Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.lotnictwo   »   Pytanie o GPS na samolotach

Pytanie o GPS na samolotach

Data: 2010-04-17 10:51:08
Autor: mihau
Pytanie o GPS na samolotach
On Apr 17, 8:17 pm, "terra" <te...@terra.pl> wrote:

Od 15 lat można nim dokładnie dla potrzeb cywilnych określać
wysokości npm (Geodeci mierzą wysokości GPS w cm)
Czy Tu-154 nie posiadają GPSa?

Za duże opóźnienia, a dokładność chyba też nie tak fantastyczna. No i
pełna zależność od satelitów. Raz że nie zawsze widocznych, dwa że pod
kontrolą przycisku w USA.

Trochę latam na paralotni i choć to latanie czysto rekreacyjne, do
pomiaru wysokości (a przede wszystkim prędkości wznoszenia/opadania)
używa się urządzenia ciśnieniowego. Jeszcze nie słyszałem o
rozwiązaniu opartym o GPS, choć takowy można znaleźć u prawie każdego
pilota (do nawigacji względem ziemi i rejestracji trasy).

--
mihau

Data: 2010-04-17 18:20:53
Autor: porterhouse
Pytanie o GPS na samolotach
Eee tam, dokladnosc znakomia (rzedu 5 m) i opoznien tez nie ma zadnych, sek w
tym ze trzeba miec wlasciwy sprzet a nie kieszonkowy odbiornik.

--


Data: 2010-04-17 20:34:58
Autor: Łukasz Cielecki
Pytanie o GPS na samolotach
Witam!

W dniu 2010-04-17 20:20, porterhouse pisze:

Eee tam, dokladnosc znakomia (rzedu 5 m) i opoznien tez nie ma zadnych, sek w
tym ze trzeba miec wlasciwy sprzet a nie kieszonkowy odbiornik.

Moment... a to przypadkiem nie jest tak, że sam GPS podaje wysokość względem teoretycznej płaszczyzny geoidy (co w lotnictwie ma raczej marny użytek)? Żeby było inaczej potrzebny jest altimetr, który bywa zintegrowany z lepszymi odbiornikami.

Jeśli się mylę - proszę o korektę.

Pozdrawiam!

--
####__     __ Łukasz "MrLuck"_Cielecki     __        __    _    ___  __ #
###/ /_ __/ /_____ _______ /  \ ____(_)__ / /__ ____/ /__ (_)  / _ \/ /##
##/ / // /  '_/ _ `(_-<_ /| (|// __/ / -_) / -_) __/  '_// /  / .__/ /###
#/_/\_,_/_/\_\\_,_/___/__/ \__ \__/_/\__/_/\__/\__/_/\_\/_(_)/_/  /_/####

Data: 2010-04-17 18:57:46
Autor: porterhouse
Pytanie o GPS na samolotach

Moment... a to przypadkiem nie jest tak, że sam GPS podaje wysokość względem
teoretycznej płaszczyzny geoidy Masz racje ale prawda jest nawet jeszcze bardziej skomplikowana.

Jak wezmiesz typowy wbudowany lotniczy GPS albo nawet przenosny lotniczy GPS
to wogole nawet nie zobaczysz tam wysokosci. Pilot ciagle musi okreslac swa
wysokosc barometrycznie. No tak, ale z drugiej strony jak wezmiesz w pelni
certyfikowany GPS lotniczy ktory jest zdolny do podejsc precyzjnych (powiedzmy
taki G1000) to oczywiscie taki system jak najbardziej uzywa wysokosci ale NIE
JEST TO BEZPOSREDNIO pokazywane pilotowi w formie cyfrowej. Wysokosc obliczona
przez GPS jest uzywana wewnetrznie do kreowania sciezki podejscia i ta jest
wyswietlana w postaci CDI aby wizualnie pokazac pilotowi czy jest za
nisko/wysoko, itp.


--


Data: 2010-04-17 23:21:16
Autor: The_EaGle
Pytanie o GPS na samolotach
porterhouse pisze:
Moment... a to przypadkiem nie jest tak, że sam GPS podaje wysokość względem
teoretycznej płaszczyzny geoidy Masz racje ale prawda jest nawet jeszcze bardziej skomplikowana.

Jak wezmiesz typowy wbudowany lotniczy GPS albo nawet przenosny lotniczy GPS
to wogole nawet nie zobaczysz tam wysokosci. Pilot ciagle musi okreslac swa
wysokosc barometrycznie. No tak, ale z drugiej strony jak wezmiesz w pelni
certyfikowany GPS lotniczy ktory jest zdolny do podejsc precyzjnych (powiedzmy
taki G1000) to oczywiscie taki system jak najbardziej uzywa wysokosci ale NIE
JEST TO BEZPOSREDNIO pokazywane pilotowi w formie cyfrowej. Wysokosc obliczona
przez GPS jest uzywana wewnetrznie do kreowania sciezki podejscia i ta jest
wyswietlana w postaci CDI aby wizualnie pokazac pilotowi czy jest za
nisko/wysoko, itp.


Przy ścieżce podejścia nie musisz mieć określonej wysokości względem ziemi ale różnice do ścieżki i na tej podstawie określać czy lecisz poprawnym torem czy nie. GPS sam bez odpowiednich map nie jest w stanie podać wysokości względnej. Dlatego zapewne nie jest to podawane pilotowi. Jednak gdyby nanieść mapę na położenie to mógłbyś określać położenie z dokładnością do 1-2m.

Pozdrawiam
Rafał

Data: 2010-04-17 20:55:55
Autor: terra
Pytanie o GPS na samolotach
Data: 2010-04-17 21:16:37
Autor: Łukasz Cielecki
Pytanie o GPS na samolotach
Witam!

W dniu 2010-04-17 20:55, terra pisze:
Geoida nie jest płaszczyzną
http://pl.wikipedia.org/wiki/Geoida
http://www.asgeupos.pl/index.php?wpg_type=tech_rf&sub=geoid

To Ziemia nie jest płaska? :)

Oczywiście - moje przejęzyczenie.

Pozdrawiam!


--
####__     __ Łukasz "MrLuck"_Cielecki     __        __    _    ___  __ #
###/ /_ __/ /_____ _______ /  \ ____(_)__ / /__ ____/ /__ (_)  / _ \/ /##
##/ / // /  '_/ _ `(_-<_ /| (|// __/ / -_) / -_) __/  '_// /  / .__/ /###
#/_/\_,_/_/\_\\_,_/___/__/ \__ \__/_/\__/_/\__/\__/_/\_\/_(_)/_/  /_/####

Data: 2010-04-17 20:33:26
Autor: gacek
Pytanie o GPS na samolotach
mihau wrote:
On Apr 17, 8:17 pm, "terra" <te...@terra.pl> wrote:

Od 15 lat można nim dokładnie dla potrzeb cywilnych określać
wysokości npm (Geodeci mierzą wysokości GPS w cm)
Czy Tu-154 nie posiadają GPSa?

Za duże opóźnienia, a dokładność chyba też nie tak fantastyczna. No i
pełna zależność od satelitów. Raz że nie zawsze widocznych, dwa że pod
kontrolą przycisku w USA.

Trochę latam na paralotni i choć to latanie czysto rekreacyjne, do
pomiaru wysokości (a przede wszystkim prędkości wznoszenia/opadania)
używa się urządzenia ciśnieniowego. Jeszcze nie słyszałem o
rozwiązaniu opartym o GPS, choć takowy można znaleźć u prawie każdego
pilota (do nawigacji względem ziemi i rejestracji trasy).

ale wkrótce w pudełku wielkości GPS na bluetooth będzie mógł być też akcelerometr. mam wrażenie, że dobrze zrobione może zastąpić wariometr.

gacek

Data: 2010-04-17 23:15:58
Autor: The_EaGle
Pytanie o GPS na samolotach
mihau pisze:
On Apr 17, 8:17 pm, "terra" <te...@terra.pl> wrote:

Od 15 lat można nim dokładnie dla potrzeb cywilnych określać
wysokości npm (Geodeci mierzą wysokości GPS w cm)
Czy Tu-154 nie posiadają GPSa?

Za duże opóźnienia, a dokładność chyba też nie tak fantastyczna. No i
pełna zależność od satelitów. Raz że nie zawsze widocznych, dwa że pod
kontrolą przycisku w USA.

Opóźnienia nie są spowodowane systemem ale Twoim odbiornikiem jak szybko przelicza dane. Satelity nadają w trybie ciągłym. Możesz nie mieć żadnego opóźnienia to tylko kwestia odpowiednio szybkiego procesora.

Trochę latam na paralotni i choć to latanie czysto rekreacyjne, do
pomiaru wysokości (a przede wszystkim prędkości wznoszenia/opadania)
używa się urządzenia ciśnieniowego. Jeszcze nie słyszałem o
rozwiązaniu opartym o GPS, choć takowy można znaleźć u prawie każdego
pilota (do nawigacji względem ziemi i rejestracji trasy).

Uważasz że ciśnieniowy wysokościomierz jest dokładniejsze niż GPS? :)

Pozdrawiam
Rafał

Data: 2010-04-17 16:07:36
Autor: mihau
Pytanie o GPS na samolotach
On Apr 18, 1:15 am, The_EaGle <the...@poczta.onet.pl> wrote:

Opóźnienia nie są spowodowane systemem ale Twoim odbiornikiem jak szybko
przelicza dane. Satelity nadają w trybie ciągłym. Możesz nie mieć
żadnego opóźnienia to tylko kwestia odpowiednio szybkiego procesora..

Czy szybkość procesora nie jest przypadkiem wynikiem jakichś
ograniczeń wprowadzonych w USA? Nadmienię, że nie wiem jak wygląda
dostępność specyfikacji i możliwość konstruowania własnych
odbiorników. Ale skoro do zastosowań militarnych mają wyższą
dokładność, to wnioskuję że jakaś kontrola jest.

Uważasz że ciśnieniowy wysokościomierz jest dokładniejsze niż GPS? :)

Natychmiast po kalibracji - owszem :)
Na własne potrzeby ustawiam wysokościomierz oczywiście w odniesieniu
do danych odczytanych z GPS. No ale do latania po krzakach to więcej
niż wystarczające.

--
mihau

Data: 2010-04-19 11:12:35
Autor: The_EaGle
Pytanie o GPS na samolotach
mihau pisze:
On Apr 18, 1:15 am, The_EaGle <the...@poczta.onet.pl> wrote:

Opóźnienia nie są spowodowane systemem ale Twoim odbiornikiem jak szybko
przelicza dane. Satelity nadają w trybie ciągłym. Możesz nie mieć
żadnego opóźnienia to tylko kwestia odpowiednio szybkiego procesora.

Czy szybkość procesora nie jest przypadkiem wynikiem jakichś
ograniczeń wprowadzonych w USA? Nadmienię, że nie wiem jak wygląda
dostępność specyfikacji i możliwość konstruowania własnych
odbiorników. Ale skoro do zastosowań militarnych mają wyższą
dokładność, to wnioskuję że jakaś kontrola jest.

Włącz w swoim GPS'ie debugging zobaczysz jak GPS odbiera dane. Są to informacje przesyłane w trybie ciągłym ze stemplem czasowym co milisekundy z każdego satelity. To że oprogramowanie ustala pozycje na podstawie co np setnego trace'a to tylko wina oprogramowania i sprzętu na którym jest to odtwarzane.

Uważasz że ciśnieniowy wysokościomierz jest dokładniejsze niż GPS? :)

Natychmiast po kalibracji - owszem :)
OK, tylko że lot trwa ileś tam minut/godzin i przemieszczasz się w powietrzu ciśnienie się zmienia wraz z odległością w i czasie.
Może faktycznie w przypdku lotni to wystarczające po za tym chyba nie latasz we mgle gdzie musisz polegać na przyrządach. W samolotach to bardzo dalekie od ideału , dlatego stosuje się radiowysokościomierz.

Na własne potrzeby ustawiam wysokościomierz oczywiście w odniesieniu
do danych odczytanych z GPS. No ale do latania po krzakach to więcej
niż wystarczające.

Zgadza się.

Pozdrawiam
Rafał

Data: 2010-04-19 15:54:06
Autor: Delfino Delphis
Pytanie o GPS na samolotach
The_EaGle wrote:

OK, tylko że lot trwa ileś tam minut/godzin i przemieszczasz się w
powietrzu ciśnienie się zmienia wraz z odległością w i czasie.
Może faktycznie w przypdku lotni to wystarczające po za tym chyba nie
latasz we mgle gdzie musisz polegać na przyrządach. W samolotach to
bardzo dalekie od ideału , dlatego stosuje się radiowysokościomierz.

Mylisz pewne rzeczy. Na przelotowych wysokościach wszystkie samoloty latają na nastawie ciśnienia QNE = 1013 hPa. Wysokościomierz podaje wtedy wysokość nad wyimaginowaną powierzchnią ciśnienia 1013, czyli nie jest to żadna realna wysokość. Ale nie ma to znaczenia - wszystkie samoloty mierzą wysokość względem tej samej powierzchni, dzięki czemu są od siebie odseparowane.

W momencie gdy samolot ma podchodzić do lądowania, wtedy zawsze otrzyma od kontroli ruchu ciśnienie lokalne QFE, albo zredukowane do poziomu morza QNH. W tym momencie wysokościomierz mierzy realną wysokość taką, jaka potrzebna jest do bezpiecznego wykonania podejścia.

Od lat tak to funkcjonuje i jest zupełnie wystarczające. Powtarzam to co już napisałem - pomiar wysokości przy pomocy GPSa na przelotowych sprowadzałby zagrożenie z tego prostego powodu, że różne samoloty, korzystając z różnych satelitów, mogłyby mieć inny błąd pomiaru, a to prowadziłoby do zaniżenia separacji. Na wysokościomierzu ciśnieniowym błąd dla każdego samolotu będzie identyczny.

Pytanie o GPS na samolotach

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona