Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.

Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.

Data: 2019-01-31 11:35:50
Autor: T.
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie wtedy były)...
T.

Data: 2019-01-31 13:45:14
Autor: laisar
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie wtedy były)...


Obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=isch

Ruchome obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=vid

Data: 2019-02-02 11:42:31
Autor: Adam
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu 2019-01-31 o 22:45, laisar pisze:
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
wtedy były)...


Obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=isch

Ruchome obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=vid


Ale T. pytał nie o sprzęgło hydrokinetyczne, tylko sterowanie "kasetą".

Tutaj ja nie pomogę. Owszem, jeździłem i nadal jeżdżę automatami, też klasycznymi, ale niewiele przy nich robiłem. Tylko wymiany notorycznie pękających koszyczków w BMW.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-02-03 12:20:17
Autor: T.
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu 2019-02-02 o 11:42, Adam pisze:
W dniu 2019-01-31 o 22:45, laisar pisze:
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
wtedy były)...


Obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=isch

Ruchome obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=vid


Ale T. pytał nie o sprzęgło hydrokinetyczne, tylko sterowanie "kasetą".

Tutaj ja nie pomogę. Owszem, jeździłem i nadal jeżdżę automatami, też klasycznymi, ale niewiele przy nich robiłem. Tylko wymiany notorycznie pękających koszyczków w BMW.


Dokładnie - te filmy (część obejrzałem) pokazują działanie konwertera, ale tam jeszcze był mechanizm przełączania konwerterów - realizowany pewnie albo przez hydraulikę sterującą sprzęgłami albo nie wiem jak :-).

Tu jest współczesna skrzynia: https://moto.wp.pl/9g-tronic-nowa-9-biegowa-skrzynia-mercedesa-6068457100788865a

http://www.automat.com.pl/9-biegowa-automatyczna-skrzynia-zf-innowacja-2012-roku,3,2.html

Widziałem gdzieś przekrój starszej skrzyni - tam jest milion kanalików i zaworów, ale jak to działa?
Generalnie piszą, że za zmianę biegów odpowiadają przekładnie planetarne. Ale jest ich kilka - jak się je przełącza mechanicznie?

T.

Data: 2019-02-01 20:27:08
Autor: J.F.
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Dnia Thu, 31 Jan 2019 11:35:50 +0100, T. napisał(a):
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie wtedy były)...

A czemu nie ? Juz u Watta sterowal zaworami :-)
Ale akurat w tej czesci hydrokinetycznej to chyba zaworow nie bylo.

Trzeba by sie przeleciec do USA i poszukac w bibliotekach, bo u nas
bedzie trudno :-)


Sa jeszcze takie filmy szkoleniowe
https://www.youtube.com/watch?v=YKHeqHMye4k

https://www.youtube.com/watch?v=SrkzaQRDtuM
https://www.youtube.com/watch?v=9sPi7DEbyI0


P.S. cos nowego
https://youtu.be/u4kM67f_P3A

J.

Data: 2019-02-03 12:33:29
Autor: T.
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu 2019-02-01 o 20:27, J.F. pisze:
Dnia Thu, 31 Jan 2019 11:35:50 +0100, T. napisał(a):
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
wtedy były)...

A czemu nie ? Juz u Watta sterowal zaworami :-)
Ale akurat w tej czesci hydrokinetycznej to chyba zaworow nie bylo.

Trzeba by sie przeleciec do USA i poszukac w bibliotekach, bo u nas
bedzie trudno :-)


Sa jeszcze takie filmy szkoleniowe
https://www.youtube.com/watch?v=YKHeqHMye4k

https://www.youtube.com/watch?v=SrkzaQRDtuM
https://www.youtube.com/watch?v=9sPi7DEbyI0


P.S. cos nowego
https://youtu.be/u4kM67f_P3A

J.

Fajne te stare filmy - tłumaczą jak krowie na rowie. Amerykanie mieli łatwo... - z automatami. Ja w wojsku jeździłem (no - jechałem kilka razy) starem 66 z niesynchronizowaną skrzynią biegów. To był hardcore bez treningu... :-)
A mój komentarz do tego nowego filmu - ktoś musiał mieć łeb jak sagan wymyślając te wszystkie kanaliki...

T.

Data: 2019-02-03 13:39:08
Autor: J.F.
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Dnia Sun, 3 Feb 2019 12:33:29 +0100, T. napisał(a):
W dniu 2019-02-01 o 20:27, J.F. pisze:
Sa jeszcze takie filmy szkoleniowe
https://www.youtube.com/watch?v=YKHeqHMye4k

https://www.youtube.com/watch?v=SrkzaQRDtuM
https://www.youtube.com/watch?v=9sPi7DEbyI0

P.S. cos nowego
https://youtu.be/u4kM67f_P3A

Fajne te stare filmy - tłumaczą jak krowie na rowie.

No wiesz - musieli w wojsku miec mechanikow, ktorzy to obsluza i
naprawia.

Amerykanie mieli łatwo... - z automatami. Ja w wojsku jeździłem (no - jechałem kilka razy) starem 66 z niesynchronizowaną skrzynią biegów. To był hardcore bez treningu... :-)

Ale czy skrzynia to wytrzymala ?

Bo ciekawe - automat lepszy technicznie, czy automaty mieli lepiej
opanowane, czy w koncu potrzebowali kierowcow, o co w USA latwo, ale
biegow zmieniac nie umieja.

A mój komentarz do tego nowego filmu - ktoś musiał mieć łeb jak sagan wymyślając te wszystkie kanaliki...

Byc moze latwiejsze niz sie wydaje.

J.

Data: 2019-02-03 13:42:26
Autor: yabba
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu 03-02-2019 o 12:33, T. pisze:
W dniu 2019-02-01 o 20:27, J.F. pisze:
Dnia Thu, 31 Jan 2019 11:35:50 +0100, T. napisał(a):
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
wtedy były)...

A czemu nie ? Juz u Watta sterowal zaworami :-)
Ale akurat w tej czesci hydrokinetycznej to chyba zaworow nie bylo.

Trzeba by sie przeleciec do USA i poszukac w bibliotekach, bo u nas
bedzie trudno :-)


Sa jeszcze takie filmy szkoleniowe
https://www.youtube.com/watch?v=YKHeqHMye4k

https://www.youtube.com/watch?v=SrkzaQRDtuM
https://www.youtube.com/watch?v=9sPi7DEbyI0


P.S. cos nowego
https://youtu.be/u4kM67f_P3A

J.

Fajne te stare filmy - tłumaczą jak krowie na rowie. Amerykanie mieli łatwo... - z automatami. Ja w wojsku jeździłem (no - jechałem kilka razy) starem 66 z niesynchronizowaną skrzynią biegów. To był hardcore bez treningu... :-)

I tu cię zadziwię. Amerykanie mieli automaty od dawna, ale tylko w osobówkach. W ciężarówkach pozostali w większości na etapie skrzyń manualnych niesynchronizowanych. Obejrzyj na YT filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=dickqE-zEmE
https://www.youtube.com/watch?v=VQMTYoFeRcM

Star 66 to pikuś a nie hardcore.
https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g

I teraz ciekawostka o Starach. Z tego co zauważyłem, to Stary 266 terenowe 266 miały w standardzie skrzynię synchronizowaną, a Stary 200 cywilne skrzynię bez synchronizacji. Ale można było zrobić "swapa". :)


yabba

Data: 2019-02-03 15:16:11
Autor: T.
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu 2019-02-03 o 13:42, yabba pisze:
W dniu 03-02-2019 o 12:33, T. pisze:
W dniu 2019-02-01 o 20:27, J.F. pisze:
Dnia Thu, 31 Jan 2019 11:35:50 +0100, T. napisał(a):
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
wtedy były)...

A czemu nie ? Juz u Watta sterowal zaworami :-)
Ale akurat w tej czesci hydrokinetycznej to chyba zaworow nie bylo.

Trzeba by sie przeleciec do USA i poszukac w bibliotekach, bo u nas
bedzie trudno :-)


Sa jeszcze takie filmy szkoleniowe
https://www.youtube.com/watch?v=YKHeqHMye4k

https://www.youtube.com/watch?v=SrkzaQRDtuM
https://www.youtube.com/watch?v=9sPi7DEbyI0


P.S. cos nowego
https://youtu.be/u4kM67f_P3A

J.

Fajne te stare filmy - tłumaczą jak krowie na rowie. Amerykanie mieli łatwo... - z automatami. Ja w wojsku jeździłem (no - jechałem kilka razy) starem 66 z niesynchronizowaną skrzynią biegów. To był hardcore bez treningu... :-)

I tu cię zadziwię. Amerykanie mieli automaty od dawna, ale tylko w osobówkach. W ciężarówkach pozostali w większości na etapie skrzyń manualnych niesynchronizowanych. Obejrzyj na YT filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=dickqE-zEmE
https://www.youtube.com/watch?v=VQMTYoFeRcM

Star 66 to pikuś a nie hardcore.
https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g

I teraz ciekawostka o Starach. Z tego co zauważyłem, to Stary 266 terenowe 266 miały w standardzie skrzynię synchronizowaną, a Stary 200 cywilne skrzynię bez synchronizacji. Ale można było zrobić "swapa". :)


yabba

No właśnie w starze 66 trzeba było zmieniać biegi z przegazowaniem. :-)
T.

Data: 2019-02-03 20:16:12
Autor: Tomasz Pyra
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu 2019-02-03 o 13:42, yabba pisze:

I tu cię zadziwię. Amerykanie mieli automaty od dawna, ale tylko w osobówkach. W ciężarówkach pozostali w większości na etapie skrzyń manualnych niesynchronizowanych.
No to jest dla mnie zagadka.
Bo w kraju w którym automaty w osobówkach były "od zawsze", w ciężarówkach bożkiem został wyszukiwacz biegów Eaton Fuller, o 18-tu niesynchronizowanych przełożeniach, dwupółkowy z półbiegami, z podwójnym wysprzęglaniem i hamulcem sprzęgła.

Za to w Europie dokładnie odwrotnie - nadal jest wielu zwolenników manuala w osobówkach, z kolei w ciężarówce zazwyczaj ostatnie biegi jakie się zmienia rękami to te na egzaminie na prawo jazdy :)



--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online: http://powertorque.cba.pl

Data: 2019-02-03 20:43:45
Autor: J.F.
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Dnia Sun, 3 Feb 2019 20:16:12 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
W dniu 2019-02-03 o 13:42, yabba pisze:
I tu cię zadziwię. Amerykanie mieli automaty od dawna, ale tylko w osobówkach. W ciężarówkach pozostali w większości na etapie skrzyń manualnych niesynchronizowanych.
No to jest dla mnie zagadka.
Bo w kraju w którym automaty w osobówkach były "od zawsze", w ciężarówkach bożkiem został wyszukiwacz biegów Eaton Fuller, o 18-tu niesynchronizowanych przełożeniach, dwupółkowy z półbiegami, z podwójnym wysprzęglaniem i hamulcem sprzęgła.

Cos tu jednak nie tak, bo skoro w wojsku ucza o automatach, to znaczy
ze je mieli.

No chyba ze nie automaty tylko przekladnie planetarne - to chyba juz
Ford T jak mial.

Za to w Europie dokładnie odwrotnie - nadal jest wielu zwolenników manuala w osobówkach, z kolei w ciężarówce zazwyczaj ostatnie biegi jakie się zmienia rękami to te na egzaminie na prawo jazdy :)

To zaloze sie, ze z powodu zrobotyzowanych skrzyn.
Bo jakby ciezarowka miala palic 10% wiecej, to by zatrudnili fachowego
kierowce :-)

Moze ten Eaton Fuller niezawodny jest ?
A z kolei niezalezni kierowcy wola nie kupowac dziwnych wynalazkow za
wlasne pieniadze :-)

J.

Data: 2019-02-04 13:57:08
Autor: Czarek
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.


W dniu 03.02.2019 o 13:42, yabba pisze:
I teraz ciekawostka o Starach. Z tego co zauważyłem, to Stary 266 terenowe 266 miały w standardzie skrzynię synchronizowaną, a Stary 200 cywilne skrzynię bez synchronizacji. Ale można było zrobić "swapa".

Star 200 i 266 miał skrzynie z synchronizacją, a 66 nie miał synchronizacji.


--
Czarek

Data: 2019-02-09 17:08:24
Autor: yabba
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu 04-02-2019 o 13:57, Czarek pisze:


W dniu 03.02.2019 o 13:42, yabba pisze:
I teraz ciekawostka o Starach. Z tego co zauważyłem, to Stary 266 terenowe 266 miały w standardzie skrzynię synchronizowaną, a Stary 200 cywilne skrzynię bez synchronizacji. Ale można było zrobić "swapa".

Star 200 i 266 miał skrzynie z synchronizacją, a 66 nie miał synchronizacji.


No właśnie skrzynia synchronizowana w 200 nie była normą. Normalnie była montowana niesynchronizowana. Dopiero chyba później fabryka wkładała synchronizowane.

yabba

Data: 2019-02-04 15:30:03
Autor: Janusz
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu 2019-02-03 o 12:33, T. pisze:

A mój komentarz do tego nowego filmu - ktoś musiał mieć łeb jak sagan wymyślając te wszystkie kanaliki...
Logika hydrauliczna, podobna do cyfrowej i podobnie się projektuje,
a te długie kanały to opóznienia w logice.


--
Pozdr
Janusz

Data: 2019-02-04 18:45:56
Autor: T.
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu 2019-02-04 o 15:30, Janusz pisze:
W dniu 2019-02-03 o 12:33, T. pisze:

A mój komentarz do tego nowego filmu - ktoś musiał mieć łeb jak sagan wymyślając te wszystkie kanaliki...
Logika hydrauliczna, podobna do cyfrowej i podobnie się projektuje,
a te długie kanały to opóznienia w logice.


Do tego dochodzą doświadczenia poprzednich pokoleń projektantów. Podejrzewam że dziś nic od zera się nie projektuje. Nie wyobrażam sobie usiąść przy desce (dziś - komputerze) i struganie od początku projektu samolotu czy statku, a nawet dużych budynków. To chyba niewykonalne.
T.

Data: 2019-02-04 13:33:59
Autor: switalskiarek
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie wtedy były)...
T.

Wpisz w google np. Allison Control valve Body i w obrazkach możesz to prześledzić. Tak jak napisałeś, teraz zmianą przełożeń np. R, D, 2-3, 2-4, 2-5 itd. steruje elektronika ale i klasyczna mechanika też jest stosowana. W dużym uproszczeniu zmiana przełożeń to przesterowanie elektromechaniczne lub tylko mechaniczne zaworów odpowiedzialnych za przepływ oleju do sprzęgieł - to tak w dużym skrócie. Elektronika "poprawiła" współpracę silnika ze skrzynią biegów - to też tak w skrócie. Ja zawsze mówię, że w tej elektronice to odpowiedzialny jest ten gość co gasi światło w lodówce lub ktoś z jego rodziny {;-)))) Myślę, że tak to działa ;-)
Ark

Data: 2019-02-05 10:25:40
Autor: T.
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu 2019-02-04 o 22:33, switalskiarek@gmail.com pisze:
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
wtedy były)...
T.

Wpisz w google np. Allison Control valve Body i w obrazkach możesz to prześledzić. Tak jak napisałeś, teraz zmianą przełożeń np. R, D, 2-3, 2-4, 2-5 itd. steruje elektronika ale i klasyczna mechanika też jest stosowana. W dużym uproszczeniu zmiana przełożeń to przesterowanie elektromechaniczne lub tylko mechaniczne zaworów odpowiedzialnych za przepływ oleju do sprzęgieł - to tak w dużym skrócie. Elektronika "poprawiła" współpracę silnika ze skrzynią biegów - to też tak w skrócie. Ja zawsze mówię, że w tej elektronice to odpowiedzialny jest ten gość co gasi światło w lodówce lub ktoś z jego rodziny {;-)))) Myślę, że tak to działa ;-)
Ark

Dzięki, poszukam :-)
T.

Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona