Quad+komputer+TV=zakłócenia; Jaki filtr?

Data: 2009-04-21 22:55:23
Autor: Michal Lukasik
Quad+komputer+TV=zakłócenia; Jaki filtr?
Witam

Mam tuner satelitarny podłączony do konwertera quad i wiąże się z tym
problem, otóż przy podłączeniu komputera do TV są nieduże, acz denerwujące
zakłócenia w obrazie i brzęczenie w głośnikach - taki sam efekt jak przy
kablówce (często spotykany problem). Po odłączeniu kabla łączącego tuner z
TV, lub kabla łączącego tuner z konwerterem zakłóceń brak.
Przy kablówce od razu nasuwa się rozwiązanie - separator galwaniczny
(5MHz-1GHz). Co w przypadku quada? Jaki filtr? --
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/  http://giveawayoftheday.com/
  T  | |  |  |  \__T  =  |  !  T    UIN 53883184    GG#1902559
  |__|_|__|__|_____|__|__|_____|  _  l  @  t  l  e  n  .  p  l

Data: 2009-04-22 07:23:40
Autor: vari
[...]

Być może ekran przewodu konwertera jest uziemiony ?
Przyczyną brzęczenia i zakłóceń obrazu są prądy wyrównawcze płynące pomiędzy komputerem a ziemią.
Niestety czasem nawet uziemienie komputera (podłączenie do gniazda z bolcem uziemiającym) nie pomaga i to nawet w sytuacji uziemienia a nie zerowania w instalacji.
Czasem takie prądy wyrównawcze płyną pomiędzy komputerem a TV (oba mają zasilacze impulsowe i w obu ich jakość bywa różna).
Jeśli podłączasz komputer do TV sygnałami composite oraz audio L i R to kup trzy separatory galwaniczne ale dla niskich częstotliwosci.
Zdaje się, że dla wizji robione były takie pod instalacje TV przemysłowej.
Może udalo by się zmniejszyć lub wyeliminować zakłócenia poprzez połączenie masy komputera (ale wcześniej uziemionego) z masą zestawu TV poprzez gruby miedziany przewód (chodzi o to aby rezystancja była jak najmniejsza - mniejsza od tej jaką reprezentuje kabel RTV bo na tej rezystancji jest spadek napięcia prądów wyrównawczych, ktory dodaje się do przebiegów audio i video).
Bywa że takie zakłócenia są bardzo upierdliwe.
Zastanawia mnie tylko czemu np w lepszych kartach graficznych i dzwiękowych nie stosuje się wyjść separowanych galwanicznie (przetwornice na scalaczkach i transoptory są tanie).
Przecież skoro się robi wyjscie do TV z karty to wiadomo że ktoś to będzie chciał do TV podłączyć.
I nikt nie przejmuje się, że aby obejrzeć materiał z peceta będzie musiał powyłączać wszystkie anteny narażając sie na popieszczenie potencjałami pomiędzy antenami a zestawem.
Jeśli ma być przesyłany materiał SD to może jakaś odmana videosendera wyjdzie najtaniej.
vari

Data: 2009-04-22 08:21:20
Autor: pawell32
vari pisze:
[...]

zgadza się, ja miałem przypadek że maszt anteny stykał się z odgromem
i takie cyrki się działy.

pawell

Data: 2009-04-22 17:26:17
Autor: zeeltom
Quad+komputer+TV=zakłócenia; Jaki filtr?
zgadza się, ja miałem przypadek że maszt anteny stykał się z odgromem
i takie cyrki się działy.

Tylko po co cytujesz cały tekst?

Data: 2009-04-25 22:17:37
Autor: Marek Dyjor
pawell32 wrote:
zgadza się, ja miałem przypadek że maszt anteny stykał się z odgromem
i takie cyrki się działy.

tja on sie powinein stykać i to galwanicznie.

Data: 2009-04-26 09:03:41
Autor: vari
Quad+komputer+TV=zakłócenia; Jaki filtr?

zgadza się, ja miałem przypadek że maszt anteny stykał się z odgromem
i takie cyrki się działy.

tja on sie powinein stykać i to galwanicznie.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa - powinien.
I to nie tylko bezpieczeństwa ludzi ale i .... sprzętu.
Niestety do tego celu powinna być instalacja (taśma) do wyrownywania potencjałów w budynku (we współpracy z instalacją ogdromową) no i ..... sprzęt nie powinien być taki jaki jest (ze mu ziemia przeszkadza i ma prady wyrównawcze -*).
To jest właśnie przyczyna, że gdy gdzieś w pobliżu uderzy piorun to miewamy uszkodzone zasilacze komputerowe, zasilacze w odbiornikach SAT (te scalaczki - przetwornice to nawet bez przepięć potrafią eksplodowac jak w pożyczonym przeze mnie Echostarze - tam wszystkie parametry są na styk ma to być tanie) i inne urządzenia.
Najczęściej są to urządzenia skupiające na sobie dwa potencjały z dwu rozległych instalacji (dlugie przewody w ktoych indukuje się przepięcie od wyładowania).
Najczęstrze wiec uszkodzone podzespoły w pececie to zasilacz, modem i czy karta LAN.
Wszystko z jednej strony wisi na potencjale ziemi (lub połowy napiecia pomiędzy ziemią a fazą czyli de facto na potencjale ziemi) a z drugiej strony na potencjale linii telefonicznej czy kabla LAN (czasem długiego).
Gdy mi uderzył piorun obok domu (20m) to poodpadały (rozerwane) tranzystory SMD w faksmodemie, padła LAN i parę innych urządzeń.
Tuner SAT przeżył.
Był podłączony do konwertera w antenie na nieuziemionym maszcie.
Ale dom był dopiero co kupiony.
Teraz maszt RTV jest uziemiony i ekran LNB także (głównie po to aby nie "kopało" gdy się różne urządzenia podłącza, rozłącza itp - wszystko jest uziemione do listwy w szafce gdzie jest wzmacniacz budynkowy).
Tak wiec każdy przewód w domu jest na potencjale ziemi i jedyne "kopnięcia" to te od podłączonego do sieci a nie podłącznego do niczego innego urządzenia.
Wtedy tylko o wtyczce sieciowej trzeba pamiątać a nie ma sytuacji, gdy plącze się jakiś potencjał na wystającym ze sciany przewodzie antenowym a blisko jest..... kaloryfer.

Tak więc stykać to się ten maszt z uziomem powinien.
Ale jeśli nie udaje się usunąć przydzwięku a antena SAT jest na malym wysięgniku i sporo pod dachem a kabel antenowy niezbyt długi to może lepiej że to jest nieuziemione.
vari

Data: 2009-04-23 19:18:53
Autor: Michal Lukasik
Dnia 22.4.2009, vari napisał(a):

Być może ekran przewodu konwertera jest uziemiony ?

Możliwe. Nie ja robiłem tę instalację i nie wiem nawet jak dokładnie
przebiega w ścianach.

[...]

No właśnie to przypadek "czasem". :(
Problem występuje w przypadku uziemionego (bolec to 'ziemia' nie
kombinacja z 'zerem') komputera (HTPC).
Dotyczy to też laptopa (nie sprawdziłem jak na baterii [???]).

[...]

Odpada ze względu na to, że nie używam połączenia kompozytowego. Poza tym
odseparowanie połączenia tuner-konwerter wydaje mi się bardziej właściwe.
Audio w zasadzie można pominąć bo problem występuje przy analogowym
połączeniu (podłączyłem tylko by sprawdzić, czy też jest zakłócane) a na
co dzień używam TOSLINK.

[...]

Sprawdzę to - dziękuję za sugestię.
--
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/        http://www.pajacyk.pl/

Data: 2009-04-24 07:51:26
Autor: vari
[...]

U mnie tylko stacjonarny robi takie hece. Laptop (z podłączonym zasilaczem) juz nie (bo ma 100% separacji galwanicznej transformatorem przetwornicy a zasilacz jest II klasy ochronności więc nie ma uziemionej obudowy połączonej z masą po stronie wtórnej trafa.

Tak naprawdę to nie uziemiony oplot kabla LNB jest przyczyną problemu a to że uziemienie tegoż z punktu widzenia zasilaczy nowoczesnych urządzeń daje przeplyw znaczych prądów wyrównawczych.
To złe (tzw zła praktyka inżynierska) projektowanie urządzeń jest temu winne.
A jeśli już takie złe praktyki wprowadzili I PRZEWIDUJĄ podłączanie kart graficznyc pod sprzęt RTV to niech do cholery wyjscia w DROGICH czesto kratach separują galwanicznie.
vari

Data: 2009-04-23 11:51:50
Autor: Wiewior
Użytkownik "Michal Lukasik" <michu_l@tlenCUT.pl> napisał w wiadomości news:131wz6pfxl5lf.dlgsmutas.org...
Przy kablówce od razu nasuwa się rozwiązanie - separator galwaniczny
(5MHz-1GHz). Co w przypadku quada? Jaki filtr?

A nie możesz użyć filtru 5-2400MHz?

--
     Wiewior
jvrjvbe@fbhaq.j.cy

Data: 2009-04-23 14:08:33
Autor: Wiewior
Użytkownik "pawell32" <pahat@wp.pl> napisał w wiadomości news:49f047f2$1news.home.net.pl...
Przy kablówce od razu nasuwa się rozwiązanie - separator galwaniczny
(5MHz-1GHz). Co w przypadku quada? Jaki filtr?

A nie możesz użyć filtru 5-2400MHz?

 x 4

No fakt... Ale cenowo to jakiś majątek nie jest.

Data: 2009-04-23 14:50:53
Autor: pawell32
Wiewior pisze:
[...]

http://sklep.monster.pl/ProduktSzczegoly.aspx?TowarId=22025

18,75 / szt

pawell

Data: 2009-04-23 19:18:53
Autor: Michal Lukasik
Dnia 23.4.2009, pawell32 napisał(a):

Wiewior pisze:
A nie możesz użyć filtru 5-2400MHz?

  x 4

Interesuje mnie brak zakłóceń tylko na jednym TV. Do pozostałych nie jest
podłączany komputer a przy oglądaniu TV-SAT problem nie występuje.

Poza tym nie wystarczą 3? Tj. odseparowując trzy zostaje jeden, którego
właściwie nie ma od czego odseparowywać - mylę się?
--
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/        http://www.pajacyk.pl/

Data: 2009-04-23 20:30:39
Autor: Wiewior
Użytkownik "Michal Lukasik" <michu_l@tlenCUT.pl> napisał w wiadomości news:5seks2bkzgm5$.dlgsmutas.org...
Interesuje mnie brak zakłóceń tylko na jednym TV. Do pozostałych nie jest
podłączany komputer a przy oglądaniu TV-SAT problem nie występuje.

No właśnie tak napisałeś, że nie do końca wiadomo, ile masz tunerów. Wyglądało, że masz jeden i cztery kable do niego podpięte :)

Poza tym nie wystarczą 3? Tj. odseparowując trzy zostaje jeden, którego
właściwie nie ma od czego odseparowywać - mylę się?

Nie byłbym taki pewien :)

--
     Wiewior
jvrjvbe@tnmrgn.cy

Data: 2009-04-23 20:27:12
Autor: Michal Lukasik
Dnia 23.4.2009, Wiewior napisał(a):

No właśnie tak napisałeś, że nie do końca wiadomo, ile masz tunerów. Wyglądało, że masz jeden i cztery kable do niego podpięte :)

No ale na co komu jeden tuner i cztery kable od quada? ;D

Nie byłbym taki pewien :)

No ja też nie, stąd pytanie. ;D
--
 _____ __________________________
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/ http://polish.spampoison.com/

Data: 2009-04-23 19:18:53
Autor: Michal Lukasik
[...]

Najprawdopodobniej tak zrobię.
--
 \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/        http://www.pajacyk.pl/

Data: 2009-04-24 07:15:55
Autor: pawell32
Michal Lukasik pisze:
[...]

zacząłbym od separatora na kompie, moze tylko tam wystarczy.

pawell

Quad+komputer+TV=zakłócenia; Jaki filtr?