Pytanie gwarancyjne

Data: 2009-08-19 09:11:56
Autor: grzegorz gawronWYTNIJTO
Pytanie gwarancyjne
Witam,

takie mam pytanko - czy są przepisy, które nakazują dealerom przestrzeganie pewnych przepisów? Czy też zależy to wyłącznie od polityki producenta/dealera?
Konkretnie (mówimy wyłącznie o aucie na gwarancji):
1. czy w przypadku awarii jakiegoś podzespołu, gwarancja na ten podzespół ulega przedłużeniu, i liczona jest od dnia naprawy?
2. czy w razie kilkukrotnej awarii tego samego elementu dealer może robić kolejną, i kolejną naprawę?
3. inaczej mówiąc punkt 2 - co musi się stać, by klient miał prawo do wymiany całego bolidu. Jest w ogóle taka możliwość?

dzięki, pozdrawiam,
Grzesiek

Data: 2009-08-19 02:04:58
Autor: badzio
Pytanie gwarancyjne
On 19 Sie, 09:11, grzegorz_gawronWYTNI...@poczta.onet.pl wrote:
Witam,

takie mam pytanko - czy są przepisy, które nakazują dealerom przestrzeganie
pewnych przepisów?

Pewnych? Tak, zalezy ktorych:P
[...]

Co jest zapisane w warunkach gwarancji?

2. czy w razie kilkukrotnej awarii tego samego elementu dealer może robić
kolejną, i kolejną naprawę?

jw

3. inaczej mówiąc punkt 2 - co musi się stać, by klient miał prawo do wymiany
całego bolidu. Jest w ogóle taka możliwość?

jw

W skrocie - gwarancja to dobrowolne swiadczenie producenta/sprzedawcy
(czyli gwaranta), moze byc, moze jej nie byc. Jesli juz jest, to
gwarant ustala sobie swobodnie warunki gwarancji. Teoretycznie nie ma
przeciwskazan, zeby dana czesc wymieniano Ci kilkanascie/kilkadziesiat
razy. Tak samo jak nie ma przeciwskazan, zeby serwis naprawial Ci
samochod przez pol roku (jesli tylko taki zapis bedzie w umowie
gwarancyjnej lub tez nie bedzie zadnej wzamianki na ten temat).

Data: 2009-08-19 09:18:29
Autor: PB
Pytanie gwarancyjne
Wed, 19 Aug 2009 09:11:56 +0200, na pl.misc.samochody,
grzegorz_gawronWYTNIJTO@poczta.onet.pl napisał(a):

[...]

Przepisy to jest to co w Polosce zmienia sie nieustannie. Kiedys bylo
tak ze gwarancja na wymieniony podzespol biegla dla tego podzespolu od
poczatku. Kilakrotne (2,3,4,5) uszkodzenie calosci jako urzadzenia -
dawalo prawo wymiany. Jednak gwarancja jest swiadczeniem dobrowolnym
producenta  - wg nowych przepisow. Wobec czego on sobie sam ustala
warunki - czyli moze napisac ze np. po 250-tej naprawie lewego zacisku
przedniego kola, polegajacej na wymianie tłoczka - masz prawo wymienic
cale auto. I nic na to nie poradzisz.

Natomiast to do czego producenta i sprzedawce zmusza prawo to jest
rekojmia. A tu masz calkiem duze uprawnienia i nie musisz sie
przejmowac gwarancja. Tyle ze ja nie czuje sie na silach wyjasniania
zawiłości tego problemu. Jednak szukajac po haśle RĘKOJMIA -
znajdziesz informacje, np. na stronie Federacji Konsumentów. Proponuję
też zwrócić się do ich prawników i kompetentną informację, zamiast
szukać jej w necie trochę po omacku.

Powodzenia w walce o swoje prawa.

Piotr Biegała          Warszawa Benelli Pepe LX 0,05l BVA ;-)
Renault Clio 2008 - 1.5dci Societe
Renault Safrane Initiale Paris 2.5 T5 BVA;-)

Data: 2009-08-19 02:00:18
Autor: badzio
Pytanie gwarancyjne
On 19 Sie, 09:18, PB <piotr.s...@biegala.pl> wrote:
[...]

A kiedys gwarancja bylo swiadczeniem obowiazkowym? IMHO gwarancja
zawsze dzialala tak jak teraz - czyli to gwarant ustala jej warunki.
Ty chyba mylisz gwarancje z rekojmia, ktorej od kilku lat juz nie ma
(teraz jest niezgodnosc z umowa)

Data: 2009-08-19 13:05:15
Autor: Jakub Witkowski
Pytanie gwarancyjne
badzio pisze:
[...]

Owszem była. Za komuny - na pewno. Jakiś czas później się to zmieniło...

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepowaĹźne,

Data: 2009-08-19 10:15:25
Autor: Robert_J
Pytanie gwarancyjne
Kiedys bylo
tak ze gwarancja na wymieniony podzespol biegla dla tego podzespolu od
poczatku.

Jesteś tego pewny? Nie mylisz przypadkiem z naprawą pogwarancyjną? Wtedy rzeczywiście masz gwarancję na wymieniany element. Natomiast nie jestem pewien czy w czasie gwarancji takie coś ma miejsce. W gwarancji masz napisane że producent/sprzedawca/gwarant jest obowiązany do bezpłatnych napraw urządzenia, ale nie widziałem tam zapisów o biegnącej na nowo gwarancji dla wymienianych podzespołów. I to nieważne czy samochód, czy odkurzacz czy telewizor... Dopiero jak coś naprawiasz odpłatnie, po gwarancji, wtedy faktycznie dostajesz gwarancję na wymieniane elementy. Ale może się mylę, więc jakby co to przepraszam :-)

Data: 2009-08-19 10:22:50
Autor: Gabriel'Varius'
Pytanie gwarancyjne
Użytkownik Robert_J napisał:

Kiedys bylo
tak ze gwarancja na wymieniony podzespol biegla dla tego podzespolu od
poczatku.

Jesteś tego pewny?
Dokladnie tak bylo, na wymieniona czesc miales np. rok gwarancji od momentu jej wymiany - ja tak mialem w Pandzie wymienione amory miesiac przed koncem gwarancji i gwarancja byla na kolejne 12 miesiecy udzielona. Pozniej sie zmienily zapisy w prawie po przyjeciu wytycznych UE i teraz nawet jak wymienia Ci czesc 2 dni przed koncem gwarancji to gwarancja konczy sie za 2 dni na cale auto lacznie z ta wymieniona czesci.

--
        -- -- -- -- -- > www.varius.jawnet.pl/fotki <-- -- -- -- --
                Oskar Wilde

Data: 2009-08-19 10:26:17
Autor: PB
Pytanie gwarancyjne
Wed, 19 Aug 2009 10:22:50 +0200, na pl.misc.samochody, Gabriel'Varius'
napisał(a):

[...]

Ale jest rekojmia...

Data: 2009-08-19 12:55:41
Autor: Jakub Witkowski
Pytanie gwarancyjne
napisał(a):

[...]

Nie ma (już od dawna). Jest niezgodnośc z umową. i daje znacznie
mniejsze prawa niż dawna rękojmia.

Proponuję poczytać, tam gdzie sam sugerowałeś...

Data: 2009-08-19 13:04:17
Autor: Jakub Witkowski
Pytanie gwarancyjne
Jakub Witkowski pisze:
Nie ma (już od dawna).

Uzupełnię: nie ma dla zwykłych śmiertelników (sprzedaż konsumencka)

Data: 2009-08-19 14:21:50
Autor: Cavallino
Pytanie gwarancyjne
Użytkownik "Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> napisał w wiadomości news:

Ale jest rekojmia...

Nie ma (już od dawna).

Jest.
Tyle że nie dla wszystkich.

Data: 2009-08-19 09:23:49
Autor: AL
Pytanie gwarancyjne
grzegorz_gawronWYTNIJTO@poczta.onet.pl pisze:
[...]

do drugiej czesci
- nie mam teraz pod reka - ale o ile pamietam byl w umowie gwarancyjnej zapis, ze nie ma mozliwosci wymiany calego bolidu

Mysle, ze to wszystko zalezy od kwesti rodzaju usterki - nie zawsze wszystko da sie naprawic/wymienic (np element bedacy integralna czescia struktury auta).
Natomiast bezsensem byloby gdyby za 3-krotna wymiane _klamki_, zadac wymiany calego auta.

Wiem, mozna miec pecha i trafic na auto, z ktorym co miesiac bedziemy w serwisie na wymiane silnika (przykladowo), ale za kazdym razem na wymieniona czesc gwarancja biegnie od poczatku - reguluje to Kodeks Cywilny (kwestia jedynie dlugosni gwarancji na nowa czesc - wg UE powinien byc nie nizszy od 24m-cy - ale ja spotykam sie wciaz z produktami w sklepach z gwarancja 12m-cy)

--
pozdr
Adam (AL)

Data: 2009-08-19 13:03:08
Autor: Jakub Witkowski
Pytanie gwarancyjne
AL pisze:
[...]

Ale taką możliwość lub zwrot kasy przewiduje tryb niezgodności z umową.
Tylko że: 1)musiałbyś reklamować w tym trybie od początku, 2) jeśli sprzedawca
odmawia wymiany i proponuje naprawę, to musiałbyś w sądzie udowadniać,
że poprzez naprawę nie da się doprowadzić do "zgodności".

Mysle, ze to wszystko zalezy od kwesti rodzaju usterki - nie zawsze wszystko da sie naprawic/wymienic (np element bedacy integralna czescia struktury auta).

Jeśli wada jest "istotna" (w ocenie sprzedawcy, lub finalnie: sądu) i nie da
się jej naprawić, to możesz liczyć na wymianę całości w trybie niezgodności.

Data: 2009-08-19 09:44:32
Autor: Cavallino
Pytanie gwarancyjne
Użytkownik <grzegorz_gawronWYTNIJTO@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:677a.00000085.4a8ba5bcnewsgate.onet.pl...
[...]

Nie.
Chyba że to była wymiana a nie naprawa.

2. czy w razie kilkukrotnej awarii tego samego elementu dealer może robić
kolejną, i kolejną naprawę?

Tak.

3. inaczej mówiąc punkt 2 - co musi się stać, by klient miał prawo do wymiany
całego bolidu. Jest w ogóle taka możliwość?

Jest.
Ale nie z tytułu gwarancji (chyba że tak zdecydował gwarant), a rękojmi, albo niezgodności z umową dla konsumentów.
Ale wada musi być istotna.

Data: 2009-08-19 09:48:25
Autor: grzegorz gawronWYTNIJTO
Pytanie gwarancyjne
> [...]
> 1. czy w przypadku awarii jakiegoś podzespołu, gwarancja na ten podzespół
> ulega przedłużeniu, i liczona jest od dnia naprawy?

tak, to była wymiana. Dwukrotna tego samego elementu (katalizator)

> 2. czy w razie kilkukrotnej awarii tego samego elementu dealer może robić
> kolejną, i kolejną naprawę?

Tak.

a wymianę?
> [...]

Ale nie z tytułu gwarancji (chyba że tak zdecydował gwarant), a rękojmi, albo niezgodności z umową dla konsumentów.

dzięki. Tutaj doczytam o rękojmi, ale gdybyś miał pod ręką jakiś link, byłbym wdzięczny.

Dzięki,
Grzesiek

Data: 2009-08-19 10:17:46
Autor: Budzik
Pytanie gwarancyjne
Osobnik posiadający mail grzegorz_gawronWYTNIJTO@poczta.onet.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

[...]

terz moge zamieszac, ale nie wiem czy dobrze pamietam, ze jak juz skorzystałes z gwarancji, to rekojmia odpada (zaznaczam ze opieram sie w tym stwierdzeniu na swojej kiepskiej pamieci)

"Siłą kobiet są słabostki mężczyzn" - Voltaire

Data: 2009-08-19 14:20:59
Autor: Cavallino
Pytanie gwarancyjne
Użytkownik "Budzik" <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> napisał w wiadomości news:19082009.1DC79767budzik61.poznan.pl...
[...]

Jeśli nie kupowałeś na firmę to lepiej doczytać o niezgodności z umową - to Ciebie dotyczy.

Od dawna już tak nie ma.

Data: 2009-08-19 12:45:17
Autor: Budzik
Pytanie gwarancyjne
Osobnik posiadający mail cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

[...]

dzieki. --
Nawet najdłuższa droga zaczyna się zawsze od pierwszego kroku.
(Mądrość Wschodu)

Data: 2009-08-20 09:49:57
Autor: Jakub Witkowski
Pytanie gwarancyjne
Cavallino pisze:
[...]

Owszem rękojmia nie odpada tak "w ogóle", niemniej:

"[..] *Jeżeli jednak już dokonaliśmy wyboru, to dana reklamacja będzie przebiegała już
do końca tylko według reguł, które wybraliśmy.* Jeśli składamy reklamację na podstawie
gwarancji, to nie możemy w zakresie tej reklamacji korzystać z uprawnień przewidzianych
w ustawie i zgłaszać roszczeń wobec sprzedawcy. Możemy więc znaleźć się w sytuacji,
gdy - korzystając z uprawnień danych nam przez  ustawę - już dawno byśmy mogli
odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy, ale niestety gwarancja nie daje takiego
prawa, a wybraliśmy ten tryb dochodzenia roszczeń. W związku z tym musimy dotrwać
do końca procesu reklamacyjnego i dopiero potem ewentualnie zgłaszać kolejne
reklamacje, już na podstawie ustawy."

Źródło: Federacja Konsumentów

Data: 2009-08-20 10:40:41
Autor: Cavallino
Pytanie gwarancyjne
Użytkownik "Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> napisał w wiadomości news:h6iv

[...]

Nie do końca mają rację z tym czekaniem.
Można zgłosić OD RAZU drugie żądanie, już na gruncie niezgodności z umową lub rękojmi.
Jeśli ktoś twierdzi inaczej proszę o konkretny przepis, który tego zabrania.

Data: 2009-08-20 11:38:22
Autor: Jakub Witkowski
Pytanie gwarancyjne
Cavallino pisze:

Można zgłosić OD RAZU drugie żądanie, już na gruncie niezgodności z umową lub rękojmi.
Jeśli ktoś twierdzi inaczej proszę o konkretny przepis, który tego zabrania.

Sądzę jednak że ot tak sobie tego nie napisali.
Może takie jest w tej kwestii orzecznictwo?

Data: 2009-08-20 18:47:16
Autor: Cavallino
Pytanie gwarancyjne
Użytkownik "Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> napisał w wiadomości news:h6j5ic$1icv$1news2.ipartners.pl...
Cavallino pisze:

Można zgłosić OD RAZU drugie żądanie, już na gruncie niezgodności z umową lub rękojmi.
Jeśli ktoś twierdzi inaczej proszę o konkretny przepis, który tego zabrania.

Sądzę jednak że ot tak sobie tego nie napisali.

Być może, ale nie znam takiego przepisu.
A chętnie bym poznał jeśli istnieje.

Data: 2009-08-21 11:40:00
Autor: Jakub Witkowski
Pytanie gwarancyjne
Cavallino pisze:

[...]

Nie potrafię wskazać

Ale sąd w niedookreślonych kwestiach ma pewną swobodę, i jeśli dwie
regulacje prowadzą do sprzecznych wymagań wobec kogoś (np. sprzedającego)
tworząc potencjalny chaos, to nie zdziwił bym się gdyby na drodze
orzecznictwa określano jak to interpretować - czyli np. że najpierw
musi się skończyć jeden tryb, aby zacząć inny - dla mnie byłaby to dość
naturalna konstatacja. Oczywiście tylko gdybam.

Data: 2009-08-21 17:40:06
Autor: Cavallino
Pytanie gwarancyjne
[...]

Gwarant i sprzedający to zazwyczaj dwa różne podmioty.
Bardzo zazwyczaj.

Data: 2009-08-19 10:55:28
Autor: bosskg
Pytanie gwarancyjne
[...]

Gwarancja jest świadczeniem dobrowolnym gwaranta i zależy tylko i wyłącznie od zapisów w regulaminie. Pozostaje jeszcze niezgodność towaru z umową, której to warunki reguluje ustawa (więcej na stronie Uokik)

--
Pozdrawiam | Krzysiek

Pytanie gwarancyjne