Radio CB ale dzielone...

Data: 2014-03-01 10:20:44
Autor: BartekK
Radio CB ale dzielone...
Mam więc taki pomysł: podzielić radio na 2 częsci.
Pierwsza częśc: obwody nadawcze, odbiorcze, PLL. Dodatkowo dorobić
kontroler sterujący PLL i być może przekaźnikami nadawania, posiadający
wejście komunikacyjne.
Pytanie: Czy ktokolwiek widział *kompletne* radio CB z fabryczną
możliwością podziału części w.cz. i panelu (i to na długim kablu)?
Oczywiście. Są takie produkowane od pewnego czasu:
- Typowe radia przenoÅ›ne,  typu alan-42 plus multi czy intek h-512/520, gdzie pojemnik na akumulatory jest zastÄ™powany zÅ‚Ä…czem-stacjÄ… dokujÄ…cÄ… (porażka, przenoÅ›ne w aucie=szumofon, brak odpornoÅ›ci na zakłócenia itp)
- Kicha okrutna w postaci Cobry 75 gdzie radio jest w mikrofonie (szumofon jak to wszystkie "nowomodne" cobry typu DX)
- yosan CB-100 http://www.lcemajewski.pl/cbradia/yosan-cb100.jpg - panel jak ze zwykłego małego radyjka (mniejszy niż uniden520), ale łączony z resztą radia przewodem (z tego co pamiętam - 8pin RJ45 ~3m kabla, masa zasilanie, transmisja szeregowa + mic + spk. W panelu masz jeszcze wyjście na słuchawki. Samą skrzyneczkę radia montujesz gdzie chcesz.
- dokładnie to samo co powyższe, ale panel z mikrofonem zintegrowany w jedno czyli yosan CB-250, i bardzo podobne technicznie - president william, niestety ceny ktoś generował rzucając kostką...
- starsza konstrukcja Albrecht 6891 - ma dość dużo wad użytkowych - panel sterujący odłączany, można go zamontować na przewodzie gdzieś dalej.
- albo (używane przez mnie) Yaesu ft-857d - w pełni oddzielane: osobno panel, osobno mikrofon (który też może być panelem sterującym, albo prostym mikrofonem)

Zrobienie samodzielnie raczej odpada, nie mam akurat doświadczeń z w.cz.
i pewno wyjdzie gorsza padlina niż ten overmax. W zasadzie chodzi więc o
częśc nadajnik, odbiornik, pll w postaci gotowca.
Praktycznie każde prostsze radio tak możesz potraktować, rozdzielając płytkę/panel przedni od części w.cz - płyty głównej. Takie starsze konstrukcje, gdzie przełącznik kanałów jest mechaniczny (ciężko przeskakujący "programator od pralki") stosunkowo łatwo pożenić z elektroniką własną która tym steruje - robiłem to z Presidentem Jacksonem - ale problemem (pewnym) jest to, że większość tych syntez chodzi na 8v (i takiej logiki sterowania też wymagają, więc nie zepniesz tego wprost z np AVR). Trochę większe wyzwanie jest w zamianie potencjometrów na wersje cyfrowe (tzn scalone potencjometry elektroniczne, sterowane z naszego procesorka), ale to też się da zrobić. Ostatecznie potrzebne jest tylko volume, squelch i rfgain, całą resztą (o ile istnieje) nie kręcisz codziennie.
Czyli da się, mając dobre radio, z dobrą częścią w.cz, zrobić mu własną część "interfejsową" Pytanie tylko - po co? Czy ilość i wartość czasu, którą na to poświęcisz, będzie opłacalna w stosunku do (nawet najdroższego) gotowego rozwiązania, które bierzesz i używasz (lub ewentualnie szybko i bez zbędnej doktoryzacji - udoskonalasz)

Data: 2014-03-01 14:59:38
Autor: N1
Radio CB ale dzielone...
Używam Cobry 75 w dwóch autach i nie narzekam. Nie jest to sprzęt z górnej półki, ale daje radę i nie ma problemu z montażem radia (gruchę można powiesić, albo rzucić gdziekolwiek). -- -

Data: 2014-03-01 15:34:17
Autor: Sebastian Biały
Radio CB ale dzielone...
On 2014-03-01 10:20, BartekK wrote:
Czyli da się, mając dobre radio, z dobrą częścią w.cz, zrobić mu własną
część "interfejsową" Pytanie tylko - po co?

Bo mogę. To nieprzeliczalne na pieniądze. Ponadto posiadanie gruszki uważam za idiotyzm. Wolałbym mały mikrofon razem z przyciskami w poręczy fotela kierowcy, obsługiwane bez patrzenia, może z wyswietlaczem w celu orientacji na kanałach ... Coś wielkości 3x5 cm.

Data: 2014-03-01 15:47:26
Autor: Sebastian Biały
Radio CB ale dzielone...
On 2014-03-01 10:20, BartekK wrote:
większość tych syntez chodzi na 8v

Moja, w Overmax, chodzi na 5V. TB31202FN. Dlatego w ogóle nad tym się zastanawiam. Radia mi nie szkoda, to padlina. Bardziem miałem nadzieje na jakiś wspólny standard albo w ogóle radia bez paneli do samodzielnej zabawy.

Data: 2014-03-10 09:01:52
Autor: Adam Wysocki
Radio CB ale dzielone...
Sebastian Bia³y <heby@poczta.onet.pl> wrote:

Moja, w Overmax, chodzi na 5V. TB31202FN. Dlatego w ogóle nad tym siê zastanawiam. Radia mi nie szkoda, to padlina. Bardziem mia³em nadzieje na jaki¶ wspólny standard albo w ogóle radia bez paneli do samodzielnej zabawy.

W Onwie (i wielu radiach z tego co wiem) jest LC7185.

http://motogof.tumblr.com/

Radio CB ale dzielone...