Pytania laika

Data: 2010-03-12 14:08:31
Autor: Delfino Delphis
Pytania laika
..:: Jimmi ::. wrote:

-Lecialem ostatnio Airbusem A320 i zastanawiam sie czy taki samolot jest w
stanie leciec lub wyladowac na jednym silniku ?

Tak, bez problemu.

-Podczas schodzenia do ladowania bylo czuc mocno zmiane wysokosci a
patrzylem caly czas na skrzydlo i zadna klapa nawet nie drgnela, Czym on
to regulowal ?

Sterem wysokości? On jest umieszczony na ogonie. Lotki na skrzydłach służą
do przechyleń.

-Podczas startu i ladowania w A320 i wysuwa sie ze skrzydla jakby jego
przedluzenie i zakrzywia w dol.  Do czego to sluzy ? Do zwiekszenia
powieszchni nosnej ? I dlaczego zakrzywia na dol przeciez stawia wiekszy
opor.

Klapy. Zwiększają siłę nośną, ale także opór. Nie da się zwiększyć jednego,
bez zwiększania drugiego, bo siła nośna to ta sama siła, co siła oporu.
Klapy służą do zredukowania prędkości startu i lądowania, przez co skracamy
dobieg i rozbieg, oraz oszczędzamy koła.

-Czy znacie jakes www gdzie jest pokazane caly diagram skrzydla z opisem
jaka klapa do czego sluzy.

Czy ja wiem? Wpisz w googla flight controlls, masa tego wyskakuje.

Czy ogonem tez sie steruje podczas lotu >? Mam na mysli ta stojaca na
kilka metrow pletwa na koncu samolotu :)

Na ogonie masz ster wysokości, oraz ster kierunku. No i do tego trymery.
Jest to więc dość obszar dość mocno odpowiedzialny za sterowanie. Cały ogon
skręca się tylko w nielicznych małych samolotach.

Data: 2010-03-12 14:13:02
Autor: FD
Pytania laika
Delfino Delphis pisze:

Cały ogon [!!!]
skręca się tylko w nielicznych małych samolotach.

a to ciekawe mozesz rozwinac i poprzec kenkretnymi przykladami
bo jakos mi do glowy nijak nie przychodzi takie rozwiazanie

Data: 2010-03-12 19:09:51
Autor: Delfino Delphis
Pytania laika
FD wrote:

a to ciekawe mozesz rozwinac i poprzec kenkretnymi przykladami
bo jakos mi do glowy nijak nie przychodzi takie rozwiazanie

Ktoś pokazał mi zdjęcie czegoś takiego na kursie. Jakiś bodajże przedwojenny
samolot. Nie wiem czy nadal się takie coś robi :/

Data: 2010-03-13 10:31:09
Autor: FD
Pytania laika
W dniu 2010-03-12 piątek 19:09, Delfino Delphis pisze:

Ktoś pokazał mi zdjęcie czegoś takiego na kursie. Jakiś bodajże przedwojenny
samolot. Nie wiem czy nadal się takie coś robi :/

nie robi i nigdy nie robilo

Data: 2010-03-13 18:56:50
Autor: JasiekS
Pytania laika

Użytkownik "FD" <FAKE@flejm.pl> napisał w wiadomości news:hnfm5q$45e$1atlantis.news.neostrada.pl...

Ktoś pokazał mi zdjęcie czegoś takiego na kursie. Jakiś bodajże przedwojenny
samolot. Nie wiem czy nadal się takie coś robi :/

nie robi i nigdy nie robilo

Nigdy nie mów nigdy...
Rzeczywiście był taki projekt z usterzeniem Rudlickiego (motylek), w którym CAŁA końcówka kadłuba z usterzeniem obracała się o 180 st. Podyktowane to było względami eksploatacyjnymi a nie aerodynamiką. Jednorazowy wyskok, zarzucony. Z tej samej parafii pochodzi projekt modyfikacji któregoś z Lublinów (?; piszę z pamięci i mogłem pomylić typ samolotu) pozwalający na opuszczanie i podnoszenie statecznika pionowego w celu oczyszczenia pola ostrzału. Jak ktoś chce niech przejrzy encyklopedię Glassa.

--
JasiekS

Data: 2010-03-14 18:06:13
Autor: FD
Pytania laika
JasiekS pisze:
[...]

link?
nazwa?
zdjecie?

cokolwiek poza gdybaniem z zawodniej pamieci???

Data: 2010-03-18 16:52:17
Autor: LUK
Pytania laika

a to ciekawe mozesz rozwinac i poprzec kenkretnymi przykladami
bo jakos mi do glowy nijak nie przychodzi takie rozwiazanie

SR-71 blackbird miał skrecane stateczniki chyba, widać czasem na fotach

Data: 2010-03-19 10:17:21
Autor: FD
Pytania laika
  LUK pisze:
a to ciekawe mozesz rozwinac i poprzec kenkretnymi przykladami
bo jakos mi do glowy nijak nie przychodzi takie rozwiazanie

SR-71 blackbird miał skrecane stateczniki chyba, widać czasem na fotach

litosci...
usterzenie plytowe to nie skrętny ogon

poza tym statecznik jak sama nazwa wskazuje jest staly - stateczny...
skreca sie ster

Pytania laika