Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.

Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.

Data: 2019-01-31 13:45:14
Autor: laisar
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie wtedy były)...


Obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=isch

Ruchome obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=vid

Data: 2019-02-02 11:42:31
Autor: Adam
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu 2019-01-31 o 22:45, laisar pisze:
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
wtedy były)...


Obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=isch

Ruchome obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=vid


Ale T. pytał nie o sprzęgło hydrokinetyczne, tylko sterowanie "kasetą".

Tutaj ja nie pomogę. Owszem, jeździłem i nadal jeżdżę automatami, też klasycznymi, ale niewiele przy nich robiłem. Tylko wymiany notorycznie pękających koszyczków w BMW.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2019-02-03 12:20:17
Autor: T.
Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
W dniu 2019-02-02 o 11:42, Adam pisze:
W dniu 2019-01-31 o 22:45, laisar pisze:
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
wtedy były)...


Obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=isch

Ruchome obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmission&tbm=vid


Ale T. pytał nie o sprzęgło hydrokinetyczne, tylko sterowanie "kasetą".

Tutaj ja nie pomogę. Owszem, jeździłem i nadal jeżdżę automatami, też klasycznymi, ale niewiele przy nich robiłem. Tylko wymiany notorycznie pękających koszyczków w BMW.


Dokładnie - te filmy (część obejrzałem) pokazują działanie konwertera, ale tam jeszcze był mechanizm przełączania konwerterów - realizowany pewnie albo przez hydraulikę sterującą sprzęgłami albo nie wiem jak :-).

Tu jest współczesna skrzynia: https://moto.wp.pl/9g-tronic-nowa-9-biegowa-skrzynia-mercedesa-6068457100788865a

http://www.automat.com.pl/9-biegowa-automatyczna-skrzynia-zf-innowacja-2012-roku,3,2.html

Widziałem gdzieś przekrój starszej skrzyni - tam jest milion kanalików i zaworów, ale jak to działa?
Generalnie piszą, że za zmianę biegów odpowiadają przekładnie planetarne. Ale jest ich kilka - jak się je przełącza mechanicznie?

T.

Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona