Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Pytanie o A330 nad Atlantykiem i utratÄ™ predkosciomierza

Pytanie o A330 nad Atlantykiem i utratÄ™ predkosciomierza

Data: 2011-05-28 04:20:45
Autor: JJR
Pytanie o A330 nad Atlantykiem i utratÄ™ predkosciomierza
usuntofurifurius@gmail.com  wrote:

silnikow ustawic na taka ktora zapewnia lot z predkoscia w polowie miedzy
min, a max dla samolotu na tej wysokosci. Dalo by sie to chyba ustalic, a
nawet jakby pilot o kilka % mocy sie pomyli to i tak ma zapas ze 300 km/h
w kazda strone.

Żadne 300 km, margines użytecznych prędkości jest na dużych
wysokościach bardzo wąski.
Przyczyna jest banalna - im wyżej, tym powietrze rzadsze, więc zmniejsza się
siła nośna, więc rośnie prędkość przeciągnięcia. A prędkość maksymalna jest
określona konstrukcyjnie i ten użyteczny zakres między prędkością maksymalną
i prędkością przeciągnięcia potrafi wynosić raptem kilkanaście km/h. Im
bardziej wyżyłowany samolot, tym bardziej na granicy ryzyka lata - niejaki
U2 na pułapie miał do dyspozycji 10 węzłów między przeciągnięciem a
buffetingiem.
Pogooglaj sobie 'coffin corner'.

--
pzdr,
Jędrzej

Bóg stworzył człowieka, ponieważ rozczarował się małpą. Z dalszych
eksperymentĂłw zrezygnowaĹ‚.   -  Mark Twain

Data: 2011-05-28 10:24:42
Autor: J.F.
Pytanie o A330 nad Atlantykiem i utratę predkosciomierza
On Sat, 28 May 2011 04:20:45 +0200,  JJR wrote:
Żadne 300 km, margines użytecznych prędko¶ci jest na dużych
wysoko¶ciach bardzo w±ski.
Przyczyna jest banalna - im wyżej, tym powietrze rzadsze, więc zmniejsza się
siła no¶na, więc ro¶nie prędko¶ć przeci±gnięcia. A prędko¶ć maksymalna jest
okre¶lona konstrukcyjnie i ten użyteczny zakres między prędko¶ci± maksymaln±
i prędko¶ci± przeci±gnięcia potrafi wynosić raptem kilkana¶cie km/h.

No ale co - przez 3 minuty i 10 km nie potrafili wyprowadzic maszyny z
przeciagniecia ? J.

Data: 2011-05-28 12:25:42
Autor: JJR
Pytanie o A330 nad Atlantykiem i utratę predkosciomierza
jfox_xnospamx@poczta.onet.pl wrote:

No ale co - przez 3 minuty i 10 km nie potrafili wyprowadzic maszyny z
przeciagniecia ?

To nie pierwszy taki przypadek, http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_stall#Deep_stall i wszystko wiesz.
Gazeciany opis sugeruje wła¶nie taki przypadek:

Samolot na ręcznym sterowaniu pocz±tkowo wzniósł się do wysoko¶ci 38 tys. stóp (11,5 tys. m), lecz następnie zacz±ł spadać. Spadał w pozycji horyzontalnej, z dziobem uniesionym pod k±tem 15 stopni do góry, a potem jeszcze wyżej. Dziennik "Le Monde" interpretuje na swej stronie internetowej, że podniesienie dziobu mogło być błędem pilotów, który definitywnie przypieczętował los samolotu. W pozycji ogonem do dołu nie sposób bowiem już było powstrzymać spadania i piloci stracili kontrolę nad samolotem. Ekspert cytowany przez gazetę uważa, że należało raczej obniżyć dziób samolotu, by odzyskać siłę no¶n±. Aż do ostatniej chwili działały silniki maszyny.

--
pzdr,
Jędrzej

PowódĽ tysi±clecia zazwyczaj występuje co 15-20 lat.
W odróżnieniu od zimy stulecia która występuje co 5 lat.

Data: 2011-05-29 22:56:14
Autor: bulba
Pytanie o A330 nad Atlantykiem i utratę predkosciomierza
W dniu 2011-05-28 12:25, JJR pisze:
jfox_xnospamx@poczta.onet.pl wrote:

No ale co - przez 3 minuty i 10 km nie potrafili wyprowadzic maszyny z
przeciagniecia ?

To nie pierwszy taki przypadek,
http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_stall#Deep_stall i wszystko wiesz.
Gazeciany opis sugeruje wła¶nie taki przypadek:

Samolot na ręcznym sterowaniu pocz±tkowo wzniósł się do wysoko¶ci 38
tys. stóp (11,5 tys. m), lecz następnie zacz±ł spadać. Spadał w pozycji
horyzontalnej, z dziobem uniesionym pod k±tem 15 stopni do góry, a potem
jeszcze wyżej. Dziennik "Le Monde" interpretuje na swej stronie
internetowej, że podniesienie dziobu mogło być błędem pilotów, który
definitywnie przypieczętował los samolotu. W pozycji ogonem do dołu nie
sposób bowiem już było powstrzymać spadania i piloci stracili kontrolę
nad samolotem. Ekspert cytowany przez gazetę uważa, że należało raczej
obniżyć dziób samolotu, by odzyskać siłę no¶n±. Aż do ostatniej chwili
działały silniki maszyny.

czyli jak? tak dla normalnego laika, ktory jednak troche FSX sobie lata i interesuje sie tematem wiecej niz srednia, jednak tematy wysokosci i predkosci nie zaprzataly mu nigdy glowy:

czy bylo tak, ze Pitot zawiodl, nie wiedzieli jaka leca predkoscia, a chcac ominac turbulencje wzniesli maszyne? tam przy duzej predkosci, na duzej wysokosci nastapilo przeciagniecie? chyba zrobie eksperyment na FSX, ale on chyba az taki madry nie jest....

Pytanie o A330 nad Atlantykiem i utratÄ™ predkosciomierza

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona