Pytanie o alternator

Data: 2013-02-05 18:48:48
Autor: Yogi\(n\)
Pytanie o alternator
W moim garażu od kilkudzieisęciu minut stoi matiz żony kumpla. Auto zdechło w pobliżu mojego domu, więc podeszła i przepchnęliśmy kilkaset metrów.
Objawy sa nastepujące - gdy chodzi sam silnik, wszystko jest OK, tj. napięcie jest wystarczające żeby była iskra, silnik działa. Kiedy włączy światła lub wycieraczki, zapala się kontrolka ładowania.
Zmierzyłem napięcie przy wyłączonych odbiornikach 11,6 V - wystarcza dla samego silnka. Po włączeniu odbiorników, spada do 11,2 V i to już jest za mało.

Po wyłaczeniu silnika i odczekaniu ok. 10 minut na samym akumulatorze jest 11,42 V.

Wygląda na to, że alternator ładuje, ale na pół gwizdka. Co sie może zepsuć w takim alternatorze przy takich objawach? Diody prostownicze? Warto to rozbierać i naprawiać, czy wymieniać cały?

Problem będzie mój do jutra, jak będzie jasno to podjadą po auto, żeby jechać bez światał a może i holować. Ile da się przejechać bez świateł i wycieraczek - przy ładowaniu rzędu 11,6 V? Do domu mają 6-7 kilometrów. Akumulator się ładuje teraz i do rana będzie miał 12 V. Dojadą (zakładam, że nie pogorszy się bardziej)?

--
Yogi(n)

Data: 2013-02-05 19:50:13
Autor: M1SLQ
Pytanie o alternator
Ile da się przejechać bez świateł i wycieraczek - przy ładowaniu rzędu 11,6 V? Do domu mają 6-7 kilometrów. Akumulator się ładuje teraz i do rana będzie miał 12 V. Dojadą (zakładam, że nie pogorszy się bardziej)?

Raz mi w trasie w benzyniaku padł alternator (lekki mróz, konieczność używania wycieraczek, nadmuchu i świateł mijania). Na starym akumulatorze przejechałem ~60 km, z czego 20 po mieście. Naładować do pełna i jechać śmiało, na kilka km spokojnie wystarczy.

Data: 2013-02-05 20:50:46
Autor: Yogi\(n\)
Pytanie o alternator
Użytkownik "M1SLQ" <m-b-i-e-r-w-i-a@minusyPRECZ.o2.pl> napisał w wiadomości news:51115467$0$1318$65785112news.neostrada.pl...
[...]

OK, dzięki, zatem dojechać się da.

--
Yogi(n)

Data: 2013-02-05 20:41:04
Autor: PiteR
Pytanie o alternator
na  ** p.m.s **  Yogi(n) pisze tak:

Po wyłaczeniu silnika i odczekaniu ok. 10 minut na samym
akumulatorze jest 11,42 V

Czyli nie ładuje prawie wcale bo od 11,6 V do 14v daleko.

Diody prostownicze? Warto to rozbierać i naprawiać, czy wymieniać
cały?

Patrzyłeś po ile chodzą na szrocie? bo np w wypadku vw nie opłaca się naprawiać. Sam regulator kosztuje 50zł.

--
    Piter
    vw golf  mk2 1.3 '87

Data: 2013-02-05 20:56:55
Autor: Yogi\(n\)
Pytanie o alternator
Użytkownik "PiteR" <email@fauszywy.pl> napisał w wiadomości news:XnsA15ED269EFBE8elektroniklocalhost.net...
na  ** p.m.s **  Yogi(n) pisze tak:

[...]

Na allegro zamienniki od 200, regenerowany 250, oryginał prawie 600 zł. Używki w nieznanym stanie od 100. Regulator 90 zł, diody 60-90. Wymienić pewnie da się poszczególne elementy, niestety brak mi wiedzy czego szukać. Ale kumpel ma kanał, wyciągnie i posprawdza, a że to dłubek, to pewnie da radę. Pewnie najtańsza opcja będzie najlepszą, bo auto warte może 3000 PLN, nikt nie wpakuje w nie 600 za alternator. Chociaż, cholera go wie ;-)

--
Yogi(n)

Data: 2013-02-05 22:36:07
Autor: Tomasz Pyra
Pytanie o alternator
Dnia Tue, 5 Feb 2013 18:48:48 +0100, Yogi(n) napisał(a):

Wygląda na to, że alternator ładuje, ale na pół gwizdka. Co sie może zepsuć w takim alternatorze przy takich objawach? Diody prostownicze? Warto to rozbierać i naprawiać, czy wymieniać cały?

Nie wiem jak to dokładnie wygląda w Matizie, ale w większości samochodów
wymienia się "tył" alternatora jako jedną część.
Tam masz pewnie regulator napięcia, diody, czasami nawet szczotki.
I zapewne właśnie coś tam sobie padło.

Data: 2013-02-05 23:16:03
Autor: J.F.
Pytanie o alternator
Dnia Tue, 5 Feb 2013 22:36:07 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
[...]

A kosztuje wiecej niz regenerowany ?
Tam masz pewnie regulator napięcia, diody, czasami nawet szczotki.
I zapewne właśnie coś tam sobie padło.

Obstawian szczotki.

Ech, w scierce 5 minut roboty i ~25 zl wymiana regulatora ze szczotkami.
Za drugim razem, bo za pierwszym to czlowiek nawet nie wie jak to zgrabnie
pomyslane :-)

J.

Data: 2013-02-06 19:13:24
Autor: Tomasz Pyra
Pytanie o alternator
Dnia Tue, 5 Feb 2013 23:16:03 +0100, J.F. napisał(a):

[...]

Katalog mówi że 80zł.

Data: 2013-02-09 08:32:44
Autor: nazgul
Pytanie o alternator
W dniu 2013-02-05 23:16, J.F. pisze:
[...]

a ja obstawiam regulator lub szczotki
diody raczej nie.

zresztą nie wiadomo jak w matizie jest rozwiązana sygnalizacja ładowania.

Data: 2013-02-09 08:12:22
Autor: kogutek444
Pytanie o alternator
W dniu sobota, 9 lutego 2013 08:32:44 UTC+1 użytkownik nazgul napisał:

> [...]

diody raczej nie.

zresztą nie wiadomo jak w matizie jest rozwiązana sygnalizacja ładowania.

Pewno do Matiza technologię gaszenia lampki od obcych wzięli. Tak samo jest rozwiązana jak w Syrenie 101 i Rollsie. Jak jest ładowanie to lampka gaśnie. Jak nie ma to się świeci. Jak przekręcić kluczyk i się nie świeci to ładowania nie będzie.

Data: 2013-02-09 18:35:28
Autor: J.F.
Pytanie o alternator
Dnia Sat, 9 Feb 2013 08:12:22 -0800 (PST), kogutek444@gmail.com napisał(a):
[...]

niestety, ale dokladny sposob dzialania zalezy od konkretnego rozwiazania.
Tymczasem w Syrenie byla pradnica DC, z elektomechanicznym regulatorem, i
na pewno lampka nie dzialala tam tak samo jak w Matizie.

W nowoczesnym Rollsie podejrzewam ze lampka steruje komputer, i ma troche
bardziej skomplikowany program dzialania..

J.

Data: 2013-02-09 19:57:02
Autor: Tomasz Pyra
Pytanie o alternator
[...]

Nie jest to wcale takie proste.
Co prawda w Matizie pewnie podobnie jak w Syrenie układ z klasyczną
żaróweczką która w dodatku pełni w układzie nie tylko funkcję informacyjną.

Ale w nowoczesnych samochodach to już nie jest to takie proste.
Sama żaróweczka zamieniła się w LED który jest zapalany przez komputer jak
zajdą jakieś tam kryteria jego zapalenia.
Komputer w zależności od warunków i algorytmu steruje też regulatorem
napięcia - po to żeby móc oszczędzać paliwo zmniejszając ładowanie na
wolnych obrotach, ale szybko ładować akumulator jak samochód używany jest
zimą na krótkich trasach.
Bywa że napięcie w takiej instalacji spada, a lapmka żadna się nie zapala,
bo tak ma być.

Data: 2013-02-09 20:06:32
Autor: nazgul
Pytanie o alternator
W dniu 2013-02-09 17:12, kogutek444@gmail.com pisze:
[...]

wystarczy Ĺźe zrobili inaczej
np w xantii demontaż licznika (z żaróweczką sygnalizacji) powodował brak ładowania (pewnie wzbudzenia)

Jak jest ładowanie to lampka gaśnie. Jak nie ma to się świeci. Jak przekręcić kluczyk i się nie świeci to ładowania nie będzie.

ależ wymyślili, niesamowicie cwane.
;-)

Data: 2013-02-05 23:14:36
Autor: Jacek Maciejewski
Pytanie o alternator
Dnia Tue, 5 Feb 2013 18:48:48 +0100, Yogi(n) napisał(a):

Wygląda na to, że alternator ładuje, ale na pół gwizdka.

IMO nie ładuje się w ogóle. Zaraz będzie całkiem rozładowany. 11,6 V to co
najmniej 1 V mniej niż powinien mieć naładowany aku. Wysiadł alternator a
przyczyn może być wiele. Pękł/poluzował się pasek, wysiadł regulator, może
jest tam jakiś bezpiecznik co się spalił, może się coś rozłączyło, może
diody się popaliły albo i uzwojenie. Szukaj :)
--
Jacek

Data: 2013-02-05 23:31:02
Autor: Yogi\(n\)
Pytanie o alternator
Użytkownik "Jacek Maciejewski" <jacmac@go2.pl> napisał w wiadomości news:1apf42wlvjltm$.hhtwyw5qa71v$.dlg40tude.net...
[...]

Ale kontrolka łądowana świeci się tylko po włączeniu innych odbiorników, bez świateł radia i wycieraczek wszystko wydaje się być w porządku.
A szukać będzie kumpel, w końcu to jego żona. Całkiem fajna, swoją drogą, ale moja fajniejsza ;-)
--
Yogi(n)

Data: 2013-02-06 12:44:33
Autor: Piotr Woszczynski
Pytanie o alternator
Dnia Tue, 5 Feb 2013 23:31:02 +0100, Yogi(n) napisał(a):

[...]

Hm.. Z kontrolkami ładowania chyba czasem jest tak, że nie zawsze świecą
kiedy powinny świecić. Tak przynajmniej miałem w starej fieście. Żadna
kontrolka się nie świeciła, a ładowania nie było. Jedyna oznaka to była
taka że wskazania obrotomierza zaczęły spadać, choć silnik sobie warczał
jak zwykle.. Okazało się że kabelek od alternatora się wziął i przerwał.
Może zamiast rozbierać alternator sprawdź najpierw czy jakiś kabelek nie
sterczy Ci nadprogramowo? :)

Data: 2013-02-06 12:47:45
Autor: Yogi\(n\)
Pytanie o alternator
Użytkownik "Piotr Woszczynski" <pwoszcz_no_spam__@op.pl> napisał w wiadomości news:1g0yih8h04ezx.dlgpw.pw.pw...

[...]

Auto już odjechało,choć nie wiem czy dojechało. Ale poradzą sobie ;-)

--
Yogi(n)

Data: 2013-02-06 14:06:31
Autor: Marek
Pytanie o alternator
[...]

Kiedys mi w trasie padl alternator.
Na samym akumulatorze przejechalem 50km.

--
Marek
echo qavio.dsbvycom@kqamp.csq | tr  a-di-rs-ze-h a-z

Data: 2013-02-06 23:53:49
Autor:
Pytanie o alternator
Yogi\(n\) wrote:

W moim garażu od kilkudzieisęciu minut stoi matiz żony kumpla.

Szacun!

Warto to rozbierać i naprawiać, czy wymieniać cały?

Ja bym wymienił całego Matiza. :)

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

Data: 2013-02-07 01:17:01