Data: 2009-04-24 11:51:23 | |
Autor: live_evil | |
Pytanie laika o dynamo | |
Waldemarrr pisze:
W zamierzchlych czasach jak sie chcialo miec w rowerze swiatelko to sie wlaczalo dynamo. Czulo sie obciazenie, ale swiatlo rozblyslo pieknym blaskiem. Obecnie dostrzegam, ze coraz wiecej rowerow ma dynamo w piascie, a wlacznik jest tam jedynie elektryczny, a nie jak bywalo dawniej - mechaniczne podpiecie. Czyli teraz dynamo jest podpiete caly czas, prawda? Czyli caly czas stanowi obciazenie, bo przeciez nie da sie wytwarzac energi z niczego, jakis opor musi stawiac. Kiedys, w starych konstrukcjach byl on wyraznie wyczuwalny. Czyzby wspolczesne konstrukcje byly az tak doskonale, ze nie ma o czym mowic? Bez zamkniętego obwodu elektrycznego (wyłączona lampka) prądnica stanowi dużo mniejszy opór, niż przy włączonej lampce. -- My homebuilt FWD recumbent, a welder's prank :-) -- > http://piotrowiak.info/poziom jid:live_evil[]jabber.ru gg:6373907 |
|
Data: 2009-04-24 11:54:10 | |
Autor: jarek kordalewskiWYTNIJTO | |
Pytanie laika o dynamo | |
I jest to opór zupełnie nie zauważalny w czasie jazdy (czuć różnicę przy obracaniu koła ręką). Mam dynamo w piaście w rowerze miejskim i bardzo sobie chwalę to rozwiązanie. Nigdy nie mam problemu z oświetleniem, a jeżdżę cały rok, więc jesienią musiałbym cały czas pilnować stanu baterii albo wozić zapas. A tak - włączam kiedy potrzebuję.Bez zamkniętego obwodu elektrycznego (wyłączona lampka) prądnica stanowi dużo mniejszy opór, niż przy włączonej lampce. Pozdrawiam Jarek Kordalewski -- |
|
Data: 2009-04-25 11:04:53 | |
Autor: Gotfryd Smolik news | |
Pytanie laika o dynamo | |
On Fri, 24 Apr 2009, jarek_kordalewskiWYTNIJTO@poczta.onet.pl wrote:
I jest to opór zupełnie nie zauważalny w czasie jazdy (czuć różnicę przy Przecież podstawowy problem w "zauważeniu" polega na tym, że nie masz jak (najlepiej w czasie jazdy) wyjąć na chwilę tego dynama :| A różnica niewątpliwie zależy od tego, po czym (z jakimi stratami) jedziesz. Przy jeździe na kostce pewnie rzeczywiście będzie "niewyczuwalna". pzdr, Gotfryd |
|
Data: 2009-04-27 11:37:08 | |
Autor: jarek kordalewskiWYTNIJTO | |
Pytanie laika o dynamo | |
On Fri, 24 Apr 2009, jarek_kordalewskiWYTNIJTO@poczta.onet.pl wrote: Mam porównanie, bo przez rok jeździłem tym samym rowerem bez dynama w piaście. Po jego założeniu nie zauważyłem różnicy ani w średnich czasach jazdy (jeżdżę do pracy, codziennie po tej samej trasie, więc jest to miarodajne) ani w wysiłku. Oczywiście zasada zachowania energii obowiązuje i mam świadomość, że oporu ruchu są zwiększone zarówno przy właczonym jak i przy wyłączonych oświetleniu, ale jest to problem typowo akademicki. W normalnej eksploatacji roweru nie ma to znaczenia. Pozdrawiam Jarek -- |
|
Data: 2009-04-24 18:24:02 | |
Autor: Marek 'marcus075' Karweta | |
Pytanie laika o dynamo | |
Panie live_evil, prezesie pl.rec.rowery z siedzibą w
<news:gss22r$2fc$1inews.gazeta.pl> przy ul.... Bez zamkniętego obwodu elektrycznego (wyłączona lampka) prądnica stanowi dużo mniejszy opór, niż przy włączonej lampce. Chyba na papierze. -- Pozdrowienia, | Próżnoś repliki się spodziewał Marek 'marcus075' Karweta | Nie dam ci prztyczka ani klapsa. GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl | Nie powiem nawet pies cię j***ł, Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością | bo to mezalians byłby dla psa. |
|
Data: 2009-04-24 19:59:59 | |
Autor: fabian | |
Pytanie laika o dynamo | |
Marek 'marcus075' Karweta wrote:
Panie live_evil, prezesie pl.rec.rowery z siedzibą w Tzn. że bez włączonego odbioru do dynama prądnica stawia taki sam opór jak pod obciążeniem? Fabian. |
|
Data: 2009-04-24 20:02:51 | |
Autor: fabian | |
Pytanie laika o dynamo | |
fabian wrote:
Marek 'marcus075' Karweta wrote: Ok, już doczytałem, że uważasz, że dynamo w piaście nie stawia w każdym przypadku wyczuwalnego oporu w czasie jazdy. Fabian. |
|
Data: 2009-04-24 20:17:59 | |
Autor: Marek 'marcus075' Karweta | |
Pytanie laika o dynamo | |
Panie fabian, prezesie pl.rec.rowery z siedzibą w
<news:gssumu$t35$1opal.futuro.pl> przy ul.... Marek 'marcus075' Karweta wrote: Jeździłeś kiedykolwiek z prądnicą w piaście? -- Pozdrowienia, | Próżnoś repliki się spodziewał Marek 'marcus075' Karweta | Nie dam ci prztyczka ani klapsa. GG:3585538 | JID: m_karweta@jabster.pl | Nie powiem nawet pies cię j***ł, Tuwima c(z)ytuję z przyjemnością | bo to mezalians byłby dla psa. |
|
Data: 2009-04-24 21:25:18 | |
Autor: Marcin Hyła | |
Pytanie laika o dynamo | |
Marek 'marcus075' Karweta wrote:
Tzn. że bez włączonego odbioru do dynama prądnica stawia taki sam opór jak pod obciążeniem? Przepraszam że się wtrącę, ale temat był w historii precla wałkowany i są gdzieś linki: przy dużych prędkościach (obrotowych też) dynamo shimanowskie któreś daje mniejsze opory jak jest WŁĄCZONE niż jak wyłączone. Ale tak się dzieje przy bodaj ponad 30 km/godz. SON miał wyraźnie mniejsze opory ale też z dość porównywalnym przebiegiem krzywych oporu w zależności od prędkości i włączenia/wyłączenia. Może któryś elektryk to doprecyzuje/wyjaśni itp. albo ktoś znajdzie w archiwum. marcin ha -- Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl |
|
Data: 2009-04-25 12:27:08 | |
Autor: Jacek Maciejewski | |
Pytanie laika o dynamo | |
Dnia Fri, 24 Apr 2009 21:25:18 +0200, Marcin Hyła napisał(a):
dynamo shimanowskie któreś daje mniejsze opory jak jest WŁĄCZONE niż jak wyłączone. Ale tak się dzieje przy bodaj ponad 30 km/godz Ponieważ z tego wynika że czy dynamo włączone czy nie, traci około 3-5W z mocy dysponowanej kolarza, czyli jakieś 5% bez względu na to czy się świeci czy nie. IMO sporo, ale jakoś do końca nie wierzę w to wejściowe założenie. -- Jacek |
|
Data: 2009-04-24 19:13:16 | |
Autor: Bartosz Zaborowski | |
Pytanie laika o dynamo | |
On Fri, 24 Apr 2009 11:51:23 +0200, live_evil wrote:
Waldemarrr pisze: zeby bylo smieszniej, czesto jeszcze mniejszy opor mechaniczny daje pelne zwarcie uzwojenia dynama (zrodlo pradowe a nie napieciowe). Tak przynajmniej mi wyszlo z pomiarow na shimanowskim nexusie (HB-NX32 oidp). A co do wyczuwalnosci - miedzy zwartym dynamem a obciazonym nieco ponad norme (ok 6W@12V ze zwyklego dynama 6V/3W) ja wyczuwam roznice, jednak nie jakas astronomiczna (rzedu 2-3km/h, przy predkosciach ok 35km/h). Do tego dochodza 2 rzeczy: opory powietrza mam male (poziomka) a kola 20", wiec kreca sie o ok 1/3 szybciej od 28". |
|
Data: 2009-04-25 00:21:16 | |
Autor: Coaster | |
Pytanie laika o dynamo | |
Bartosz Zaborowski wrote:
[...]opory powietrza mam male (poziomka) a kola 20", wiec kreca sie o ok 1/3 szybciej od 28". A jak myslisz, jaka jest predkosc obrotu osi kol 20" i 28" przy tej samej predkosci pojazdow? -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "Don't try any other colors, red's the only one that works." â Sheldon Brown, 1944-2008 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2009-04-25 00:28:39 | |
Autor: live_evil | |
Pytanie laika o dynamo | |
Coaster pisze:
Bartosz Zaborowski wrote: To siÄ nazywa "szybkoĹÄ kÄ towa". 20" i 28" przy tej samej predkosci pojazdow?Tak jak Bartek napisaĹ - koĹo 20" bÄdzie wykonywaĹo jakieĹ 30% wiÄcej obrotĂłw przy tej samej szybkoĹci liniowej. -- My homebuilt FWD recumbent, a welder's prank :-) -- > http://piotrowiak.info/poziom jid:live_evil[]jabber.ru gg:6373907 |
|