Pytania laika

Data: 2010-03-12 13:31:02
Autor: .:: Jimmi ::.
Pytania laika
Witam

Mam pare pytan i licze na odpowiedz. Mozna odpowiadac pomiedzy nimi

-Czy jest w Polsce gdzies symulator lotow dostepny dla publiki ? Cos jak w uk
http://www.virtualaviation.co.uk/ tyle ze tam godzina lotu kosztuje 500Ł :(

-Lecialem ostatnio Airbusem A320 i zastanawiam sie czy taki samolot jest w stanie leciec lub wyladowac na jednym silniku ?

-Podczas schodzenia do ladowania bylo czuc mocno zmiane wysokosci a patrzylem caly czas na skrzydlo i zadna klapa nawet nie drgnela, Czym on to regulowal ?

-Podczas startu i ladowania w A320 i wysuwa sie ze skrzydla jakby jego przedluzenie i zakrzywia w dol.  Do czego to sluzy ? Do zwiekszenia powieszchni nosnej ? I dlaczego zakrzywia na dol przeciez stawia wiekszy opor.

-Czy znacie jakes www gdzie jest pokazane caly diagram skrzydla z opisem jaka klapa do czego sluzy.

Czy ogonem tez sie steruje podczas lotu >? Mam na mysli ta stojaca na kilka metrow pletwa na koncu samolotu :)

Dzieki i pozdrawiam

Data: 2010-03-12 13:10:26
Autor: PL(N)umber_One
Pytania laika
Witam
W obrazowej formie odpowiedzi na część pytań:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/index.html
PP

Data: 2010-03-13 17:25:19
Autor: .:: Jimmi ::.
Pytania laika

"PL(N)umber_One " <pawprac.WYTNIJ@gazeta.pl> wrote in message news:hndeg2$i9g$1inews.gazeta.pl...
Witam
W obrazowej formie odpowiedzi na część pytań:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/index.html
PP

--

Dziekuje wszystkim za  informacje i mam kolejne pytania

-Dlaczego przy starcie pilot zawsze czyma reke  na  drazku od zwiekszania mocy ? Czy to nie ma jakiegos zabezpieczenia ? Widac to na wielu filmach na youtube gdy samolot startuje. Dlaczego nie da pelnej mocy i polozy obie rece na wolancie :) Nieraz trzymaja nawet razem z 1 oficerem

-Czy samolot startuje na max mocy ? chyba tak bo zaraz po starcie czuje sie ze ja zmniejsza

-Jak wyglada ukladanie walizek w luku bagazowym ? Czy jakos je zabezpieczaja ?Jak kiedys obserwowalem to z zewnatrz to szlo bardzo szybko wjezdzaly po pasie do gory i byly wrzucane jak worki z ziemniakami :) Chyba ma znaczenie ich rozmieszczenie wagowe pod pokladem.

-Jak pilot okresla w powietrzu jakim korytarzem leci i ma leciec ? Jakies wspolrzedne ? czy cos mu pokazuje ? Jakis tom tom po kresce

- Jaki dobry symulator lotow na PC polecacie taki zeby pod Win 7 64bit chodzil fajnie jak by mial symulacje jakis airbusow czy boeinga

- do tego symulatora przydalby sie wolant pedaly itp Jakies modele konkretne ?

Dzieki

Data: 2010-03-13 18:16:11
Autor: saturn5
Pytania laika

-Dlaczego przy starcie pilot zawsze czyma reke  na  drazku od zwiekszania mocy ?

Jak bys poptarzyl dostatecznie dlugo to bys zobaczyl ze w pewnym momencie
zdejmuje. Jak zaczynaja rozbieg to trzyma reke na przepustnicy bo moze
zaistniec potrzeba naglego przerwania startu, jak przekracza punkt decyzji
(V1) - to zdejmuje reke bo start nie moze byc juz przerwany.

-Czy samolot startuje na max mocy ?

Zalezy. Normalnie nie jest potrzebna max moc (do jakiej silniki sa zdolne) do
startu. Uzywaja minimalnej mocy potrzebnej do startu aby oszczedzac silniki.
Moc ta obliczaja przed startem dla danego pasa, wagi samolotu, warunkow
atmosferycznych.
-Jak pilot okresla w powietrzu jakim korytarzem leci i ma leciec ?

Oj, przeczytaj troche o nawigacji lotniczej, to bardzo zlozona dziedzina. Duzo
zalezy od samolotu i jakiej jest generacji. Prawie kazdy samolot moze typowo
leciec od jednego punktu do nastepnego punktu utrzymujac staly kurs i
wykonujac poprawke na wiatr. Jak mowilem, duzo na ten temat jest na internecie
i jest tu sporo do powiedzenia.

- Jaki dobry symulator lotow na PC polecacie taki zeby pod Win 7 64bit chodzil fajnie jak by mial symulacje jakis airbusow czy boeinga

Chyba w tym momencie FSX. Zeby miec dobre symulacje Boeinga/Airbusa to musisz
dokupic osobne programy bo to co jest "w pudelku" nie jets najlepsze.

Data: 2010-03-13 18:46:30
Autor: porterhouse
Pytania laika

- Jaki dobry symulator lotow na PC polecacie taki zeby pod Win 7 64bit chodzil fajnie jak by mial symulacje jakis airbusow czy boeinga

Musisz sie zdecydowac co rozumiesz przez "dobry". Sa bardzo dobre symulatory
ale bedziesz musial za nie zaplacic ekstra, przeczytac setki stron instrukcji
(po angielsku) i moze ci zajac nawet pare dni aby potrafic zastartowac
silniki. Ewentualnie sa jakies polskie fora dyskusyjne gdzie mozesz znalezc
pomoc. Po prostu wiedz ze kupujac te najlepsze bedzie wymagac od ciebie
mnostwo czasu i moze byc frustrujace dla poczatkujacego.

Data: 2010-03-13 19:02:05
Autor: Delfino Delphis
Pytania laika
..:: Jimmi ::. wrote:

[...]

W nowoczesnych samolotach do startu zazwyczaj nie daje się pełnej mocy. Poza
tym już na etapie rozbiegu przepustnicą steruje automat. Wydaje mi się, że
rękę trzyma się na wszelki wypadek, aby np. przejąć ręczną kontrolę w
przypadku przerwania startu.

-Czy samolot startuje na max mocy ? chyba tak bo zaraz po starcie czuje
sie ze ja zmniejsza

Zwykle nie startuje się na maksymalnej. Natomiast po starcie moc zazwyczaj
jest nadal redukowana z powodu ograniczeń prędkości/wysokości na procedurze
odlotowej itp., a także dla oszczędności paliwa. Współczesne samoloty mają
bardzo dużą nadwyżkę mocy.

[...]

Szczerze powiedziawszy to nie wiem. Tzn. pilot na pewno dostaje jakiś
dokument w którym jest rozmieszczenie masy wyszczególnione, gdyż sam
jeszcze przelicza położenie środka ciężkości itp., od tego chyba zależy
trymowanie sterów wysokości do startu.

-Jak pilot okresla w powietrzu jakim korytarzem leci i ma leciec ? Jakies
wspolrzedne ? czy cos mu pokazuje ? Jakis tom tom po kresce

W tej chwili w nowoczesnych samolotach pilot ma pełną wizualizacje wcześniej
wprowadzonej trasy, więc mógłby lecieć jak po sznurku
(http://www.meriweather.com/767/center/hsi_capt.jpg) . W praktyce podczas
prawie całego lotu nawet nie dotyka wolantu, wszystkim steruje automat, a
poprawki wklepuje się bądź w komputer, bądź kręci na panelu autopilota.

W starszych samolotach, gdy obowiązywał jeszcze INS wizualizacja była taka
jak na HSI
(http://www.am-avionics.com/productos/hsi-rmi/images/ki525a.gif).

- Jaki dobry symulator lotow na PC polecacie taki zeby pod Win 7 64bit
chodzil fajnie jak by mial symulacje jakis airbusow czy boeinga

Microsoft Flight Simulator. Ale musisz zasięgnąc opinii użytkowników czy na
twoim sprzęcie FSX będzie dobrze chodził. W przeciwnym wypadku FS2004.
Samoloty są naprawdę dobrze odwzorowane, ale niestety trzeba je osobno
dokupić.

Jest też X-Plane, ale tam z samolotami to nie wiem jak.

- do tego symulatora przydalby sie wolant pedaly itp Jakies modele
konkretne ?

Saitek, albo Flight Sim Yoke. Do kupienia np. w dlapilota.pl.

Data: 2010-03-13 21:05:07
Autor: porterhouse
Pytania laika

- do tego symulatora przydalby sie wolant pedaly itp Jakies modele konkretne ?

Saitek robi bardzo dobre. Sa inne i jeszcze drozsze i watpie aby ich kupno
mialo finansowy sens.

Ale wstrzymaj sie z ta inwestycja dopoki sie nie upewnisz ze naprawde ci to
'hobby' odpowiada. To nie sa tanie rzeczy.

Tutaj orientacyjny link jak to wyglada:

http://sportys.com/Pilotshop/product/11893

Data: 2010-03-17 11:52:49
Autor: Piotr [trzykoty]
Pytania laika
Użytkownik ".:: Jimmi ::." <no@spam.com> napisał
-Jak pilot okresla w powietrzu jakim korytarzem leci i ma leciec ? Jakies wspolrzedne ? czy cos mu pokazuje ? Jakis tom tom po kresce

Zależy od wyposażenia. Może nawigować po radialu na zadaną pomoc radionawigacyjną na ziemii albo jak współczesne samoloty wyświetla mu się trasa, punkty i położenie na mapie na podsatwie sygnałów z radiopomocy naziemnych, GPS, IRS itd. Zresztą autopilot samo potrafi prowadzić samolot wg zadanych i ustalnych w powyższy sposób parametrów. Nie zapominaj, że są też kontrolerzy ruchu na ziemii.
heading.pata.pl
aviation.home.pl

Data: 2010-03-12 14:08:31
Autor: Delfino Delphis
Pytania laika
..:: Jimmi ::. wrote:

-Lecialem ostatnio Airbusem A320 i zastanawiam sie czy taki samolot jest w
stanie leciec lub wyladowac na jednym silniku ?

Tak, bez problemu.

-Podczas schodzenia do ladowania bylo czuc mocno zmiane wysokosci a
patrzylem caly czas na skrzydlo i zadna klapa nawet nie drgnela, Czym on
to regulowal ?

Sterem wysokości? On jest umieszczony na ogonie. Lotki na skrzydłach służą
do przechyleń.

[...]

Klapy. Zwiększają siłę nośną, ale także opór. Nie da się zwiększyć jednego,
bez zwiększania drugiego, bo siła nośna to ta sama siła, co siła oporu.
Klapy służą do zredukowania prędkości startu i lądowania, przez co skracamy
dobieg i rozbieg, oraz oszczędzamy koła.

-Czy znacie jakes www gdzie jest pokazane caly diagram skrzydla z opisem
jaka klapa do czego sluzy.

Czy ja wiem? Wpisz w googla flight controlls, masa tego wyskakuje.

Czy ogonem tez sie steruje podczas lotu >? Mam na mysli ta stojaca na
kilka metrow pletwa na koncu samolotu :)

Na ogonie masz ster wysokości, oraz ster kierunku. No i do tego trymery.
Jest to więc dość obszar dość mocno odpowiedzialny za sterowanie. Cały ogon
skręca się tylko w nielicznych małych samolotach.

Data: 2010-03-12 14:13:02
Autor: FD
Pytania laika
Delfino Delphis pisze:

Cały ogon [!!!]
skręca się tylko w nielicznych małych samolotach.

a to ciekawe mozesz rozwinac i poprzec kenkretnymi przykladami
bo jakos mi do glowy nijak nie przychodzi takie rozwiazanie

Data: 2010-03-12 19:09:51
Autor: Delfino Delphis
Pytania laika
FD wrote:

a to ciekawe mozesz rozwinac i poprzec kenkretnymi przykladami
bo jakos mi do glowy nijak nie przychodzi takie rozwiazanie

Ktoś pokazał mi zdjęcie czegoś takiego na kursie. Jakiś bodajże przedwojenny
samolot. Nie wiem czy nadal się takie coś robi :/

Data: 2010-03-13 10:31:09
Autor: FD
Pytania laika
W dniu 2010-03-12 piątek 19:09, Delfino Delphis pisze:

Ktoś pokazał mi zdjęcie czegoś takiego na kursie. Jakiś bodajże przedwojenny
samolot. Nie wiem czy nadal się takie coś robi :/

nie robi i nigdy nie robilo

Data: 2010-03-13 18:56:50
Autor: JasiekS
Pytania laika

Użytkownik "FD" <FAKE@flejm.pl> napisał w wiadomości news:hnfm5q$45e$1atlantis.news.neostrada.pl...

Ktoś pokazał mi zdjęcie czegoś takiego na kursie. Jakiś bodajże przedwojenny
samolot. Nie wiem czy nadal się takie coś robi :/

nie robi i nigdy nie robilo

Nigdy nie mów nigdy...
Rzeczywiście był taki projekt z usterzeniem Rudlickiego (motylek), w którym CAŁA końcówka kadłuba z usterzeniem obracała się o 180 st. Podyktowane to było względami eksploatacyjnymi a nie aerodynamiką. Jednorazowy wyskok, zarzucony. Z tej samej parafii pochodzi projekt modyfikacji któregoś z Lublinów (?; piszę z pamięci i mogłem pomylić typ samolotu) pozwalający na opuszczanie i podnoszenie statecznika pionowego w celu oczyszczenia pola ostrzału. Jak ktoś chce niech przejrzy encyklopedię Glassa.

--
JasiekS

Data: 2010-03-14 18:06:13
Autor: FD
Pytania laika
JasiekS pisze:
[...]

link?
nazwa?
zdjecie?

cokolwiek poza gdybaniem z zawodniej pamieci???

Data: 2010-03-18 16:52:17
Autor: LUK
Pytania laika

a to ciekawe mozesz rozwinac i poprzec kenkretnymi przykladami
bo jakos mi do glowy nijak nie przychodzi takie rozwiazanie

SR-71 blackbird miał skrecane stateczniki chyba, widać czasem na fotach

Data: 2010-03-19 10:17:21
Autor: FD
Pytania laika
  LUK pisze:
a to ciekawe mozesz rozwinac i poprzec kenkretnymi przykladami
bo jakos mi do glowy nijak nie przychodzi takie rozwiazanie

SR-71 blackbird miał skrecane stateczniki chyba, widać czasem na fotach

litosci...
usterzenie plytowe to nie skrętny ogon

poza tym statecznik jak sama nazwa wskazuje jest staly - stateczny...
skreca sie ster

Data: 2010-03-12 14:10:13
Autor: FD
Pytania laika
..:: Jimmi ::. pisze:

-Czy jest w Polsce gdzies symulator lotow dostepny dla publiki ? Cos jak w uk
http://www.virtualaviation.co.uk/ tyle ze tam godzina lotu kosztuje 500ÂŁ :(

tak - np na ursynowie w wwie przy KEN.. .ale dokladnego adresu nie pamietam

-Lecialem ostatnio Airbusem A320 i zastanawiam sie czy taki samolot jest w stanie leciec lub wyladowac na jednym silniku ?

tak

-Podczas schodzenia do ladowania bylo czuc mocno zmiane wysokosci a patrzylem caly czas na skrzydlo i zadna klapa nawet nie drgnela, Czym on to regulowal ?

ster wysokosci (ogon) i silniki

[...]

to sie nazywa klapa
http://pl.wikipedia.org/wiki/Klapa_(lotnictwo)

-Czy znacie jakes www gdzie jest pokazane caly diagram skrzydla z opisem jaka klapa do czego sluzy.

zobacz tez tu
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ster_wysoko%C5%9Bci
tam masz ladny rys z elementami mechanizacji skrzydla

Data: 2010-03-12 13:27:11
Autor: Lukasz Jachowicz
Pytania laika
FD napisał(a):
> http://www.virtualaviation.co.uk/ tyle ze tam godzina lotu kosztuje 500Ł :(

 tak - np na ursynowie w wwie przy KEN.. .ale dokladnego adresu nie pamietam

Bodajże KEN 92 (piszę z pamięci), http://www.Silvair.net

ł.

Data: 2010-03-12 14:22:20
Autor: FD
Pytania laika
Lukasz Jachowicz pisze:
FD napisał(a):
http://www.virtualaviation.co.uk/ tyle ze tam godzina lotu kosztuje 500Ł :(
 tak - np na ursynowie w wwie przy KEN.. .ale dokladnego adresu nie pamietam

Bodajże KEN 92 (piszę z pamięci), http://www.Silvair.net

nonono. dobrze gadasz
maja salke z projektorami i makietą kabiny
tyle ze kabina imho nieruchoma bo nie stala na silownikach
moze ma jakis niewielki zakres... nie wiem

Pytania laika