Pytanko w kwestii centrowania kół...

Data: 2019-02-04 17:34:50
Autor: PeJot
Pytanko w kwestii centrowania kół...
W dniu 2019-02-03 o 19:29, The Ghost pisze:
Witam!

Mam pytanko. Kół wycentrowałem już niezliczoną ilość (i raczej ludzie nie przychodzą z pretensjami), natomiast nie korzystam z centrownicy. Najczęściej używam specjalnej nakładki na koło lub centruje np. wg. klocków hamulcowych. Najczęściej proces centrowania składa się u mnie z kilku elementów, a w szczególności:
- centrowanie obręczy
- objeżdżenie (np. ok 20 km), aby szprychy się odpowiednio naprężyły i ostatecznie uksztaltowały koło
- sprawdzenie po objeżdżeniu i ewentualnie (gdzie jest to koniecvzne) delikatna poprawka

W związku z tym man pewne pytanie. Jeśli ktoś zdejmuje koło z rowera, potem zdejmuje oponę i dętkę. Wreszcie wkręca w centrownicę i super precyzyjnie centruje... to czy później po założeniu opony i dętki, napompowaniu i objeżdżeniu owo wycentrowane koło zachowuje swoją idealną centryczność?

Z doświadczenia wiem, że po wycentrowaniu koła czasem po dopompowaniu i objezdżeniu minimalnie trzeba je poprawić.

Jeżeli jest to regułą, to wskazuje raczej na zbyt słaby i/lub nierównomierny naciąg szprych. Skoro centrujesz wg klocków hamulcowych to wyprowadzenie bicia promieniowego jest co najwyżej takie sobie a to z kolei wiąże się z nierównomiernym naciągiem kolejnych szprych. Do tego skoro  nic nie wspominasz o odprężeniu skręconych szprych *w warsztacie*, to zachodzi to w realu, podczas owego "objeżdżenia" kół.

W zwązku z tym jak to na prawdę jest z tą centrownicą

Dobra centrownica zdecydowanie podnosi jakość zaplotu oraz ułatwia i przyspiesza centrowanie. Tyle że *dobra* centrownica swoje waży i nie jest zrobiona z blachy grubości 1 mm. Sam posługuję się samoróbką, do której już niedługo założę czujniki zegarowe ( z racji coraz słabszego wzroku ). Odkąd posługuję się tym ustrojstwem, kilkukrotnie odprężam zaplot oraz pilnuję naciągu szprych metodą akustyczną, moje koła nie wymagają poprawek, chyba że po najechaniu na skamieniałego dinozaura :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-02-04 22:49:03
Autor: ToMasz
Pytanko w kwestii centrowania kół...
jest zrobiona z blachy grubości 1 mm. Sam posługuję się samoróbką, do której już niedługo założę czujniki zegarowe ( z racji coraz słabszego wzroku ).
dziwny wątek. zrobiło nam się kółko wzajemnej adoracji. Ty ja i Cytawa potwierdzamy ze optymalna centrownica to samoróbka i bez niej to raczej cieżko. ale  mam dla Ciebie propozycje do rozważenia. mój wzrok już też się szybko męczy, więc ja tak przerobiłem "chorągiewki" centrownicy, aby dotknięcie obręczy zamykało obwód elekrtyczny i zapalało diodę. Z prawej lub lewej strony.
ToMasz

tak wiem, tarczówki grubo malowane nie zaświecają diodek. KArbonowe obręcze też nie. tu zegary będą lepsze.

Data: 2019-02-06 17:28:18
Autor: PeJot
W dniu 2019-02-04 o 22:49, ToMasz pisze:
mój wzrok już też się szybko męczy, więc ja tak przerobiłem "chorągiewki" centrownicy, aby dotknięcie obręczy zamykało obwód elekrtyczny i zapalało diodę. Z prawej lub lewej strony.

Jakoś nie ogarniam - takie rozwiązanie nie pokaże *największych* odchyleń, tam gdzie trzeba najbardziej popracować nad szprychami. A i centrując bicie promieniowe wypadało by czasem luzować szprychy w miejscach gdzie felga "zapada się".

P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-02-15 04:22:41
Autor: Ignac
W dniu środa, 6 lutego 2019 17:28:11 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

A i centrując bicie promieniowe wypadało by czasem luzować szprychy w miejscach gdzie felga "zapada się".

Wystarczy poluzować wszystkie nyple, a  szprychy naciągane- na grabach- wypchną
to wklęśnięcie. Tylko likwiduję garby. Po wycentrowaniu średnica koła zmniejsza
się około 2-3mm

Data: 2019-02-15 19:51:22
Autor: PeJot
W dniu 2019-02-15 o 13:22, Ignac pisze:

Wystarczy poluzować wszystkie nyple, a  szprychy naciągane- na grabach- wypchną
to wklęśnięcie. Tylko likwiduję garby.

MZ to mało efektywne podejście na dodatek czasochłonne. W ten sposób *tylko* dociągasz szprychy równając do tych najbardziej naprężonych, a niekoniecznie właściwie naprężonych.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Pytanko w kwestii centrowania kół...