RAID 5 a pad dysku.

Data: 2011-07-21 23:01:56
Autor: Padre
RAID 5 a pad dysku.
W dniu 2011-07-21 11:28, marsel pisze:
Czy w przypadku uszkodzenia jednego z dysk贸w w RAID 5, za艂贸偶my 偶e mam
trzy dyski i jeden pad艂, da si臋 odczyta膰 dane z dw贸ch pozosta艂ych?

Warto chyba zn贸w o tym napisa膰, bo co jaki艣 czas temat wraca, istot膮 macierzy dyskowych NIE JEST  bezpiecze艅stwo danych bo od tego jest backup tylko utrzymanie ci膮g艂o艣ci pracy. Dla tego podstawow膮 funkcjonalno艣ci膮 macierzy MUSI BY膯 mo偶liwo艣膰 kontynuowania pracy pomimo uszkodzenia jednego z no艣nik贸w, oczywi艣cie tylko wydajno艣膰 mo偶e by膰 wtedy ni偶sza cho膰by z powodu liczenia sum kontrolnych albo trwania procesu odbudowy macierzy po wymianie dysku.

Zreszt膮 nawet samo pytanie po cz臋艣ci jest nielogiczne,je艣li awaria jednego z dysk贸w w czasie pracy powodowa艂a by natychmiastowy brak dost臋pu do danych to jaki by艂by sens jej stosowania?

Tak naprawd臋 powa偶ne problemy bywaj膮 w przypadku awarii kontrolera a nie dysku.

Data: 2011-07-22 00:10:44
Autor: marsel
RAID 5 a pad dysku.
[...]

Tylko, 偶e na czym艣 te backupy trzeba robi膰.
P艂yty CD/DVD odpadaj膮, bo po pierwsze ma艂a pojemno艣膰, a po drugie jako艣膰 i trwa艂o艣膰 tych p艂yt obecnie, to te偶 rosyjska ruletka.
Na streamer o odpowiedniej pojemno艣ci mnie nie sta膰.
Pozostaj膮 dyski, kt贸re s膮 obecnie dosy膰 tanie, je偶eli si臋 we藕mie ich pojemno艣膰, i daj膮 艂atwy dost臋p do danych, a poniewa偶 dysk to no艣nik najbardziej mechaniczny, to tu te偶 jednak zdarzaj膮 si臋 awarie.
Dobrze wi臋c robi膰 backup na dw贸ch r贸偶nych dyskach, a skoro na dw贸ch do dlaczego tego procesu nie przyspieszy膰 i przewali膰 to od razu na jak膮艣 macierz?

Zreszt膮 nawet samo pytanie po cz臋艣ci jest nielogiczne,je艣li awaria
jednego z dysk贸w w czasie pracy powodowa艂a by natychmiastowy brak
dost臋pu do danych to jaki by艂by sens jej stosowania?

No fakt, troch臋 pojecha艂em, ale pytam o ten RAID 5 i natychmiastowy dost臋p, bo do tej pory u偶ywa艂em tylko "jedynki".
No a wiele lat temu mia艂em taki przypadek, 偶e co艣, nie bardzo w sumie by艂o wiadomo co, popierdzieli艂o si臋 w macierzy RAID 1, i zapis na jednym dysku by艂 r贸偶ny od tego na drugim, nie by艂o wiadomo, kt贸ry jest tym w艂a艣ciwym i prawid艂owym. Niestety nie da艂o si臋 do danych natychmiast dotrze膰, bo ich odzyskaniem musia艂a zaj膮膰 si臋 firma, kt贸ra sprzedawa艂a i serwisowa艂a ca艂y system, a to przed艂u偶a艂o procedur臋. Backupy by艂y robione, ale co z tego jak awaria nast膮pi艂a mi臋dzy jednym a drugim.
Czasem zdarzy si臋 co艣, co teoretycznie nie powinno si臋 sta膰, lub jest ma艂e prawdopodobie艅stwo takiego zdarzenia, a poniewa偶 chc臋 sobie "sprawi膰" macierz RAID 5, to chc臋 wiedzie膰 jakie ewentualnie czekaj膮 mnie niespodzianki.

Data: 2011-07-22 01:19:11
Autor: Michal Kawecki
RAID 5 a pad dysku.
Dnia Fri, 22 Jul 2011 00:10:44 +0200, marsel napisa(a):

Warto chyba zn體 o tym napisa, bo co jaki czas temat wraca, istot
macierzy dyskowych NIE JEST bezpiecze駍two danych bo od tego jest backup
tylko utrzymanie ci眊硂禼i pracy. Dla tego podstawow funkcjonalno禼i
macierzy MUSI BY mo縧iwo舵 kontynuowania pracy pomimo uszkodzenia
jednego z no秐ik體, oczywi禼ie tylko wydajno舵 mo縠 by wtedy ni縮za
cho鎎y z powodu liczenia sum kontrolnych albo trwania procesu odbudowy
macierzy po wymianie dysku.

Tylko, 縠 na czym te backupy trzeba robi.
P硑ty CD/DVD odpadaj, bo po pierwsze ma砤 pojemno舵, a po drugie jako舵 i trwa硂舵 tych p硑t obecnie, to te rosyjska ruletka.
Na streamer o odpowiedniej pojemno禼i mnie nie sta.
Pozostaj dyski, kt髍e s obecnie dosy tanie, je縠li si we糾ie ich pojemno舵, i daj 砤twy dost阷 do danych, a poniewa dysk to no秐ik najbardziej mechaniczny, to tu te jednak zdarzaj si awarie.
Dobrze wi阠 robi backup na dw骳h r罂nych dyskach, a skoro na dw骳h do dlaczego tego procesu nie przyspieszy i przewali to od razu na jak倍 macierz?

Taki backup nie jest 縜dnym zabezpieczeniem. Wystarczy jeden strza od
pioruna i nie masz nic.
--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadaj眂 na priv zmie px na pl/

Data: 2011-07-22 11:16:57
Autor: marsel
RAID 5 a pad dysku.
Taki backup nie jest 縜dnym zabezpieczeniem. Wystarczy jeden strza od
pioruna i nie masz nic.

Zdaj sobie z tego spraw, ale mam dobrego UPS-a, kt髍y podobno potrafi przej辨 r罂nego rodzaju przepi阠ia, do domowych zastosowa wystarczy.
No a je縠li b阣 mia bezpo秗ednie trafienie w moj cha硊p, to backupy i dane b阣 mnie wtedy najmniej interesowa.

Data: 2011-07-22 10:59:38
Autor: kamil
RAID 5 a pad dysku.
On 22/07/2011 10:16, marsel wrote:
[...]

UPS nie pomo縠 na przypadkowe usuni阠ie czego, kota na klawiaturze, wirusa, strza zasilacza, pad kontrolera kt髍y rozsypie dane i tysi辨 innych mo縧iwych sytuacji..

--
Pozdrawiam,
Kamil

Data: 2011-07-23 10:52:37
Autor: Michal Kawecki
RAID 5 a pad dysku.
Dnia Fri, 22 Jul 2011 11:16:57 +0200, marsel napisa(a):

[...]

Nie s硑sza砮m jeszcze o UPS-ie, kt髍y wytrzyma砨y strza w instalacj
czy to w bezpo秗ednim pobli縰 domu, czy nawet w kable SN/WN prowadz眂e
do niego. We to pod rozwag. --

Data: 2011-08-01 13:27:48
Autor: Andrzej wa
RAID 5 a pad dysku.
W dniu 23.07.2011 10:52, Michal Kawecki pisze:

[...]

Przy prawid硂wej instalacji - powinien (zabezpieczenia przeciw
wy砤dowaniom na wej禼iu instalacji do domu).

Ja jeszcze mam listw z zabezpieczeniami przed UPSem.

Data: 2011-07-23 11:29:05
Autor: Rafa艂 艁ukawski
RAID 5 a pad dysku.
On 2011-07-22 11:16, marsel wrote:
Taki backup nie jest 偶adnym zabezpieczeniem. Wystarczy jeden strza艂 od
pioruna i nie masz nic.

Zdaj臋 sobie z tego spraw臋, ale mam dobrego UPS-a, kt贸ry podobno potrafi
przej膮膰 r贸偶nego rodzaju przepi臋cia, do domowych zastosowa艅 wystarczy.
No a je偶eli b臋d臋 mia艂 bezpo艣rednie trafienie w moj膮 cha艂up臋, to backupy
i dane b臋d膮 mnie wtedy najmniej interesowa膰.

Ty tak serio? nawali Ci karta do raid i po ptokach, zaslacz sie spali, uszkodzi dwa dyski itd...

celem raida jest umozliwienie ciaglego korzystania w przypadku jednostkowej awarii urzadzenia (dysk), Raid w zadnym stopniu sam w sobie nie jest backupem.

Data: 2011-07-22 01:21:21
Autor: Padre
RAID 5 a pad dysku.

Dobrze wi臋c robi膰 backup na dw贸ch r贸偶nych dyskach, a skoro na dw贸ch do
dlaczego tego procesu nie przyspieszy膰 i przewali膰 to od razu na jak膮艣
macierz?
Dane b臋d膮 bezpieczniejsze je艣li zrobimy dwa backupy kolejno na dw贸ch dyskach ni偶 jeden backup na macierzy,ale je艣li ju偶 ta macierz mamy to lepiej na niej pracowa膰 a backup robi膰 na pojedynczym dysku ni偶 odwrotnie.

Data: 2011-07-22 11:43:55
Autor: marsel
RAID 5 a pad dysku.
W dniu 22.07.2011 01:21, Padre pisze:

[...]

No ale chodzi mi te偶 o czas, ostatnio coraz wi臋cej czasu i miejsca zajmuj膮 mi backupy.
Teraz mam RAID 1, na kt贸ry w nocy robi si臋 backup danych z dw贸ch komputer贸w, raz na jaki艣 czas robi臋 te偶 backup tego RAIDA na zewn臋trzny dysk, ale to ju偶 r臋cznie i bez specjalnego harmonogramu.
My艣l臋 sobie czy mo偶e trzeci dysk do艂o偶y膰 do macierzy i zrezygnowa膰 z ostatniego kroku.

Data: 2011-07-22 14:01:33
Autor: Buniek
RAID 5 a pad dysku.
[...]

Time line Backup, robi backupy online ,najpierw du偶y a potem r贸偶nice nowe pliki kolejne wersje istniej膮cych etc.  Non stop monitoruje zmiany i dok艂ada do backupu.
W domowych warunkach ma to jeszcze takie znaczenie i偶 mo偶na pracowa膰 ca艂y tydzie艅 po kilka godzin na kompie i ani razu w godzinie w kt贸rej backup ma si臋 wykona膰 dok艂adanie do backupu on-line rozwi膮zuje ten problem.

Buniek

Data: 2011-07-22 07:46:35
Autor: Kamil 'Model'
RAID 5 a pad dysku.
Backupu ba砨ym si trzyma na dysku a tym bardziej na raidzie. Ciekawe co zrobisz jak posypie si kontroler raid?? Wa縩e dane backupuje si na streamerze i koniec. Inwestujesz w porz眃ny streamer (nie wiem ile masz tych danych) ale jakie LTO-2 my秎 縠 starczy. Cykl 縴cia kasetki jest bardzo d硊gi. Kasetk robisz co najmniej w cyklu 5-cio dniowym, co by by dost阷 do starszego backupu.

Data: 2011-07-22 11:48:22
Autor: marsel
RAID 5 a pad dysku.
W dniu 22.07.2011 07:46, Kamil 'Model' pisze:
[...]

Takie LTO-2 na pewno by wystarczy硂, ale nie mam na to forsy, ca硑 czas pisz o zastosowaniach, powiedzmy to, domowych.

Data: 2011-07-22 12:58:45
Autor: Kamil 'Model'
RAID 5 a pad dysku.
W dniu 2011-07-22 11:48, marsel pisze:
[...]

A ile masz tych danych?? Mo縠 dobrym rozwi眤aniem by硂 by zakupi nagrywark Blureja i jecha na p硑tach, chyba, 縠 jakie 8GB i na DVD DL. Teraz tak m體isz, 縠 nie masz kasy na streamer, a jak posypiesz raida i stracisz wa縩e dane, to odzyskanie tego b阣zie kosztowa wielokrotno舵 ceny streamera i 10 kasetek :)
Jakie 2 lata temu w firmie posypa si dysk z kompa na kt髍ym by硑 bardzo potrzebne dane (kobitka pracuj眂a na tym kompie trzyma砤 bardzo wa縩e dane firmowe na dysku lokalnym, a nie na zasobie serwerowym, no ale co zrobi, przynajmniej si nauczy砤) no i wys砤li秏y dysk do Ontracka. Odzyskanie danych kosztowa硂 nas ok. 7000PLN i trwa硂 ok. tygodnia. A nie by硂 tego du縪. Nie pami阾am dok砤dnie co si posypa硂 w dysku (ale chyba g硂wice powiedzia硑 papa).

Data: 2011-07-23 13:38:56
Autor: qwerty
RAID 5 a pad dysku.
U縴tkownik "Kamil 'Model'"  napisa w wiadomo禼i grup dyskusyjnych:j0bl56$5ui$1@inews.gazeta.pl...
[...]

Powinna zap砤ci ze swojej kieszeni.

Data: 2011-07-25 09:30:48
Autor: Kamil 'Model'
RAID 5 a pad dysku.
W dniu 2011-07-23 13:38, qwerty pisze:
[...]

Heh... S阣zia jest nie do ruszenia :( wi阠 nie by硂 mowy o obci笨eniu tej osoby. A jak wiadomo Prezesem S眃u mo縠 by tylko s阣zia to s阣zia s阣ziemu krzywdy nie zrobi...

Data: 2011-07-22 16:17:43
Autor: Mark
RAID 5 a pad dysku.
Dnia Fri, 22 Jul 2011 07:46:35 +0200, Kamil 'Model' napisa(a):

[...]

Szczerze mowiac, to zamiast bawic wie w streamer do "*prostych* zastosowan,
to wolalbym robic cos o czym zaden z przedmowcow nie wspomnial - backup w
chmurze.
mozliwosci jest od groma, od "domowych" sposobow np korzystajac s MS
skydrive, do profesjonalnych uslug

--
Mark

Data: 2011-07-22 18:09:07
Autor: Piotr Rezmer
RAID 5 a pad dysku.
Mark pisze:

[...]

IMO problemem jest szybko舵/czas backupu. Przy uploadach rzedu 256kb/s czas kopiowania image'u paru GB jest nieakceptowalny.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2011-07-22 08:44:59
Autor: Mariusz Kruk
RAID 5 a pad dysku.
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "marsel"
Dobrze wi阠 robi backup na dw骳h r罂nych dyskach, a skoro na dw骳h do dlaczego tego procesu nie przyspieszy i przewali to od razu na jak倍 macierz?

Cho鎎y dlatego, 縠 dok砤dasz kolejn warstw, w kt髍ej mo縠 wyst眕i
b潮d.

No fakt, troch pojecha砮m, ale pytam o ten RAID 5 i natychmiastowy dost阷, bo do tej pory u縴wa砮m tylko "jedynki".

A nie 砤ska odpali cho鎎y wikipedi i poczyta?

serwisowa砤 ca硑 system, a to przed硊縜硂 procedur. Backupy by硑 robione, ale co z tego jak awaria nast眕i砤 mi阣zy jednym a drugim.

No niestety, to trzeba przewidywa przy tworzeniu polityki backupowej.
(a jak jest potrzebna taka straszna dost阷no舵, mo縩a stosowa inne
metody, np. DFS, Backup Exec CPS...)

Czasem zdarzy si co, co teoretycznie nie powinno si sta, lub jest ma砮 prawdopodobie駍two takiego zdarzenia, a poniewa chc sobie "sprawi" macierz RAID 5, to chc wiedzie jakie ewentualnie czekaj mnie niespodzianki.

Cz阺to podnoszonym argumentem przeciwko RAID-5 jest to, 縠 w przypadku
awarii dysku pozosta砮 s du縪 bardziej obci笨one, co znacz眂o zwi阫sza
prawdopodobie駍two kolejnej awarii (a dodajmy do tego, 縠 zwykle s to
dyski z tej samej partii...)

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /
|  Kruk@epsilon.eu.org   | http://www.nieruchomosci.pl/mieszkanie,38804171
| http://epsilon.eu.org/ |
/-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- \

Data: 2011-07-22 11:57:32
Autor: marsel
RAID 5 a pad dysku.
A nie 砤ska odpali cho鎎y wikipedi i poczyta?

Od tego zacz背em, ale co innego czyta wikipedi, a co innego zapyta tych co mieli organoleptyczny kontakt z takimi rzeczami.

No niestety, to trzeba przewidywa przy tworzeniu polityki backupowej.
(a jak jest potrzebna taka straszna dost阷no舵, mo縩a stosowa inne
metody, np. DFS, Backup Exec CPS...)

Super straszna nie jest potrzebna, ale teraz mam powiedzmy ca砶owit dost阷no舵 24h/7, i wola砨ym przy tym pozosta.
Generalnie to zrobi tak, 縠by bardziej nie spieprzy.

Data: 2011-07-22 12:45:38
Autor: Mariusz Kruk
RAID 5 a pad dysku.
[...]

Nie ma czego takiego, jak "ca砶owita dost阷no舵 24/7". Mo縠sz co
najwy縠j minimalizowa prawdopodobie駍two awarii.
Przy jednej macierzy masz pi阫ny SPOF w postaci reszty komputera.

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /

Data: 2011-07-22 17:23:23
Autor: Rafa艂 艁ukawski
RAID 5 a pad dysku.
On 2011-07-22 00:10, marsel wrote:
[...]

Najpierw nale偶y zdefiniowa膰 poj臋cie backup, to kopia danych, kt贸re gdzie艣 mamy (w przypadku zastosowan domowych - kopia danych z wszystkich komputer贸w).

Raid and pojedynczy dysk nie sluza do przechowywania waznych danych bez kopii bezpieczenstwa (na innym urzadzeniu).

[...]

Generalnie takie jak w przypadku padu dysku, tracisz dostep do wszystkiego, Nigdy mi sie nie zdarzylo by jednoczesnie padly dwa dyski (SOHO), ale co najmniej raz stracilem mniej istotne dane z powodu awarii kontrolera. Z mojego pkt widzenia raid software'owy (w szczegolnosci 5) jest znacznie bezpiecznienszy niz tzw. raid'y pseudo-hw. S/W uda si臋 odczyta膰 na ka偶dym sprz臋cie, a w przypadku pseudo-hardware lub nawet dedykowanej karty, problem staje sie wiekszy gdy nie masz np. zapasowej karty w szafie. Dla firmy z setka serwerow to nie jest temat, dla pojedynczego uzytkownika lub nawet malej grupy roboczej jest.

Data: 2011-07-22 20:31:21
Autor: Padre
RAID 5 a pad dysku.
  ale co najmniej raz stracilem mniej istotne dane z powodu awarii
kontrolera.

Tego jako艣 u偶ytkownicy nie bior膮 pod uwag臋, swego czasu pracowa艂em jako informatyk w banku, pod moja opieka znajdowa艂 si臋 serwer zawieraj膮cy absurdalnie drogi sprz臋towy kontroler Raid 5 kt贸ry w pewnym momencie zacz膮艂 zmieniac pojedyncze bity w plikach baz danych. Pocz膮tkowo objawi艂o si臋 to b艂臋dami na rachunkach klient贸w, na bie偶膮co wychwytywanymi i naprawianymi. Takie b艂臋dy zdarza艂y si臋 z r贸偶nych powod贸w wcze艣niej wi臋c o zwi臋kszenie ich ilo艣ci w pierwszej kolejno艣ci podejrzewa艂o si臋 b艂臋dy w aktualizacji oprogramowania i b艂臋dy ludzkie. Kiedy sytuacja si臋 wyklarowa艂a min臋艂y prawie dwa tygodnie. Gdyby po prostu pad艂 dysk, gdyby nie by艂o tej nieszcz臋snej macierzy w najgorszym wypadku bank nie m贸g艂 by przez kilka godzin obs艂ugiwa膰 klient贸w, a tak kilkanascie os贸b mia艂o ponad tydzie艅 pracy po 16 godzin na dob臋 poniewa偶 ostatni backup bez b艂臋d贸w by艂 sprzed 2 tygodni i trzeba by艂o setki dokument贸w wprowadza膰 od nowa. Do klient贸w trafi艂y dziesi膮tki wyci膮g贸w z nieprawid艂owymi kwotami, ludzie terminowo p艂ac膮cy raty dostali zawiadomienia o niedop艂atach i naliczonych karach. Kurewski armagedon. Cho膰 mam do dzi艣 wra偶enie 偶e nasze bazy danych (oparte o software napisane przez naszych programist贸w) by艂y wyj膮tkowo s艂abo zabezpieczone przed b艂臋dami i nie potrafi艂y odpowiednio szybko zaalarmowa膰 o sypaniu si臋 plik贸w.

Data: 2011-07-22 21:03:32
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
RAID 5 a pad dysku.
Dnia 2011-07-22, o godz. 20:31:21
Padre <Padre@no.net> napisa艂(a):

[...]

Ja znam przypadek uczelni prywatnej maj膮cej w nazwie "informatyk臋" w
Warszawie kt贸ra trzyma艂a dane student贸w i pracownik贸w (dane osobowe,
oceny, dane finansowe etc.) na macierzy w kt贸rej posypa艂 si臋 kontroler
i dane sta艂y si臋 niedost臋pne. Po偶ar w burdelu bo okaza艂o si臋 偶e
"informatycy" maj膮 backup sprzed 5-6 miesi臋cy i to tylko cz臋艣ci danych.
Zarobi艂em niez艂膮 kas臋 na odzysku ;-) Inna sprawa 偶e jak spojrza艂em na
ich "infrastruktur臋" i "zabezpieczenia" to w艂osy mi stan臋艂y d臋ba 偶e
mo偶na co艣 takiego zrobi膰. Np. wystarczy艂o zamiast adresu ich wi臋kszo艣ci
serwis贸w wpisa膰 z sieci wewn臋trznej adres IP i dostawa艂o si臋 do
zawarto艣ci serwera. Bazy danych mia艂y has艂a typu "admin", "password",
"skr贸脓 nazwy szko艂y". Nie trzeba by艂o audytu - zgra艂em testowo via ich
publiczny hotspot zawarto艣膰 jednego serwera wraz ze zrzutem baz danych
i tysi膮cami zeskanowanych dokument贸w student贸w i pracownik贸w. P艂yty
dosta艂 "rektor" - za艂atali serwis. Ten jeden. Reszta by艂a nadal
dost臋pna. Nadal ucz膮 "informatyki" - w tym sieci i bezpiecze艅stwa
system贸w...

Zdr贸wko

Data: 2011-07-23 22:19:59
Autor: marsel
RAID 5 a pad dysku.
Odpisz臋 sobie, bo musia艂bym kilku osobom odpisa膰 to samo.

Po pierwsze, nie napisa艂em tego pocz膮tku, bo chodzi艂o mi og贸lnie o praktyczne r贸偶nice w RAID1 i RAID5, i wydawa艂o mi si臋 to mniej istotne.
Ale ten m贸j RAID1, to obecnie NAS QNAP-a, z dwoma gigowymi dyskami, na taki sam, trzeci zewn臋trzny, robi臋 co jaki艣 czas backup NASa.
No i zrodzi艂 si臋 pomys艂, 偶eby do艂o偶y膰 trzeci dysk do NASa i zrobi膰 z niego RAID5, gdy偶 brakuje mi ju偶 miejsca, a nie tylko backupy tam trzymam. No i czas zapisu na ten zewn臋trzny dysk, te偶 troch臋 trwa.
Wi臋c wirusy mnie tak bardzo nie martwi膮.
Pad kontrolera, no w sumie w QNAPie te偶 mo偶e si臋 zdarzy膰, ale w przypadku RAID1 QNAPa dysk mo偶na normalnie podmontowa膰 pod linuxem i odczyta膰 dane, nie wiem jednak jak to wygl膮da w przypadku RAID5, gdzie dane s膮 rozcz艂onkowane.
Po drugie nie traktuj臋 UPS-a jako 100% zabezpieczenia przeciwprzepi臋ciowego, cho膰 potrafi wyfiltrowa膰 niewielkie piki.
Jest to jednak kolejne urz膮dzenie w szeregu, kt贸re mo偶e zapobiec spaleniu komputera czy tego NASa. No i w sumie od kilku lat nie mam problem贸w w czasie burzy, cho膰 paru s膮siadom popali艂o si臋 troch臋 rzeczy, ale te偶 zako艅czy艂o si臋 raczej na zasilaczach, w komputerach czy innym sprz臋cie elektronicznym.
Co do bezpo艣redniego trafienia, to w sam UPS czy NAS raczej nie trafi, a jak ju偶 b臋d臋 mia艂 nawet takiego pecha, to mo偶e si臋 to przytrafi膰 r贸wnie偶 w czasie zrzucana backupu, i wtedy to wszystko szlag mo偶e trafi膰.

Data: 2011-07-24 01:12:23
Autor: Padre
RAID 5 a pad dysku.

Pad kontrolera, no w sumie w QNAPie te偶 mo偶e si臋 zdarzy膰, ale w
przypadku RAID1 QNAPa dysk mo偶na normalnie podmontowa膰 pod linuxem i
odczyta膰 dane

Problem jest zazwyczaj wtedy, jak o uszkodzeniu kontrolera dowiesz si臋 po uszkodzeniu danych na wszystkich dyskach macierzy, wtedy nie ma ju偶 sobie co podmontowa膰, trudno liczyc na to 偶e kontroler padnie 艂askawie tak 偶e nie uszkodzi danych. Poza tym poza mirrorem dyski z macierzy bez kontrolera s膮 lekko m贸wi膮c ma艂o przydatne.

Data: 2011-07-24 06:52:30
Autor: Rafa艂 艁ukawski
RAID 5 a pad dysku.
On 2011-07-24 01:12, Padre wrote:

[...]

QNAP'y (przynajmniej te male) nie maja dedykowanych kontrolerow Raid (i chwala im za to - szansa na pojawienie sie takich problemow minimalna).

Poza tym, jezeli mowimy o przeklamaniach, spotkalem dysk, ktory wszystko bez problemu zapisywal i odczytywal, ale dane odczytane czasami byly inne od zapisanych... takze wszedzie gdzie jest kawalek elektroniki cos takiego moze sie zdarzyc. lepiej by w tym wypadku ten kawalk elektroniki kosztowal 100zl i byl w sklepie za rogiem a nie 10000 i na specjalne zamowienie ;)

Data: 2011-07-24 13:59:30
Autor: Padre
RAID 5 a pad dysku.

QNAP'y (przynajmniej te male) nie maja dedykowanych kontrolerow Raid (i
chwala im za to - szansa na pojawienie sie takich problemow minimalna).

Wypada mie膰 nadziej臋, cho膰 na logik臋 bardziej mo偶na spodziewa膰 si臋 zaawansowanych mechanizm贸w chroni膮cych dane w dedykowanych rozwi膮zaniach sprz臋towych ni偶 softwareowych cho膰by dla tego 偶e potrzebuj膮 one sporych mocy obliczeniowych a z tymi w takich bud偶etowych sprz臋tach bywa nieweso艂o, wiadomo "eco", "green" itp.

Data: 2011-07-24 06:49:28
Autor: Rafa艂 艁ukawski
RAID 5 a pad dysku.

[...]

Z mojego doswiadczenia, jezeli juz cos trzymac to na raid1 lub raid1+0, raid 5 IMHO bywa zbyt wrazliwy /ale moze mialem pecha - lata temu zebralo mi sie na pseudo h/w raidy/.

QNAP ma w srodku linuxa, raid oczywiscie software'owy (obecnie nie ma jakiegos sensoego uzasadnienia dla H/W raid w warunkach SOHO), wiec w razie czego zawsze mozna podpiac pod peceta i ew. cos poprawic np. przy pomocy livecd.

Data: 2011-07-31 11:00:22
Autor: Sergiusz Rozanski
RAID 5 a pad dysku.
Dnia 21.07.2011 Padre <Padre@no.net> napisa艂/a:
[...]

Ma艂o precyzyjne, np raid-0 robi si臋 w zupe艂nie innym celu i to zaprzeczaj膮cym
ww - awaria 1 dysku logicznie "psuje" drugi.

Tak naprawd臋 powa偶ne problemy bywaj膮 w przypadku awarii kontrolera a nie dysku.

Dlatego robienie raidu dla "ci膮g艂o艣ci pracy" to m偶onki, miroruje si臋 ca艂e
serwery i to w r贸偶nych lokalizacjach itd. a nie same dyski. Eliminowanie
spof i decantralizacja - to gwarantuje ci膮g艂o艣膰. Co daj膮 2 dyski skoro s膮
- w 1 maszynie
- pod 1 ups
- pod 1 kontroler
itd.

Data: 2011-07-31 14:35:11
Autor: Rafa艂 艁ukawski
RAID 5 a pad dysku.
On 2011-07-31 13:00, Sergiusz Rozanski wrote:
[...]

Nie ma sensu wszelkich scenariuszy awaryjnych wrzucac do jednego worka. inne kryteria przyjmiemy w firmie 2 osobowej, inne z w firmie z 1000 serwer贸w. Owe klastru w roznych lokalizacjach robi sie nie tylko ze wzgledu na awarie dyskow, tylko takze aby wszelkie awarie zwiazane np. z przeciazeniem bazy w danym module nie wplywaly na inne warstwy (aplikacyjne i prezentacyjne) w strukturze 3 warstwowej.

raid 5 zabezpieczy przed awaria dysku (tylko i wylacznie), zaalarmuje i da czas na jego wymiane. To teoria, z wielu zrodel slychac, ze cz臋stsz膮 przyczyn膮 awarii s膮 karty raid (kontrolery), wi臋c tu tez trzeba to odpowiednio rozdzielic. Poza tym IMHO w zastosowaniach SOHO zdecydowanie lepszy jest software-raid (nie pseudo-intel raid z plyty, tylko wprost z systemu operacyjnego). Dyski mozna powpinac do zupelnie niezaleznych kontrolerow roznych firm i raid bez problemu sie zmontuje.

Data: 2011-07-31 23:45:54
Autor: Sergiusz Rozanski
RAID 5 a pad dysku.
Dnia 31.07.2011 Rafa艂 艁ukawski <rafalweb@lukawski.pl> napisa艂/a:

Nie ma sensu wszelkich scenariuszy awaryjnych wrzucac do jednego worka. inne kryteria przyjmiemy w firmie 2 osobowej, inne z w firmie z 1000 serwer贸w.

Przy czym stawianie p贸艂produkt贸w te偶 IMO nie ma sesnsu, co mi da mirror
kiedy poleci ca艂a maszyna czy kontroler itd. I ilo艣膰 pracownik贸w tu ma
raczej ma艂e znaczenie. Liczy si臋 potrzeba ci膮g艂o艣ci dost臋pno艣ci us艂ugi -
np prosty email, czy pracuj膮 2 osoby czy 1000 to raczej brak maila b臋dzie
takim samym problemem. Jak lepiej kupi膰 np 2 s艂absze maszyny zamiast 1
i tak 2 dyski i zrobi膰 email na HA, koszt podobny, a dost臋pno艣膰 pe艂na.
Jak mirorowa膰 to wszystko, a nie p贸艂艣rodkiem.

[...]

P贸ki serwerem nie jest windows, bo tam soft raid chyba nie dzia艂a, a w
boocie to ju偶 chyba w og贸le.

Data: 2011-08-01 08:01:02
Autor: JoteR
RAID 5 a pad dysku.
"Sergiusz Rozanski" napisa艂:

[...]

Dziwne. Musz臋 przeprowadzi膰 powa偶n膮 rozmow臋 ze swoim windzianym RAID-1,
kt贸ry bezczelnie twierdzi, 偶e dzia艂a, a nawet od czasu do czasu si臋 synchronizuje.

JoteR

Data: 2011-08-01 10:33:16
Autor: Sergiusz Rozanski
RAID 5 a pad dysku.
Dnia 01.08.2011 JoteR <joter@pf.pl> napisa/a:
"Sergiusz Rozanski" napisa:

[...]

P髃i serwerem nie jest windows, bo tam soft raid chyba nie dzia砤,

Dziwne. Musz przeprowadzi powa縩 rozmow ze swoim windzianym RAID-1,
kt髍y bezczelnie twierdzi, 縠 dzia砤, a nawet od czasu do czasu si synchronizuje.

To jest softwarowy raid-1 czy przez jaki sterownik, a da si inne?
raid-0, 5 itd? Na ka縟ym windows? XP home te? Na partycji systemowej?

Chcia砨ym np taki systemowy bootuj眂y softwarowy raid-0 :)

--
"A c罂 to za sens kupowa samoch骴, 縠by je糳zi po asfalcie? Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest co ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedzia砮k zaczyna si w sobot.

Data: 2011-08-01 13:43:23
Autor: Mariusz Kruk
RAID 5 a pad dysku.
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Sergiusz Rozanski"
[...]

Ale mo縠 by najpierw sprawdzi, zanim zaczniesz si b砤糿i?
Serwerowe wersje maj RAID-y "od zawsze" (system mia砮m postawiony na
jedynce ju na NT4).

Na ka縟ym windows? XP home te?

Nie, na Windows 98 te nie ma.

Na partycji systemowej?

Owszem. (chocia tylko jedynk IIRC).
Dodatkowo, ma to par ogranicze typu brak mo縧iwo禼i zdefiniowania
hot-spare.
Co nie zmienia faktu, 縠 w og髄no禼i jest taka mo縧iwo舵.

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /

Data: 2011-08-01 14:40:09
Autor: Sergiusz Rozanski
RAID 5 a pad dysku.
Dnia 01.08.2011 Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk@epsilon.eu.org> napisa艂/a:
[...]
To jest softwarowy raid-1 czy przez jaki艣 sterownik, a da si臋 inne?
raid-0, 5 itd?

Ale mo偶e by艣 najpierw sprawdzi艂, zanim zaczniesz si臋 b艂a藕ni膰?
Serwerowe wersje maj膮 RAID-y "od zawsze" (system mia艂em postawiony na
jedynce ju偶 na NT4).

Na jedynce i tylko na jedynce, niestety, fakt wypowiedzia艂em si臋 ma艂o
precyzujnie o niedzia艂aj膮cym raid, ale nie ka偶dy ma wersje server i
nie ka偶dy chce raid1 na system.

Na ka偶dym windows? XP home te偶?

Nie, na Windows 98 te偶 nie ma.

Nie mam wi臋cej pyta艅.

Na partycji systemowej?

Owszem. (chocia偶 tylko jedynk臋 IIRC).

No to czyli system w raid0 na speeda nie postawisz bez pseudo-hw.

Co nie zmienia faktu, 偶e w og贸lno艣ci jest taka mo偶liwo艣膰.

Sporo ograniczona. Sam mam poustawiane pseudo-hw bo chcia艂em w艂a艣nie
raid0 i inaczej nie sz艂o.

Data: 2011-08-01 17:21:06
Autor: Mariusz Kruk
RAID 5 a pad dysku.
[...]
Na jedynce i tylko na jedynce, niestety, fakt wypowiedzia砮m si ma硂
precyzujnie o niedzia砤j眂ym raid, ale nie ka縟y ma wersje server i
nie ka縟y chce raid1 na system.

W 7Pro te jest mirror. W Home'ach nie ma, fakt. Mo縩a dyskutowa nad
sensowno禼i polityki cenowo-licencyjnej Microsoftu, ale twierdzenie
"w Windows si nie da" jest nieprawd.

Na partycji systemowej?
Owszem. (chocia tylko jedynk IIRC).
No to czyli system w raid0 na speeda nie postawisz bez pseudo-hw.

AID-0 to w og髄e proszenie si o k硂poty i zwykle kiepski pomys.
AID-0 na partycj systemow, to w og髄e paranoja.
(Swoj szos, linuxa z rootfs na AID-1 postawisz bez wydzielonego
/boot? Albo na pi眛ce? Nie chce mi si sprawdza, przyznam.)

Co nie zmienia faktu, 縠 w og髄no禼i jest taka mo縧iwo舵.
Sporo ograniczona. Sam mam poustawiane pseudo-hw bo chcia砮m w砤秐ie
raid0 i inaczej nie sz硂.

Najpopularniejsze rozwi眤ania s wspierane. --
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /

Data: 2011-08-01 22:45:15
Autor: Sergiusz Rozanski
RAID 5 a pad dysku.
[...]

W 7Pro te偶 jest mirror. W Home'ach nie ma, fakt. Mo偶na dyskutowa膰 nad
sensowno艣ci膮 polityki cenowo-licencyjnej Microsoftu, ale twierdzenie
"w Windows si臋 nie da" jest nieprawd膮.

Wiem, 藕le napisa艂em, chodzi艂o mi o raid w sensie 'dowolny' :)

Na partycji systemowej?
Owszem. (chocia偶 tylko jedynk臋 IIRC).
No to czyli system w raid0 na speeda nie postawisz bez pseudo-hw.

AID-0 to w og贸le proszenie si臋 o k艂opoty i zwykle kiepski pomys艂.
AID-0 na partycj臋 systemow膮, to w og贸le paranoja.

Mo偶esz rozwin膮膰? Bo jak chce mie膰 szybki dysk systemowy - godz臋 si臋
na nieodporno艣膰 na awari臋 to?

(Swoj膮 szos膮, linuxa z rootfs na AID-1 postawisz bez wydzielonego
/boot? Albo na pi膮tce? Nie chce mi si臋 sprawdza膰, przyznam.)

Na 1 na 100% grub chyba teraz ju偶 bootuje z 0 i z 5

Co nie zmienia faktu, 偶e w og贸lno艣ci jest taka mo偶liwo艣膰.
Sporo ograniczona. Sam mam poustawiane pseudo-hw bo chcia艂em w艂a艣nie
raid0 i inaczej nie sz艂o.

Najpopularniejsze rozwi膮zania s膮 wspierane.

:) ja zawsze musz臋 postawi膰 co艣 ma艂o popularnego :) zero jako
rozruchowa i jedyna partycja :) i si臋 nie da艂o.

Data: 2011-08-02 08:43:09
Autor: Mariusz Kruk
RAID 5 a pad dysku.
[...]
Wiem, 糽e napisa砮m, chodzi硂 mi o raid w sensie 'dowolny' :)

[...]
Mo縠sz rozwin辨? Bo jak chce mie szybki dysk systemowy - godz si
na nieodporno舵 na awari to?

"Szybki dysk systemowy" jest po prostu sztuk dla sztuki. Je秎i potrzeba
ci szybkiego systemu, powiniene mie na tyle du縪 RAM, 縠by system nie
potrzebowa czyta plik體 systemowych co chwil. Swap mo縩a zrobi jak
najbardziej na szybkim dysku poza dyskiem systemowym.

(Swoj szos, linuxa z rootfs na AID-1 postawisz bez wydzielonego
/boot? Albo na pi眛ce? Nie chce mi si sprawdza, przyznam.)
Na 1 na 100% grub chyba teraz ju bootuje z 0 i z 5

Tfu. Mia砮m napisa "AID-0". Na jedynce sam mam instalacje, to wiem, 縠
si da.

Co nie zmienia faktu, 縠 w og髄no禼i jest taka mo縧iwo舵.
Sporo ograniczona. Sam mam poustawiane pseudo-hw bo chcia砮m w砤秐ie
raid0 i inaczej nie sz硂.
Najpopularniejsze rozwi眤ania s wspierane.
:) ja zawsze musz postawi co ma硂 popularnego :) zero jako
rozruchowa i jedyna partycja :) i si nie da硂.

Kombinujesz po prostu :-P

--
\-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- /

Data: 2011-08-01 19:01:56
Autor: JoteR
RAID 5 a pad dysku.
"Sergiusz Rozanski" napisa:

[...]

Ale czego nie zrozumia砮 w opisie Rafa砤? Na wszelki wypadek przyci背em cytat jeszcze bardziej, 縠by si nie pogubi. Tak, czysty windziany RAID stworzony z poziomu diskmgmt.msc.

a da si inne? raid-0, 5 itd?

RAID-0 jak najbardziej. Co ju wystarczaj眂o przeczy sformu硂waniu "nie dzia砤".

Na ka縟ym windows? XP home te?

Na 2000 i XP Pro. Innych nie chce mi si odpala i sprawdza, zreszt te wymienione wystarcz do zaprzeczenia stwierdzeniu "nie dzia砤".

Na partycji systemowej?

痑rtujesz sobie? Jak mo縠 zadzia砤 na partycji systemowej, czyli jeszcze przed wskazaniem systemowi, sk眃 ma wystartowa? Przecie mowa jest o programowej macierzy sterowanej przez system. Na rozruchowej by mo縠, nie sprawdza砮m. Zreszt co to zmienia? Chcia砮 przy硂縴 dr眊iem w Windows i znowu sobie zrobi砮 kuku. Wracaj z powrotem na advocacy. Tym bardziej, 縠 tu jest NTG dla windzianych macierzy.

JoteR

Data: 2011-08-01 22:51:57
Autor: Sergiusz Rozanski
RAID 5 a pad dysku.
Dnia 01.08.2011 JoteR <joter@pf.pl> napisa艂/a:
"Sergiusz Rozanski" napisa艂:

[...]

Ale czego nie zrozumia艂e艣 w opisie Rafa艂a? Na wszelki wypadek przyci膮艂em cytat jeszcze bardziej, 偶eby艣 si臋 nie pogubi艂. Tak, czysty windziany RAID stworzony z poziomu diskmgmt.msc.

Ok, zrozumia艂em wszystko. No ofence. Wiem 偶e jest softraid, ale nie wszystko
wspiera (boot, systemowa, nie wszystkie wersje itd)

Na partycji systemowej?

呕artujesz sobie? Jak mo偶e zadzia艂a膰 na partycji systemowej, czyli jeszcze przed wskazaniem systemowi, sk膮d ma wystartowa膰? Przecie偶 mowa jest o programowej macierzy sterowanej przez system.

Jak kawa艂ek systemu odpowiadaj膮cy za rozruch umia艂by posk艂ada膰 macierz to
czemu nie?

Zreszt膮 co to zmienia? Chcia艂e艣 przy艂o偶y膰 dr膮giem w Windows i znowu sobie zrobi艂e艣 kuku.

Ale o co chodzi, sk膮d ta negatywna energia, w nic nie chcia艂em przy艂o偶y膰,
chcia艂em wskaza膰 偶e nie zawsze softraid 'idzie', s膮 specyficzne konfiguracje
偶e si臋 nie da. To wszystko. Wyluzuj.

Data: 2011-08-01 08:20:14
Autor: Mariusz Kruk
RAID 5 a pad dysku.
epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Sergiusz Rozanski"
Nie ma sensu wszelkich scenariuszy awaryjnych wrzucac do jednego worka. inne kryteria przyjmiemy w firmie 2 osobowej, inne z w firmie z 1000 serwer體.
Przy czym stawianie p蟪produkt體 te IMO nie ma sesnsu, co mi da mirror
kiedy poleci ca砤 maszyna czy kontroler itd.

Kwestia oczekiwa i koszt體.

I ilo舵 pracownik體 tu ma
raczej ma砮 znaczenie. Liczy si potrzeba ci眊硂禼i dost阷no禼i us硊gi -
np prosty email, czy pracuj 2 osoby czy 1000 to raczej brak maila b阣zie
takim samym problemem. Jak lepiej kupi np 2 s砤bsze maszyny zamiast 1
i tak 2 dyski i zrobi email na HA, koszt podobny, a dost阷no舵 pe硁a.
Jak mirorowa to wszystko, a nie p蟪秗odkiem.

Tylko teraz policz sobie ile b阣 kosztowa dwie instalacje tego samego
(zw砤szcza je秎i nie jest to debian z postfiksem, tylko Windows Server
z jakim jeszcze p砤tnym oprogramowaniem). Do tego dolicz koszt
synchronizacji danych pomi阣zy nimi.
Czasem trzeba, ale czasem to po prostu za drogo.

P髃i serwerem nie jest windows, bo tam soft raid chyba nie dzia砤,

Serio, serio? Kurcz, dobrze, 縠 m骿 2kSrv tego nie wie (o nowszych ju
nawet nie wspominaj眂).

--