Data: 2009-03-23 21:53:14 | |
Autor: Sqeeb | |
Pytanie o samoloty wielo¶mig³owe. | |
Witam.
W samolotch jedno¶mig³owych ¶mig³o obracaj±ce siê w lewo powoduje, ¿e maszyna chêtniej siê przechyla na lewe skrzyd³o, przy starcie mo¿e nast±piæ znoszenie na lew± czê¶æ pasa i takie tam. A jak to wygl±da w maszynach wielosilnikowych? Je¿eli mia³y np. 2 silniki to ¶mig³o jednego krêci³o siê w lewo drugie w prawo? Czy nie by³o 'tak fajnie'? Z góry dziêkujê za odpowiedzi. -- Pozdrawiam, Sqeeb |
|
Data: 2009-03-23 22:04:31 | |
Autor: | |
Pytanie o samoloty wielo¶mig³owe. | |
Data: 2009-03-23 22:16:32 | |
Autor: Delfino Delphis | |
Pytanie o samoloty wielo¶mig³owe. | |
Sqeeb wrote:
A jak to wygl±da Dok³adnie tak siê robi. W samolotach wielosilnikowych ¶mig³a krêc± siê w przeciwnych kierunkach. Ciekaw jestem jak to jest z ³opatami sprê¿arek w silnikach odrzutowych. Podejrzewam, ¿e krêc± siê w jednym kierunku, bo po prostu s± identyczne, a moment pêdu daj± ¿aden i tak. |
|
Data: 2009-03-23 21:58:51 | |
Autor: | |
Pytanie o samoloty wielo¶mig³owe. | |
Delfino Delphis <DelfinoD@wytnij.op.pl> napisa³(a):
Sqeeb wrote: No niestety nie dok³adnie tak siê to robi. W zdecydowanej wiêkszo¶ci samolotów ¶mig³owych dwusilnikowych ¶mig³a krêc± siê w t± sam± stronê. Dla pilot oczywi¶cie lepiej by by³o aby krêci³y siê w przeciwnych, ale ekonomia robi swoje (produkuje siê tylko jeden silnik). Popularna u nas Mewa, czyli Piper Seneca jest wyj±tkowa pod tym wzglêdem. Z tego powodu nie ma ona silnika krytycznego. W wiêkszo¶ci dwusilników silnikiem krytycznym jest ten, który w czasie awarii wywo³a wiêksze skutki dla zachowania kierunku lotu, a to zale¿y od tego w któr± stronê obracaj± siê ¶mig³a. Nieco inaczej ni¿ piszesz jest te¿ w silnikach odrzutowych, a konkretnie w turbowentylatorowych, które s± obecnie najczê¶ciej stosowane w lotnictwie cywilnym. Sprê¿arki rzeczywi¶cie nie daj± ci±gu, ale za to wentylator (to wielkie z przodu) daje tak z 80 %. Pozdrawiam -- |
|