Pytanie o samoloty wielo¶mig³owe.

Data: 2009-03-23 21:53:14
Autor: Sqeeb
Pytanie o samoloty wielo¶mig³owe.
Witam.
W samolotch jedno¶mig³owych ¶mig³o obracaj±ce siê w lewo powoduje, ¿e
maszyna chêtniej siê przechyla na lewe skrzyd³o, przy starcie mo¿e
nast±piæ znoszenie na lew± czê¶æ pasa i takie tam. A jak to wygl±da
w maszynach wielosilnikowych? Je¿eli mia³y np. 2 silniki to ¶mig³o
jednego krêci³o siê w lewo drugie w prawo? Czy nie by³o 'tak fajnie'?

Z góry dziêkujê za odpowiedzi.

--
Pozdrawiam,
Sqeeb

Data: 2009-03-23 22:04:31
Autor:
Pytanie o samoloty wielo¶mig³owe.
Link do strony z wyja¶nieniem zjawiska:

http://en.wikipedia.org/wiki/Critical_engine

Data: 2009-03-23 22:16:32
Autor: Delfino Delphis
Sqeeb wrote:
 A jak to wygl±da
w maszynach wielosilnikowych? Je¿eli mia³y np. 2 silniki to ¶mig³o
jednego krêci³o siê w lewo drugie w prawo? Czy nie by³o 'tak fajnie'?

Dok³adnie tak siê robi. W samolotach wielosilnikowych ¶mig³a krêc± siê w przeciwnych kierunkach.

Ciekaw jestem jak to jest z ³opatami sprê¿arek w silnikach odrzutowych. Podejrzewam, ¿e krêc± siê w jednym kierunku, bo po prostu s± identyczne, a moment pêdu daj± ¿aden i tak.

Data: 2009-03-23 21:58:51
Autor:
Pytanie o samoloty wielo¶mig³owe.
Delfino Delphis <DelfinoD@wytnij.op.pl> napisa³(a):
Sqeeb wrote:
> [...]

Ciekaw jestem jak to jest z ³opatami sprê¿arek w silnikach odrzutowych. Podejrzewam, ¿e krêc± siê w jednym kierunku, bo po prostu s± identyczne, a moment pêdu daj± ¿aden i tak.

No niestety nie dok³adnie tak siê to robi. W zdecydowanej wiêkszo¶ci samolotów
¶mig³owych dwusilnikowych ¶mig³a krêc± siê w t± sam± stronê. Dla pilot
oczywi¶cie lepiej by by³o aby krêci³y siê w przeciwnych, ale ekonomia robi
swoje (produkuje siê tylko jeden silnik). Popularna u nas Mewa, czyli Piper
Seneca jest wyj±tkowa pod tym wzglêdem. Z tego powodu nie ma ona silnika
krytycznego. W wiêkszo¶ci dwusilników silnikiem krytycznym jest ten, który w
czasie awarii wywo³a wiêksze skutki dla zachowania kierunku lotu, a to zale¿y
od tego w któr± stronê obracaj± siê ¶mig³a.

Nieco inaczej ni¿ piszesz jest te¿ w silnikach odrzutowych, a konkretnie w
turbowentylatorowych, które s± obecnie najczê¶ciej stosowane w lotnictwie
cywilnym. Sprê¿arki rzeczywi¶cie nie daj± ci±gu, ale za to wentylator (to
wielkie z przodu) daje tak z 80 %.

Pytanie o samoloty wielo¶mig³owe.