R7850, AMD HD3D i kabel HDMI 1.4a/1.3b

Data: 2012-09-09 15:43:00
Autor: Michal
R7850, AMD HD3D i kabel HDMI 1.4a/1.3b
Cześć,

Pytanie raczej na pl.gry.komputerowe.sprzet, ale tam jest ruch taki, prędzej ten cały usenet PL umrze niż doczekam się odpowiedzi.

Konfiguracja istotna:
Sapphire Radeon 7850 2GB DualX (2x DVI, HDMI 1.4, DP) - karta wspiera AMD HD3D i ma natywne HDMI 1.4a

Monitor do 3D: 27" FPR LG DM2780M (ma HDMI 1.4a)

Kabel HDMI 1.3b

Tytuł do testów: DeusEx Humen Revolution wspierajacy AMD HD3D na monitorach typu FPR.

Efekt: po włączeniu trybu stereoskopowego w grze ilość FPS jak zwykle spada o połowę, obciążenie GPU rośnie, a efektu 3D nie widać. Ten sam tytuł z middleware (TriDef) normalnie obsługuje

Data: 2012-09-11 12:49:53
Autor: Chris
R7850, AMD HD3D i kabel HDMI 1.4a/1.3b
Michal nabazgrał(a):

[...]

A do 3D nie potrzebny jest kabel 1.4 ??

Data: 2012-09-14 02:18:32
Autor: Michal
W dniu 2012-09-11 12:49, Chris pisze:
> A do 3D nie potrzebny jest kabel 1.4 ??

Do obsługi 3D owszem - HDMI 1.4 po stronie aktywnej
(porty w urządzeniach). Kabel HDMI to jest przecież zwykły "drut"
z zerową ilością elektroniki i identycznymi połączeniami w HDMI 1.3b
i HMDI 1.4 - oba mają wspólne max 340 MHz dla sygnału zegarowego i 10,2 Gb/s przepływowość, więc skoro jest wykonany z dokładnością pozwalającą na obsługę HDMI 1.3b, to takie same prarametry co do samego kabla ma HDMI 1.4. Nawet ethernet i audio return channel idą po tych samych drutach (wtyczka/połączenia nie zmieniły się), zmieniła się tylko elektronika sterująca w urządzeniach wspierających HDMI 1.4.
CzegoÅ› nie wziÄ…Å‚em pod uwagÄ™?

--
/MB

Data: 2012-09-14 10:21:34
Autor: Chris
[...]

http://pl.wikipedia.org/wiki/HDMI
3D Przez HDMI 1.3(Nie) 1.4(Tak)
Specyfikcja 1.4 zdefiniuje najpopularniejsze formaty 3D i rozdzielczości dla urządzeń wyposażonych w złącze HDMI. Ustandaryzowane zostaną parametry wejściowe i wyjściowe dla domowych systemów 3D do podwójnego przesyłu rozdzielczości 1080p

Ale powiem że gdybam bo sam nie mam na razie TV 3D (szkoda mi zmieniać stary tylko dla 3D jak padnie to zmienię), sam używam jakiś tanich kabli HDMI i wszystko poza 3D (bo nie mam jak sprawedzić) działa bez problemu (PS3, BD, Dekoder TV HD PRV, Laptop)

Data: 2012-09-14 20:27:24
Autor: Michal

W dniu 2012-09-14 10:21, Chris pisze:

> [...]
> dla urządzeń wyposażonych w złącze HDMI. Ustandaryzowane zostaną
> parametry wejściowe i wyjściowe dla domowych systemów 3D do podwójnego

To czytałem na początku szukania. Zwracam jednak uwagę, że opisana jest tu specyfikacja HDMI po stronie AKTYWNEJ (elektronika sterująca - porty HDMI) w monitorze/TV i komputerze/bluray3D itp. po drugiej stronie.
AFAIK kabel HDMI to jest "gupi drut" z odpowiednią wtyczką = zero elektroniki i skoro jest zgodny z HDMI 1.3b, to MUSI być i zgodni z HDMI 1.4 - zegary sterujące i max przepływowość bitowa są kropka w kropkę takie sam dla obu. A sterownanie 3D, kanał zwrotny audio i ethernet dodano w warstwie elektroniki sterującej.
Aby przełożyć to z RTV na nasze (czyt. komputerowe) to trochę tak jak z kablami ethernet kat 5e i 6 (z tym że tu różnią się przepływowości i to znacznie) - drut to drut - jeśli jest poprawnie wykonany i trzyma normy szybkościowe dla HDMI 1.3 to MUSI też trzymać HDMI 1.4. Mylę się?

> Ale powiem że gdybam bo sam nie mam na razie TV 3D (szkoda mi zmieniać
> stary tylko dla 3D jak padnie to zmieniÄ™),

IMHO absolutnie nie warto. Teraz ciężko kupić odtwarzacz bluray bez 3D, ale i tak uważam to do filmów za zbędny bajer i zdecydowanie wolę oglądać filmy na plazmie FHD 50" - większość kolekcji mam na DVD i te wyglądają zdecydowanie lepiej po upscalingu na plazmie, niż na LCD.
27" combo monitor/TV 3D używam jako dodatkowy monitor multimedialny dla PC w drugim pokoju i muszę przyznać, że filmy jak filmy ale niektóre gry na tak dużym (z 50 cm) ekranie w 1920x1080 w stereoskopowym 3D wyglądają często o wiele lepiej - w takim np: Left4Dead2 z przygaszonym światłem, odpowiednim nagłośnieniem 7.1 i w okularach 3D czasem można niemal spaść z krzesła (odruch cofania się w przypadku nagłego/niespodziewanego ataku zombie). Na normalnym monitorze nigdy tego nie miałem.

> sam używam jakiś tanich kabli HDMI i wszystko poza 3D (bo nie mam jak sprawedzić)
> działa bez problemu (PS3, BD, Dekoder TV HD PRV, Laptop)

U mnie też. Te kable są wytestowane na wielu urządzeniach. 3D z tridef 3D też jest. Problem mam tylko z tym DeusExem z natywnym wsparciem dla AMD HD3D, a nie przez Tridefa (tu działa 3D poprawnie również na tym tytule).

--
/MB

Data: 2012-09-17 09:24:12
Autor: Chris
[...]

No wÅ‚aÅ›nie nie jestem tego pewien bo przy 3D muszÄ… iść równolegle 2 obrazy i być może 1.3 nie4 daje rady, w koÅ„cu po coÅ› zostaÅ‚ opracowany standard 1.4 wÅ‚aÅ›nie dla 3D.  ProponujÄ™ iść do sklepu i kupić najtaÅ„szy kabel 1.4 i sprawdzić :)

[...]

Po peryferiach rodzinnych została mi się już tylko stara 40" dla tego będzie kiedyś do zmiany ale obecnie mam inne problemy niż zmiana sprzętu :) Ja pozbyłem się większości filmów DVD i powoli przechodzę na BD albo MKV :)

[...]

Mam wadę wzroku i troszkę obawiam się 3D bo nie wiem czy dam radę obejrzeć całość a nie tylko krótkie demo w sklepie.

[...]

No to nie wiem .. ja bym poszedł i kupił inny kabel, w końcu to nie majątek.

Data: 2012-09-21 12:40:04
Autor: Michal
W dniu 2012-09-17 09:24, Chris pisze:

> No właśnie nie jestem tego pewien bo przy 3D muszą iść równolegle 2
> obrazy i być może 1.3 nie4 daje rady,

Jeszcze raz - wg moich informacji to tylko druty, zero elektroniki, a szybkość przesyłu i zegar dla obu są jednakowe.

> w końcu po coś został opracowany standard 1.4 właśnie dla 3D.

PO STRONIE AKTYWNEJ (urzÄ…dzenia).
W międzyczasie przetargałem monitor 3D do drugiego pokoju i podłaczyłem do stacjonarnego BluRaya3D NA TYM SAMYM KABLU 1.3b. Film 3D odtwarza się poprawnie. W PC nie mam czytnika BD (nie widzę potrzeby) więc nie mam jak sprawdzić, tym niemniej jakaś zajawka kilkunastosekundowa
3840x1080 SBS odtwarza siÄ™ poprawnie.

BTW:
Jest gdzieÅ› w sieci legalny content - obraz dysku demo BluRay3D by to podmontować na napÄ™dzie wirtualnym i sprawdzić bez fizycznego BD ROM  w komputerze (pirackie ripy BD 3D z oczywistych wzglÄ™dów pomijam)?

> Proponuję iść do sklepu i kupić najtańszy kabel 1.4 i sprawdzić :)

Trochę bez sensu - jak rozpakuję to już nie oddam, w domu mam z 6 przyzwoitych kabli HDMI 1.3b i na 99% jestem przekonany, że to nie wina kabla. Szukam tylko potwierdzenia lub wytknięcia błędu w rozumowaniu, a nie tego co nam wciska marketing (pomiędzy KABLAMI HDMI HighSpeed nie ma AFAIK fizycznej różnicy, a czy są oznaczone jako HDMI 1.3b czy 1.4a zależy głównie od tego, kiedy zostały wyprodukowane, bo fizycznie są jednakowe).

> :) Ja pozbyłem się większości filmów DVD i powoli przechodzę na BD albo
> MKV :)

Wiesz - wymiany wszystkiego na BD nie przewiduję. Przez ~15 lat w kolekcji zebrało mi się ~1500 DVD i kupowanie tego drugi raz na BD jest ekonomicznie średnio uzasadnione, nie mówiąc już o tym, że wiele co bardziej niszowych tytułów na BD jest niedostępna.
A co do tych MKV - też bym najchętniej część przerzucił z płyt DVD na NAS (lada chwila wyjdzie Handbrake i x264 z obsługą OpenCL), obawiam się jednak by potem nie tłumaczyć się "za niewinność". Na szczęście bezpośrednio karnistyką nie zajmuję się, ale z tego co się napatrzyłem w czasie szkolenia, to w opiniach biegłych z tego zakresu zasadą jest "domniemanie winy".

> No to nie wiem .. ja bym poszedł i kupił inny kabel, w końcu to nie
> majÄ…tek.

Majątek nie, ale na 99% jestem przekonany że to nic nie da, a nie lubię góry elektronicznych śmieci.

--
/MB

Data: 2012-09-21 13:11:19
Autor: Chris
[...]

Kiedyś miałem adres strony gdzie były linki do ściągnięcia płyt demo (w tym HD) producentów sprzętu ale gdzieś go zgubiłem do tego nie wiem czy mają już wersje 3D bo dawno tam nie byłem. Poszukaj na forum HDTV.pl bo chyba tam to znalazłem.

Wiesz - wymiany wszystkiego na BD nie przewiduję. Przez ~15 lat w kolekcji zebrało mi się ~1500 DVD i kupowanie tego drugi raz na BD jest

Cała ściana piwnicy jest w płytach DVD nawet nie licze ile tego tam jest :)

No to nie wiem .. ja bym poszedł i kupił inny kabel, w końcu to nie
majÄ…tek.
Majątek nie, ale na 99% jestem przekonany że to nic nie da, a nie lubię góry elektronicznych śmieci.

Nie pomogę ci niestety więcej bo nie mam TV 3D .. jak obecny padnie to dopiero zmienię bo aktualnie nie widzę potrzeby.

Data: 2012-09-28 22:42:43
Autor: Michal
R7850, AMD HD3D i kabel HDMI 1.4a/1.3b
Trochę sam sobie odpiszę, ale może przyda się później dla ludzi mających ten sam problem.

W dniu 2012-09-21 13:11, Chris pisze:

BTW:
Jest gdzieÅ› w sieci legalny content - obraz dysku demo BluRay3D by to
podmontować na napędzie wirtualnym i sprawdzić bez fizycznego BD ROM
w komputerze (pirackie ripy BD 3D z oczywistych względów pomijam)?

Tu jest całkiem fajny obraz ISO płyty BluRay 3D do podmontowania np: w DaemonTools i testow (1,8 GB)

http://sanbasestudio.com/3d.htm

http://sanbase.org/ftp/3D_demo.iso

No to nie wiem .. ja bym poszedł i kupił inny kabel, w końcu to nie
majÄ…tek.
Majątek nie, ale na 99% jestem przekonany że to nic nie da, a nie
lubię góry elektronicznych śmieci.

No i sprawdziłem na certyfikowanym HDMI 1.4a HighSpeed z ethernetem.
Jest tak jak myślałem - bez zmian. Ewidentny bug w DeusEx.
Potwierdziło się to co sprawdzałem wcześniej:

"High Speed HDMI 1.3 cables can support all HDMI 1.4 features except for the HDMI Ethernet Channel."

https://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi#Version_1.4

Czyli mając w domu kable HDMI High speed nie ma sensu wymieniać ich na 1.4, chyba że ktoś ma już sprzęt potrafiący przesyłać sieć
przez HDMI (jeszcze z takim w praktyce się nie spotkałem).

--
/MB

R7850, AMD HD3D i kabel HDMI 1.4a/1.3b