Pytanie o prawo rękojmi

Data: 2010-07-07 12:55:15
Autor: PesTYcyD
Pytanie o prawo rękojmi
Była taka sprawa:

Kupiłem komputer z monitorem. Po podłączeniu sprzętu okazało się, że monitor ma wady w postaci martwych pikseli. Skontaktowałem się ze sklepem mówiąc że chcę wymienić towar (minęło 2 dni od odbioru komputera i monitora). Przez przypadek powiedziałem w zgłoszeniu, że to monitor Samsunga a nie LG jaki faktycznie kupiłem. Powiedzieli mi, że nie ma opcji na wymianę, oddanie czy naprawę gwarancyjną - mam pecha. Spakowałem monitor i pojechałem do sklepu, gdzie okazało się że to jest LG więc wymienią mi na nowy, ale gdyby to był samsung to mam pecha. Porozmawiałem z nimi o prawie rękojmi i poinformowali mnie że nie ma czegoś takiego i nie mają obowiązku wymiany wadliwego towaru. Dla mnie sprawa skończyła się szczęśliwie, ale gdybym miał tego Samsunga to co mógłbym dalej zrobić? - pytanie czysto teoretyczne. Czy zakup towaru w sklepie jest loterią? Jeżeli ma wady, to faktycznie nie mam prawa zwrotu?

Data: 2010-07-07 12:56:29
Autor: Liwiusz
Pytanie o prawo rękojmi
PesTYcyD pisze:
[...]

   google: niezgodność z umową.

--
Liwiusz

Data: 2010-07-07 13:04:41
Autor: PesTYcyD
Pytanie o prawo rękojmi
W dniu 2010-07-07 12:56, Liwiusz pisze:
google: niezgodność z umową.

Zanim tam pojechałem to zerknąłem do KC niby wszystko ok i mam prawo a w sklepie niczego bym nie wskórał. Poinformował mnie że mieli już podobną sprawę którą wygrali... Uważam że jest to meeega nieuczciwa praktyka. Za wady nikt nie obwinia sklepu bo jest to wada fabryczna i dosyć popularna. Kupujący też nie może odsyłać do sklepu. I co w takim przypadku trzeba od razu lecieć do sądu? A jak ma się sprawa z zakupem na firmę? Bo z tego co widziałem to przy zakupie na firmę ma się jeszcze większego pecha.

Data: 2010-07-07 11:16:56
Autor: Massai
Pytanie o prawo rękojmi
PesTYcyD wrote:

> [...]

takim przypadku trzeba od razu lecieć do sądu? A jak ma się sprawa z
zakupem na firmę? Bo z tego co widziałem to przy zakupie na firmę ma

W tym przypadku wchodzi jeszcze drobny niuans - ile tych pikseli było,
czy martwe, czy hot.

W przypadku samsunga, jak się deklarują, ich monitory to klasa 2:
http://www.samsung.com/pl/support/norma.pdf

Czyli dopuszczalne jest 2 białe, 2 czarne, 5 sub na milion pikseli, na
końcu masz rozpiskę ile to wyjdzie.

Po ludzku mówiąc - jeśli tych złych pikseli jest mniej niż przewiduje
norma, monitor jest SPRAWNY, i "bujaj się pan".

Natomiast część producentów nie produkuje oficjalnie w klasie
pierwszej, ale daje dodatkowe zobowiązanie, że będą honorować ten
standard - przynajmniej w przypadku częsci modeli.

Tak robiło Eizo, Iiyama, jak widać - LG też. Co im sie chwali.

--
Pozdro
Massai

Data: 2010-07-07 13:08:02
Autor: Liwiusz
Pytanie o prawo rękojmi
PesTYcyD pisze:
W dniu 2010-07-07 12:56, Liwiusz pisze:
google: niezgodność z umową.

Zanim tam pojechałem to zerknąłem do KC niby wszystko ok i mam prawo a w

   Rękojmia nie obowiązuje w relacji firma-konsument. KC to nie całe prawo na świecie, a są ustawy - o zgrozo - kasujące zapisy KC dotyczące rękojmi, czy gwarancji w Twoim przypadku.

[...]

   Jeśli prowadzący firmę tak samo zna prawo jak Ty, to faktycznie ma pecha, i to nie tylko z powodu rękojmi.

--
Liwiusz

Data: 2010-07-07 13:21:50
Autor: PesTYcyD
Pytanie o prawo rękojmi
W dniu 2010-07-07 13:08, Liwiusz pisze:
Jeśli prowadzący firmę tak samo zna prawo jak Ty, to faktycznie ma
pecha, i to nie tylko z powodu rękojmi.

Prawo to szeroka dyscyplina ciężko wiedzieć wszystko z setek tysięcy czy nawet milionów artykułów.
Ale dzięki za odpowiedź.

Data: 2010-07-07 13:23:34
Autor: Liwiusz
Pytanie o prawo rękojmi
PesTYcyD pisze:
[...]

   Jak się czegoś nie wie, to się dopytuje, a nie tak jak Ty - coś sobie błędnie założyłeś, i na tej podstawie ponarzekałeś na świat. Nie na grupie prawnej ;)

--
Liwiusz

Data: 2010-07-07 13:55:29
Autor: prg
Pytanie o prawo rękojmi
Prawo to szeroka dyscyplina ciężko wiedzieć wszystko z setek tysięcy czy nawet milionów artykułów.

Niekoniecznie. Nie musisz znać wszystkiego i być specjalistą w dziedzinie prawa.
Pracujesz - przeczytaj kodeks pracy. Jesteś konsumentem - przeczytaj ustawę o sprzedaży konsumenckiej itd.

Data: 2010-07-07 17:00:10
Autor: Jotte
Pytanie o prawo rękojmi
W wiadomości news:4c346b32$0$2584$65785112news.neostrada.pl prg
<brak@brak.pl> pisze:

[...]
Owszem, chociaż pewnego rodzaju trudność czy raczej uciążliwość stanowić może pierwszy krok - czyli wyłapanie jakie akty prawne w ogóle regulują daną kwestię.
Dlatego często niektórzy idą na łatwiznę i wolą pojechać na cudzym garbie, najlepiej za darmo. :)

--
Jotte

Data: 2010-07-08 13:35:17
Autor: Michał Gut
Pytanie o prawo rękojmi
  Rękojmia nie obowiązuje w relacji firma-konsument. KC to nie całe prawo na świecie, a są ustawy - o zgrozo - kasujące zapisy KC dotyczące rękojmi, czy gwarancji w Twoim przypadku.

mozesz rzucic jakims artykulem albo czego szukac w goglu?
pierwsze slysze ze rekojmia nie obowiazuje pomiedzy firma a konsumentem - malo tego firma nie moze wylaczyc odpowiedzalnosci z tytulu rekojmii dla konsumenta a on sam moze wybrac czy korzysta z gwarancji czy rekojmii.

Data: 2010-07-08 11:47:13
Autor: jureq
Pytanie o prawo rękojmi
Dnia Thu, 08 Jul 2010 13:35:17 +0200, Michał Gut napisał(a):

[...]

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczegĂłlnych warunkach sprzedaĹźy
konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego

Art 1. 4. Do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów art.
556-581 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny

Krótko mówiąc: Do sprzedaży konsumentowi nie stosuje się rękojmi, tylko
przepisy o niezgodności z umową.

Data: 2010-07-08 13:45:43
Autor: Liwiusz
Pytanie o prawo rękojmi
Michał Gut pisze:
[...]

  Mylisz rękojmię z niezgodnością z umową.

  Tu masz zapis o wyłączeniu rękojmi:

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego

Data: 2010-07-08 13:48:10
Autor: Michał Gut
Pytanie o prawo rękojmi
 Mylisz rękojmię z niezgodnością z umową.

najwidoczniej bo wczesniej uwazalem za tozsame

[...]

dzieki, przewertuje sobie kc do poduchy...:)
sir

Data: 2010-07-07 16:55:04
Autor: Jotte
Pytanie o prawo rękojmi
W wiadomości news:i11mej$bsr$1news.onet.pl PesTYcyD <pestycyd@wp.pl>
pisze:

Była taka sprawa:
Kupiłem komputer z monitorem.
Wspaniałe i niezwykle odważne posunięcie.
I takie męskie... :)

Po podłączeniu sprzętu okazało się, że monitor ma wady w postaci martwych pikseli.
Toś ty tego wsklepie nie podłączył, nie uruchomił i nie sprawdził???
Rozumiem, że nie da się w sklepie zapuścić memtesta na kilka godzin czy scandiska z opcją gruntownego surface testu, ale nie sprawdzić monitora?
Mądre to jest?

[...]
Mógłbyś na przykład przeczytać warunki gwarancji, ustawę o sprzedaży konsumenckiej i zdecydować z czego bardziej ci się opłaca skorzystać.

Czy zakup towaru w sklepie jest loterią?
Czasem trochę tak.

Jeżeli ma wady, to faktycznie nie mam prawa zwrotu?
Zapraszamy do ustawy...

--
Jotte

Pytanie o prawo rękojmi