REALLOCATED SECTORS - czy możliwe, że to ELEKTRONIKA?

Data: 2011-12-04 19:47:19
Autor: jeo stancey
REALLOCATED SECTORS - czy możliwe, że to ELEKTRONIKA?
3 dni temu sytuacja mi się powtórzyła jak tu: http://tinyurl.com/cqeoc9f
Sypnęły się sektory, dysk (SAMSUNG HM160HC) się zawieszał, bluskriny
itd.
Tamten poprzedni dysk wymieniłem gwarancyjnie w kwietniu na ten nowy
który robi dokładnie to samo teraz. Przez kilka miesięcy pracował
idealnie aż tu nagle... bach! Obchodziłem się jak z jajkiem, żadnych
wstrz±sów - pedantycznie aż do przesady.

Mam pecha do wadliwej serii produktów czy może to np. kontroler w
laptopie produkuje przekłamania i wpływa na elektronikę dysku? (Może
jest jaka¶ niefortunna koincydencja kontrolera i np. buga w firmware/
elektronice tego HDD? Inny dysk, Toshiba MK4032GAX chodzi od 5 lat
bezbłędnie z tym samym lapkiem - teraz znowu włożony)

Jakby popatrzeć na dane SMART to ciekawe jest to, że "reallocated
event count" = 0 (pomimo, że dysk się zawiesił przy byciu wł±czonym
wraz z kompem), a zawieszeń się dysku/systemu (po których przybywały
nowe realokowane sektory) było z 6 teraz...

I co mam teraz zrobić? Ponownie do serwisu gwarancyjnego? Tylko
ciekawe do kogo: Samsunga czy Seagate i jak?

Data: 2011-12-05 08:17:43
Autor: Rafal Lukawski
REALLOCATED SECTORS - czy moĹĽliwe, ĹĽe to E LEKTRONIKA?
On 2011-12-05 04:47, jeo stancey wrote:
3 dni temu sytuacja mi się powtórzyła jak tu: http://tinyurl.com/cqeoc9f
Sypnęły się sektory, dysk (SAMSUNG HM160HC) się zawieszał, bluskriny
itd.

Czy mozesz SMART'a odczytac czymkolwiek co podaje Human readable jednostki, a nie raw value?

Data: 2011-12-05 04:01:56
Autor: jeo stancey
On Dec 5, 8:17 am, Rafal Lukawski <rafal...@lukawski.pl> wrote:
On 2011-12-05 04:47, jeo stancey wrote:

> [...]
> itd.

Czy mozesz SMART'a odczytac czymkolwiek co podaje Human readable

A czym na przykład? Te dane odczytywałem przy pomocy HDTune, s± tam
następuj±ce pola w tabeli:
"ID", "Current", "Worst", "Threshold", "Data" oraz "Status" (zawsze ma
warto¶ć "OK")

Obecnie dla tego mojego nieszczęsnego dysku dla "ID" pt:"(05)
Reallocated Sector Count"
warto¶ć "Data" przybrała już ponad liczbę 300

podczas gdy nadal:
 (C4) Reallocated Event Count   252  252  0   0  Ok

(piszę teraz z pamięci bo do testu musze włożyć z powrotem ten HDD do
kompa, a przez USB nie pokazuje SMART)

Data: 2011-12-05 14:24:27
Autor: Rafal Lukawski
On 2011-12-05 04:47, jeo stancey wrote:

[...]

A czym na przykład? Te dane odczytywałem przy pomocy HDTune, są tam
następujące pola w tabeli:
"ID", "Current", "Worst", "Threshold", "Data" oraz "Status" (zawsze ma
wartość "OK")

Przygladalem sie wątkowi, do którego był link, tam było np:
(C2) Temperature                 97       91       0        1507375

Podeslij wszystko - caly SMART, nalepiej przy pomocy nowego HDTune (trial)  (na pewno to ufoludki ani ludzie, ktĂłrzy Cie nienawidzÄ… (cytuje), nie zepsuli dysku) ;)

Data: 2011-12-05 15:08:19
Autor: jeo stancey
REALLOCATED SECTORS - czy możliwe, że to ELEKTRONIKA?
On Dec 5, 2:24 pm, Rafal Lukawski <rafal...@lukawski.pl> wrote:
Przygladalem sie w±tkowi, do którego był link, tam było np:
(C2) Temperature                 97       91       0        1507375

Ale nowy HDTune (trial) takze pokazuje takie liczby co do temperatury.
Tez NHC pokazuje tak.

Podeslij wszystko - caly SMART, nalepiej przy pomocy nowego HDTune
(trial)

Jesli przy pomocy tego:
http://hdtune.com/files/hdtunepro_500_trial.exe
to prosze bardzo (zczytany przed chwila):

HD Tune Pro: SAMSUNG HM160HC Health

ID                 Current  Worst ThresholdData Status
(01) Raw Read Error Rate       100  100   51    18   ok
(03) Spin Up Time                  252  252   25 2062  ok
(04) Start/Stop Count             100  100     0   943  ok
(05) Reallocated Sector Count  65    65   10  330 warning
(07) Seek Error Rate              252  252    51     0   ok
(08) Seek Time Performance  252  252    15     0   ok
(09) Power On Hours Count    252  252     0  385   ok
(0A) Spin Retry Count           100   100   51   1  warning
(0C) Power Cycle Count        100   100    0   343      ok
(BF) G-sense Error Rate        100   100    0    72       ok
(C0) Unsafe Shutdown Count  100   100    0   58       ok
(C2) Temperature                   169    91    0  851991 ok
(C3) Hardware ECC Recovered 100  100   0   37       ok
(C4) Reallocated Event Count  252   252   0    0        ok
(C5) Current Pending Sector    100  100    0   1 warning
(C6) Offline Uncorrectable        252  252    0   0      ok
(C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 200  0 348 warning
(C8) Write Error Rate              100   100    0 208    ok
(C9) Soft Read Error Rate        252   252   0   0      ok
(DF) Load/Unload Retry Count 100   100   0  108    ok
(E1) Load/Unload Cycle Count   99    99  0 12351 ok

Health Status         : warning

HD Tune Pro: SAMSUNG HM160HC Information

Firmware version : LQ100-10
Serial number    : S12******************
Capacity         : 160.0 gB (149.0 GB)
Buffer size      : 8192 KB
Sector size      : 512 bytes
Standard         : ATA8-ACS
Supported mode   : UDMA Mode 5
Current mode     : UDMA Mode 5
Avergae speed    : 47 MB/s
Rotation speed   : -

S.M.A.R.T                    : yes
48-bit Address               : yes
Read Look-Ahead              : yes
Write Cache                  : yes
Host Protected Area          : yes
Device Configuration Overlay : yes
Firmware Upgradable          : yes
Automatic Acoustic Management: yes
Power Management             : yes
Advanced Power Management    : yes
Interface Power Management   : no
Power-up in Standby          : no
Security Mode                : yes
SCT Tables                   : yes
Native Command Queuing (NCQ) : no
Trim                         : no

 (na pewno to ufoludki ani ludzie, którzy Cie nienawidz±
(cytuje), nie zepsuli dysku) ;)
Przyznaje, to byla nazbyt fantastyczna hipoteza, dziekuje za uwazne
przeczytanie watku ;)

Jednak juz wtedy czulem, ze cos jest "nie tak", ze to raczej nie jest
typowa awaria sektorow. Teraz kiedy kolejny egzemplarz tego samego
modelu HDD robi dokladnie to samo to zaczynam podejrzewac, ze musi byc
jakis bug co sie ujawnia w zestawieniu ze specyficznym kontrolerem.
Otoz ciekawe, ze problemy zaczely sie pojawiac w chwili kiedy wlozylem
karte SD do slotu w laptopie, a w instrukcji serwisowej wyczytalem, ze
czytnikiem SD i dyskiem HDD zawiaduje ten sam kontroler sprzetowy.

Ponadto po tym jak HDD zaczal zachowywac sie niestabilnie (nie tylko
te sektory, tez zawieszanie sie, problemy z rozpedzaniem sie napedu
itp.) to ta niestabilnosc caly czas sie powtarzala. Ale jak dysk
wyjalem i wlozylem do zewnetrznej kieszeni USB to chodzil stabilnie.
Potem jak z powrotem wlozylem do laptopa to teraz chodzi juz idealnie
i stabilnie. Tak jakby wpadl w jakis (nie)okreslony stan a potem sie
ZRESETOWAL.

Data: 2011-12-06 00:28:10
Autor: Michal Kawecki
REALLOCATED SECTORS - czy możliwe, że to ELEKTRONIKA?
Dnia Mon, 5 Dec 2011 15:08:19 -0800 (PST), jeo stancey napisał(a):

[...]
[...]

Wyzeruj go przy pomocy narzędzia Samsunga Hutil (tam się to chyba nazywa
low level erase). Takie niefizyczne bad sektory powinny znikn±ć.
--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadaj±c na priv zmień px na pl/

Data: 2011-12-06 00:52:28
Autor: Rafal Lukawski
REALLOCATED SECTORS - czy moĹĽliwe, ĹĽe to E LEKTRONIKA?

Wyzeruj go przy pomocy narzędzia Samsunga Hutil (tam się to chyba nazywa
low level erase). Takie niefizyczne bad sektory powinny zniknąć.

Tzn. ktore 'niefizyczne'. Reallokowane nie znikna.

Ja bym sprawdzil/poszukal narzedzia do odczytania temp dysku.

Tutaj masz prawidlowe odczyty z innnego hdtune:
http://forum.notebookreview.com/hardware-components-aftermarket-upgrades/264209-review-samsung-hm160hc-worlds-fastest-ata-ide-mobile-hard-drive.html

Mi sie (co prawda w lecie) 160GB dysk dlawil w lapku, ktory wczesniej mial 60GB. Nie ma tu reguly, kazdy ma praktycznie inna konstrukcje i inna wentylacje. Zmiana dysku na wiekszy (czesto wiecej talerzy) lub o wiekszej predkosci obrotowej zawsze niesie za soba ryzyko przegrzania/powstawania badow itp.

Data: 2011-12-05 18:17:53
Autor: jeo stancey
On Dec 6, 12:52 am, Rafal Lukawski <rafal...@lukawski.pl> wrote:
> Wyzeruj go przy pomocy narzędzia Samsunga Hutil (tam się to chyba nazywa
> low level erase). Takie niefizyczne bad sektory powinny znikn±ć.

Tzn. ktore 'niefizyczne'. Reallokowane nie znikna.

To jesli to wina bledow elektroniki, a sektory okaza sie fizycznie
dobre to jak "cofnac" te realokacje?

Data: 2011-12-06 05:57:39
Autor: Rafal Lukawski
On 2011-12-06 03:17, jeo stancey wrote:
[...]

Nie da sie bez fabryki, ktora moze przeprogramowac dysk. Tak czy owak same reallokacje (jezeli sa, nie zwiekszaja sie, maja marginalny wplyw na prace calego dysku). Istotna jest przyczyna ich powstania.

Mi w jakims samungu 1.5TB, powstalo kilkaset 1.5 roku temu /gdy byl nowy/ i od tej pory nie ma problemow, dysk dziala 24/7 w raid 1.

Data: 2011-12-06 08:55:48
Autor: jeo stancey
On Dec 6, 5:57 am, Rafal Lukawski <rafal...@lukawski.pl> wrote:
> [...]

Mi w jakims samungu 1.5TB, powstalo kilkaset 1.5 roku temu /gdy byl
nowy/ i od tej pory nie ma problemow, dysk dziala 24/7 w raid 1.

A czy realokowane sektory nie spowalniaja dysku? Tak na logike to
jesli one sa "zamienione" (a przeciez tylko oznaczone jako zamienione)
to glowica musi przeskakiwac np. z poczatku dysku do konca gdzie jest
pula tych rezerwowych...

Data: 2011-12-06 22:58:24
Autor: Michal Kawecki
Dnia Tue, 06 Dec 2011 00:52:28 +0100, Rafal Lukawski napisał(a):

Wyzeruj go przy pomocy narzędzia Samsunga Hutil (tam się to chyba nazywa
low level erase). Takie niefizyczne bad sektory powinny znikn±ć.

Tzn. ktore 'niefizyczne'. Reallokowane nie znikna.

Cyt:
"Re-inicjalizacja SMARTa przywróci parametry smarta do warto¶ci
domy¶lnych. Operacja ta nie kasuje G-listy a zatem parametr 5 pozostanie
taki sam, bo jest licznikiem błędnych sektorów. Operacja zerowania dysku
(przez firme Samsung nazywana Low Level Format ) powinna przenie¶c
licznik błędnych sektorów do tablicy P-list ( w samsungu tablice maja
inne nazwy ale pozostańmy przy tych) i wyzerowac tablice G-list. Efektem powinien być zerowy parametr 5 z tablicy SMARt."

"Ilo¶ć badów przekroczyła dopuszczalne maksimum. Można spróbować
wyczy¶cić SMART-a, albo na pocz±tek uzyc programu do naprawy badów.
Je¶li to bady fizyczne, to juz ich nie naprawisz. Zerowanie na tym
etapie, może być niebezpieczne dla dysku. Możesz natomiast bez strachu,
wykonać Remap w Victorii, lub MHDD".

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic665294.html#3448755

Data: 2011-12-06 19:45:29
Autor: jeo stancey
REALLOCATED SECTORS - czy możliwe, że to ELEKTRONIKA?
Michal Kawecki napisał(a):
Cyt:
"Re-inicjalizacja SMARTa przywr�ci parametry smarta do warto�ci
domy�lnych. Operacja ta nie kasuje G-listy a zatem parametr 5 pozostanie
taki sam, bo jest licznikiem b��dnych sektor�w. Operacja zerowania dysku
(przez firme Samsung nazywana Low Level Format ) powinna przenie�c
licznik b��dnych sektor�w do tablicy P-list ( w samsungu tablice maja
inne nazwy ale pozosta�my przy tych) i wyzerowac tablice G-list.
Efektem powinien byďż˝ zerowy parametr 5 z tablicy SMARt."

"Ilo�� bad�w przekroczy�a dopuszczalne maksimum. Mo�na spr�bowa�
wyczy�ci� SMART-a, albo na pocz�tek uzyc programu do naprawy bad�w.
Je�li to bady fizyczne, to juz ich nie naprawisz. Zerowanie na tym
etapie, mo�e by� niebezpieczne dla dysku. Mo�esz natomiast bez strachu,
wykonaďż˝ Remap w Victorii, lub MHDD".

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic665294.html#3448755

1.) Co to sa G-lista i P-lista?
2.) Co robi 'remap' dysku?
3.) Jak mozna "naprawic" sektory, na czym to polega?
4.) Czy "Low Level Format" odda do uzytku swiezy tak szybko dzialajacy
dysk jak nowy, o niezmniejszonej objetosci (jesli realokowane
wczesniej sektory byly fizycznie dobre a realokacja nastapila z powodu
bledow elektroniki/software)?
5.) To moze przed "Low Level Format" najpierw Skanowac przy pomocy
MHDD a po zerowaniu porownac?
Skad sie biora WOLNIESZE sektory? Czy to fizyczne zuzycie nosnika
magnetycznego czy znowu jakies bledy elektroniki?

i wreszcie...

6.) a co oznacza polecenie w MHDD pt. "MAKEBAD" (patrz na koncu
artykulu
  http://www.nirvanowiec.republika.pl/MHDD.html )?
CZYLI JEDNAK MOZNA software'owo wywolac ten efekt - WYGENEROWAC BAD-
sektory? Jak jest to mozliwe to jednak moja hipoteza, ze to mogl
zrobic wirus, trojan itp. nie jest taka bezpodstawna? A smieliscie sie
ze mnie!

i jeszcze pytanie merkantylne:

7.) To co wreszcie robic - ZEROWAC ten dysk a potem go normalnie
uzywac, czy odeslac do Samsun... ooops Seagate? Jak tam, czy mozna
liczyc na szybka obsluge gwarancyjna ze strony nowego wlasciciela
interesu?

Tak czy inaczej warto by bylo poznac przyczyne problemu: czy to sprzet
ze strony laptopa, drajwery windows, jakis wirus - a moze po prostu
fakt, ze sprawa sie powtorzyla dokladnie tak samo 6 miesiecy po
wymianie na nowy dysk bierze sie stad, ze ten "nowy" to po prostu TEN
SAM - lecz REGENEROWANY? Jak widac z opisu MHDD i innych poobnych
programow MOZNA mnostwo rzeczy zrobic! (i nawet podmienic numer
seryjny)

Data: 2011-12-06 00:36:15
Autor: Rafal Lukawski
On 2011-12-06 00:08, jeo stancey wrote:
[...]

Ja bym sprobowal (poza bawieniem sie w wymiane, poza tym to nie szkodzi):
- ustawic performance rate na max(254) (to jest w HDTune pod regulacja glosnosc vs wydajnosc, jedna z zakladek) -> powinno zmniejszyc load cycle count
- sprawdzic czy dysk nie ma zworki do wlaczenia 'spread spectrum', jezeli tak, warto wlaczych (Ultra DD CRC.. - generalnie to nie powinno rosnac, jezeli rosnie, jest problem z komunikacja)
- temperatura jest powyzej nieczytelna, jestes w stanie podac w jakiej temperaturze pracuje dysk?
- sprobowac wymusic prace w wolniejszym UDMA (4- 66MB/s lub nawet 3- 33MB/s). Nie znam tego dysku i laptopa, albo zworkami, albo w bios, albo w OS

Oczywiscie to troche strzelanie w ciemno, ale nie zaszkodzi sprawdzic. Jaki dysk byl oryginalnie w notebooku? Wieksze dyski czesto maja sie tendencje do przegrzewania i zglaszania dziwnych bledow (dlatego pytanie o temperature), ktorej tu nie moge odczytac.

Dyski tak maja, ze w okreslonych warunkach sie moga zawieszac, szczegolnie jezeli cos sie 'pokreci' na komunikacji i szczegolnie w PATA (sterownik i mostek na plycie wariuja).

Data: 2011-12-05 18:10:23
Autor: jeo stancey
On Dec 6, 12:36 am, Rafal Lukawski <rafal...@lukawski.pl> wrote:
[...]

OK, tylko jak zrobic zeby to ustawienie przetrwalo reboot?

- sprawdzic czy dysk nie ma zworki do wlaczenia 'spread spectrum',
jezeli tak, warto wlaczych

Ale gdzie ta zworka moze byc bo przy interfejsie PATA jest tylko dla
MASTER/SLAVE?

(Ultra DD CRC.. - generalnie to nie powinno
rosnac, jezeli rosnie, jest problem z komunikacja)

Tez to zauwazylem i jednoczesnie widac, ze ta wartosc jest podobna do
warosci "Reallocated Sector Count". Tak jakby bledy w komunikacji
powodowaly realokowanie sektorow a nie bledy fizyczne nosnika.

- temperatura jest powyzej nieczytelna, jestes w stanie podac w jakiej
temperaturze pracuje dysk?

Owszem, caly czas jest wlaczony NHC i na pasku pokazuje temperature.
Raczej nigdy nie przekracza 40C.
Oto eksport HDTunePro odnosnie temperatury:
Number   Date/Time            Current  Worst    ThresholdData
Temp
1        2011-12-05 22:37:56  169      91       0        851991
23°C
4        2011-12-05 22:39:58  166      91       0        851992
24°C
7        2011-12-05 22:43:26  163      91       0        851993
25°C
11       2011-12-05 22:50:57  160      91       0        851994
26°C
12       2011-12-05 22:57:16  139      91       0        852001
33°C
21       2011-12-05 23:07:29  148      91       0        851998
30°C
22       2011-12-06 00:15:59  139      91       0        852001
33°C
23       2011-12-06 01:43:13  133      91       0        852003
35°C

Jesli to f. liniowa to maksymalna temperatura musiala byc 49C

[...]

Raczej to nie temperatura jest problemem, absolutne maximum to byla
49C, ale zwykle <40C.

Dyski tak maja, ze w okreslonych warunkach sie moga zawieszac,
szczegolnie jezeli cos sie 'pokreci' na komunikacji i szczegolnie w PATA
(sterownik i mostek na plycie wariuja).

Otoz to, ale dlaczego poprzednik, Toshiba MK4032GAX (40GB) LADNIE
chodzi od 5 lat?

Data: 2011-12-05 18:13:08
Autor: jeo stancey
[...]

Otoz to, ale dlaczego w takim razie poprzednik, Toshiba MK4032GAX
(40GB), LADNIE chodzi od 5 lat podczas gdy ten SAMSUNG HM160HC wariuje
po paru miesiacach uzywania?

Data: 2011-12-06 05:55:19
Autor: Rafal Lukawski
On 2011-12-06 03:13, jeo stancey wrote:
[...]

To jest zapisanie na stale, jezeli dysk to obsluguje

- sprawdzic czy dysk nie ma zworki do wlaczenia 'spread spectrum',
jezeli tak, warto wlaczych

Ale gdzie ta zworka moze byc bo przy interfejsie PATA jest tylko dla
MASTER/SLAVE?

:-) poszukac specyfikacji :)

[...]

Jest tez duzo bledow zapisu, teoretycznie soft sterownika dysku moze wariowac w wyniku innego problemu (np. na plycie laptopa, niekompatybilnosci etc)

Jesli to f. liniowa to maksymalna temperatura musiala byc 49C

To wyglada ok

[...]

Dyski nie sÄ… takie same i specyficzny sprzet + specyficzny dysk moga ze soba niewspolpracowac. W jakims standardowym lapku z SATA WD750BPKT (750GB) wg klientanie byl wykrywany lub zglaszal dziwne bledy etc.

Poszukaj ew. nowego BIOS'u lub na niecie - ew. zgloszen dot. Twojego lapka + tego lub jakiegos podobnego dysku (ta sama seria ew. inna pojemnosc, najlepiej wieksza jezeli jest)

Data: 2011-12-06 08:48:21
Autor: jeo stancey
On 2011-12-06 03:13, jeo stancey wrote:

> [...]

Jest tez duzo bledow zapisu, teoretycznie soft sterownika dysku moze
wariowac w wyniku innego problemu (np. na plycie laptopa,

Soft sterownika - masz na mysli sterownika Windows?

Jesli tak to jeszcze jedno sobie teraz przypominam: te awarie ZAWSZE
wystepowac zaczely pod MSwindowsXP - a NIGDY pod Linuksem (ktorego
uzywam difoltowo - tak na 90% stosowan).
Co wiecej, mam wrazenie, ze jak juz te awarie wystapily (pod XP) i
dysk sie zawiesil na conajmniej godzine to odzyskiwac sily zaczal
wlasnie pod Linuksem (a potem jesli znow zastartowalem XP to jakby
wracal do "marudzenia").

To moze rzeczywiscie to wina sterownika Windows dla dyskow PATA? Tam w
XP jest generic driver, byc moze Microsoft (autor sterownika) wyszedl
z zalozenia, ze jesli to PATA to z definicji przeznaczony jest do
"zabytkowych" dyskow i nie potrafi nalezycie wspolpracowac z jakimis
nowoczesnymi funkcjami tego HM160HC ??
Podczas gdy w Kernelu Linuksa jest ten sam drajwer dla PATA i SATA...
(dysk PATA jest widoczny jako /dev/sda )

> Jesli to f. liniowa to maksymalna temperatura musiala byc 49C

To wyglada ok

Chyba, ze elektronika dysku wysiadla na full w momencie przekroczenia
temperatury - tak, ze nawet w SMART tego nie zdazyla zanotowac ;)

Poszukaj ew. nowego BIOS'u lub na niecie - ew. zgloszen dot. Twojego
lapka + tego lub jakiegos podobnego dysku (ta sama seria ew. inna
pojemnosc, najlepiej wieksza jezeli jest)

Raczej przydaloby sie poszukac nowego drajwera po XP. Podobo gdzies
Samsung udostepnial takowego wlasnie pod PATA dla tego HM160HC?
Przypominam sobie, ze przed zakupem gdzies wyczytalem jak ktos na
jakims forum o tym pisal, ze jak zainstalowal "ORYGINALNY" sterownik
to ten dysk zwekszyl wydajnosc znaczaco! (Po tym artykule wlasnie
zdecydowalem kupic ten model) Tylko nie moge teraz tego atykulu
odnalezc - czy ktos moze tu o tym wie?

Data: 2011-12-06 08:48:45
Autor: jeo stancey

Data: 2011-12-06 08:52:49
Autor: jeo stancey
REALLOCATED SECTORS - czy możliwe, że to ELEKTRONIKA?
przperaszam za ten multipost ale google przez ktory wysylalem zglaszal
bledy i powtorzylem probe

Data: 2011-12-06 08:49:09
Autor: jeo stancey

Data: 2011-12-06 08:49:47
Autor: jeo stancey

Data: 2011-12-06 17:56:38
Autor: Rafal Lukawski
On 2011-12-06 03:13, jeo stancey wrote:
[...]

Troche sie zgubilem, bo nie wiem czy dysk nie dziala, czy dysk nie dziala pod XP, czy dysk nie dziala pod linuxem. Jak pod Vista? Jak pod W7. Bez urazy ale interesuja mnie suche wypunktowane fakty. Nie mam czasu na studiowanie monologow ;)

Dysk dziala lub nie, trzeba dostrzec co wywoluje problem.

Data: 2011-12-06 18:01:41
Autor: Rafal Lukawski
On 2011-12-06 03:13, jeo stancey wrote:
[...]

Firmware dysku, ale to norma przy PATA.

[...]

Zmien ustawienia DMA (juz pisalem o tym). Dyski obsluguje sie standardowo

Zaktualizuj BIOS laptopa

Data: 2011-12-06 19:50:57
Autor: jeo stancey
Rafal Lukawski napisał(a):
Zmien ustawienia DMA (juz pisalem o tym).

Hmm. na ATA60? To pomoze i w jakim sensie?
Jesli nawet to kosztem szybkosci, ten dysk pod HDTune wyciaga >70MB/s

Zaktualizuj BIOS laptopa
Jakos nie moge znalezc aktualniejszego niz jest.

Data: 2011-12-07 09:43:48
Autor: jeo stancey
Rafal Lukawski napisał(a):
Zmien ustawienia DMA (juz pisalem o tym).

Jak chcialem to zrobic przy pomocy tego Samsungowego ESTOOL301v to
wyskoczyl komunikt, ze rozmiar dysku nie jest zgodny z NATYWNYM i
pytanie czy chce zeby program dokonal przywrocenia natywnego rozmiaru
dysku (bo bez tego nie zmieni na ATA66). Jednoczesnie ostrzezenie, ze
spowoduje to utrate WSZYSTKICH danych. Potem wobor czy NA PEWNO chce:
YES lub NO?

To co mam zrobic? Tak w ogole to normalne, ze rozmiar dysku nie jest
natywny?

Pytam jak mam postapic, czy probowac naprawiac ten dysk, np. ZEROWAC
go, reperowac sektory przy pomocy MHDD itp., czy oddac do sprzedawcy?

Czy takie PROBY NAPRAWY DYSKU NIE SPOWODUJA UTRATY GWARANCJI?

Wlasnie zadzwonilem do dystrybutora i okazuje sie, ze co do dyskow
Samsunga to ZWRACAJA PIENIADZE - po wartosci z daty zakupu. (Jak
wiadomo ceny poszly w gore...)

Data: 2011-12-07 19:00:46
Autor: Rafal Lukawski
On 2011-12-07 18:43, jeo stancey wrote:
Rafal Lukawski napisał(a):
Zmien ustawienia DMA (juz pisalem o tym).

Jak chcialem to zrobic przy pomocy tego Samsungowego ESTOOL301v to

To sie robi w systemie operacyjnym (jezeli pozwala). Na pewno sposob transmisji danych nie wplywa na to co jest na dysku, wiec robiles cos inaczej.

[...]

Do dystrybutora czy do dealera? Mi sie zdarzylo, ze klientowi zwracalem calkiem niedawno nowego samsunga, ale w przypadku bardzo starych modeli dyskow, faktycznie - ich po prostu moze juz nie byc, wiec mozna przyjac,ze dostaniesz kase.

Z powodu tego, ze te problemy sa niejednoznaczne (tzn na odleglosc) trudno je opisac, moze warto oddac dysk i kupic zupelnie inny model. Oczywiscie ata narzuca ograniczenia:

http://luktronik.pl/pl_PL/c/PATA-5400-obrmin/144

gdzies mam sprawnego jednego seagate'a 5400.3 160GB (uzywany) + Uwaga Samsung HM160HC... dziala od chyba 2 lat :) Zreallokowal sie jeden sektor, ale dziala. Jezeli bylbys zaintresowany uzywanym sprzetem, daj znac. (Seagate od roku nie jest uzywany)

pozdr.

Data: 2011-12-07 11:37:14
Autor: jeo stancey
On 2011-12-07 18:43, jeo stancey wrote:

> [...]

To sie robi w systemie operacyjnym (jezeli pozwala). Na pewno sposob
transmisji danych nie wplywa na to co jest na dysku, wiec robiles cos

Wlasnie w tym rzecz, ze nie pozwala (windowsXP). W BIOSie tez nie ma
takiej opcji.
Tylko w tym ESTOOL made in Samsung jest taka mozliwosc. To mnie nie
dziwi, poniewaz pamietam w Seagte'ach takze sie ustawialo transfer ATA
programem spod DOSa bezposrednio w dysku (a nie na "zewnatrz" dysku).

Jednak ciekawe jest to ostrzezenie, ze przy przejsciu na ATA66
zostanie przywrocona natywna pojemnosc dysku. (Tamten program w na
Sigejtach nigdy czegos takiego nie mowil, a bawilem sie ustawiajac na
kilku dyskach roznorodne transfery ATA).
Jak to, a teraz jest niby jaka? Jagby nie patrzec to m.in. HDTune
pokazuje:
   Capacity         : 160.0 gB (149.0 GB)

> Wlasnie zadzwonilem do dystrybutora i okazuje sie, ze co do dyskow
> Samsunga to ZWRACAJA PIENIADZE - po wartosci z daty zakupu. (Jak
> wiadomo ceny poszly w gore...)

Do dystrybutora czy do dealera?

Tzn. dzwonilem do sprzedawcy a ten powiedzial, ze dystrybutor ma taka
polityke aktualnie. Tak wiec odesla do serwisu i jesli ten potwierdzi,
ze awaria podlega gwarancji to otrzymam zwrot kasy.

[...]

Podasz konkretny model?

+ Uwaga
Samsung HM160HC... dziala od chyba 2 lat :) Zreallokowal sie jeden
sektor, ale dziala.

Ten sektor to w Sigejcie czy Samsungu?

Jezeli bylbys zaintresowany uzywanym sprzetem, daj znac. (Seagate od roku nie jest uzywany)

A jakie miejsce zamieszkania?
OK, przejdzmy moze na priwa (w tej sprawie).

Data: 2011-12-07 20:51:02
Autor: Rafal Lukawski
REALLOCATED SECTORS - czy moĹĽliwe, ĹĽe to E LEKTRONIKA?

A jakie miejsce zamieszkania?
OK, przejdzmy moze na priwa (w tej sprawie).

KRK, wysylka kurierem 18zl
W poczte polska gubiaca listy i sama siebie sie nie bawie

pisz prosze na maila, nie powinno wpasc do spamu (tam wpada sama wiagra i podobne dziwactwa)

Data: 2011-12-07 12:48:57
Autor: jeo stancey
REALLOCATED SECTORS - czy możliwe, że to ELEKTRONIKA?
On Dec 7, 8:51 pm, Rafal Lukawski <rafal...@lukawski.pl> wrote:
KRK, wysylka kurierem 18zl

Jeszcze tylko chce zapytac czy w ogole mi zaakceptuja, ze ten dysk
podlega gwarancji? Pytam bo ktos tu pisal, ze realokowane sektory same
w sobie nie sa podstawa.
Jednak jak jest ich 330, oraz 1 'pending sector' i jeszcze 'Spin Retry
Count' = 1, to czy to wystarczy do reklamacji?

Data: 2011-12-08 06:47:12
Autor: Rafal Lukawski
On 2011-12-07 21:48, jeo stancey wrote:
[...]

Generalnie podstawa jest niedzialanie dysku, czyli uszkodzone sektory z pkt. widzenia systemu operacyjnego. Przeskanuj caly dysk narzedziem samsunga, jezeli narzedzie wypluje blad, wydruk do sprzedawcy i po temacie.

http://luktronik.pl/info/index/pageId/19

Wczesniej pisalem bys poszukal na necie pary Twoj laptop + ten model dysku, jakie wyniki poszukiwan?

Data: 2011-12-06 08:50:11
Autor: jeo stancey