RAID1 dla laptopa

Data: 2010-02-21 02:25:20
Autor: strach
RAID1 dla laptopa
Jestem zielony w temacie, proszę o radę. Chcę kupić dwa tanie 3.5-calowe zew. dyski 1 TB, podł±czyć je do laptopa po USB i zrobić na nich RAID1. Wydajno¶ć takiej "macierzy" nie ma znaczenia (ma to być bezpieczny, mirrorowany magazyn domowych multimediów), więc nie chcę kupować high-endowych rozwi±zań. Ma być tanio, ale mogę też dokupić jaki¶ sprzętowy kontroler do 500 zł je¶li bez niego się nie da. Jak to zrobić i co kupić?
Rozważałem też najprostszy wariant mirroringu, czyli synchronizację dysków po zmianach jakim¶ programem (choćby Total Commanderem), ale to zbyt niewygodne. A może jest inne niż RAID1 bezobsługowe rozwi±zanie?

Z góry dzięki za porady.

Data: 2010-02-21 02:34:37
Autor: Tomasz Chmielewski
RAID1 dla laptopa
On 21.02.2010 02:25, strach wrote:
[...]

Najprosciej bedzie zrobic programowy RAID.

Ale to juz pytanie na grupe systemu operacyjnego, jaki uzywasz.

--
Tomasz Chmielewski
http://wpkg.org

Data: 2010-02-21 09:37:31
Autor: ToMasz
RAID1 dla laptopa
strach pisze:
Jestem zielony w temacie, proszę o radę. Chcę kupić dwa tanie 3.5-calowe
zew. dyski 1 TB, podł±czyć je do laptopa po USB i zrobić na nich RAID1.
Tak sie w praktyce nieda. System zobaczy 2 dyski i softwarowo moze na
nich zrobic "raid1". W wyniku tego ogłupiony system (w najlepszym
wypadku) zobaczy jeden dysk, z fatalnym transferem. Wtdedy bedziesz
musiał popregrywać nań co tam chcesz. Jednak jutro po podł±czeniu dysków
raid-u już moze niebyć. na 99% go nie bedzie gdy dyski podł±czysz do
innego kompa.

. A może jest inne niż RAID1 bezobsługowe rozwi±zanie?
na 99% jest, ale to soft, wiedz szukaj na windzianej grupie.
ToMasz

Data: 2010-02-21 12:02:36
Autor: zielony bazyliszek
RAID1 dla laptopa
Użytkownik strach napisał:
Jestem zielony w temacie, proszę o radę. Chcę kupić dwa tanie 3.5-calowe zew. dyski 1 TB, podłączyć je do laptopa po USB i zrobić na nich RAID1. Wydajność takiej "macierzy" nie ma znaczenia (ma to być bezpieczny, mirrorowany magazyn domowych multimediów), więc nie chcę kupować high-endowych rozwiązań. Ma być tanio, ale mogę też dokupić jakiś sprzętowy kontroler do 500 zł jeśli bez niego się nie da. Jak to zrobić i co kupić?
Rozważałem też najprostszy wariant mirroringu, czyli synchronizację dysków po zmianach jakimś programem (choćby Total Commanderem), ale to zbyt niewygodne. A może jest inne niż RAID1 bezobsługowe rozwiązanie?

Z góry dzięki za porady.

Moze po prostu kup sobie NAS-a?

Data: 2010-02-21 12:06:49
Autor: BartekK
RAID1 dla laptopa
W dniu 2010-02-21 02:25, strach pisze:
Jestem zielony w temacie, proszę o radę. Chcę kupić dwa tanie 3.5-calowe
zew. dyski 1 TB, podłączyć je do *laptopa* po USB i zrobić na nich RAID1.
Wydajność takiej "macierzy" nie ma znaczenia (ma to być bezpieczny,
mirrorowany magazyn domowych multimediĂłw)
To chyba najprostszym, najłatwiejszym i _najpewniejszym_ rozwiązaniem jest zakup "dysku NAS" na 2 dyski, z funkcją raid1, jest tego trochę na rynku. Podłączysz się do niego co prawda po Eth (choć usb też posiadają, ale realnie na usb często są znajdowane jako sieciówka a nie dysk, i po tej sieciówce dostajesz się do danych), ale dostęp będzie, raid będzie "robił się sam" i będzie to 100x pewniejsze niż softwarowy raid na dyskach po usb podłączanych, a obawiam się że (po 1Gbit eth) również szybsze niż 2x usb.

Data: 2010-02-21 12:29:03
Autor: strach
RAID1 dla laptopa
"BartekK" <sibi@NOSPAMdrut.org> wrote in message news:hlr4ao$sef$1atlantis.news.neostrada.pl...
To chyba najprostszym, najłatwiejszym i _najpewniejszym_ rozwiązaniem jest zakup "dysku NAS" na 2 dyski, z funkcją raid1, jest tego trochę na rynku.

W tym kierunku pójdę, ma to wiele zalet i jest tańsze niż myślałem. Dzięki wszystkim za porady, pozdrawiam.

Data: 2010-02-21 12:25:53
Autor: Radosław Sokół
RAID1 dla laptopa
W dniu 2010-02-21 02:25, strach pisze:
Jestem zielony w temacie, proszę o radę. Chcę kupić dwa tanie 3.5-calowe
zew. dyski 1 TB, podł±czyć je do laptopa po USB i zrobić na nich RAID1.

Kup kieszeń z wbudowanym macierzowaniem lub wręcz przył±cza-
n± do sieci (NAS).

Z dwóch niezależnych dysków USB zrobisz co najwyżej programo-
w± macierz, a i to będzie kłopotliwe (szczególnie w Windows,
gdzie może być po prostu niemożliwe).

Poza tym po co macierz? Może wystarcz± dwa odrębne dyski, na
które będziesz równolegle *ręcznie* wrzucał materiały?

|                 |  Politechnika ¦l±ska                   |

RAID1 dla laptopa