Data: 2019-01-31 11:35:50 | |
Autor: T. | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie wtedy były)...
T. |
|
Data: 2019-01-31 13:45:14 | |
Autor: laisar | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie wtedy były)... Obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=isch Ruchome obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=vid |
|
Data: 2019-02-02 11:42:31 | |
Autor: Adam | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
W dniu 2019-01-31 o 22:45, laisar pisze:
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał: Ale T. pytał nie o sprzęgło hydrokinetyczne, tylko sterowanie "kasetą". Tutaj ja nie pomogę. Owszem, jeździłem i nadal jeżdżę automatami, też klasycznymi, ale niewiele przy nich robiłem. Tylko wymiany notorycznie pękających koszyczków w BMW. -- Pozdrawiam. Adam |
|
Data: 2019-02-03 12:20:17 | |
Autor: T. | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
W dniu 2019-02-02 o 11:42, Adam pisze:
W dniu 2019-01-31 o 22:45, laisar pisze:Dokładnie - te filmy (część obejrzałem) pokazują działanie konwertera, ale tam jeszcze był mechanizm przełączania konwerterów - realizowany pewnie albo przez hydraulikę sterującą sprzęgłami albo nie wiem jak :-). Tu jest współczesna skrzynia: https://moto.wp.pl/9g-tronic-nowa-9-biegowa-skrzynia-mercedesa-6068457100788865a http://www.automat.com.pl/9-biegowa-automatyczna-skrzynia-zf-innowacja-2012-roku,3,2.html Widziałem gdzieś przekrój starszej skrzyni - tam jest milion kanalików i zaworów, ale jak to działa? Generalnie piszą, że za zmianę biegów odpowiadają przekładnie planetarne. Ale jest ich kilka - jak się je przełącza mechanicznie? T. |
|
Data: 2019-02-01 20:27:08 | |
Autor: J.F. | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
Dnia Thu, 31 Jan 2019 11:35:50 +0100, T. napisał(a):
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie wtedy były)... A czemu nie ? Juz u Watta sterowal zaworami :-) Ale akurat w tej czesci hydrokinetycznej to chyba zaworow nie bylo. Trzeba by sie przeleciec do USA i poszukac w bibliotekach, bo u nas bedzie trudno :-) Sa jeszcze takie filmy szkoleniowe https://www.youtube.com/watch?v=YKHeqHMye4k https://www.youtube.com/watch?v=SrkzaQRDtuM https://www.youtube.com/watch?v=9sPi7DEbyI0 P.S. cos nowego https://youtu.be/u4kM67f_P3A J. |
|
Data: 2019-02-03 12:33:29 | |
Autor: T. | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
W dniu 2019-02-01 o 20:27, J.F. pisze:
Dnia Thu, 31 Jan 2019 11:35:50 +0100, T. napisał(a):Fajne te stare filmy - tłumaczą jak krowie na rowie. Amerykanie mieli łatwo... - z automatami. Ja w wojsku jeździłem (no - jechałem kilka razy) starem 66 z niesynchronizowaną skrzynią biegów. To był hardcore bez treningu... :-) A mój komentarz do tego nowego filmu - ktoś musiał mieć łeb jak sagan wymyślając te wszystkie kanaliki... T. |
|
Data: 2019-02-03 13:39:08 | |
Autor: J.F. | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
Dnia Sun, 3 Feb 2019 12:33:29 +0100, T. napisał(a):
W dniu 2019-02-01 o 20:27, J.F. pisze: No wiesz - musieli w wojsku miec mechanikow, ktorzy to obsluza i naprawia. Amerykanie mieli łatwo... - z automatami. Ja w wojsku jeździłem (no - jechałem kilka razy) starem 66 z niesynchronizowaną skrzynią biegów. To był hardcore bez treningu... :-) Ale czy skrzynia to wytrzymala ? Bo ciekawe - automat lepszy technicznie, czy automaty mieli lepiej opanowane, czy w koncu potrzebowali kierowcow, o co w USA latwo, ale biegow zmieniac nie umieja. A mój komentarz do tego nowego filmu - ktoś musiał mieć łeb jak sagan wymyślając te wszystkie kanaliki... Byc moze latwiejsze niz sie wydaje. J. |
|
Data: 2019-02-03 13:42:26 | |
Autor: yabba | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
W dniu 03-02-2019 o 12:33, T. pisze:
W dniu 2019-02-01 o 20:27, J.F. pisze: I tu cię zadziwię. Amerykanie mieli automaty od dawna, ale tylko w osobówkach. W ciężarówkach pozostali w większości na etapie skrzyń manualnych niesynchronizowanych. Obejrzyj na YT filmy: https://www.youtube.com/watch?v=dickqE-zEmE https://www.youtube.com/watch?v=VQMTYoFeRcM Star 66 to pikuś a nie hardcore. https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g I teraz ciekawostka o Starach. Z tego co zauważyłem, to Stary 266 terenowe 266 miały w standardzie skrzynię synchronizowaną, a Stary 200 cywilne skrzynię bez synchronizacji. Ale można było zrobić "swapa". :) yabba |
|
Data: 2019-02-03 15:16:11 | |
Autor: T. | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
W dniu 2019-02-03 o 13:42, yabba pisze:
W dniu 03-02-2019 o 12:33, T. pisze: No właśnie w starze 66 trzeba było zmieniać biegi z przegazowaniem. :-) T. |
|
Data: 2019-02-03 20:16:12 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
W dniu 2019-02-03 o 13:42, yabba pisze:
I tu cię zadziwię. Amerykanie mieli automaty od dawna, ale tylko w osobówkach. W ciężarówkach pozostali w większości na etapie skrzyń manualnych niesynchronizowanych.No to jest dla mnie zagadka. Bo w kraju w którym automaty w osobówkach były "od zawsze", w ciężarówkach bożkiem został wyszukiwacz biegów Eaton Fuller, o 18-tu niesynchronizowanych przełożeniach, dwupółkowy z półbiegami, z podwójnym wysprzęglaniem i hamulcem sprzęgła. Za to w Europie dokładnie odwrotnie - nadal jest wielu zwolenników manuala w osobówkach, z kolei w ciężarówce zazwyczaj ostatnie biegi jakie się zmienia rękami to te na egzaminie na prawo jazdy :) -- Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów Engine power, torque and gear ratios calculator online: http://powertorque.cba.pl |
|
Data: 2019-02-03 20:43:45 | |
Autor: J.F. | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
Dnia Sun, 3 Feb 2019 20:16:12 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
W dniu 2019-02-03 o 13:42, yabba pisze: Cos tu jednak nie tak, bo skoro w wojsku ucza o automatach, to znaczy ze je mieli. No chyba ze nie automaty tylko przekladnie planetarne - to chyba juz Ford T jak mial. Za to w Europie dokładnie odwrotnie - nadal jest wielu zwolenników manuala w osobówkach, z kolei w ciężarówce zazwyczaj ostatnie biegi jakie się zmienia rękami to te na egzaminie na prawo jazdy :) To zaloze sie, ze z powodu zrobotyzowanych skrzyn. Bo jakby ciezarowka miala palic 10% wiecej, to by zatrudnili fachowego kierowce :-) Moze ten Eaton Fuller niezawodny jest ? A z kolei niezalezni kierowcy wola nie kupowac dziwnych wynalazkow za wlasne pieniadze :-) J. |
|
Data: 2019-02-04 13:57:08 | |
Autor: Czarek | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
W dniu 03.02.2019 o 13:42, yabba pisze: I teraz ciekawostka o Starach. Z tego co zauważyłem, to Stary 266 terenowe 266 miały w standardzie skrzynię synchronizowaną, a Stary 200 cywilne skrzynię bez synchronizacji. Ale można było zrobić "swapa". Star 200 i 266 miał skrzynie z synchronizacją, a 66 nie miał synchronizacji. -- Czarek |
|
Data: 2019-02-09 17:08:24 | |
Autor: yabba | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
W dniu 04-02-2019 o 13:57, Czarek pisze:
No właśnie skrzynia synchronizowana w 200 nie była normą. Normalnie była montowana niesynchronizowana. Dopiero chyba później fabryka wkładała synchronizowane. yabba |
|
Data: 2019-02-04 15:30:03 | |
Autor: Janusz | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
W dniu 2019-02-03 o 12:33, T. pisze:
A mój komentarz do tego nowego filmu - ktoś musiał mieć łeb jak sagan wymyślając te wszystkie kanaliki...Logika hydrauliczna, podobna do cyfrowej i podobnie się projektuje, a te długie kanały to opóznienia w logice. -- Pozdr Janusz |
|
Data: 2019-02-04 18:45:56 | |
Autor: T. | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
W dniu 2019-02-04 o 15:30, Janusz pisze:
W dniu 2019-02-03 o 12:33, T. pisze:Do tego dochodzą doświadczenia poprzednich pokoleń projektantów. Podejrzewam że dziś nic od zera się nie projektuje. Nie wyobrażam sobie usiąść przy desce (dziś - komputerze) i struganie od początku projektu samolotu czy statku, a nawet dużych budynków. To chyba niewykonalne. T. |
|
Data: 2019-02-04 13:33:59 | |
Autor: switalskiarek | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie wtedy były)... Wpisz w google np. Allison Control valve Body i w obrazkach możesz to prześledzić. Tak jak napisałeś, teraz zmianą przełożeń np. R, D, 2-3, 2-4, 2-5 itd. steruje elektronika ale i klasyczna mechanika też jest stosowana. W dużym uproszczeniu zmiana przełożeń to przesterowanie elektromechaniczne lub tylko mechaniczne zaworów odpowiedzialnych za przepływ oleju do sprzęgieł - to tak w dużym skrócie. Elektronika "poprawiła" współpracę silnika ze skrzynią biegów - to też tak w skrócie. Ja zawsze mówię, że w tej elektronice to odpowiedzialny jest ten gość co gasi światło w lodówce lub ktoś z jego rodziny {;-)))) Myślę, że tak to działa ;-) Ark |
|
Data: 2019-02-05 10:25:40 | |
Autor: T. | |
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60. | |
W dniu 2019-02-04 o 22:33, switalskiarek@gmail.com pisze:
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:Dzięki, poszukam :-) T. |
|