Radiotelefon?

Data: 2009-10-02 02:30:58
Autor: rfk
Radiotelefon?
Witam,

prosze Was o porade/opinie o sprzecie.
Doszlismy z kumplem ostatnio do wniosku, ze w czasie dlugich przelotow
czasem przydaloby sie zamienic 2-3 zdania i stad idea radiotelefonu do
komunikacji miedzy dwoma niezaleznie poruszajacymi sie motocyklami
(czyli rozwiazania kablowe/Bluetooth jakby odpadają).
Znalazlem cos takiego:
http://www.moto-akcesoria.pl/radiotelefony-alan-456r-z-zestawem-sluchawkowym-do-kaskow-integralnych,p,9674

czy ktos z Was uzywa takiego/podobnego sprzetu? jak to sie sprawuje?
Bede wdzięczny za info.
Pozdrawiam,

--
rfk@FJR1300A'03
WOT zone

Data: 2009-10-02 11:58:10
Autor: Budyń
Radiotelefon?
Użytkownik "rfk" <rfk@wp.pl> napisał w wiadomości news:a0c4f249-1dc4-4149-b176-f07c1dd56aaao10g2000yqa.googlegroups.com...
[...]

Przetestowane mamy to: Zestaw:
Radio takie http://www.navcomm.eu/index.php?cPath=31_50 349zł,

do kasku zamontowac to
http://www.navcomm.eu/product_info.php?cPath=27_42&products_id=57 tylko
KONIECZNIE wymienić mikrofon na  różnicowy mm216 firmy protonsil.(sprzedwaca ma chyba jakies swoje różnicowe, popytaj)

radio ma moc 5W i zasięg taki: jak cie widze to cie słyszę -> wniosek - nie
kupować gównianego radia bo realna łączność będzie poniżej 100m.

Zestaw powyższy jest kompletny, ma złączki, przyciski, wtyki itp

nadajemy na czestotliwosci 146.000 do 146.050, tam nikomu nie przeszkadzamy. Na innych -nawet jak nie słyszymy nic - możemy.

Co do zestawu z twojego linka: funkcja vox absolutnie sie nie sprawdzi. Radio ma tą zalete ze jest legalne, a ta wade ze nie bedzie skutecznie działać (mała moc) :-)

b.

Data: 2009-10-02 17:45:04
Autor: Rafal T.
Radiotelefon?
Budyń pisze:

Przetestowane mamy to: Zestaw:
Radio takie http://www.navcomm.eu/index.php?cPath=31_50 349zł,

a czy na 2m nie trzeba mieć zezwolenia?

rt

Data: 2009-10-02 18:09:19
Autor: Budyń
Radiotelefon?
Użytkownik "Rafal T." <rafal_grupy@vp.pl> napisał w wiadomości news:ha5760$udk$1news.onet.pl...
Budyń pisze:

Przetestowane mamy to: Zestaw:
Radio takie http://www.navcomm.eu/index.php?cPath=31_50 349zł,

a czy na 2m nie trzeba mieć zezwolenia?

Napisałem ze legalne radyjko to jest z pytania kolegi - radio prm, ale ono sie nie nada. Reszta jest nielegalna, wiec tym bardziej trzeba dbac zeby komus w szkode nie wleźć.

b.

Data: 2009-10-02 20:00:06
Autor: Budyń
Radiotelefon?
Użytkownik "Rafal T." <rafal_grupy@vp.pl> napisał w wiadomości news:ha58s1$3m2$1news.onet.pl...
Wiem, wiem (ćhttp://hamradio.pl/wiki/Pasmo_2m) ale zobacz co sam napisałeś:)

nie wiem czego nie rozumiesz, moze przyjmij na wiare ze np. 146.010 bedzie dobre a 145.000 bedzie złe mimo, ze w radyjku też bedzie cisza.

b.

Data: 2009-10-03 03:23:46
Autor: Rafal T.
Radiotelefon?

a jak napisałeś? :)

"nadajemy na czestotliwosci 146.000 do 146.050, tam nikomu nie przeszkadzamy.
Na innych -nawet jak nie słyszymy nic - możemy."
______________________________________************_________

:)

pozdr
rt

Data: 2009-10-03 10:36:30
Autor: Budyń
Radiotelefon?

a jak napisałeś? :)

"nadajemy na czestotliwosci 146.000 do 146.050, tam nikomu nie przeszkadzamy.
Na innych -nawet jak nie słyszymy nic - możemy."
______________________________________************_________

weź ty do mnie duzymi literami, ja nie wiem o co ci chodzi. Moze bez podkreślników jakos słowami moze spróbuj, co?

b.

Data: 2009-10-03 10:38:23
Autor: Qlfon
Radiotelefon?

a jak napisałeś? :)

"nadajemy na czestotliwosci 146.000 do 146.050, tam nikomu nie przeszkadzamy.
Na innych -nawet jak nie słyszymy nic - możemy."
______________________________________************_________

Budyzn uzyl ladnej konstrukcji semantycznej ktora w skrocie oznacza ze MOGA komus przeszkadzac na innych czest. nawet pomimo tego ze nikogo na nich nie slysza:)

--
Qlfon, Kraków

Data: 2009-10-04 16:40:55
Autor: Andrzej
Radiotelefon?

Budyń pisze:

Przetestowane mamy to: Zestaw:
Radio takie http://www.navcomm.eu/index.php?cPath=31_50 349zł,

a czy na 2m nie trzeba mieć zezwolenia?

Trzeba, a za brak papiera grożą 2 lata. Pewnie jak się czegoś konkretnego nie wywinie nie wsadzą, ale w papierach na kilka lat zostanie. Kurs nie wymaga magicznych zdolności, a egzamin jest dość prosty. W sumie to najważniejsza sprawa, bo kurs daje podstawowe informacje na temat łączności - więc potem nie szaleje się po pasmach jak małpa z brzytwą. Po kursie można uprawiać nowe hobby - krótkofalarstwo.
Zestaw PMRek jest tańszy i można używać bez konsekwencji. Jeśli 2 moto jadą obok siebie lub w zasięgu wzroku łączność powinna być bezproblemowa. Do tego oczywiście zestawy z mikrofonem różnicowym, bo jednak silnik to głośna rzecz.

--
Pozdrv!
Andrzej

Data: 2009-10-04 19:02:43
Autor: Budyń
Radiotelefon?
Użytkownik "Andrzej" <szuwar_ek_wywal@to_wp.pl> napisał w wiadomości news:haacph$45e$1nemesis.news.neostrada.pl...
Trzeba, a za brak papiera grożą 2 lata. Pewnie jak się czegoś konkretnego nie wywinie nie wsadzą, ale w papierach na kilka lat zostanie. Kurs nie wymaga magicznych zdolności, a egzamin jest dość prosty.

Przepraszam, jaki kurs? Krótkofalarski? Ja Sp6abc wołam sp6xyz, zwolnij!! :-)
To juz lepiej zostac przy PRM.

b.

Data: 2009-10-03 00:37:34
Autor: dawidos
Radiotelefon?
Przetestowane mamy to: Zestaw:
Radio takiehttp://www.navcomm.eu/index.php?cPath=31_50349zł,

Odradzam zakup radyjka na 2 metry. Ostatnio podczas kontroli policji
misiak zapytał mnie czego słucham. Wyciągnąłem swoje radyjko za
pazuchy, a on już wiedział, że to na 2 metry. I pyta czy mam na to
jakieś papiery. Tak się składa, że posiadam licencję na 2m więc nie
było problemu ale gdybym nie miał to na pewno pozbyłbym się radia.
Poza tym znam przypadki konfiskaty takich radyjek i zakładania spraw
sądowych przez policję. Poza tym nie umiejętne obchodzenie się z tym
radiem może powodować, że będziemy nadawać na częstotliwościach
policji, straży miejskiej, UOP itp.
Trzeba uważać też na PAR i Departament Służby Kontroli Emisji.
Namierzenie nadającego radyjka to żaden problem.

--
dawidos
FZS 600

Data: 2009-10-03 12:53:33
Autor: Leszek Karlik
Radiotelefon?
On Sat, 03 Oct 2009 09:37:34 +0200, dawidos <dawidozz@gmail.com> wrote:

[...]
Poza tym nie umiejętne obchodzenie się z tym radiem może powodować,że  będziemy nadawać na częstotliwościach policji, straży miejskiej, UOP itp.

Hmm, to faktycznie nienajlepszy pomysł, jak można nadawać i odbierać
transmisje z innego czasu ;-)

--
Leszek 'Leslie' Karlik
NTV 650

Data: 2009-10-05 15:36:15
Autor: greg
Radiotelefon?

"dawidos" <dawidozz@gmail.com> wrote in message news:87387f06-a642-4066-9e14-9fe792d02900g1g2000vbr.googlegroups.com...
Przetestowane mamy to: Zestaw:
Radio takiehttp://www.navcomm.eu/index.php?cPath=31_50349zł,

Siema,

Odradzam zakup radyjka na 2 metry. Ostatnio podczas kontroli policji
misiak zapytał mnie czego słucham. Wyciągnąłem swoje radyjko za
pazuchy, a on już wiedział, że to na 2 metry.

A nie mogłeś powiedzieć, że to zestaw słuchawkowy do telefonu? Przecież nie będzie chyba rewidował?

I pyta czy mam na to
jakieś papiery. Tak się składa, że posiadam licencję na 2m więc nie
było problemu ale gdybym nie miał to na pewno pozbyłbym się radia.

Znaczy się co, miałeś pozwolenie radiowe ze sobą? Czy tylko powiedziałeś, że masz?
Pytam, bo to dokument jest o dość dużym rozmiarze i niewygodnie go wozić, choć oczywiście można.

[...]

Stary, co ty opowiadasz za banialuki. Jeździć będą za motocyklem i namierzać? Oszalałeś?
Namierzenie pirata odbywa się po zgłoszeniu od użytkownika, który na danej częstotliwości legalnie nadaje i któremu pirat przeszkadza.

Jeśli nadaje dużo i często i ze stacjonarnej radiostacji to go znajdą, ale mobila? Na motocyklu? Ciekawe jak.

Teraz merytorycznie: z moich doświadczeń wynika, że radio na pasmo 2m o mocy wyjściowej ok 5 watt to jedyne sensowne urządzenie do porozumiewania się. PMR maja za małą moc, zasięg co najwyżej 300-500m, pomijajac warunki teoretyczne (góry, powietrze (paralotnie), otwarte akweny wodne, te rzeczy).

Niestety używanie pasma 2m odbywa się nielegalnie, bo nawet jesli masz świadectwo radiooperatora i pozwolenie radiowe to i tak nie przestrzegasz regulaminu radiokomunikacyjnego (tak jak wcześniej ktoś napisał - pomijasz przynajmniej znaki wywoławcze i gadasz jak na prywatnej częstotliwości - inaczej nie ma sensu). Poza tym zgodnie z bandplanem na legalnym paśmie 2m czyli 144 - 146 MHz jest dość ciasno i gadanie na dowolnie wybranej częstotliwości z zakresu bedzie przeszkadzać służbie radiokomunikacyjnej amatorskiej działającej zgodnie z bandplanem i regulaminem (czyli prawdziwym krótkofalowcom). Jedynym rozwiązaniem jest wyjście poza pasmo krótkofalarskie np na wspomniane już 146.010, gdzie działają tylko piraci, bo zgodnie z planem tam jest odstęp od pasma amatorskiego.

Wydaje mi się, że sensowną rzeczą jest zdanie egzaminu i posiadanie pozwolenia, choćby nawet tylko kat D, do której nie trzeba uczyć się Morse'a. Zgodnie z przepisami posługiwanie się radiotelefonem bez pozwolenia jest karalne (z wyjątkiem PMR), a jak masz pozwolenie radiowe to nawet jak piracisz (znaczy nadajesz na paśmie, gdzie ci nie wolno) i zostanie ci to udowodnione to praktycznie co najwyżej możesz dostać upomnienie, no chyba, że nadajesz na częstotliwości lotniczej koło lotniska itp.

pozdro

greg

Data: 2009-10-03 10:12:51
Autor: Raf
Radiotelefon?
rfk wrote:

[...]

Od kilku miesięcy używam zestawu Cardo Q2:
http://www.moto-akcesoria.pl/cardo-scala-rider-q2-- -bluetooth-headset,p,24225
W tej wersji zasięg realny między mną a drugim motocyklem to ok 700 m w trasie, w mieście trochę mniej. W każdym razie zasięg wystarczający :) Poza tym ma też normalny bluetooth, można toto sparować z telefonem, gps, czymkolwiek, a także z pasażerką posiadającą tańszy zestaw, Cardo Scala Rider FM.
Uwaga: FM ma tylko bluetooth, Q2 ma takie coś, że można się łączyć na 700 m i mniej to zżera aku.
Obie wersje posiadają także wbudowane radio FM oraz podłączenie np MP3 (mini jack).
Aku wytrzymuje cały dzień używania non-stop. Q2 ma tą miłą cechę, że po minucie nie gadania, wyłącza się. Żeby się włączyło wystarczy głośniej coś powiedzieć - szum w czasie jazdy nie włącza zestawu. Redukcja szumów jest co najmniej wystarczająca. Kiedy gadam przy użyciu Q2 przez telefon, rozmówcy twierdzą że nie słychać, że jadę, zero szumów, wyraźny dźwięk.
Cena niemała, ale mogę polecić.

--
Pozdr,
Adams

Data: 2009-10-05 14:18:40
Autor: JacekR
Radiotelefon?
rfk pisze:
Witam,

prosze Was o porade/opinie o sprzecie.
Doszlismy z kumplem ostatnio do wniosku, ze w czasie dlugich przelotow
czasem przydaloby sie zamienic 2-3 zdania i stad idea radiotelefonu do

A może coś takiego:

http://www.allegro.pl/item757185062_zestaw_motocyklisty_cb_midland_alan_42_plus_multi.html

Pozdr.

JacekR
TDM 900

Data: 2009-10-05 15:34:06
Autor: Jacek Czerwinski
Radiotelefon?
JacekR pisze:
rfk pisze:
[...]

CB z anteną tej wielkości będzie miał zasięg rzutu kamieniem (jeszcze mniejsze niż 144MHz) . Co nie zmienia faktu że antenę można dać elastyczną dłuższą tzw wędka 70-90cm (na plecach?????). CB ma zalety w postaci miśkologii i miśkografii, zarazem to samo jest wadą: ciągłego jazgotu i "żucia szmat" na 19 - nie wyobrażam sobie na 2oo. Teoretycznie wspólna jazda z puszkarzami, może być argumentem dodatkowym na plus.

jednak bym szukał w PMR/LPD czyli ok 430MHz, tam są 'półcyfrowe' techniki eliminacji bełkotu (CTCSS itd) gdy nie mówi twój kolega, co podnosi bardzo komfort.

Data: 2009-10-05 16:12:24
Autor: greg
Radiotelefon?

"Jacek Czerwinski" <x@y.z.pl> wrote in message news:hacskj$uti$1news.onet.pl...

CB z anteną tej wielkości będzie miał zasięg rzutu kamieniem (jeszcze mniejsze niż 144MHz) .

Co to znaczy "jeszcze mniejsze niż 144MHz"? Czy masz na myśli, że jest coś co ma zasięg większy niż 144 MHz

Oczywiście - zasięg zależy od mocy wyjściowej nadajnika - między innymi - to przyjmijmy dla porównań moc 5 watów.

Oświeć mnie zatem - dla mocy nadajnika 5W, anteny "przenośnej" czyli powiedzmy max kilkanaście centymetrów długości i transmisji analogowej AM/FM - co jest lepsze niż 144 MHz?

Moja wiedza jest taka, że nie ma nic lepszego niż 144 MHz i między innymi dlatego taka częstotliwość została wybrana dla zastosowań amatorskich, że przy stosunkowo prostych urządzeniach, małych mocach nadajników i prostych małych antenach umozliwia relatywnie bardzo dalekie transmisje.

jednak bym szukał w PMR/LPD czyli ok 430MHz,

ja bym najpierw próbował zrozumieć o czym się mówi:
LPD (low power device) to moc max 10mW czyli zasięg w terenie max 100 metrów - polecam :-)
PMR (private mobile radio) to 500 mW ale na 446 MHz. Zasięg większy ale dalej do kitu :-)

Dodatkowo informuję, że większość używanch w Polsce tzw "radiotelefonów bez zezwolenia" to urządzenia sprowadzane z USA, działające nie w PMR ale FRS - legalny tam, ale nielegalny w Europie.

tam są 'półcyfrowe' techniki eliminacji bełkotu (CTCSS itd) gdy nie mówi twój kolega, co podnosi bardzo komfort.

CTCSS (Continuous Tone Coded Sub-audible Squelch) jest techniką absolutnie analogową i jest ona także w paśmie 2m stosowana z powodzeniem.

pozdro

greg

Data: 2009-10-05 16:40:09
Autor: Jacek Czerwinski
Radiotelefon?
greg pisze:

[...]

Taki sam 'kutasek' i > 400Mhz ;)

[...]
Gdy została wybierana 144, anteny o jakich się myślało miały metr-półtora.
Im dalej odchodzisz z długością (w dół) od pół fali (ćwierć), jest gorzej i "praw fizyki pan nie zmienisz". Dlatego na 144 masz wyniki milion razy mniejsze niż krótkofalowcy.

[...]

Plus lewe 430/460Mhz o zwiększonej mocy zwykle figurujące w cennikach jako "modele eksportowe". W sklepie trzeba specjalnie mrugnąć okiem. Wyglądają tak samo, naklejka homo akurat mogła sie zetrzeć ;)

Oba pasma utożsamiam ze względu na podobne cechy fizyczne rozchodzenia fal itd.

[...]

W przenośni pół-cyfrową ;) masz rację w sensie ścisłym. Istnienie kodu warunkuje otwarcie /zamknięcie. Nie przyjęło się w CB. Klasyczny Squelch bym w tym porównaniu nazwał absolutnie analogowym.

Data: 2009-10-05 17:42:04
Autor: greg
Radiotelefon?

"Jacek Czerwinski" <x@y.z.pl> wrote in message news:had0ge$b1e$1news.onet.pl...
greg pisze:

[...]

Taki sam 'kutasek' i > 400Mhz ;)>
[...]

Milion razy mniejsze, bo nie robię łączności na odbiciu od zorzy polarnej.

Przy propagacji bezpośredniej im dłuższa fala tym większy zasięg. Mniejszą sprawność króciutkiej antenki rekompensuje lepsza propagacja dłuższej fali. Dlatego urządzenia ręczne mają lepszy zasięg na fali 2m niż 70cm, przy tej samej mocy i nawet tej samej antenie.

Mam radio dwuzakresowe i robiłem wiele razy próby łączności w terenie - zawsze lepiej było na 2m.

Dla pasjonatów zasięgów na ręcznym radiu polecam łączność przez przemiennik - słychać na 100 km :-)

pozdro

greg

Radiotelefon?