Pytania laika

Data: 2009-06-13 00:00:32
Autor: JD
Pytania laika
Witam

Nie znam sie na samolotach a ciekawi mnie kilka kwesti moze mi odpowiecie.

1. Do czego jest silnik na tyle ogona samolotu. Widzialem cos takiego w airbusie 320. Chyba  to silnik w kadym razie szlo zauwazyc otwor z ktorego lecialo gorace powietrze.

2 Jak samolot porusza sie po pasie startowym (taxi) do przodu i cofa ? widzialem maly samolot ze smiglami to czym lata eurolot i przy obrocie smigiel w ta sama strone jechal do przodu i cofal. I jak to wyglada w samolotach z silnikami odrzutowymi a moze maja jakis naped na kola ? a jesli to silniki to jak moga zmieniac kierunek skoro silnik odrzutowy tylko odpycha.

3. Jak powinien zachowac sie pilot gdy samolot wpadnie w turbulencje ? zwolnic? ,obnizyc lot ? a moze wzniesc sie

4 Jaki etap jest trudniejszy startowanie czy ladowanie.

5  Po co w kabinie 2 pilotow ? czy steruja samolotem na raz ? czy na zmiany a we wiekszych sa nawet 3 osoby w kabinie

z gory dziekuje za informacje

Data: 2009-06-13 01:48:56
Autor: Krzysztof Rudnik
Pytania laika
JD wrote:

[...]

Są samoloty 3-silnikowe z jednym silnikiem u podstawy statecznika pionowego (np TU-154), ale to co widziałeś to pewnie APU - taki generator prądu (i ciśnienia do hydrauliki) na potrzeby samolotu, używany gdy silniki główne nie pracują.

[...]

Silniki odrzutowe majÄ… tzw rewers - odwracacze ciÄ…gu, zwykle w postaci ruchowych elementów, które kierujÄ… ciÄ…g do przodu.  Używane jest to chyba tylko do hamowania - można stosować jedynie przy odpowiednio dużej prÄ™dkoÅ›ci, tak by silniki nie zassaÅ‚y wÅ‚asnych spalin, ani Å›mieci z pasa.
Do cofania używa się takich specjalnych samochodów.

3. Jak powinien zachowac sie pilot gdy samolot wpadnie w turbulencje ?
zwolnic? ,obnizyc lot ? a moze wzniesc sie

4 Jaki etap jest trudniejszy startowanie czy ladowanie.

Lądowanie, podobnie jak łatwiej jest samochodem ruszyć niż zaparkować. Aczkolwiek np. dla silników trudniejszy jest start - ciężki samolot trzeba rozpędzić i unieść w górę.

5  Po co w kabinie 2 pilotow ? czy steruja samolotem na raz ? czy na

Na wszelki wypadek.
Czasami potrzebni są obaj równocześnie, samym 'kierowaniem' zajmuje się jeden, ale jest jeszcze wiele innych instrumentów, które mogą wymagać obsługi, np. radio, czasami trzeba coś znależć w książkach, mapach itp.

zmiany a we wiekszych sa nawet 3 osoby w kabinie

Najdłuższe loty trwają dłużej niż jedna osoba może pilotować samolot, wtedy na pokładzie są dwie zmiany pilotów. Podobnie jak kierowcy na długich trasach. W starszych samolotach poza pilotami latali radiooperatorzy, mechanicy pokładowy itp.

Krzysiek Rudnik

Data: 2009-06-13 09:48:05
Autor: Piotr [trzykoty]
Pytania laika
Uzytkownik "JD" <no@mail.com> napisal
4 Jaki etap jest trudniejszy startowanie czy ladowanie.

ladowanie

5  Po co w kabinie 2 pilotow ?

dla bezpieczenstwa itp

czy steruja samolotem na raz ? czy na zmiany

mam nadzieje, ze wiesz, iz obecnie w samolotach liniowych, w wiekszoscie faz lotu, sterowanie to glownie ustawianie parametrow autopilota czy obsluga komputera zarzadzajacego lotem, a nie jak sie wydaje powszechnie kurczowe trzymanie wolantu steru i zmaganie z wiatrem;)

Data: 2009-06-13 12:15:38
Autor:
Pytania laika

2 Jak samolot porusza sie po pasie startowym (taxi) do przodu i cofa ? widzialem maly samolot ze smiglami to czym lata eurolot i przy obrocie smigiel w ta sama strone jechal do przodu i cofal.

Przy ¶mig³ach wygl±da to w ten sposób, ¿e zmienia siê k±t natarcia ¶mig³a na
ujemny. Tak jakby odwraca siê je w drug± stronê, dlatego przy tym samym
kierunku obrotów daj± ci±g wstecz. Ale raczej nie powinno siê tego stosowaæ
w³a¶nie ze wzglêdu na mo¿liwo¶æ zassania ró¿nych ¶mieci.

Data: 2009-06-13 15:46:13
Autor: Delfino Delphis
Pytania laika
  wrote:

[...]

A ja tego nigdy nie rozumia³em. Jaka jest ró¿nica w mo¿liwo¶ci zasysania ¶mieci przy ci±gu wstecznym, a normalnym?

Data: 2009-06-13 14:24:07
Autor: Jaros³aw Soko³owski
Pytania laika
Samotnik napisa³:

[...]

Zasadnicza - rewers odchyla strumieñ powietrza w kierunku ziemii i do
przodu, czyli dmucha w miejsce, sk±d silnik zasysa powietrze.

W pytaniu chodzi³o o co innego -- nie o rewers realizowany przez odchylenie
strumienia powietrza wylatuj±cego z turbiny, tylko o zmianê kierunku ci±gu
przez odwrócenie skosu ³opat ¶mig³a.

--
Jarek

Data: 2009-06-13 15:29:39
Autor:
Pytania laika
Jaros³aw Soko³owski <jaros@lasek.waw.pl> napisa³(a):
Samotnik napisa³:

> [...]
strumienia powietrza wylatuj±cego z turbiny, tylko o zmianê kierunku ci±gu

Chodzi o to samo. W turbopropach silnik te¿ jest przecie¿ turbinowy i
zasysa³by z przodu brudek nadmuchany przez ¶mig³o. Jedynie w t³okowych nie
odgrywa to wiêkszej roli, ale osobi¶cie nie znam t³okowej produkcji ze
wstecznym ci±giem (co nie znaczy, ¿e ich nie ma)

Data: 2009-06-13 16:15:13
Autor: Jaros³aw Soko³owski
Pytania laika
co¶ niezidentyfikowanego napisa³o:

[...]

I te¿ ma takie blachy, które po zmianie skosu ¶mig³a odchylaj± strumieñ
powietrza albo gazów wylotowych w kierunku ziemi? Je¶li tak, to faktycznie,
¿adnej róznicy nie ma i chodzi o to samo.

i zasysa³by z przodu brudek nadmuchany przez ¶mig³o.

A czy w czasie normalnej pracy, to ¶mig³o nie nadmuchuje powietrza w³a¶nie
w kierunku wlotu turbiny?

--
Jarek

Data: 2009-06-13 17:14:04
Autor:
> [...]

> i zasysa³by z przodu brudek nadmuchany przez ¶mig³o.

A czy w czasie normalnej pracy, to ¶mig³o nie nadmuchuje powietrza w³a¶nie

Blach nie ma. Przy normalnej pracy ¶mig³o nie podnosi ¿adnych zanieczyszczeñ
przed turbin±, tylko za ni±. Natomiast przy rewersie ¶mig³o unosi
zanieczyszczenia przed turbinê, a ta je zasysa i w tym problem.

Data: 2009-06-13 19:01:44
Autor: Jaros³aw Soko³owski
Pytania laika
[...]

Blach nie ma.

Czyli jednak chodzi o co¶ zupe³nie innego.

Przy normalnej pracy ¶mig³o nie podnosi ¿adnych zanieczyszczeñ
przed turbin±, tylko za ni±.

Za turbin±, czyli w sumie niez³y kawa³ za ¶mig³em. Te zanieczyszczenia
to w ogóle materializuj± siê tam nagle w powietrzu, po przecie¿ niemo¿liwe,
by by³y zassane z przodu ¶mig³a. A odkurzacze, to w ogóle nie maja prawa
dzia³aæ.

Natomiast przy rewersie ¶mig³o unosi zanieczyszczenia przed turbinê,

I oczywi¶cie strumieñ powietrza pchany przez ¶mig³o, to tylko lekki
zefirek w porównaniu z potê¿nym ssaniem silnika, który wysysa cug
pchany do przodu. Ten ca³y rewers, to w ogóle jedna wielka ¶ciema,
skoro ró¿ne paprochy i tak poruszaj± siê z pêdem powietra w kierunku
ty³u samolotu.

a ta je zasysa i w tym problem.

Problem raczej w tym, ¿e nie ma blach. Takich, co kszta³tuj± wlot
powietrza do silnika. Te które s±, przygotowano do odcedzania
ciê¿szych rzeczy, ale nie przy tym kierunku przep³ywu powietrza.

--
Jarek

Data: 2009-06-13 17:29:35
Autor: Samotnik
Pytania laika
Dnia 13.06.2009 Delfino Delphis <DelfinoD@wytnijto.op.pl> napisa³/a:
[...]

Zasadnicza - rewers odchyla strumieñ powietrza w kierunku ziemi i do
przodu, czyli dmucha w miejsce, sk±d silnik zasysa powietrze. --
Samotnik Bi¿uteria: http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

Pytania laika