Pytania amatora o oświetlenie

Data: 2012-04-10 12:35:39
Autor: Sergiusz Rozanski
Pytania amatora o oświetlenie
Dnia 09.04.2012 Marek <precz@spamowi.com> napisał/a:
Witam,

Chciałbym amatorsko pobawić się w studio fotograficzne. Jednym z kluczowych
elementów fotografii jest dobre o¶wietlenie. Mam wiec pytanie: jak
powinienem się zabrać za kompletowanie sprzętu maj±c na uwadze
optymalizację kosztów? Aparatem będzie Sony Alfa 77. Wyobrażam sobie, że
będzie on sterował 3-4ma lampami błyskowymi. Zapewne sterowanie będzie
radiowe gdyż fotocele nie sprawdzaj± się.

To jaka¶ nowo¶ć. U mnie tylko aparat podpinam do 1 lampy bezprzewodowo, pomiędzy
sob± gadaj± przez fotocele (w sumie 4 sztuki).

No i teraz mam kłopot w
zrozumieniu takiego systemu. Może wyja¶nię na przykładzie:

chciałbym zrobic zdjęcie portretowe z białym tłem. Muszę więc o¶wietlić tło
z tyłu o +1ev i to 2ma lampami. Z przodu np. 2 softboxy. Patrzałem sobie na
jakie¶ lampy studyjne (których ceny s± niższe nierzadko od zwykłych
flashy). No i konsternacja: ich regulacja odbywa się w kierunku
przyciemniania błysku a ja chciałbym go rozja¶nić. Jak spowodować aby
informacje TTL z aparatu mogły dotrzeć do każdej z lamp a czę¶ć z nich
pozwoliłaby dodać do tego co aparat wyliczy +1ev? Jak takie zadania
realizuje się w praktyce? No i jakie lampy powinienem kupić: zwykłe czy
studyjne? Pomijaj±c aspekt przeno¶no¶ci mam wrażenie, że zwykłe maj±
większ± funkcjonalno¶ć.

Ja mam lampy quantuum i niestety nie współpracuj± z TTL - tym bardziej że mam
sterowanie bezprzewodowe tylko na wyzwalanie, ale lampy maj± nastawę
siły ¶wiatła modeluj±cego proporcjonaln± do siły błysku. W aparacie ustawiam
odpowiednio -eV do zmierzonego i to sobie chodzi z pomiarem na zastanym
(modeluj±cym) a w chwili błysku jest +eV silniejsze ¶wiatło. Ten parametr
musisz sobie dobrać do¶wiadczalnie lub z dokumentacji do lamp.

Chociaż i tak podchodzisz do tego od dupy strony. Typowo aparat ustawiasz na max
jego możliwo¶ci np u mnie 1/160, f8, 100iso, a regulację siły ¶wiatła robisz
lampami. Zaczynasz od siły głównego o¶wietlania, pomocniczego i na koniec
odpowiednio tło czy detale - tak masz idelne warunki body/szkła i do tego
dobran± moc lamp - jest to więcej pracy, ale wykorzystasz w pełni możliwo¶ci
zestawu.

Quantuumy nie maj± nastawy np +1eV, ma max i odpowiednio można od maxa zjechać
w dół o 1/2, 1/4 itd, w miarę płynnie - bezstopniowo.

Data: 2012-04-10 18:17:40
Autor: Marek
Pytania amatora o oświetlenie
Dnia 10 Apr 2012 12:35:39 GMT, Sergiusz Rozanski napisał(a):

To jakaś nowość. U mnie tylko aparat podpinam do 1 lampy bezprzewodowo, pomiędzy
sobÄ… gadajÄ… przez fotocele (w sumie 4 sztuki).

A ja już kiedyś spotkałem się z takim problemem, że lampa umieszczona za
osobą i tyłem do niej nie odpaliła. Podobnie lampa umieszczona po drugiej
stronie namiotu bezcieniowego przy fotografowaniu biżuterii. Być może
kiedyś, gdy tym się parałem bardziej topornie sprzęt chodził niz teraz.
CHciałbym jednak uniknąć powtarzania błędów.

ChociaĹĽ i tak podchodzisz do tego od dupy strony.

No i o takie uwagi jak dalej mi chodzi :-)

Typowo aparat ustawiasz na max
jego możliwości np u mnie 1/160, f8, 100iso, a regulację siły światła robisz
lampami. Zaczynasz od siły głównego oświetlania, pomocniczego i na koniec
odpowiednio tło czy detale - tak masz idelne warunki body/szkła i do tego
dobraną moc lamp - jest to więcej pracy, ale wykorzystasz w pełni możliwości
zestawu.

Czyli generalnie eksperymentujemy robiąc kilka zdjęć próbnych nie używając
w ogóle TTL? Wyobrażałem sobie, że w "nowych" cyfrowych czasach jakoś
zautomatyzowano ten proces i dałoby się "powiedzieć" tylnemu oświetleniu
"błyśnij jaśniej o 1ev niż front to zrobi". Wyobrażałem sobie też, że
jasność błysku da się regulować z aparatu. W końcu ma w sobie sterowanie
paroma grupami lamp z jakiegoĹ› powodu. Do czego zatem uĹĽywa siÄ™ takich
opcji? Czy to sztuka dla sztuki? Nie pytam złośliwie tylko z braku wiedzy
:-)

Quantuumy nie mają nastawy np +1eV, ma max i odpowiednio można od maxa zjechać
w dół o 1/2, 1/4 itd, w miarę płynnie - bezstopniowo.

Rozumiem.

Pytania amatora o oświetlenie