Data: 2014-07-09 21:36:24 | |
Autor: Marek | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
No wi臋c za艂apa艂em bakcyla rowerowego. Nawet pomimo du偶ego zwi臋kszenia ryzyka uraz贸w zaopatrzy艂em rower w SPD. Nie wiem czy m膮drze zrobi艂em, mam spore w膮tpliwo艣ci, ale zainwestowa艂em i tak je偶d偶臋. Ju偶 zauwa偶am korzy艣ci.
Temat dotyczy roweru typu cross (Unibike Xenon). Ot贸偶 mamy drog臋 le艣n膮, g贸rka. Najwygodniej podje偶d偶a膰 pod ni膮 na stojaka ale wtedy tylne ko艂o si臋 艣lizga strasznie bo doci膮偶am bardziej prz贸d. Tak, wiem - nale偶y doci膮偶y膰 tylne ko艂o. Niestety nie wo偶臋 worka piasku ze sob膮 :-) Pomaga gdy usi膮d臋 zamiast jecha膰 na stojaka - jednak偶e p艂uca wypluj臋 w po艂owie g贸rki. Widzia艂em, 偶e ch艂opaki na MTB obni偶ali siode艂ko do zera aby nie przeszkadza艂o zyskuj膮c swobod臋 w ustawianiu 艣rodka ci臋偶ko艣ci. To jednak odpada. Czy jest jeszcze jaka艣 technika, kt贸r膮 m贸g艂bym zastosowa膰? -- Pozdrawiam Marek |
|
Data: 2014-07-09 19:59:37 | |
Autor: Rafa艂 Grzelak | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
Marek wrote:
Czy jest jeszcze jaka艣 technika, Ja czasem robie tak: podczas podjazdu podciagnij kierownice do siebie jakbys chcial ja wyjac z ramy. To powinno docisnac nieco tylne kolo, bo os obrotu roweru bedzie na supporcie. Obnizanie siodelka to raczej do zjazdow. Przy dluzszym podjezdzie trzeba czasem usiasc. -- Pozdrawiam, Rafa艂. rg[na]skrzynka[kropka]pl |
|
Data: 2014-07-09 23:17:17 | |
Autor: Witek Jakubowski | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
W dniu 2014-07-09 21:36, Marek pisze:
No wi臋c za艂apa艂em bakcyla rowerowego. Nawet pomimo du偶ego zwi臋kszeniahttp://porady.bikeboard.pl/artykuly,pokaz,baba-radzi-podjazdy Pozdrowienia Witek |
|
Data: 2014-07-10 13:56:30 | |
Autor: Marek | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
W dniu 2014-07-09 23:17, Witek Jakubowski pisze:
http://porady.bikeboard.pl/artykuly,pokaz,baba-radzi-podjazdy Dzi臋kuj臋 za link. Swoj膮 drog膮 zawiera on porady zgodne z moimi ... powiedzmy przeczuciami, a b臋d膮ce wbrew temu co radz膮 inne artyku艂y na temat techniki jazdy. Chodzi mi o sformu艂owania, 偶e nale偶y balansowa膰 cia艂em (w/g innych 藕r贸de艂: tracimy niepotrzebnie energi臋) oraz 偶e w SPD nie powinno si臋 "ci膮gn膮膰" bo to wysoce niewskazane (w/g innych: mi臋艣nie s膮 niedostosowane do tego rodzaju ruchu). Tymczasem w MTB nie (bo tam najwi臋cej g贸rek si臋 pokonuje) przypatrywa艂em si臋 technice zawodnik贸w i szczerze m贸wi膮c i balansowanie i ci膮gni臋cie wyst臋puje powszechnie. -- Pozdrawiam Marek |
|
Data: 2014-07-10 11:06:44 | |
Autor: 666 | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
Sporo zale偶y od d艂ugo艣ci ramy.
Na jednym rowerze GF z ram膮 kr贸tk膮 podje偶d偶anie (i zje偶d偶anie) to masakra, stajesz na tylnym kole (lub lecisz przez kierownic臋). Na innym GF z ram膮 d艂ug膮 Genesis sama przyjemno艣膰. |
|
Data: 2014-07-10 13:52:19 | |
Autor: Dariusz K. dziak | |
Pytanie o technik jazdy | |
U縴tkownik Marek napisa:
No wi阠 za砤pa砮m bakcyla rowerowego. Nawet pomimo du縠go zwi阫szenia Nie doci笨aj ty硊. Na buksowanie tylnego ko砤 marnujesz sporo energii - ale zachowujesz sterowno舵 z doci笨onym przodem. Jak doci笨ysz ty a odci笨ysz prz骴 to przednie ko硂 w ko馽u stanie ci w poprzek kierunku jazdy, wytworzy opory niemo縧iwe do pokonania i na tym piaszczystym podje糳zie staniesz. A jak staniesz w piachu pod g髍 - to nie ma takiego prawa fizyki, 縠by ponownie ruszy. Pchasz rower a na szczyt. -- Darek |
|
Data: 2014-07-10 14:00:22 | |
Autor: Marek | |
Pytanie o technik jazdy | |
W dniu 2014-07-10 13:52, "Dariusz K. dziak" pisze:
Nie doci笨aj ty硊. Na buksowanie tylnego ko砤 marnujesz sporo energii - W przypadku gdy piach nie jest sypki, to podobnie post阷ujemy? -- Pozdrawiam Marek |
|
Data: 2014-07-10 19:37:35 | |
Autor: 666 | |
Pytanie o technik jazdy | |
Za丑 szersz opon z ostrzejszym bie縩ikiem.
-- -- - gdy piach |
|
Data: 2014-07-10 20:21:47 | |
Autor: Marek | |
Pytanie o technik jazdy | |
W dniu 2014-07-10 19:37, 666 pisze:
Za丑 szersz opon z ostrzejszym bie縩ikiem. A tak nie chcia砨ym post阷owa - wola砨ym (je秎i si da) technik jazdy poprawi efekt. Niedawno rower zmienia砮m aby m骳 je糳zi szybciej a bie縩ik ostry b阣zie mnie spowalnia na asfalcie. Je秎i si nie da nic wi阠ej wycisn辨 - trudno, niech tak zostanie. -- Pozdrawiam Marek |
|
Data: 2014-07-10 20:53:46 | |
Autor: Dariusz K. dziak | |
Pytanie o technik jazdy | |
U縴tkownik 666 napisa:
Za丑 szersz opon z ostrzejszym bie縩ikiem. I wcze秐iej natnij si na opory w sypkim piachu... A zr骲cie sobie od razu rower g眘iennicowy! -- darek |
|
Data: 2014-07-11 09:09:07 | |
Autor: rmikke | |
Pytanie o technik jazdy | |
W dniu czwartek, 10 lipca 2014 20:53:46 UTC+2 u縴tkownik Dariusz K. dziak napisa:
U縴tkownik 666 napisa: http://goo.gl/X3OSDa |
|
Data: 2014-07-11 07:35:47 | |
Autor: Micha矴 | |
Pytanie o technik jazdy | |
666 pisze:
Za丑 szersz opon z ostrzejszym bie縩ikiem.oczywicie, 2 wozy serwisowe jad mi w terenie za plecami -- - Ta wiadomo舵 e-mail jest wolna od wirus體 i z硂秎iwego oprogramowania, poniewa ochrona avast! Antivirus jest aktywna. http://www.avast.com |
|
Data: 2014-07-11 08:44:38 | |
Autor: coaster | |
Pytanie o technik jazdy | |
W dniu 2014-07-10 14:00, Marek pisze:
W dniu 2014-07-10 13:52, "Dariusz K. dziak" pisze: Jak piach jest "staly" nie "sypki" to nie jest juz piachem... ;-) -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2014-07-14 12:12:22 | |
Autor: Remigiusz Zukowski | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
Ja bardzo lubi臋 strome g贸rskie podjazdy, tutaj przyk艂adowy filmik z pokonywania podjazdu o 艣rednim nachyleniu 26,5 %
https://www.youtube.com/watch?v=FtjZYlwx0lw co do techniki to uwa偶am 偶e nie ma sensu wstawa膰, raz 偶e jest mniejsze obci膮偶enie tylnego ko艂a a dwa, 偶e peda艂uj膮c na stoj膮co moment nap臋dowy jest bardziej pulsuj膮cy i du偶o 艂atwiej zerwa膰 kontakt z pod艂o偶em. Na podje藕dzie asfaltowym wstawanie i jeszcze pomaganie sobie r臋kami (doci膮ganie kierownicy) jest oczywi艣cie OK ale nie na kiepskim pod艂o偶u typu ziemia czy chocia偶by zbity 艣nieg. Wi臋c ja wje偶d偶am siedz膮c ale k艂ad臋 si臋 nisko, tak nisko 偶e mog臋 niemal偶e odgry藕膰 licznik z kierownicy :) Staram si臋 peda艂owa膰 maksymalnie p艂ynnie, 偶eby nie dopu艣ci膰 do chwilowego wzrostu momentu obrotowego i buksowania. Kadencja wysoka gdy偶 to pozwala zachowa膰 p艂ynno艣膰 momentu. Na brak tchu nie ma rady - trzeba wi臋cej trenowa膰. Albo przyjrze膰 si臋 podjazdowi i zacz膮膰 go spokojnie 偶eby starczy艂o si艂. Ja je偶d偶臋 z pulsometrem i pozwala mi to jako tako oszacowa膰 czy i ile wytrzymam danym tempem. Na przyk艂ad wi臋cej ni偶 170 nie utrzymam d艂u偶ej ni偶 kilka minut. Piszesz 偶e je藕dzisz na trekkingu, w por贸wnaniu z mtb s膮dz臋 偶e masz du偶膮 r贸偶nic臋 w prze艂o偶eniach bo zapewne z przodu masz najmniejsz膮 tarcz臋 28, z ty艂u najwi臋ksza pewnie 30 a do tego odrobin臋 wi臋ksze ko艂a. Ja mam z przodu najmniejsz膮 20, z ty艂u najwi臋ksz膮 36 no i mniejsze ko艂o, opona 2.5 cala i obni偶one ci艣nienie. To du偶o pomaga w pokonywaniu bardzo stromych podjazd贸w ale wymaga dba艂o艣ci o technik臋 i p艂ynne peda艂owanie, bo przy tym prze艂o偶eniu deptaj膮c "na pa艂臋" tylne ko艂o zrywa si臋 nawet przy je藕dzie po poziomej powierzchni. pozdrawiam Remigiusz |
|
Data: 2014-07-14 12:45:03 | |
Autor: cytawa | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
Remigiusz Zukowski pisze:
z ty艂u najwi臋ksza pewnie 30 a do tego odrobin臋 wi臋ksze ko艂a. Ja mam z mam watpliwosci czy az tak male przelozenie ma sens. Toz to wychodzi okolo 1 m drogi na obrot korby. Szybciej by sie dalo wejsc na piechote. Ponadto przy 20 zebach z przodu i przy masie rowerzysty 80 kg lancuch przenosi sily rzedu nawet 3500N. Masakra dla sprzetu.. Jan Cytawa |
|
Data: 2014-07-14 13:07:03 | |
Autor: Remigiusz Zukowski | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
W dniu 2014-07-14 12:45, cytawa pisze:
mam watpliwosci czy az tak male przelozenie ma sens. Toz to wychodzi Hehe, uwierz b膮d藕 nie ale ja wa偶臋 97 kg, do tego ubranie, plecak z gratami wod膮 itd i wychodzi ponad st贸wa. Je偶d偶臋 ju偶 tak cztery lata, kaseta i 艂a艅cuch co rok id膮 do wymiany, ma艂a z臋batka z korby co dwa (pomaga delikatny szlif), rocznie robi臋 niedu偶o bo oko艂o 2500-3000 km ale ci臋偶ko w g贸rach tak偶e w zimie. Jedyne co mi si臋 rozlecia艂o to ma艂a customowa z臋batka 21 od obecnego trybo.pl ale to by艂 wtedy w zasadzie prototyp. Mi takie prze艂o偶enie pasuje, oczywi艣cie tylne 36 jest na najstromsze podjazdy, sporo wa偶臋 i na podjazdach mocno to czuj臋 no i gustuj臋 w je藕dzie zamiast chodzenia a z gustami si臋 nie dyskutuje. Zreszt膮 i tak wyje偶d偶am szybciej ni偶 wi臋kszo艣膰 turyst贸w, cho膰 przy d艂ugich podjazdach nie jest to du偶a r贸偶nica, tutaj np. zimowy podjazd pod szczyt 艢nie偶nika: https://www.youtube.com/watch?v=7ark68tDWlE i to przy chyba mojej rekordowej masie z pewno艣ci膮 wtedy ponad 120 kg (ja + graty + rower). pozdrawiam Remigiusz |
|
Data: 2014-07-14 14:00:05 | |
Autor: coaster | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
W dniu 2014-07-14 13:07, Remigiusz Zukowski pisze:
W dniu 2014-07-14 12:45, cytawa pisze: Hmm, co to jest "stromszy"? :-P -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2014-07-14 14:58:07 | |
Autor: cytawa | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
W dniu 2014-07-14 13:07, Remigiusz Zukowski pisze:
Mi takie prze艂o偶enie pasuje, oczywi艣cie tylne 36 jest na najstromsze jesli uzywasz duzych trybow z tylu to bardzo dobrze. To zmniejsza zuzycie. Tylko takie przelozenie jak masz daje wieksze mozliwosci. I gdybys na sile probowal wjezdzac na stromizny rzedu 20 stopni to wtedy takie duze sily wystepuja. Widzialem bebenki po takich probach i sam przestalem sie silowac. Zreszta pod tak stromizny nie da sie praktycznie wjechac. Kazdy najmniejszy poslizg kola powoduje, ze sie staje w miejscu. Jan Cytawa |
|
Data: 2014-07-14 17:48:18 | |
Autor: Remigiusz Zukowski | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
W dniu 2014-07-14 14:58, cytawa pisze:
Widzialem bebenki po takich probach i sam By艂bym zapomnia艂 co do b臋benk贸w, moje tylne ko艂o jest na pia艣cie Dartmoor X-Force i ma ju偶 prawie 5 lat. Po trzech latach zajecha艂em oryginalny b臋benek, objawia艂o si臋 to 偶e chrobota艂 przy je藕dzie bez peda艂owania, zaci膮ga艂 艂a艅cuch a przesmarowywanie oraz zmiana podk艂adek nie pomaga艂y. B臋benek wymieni艂em, obecnie ma ju偶 2 lata, sprawuje si臋 lepiej ale te偶 ju偶 zaczyna powoli szwankowa膰. Ale 偶aden z nich nigdy mi nie pu艣ci艂, szwankowa艂y tylko w funkcji wolnobiegu. Trudno, doliczam to do koszt贸w eksploatacji. Przy okazji jeszcze jedna uwaga, przy tak du偶ym prze艂o偶eniu (prz贸d 20, ty艂 36) bywa wyczuwalne i czasami irytuj膮ce przy ruszaniu jest to 偶e b臋benek ma te kilkana艣cie punkt贸w w kt贸rych "za艂apuje". Po prostu luz na korbie jest du偶y. pozdrawiam Remigiusz |
|
Data: 2014-07-15 08:11:26 | |
Autor: cytawa | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
Remigiusz Zukowski pisze:
Dartmoor X-Force i ma ju偶 prawie 5 lat. Po trzech latach zajecha艂em Wlasnie o to mi chodzilo. To te potworne sily wgniataja pieski w korpus i bebenek chrobocze. Jeden bebenek tak mi polecial przy wjezdzaniu na ponad20stopniowy podjazd. To bylo raptem ze 25 metrow i nie za kazdym razem udawalo mi sie tam wjechac. W koncu zaczelo sie chrobotanie. Takie miekkie przelozenia kusza by sie silowac a wytrzymalosc materialu ma swoje granice. Jan Cytawa |
|
Data: 2014-07-15 08:39:52 | |
Autor: coaster | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
W dniu 2014-07-15 08:11, cytawa pisze:
Remigiusz Zukowski pisze: Na marginesie obciazen napedu - dawny "angielski" nie "sunturowy" Sturmey-Archer zalecal, zeby tylna zebatka w piastach wielobiegowych nie byla wieksza niz 22t (przy patelni 46t). Przy wiekszej ilosci zebow - miekszych przelozeniach, istnialo duze prawdopodobienstwo zmielenia wnetrznosci piasty przy duzym obciazeniu. "[...] as Frank Berto once said 鈥減resumably, the hub would grind itself into pieces the size of tooth fillings鈥.[...]". Powyzsze problemy uniemozliwialy zaistnie piast S-A na rynku rowerow gorskich co miedzy innymi przyczynilo sie do upadku firmy: "[...] Mountain biking needed these lower gears, especially since honking was not possible. Think about it: you couldn鈥檛 use ultra-low gears but you also couldn鈥檛 stand up to pedal. This effectively shut S-A gears out of mountain biking, limiting them to road use.[...]" http://hadland.wordpress.com/2012/07/02/elegy-for-sturmey-archer/ -- PoZdR ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ "As a rule," said Holmes, "the more bizarre a thing is the less mysterious it proves to be" Sir Artur Conan Doyle, The Red-Headed League ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ |
|
Data: 2014-07-22 16:38:04 | |
Autor: 666 | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
Co to jest "b臋benek"?
-- -- - Po trzech latach zajecha艂em oryginalny b臋benek, objawia艂o si臋 to 偶e chrobota艂 przy je藕dzie bez peda艂owania, zaci膮ga艂 艂a艅cuch a przesmarowywanie oraz zmiana podk艂adek nie pomaga艂y. |
|
Data: 2014-07-25 02:41:00 | |
Autor: __Maciek | |
Pytanie o technik jazdy | |
Tue, 22 Jul 2014 16:38:04 +0200 " 666" <j.666@gazeta.pl> napisa:
Co to jest "b阞enek"? Ten podzesp蟪 piasty kt髍y dzia砤 jako sprz阦硂 jednokierunkowe - jak peda硊jesz to nap阣za ko硂, ale jak ko硂 si kr阠i a z阞atka si nie kr阠i lub kr阠i si wolniej ni ko硂, to jej nie nap阣za. |
|
Data: 2014-07-14 17:59:28 | |
Autor: Dariusz K. dziak | |
Pytanie o technik jazdy | |
U縴tkownik Remigiusz Zukowski napisa:
Ja bardzo lubi strome g髍skie podjazdy, tutaj przyk砤dowy filmik z Peda硊j眂 z siode砶a u縴wasz niewielu tylko grup mi甓niowych - na stoj眂o mo縩a przez znacznie d硊縮zy czas rozwin辨 wi阫sz moc... -- Darek |
|
Data: 2014-07-15 12:32:57 | |
Autor: Marek | |
Pytanie o technik臋 jazdy | |
W dniu 2014-07-14 12:12, Remigiusz Zukowski pisze:
co do techniki to uwa偶am 偶e nie ma sensu wstawa膰, raz 偶e jest mniejsze ....co w艂a艣nie do艣wiadczam... Na Ma艂a dygresja :-) Na pocz膮tku roku mia艂em to samo przy 160. Z czasem troch臋 si臋 wyrobi艂em. Ostatnio gdy przed burz膮 zwiewa艂em, to z pulsem 170 przejecha艂em ze 20km. Owszem, le偶a艂em na kanapie z godzin臋 i by艂o mi wszystko jedno co si臋 wok贸艂 dzieje, ale da艂em rad臋 :-D Piszesz 偶e je藕dzisz na trekkingu, w por贸wnaniu z mtb s膮dz臋 偶e masz du偶膮 Tak, przesiad艂em si臋 z MTB, kt贸ry nie spe艂ni艂 moich oczekiwa艅. Na wybrze偶u (gdzie mieszkam) wi臋ksze zastosowanie ma styl bardziej trekkingowy mimo licznych podjazd贸w gruntowych (raczej ubitych). Ko艂a mam 28", blaty 48/36/26 a z ty艂u 11-34 (10 prze艂o偶e艅 - Deore XT). "Najmocniejszego" prze艂o偶enia jeszcze nigdy nie u偶ywa艂em. Ja mam z Wow, no tak, tego nie przeskocz臋. Zak艂adam 1.6 lub 1.75 i to nie terenowe lecz bardziej uniwersalne. Jedynie technik膮 musz臋 sobie regulowa膰 podjazdy. Opon nie chc臋 zmienia膰 na inny typ. Kompromis... -- Pozdrawiam Marek |