"Rada Miasta" czy "Rada Miejska"?

Data: 2009-07-19 12:45:57
Autor: adam
"Rada Miasta" czy "Rada Miejska"?
Jest miasto na prawach powiatu. W miescie tym jest samorzad wyloniony z wyborow,
w sklad ktorego wchodzi prezydent i Rada. Jaka nazwa powinno okreslac sie taka
Rade, "Rada Miasta" czy "Rada Miejska"?
Tu sa przepisy na ten temat, ale wprowadzaja raczej metlik:

USTAWA o samorządzie powiatowym
Art. 92. 1. Funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje: 1) rada miasta,
2) prezydent miasta.
2. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach
określonych w tej ustawie.
3. Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład,
liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania
nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym.

USTAWA o samorządzie gminnym
Art. 15. 1. Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy. 2. Jeżeli siedziba rady gminy znajduje się w mieście położonym na terytorium tej
gminy, rada nosi nazwę rady miejskiej.

Adam

Data: 2009-07-19 13:07:13
Autor: kuba
adam pisze:
[...]

Z tego by wynikało, że powinna się nazywać "radą miasta", a nie "radą miejską", choć nie do końca jest dla mnie jasne odesłanie do "nazwy" w art. 92 ust. 3 Ustawy o samorządzie powiatowym.

W związku z tym ja bym powiedział: Rada Miasta stołecznego Warszawy; Rada Miasta Siemianowic Śląskich; ale np. - Rada Miejska w Stargardzie Szczecińskim.

Podejrzewam, że w praktyce mało kto się tym przejmuje...;)

pozdrawiam
kuba

Data: 2009-07-19 13:42:00
Autor: adam
[...]

Wg wikipedii:
Rada gminy – organ stanowiący i kontrolny gminy. Jeżeli siedziba rady gminy
znajduje się w mieście położonym na terytorium tej gminy, to rada nosi nazwę
rady miejskiej; w gminach miejskich jest to rada miasta.

Data: 2009-07-19 14:20:49
Autor: kuba
adam pisze:

w gminach miejskich jest to rada miasta.

Wg mojej wiedzy, to stwierdzenie jest pozbawione podstawy prawnej. Art. 15 Ustawy o SG obejmuje swoją hipotezą nie tylko gminy miejsko-wiejskie, ale także miejskie. A zatem powinna być rada miejska, a nie rada miasta.

kuba

Data: 2009-07-20 01:40:06
Autor: poreba
Dnia Sun, 19 Jul 2009 13:07:13 +0200, kuba napisał(a):

ja bym powiedział: Rada Miasta stołecznego Warszawy; Rada Miasta Siemianowic Śląskich;

A tak BTW, dlaczego 'Rada Miasta Warszaw_y_' i 'Prezydent Miasta
Poznani_a_' a nie '... Miasta Warszaw_a_'. Zgrzyta mi to jakoś w uszach a
podobno poprawnym jest.

--
pozdro
poreba

Data: 2009-07-20 11:25:15
Autor: kuba
poreba pisze:
[...]

Na właśnie dlatego tak jest, że jest to poprawnie ;>

--
kuba

Data: 2009-07-20 19:24:43
Autor: poreba
Dnia Mon, 20 Jul 2009 11:25:15 +0200, kuba napisał(a):

> [...]
>a nie '... Miasta Warszaw_a_'. Zgrzyta mi to jakoś
w uszach a podobno poprawnym jest.
Na właśnie dlatego tak jest, że jest to poprawnie ;>

Rano, po chwili zastanowienia, i odmianie przez przypadki jest to dla mnie już jasne dlaczego właśnie tak jest poprawnie.
A zgrzytało mi bo regionalizmy piętno na języku odciskają ;-)

--
pozdro
poreba

"Rada Miasta" czy "Rada Miejska"?