku.

co to jest systemowa lampa?

kup jakaś lampę studyjną średniej jakości, statyw, parasolki białą i srebrną.

blende możesz zrobić z kawałka styropianu

i zacznij robić zdjęcia, patrząc co ci wychodzi. w sumie to bym jeszcze sugerował światłomierz do swiatła błyskowego ale bez tez sobie można poradzić robiąc zdjęcia cyfrą

Lampa nie powinna być z boku aparatu. Jak
wygląda sterowanie taką lampą? Czy da się to zrobić bezprzewodowo?
Owszem - można użyć wbudowanej lampy jako wyzwalającej ale jej błysk,
nawet najsłabszy może zepsuć efekt. Jak w praktyce rozwiązuje się
zdalne wyzwalanie lampy systemowej mając na uwadze mobilność?

jeśłi zredukujesz moc na maksa to nie będzie ona miła wpływu na zdjęcie.

Data: 2012-04-11 16:14:37
Autor: Marek
Pytania amatora o oświetlenie
Dnia Wed, 11 Apr 2012 14:27:48 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

Nie, to jest ironia...  :)

Jeszcze nie jestem gotĂłw na pojmowanie ironii w tej tematyce :-) Jest zbyt
świeża dla mnie.

Większość pracy nawet profesjonalnej można wykonac jedną lampą studyjną z osprzętem + ekran rozpraszajacy

nadmiar lamp w rękach niedoświadczonego fotografa kończy sie niepowodzeniem.

Czytałem gdzieś w jakimś podręczniku aby używać 2 lamp do podświetlania tła
aby było ono równomiernie rozjaśnione. Plus do tego trzecia z przodu no i
ekrany. MoĹĽe dlatego rĂłwnieĹĽ nie pojÄ…Ĺ‚em ironii :-)

kup jakaś lampę studyjną średniej jakości, statyw, parasolki białą i srebrną.

Czy możesz doradzić "uniwersalną" moc lampy?
i zacznij robić zdjęcia, patrząc co ci wychodzi. w sumie to bym jeszcze sugerował światłomierz do swiatła błyskowego ale bez tez sobie można poradzić robiąc zdjęcia cyfrą

Docelowo nią się będę posługiwał właśnie (Sony A77).

[...]

Obawiam się, że zawsze odbije się w okularach i innych błyszczących
przedmiotach.

Data: 2012-04-11 17:14:57
Autor: Marek Dyjor
Marek wrote:
[...]

tylko że jak chcesz rozjaśniać tło solidnei to musz mieć dwie bardzo mocne lampy ze specjalnymi softboxami (takie wąskie wysokie).

Powiem ci że ja sporo zdjęć zrobiłem z jedną lampą i efekty są często naj ciekawsze. W fotografi para artystycznej ważny jeszt raczej klimat fotografi. Nie masz przecież zamiaru robić modowych packszotów

kup jakaś lampę studyjną średniej jakości, statyw, parasolki białą i
srebrnÄ….

Czy możesz doradzić "uniwersalną" moc lampy?

nie ma czegoĹ› takiego...

jak masz forsę to kup lampę 1000Ws z płynną regulacją mocy błysku :

jak nie masz to kup jakÄ…s 250Ws  moze z regulacjÄ… skokowÄ… (125, 75, 35 Ws)

Obawiam się, że zawsze odbije się w okularach i innych błyszczących
przedmiotach.

robienie zdjęć osĂłb w okularach to wysoka szkoĹ‚a jazdy :)  nawet profi sie muszÄ… nad tym napocić,

kup puder naturalny i pędzel do przypudrowania święcący modelek.

Data: 2012-04-11 21:30:58
Autor: Marek
Dnia Wed, 11 Apr 2012 17:14:57 +0200, Marek Dyjor napisał(a):

tylko że jak chcesz rozjaśniać tło solidnei to musz mieć dwie bardzo mocne lampy ze specjalnymi softboxami (takie wąskie wysokie).

Właśnie czytałem o tym w podręczniku Scotta Kelbyego. Używa tych softboxów
ustawiając postać na krawędzi cienia. Bardzo ciekawe efekty uzyskał.

Wracając do tła: czy oświetlenie go bez softboxów lecz z reflektorami
rozpraszającymi nie byłoby skuteczniejsze? Można uzuskać jaśniejsze światło
wtedy. Gdzieś też wyczytałem, chyba u niego właśnie, że stawiał na podłodze
2 lampy zwykłe z tyłu mna podłodze i to dawało już na tyle silne
oświetlenie, że tło stawało się jednolicie białe.
Powiem ci że ja sporo zdjęć zrobiłem z jedną lampą i efekty są często naj ciekawsze.

OczywiĹ›cie to jak najbardziej mam rĂłwnieĹĽ na uwadze. JednakĹĽe  - patrz
niĹĽej.

W fotografi para artystycznej ważny jeszt raczej klimat fotografi. Nie masz przecież zamiaru robić modowych packszotów

Właśnie dość często tak... Poza zapędami artystycznymi (hobbystycznie),
będę musiał wykonywać fotografie pozwalające na łatwe usunięcie tła
(głównie przedmioty, ale i osoby czasem też). Tak więc i to muszę mieć na
uwadze.

Data: 2012-04-11 22:03:21
Autor: Marek Dyjor
Pytania amatora o oświetlenie
Marek wrote:
W fotografi para artystycznej waĹĽny jeszt raczej klimat
[...]

skoro ma to być nei tylko zabaw ale i praca to polecam skorzystanie z jakiejś nauki...

kurs fotografii studyjnej czy poszukać kogoś ze swoich okolic kto by ci udzielił kilku lekcji pracy w studiu.

Data: 2012-04-11 17:21:47
Autor: Paweł Pawłowicz
Pytania amatora o o¶wietlenie
W dniu 2012-04-11 16:14, Marek pisze:

Czytałem gdzie¶ w jakim¶ podręczniku aby używać 2 lamp do pod¶wietlania tła
aby było ono równomiernie rozja¶nione. Plus do tego trzecia z przodu no i
ekrany. Może dlatego również nie poj±łem ironii :-)

Kup sobie "¦wiatło w fotografii - magia i nauka".
Oraz "Z pamiętnika lampy błyskowej" (swoj± drog±, kto¶ "inteligentny inaczej" tłumaczył ten tytuł).

Pozdrawiam,
Paweł

Data: 2012-04-11 21:50:54
Autor: Marek
Pytania amatora o o¶wietlenie
Dnia Wed, 11 Apr 2012 17:21:47 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

Kup sobie "Światło w fotografii - magia i nauka".

Czy to?
http://merlin.pl/Swiatlo-w-fotografii-magia-i-nauka_F-Hunter-Steven-Biver-Paul-Fuqua/browse/product/1,660485.html#fullinfo

Brzmi bardzo ciekawie...

Oraz "Z pamiętnika lampy błyskowej" (swoją drogą, ktoś "inteligentny inaczej" tłumaczył ten tytuł).

i to?
http://merlin.pl/Z-pamietnika-lampy-blyskowej-Wielka-sila-malych-fleszy_Joe-McNally/browse/product/1,701384.html?skad=saqvvfenpn&gclid=CIP-iu7Ira8CFcgw3wodI0Uglw

Data: 2012-04-11 23:16:25
Autor: Paweł Pawłowicz
W dniu 2012-04-11 21:50, Marek pisze:
[...]

Dwa razy trafiony-zatopiony.

Pozdrawiam,
Paweł

Data: 2012-04-23 13:00:00
Autor: Gotfryd Smolik news
Pytania amatora o oświetlenie
On Wed, 11 Apr 2012, Marek wrote:

Od jednej systemowej? Mam pytanie odno¶nietejże wła¶nie.
[...]
Lampa nie powinna być z boku aparatu. Jak wygl±da sterowanie tak±
lamp±? Czy da się to zrobić bezprzewodowo? Owszem - można użyć wbudowanej
lampy jako wyzwalaj±cej ale jej błysk, nawet najsłabszy może zepsuć efekt.

  W któryms poscie obok wspomniałes o Nikonie.
  Co najmniej w tym systemie jest możliwosc takiego ustawienia, że błysk
sterujacy realizowany jest przed błyskiem do zdjęcia - w całosci przed,
nie powoduje więc naswietlenia.
  Nie pamiętam czy w Minolcie cos takiego było dostępne tudzież nie wiem
czy Sony czegos nie dorobiło.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-04-23 16:56:37
Autor: Marek
Pytania amatora o oświetlenie
Dnia Mon, 23 Apr 2012 13:00:00 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

  W ktĂłryms poscie obok wspomniaĹ‚es o Nikonie.
  Co najmniej w tym systemie jest moĹĽliwosc takiego ustawienia, ĹĽe bĹ‚ysk
sterujacy realizowany jest przed błyskiem do zdjęcia - w całosci przed,
nie powoduje więc naswietlenia.
  Nie pamiÄ™tam czy w Minolcie cos takiego byĹ‚o dostÄ™pne tudzieĹĽ nie wiem
czy Sony czegos nie dorobiło.

Czy przypadkiem nie masz na myśli tego, że w niektórych lampach można
wyłączyć reakcję na przedbłysk lampy sterującej? Można nawet określać ilośc
przedbłysków do zignorowania 1...9. Jednakże nie słyszałem o tym aby
synchronizacja reagowała na przedbłysk celowo. W końcu nie wiadomo ile
czasu po przedbłysku nastąpi właściwy błysk więc synchronizacja taka raczej
trudna byłaby do realizacji... Tak mi się wydaje na chłopski rozum...

Data: 2012-04-24 09:53:26
Autor: Jacek Czerwinski
W dniu 2012-04-23 16:56, Marek pisze:
[...]

Czy przypadkiem nie masz na my¶li tego, że w niektórych lampach można
wył±czyć reakcję na przedbłysk lampy steruj±cej? Można nawet okre¶lać ilo¶c
przedbłysków do zignorowania 1...9. Jednakże nie słyszałem o tym aby
synchronizacja reagowała na przedbłysk celowo. W końcu nie wiadomo ile
czasu po przedbłysku nast±pi wła¶ciwy błysk więc synchronizacja taka raczej
trudna byłaby do realizacji... Tak mi się wydaje na chłopski rozum...

Zdalny system Nikna (najwarto¶ciowsza czę¶ć CLS) choć używa przedbłysków, to dalece inne rozwi±zanie. Przedbłyskami transmitowane s± w pewnym kodzie rozkazy, jest ich do¶ć dużo (oko widzi do¶c długi czas przedbłysków) i nie wiadomo ile. Kompatybilna lampa to odbiera i daje się sterować (nie tylko spowodowac błysk)

jakby¶cie mówili o innych sprawach.

Pytania amatora o oświetlenie