Pytanie o procesor

Data: 2010-03-31 22:09:23
Autor: Marek
Pytanie o procesor
Witam,

Chciałbym złożyć sobie stabilnego PCta do prac z grafiką, głównie statyczną. Zależy mi na tym aby przesuwanie okien było płynne, uruchamiania/zamykanie programów odbywało się sprawnie, aby bardziej złożone projekty nie odrysowywały się godzinami itp. Do tej pory trzymałem się platformy AMD ze względów ekonomicznych głównie. Obecnie rozważam przejście na platformę intela i zanim to zrobię to chciałbym posłuchać Waszej opinii aby uniknąć wpadki.
Wstępnie wytypowałem 2 procesory:

Intel Core i7 930 4x2.8 GHz BOX (LGA1366, QPI 4.8, 8MB)
oraz
AMD Phenom II X4 965 BOX (3.4GHz, Quad Core, 6MB, 125W, AM3) Black Edition

Systemem będzie Windows 7. Mówi się, że Intel jest cichszy (choć nie wiem czemu - moc pobiera podobną). Mówi się też o stabilności większej Intela. Na AMD nie miałem z tym problemów... wiele zależy od modelu: jedni i drudzy mają wpadki. Może przy wyższych modelach stabilność wygląda inaczej? Dla wysokich modeli zegary są wyższe a AMD ma jednak szybsze taktowanie więc może i stabilność gorszą?
Jak wygląda kwestia wielowątkowości obu platform pod W7?
Na co powinienem zwrócić uwagę kupując płytę główną dla tych procesorów aby wykorzystać procesory i nie wpakować się w bagno?
Czy jest jeszcze coś o czym powinienem wiedzieć?

Data: 2010-04-01 00:01:10
Autor: MAR
Pytanie o procesor
W dniu 2010.03.31 22:09, Marek pisze:
Systemem będzie Windows 7. Mówi się, że Intel jest cichszy (choć nie
wiem czemu - moc pobiera podobnÄ…).

TDP to nie moc.

Mówi się też o stabilności większej
Intela. Na AMD nie miałem z tym problemów... wiele zależy od modelu:
jedni i drudzy mają wpadki. Może przy wyższych modelach stabilność
wyglÄ…da inaczej?

Nie wiem co masz na myśli. Niestabilny(wieszający?) procesor oddaje się do reklamacji.

Dla wysokich modeli zegary są wyższe a AMD ma jednak
szybsze taktowanie więc może i stabilność gorszą?

AMD sÄ… wolniejsze od Intela przy tym samym zegarze.

Jak wygląda kwestia wielowątkowości obu platform pod W7?

???

Na co powinienem zwrócić uwagę kupując płytę główną dla tych procesorów
aby wykorzystać procesory i nie wpakować się w bagno?

pod AMD kupić płytę dla pamięci DDR3

--
Mar

Data: 2010-04-01 08:44:19
Autor: Marek
Pytanie o procesor
W dniu 2010-04-01 00:01, MAR pisze:
W dniu 2010.03.31 22:09, Marek pisze:
Systemem będzie Windows 7. Mówi się, że Intel jest cichszy (choć nie
wiem czemu - moc pobiera podobnÄ…).

TDP to nie moc.

Hej,
Jak to nie?
Musiałem aż sprawdzić w Wikipedii:
TDP (ang. Thermal Design Power) to moc wydzielanego ciepła, którą trzeba odebrać z jednostki centralnej. Moc ciepła wydzielanego przez procesor jest w przybliżeniu równa mocy, którą procesor pobiera.

Reasumując: dwa procesory o tym samym TDP wydzielają tyle samo ciepła a więc teoretycznie chłodzenie powinno być tak samo hałaśliwe dla nich.

Nie wiem co masz na myśli. Niestabilny(wieszający?) procesor oddaje się
do reklamacji.

Nie wiem co mam na myśli gdyż cytuję słowa internautów i serwisantów, którzy tego terminu używają. Przypuszczam, że chodzi o to, że programy uruchomione na procesorze A zawsze działają a na procesorze B często wywalają się.

Ewentualna druga interpretacja: może zdarzyć się, że coś na danej platformie szwankuje (gubienie danych itp) no i wtedy pod np. XP niebieskie ekrany pojawiają się.

AMD sÄ… wolniejsze od Intela przy tym samym zegarze.

Tak, ale AMD przy tej samej cenie jest znacznie szybszy od Intela. Z punktu widzenia użytkownika zastosowane w scalaku rozwiązania techniczne nie są żadnym argumentem. Użytkownik "widzi" sprawność systemu i jego stabilność.

Jak wygląda kwestia wielowątkowości obu platform pod W7?

???

Czy nie ma jakiś haczyków typu "procesor X" ma N rdzeni ale na używa tylko 1 gdy np. zła jest płyta główna albo gdy jego numer seryjny nie odpowiada Gatesowi?

pod AMD kupić płytę dla pamięci DDR3

Intel posiada triple-channel na niektórych płytach. Czy daje to wymierny efekt?

Intel stosuje hyper-threading. Czy AMD posiada coś podobnego? Czy to w praktyce jest zauważalne bez stosowania precyzji zegara atomowego w pomiarach?

Intel i7 może obsłużyć do 8 wątków. Czy w praktyce daje to jakąś przewagę nad AMD?

Czy szybkość komunikacji z peryferiami jest różna (w sensie zauważalności) dla obu procesorów?

Data: 2010-04-01 08:49:50
Autor: Marek
Pytanie o procesor
P.S.
Co to za model Intela i7 o oznaczeniu 930, do którego sam Intel się nie przyznaje?

http://www.intel.com/cd/products/services/emea/pol/processors/corei7/specifications/409347.htm

Data: 2010-08-19 17:31:42
Autor: Rados³aw Sokó³
Pytanie o procesor
W dniu 01.04.2010 08:44, Marek pisze:
TDP to nie moc.

Jak to nie?

Bo nie :)

Musia³em a¿ sprawdziæ w Wikipedii:
TDP (ang. Thermal Design Power) to moc wydzielanego ciep³a, któr± trzeba
odebraæ z jednostki centralnej. Moc ciep³a wydzielanego przez procesor
jest w przybli¿eniu równa mocy, któr± procesor pobiera.

Poczytaj w wersji angielskiej. W polskiej wpisano g³upoty.

Reasumuj±c: dwa procesory o tym samym TDP wydzielaj± tyle samo ciep³a a

Bzdura. Wcale nie.

Nie wiem co mam na my¶li gdy¿ cytujê s³owa internautów i serwisantów,
którzy tego terminu u¿ywaj±. Przypuszczam, ¿e chodzi o to, ¿e programy
uruchomione na procesorze A zawsze dzia³aj± a na procesorze B czêsto
wywalaj± siê.

Nie mo¿e byæ takiej sytuacji. Mikroprocesor albo jest sprawny
(i stabilny) albo niesprawny (wtedy mo¿e byæ "niestabilny").

| Rados³aw Sokó³  |  http://www.grush.one.pl/              |
|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

Data: 2010-08-19 22:50:04
Autor: Waldek
Pytanie o procesor

U¿ytkownik "Rados³aw Sokó³" <rsokol@magsoft.com.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:2010081915314200grush.one.pl...
Poczytaj w wersji angielskiej. W polskiej wpisano g³upoty.

Reasumuj±c: dwa procesory o tym samym TDP wydzielaj± tyle samo ciep³a a

Bzdura. Wcale nie.

He he .... dobre.
ale zeby bardziej koledze zamotac, to jeden moj procek o TDP 130W "wydziela" do otoczenia ok. ~180 W :))

Pozdrawiam

Data: 2010-04-01 11:22:21
Autor: Wies³aW
Pytanie o procesor
Dnia 31-03-2010 o 23:09 Marek napisa³ na pl.comp.pecet:

Chcia³bym z³o¿yæ sobie stabilnego PCta do prac z grafik±, g³ównie  statyczn±.
Intel Core i7 930 4x2.8 GHz BOX (LGA1366, QPI 4.8, 8MB)
AMD Phenom II X4 965 BOX (3.4GHz, Quad Core, 6MB, 125W, AM3) Black  Edition

Czy jeste¶ pewien, ¿e do grafiki 2D potrzebny jest Ci tak potê¿ny
procesor w dodatku czterordzeniowy?
Czy Twoje aplikacje graficzne s± w stanie go obs³u¿yæ?

--
Wies³aW
Opera Mail

Data: 2010-04-01 23:26:24
Autor: Marek
Pytanie o procesor
W dniu 2010-04-01 10:22, Wies³aW pisze:

Czy jeste¶ pewien, ¿e do grafiki 2D potrzebny jest Ci tak potê¿ny
procesor w dodatku czterordzeniowy?
Czy Twoje aplikacje graficzne s± w stanie go obs³u¿yæ?

Obecnie stosujê 3-rdzeniowy AMD Phenom 2.4GHz pod XP. Pewnie marnuj± siê jego 2 rdzenie pod tym systemem. Jednak¿e póki co tylko na tych obserwacjach bazuj±c mogê odpowiedzieæ na Twoje pytanie. Otó¿ np. ³aduj±c jak±¶ bitmapê w programie graficznym, która u¿ywa wielu filtrów "live" pojawia siê opó¼nienie w odrysowaniu. To samo dla wektorów w AI, tu opó¼nienia siêgaj± 10-20s czasem. Niby nie jest du¿e ale przy czêstym prze³±czaniu siê pomiêdzy kilkoma aplikacjami oczekiwanie rozprasza bardzo.

Czy wielordzeniowo¶æ aplikacje potrafi± wykorzystaæ? W pewnym sensie pod W7 nawet notatnik to potrafi. Gdy na jednym w±tku bêdzie co¶ siê renderowa³o, to na drugim mo¿na popracowaæ w tym czasie. Przynajmniej tak to sobie wyobra¿am. Byæ mo¿e która¶ z aplikacji potrafi zaanga¿owaæ wiêcej w±tków jednocze¶nie - tego nie wiem.

Co do "potê¿no¶ci" procesora ... móg³bym zaoszczêdziæ 600z³ i mieæ sporo wolniejszy sprzêt - taki jak obecnie. Cenowo nie s± to drastyczne ró¿nice wiêc nie ma po co ograniczaæ siê.

Data: 2010-04-02 11:25:41
Autor: Wies³aW
Pytanie o procesor
Dnia 02-04-2010 o 00:26 Marek napisa³ na pl.comp.pecet:

³aduj±c jak±¶ bitmapê w programie graficznym, która u¿ywa wielu filtrów  "live" pojawia siê opó¼nienie w odrysowaniu. To samo dla wektorów w AI,  tu opó¼nienia siêgaj± 10-20s

A czy nie jest to przypadkiem wina pamiêci?

Tak w ogóle - zapyta³em, aby uprzedziæ ewentualne komentarze o sens takiej
konfiguracji.

Wstêpnie wytypowa³em 2 procesory:
Intel Core i7 930AMD Phenom II X4 965

Czy jest jeszcze co¶ o czym powinienem wiedzieæ?

Co do procesora, proponujê Intela, ale na podstawkê LGA1156 Core i7 860.
Jest to prawie to samo, ale z TDP 95W. Tutaj porównanie:
http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=41316,41447,

Przede wszystkim jest bardziej energooszczêdny, p³yty pod tê podstawkê
s± du¿o tañsze, je¿eli zabraknie Ci mocy - Turbo Boost jest a¿ do
3,46 GHz, pamiêci DDR3 s± parami a nie po trzy.
Ale trzeba pamiêtaæ, ¿e Intel do swoich procesorów zaleca pamiêci nie
przekraczaj±ce napiêcia pracy 1,65V.

Phenomy powy¿ej x4 945 maj± za du¿y apetyt na pr±d, dlatego wed³ug mnie
warte s± mniejszej uwagi.

P³yta g³ówna powinna mieæ przede wszystkim pasuj±ce nam gniazda i
wyposa¿enie. Tak± ¶redniej klasy p³yt± pod LGA1156 jest np.
Gigabyte GA-P55-USB3 z nowym USB 3.0.

Jeszcze tak ogólnie. "Cicho¶æ" procesora zale¿y od wentylatora, ale
teoretycznie im procesor mniej pr±du pobiera powinien byæ cichszy.
Procesory obu firm s± jednakowo stabilne. Stabilno¶æ zale¿y od wielu
innych rzeczy.

--
Wies³aW
Opera Mail

Data: 2010-04-03 23:03:30
Autor: Marek
Pytanie o procesor
W dniu 2010-04-02 10:25, Wies³aW pisze:

A czy nie jest to przypadkiem wina pamiêci?

Byæ mo¿e. Jednak¿e Windows XP 32 bitowy nie obs³u¿y powy¿ej 4GB. To jeden z powodów zmiany. Choæ akurat co do AI to nie s±dzê, ¿e za³ó¿my 2GB (wolne w najgorszym razie) to dla AI za ma³o.

Tak w ogóle - zapyta³em, aby uprzedziæ ewentualne komentarze o sens takiej
konfiguracji.

No i bardzo dobrze, ¿e pytasz i sugerujesz. W³a¶nie tego oczekujê z naszej rozmowy :-)

[...]

Faktycznie nie spodziewa³bym siê a¿ takich ró¿nic. W opisie procesorów s± dwie niepokoj±ce mnie ró¿nice na niekorzy¶æ 860. Nie wiem w³a¶nie czy to niekorzy¶æ czy chwyt marketingowy. Zauwa¿, ¿e wymy¶lono w co¶ takiego jak QPI. Co¶ to w praktyce daje?
Po drugie 2.5 kontra 4.8 GT/s na szynie. Co o tym s±dzisz?

Phenomy powy¿ej x4 945 maj± za du¿y apetyt na pr±d, dlatego wed³ug mnie
warte s± mniejszej uwagi.

Hmmm... wiêc potwierdzasz to co ju¿ us³ysza³em. Choæ mo¿e nie w stosunku do 945 gdy¿ on ma zaledwie 95W. 965 - 140W. Powiem Ci co jednak spowodowa³o, ¿e nie wyrzuci³em z rozwa¿añ tego procesora.

Oto opis ze stron AMD:
http://www.amd.com/us/products/desktop/processors/phenom-ii/Pages/phenom-ii-key-architectural-features.aspx

Trzy ostatnie punkty przeczytaj. Z drugiej za¶ strony Intel 930 sam poch³ania 130W wiêc prawie tyle samo. Faktem te¿ jest, ¿e 860 sporo mniej.

P³yta g³ówna powinna mieæ przede wszystkim pasuj±ce nam gniazda i
wyposa¿enie. Tak± ¶redniej klasy p³yt± pod LGA1156 jest np.
Gigabyte GA-P55-USB3 z nowym USB 3.0.

Dok³adnie ten model wybra³em :-) Opcj± by³ podobny Gigabyta ró¿ni±cy siê podstawk±.

[...]

O tej stabilno¶ci wspomina³em w kontek¶cie opowie¶ci o rzekomej wiêkszej stabilno¶ci platform Intela. Sam nie mia³em z tym negatywnych do¶wiadczeñ.

Data: 2010-04-05 15:51:38
Autor: Wies³aW
Pytanie o procesor
Dnia 04-04-2010 o 00:03 Marek napisa³ na pl.comp.pecet:

[...]

Twój niepokój jest nieuzasadniony. Nie jest to równie¿ chwyt marketingowy-
Intel podaje suche dane techniczne. Obie ró¿nice wynikaj± z zastosowania
(lub nie) szyny QPI. LGA1366 jest starsz± podstawk±, wiêc posiada trochê
inn± architekturê. Aby to zrozumieæ wystarczy spojrzeæ na diagram.
http://i40.tinypic.com/ws48pi.jpg

Jak widaæ podstawka LGA1156 nie posiada mostka pó³nocnego, a kontroler
PCI-E jest zintegrowany w procesorze. Nie potrzeba jej wiêc magistrali o
du¿ej przepustowo¶ci jak± jest QPI. Do komunikacji z mostkiem po³udniowym
w obu podstawkach wystarczy szyna DMI 2.5 GT/s.

[...]

Je¿eli nie jest priorytetem niskie zu¿ycie energii (czego nie zrozumiem :))
mo¿na braæ pod uwagê równie¿ Phenoma.
W tych punktach AMD rozpisuje siê na temat oszczêdzania energii w³a¶nie.
Tzw. zaawansowane systemy oszczêdzania energii s± we wszystkich  nowoczesnych
procesorach obu producentów. Je¿eli jednak procesor pracuje na "wysokich
obrotach", ¿adne systemy mu nie pomog±. Liczy siê wtedy jak najmniejsze
oddawanie ciep³a.
Tutaj mo¿esz zobaczyæ jaka jest to ró¿nica: http://www.iurl.pl/?RlN1P

--
Wies³aW
Opera Mail

Data: 2010-04-05 22:23:19
Autor: Marek
Pytanie o procesor
W dniu 2010-04-05 14:51, Wies³aW pisze:
Twój niepokój jest nieuzasadniony. Nie jest to równie¿ chwyt marketingowy-
Intel podaje suche dane techniczne.(...)

Dziêki za precyzyjne wyja¶nienie sprawy. :-) O to mi w³a¶nie chodzi³o. Nie analizujê zaganieñ uk³adowych a¿ do chwili kiedy kupujê jaki¶ sprzêt. Wiêc nie ma co siê zastanawiaæ i wezmê 860tkê.

Je¿eli nie jest priorytetem niskie zu¿ycie energii (czego nie zrozumiem :))

Samo zu¿ycie nie - jednak¿e cisza tak :-D Je¶li procesor ¿re du¿o energii, to k³opot bêdzie z zastosowaniem radiatora z du¿ym wiatrakiem bo musi byæ ogromny dla 140W. Dla 95W radiator spokojnie zmie¶ci siê w 20cm szeroko¶ci obudowie. Mam tu na my¶li co¶ w rodzaju Arctic Cooling Extreme, który dla 95W procesora nie powinien g³o¶niej pracowaæ ni¿ 28dB.

Data: 2010-04-02 11:31:09
Autor: Arkadiusz Stopa
Pytanie o procesor
[...]

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Może było to prawdą w przypadku wcześniejszych konstrukcji (core 2 duo),
wentylator w i7 jest tragiczny, znacznie głośniejszy niż starsze intele.
Przez większość czasu kręci 2000-2500 obr/min i nie da się przy nim
spokojnie pracować.
Jeśli zależy Ci na cichym komputerze, to od razu do ceny zestawu
dolicz porządny radiator. Ja zamontowałem Scythe Ninja, który daje
radę chłodzić i7 nawet z niskoobrotowym wentylatorem. U mnie
12-cm wentylator kręci się standardowo na ok. 800 obr/min, dzięki
czemu w ogóle go nie słychać. Dyski twarde są głośniejsze.

--

Pozdrawiam serdecznie

Arkadiusz Stopa

<stopa małpka post kropka pl> tel. 0897633408
Mała Galeria Makrofotografii: www.stopa.cso.pl

Data: 2010-04-03 23:14:29
Autor: Marek
Pytanie o procesor
W dniu 2010-04-02 11:31, Arkadiusz Stopa pisze:

Jeśli zależy Ci na cichym komputerze, to od razu do ceny zestawu
dolicz porządny radiator. Ja zamontowałem Scythe Ninja, który daje
radę chłodzić i7 nawet z niskoobrotowym wentylatorem.

Ja piep... :-0 Co za wieżowiec! Wentylator - masz na myśli ten w obudowie? Na radiatorze niczego nie ma?

Poziom hałasu jest istotny dla mnie. Będę musiał pomyśleć o podobnym rozwiązaniu. Szeroka obudowa będzie potrzebna... Jaki masz procesor? 930tka czerpie 130W. Jeśli masz 860tkę to tylko 95W. Nie wiem czy przy 130W możliwy jest do zastosowania taki układ chłodzący...

Data: 2010-04-04 21:27:41
Autor: Arkadiusz Stopa
Pytanie o procesor
Ja piep... :-0 Co za wieżowiec! Wentylator - masz na myśli ten w obudowie? Na radiatorze niczego nie ma?
-- -- -- -- -- -- -- -- --
No nie, aż taki dobry to on nie jest. Na radiatorze mam wentylator
12 cm, dokładnie ten:
http://www.allegro.pl/item972869407_aab_cooling_super_silent_fan_12_cichy_wydajny_13db.html
ale nie włączam mu pełnych obrotów. Obudowa jest oczywiście
dość dobrze wentylowana, choć bez przesady. Tu zastosowałem
również niskoobrotowe wentylatory.

[...]
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Mam i920, więc 130 W. Jak miałem Athlona biorącego 89 W to wystarczał
wentylator z przodu obudowy zamontowany na wysokości radiatora i
dmuchajÄ…cy w jego kierunku.

Data: 2010-04-04 21:36:18
Autor: Czarek
Pytanie o procesor
W dniu 2010-04-04 21:27, Arkadiusz Stopa napisa³/a:
No nie, a¿ taki dobry to on nie jest. Na radiatorze mam wentylator
12 cm, dok³adnie ten:
http://www.allegro.pl/item972869407_aab_cooling_super_silent_fan_12_cichy_wydajny_13db.html

Przy okazji, skoro masz ten wentylator to mo¿e wyja¶nisz mi co znaczy opis na aukcji:

"Podczas przeprowadzonego testu, w którym pod³±czono zasilanie do ³o¿yska, zosta³ zmierzony pr±d przechodz±cy przez ³o¿ysko:

a) w przypadku pod³aczenia ³o¿ysk ¶li¿gowych odczytano napiêcie: 3V
b) w przypadku pod³±czenia ³o¿ysk AFDB odczytano napiêcie: 0,02V
Powy¿szy test jednoznacznie potwierdza, i¿ dla ³o¿ysk AFDB:
*nie wystêpuje kontakt
*prawie ca³kowity brak przep³ywaj±cego pr±du"

Od dawna mnie to ciekawi co on ma na my¶li ;-)

--
Cz.

Data: 2010-04-04 22:13:22
Autor: JoteR
Pytanie o procesor
"Czarek" napisa³:

[...]

Ten temat by³ wa³kowany w zesz³ym roku na apa ;-)
(w±tek pt "wentylator a¿ tak kiepski?" z kwietnia 2009 r.)

JoteR

Data: 2010-04-04 22:18:12
Autor: Czarek
Pytanie o procesor
W dniu 2010-04-04 22:13, JoteR napisa³/a:

Ten temat by³ wa³kowany w zesz³ym roku na apa ;-)
(w±tek pt "wentylator a¿ tak kiepski?" z kwietnia 2009 r.)

Dziêki, zaraz poszukam, bo jako¶ wtedy nie "rzuci³ mi siê w oczy"

--
Cz.

Data: 2010-04-04 22:57:58
Autor: Arkadiusz Stopa
Pytanie o procesor
[...]

-- -- -- -- -- -- --
Chodzi³o zapewne o udowodnienie, ¿e o¶ nie ma fizycznego kontaktu
z tulej± ³o¿yska. Proponujê nie przejmowaæ siê tymi bzdurami w opisie.

--

Pozdrawiam serdecznie

Arkadiusz Stopa

<stopa ma³pka post kropka pl> tel. 0897633408
Ma³a Galeria Makrofotografii: www.stopa.cso.pl

Data: 2010-04-04 23:23:36
Autor: Czarek
Pytanie o procesor
W dniu 2010-04-04 22:57, Arkadiusz Stopa napisa³/a:

-- -- -- -- -- -- --
Chodzi³o zapewne o udowodnienie, ¿e o¶ nie ma fizycznego kontaktu
z tulej± ³o¿yska. Proponujê nie przejmowaæ siê tymi bzdurami w opisie.

Nie przejmowa³em. Tym opisem udowodni³ mi,¿e nie ma pojêcia o czym pisze.
Ten opis by³ pisany (lub t³umaczony ze ¼ród³a) przez laika z my¶l± o jeszcze wiêkszych
laikach komputerowych/elektrycznych. Typowy marketingowy be³kot, a pytanie zada³em tu bo by³em ciekawy co Wy o tym my¶licie.

--
Cz.

Data: 2010-04-05 10:30:26
Autor: Marek
Pytanie o procesor
W dniu 2010-04-04 21:27, Arkadiusz Stopa pisze:
ale nie włączam mu pełnych obrotów. Obudowa jest oczywiście
dość dobrze wentylowana, choć bez przesady. Tu zastosowałem
również niskoobrotowe wentylatory.

Wnioskuję, że ręcznie sterujesz obrotami. Czy orientujesz się w płytach głównych Gigabyte'a odnośnie supportu dla niskoobrotowych wentylatorów? Czy da się zastosować automatykę sterowania takimi wentylatorami? Od dawna stosuję takie rozwiązania - są bardzo skuteczne jeśli chodzi o redukcję hałasu. Jeśli da się to przenieść na i tak ciche wiatraki, to byłoby idealnie.

Data: 2010-04-05 13:53:08
Autor: Arkadiusz Stopa
Pytanie o procesor

Użytkownik "Marek" <marek1967@spam.interia.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hpc751$57i$1@news.net.icm.edu.pl...
[...]

-- -- -- -- -- -- -- -
Może nie tyle steruję, co wstawiłem prosty regulatorek i ustawiłem
obroty na poziomie 800/min. Dokładniej to ustawiałem maksymalne,
przy których nie słyszałem szumu powietrza. Potem tylko zapuściłem
na trochę prime95 by sprawdzić, czy się nie przegrzewa.

[...]
Pierwszy raz słyszę, żeby płycie robiło różnicę czy wentylator jest
nisko czy wysokoobrotowy. To nie ma znaczenia. Jaki wstawisz,
takim zakręci. Ważne, by radiator dał radę schłodzić twój procesor
przy zastosowanym wentylu.
Mam płytę Asus P6T, która potrafi wprawdzie sterować wentylatorem
procesora, ale tylko w trybie PWM. Nie steruje więc zastosowanym u
mnie wentylatorem, dlatego zastosowałem dodatkowy regulator.

Data: 2010-04-05 22:41:13
Autor: Marek
Pytanie o procesor
W dniu 2010-04-05 13:53, Arkadiusz Stopa pisze:

[...]

Niestety tak było a może i jest, że robi to zasadniczą różnicę. Otóż niektóre płyty główne traktowały wentylatory <1000 obrotów jako zatarte i natychmiast wyłączały komputer. Inne włączały alarm. Jeszcze inne nie potrafiły regulować ich prędkością obrotową.

Mam płytę Asus P6T, która potrafi wprawdzie sterować wentylatorem
procesora, ale tylko w trybie PWM. Nie steruje więc zastosowanym u
mnie wentylatorem, dlatego zastosowałem dodatkowy regulator.

Dziękuję za cenne informacje :-)

Pytanie o procesor