Data: 2010-04-17 21:22:55 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
terra pisze:
System GPS działa cywilnie od lat 90-tych Tylko taki geodezyjny pomiar trwa dość długo i jest nie do użycia w przypadku ruchomego samolotu. Generalnie na GPS nie można polegać w tego typu zastosowaniach. Po pierwsze w tej chwili sygnał nadawany jest bez celowej niedokładności (to się zdaje się nazywa SA), ale w każdej chwili, bez ostrzeżenia taka niedokładność może zostać włączona (i AFAIR od czasu do czasu się z tego korzysta). Po drugie nie ma w systemie GPS danych na temat wiarygodności pomiaru. Dokonując triangulacji (zwłaszcza przy widoczności wielu satelitów) można szacować dokładność pomiaru, ale nadal to jest tylko jakieś tam prawdopodobieństwo co do dokładności wyniku - na dobrą sprawę nigdy nie wiesz czy akurat obecny pomiar nie jest obarczony jakiś sporym błędem. Z tych powodów GPS jest po prostu nie do użycia - w lotnictwie nikogo nie interesują metody na 99% pewne. Albo coś jest pewne na 100% w danych warunkach, albo się z tego rezygnuje. Po prostu obecne systemy wspomagania lądowania bez widoczności wymagają infrastruktury na lotnisku i jeżeli jej nie ma, to jest pewien próg pogody od którego się tam nie ląduje. |
|
Data: 2010-04-17 19:36:47 | |
Autor: saturn5 | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Po drugie nie ma w systemie GPS danych na temat wiarygodności pomiaru. Wszystko napisales prawidlowo ale pare faktow wymaga korekcji. Istnieje w USA system GPS ktory jak najbardziej spelnia wszystkie warunki precyzji i wiarygodnosci pomiaru - nazywa sie on GPS-WAAS. Codziennie w USA tysiace podejsc precyzjnych (porownywalnych z ILS) jest dokonowanych uzywajac tej technologii. Europa ma swoj odpowiednik o nazwie EGNOS ale o ile wiem jest on w fazie prob, nie w pelni operacyjnej. W kazdym razie ten system (bez wzgledu w jakiej fazie sie znajduje) nie byl osiagalny dla tej zalogi Tu-154. -- |
|
Data: 2010-04-17 21:45:45 | |
Autor: FD | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
saturn5 pisze:
technologii. Europa ma swoj odpowiednik o nazwie EGNOS ale o ile wiem jest on EGNOS zdaje sie juz ruszyl... choc ja nie bardzo widze jego dzialania.... tym nie mniej Smolensk na 100% jest poza jego dzialaniem |
|
Data: 2010-04-17 20:04:31 | |
Autor: saturn5 | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
EGNOS zdaje sie juz ruszyl... choc ja nie bardzo widze jego dzialania.... Bo chyba europejska biurokracja ma sie dobrze. Dopoki poszczegolne panstwa nie opracuja i opublikuja podejsc EGNOS, dla pilotow system jest praktycznie bezuzyteczny. -- |
|
Data: 2010-04-18 21:21:34 | |
Autor: Pooh | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
|
|
Data: 2010-04-17 21:25:59 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Tomasz Pyra pisze:
Po drugie nie ma w systemie GPS danych na temat wiarygodności pomiaru. A jeszcze jeżeli mnie pamięć nie myli (bo tym zagadnieniem się już nie zajmowałem), to jest jeszcze niedostępne dla "cywili" pasmo sygnału GPS gdzie przekazywane są dane umożliwiającą już określenie m.in. wiarygodności określonej pozycji. Pytanie czy tego typu systemy są dostępne dla lotnictwa cywilnego (tak, wiem Tu-154 nie był cywilny). |
|
Data: 2010-04-17 21:39:45 | |
Autor: terra | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Tylko taki geodezyjny pomiar trwa dość długo i jest nie do użycia wDla nawigacji są systemy mniej dokładne np DGPS Generalnie na GPS nie można polegać w tego typu zastosowaniach.Nowoczesne odbiorniki i oprogramowanie sobie z tym radzą :) Po drugie nie ma w systemie GPS danych na temat wiarygodności pomiaru.Nowoczesne odbiorniki i oprogramowanie sobie z tym radzą :) Z tych powodów GPS jest po prostu nie do użycia - w lotnictwie nikogo W lotnictwie zachodnim z GPS się korzysta Po prostu obecne systemy wspomagania lądowania bez widoczności wymagająTutaj sie zgodzę Cały czas nie mam na myśli lądowania po sznurku z GPS tylko dodatkowy system kontrolujący pozwalający wyłapać błąd nawigacyjny rzedu kilkunastu metrów |
|
Data: 2010-04-17 19:52:15 | |
Autor: saturn5 | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
> Po drugie nie ma w systemie GPS danych na temat wiarygodności pomiaru. terra, zdecyduje sie, bo raz piszesz ze nie masz pojecia o lotnictwie a zaraz potem wyglaszasz postulaty 'ex-katedra' ktore sa wrecz falszywe. Nie, samo oprogramowanie nie wystarczy. Do systemu amerykanskiego WAAS czy europejskiego EGNOS potrzebne sa: anteny na ziemi, dodatkowe satelity i dodatkowe oprogramowanie. Chlopie, zapoznaj sie na poczatku z tematem przed wypisywaniem bzdur. -- |
|
Data: 2010-04-17 20:23:35 | |
Autor: Krzysztof Chajęcki | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Dnia Sat, 17 Apr 2010 19:52:15 +0000, saturn5 napisał(a):
Nie, samo oprogramowanie nie wystarczy. Do systemu amerykanskiego WAAS Hmmm.... wedle mojej wiedzy nie ma dodatkowych satelitów. Owszem, są stacje naziemne, które mają swoje antenki, a przede wszystkim znają perfekcyjnie swoje pozycje i dzięki temu wiedzą ile w danej chwili przekłamuje "czysty" GPS, tym samym nadając radiowo poprawki do nadajników które "potrafią ich słuchać". -- pzdr meping |
|
Data: 2010-04-17 20:32:06 | |
Autor: saturn5 | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Hmmm.... wedle mojej wiedzy nie ma dodatkowych satelitów. Owszem, są stacje naziemne, które mają swoje antenki, No to polecam poszerzyc wiedze bo akurat jest latwo dostepna. Owszem antenki sa i nadaja ten sygnal korekcyjny ale potrzebny jest satelita geostacjonarny (normalny satelita GPS nie jest geo-stacjonarny) do zebrania tego i wyslania do samolotow. W USA system WAAS ma dwa takie dodatkowe satelity, nie wiem jak z EGNOS. -- |
|
Data: 2010-04-18 05:12:37 | |
Autor: | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
saturn5 <saturn5@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał(a):
Szkode, ze Ciebie nie bylo na pokladzie samolotu obok prezydenta. Moze by nie bylo tej calej dyskusji miedzy Wami EKSPERTAMI ?!!! -- |
|
Data: 2010-04-17 22:31:56 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Krzysztof Chajęcki pisze:
Dnia Sat, 17 Apr 2010 19:52:15 +0000, saturn5 napisał(a): No to to było już lata temu, ale to też nie rozwiązuje wszystkich problemów. Po pierwsze wymagana jest infrastruktura naziemna. Po drugie im dalej od tej stacji różnicowej tym gorzej. Po trzecie nadal jest nieodporne na przypadłość typu że przed lądowaniem nagle pogorszył się odbiór sygnału GPS (odbicia, zakłócenia). Generalnie jak się samolot zbliża do pasa to sygnał ILS będzie coraz mocniejszy. W przypadku GPS prawdopodobnie im bliżej pasa tym sygnał GPS gorszy. |
|
Data: 2010-04-17 20:39:03 | |
Autor: saturn5 | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Po trzecie nadal jest nieodporne na przypadłość typu że przed lądowaniem nagle pogorszył się odbiór sygnału GPS (odbicia, zakłócenia). Gdyby bylo tak zle jak piszesz GPS-WAAS albo GPS-EGNOS nigdy by nie uzyskal statusu operacyjnego i to do podejsc precyzjnych. Polecam nie zgadywac tylko przeczytac rzetelna literature na ten temat. Sa momenty kiedy system GPS-WAAS rzeczywiscie sie nie nadaje do nawigacji - sa to zwykle ulamki sekund takie momenty sa szalenie rzadkie i pilot zreszta o tym jest informowany. Taki G1000 monitoruje integralnosc i wiarygodnosc sygnalu w kazdej chwili. -- |
|
Data: 2010-04-17 22:45:56 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
saturn5 pisze:
Po trzecie nadal jest nieodporne na przypadłość typu że przed lądowaniem nagle pogorszył się odbiór sygnału GPS (odbicia, zakłócenia). Tu jeszcze istotne pytanie - do jakiej wysokości można prowadzić podejście tym systemem? |
|
Data: 2010-04-17 20:53:23 | |
Autor: saturn5 | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Tu jeszcze istotne pytanie - do jakiej wysokości można prowadzić podejście tym systemem? Sluze konkretnym przykladem - calkiem podrzedne lotnisko Lakeland (KLAL) na Florydzie. Oto podejscie LPV RNAV(GPS) do pasa 5. Jak widzisz podprowadza do 200 ft czyli 60 metrow. Dokladnie odpowiada to ILS CAT.I. http://204.108.4.16/d-tpp/1004/00939R5.PDF -- |
|
Data: 2010-04-17 23:11:34 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
saturn5 pisze:
Tu jeszcze istotne pytanie - do jakiej wysokości można prowadzić podejście tym systemem? No to na tyle to się zgadza z moimi odczuciami i wiedzą na temat wiarygodności GPS. Ja podświadomie założyłem że chodzi o coś kalibru cat.III i prowadzenia samolotu do samego pasa na podstawie danych z GPS. |
|
Data: 2010-04-17 21:21:05 | |
Autor: saturn5 | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Ja podświadomie założyłem że chodzi o coś kalibru cat.III i prowadzenia samolotu do samego pasa na podstawie danych z GPS. To jest tez technicznie osiagalne przy pomocy GPS i nazywa sie GPS-LAAS ale troche czasu uplynie zanim bedzie w uzyciu. Problem nie jest techniczny lecz finansowy/polityczny - glownym uzytkownikiem tego bylyby linie lotnicze ktore juz dzis uzywaja ILS.CAT II/III wiec nie maja bodzca finansowego aby byc zainteresowanym GPS-LAAS i o to zabiegac. -- |
|
Data: 2010-04-17 23:32:30 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
saturn5 pisze:
Ja podświadomie założyłem że chodzi o coś kalibru cat.III i prowadzenia samolotu do samego pasa na podstawie danych z GPS. Tyle że tu już jest infrastruktura na każdym lotnisku na którym chce się w ten sposób lądować. Bo to jest właśnie bolączka GPS-u. Może zrobić jakiś numer w zasadzie w dowolnej chwili i każdym miejscu. I na miejscu trzeba mieć naziemny system różnicowy i kontrolujący będący w stałej łączności z samolotem. Oczywiście pozostaje pytanie co jest droższe, precyzyjniejsze itd. Tyle że wracając do moich wątpliwości dot. GPS, to ten system to już nie jest "czysty" GPS którego dotyczyły moje uwagi co do precyzji. |
|
Data: 2010-04-17 21:41:03 | |
Autor: saturn5 | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Tyle że tu już jest infrastruktura na każdym lotnisku na którym chce się w ten sposób lądować. Bo to jest właśnie bolączka GPS-u. Zupelnie tego tak nie widze. Dzisiaj ILS musi byc montowany do kazdego pasa, do kazdej nawet strony pasa. Ceny za systemy Cat.II/III sa kolosalne. Utrzymanie tego tez jest bardzo drogie dlatego wiele lotnisk nawet nie moze marzyc o Cat. II/III. A taka jedna instalacja LAAS automatycznie pokrylaby cale lotnisko, wszystkie pasy. Nawet mowia ze jedna instalacja LAAS czesto by pokrylaby wiecej niz jedno lotnisko z uwagi na bliskosc lotnisk (naprzyklad KOAK/KSFO w USA). -- |
|
Data: 2010-04-18 00:11:47 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
saturn5 pisze:
Tyle że tu już jest infrastruktura na każdym lotnisku na którym chce się w ten sposób lądować. Bo to jest właśnie bolączka GPS-u. Tego nie neguję. Utrzymanie tego tez jest bardzo drogie dlatego wiele lotnisk nawet nie moze Jeżeli chodzi o ceny instalacji to jest pytanie jaki jest udział w cenie faktycznych kosztów technologii, a ile polityki, patentów, monopoli, regulacji prawnych itp. itd. A taka jedna instalacja LAAS automatycznie pokrylaby No to jest istotna zaleta. |
|
Data: 2010-04-18 00:10:42 | |
Autor: The_EaGle | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Tomasz Pyra pisze:
Krzysztof Chajęcki pisze: Bo takie przyjęto założenia że potrzebne jest coś na ziemi. Tymczasem można jako korekcji korzystać z innego systemu nawigacyjnego jak glonass do tego aby określić błąd GPS. Takie systemy są wykorzystywane w geodezji. Generalnie jak się samolot zbliża do pasa to sygnał ILS będzie coraz mocniejszy. Samolot w powietrzu widzi nie 3 a 7-8 satelitów GPS i pogorszenie sie sygnału z 2 czy 3 w niewielkim stopniu wypływa na dokładność. Nie wiem czemu na otwartej przestrzeni takiej jak lotnisko GPS ma działać gorzej... Pozdrawiam Rafał |
|
Data: 2010-04-19 15:20:20 | |
Autor: Krzysztof Chajęcki | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Dnia Sun, 18 Apr 2010 00:10:42 +0200, The_EaGle napisał(a):
Samolot w powietrzu widzi nie 3 a 7-8 satelitów GPS i pogorszenie sie 7-8 satelitów to widzi GPS jachtowy na wodzie, zwłaszcza większej... :-) -- pzdr meping |
|
Data: 2010-04-18 20:23:32 | |
Autor: Andrzej Guziak | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Użytkownik "Krzysztof Chajęcki" <krzysztof.chajecki@gmail.com> napisał w wiadomości news:hqd5c6$kb9$1inews.gazeta.pl... Dnia Sat, 17 Apr 2010 19:52:15 +0000, saturn5 napisał(a): Tak, masz rację, nazywa się to D-GPS. Do nawigacji morskiej jak znalazł. Przykład: http://www.amsa.gov.au/Publications/Fact_sheets/DGPS_Fact_Sheet.pdf Pozdrawiam Andrzej Guziak |
|
Data: 2010-04-17 22:10:11 | |
Autor: terra | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Nie, samo oprogramowanie nie wystarczy. Do systemu amerykanskiego WAAS czyprzed wypisywaniem bzdur.Nie napisałem słowa o EGNOS A moje opinie dotyczą GPS nie lotnictwa Problem w wyznaczaniu kodu S/A jest rozwiązywalny jak równiez błąd pomiaru jest określony Mam wrażenie że GPS jest dla Ciebie wyłącznie samochodową zabawką do jazdy po Eurolandzie. Pozdrawiam |
|
Data: 2010-04-17 20:18:15 | |
Autor: saturn5 | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Mam wrażenie że GPS jest dla Ciebie wyłącznie samochodową zabawką Piszesz o sobie? Wyobraz sobie ze ja uzywam GPS w lotnictwie, i to G1000 w warunkach WAAS (USA). A moje opinie dotyczą GPS nie lotnictwa no to co tu do licha robisz?, mowimy o GPS w zastoswaniu do lotnictwa. -- |
|
Data: 2010-04-17 22:23:57 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
terra pisze:
Tylko taki geodezyjny pomiar trwa dość długo i jest nie do użycia wDla nawigacji są systemy mniej dokładne np DGPS Ale radzą sobie naprawdę? Bo dokładność pomiaru to podają i te stare odbiorniki - w sumie to ładnie wychodzi jeżeli masz widoczność np. 8 satelitów, to jeżeli triangulacja z dowolnych trzech daje zawsze punkt w odległości metra od innych, to możemy _strzelać_ że mamy dokładność około metra. Dokładając do tego jakąś statystykę można wtedy pewnie powiedzieć że dokładność jest jeszcze lepsza. Tyle że nadal to jest jakaś krzywa którą można nakreślić na dwuwymiarowym wykresie gdzie na jednej osi jest założona dokładność, a na drugiej prawdopodobieństwo że pomiar jest dokładniejszy niż zakładany. Ta krzywa przyjmie różny kształt w zależności od różnych parametrów odbioru, ale chyba nadal nigdy nie daje to pewności. Bo co z tego że masz 99% szans że pomiar jest dokładniejszy niż 1m i 99.99% że jest dokładniejszy niż 10m, jeżeli nadal pozostaje 0.01% że dokładność jest mniejsza. Jeszcze jedna istotna sprawa - czy podchodząc do lądowania jest pewność że warunki odbioru nagle się nie pogorszą. Bo bardzo źle by było gdyby GPS który nawet potrafi doskonale określić swoją pozycję i precyzję tuż przed przyziemianiem nagle się rozmyślił i stwierdził że jednak nie wie gdzie jest, bo pogorszył się istotnie odbiór na skutek odbić i zakłóceń które pojawiły się przy ziemi. Oczywiście system można rozbudowywać np. o pomiary inercyjne które będą potrafiły zastąpić GPS przez chwilę, tyle że tu znowu się pojawia spore pole tego żeby coś poszło nie tak. Tutaj sie zgodzę Mógłby być jakiś centralny system kontrolujący który zbierze dane ze wszystkich systemów określających pozycje samolotu w przestrzeni i wiedząc że wszystkie powinny z grubsza pozycjonować samolot w tym samym miejscu można sygnalizować że jakiś pomiar jest odchylony od pozostałych. Pilot raczej nie jest w stanie tego ogarnąć do tego stopnia, ale komputer mając mapy i wskazania już szybciej. |
|
Data: 2010-04-17 20:41:05 | |
Autor: Krzysztof Chajęcki | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Dnia Sat, 17 Apr 2010 22:23:57 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):
Jeszcze jedna istotna sprawa - czy podchodząc do lądowania jest pewność mogę dodać ze swojej strony, że w żeglarstwie, gdzie prędkości są 25- krotnie mniejsze, podchodzenie i wchodzenie do portów na GPS-a jest uznawane za skrajną nieodpowiedzialność i brawurę. Mam na swoim koncie dwa takie podejścia (no, powiedzmy półtora ;->), obydwa w nocy i zbytnio nie mam ochoty na więcej: raz właśnie we mgle, do nieznanego portu, gdy główki zobaczyłem w ostatniej chwili i raz do świetnie mi znanego Helu, w sztormie, gdy w nocy na podejściu stwierdziłem, że jedno ze świateł na główce się nie świeci.... Mimo że znam podejście jak własną kieszeń i teoretycznie mogłem dać sobie radę bez tego światła, pomagałem sobie ploterem i wiedząc jak GPS może kłamać miałem mocno ciepło.... Mam nadzieję, że był to ostatni raz w mej karierze... :D Koledzy nie raz opowiadali, jak to jacht na ekranie chartplotera zasuwał po pobliskiej wyspie... :D Niech wszyscy sobie dopowiedzą co by było, gdyby to był samolot prowadzony na GPS... :-/ -- pzdr meping |
|
Data: 2010-04-17 20:46:38 | |
Autor: porterhouse | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Niech wszyscy sobie dopowiedzą co by było, gdyby to był samolot prowadzony na GPS... :-/ Byloby bardzo zle ale na szczescie w lotnictwie sa inne standardy, inne GPS, inne procedury. -- |
|
Data: 2010-04-18 00:19:11 | |
Autor: The_EaGle | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Krzysztof Chajęcki pisze:
Dnia Sat, 17 Apr 2010 22:23:57 +0200, Tomasz Pyra napisał(a): Mylą ci się błędy GPS (jako systemu) z błędami odbiornika o których piszesz. Pozdrawiam Rafał |
|
Data: 2010-04-17 22:55:37 | |
Autor: Smok Eustachy | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Dnia Sat, 17 Apr 2010 22:23:57 +0200, Tomasz Pyra napisaĹ(a):
/.../ MĂłgĹby byÄ jakiĹ centralny system kontrolujÄ cy ktĂłry zbierze dane ze Ja tam nie wiem ale w takim wypadku w ogĂłle by siÄ mogĹo nie daÄ wylÄ dowaÄ, jakby systemy siÄ nie zgadzaĹy ze sobÄ . SkÄ d komputer ma wiedzieÄ, ktĂłry jest dobry? -- Smok Eustachy http://nowy.tezeusz.pl/blog/smok.eustachy http://pclinuxos.org.pl/ |
|
Data: 2010-04-18 04:06:12 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Użytkownik Tomasz Pyra napisał:
[...] Z tych powodów GPS jest po prostu nie do użycia - w lotnictwie nikogo Uściślając - GPS na kodzie C/A. Jak się ma kod P plus klucz do poprawek czasowych i fazowych to spokojnie można latać na GPS - tyle że dostęp do tych trybów ma jedynie armia USA... -- Darek |
|
Data: 2010-04-18 04:27:04 | |
Autor: porterhouse | |
spokojne latanie? | |
Jak sie ma kod P plus klucz do poprawek czasowych i fazowych to spokojniemozna latac na GPS Mozna latac i bez tego, 'spokojnie'. A jak ktos nie ma spokoju to nie powinien wogole latac - samo latanie jest duzo mniej 'spokojne'. No i nie powinien wychodzic z domu bo przeciez cegla na glowe w kazdej chwili moze spasc. -- |
|
Data: 2010-04-18 05:23:25 | |
Autor: | |
spokojne latanie? | |
porterhouse <porterhouse.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał(a):
> Jak sie ma kod P plus klucz do poprawek czasowych i fazowych to spokojnie Szkode, ze Ciebie nie bylo na pokladzie samolotu obok prezydenta. Moze by nie bylo tej calej dyskusji miedzy Wami EKSPERTAMI ?!!! -- |
|
Data: 2010-04-18 09:58:41 | |
Autor: Jan Werbiński | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:4bca0a8e$0$17102$65785112news.neostrada.pl...
Z tych powodów GPS jest po prostu nie do użycia - w lotnictwie nikogo nie interesują metody na 99% pewne. Albo coś jest pewne na 100% w danych warunkach, albo się z tego rezygnuje. Opowiedz jak kalibrujesz swój wysokościomierz w locie przy zmianach ciśnienia atm. Jakie błędy wyliczyłeś? 0%? -- Jan Werbiński O0oo....._[:]) bul, bul, bul Prywatna http://www.janwer.com/ Nasza siec http://www.fredry.net/ |
|
Data: 2010-04-18 13:37:57 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Jan Werbiński wrote:
Opowiedz jak kalibrujesz swój wysokościomierz w locie przy zmianachNigdy nie ląduje się na czysty wysokościomierz barometryczny. Zawsze musi być widoczność pasa. Wszelkie, OCH itp. określane są z odpowiednią rezerwą uwzględniającą niedokładność wysokościomierza. |
|
Data: 2010-04-18 14:45:20 | |
Autor: Jan Werbiński | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Użytkownik "Delfino Delphis" <DelfinoD@wytnijto.op.pl> napisał w wiadomości news:hqequl$vff$2news.onet.pl...
Jan Werbiński wrote: Nie odpowiedziałeś na pytanie. Jak kalibrujesz swój wysokościomierz w locie przy zmianach ciśnienia atm? Jakie błędy wyliczyłeś? 0%? uwzględniającą niedokładność wysokościomierza. To wysokościomierz ma niedokładność??? Myślałem, że tylko GPS. -- Jan Werbiński O0oo....._[:]) bul, bul, bul Prywatna http://www.janwer.com/ Nasza siec http://www.fredry.net/ |
|
Data: 2010-04-18 15:12:14 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Jan Werbiński wrote:
Opowiedz jak kalibrujesz swój wysokościomierz w locie przy zmianach Tak, zawsze przed lądowaniem dostajesz aktualne QNH (bądź QFE w Rosji). Wysokościomierz wyskalowany jest według atmosfery standardowej. Ponieważ prawdziwa atmosfera często odbiega od standardowej, więc pojawia się dodatkowy błąd pomiaru. Błąd ten zależy głównie od temperatury przy powierzchni i jest do wyliczenia przy pomocy standardowego kalkulatora lotniczego. W tym celu potrzebna jest aktualna wysokość na QNH, aktualna wysokość na QNE, oraz temperatura zewnętrzna. W efekcie dostajemy prawdziwą wysokość względną. Błąd ten największy jest na dużych wysokościach, przy ziemi jest niewielki. To wysokościomierz ma niedokładność??? Myślałem, że tylko GPS.Ale o co ci chodzi? Do podejścia precyzyjnego ILS nie korzystasz z wysokościomierza. Do podejścia nieprecyzyjnego minimalna dozwolona wysokość ZAWSZE podana jest z zapasem na błąd wysokościomierza. Poza tym pilot ma własną ocenę i może sobie wskazywaną wysokość przeliczyć na rzeczywistą. W praktyce się tego nie robi, bo na podejściach precyzyjnych zwykle i tak dostępny jest radiowysokościomierz, a na podejściach nieprecyzyjnych pas ma być widoczny na długo przed osiągnięciem wysokości, na której o coś można by zahaczyć. |
|
Data: 2010-04-18 17:41:51 | |
Autor: Jan Werbiński | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Użytkownik "Delfino Delphis" <DelfinoD@wytnijto.op.pl> napisał w wiadomości news:hqf0fg$kln$1news.onet.pl...
wysokość względną. Błąd ten największy jest na dużych wysokościach, przy A więc jednak jest błąd?! O to mi chodziło. Teraz mam jeszcze jedną prośbę. Porównaj typowy błąd wysokościomierza z typowym błędem GPS. -- Jan Werbiński O0oo....._[:]) bul, bul, bul Prywatna http://www.janwer.com/ Nasza siec http://www.fredry.net/ |
|
Data: 2010-04-18 17:58:36 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Jan Werbiński wrote:
A więc jednak jest błąd?! Oczywiście, że jest. Nie ma pomiaru bez błędu. Ciężka sprawa, bo się na tym nie znam. Z tego co wiem to błędy wysokości na GPS mogą być rzędu kilkunastu metrów, ale czasami bywają znacznie większe. Jeśli chodzi o wysokościomierz barometryczny, to błąd zależy od bardzo wielu czynników. Przy powierzchni jest raczej niewielki i może sięgać kilku do kilkunastu metrów. Znacznie rośnie wraz z wysokością i tam może sięgać nawet kilkuset metrów. Ale ważna jest jeszcze jedna rzecz - błąd ten we wszystkich samolotach będzie identyczny (bo pomiar samego ciśnienia jest bardzo dokładny, błąd bierze się z założonego modelu atmosfery), przez co nigdy nie spowoduje zaniżenia separacji. Natomiast gdyby samoloty latały np. po wysokościach z GPSa, to zależnie od tego z których satelitów czerpały by pomiar (a to zależy od np. umieszczenia anteny) mogłyby mieć różne błędy, a to z kolei mogłoby doprowadzić do zaniżenia separacji. Dlatego też wysokościomierze ciśnieniowe jeszcze przez długie lata będą podstawowym urządzeniem pomiarowym. Tak jak już wspominałem pomiar wysokości na podejściu nie ma większego znaczenia, bo podejście albo wykonuje się z widocznością pasa, albo po ILS. W obu przypadkach wysokościomierz jest niepotrzebny. Oczywiście wysokościomierz jest potrzebny na początkowym etapie podejścia nieprecyzyjnego, ale tam duża precyzja nie jest wymagana i wtedy błąd rzędu kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu metrów nie robi wielkiej różnicy. Choć oczywiście w ekstremalnych sytuacjach (skrajne ciśnienia/temperatury, bardzo wysoka elewacja lotniska), oczekiwałbym, że pilot wyliczy ten błąd przy użyciu kalkulatora i określi, czy podejście przy zadanych minimach jest bezpieczne. |
|
Data: 2010-04-18 19:57:19 | |
Autor: Jan Werbiński | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Użytkownik "Delfino Delphis" <DelfinoD@wytnijto.op.pl> napisał w wiadomości news:hqfa7e$ddm$1news.onet.pl...
Jan Werbiński wrote: No właśnie i tu jest sedno. Błąd podawany cyfrowo przez GPS wygląda na duży. Błąd analogowej wskazówki wysokościomierza nie wygląda na duży, bo sama wskazówka ma grubość odpowiadającą np 10m, do tego dochodzi kalibracja i zmiany ciśnienia. > Tak jak już wspominałem pomiar wysokości na podejściu nie ma większego znaczenia, bo podejście albo wykonuje się z widocznością pasa, albo po ILS. Szkoda że piloci, którzy zabili prezydenta i resztę tego "nie wiedzieli". PS Mój Garmin 60CSx ma wysokościomierz GPS i barometryczny. Jak myślisz, ile wynosi jego dokładność? -- Jan Werbiński O0oo....._[:]) bul, bul, bul Prywatna http://www.janwer.com/ Nasza siec http://www.fredry.net/ |
|
Data: 2010-04-18 20:09:17 | |
Autor: Piotrp_de | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Szkoda że piloci, którzy zabili prezydenta i resztę tego "nie wiedzieli". Oni wiedzieli - tylko, że jak z tego wynika (ale poczekajmy na oficjalne komunikaty) myślę że kozakowali. Co - ja tu nie wyląduje? No to zobaczymy... I zobaczył cały świat. I Twój GPS też by nic nie zmienił :-( A co do Twojego "cudownego GPSa". Czy jest certyfikowany? Czy ma dopuszczenie do używania jako instrumentu pokładowego? Czy ta odchyłka dokładności jest stała? Nie ma szans że raz na skutek ciężkich chmur, zakłócenia elektromagnetycznego czy innego niezależnego wpływu nie pokaże błędu poza specyfokacją? To nie ważne że Twój super zegarek na rękę za 5000 złociszy i jak pisze producent ma dokładność +/- 0,5 sek/rok. Jako okrętowego chronometru (a dopuszczony jest mechaniczny z odchyłką sekundy na miesiąc) użyć go nie wolno. A czemu? To pomyśl... Pozdrawiam Piotr -- |
|
Data: 2010-04-18 20:43:23 | |
Autor: Jan Werbiński | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Użytkownik "Piotrp_de" <piotrp_deWYTNIJTO@onet.eu> napisał w wiadomości news:3461.00001a85.4bcb4acdnewsgate.onet.pl...
Szkoda że piloci, którzy zabili prezydenta i resztę tego "nie wiedzieli". Jasna sprawa. Nie używam go jako instrumentu, ale raczej jako loggera. Z tym, że nie widzę problemu aby nie używać go do wspomagania nawigacji, lub backupu w razie czego na szybowcu. Niekoniecznie na widoku, ale raczej w ten sposób, że włączony spoczywa sobie w kieszeni. Np w górach taki sposób może uratować życie. -- Jan Werbiński O0oo....._[:]) bul, bul, bul Prywatna http://www.janwer.com/ Nasza siec http://www.fredry.net/ |
|
Data: 2010-04-18 20:24:00 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Pytanie o GPS na samolotach | |
Jan Werbiński wrote:
Błąd analogowej wskazówki wysokościomierza nie wygląda na duży, bo samaEee wskazówka jest grubości może ok 10 stóp, czyli trzech metrów :) Człowiek z ręki jak pilotuje np. małą Cessnę to i tak lepiej niż +/- 100 stóp samolotu nie utrzyma, więc dokładność pomiaru jest wystarczająca. |