Pytanie dnia – turystyka narciarska i rowe rowa a obowiązek przewodnicki na terenie TPN

Data: 2013-04-25 22:06:41
Autor: Lechu
Pytanie dnia – turystyka narciarska i rowe rowa a obowiązek przewodnicki na terenie TPN
Ostatnio pisałem o wprowadzeniu tzw. obowiązku przewodnickiego dla wycieczek szkolnych na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Z wprowadzonego przepisu wynika, że:

Wprowadza się na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego obowiązek zapewnienia opieki przewodnika górskiego tatrzańskiego podczas wszystkich zorganizowanych wycieczek pieszych, w których uczestniczy młodzież ucząca się w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz ponadgimnazjalnych (szkoły zawodowe, licea i technika).

Zarządzenie, w którym wprowadzono ten obowiązek zostało wydane na podstawy ustawy o ochronie przyrody.

Tatrzański Park Narodowy dopuszcza uprawianie na jego terenie nie tylko turystyki pieszej, ale także turystyki rowerowej oraz narciarstwa. W dokumentach wewnętrznych TPN są one wyraźnie rozróżniane od turystyki pieszej.

W związku z tym pojawia się ciekawe pytanie, dlaczego władze TPN dostrzegają potrzebę wprowadzenia wskazanego wyżej obowiązku przewodnickiego w przypadku wycieczek pieszych, a pomijają turystykę rowerową oraz narciarstwo? Przecież wycieczki szkolne mogą obejmować również tego rodzaju aktywność, a zagrożenia istniejące dla ich uczestników i przyrody są chyba co najmniej porównywalne jak w przypadku turystyki pieszej. Może jednak pominąłem jakąś regulację?

http://prawoturystyczne.wordpress.com/2013/04/25/pytanie-dnia-turystyka-narciarska-i-rowerowa-a-obowiazek-przewodnicki-na-terenie-tpn/#comment-1966

Lechu
http://ksp.lanet.wroc.net/

Data: 2013-04-25 23:15:47
Autor: TW Dziobak
Pytanie dnia – turystyka narciarska i rowerowa a obowiązek przewodnicki na terenie TPN
Użytkownik "Lechu"  napisaÅ‚

Może jednak pominąłem jakąś regulację?

Tak.
Stanowczo tak; a co ze studentem uniwersytetu trzeciego wieku  na unicyklu ?

pozdrawiam

Pieszy

Data: 2013-04-25 23:18:44
Autor: TW Dziobak
Pytanie dnia – turystyka narciarska i rowerowa a obowiązek przewodnicki na terenie TPN
Użytkownik "Lechu"  napisaÅ‚

Lechu - zacznij jeszcze jeden wątek i będziesz prawie jak Lewandowski :>

pozdrawiam

Pieszy

Data: 2013-04-26 08:29:35
Autor: Henek DÄ…browski
W dniu 2013-04-25 22:06, Lechu pisze:

W związku z tym pojawia się ciekawe pytanie, dlaczego władze TPN
dostrzegają potrzebę wprowadzenia wskazanego wyżej obowiązku
przewodnickiego w przypadku wycieczek pieszych, a pomijajÄ… turystykÄ™
[...]

Może to przeoczenie, a może niechęć do tworzenia martwego prawa ?
widziaÅ‚eÅ›/sÅ‚yszaÅ‚eÅ› kiedyÅ› o szkolne wycieczce  rowerowej w TPN ? ( dokÄ…d maiÅ‚by ona prowadzić ? ). Tak samo z narciarskimi ( choć tutaj pole do popisów jest chyba wiÄ™ksze ?

Henek

Data: 2013-04-26 10:29:36
Autor: Lechu
W dniu 26.04.2013 08:29, Henek DÄ…browski pisze:

> Może to przeoczenie,

Przeczytaj jeszcze raz zarzÄ…dzenie dyrektora TPN

[...]

Jesteś w stanie pojąć, że dotyczy wszystkich wycieczek pieszych, w których uczestniczy młodzież ucząca się?

Potrafisz wyjaśnić jakie mogą być sankcje karne i wobec kogo w sytuacji kiedy zorganizowana wycieczka piesza, w której wraz z osobami dorosłymi uczestniczyć będzie młodzież ucząca się, nie wynajmie przewodnika np. na asfalcie do Morskiego Oka? Pod żadne z wykroczeń z zakresu ochrony przyrody to się nie będzie kwalifikowało. Komu będzie można postawić zarzut wykonywania zadań przewodnika bez uprawnień (art. 60 § 4. k.w.), skoro grupy nikt nie prowadzi i uczestnicy wycieczki umówili się, że po prostu dochodzą w określone miejsce wyznakowanym szlakiem?

Potrafisz wyobrazić sobie, że młodzież ucząca się uczestniczy również w turystyce rowerowej i narciarstwie? Dlaczego tej turystyki nie ujęto w zarządzeniu?

A ja domyślam się dlaczego. Chyba dlatego, że perspektywy zarobku z pracy dla przewodników tatrzańskich przy tego rodzaju turystyce nie są zachęcające. Bo na pewno mniej wysiłku i odpowiedzialności jest podczas prowadzenia typowych wycieczek pieszych z młodzieżą szkolną asfaltem do Morskiego Oka czy po dolinach tatrzańskich.

Lechu
http://ksp.lanet.wroc.net/

Data: 2013-04-26 10:43:46
Autor: Olin
Pytanie dnia – turystyka narciarska i r owerowa a obowiązek przewodnicki na terenie TP N
Dnia Fri, 26 Apr 2013 10:29:36 +0200, Lechu napisa³(a):

perspektywy zarobku z pracy dla przewodników tatrzañskich przy tego rodzaju turystyce nie s± zachêcaj±ce. Bo na pewno mniej wysi³ku i odpowiedzialno¶ci jest podczas prowadzenia typowych wycieczek pieszych z m³odzie¿± szkoln± asfaltem do Morskiego Oka czy po dolinach tatrzañskich.

Czyta³em, ¿e prawdziw± kasê robi siê w Himalajach; trzeba tylko wytypowaæ
kogo¶ do pozostawienia na du¿ej wysoko¶ci.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

"Warto¶æ kobiety polega na jej zdolno¶ciach rozrodczych i mo¿liwo¶ci
wykorzystania do prac domowych"
¶w. Tomasz z Akwinu

http://picasaweb.google.com/gtracz64

Data: 2013-04-26 10:53:08
Autor: Henek DÄ…browski
W dniu 2013-04-26 10:29, Lechu pisze:

Jesteś w stanie pojąć, że dotyczy wszystkich wycieczek pieszych, w
których uczestniczy młodzież ucząca się?

Ech znowu udowadniasz że może i potrafisz czytać, ale bynajmniej "nie ze zrozumieniem"
Odnosiłem się do kwestii turystki rowerowej i narciarskiej.

[...]
A tutaj zapomniałeś co zacytowałeś kilka linijek wyżej :-)
< WSZYSTKICH zorganizowanych >
a nie < WSZYSTKICH >
Więc jeśli trzech młodzianków z liceum idzie sobie do Moka to nic im nie grozi. Straż TPN nie stosuje metod WOP.
Natomiast jeÅ›li jest to grupa 20 osobowa na dodatek z pajacem w czerwonych skarpetach i  blachÄ… przodownickÄ… to pewnie jakiÅ› kÅ‚opot może być.

Potrafisz wyobrazić sobie, że młodzież ucząca się uczestniczy również w
turystyce rowerowej i narciarstwie? Dlaczego tej turystyki nie ujęto w
zarzÄ…dzeniu?
Tak potrafię sobie to wyobrazić, ale akurat nie na terenie TPN.

Zresztą uważam że można spokojnie wyłączyć z pod tego rozporządzenia kilka tras i tyle.

Henek

Data: 2013-04-26 11:15:40
Autor: Lechu
W dniu 26.04.2013 10:53, Henek DÄ…browski pisze:
> W dniu 2013-04-26 10:29, Lechu pisze:

> Odnosiłem się do kwestii turystki rowerowej i narciarskiej.

Do tej kwestii w kontekście zarządzenia dotyczącego wybiórczego obowiązku przewodnickiego tylko przy wycieczkach pieszych właśnie odniósł się autor bloga, którego wypowiedź zacytowałem wraz z linkiem. A że nie potrafisz kliknąć na linka i przeczytać z uwagą i zrozumieniem to już nic na to nie poradzę.

Lechu
http://ksp.lanet.wroc.net/

Data: 2013-04-26 11:29:35
Autor: Henek DÄ…browski
W dniu 2013-04-26 11:15, Lechu pisze:

[...]

ROTFL
Zanim zaczniesz coś komuś zarzucać to najpierw może naucz się cytować ?
Bo to co zamieściłeś wygląda jak Twoja wypowiedź a nie cytat.

Zresztą nawet jak jest to cytat to i tak jasno widać ze niczego nie łapiesz ...

Henek

Data: 2013-04-26 12:53:20
Autor: Lechu
W dniu 26.04.2013 11:29, Henek DÄ…browski pisze:
W dniu 2013-04-26 11:15, Lechu pisze:

Bo to co zamieściłeś wygląda jak Twoja wypowiedź a nie cytat.

Stale masz jakieś problemy. Ludzie o dość niskim IQ by się bez trudu zorientowali, że to jest cytat. Jedyne co mogę w tej sytuacji doradzić, to skorzystać z linka > http://www.iq-testy.pl/?__xca=adwords_pl_iq_test&gclid=CKiz5I-V6LYCFU5b3godnT0AXQ

Lechu
http://ksp.lanet.wroc.net/

Data: 2013-04-26 13:26:48
Autor: Henek DÄ…browski
Pytanie dnia – turystyka narciarska i r owerowa a obowiązek przewodnicki na terenie TP N
W dniu 2013-04-26 12:53, Lechu pisze:

Stale masz jakieÅ› problemy.
ROTFL ...
Ja ma problemy ?
Przecież to ty walczysz od lat z problemem dotyczącym wycieczek, mafii przewodnickiej itp. itd
  Ludzie o dość niskim IQ by siÄ™ bez trudu
zorientowali, że to jest cytat.
Faktycznie  może ludzie o niskim IQ odbierajÄ… to tak jak ty ( no bo przecież wiadomo że do WOP i milicji nie przyjmowano z IQ wiÄ™kszym od 75 )
Niestety moja polonistka w liceum ( choć chodziłem do mat-fiz ) nauczyła mnie pewnych zasad.

to skorzystać z linka >
http://www.iq-testy.pl/?__xca=adwords_pl_iq_test&gclid=CKiz5I-V6LYCFU5b3godnT0AXQ

Ćwicz lechu, ćwicz ponoć ćwiczenie rodzi mistrza - może kiedyś przeskoczysz 75 ?

Henek

Data: 2013-04-27 17:39:46
Autor: Titus Atomicus
Pytanie dnia – turystyka narciarska i rowerowa a obowiązek przewodnicki na terenie TPN
In article <517a6471$0$26693$65785112@news.neostrada.pl>,
 Henek DÄ…browski <henek@euroknowledge.eu> wrote:

> [...]

Ja ma problemy ?
Przecież to ty walczysz od lat z problemem dotyczącym wycieczek, mafii przewodnickiej itp. itd

Faktycznie Lechu jest dosc uparty, zeby nie powiedziec: namolny.
Ale moze lepiej jeszcze uzyc slow: konsekwentny w swych dzialaniach?
Ja uwazam, ze robi dobra robote.

> [...]
Faktycznie  może ludzie o niskim IQ odbierajÄ… to tak jak ty ( no bo przecież wiadomo że do WOP i milicji nie przyjmowano z IQ wiÄ™kszym od 75 )
[...]
A to sa ewidentnie argumenty ad personam i  zupelnie nie na poziomie.
:-(
--
TA

Data: 2013-04-26 11:13:46
Autor: Remigiusz Zukowski
[...]

Myślę że chodzi o coś innego. To są typowe skutki biurwokracji - przeregulowanie i pierdyliony przepisów tworzone na wszystkie okoliczności. Ponieważ przepisy piszą ludzie przeto popełniają błędy i nie uwzględnią tego czy też owego. Nie da się tak tworzyć spójnych regulacji - zawsze znajdzie się jakiś wyjątek (np. turystyka młodzieżowa na rolkach) albo powstanie coś zupełnie nowego (np. turystyka na deskolotkach - sprzęt z powrotu do przyszłości). Dobrze wiesz, że twórcy tych przepisów mają gdzieś nas wszystkich którzy pod nie podlegamy a chodzi im o zabezpieczenie własnej dupy, czyli ciągłości własnego zawodu, zdjęcie odpowiedzialności za potencjalne problemy, ewentualnie jak ktoś podskakuje to do realizacji znanej maksymy "dajcie mi człowieka a znajdę na niego paragraf". To system wraz z powiązanymi z nim ludźmi jest zły i przypadek jaki opisujesz doskonale się nadają do zakpienia z niego. Parkoterroryści szczerze wierzą, że góry nie zawaliły się dotąd tylko dzięki ich heroicznej pracy oraz rygorystycznym przepisom. Osobiście zeknąłem się z betonowym oporem w kwestii latania na lotniach w KPN-ie, nawet w związku z tym zmajstrowałem kumplowi filmik:
https://vimeo.com/64166432
jak ktoś nie może poświęcić 3 minut na jego obejrzenie proponuję przewinąć na 30 sekundową puentę zaczynającą się w 2:30.

pozdrawiam

Remigiusz

Data: 2013-04-27 12:20:19
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Pytanie dnia – turystyka narciarska i r owerowa a obowiązek przewodnicki na terenie TP N
Henek D±browski, Fri, 26 Apr 2013 08:29:35 +0200, pl.rec.gory:
 szkolne wycieczce  rowerowej w TPN ? ( dok±d mai³by ona prowadziæ ? ).

AFAIR szlak rowerowy wiedzie w górê doliny Chocho³owskiej...

--
Pozdrowienia,
Marek 'marcus075' Karweta                | Dwa kieliszki wystarcz±.

Data: 2013-04-26 13:44:21
Autor: Waldek Brygier
Lechu wrote:
[...]

A co z przedszkolakami? Ich można prowadzić w Tatry bez uprawnień?

Waldemar Brygier
www.naszesudety.pl - Prawie wszystko o Sudetach. Zapraszam!
GSM +48 697 913 148

Data: 2013-04-26 13:57:57
Autor: Olin
Pytanie dnia ? turystyka narciarska i rowerowa a obowi±zek przewodnicki na terenie TPN
Dnia Fri, 26 Apr 2013 13:44:21 +0200, Waldek Brygier napisa³(a):

A co z przedszkolakami? Ich mo¿na prowadziæ w Tatry bez uprawnieñ?

Widocznie IQ przedszkolaków umo¿liwia im kontakt z Przodownikami Sudeckimi.

--
uzdrawiam
Grzesiek

adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

"Nie wierzê w astrologiê, bo jestem spod znaku Ryb,
a Ryby nie wierz± w astrologiê."
Albert Einstein

http://picasaweb.google.com/gtracz64

Data: 2013-04-26 18:59:24
Autor: TW Dziobak
Pytanie dnia ? turystyka narciarska i rowerowa a obowi±zek przewodnicki na terenie TPN
U¿ytkownik "Olin"  napisa³

Widocznie IQ przedszkolaków umo¿liwia im kontakt z Przodownikami Sudeckimi.

....... bez barier ....  ;)

pozdrawiam

Pieszy

Pytanie dnia – turystyka narciarska i rowe rowa a obowiązek przewodnicki na terenie TPN