Radio w samochodzie

Data: 2012-05-21 16:12:04
Autor: cef
Radio w samochodzie
Miałem radioodbiornik, który grał po wyjęciu kluczyków ze stacyjki
 (podłączał sprzedawca auta - salon)
Potem w kolejnym aucie elektryk podłączył mi tak, że
musiały być kluczyki w stacyjce, ale nie w pozycji "zapłon".
W innym mam tak, że muszę przekręcić (wcisnąć) do pozycji
 zapłon -wszystko świeci - komplet kontrolek,świece żarowe,
helikoptery, ABS itd i dopiero wtedy radio gra.

Chodzi mi o słuchanie radia na postoju przy
 wyłączonym silniku. Są jakieś reguły elektryczne
 dotyczące podłączenia radioodbiornika w samochodzie
 czy wolna amerykanka?

Data: 2012-05-21 16:25:54
Autor: Artur Maśląg
Radio w samochodzie
W dniu 2012-05-21 16:12, cef pisze:
Miałem radioodbiornik, który grał po wyjęciu kluczyków ze stacyjki
(podłączał sprzedawca auta - salon)
Potem w kolejnym aucie elektryk podłączył mi tak, że
musiały być kluczyki w stacyjce, ale nie w pozycji "zapłon".

Powyższe to normalne zachowanie i zależy marki/modelu.

W innym mam tak, że muszę przekręcić (wcisnąć) do pozycji
zapłon -wszystko świeci - komplet kontrolek,świece żarowe,
helikoptery, ABS itd i dopiero wtedy radio gra.

Tutaj to jakaś kicha - tak się radia nie podłącza.

Chodzi mi o słuchanie radia na postoju przy
wyłączonym silniku. Są jakieś reguły elektryczne
dotyczące podłączenia radioodbiornika w samochodzie
czy wolna amerykanka?

Fabrycznie jest to uzależnione od fantazji producenta.
Zmienić pewnie można - forma będzie uzależniona od konkretnej
sytuacji :)

Data: 2012-05-21 16:31:14
Autor: cef
Radio w samochodzie
Artur Maśląg wrote:

[...]

Myślałem, że ta fantazja jest jakoś uregulowana :-).
(podyktowana logiką)

Data: 2012-05-21 17:05:09
Autor: Artur Maśląg
Radio w samochodzie
W dniu 2012-05-21 16:31, cef pisze:
(...)
[...]

Logika to jest taka, że nie należy podłączać radioodbiornika pod
linię, który zasila zapłon, ponieważ wtedy szybko może paść akumulator
i coś się przy okazji ugotować. Z drugiej strony może mieć to jakiś
sens, by skutecznie zniechęcić ludzików do słuchania na postoju :)
Wersja z zasilaniem cały czas niestety doprowadzić do zostawienia
samochodu (po wyciągnięciu kluczyków) z włączonym radiem i padem
akumulatora. Opcja zasilania po włożeniu kluczyków i przekręceniu
w pierwszą pozycję jest chyba optymalna.

Data: 2012-05-21 17:12:36
Autor: cef
Radio w samochodzie
Artur Maśląg wrote:

[...]

Skoro może być tak, że (w innym aucie) jakiś czas po wyjęciu kluczyków
(nie sprawdzałem dokładnie ale ok 10min) działa podnoszenie szyb,
działa radio i nawigacja, to myślałem, że logika podpowiada takie właśnie
rozwiązania, ale nie u mnie. Trudno -poszukam elektryka.

Data: 2012-05-21 17:19:36
Autor: Artur Maśląg
Radio w samochodzie
W dniu 2012-05-21 17:12, cef pisze:
Artur Maśląg wrote:

[...]

To o czym piszesz to kolejne dodatki - na części "elementów" masz
odcięcie zasilania po czasie. Bardzo przydatne - szczególnie jak
ktoś zapomni szyby zamknąć :) No, ale tutaj to również kwestia
producenta i modelu/wersji pojazdu. W części można to programować.

Trudno -poszukam elektryka.

:)

Data: 2012-05-21 17:32:50
Autor: Uncle Pete
Radio w samochodzie
[...]

Na przykład w moim Focusie radio gra po wyjęciu kluczyka, ale włącza się tryb automatycznego wyłączania po 1 godzinie (jest zaimplementowany w odbiorniku, nie w zasilaniu). Odbiornik ma w kostce dwa styki zasilania: "postojowy" i po włączeniu zapłonu.

Piotr

Data: 2012-05-21 18:14:13
Autor: Axel
Radio w samochodzie

"Uncle Pete" <pkozarzewski@isppan.waw.pl> wrote in message news:4fba6025$1news.home.net.pl...

[...]

W moich samochodach mozna zmienic sposob wlaczania i wylaczania radia - albo wlacza i wylacza sie automatycznie przy wlaczeniu/wylaczeniu stacyjki (w tym trybie mozna wlaczyc recznie na postoju, bez kluczykow w stacyjce tez) - bardzo wygodne, albo wlaczanie i wylaczanie reczne. Po godzinie grania na postoju radio i tak automatycznie sie wylaczy.

--
Axel

Data: 2012-05-21 19:03:34
Autor: cef
Radio w samochodzie
Axel wrote:

[...]

A gdzie jest ta regulacja (zmiana trybu)?

Data: 2012-05-21 21:50:27
Autor: Przemysław Czaja
Radio w samochodzie

Użytkownik "cef"

[...]

Jeśli to Opel, (w moim przynajmniej tak jest) to ustawiasz to przyciskiem setings na panelu radia - nazywa się toto "logowanie zapłonu" jeśli opcja jest aktywna radio uruchamia się automatycznie po uruchomieniu silnika i wyłącza automatycznie po wyjęciu kluczyków, ale zawsze mozna je wyłączyć i włączyć ponownie ręcznie. Jeśli wybrany jest trym manualny, to radio mozna uruchomić tylko ręcznie, ale i tak wyłączy się po wyjęciu kluczyków. Zawsze można je włączyć ręcznie nawet gdy nie ma kluczyków.

Data: 2012-05-22 08:36:31
Autor: Axel
Radio w samochodzie
"Przemyslaw Czaja" <przempo@poczta.fm> wrote in message

A gdzie jest ta regulacja (zmiana trybu)?
Jeśli to Opel, (w moim przynajmniej tak jest)

Opel, zgadza sie. Tak dziala radio w 3 Vectrach, ktore mialem/mam, poczawszy od Vectry B.

--
Axel

Data: 2012-05-21 17:51:52
Autor: J.F
Radio w samochodzie
Użytkownik "cef"  napisał w wiadomości
[...]

Dawno temu logika pewna byla - do radia dochodzily dwa kabelki, na jednym napiecie mialo byc zawsze dla podtrzymania pamieci,
na drugim - zalezne od kluczyka. To drugie powinno umozliwiac wlaczenie radia, chyba ze wlasciciel chcial inaczej.

Kluczyk chyba z reguly mial taka pozycje jak "wlacz tylko radio".

http://en.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio
"On some cars the +12V Ignition and Battery positions are reversed, such as later Volkswagen group cars, Peugeot 106, Vauxhall Astra, Citroën C3."

A potem przyszly radia zintegrowane, CAN, i nikt juz nic nie wie :-)

J.

Data: 2012-05-21 17:59:35
Autor: Artur Maśląg
Radio w samochodzie
W dniu 2012-05-21 17:51, J.F pisze:
[...]

Nie, nie miał i to chyba nigdy. Stacyjka za to miała następujące
położenia:
LOCK
ACC  - w tej pozycji w wielu samochodach jest/było zasilane radio,
podobnie jak gniazdo zapalniczki.
ON
START (IGN)

http://en.wikipedia.org/wiki/Connectors_for_car_audio
"On some cars the +12V Ignition and Battery positions are reversed, such
as later Volkswagen group cars, Peugeot 106, Vauxhall Astra, Citroën C3."

To tylko zamiana dwóch przewodów - trenowane :)

A potem przyszly radia zintegrowane, CAN, i nikt juz nic nie wie :-)

Bez CAN i integracji to też bywało i bywa różnie.

Data: 2012-05-21 22:46:33
Autor: Papkin
Radio w samochodzie

A potem przyszly radia zintegrowane, CAN, i nikt juz nic nie wie :-)

Bez CAN i integracji to też bywało i bywa różnie.

No a te wszystkie bezkluczykowe samochody, to co radio odpalisz wylacznie gdy masz wlaczony silnik albo kluczyk w promieniu 1m od auta? A moze w ogole nie musi byc kluczyka i zlodziej sobie moze umilic czas gdy bedzie lamal kolejne zabezpieczenia ;)?

A takie pytanie na marginesie

Czy w pugu 307 mozna wlaczyc DMUCHAWE bez wlaczania silnika? Bo to mi sie nie udalo, dmuchawa dziala elektronicznie i bez odpalenia silnika sie mozesz udusic w srodku (np podczas czekania na kogos gdy pada) albo marnowac paliwo tylko po to by dmuchawa dzialala...

Data: 2012-05-22 09:34:56
Autor: Artur Maśląg
Radio w samochodzie
W dniu 2012-05-21 22:46, Papkin pisze:

[...]

To pewnie można zaprogramować. Zresztą w niektórych samochodach oprócz
różnistych kombinacji są dodatkowe opcje (nadrzędne) chronienia
akumulatora, by później dało się samochód uruchomić. Poniżej pewnego
poziomu odcina wszystko co się da i nici z radia :)

A takie pytanie na marginesie

Czy w pugu 307 mozna wlaczyc DMUCHAWE bez wlaczania silnika? Bo to mi

Nie wiem :)

Data: 2012-05-22 12:43:37
Autor: Kamil 'Model'
Radio w samochodzie
[...]

Heh... Trzeba by poszukać w Peugeot Planet czy jest taka opcja, ale z tego co wiem nie da rady. Po 30 minutach (nie pamiętam teraz dokładnie) i tak włączy się ECONOMY MODE który odcina prąd totalnie. Aby wszystko zadziałało trzeba odpalić auto chociażby na 5 sekund. Mi to się podoba. Zapomnisz wyłączyć światła lub oświetlenie środka auta to i tak po 30 minutach się wyłączy wtedy. I nie ma możliwości zabić aku. Co lepsze, jeżeli będzie słabe ładowanie aku i komputer to wykryje to nawet podczas jazdy wyłączy zbędne odbiorniki prądu np. radio, dmuchawę, gniazda 12V. Świateł nie wyłączy...

Data: 2012-05-21 17:37:34
Autor: huri_khan
Radio w samochodzie
Dnia Mon, 21 May 2012 16:12:04 +0200, cef napisał(a):

Chodzi mi o słuchanie radia na postoju przy
 wyłączonym silniku. Są jakieś reguły elektryczne
 dotyczące podłączenia radioodbiornika w samochodzie
 czy wolna amerykanka?

U mnie po wyjęciu kluczyka automatycznie gaśnie ale mogę później załączyć.
Natomiast załączone (bez kluczyka w stacyjce) gaśnie po 10-20 minutach. --
[Pozdrawiam] [huri-khan][GG 177094]
[SY]  [Cruze 1,8 LT]

Data: 2012-05-21 17:39:25
Autor: Uncle Pete
Radio w samochodzie
On 2012-05-21 16:12, cef wrote:
[...]

Co do reguł - nie wiem, w moim Focusie radio też gra po wyjęciu kluczyka, ale włącza się tryb automatycznego wyłączania po 1 godzinie - żeby przypadkiem nie rozładować akumulator. Przy okazji radio pamięta, czy było włączone czy wyłączone przy wyłączonym zapłonie i przy chodzącym silniku. Odbiornik ma w kostce dwa styki zasilania: "postojowy" (włączający timer w odbiorniku) i po włączeniu zapłonu (radio może grać non-stop). Z tego co wiem, takie podwójne zasilanie jest rzeczą standardową w odbiornikach samochodowych. Więc w Twoich przypadkach, zwłaszcza ostatnim, może być i widzimisię producenta radia/samochodu, i źle podłączone zasilanie. W tym ostatnim przypadku stawiałbym jednak bardziej na to, że nie masz podłączonego zasilania "postojowego".

Piotr

Data: 2012-05-21 21:16:20
Autor: V-Tec
Radio w samochodzie
[...]

masz kostkę ISO? Elektryk albo warsztat car-audio zrobią to w 0,5-3 minut. Chyba, że nie masz stałego napięcia przy radio i trzeba będzie "pociągnąć" od bezpieczników.

--
pozdr
W.

Data: 2012-05-21 21:19:37
Autor: ToMasz
Radio w samochodzie
W dniu 21.05.2012 16:12, cef pisze:

Chodzi mi o słuchanie radia na postoju przy
wyłączonym silniku. Są jakieś reguły elektryczne
co to za auto?
ToMasz

Data: 2012-05-21 21:33:46
Autor: cef
Radio w samochodzie
ToMasz wrote:
W dniu 21.05.2012 16:12, cef pisze:

Chodzi mi o słuchanie radia na postoju przy
wyłączonym silniku. Są jakieś reguły elektryczne
co to za auto?

VW Passat, ale radio dokładali jacyś amatorzy.

Data: 2012-05-21 22:10:58
Autor: Papkin
Radio w samochodzie
cef wrote:
Miałem radioodbiornik, który grał po wyjęciu kluczyków ze stacyjki
(podłączał sprzedawca auta - salon)
Potem w kolejnym aucie elektryk podłączył mi tak, że

ACC kabelek zasila "po stacyjce" czyli jak przekrecisz klucz

W kostce ISO paska powinno tez byc napiecie stale - np by podtrzymac pamiec radia i to trzeba z tego podac glowne zasilenie na radio (przez bezpiecznik o ile nie ma juz). I bedzie grac jak trzeba.

Data: 2012-05-21 22:17:40
Autor: cef
Radio w samochodzie
Papkin wrote:
cef wrote:
[...]

Nie odróżniam kostki ISO od kostki masła :-)
Kluczyka tez nie ma, jest takie coś wsadzane, ale też na trzy stopnie.
Podjadę do elektryka, to mi podłączy tak jak ja chcę.

Data: 2012-05-22 09:21:53
Autor: Chris
Radio w samochodzie
Papkin nabazgrał(a):

cef wrote:
[...]

O ile pamiętam to zależne to było od tego czy dwa przewody z zasilaniem były poszczone razem czy osobno .. razem gra zawsze, osobno tylko z przekręconym kluczykiem. Dawno to było i już nie pamiętam które :)

Data: 2012-05-22 12:45:27
Autor: Kamil 'Model'
Radio w samochodzie
W dniu 2012-05-22 09:21, Chris pisze:
Papkin nabazgrał(a):

cef wrote:
[...]

Przeważnie czerwony stałe zasilanie i żółty podtrzymanie pamięci...

Data: 2012-05-22 12:53:06
Autor: Artur Maśląg
Radio w samochodzie
W dniu 2012-05-22 12:45, Kamil 'Model' pisze:
(...)
Przeważnie czerwony stałe zasilanie i żółty podtrzymanie pamięci...

Masz rację, przeważnie ;)

Data: 2012-05-22 13:03:09
Autor: Chris
Radio w samochodzie
Artur Maśląg nabazgrał(a):

W dniu 2012-05-22 12:45, Kamil 'Model' pisze:
(...)
Przeważnie czerwony stałe zasilanie i żółty podtrzymanie pamięci...
Masz rację, przeważnie ;)

Chiałem napisać że czerwony  +  czerwony ale nie byłem pewny, teraz wychodzi że czerwony + żółty :)  ale na 100% coś w ten deseń.

Data: 2012-05-22 13:47:43
Autor: Kamil 'Model'
Radio w samochodzie
W dniu 2012-05-22 12:53, Artur Maśląg pisze:
W dniu 2012-05-22 12:45, Kamil 'Model' pisze:
(...)
Przeważnie czerwony stałe zasilanie i żółty podtrzymanie pamięci...

Masz rację, przeważnie ;)

Dlatego nie napisałem że na pewno czerwony i żółty tylko przeważnie, bo widziałem już różne wynalazki...

Radio w samochodzie