Rama do szosówki, turystyczna

Data: 2012-02-28 11:08:53
Autor: piecia aka dracorp
Rama do szosówki, turystyczna
Witam
Jednak w końcu muszę zmienić rower, dotychczasową szosówkę Olsh na inną ale bardziej turystyczną. Jednak postaram się złożyć.
Na pierwszy ogień: rama. Jako że turystyczna, to musi mieć mocowania na bagażnik/i i ewentualnie błotniki. Możliwość włożenia szerszych opon. No i się zastanawiam nad mocowaniem dla hamulców Avid BB7. Po części to profanacja hamulce tarczowe w szosówce ale dobrze mieć wybór. Możecie coś polecić jakościowo/cenowo/wagowo podobne do ramy jaka była montowana w Olsh OH001(pamiętam tylko że rama 55cm, stop aluminium z serii 7xxx)? Przy okazji czym się różnią hamulce BB7 Road(BB7_MTN) http://goo.gl/rQYgK od BB7 Road - Mechanical Disc Brake(BB7_ROAD) http://goo.gl/nJGNA ?

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-02-28 12:24:36
Autor: PeJot
W dniu 2012-02-28 12:08, piecia aka dracorp pisze:
Witam
Jednak w końcu muszę zmienić rower, dotychczasową szosówkę Olsh na inną
ale bardziej turystycznÄ….

Jak bardziej turystyczną ? Sakwy i 30 kilo na bagażniku, czy lżej ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-02-28 11:35:07
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Tue, 28 Feb 2012 12:24:36 +0100, PeJot napisał(a):

Jak bardziej turystyczną ? Sakwy i 30 kilo na bagażniku, czy lżej ?
Z tym pytaniem może być problem ale wydaje mi się że raczej mniej. Chociaż wówczas ze mną to by było 100kg.

Docelowo to ma być rower do codziennej jazdy. Z maratonów raczej rezygnuję. Ale chciałbym mieć rower na którym mógłbym pojechać z sakwami. Niby mocowania mam w góralu ale na dłuższe wypady po szosie wolę szosówkę.
Inna sprawa to może lepiej było by się obejrzeć na ramę jakiegoś crossa? Tam pewnie będzie łatwiej o mocowania na bagażnik.
Jakby co na kierownicę będzie też baranek z klamkomanetkami ale możliwe że będę dodatkowych klamek mocowanych przy mostku. Nakładka na kierownicę (lemondka) na 100% też będzie.

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-02-28 12:55:06
Autor: PeJot
W dniu 2012-02-28 12:35, piecia aka dracorp pisze:
[...]

MZ tak. Z bagażem wygodniejsze toto i większy margines wytrzymałości.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-02-28 06:10:59
Autor: tadek
On 28 Lut, 12:55, PeJot <Pe...@o2.pl> wrote:
W dniu 2012-02-28 12:35, piecia aka dracorp pisze:

> Dnia Tue, 28 Feb 2012 12:24:36 +0100, PeJot napisa³(a):

> Z tym pytaniem mo¿e byæ problem ale wydaje mi siê ¿e raczej mniej.
> Chocia¿ wówczas ze mn± to by by³o 100kg.

> Docelowo to ma byæ rower do codziennej jazdy. Z maratonów raczej
> rezygnujê. Ale chcia³bym mieæ rower na którym móg³bym pojechaæ z sakwami.
> Niby mocowania mam w góralu ale na d³u¿sze wypady po szosie wolê szosówkê.
> Inna sprawa to mo¿e lepiej by³o by siê obejrzeæ na ramê jakiego¶ crossa?

MZ tak. Z baga¿em wygodniejsze toto i wiêkszy margines wytrzyma³o¶ci.

--
P. Jankisz
O rowerach:http://coogee.republika.pl/pj/pj.html

rama crossa powinna spe³niæ te warunki

Data: 2012-02-28 16:18:51
Autor: Fabian
On 28.02.2012 12:08, piecia aka dracorp wrote:
Możecie coś polecić jakościowo/cenowo/wagowo podobne do ramy jaka była
montowana w Olsh OH001(pamiętam tylko że rama 55cm, stop aluminium z
serii 7xxx)?

A ile kosztowała Cię ta rama Olsha?

Może coś stalowego typu Kona Sutra? IMHO stal w turystyce się sprawdza, wygodniej jest, chociaż ciężej, przynajmniej w tym wydaniu które teraz można dostać za sensowną cenę. Tylko nie widzę prawie nigdzie samej ramy. Cały rower rocznik 2009 po 3,3 tyś można kupić.

Fabian.

Data: 2012-02-28 17:30:02
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Tue, 28 Feb 2012 16:18:51 +0100, Fabian napisał(a):

A ile kosztowała Cię ta rama Olsha?
To znaczy kupowałem cały rower. Koszt wyniósł ok.2500zł i w podobnej kwocie chciało by się zmieścić aczkolwiek nie narzuciłem sobie jakieś sztywnej granicy.

[...]

Co do ciężaru nie wiem czy chciałbym iść w górę. Na prawdę dobrze się użytkuje lekkie rowery.

Kupowanie całego chyba nie ma sensu bo ze starego wyjmę sobie korbę trójrzędową(chyba Shimano Ultegra, nie mam teraz pod ręką) i mam nadzieję że będzie pasowała. Może jeszcze coś się uda wyciągnąć np. klamkomanetki.

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-02-29 10:14:55
Autor: PeJot
W dniu 2012-02-28 18:30, piecia aka dracorp pisze:

Na prawdę dobrze się użytkuje lekkie rowery.

Szczególnie w turystyce, bo zwykle krótko :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-02-29 04:39:31
Autor: Wilk
Rama do szosówki, turystyczna
W dniu ¶roda, 29 lutego 2012, 10:14:55 UTC+1 u¿ytkownik PeJot napisa³:

Szczególnie w turystyce, bo zwykle krótko :)

Klasyka, zawsze mnie bawi³y takie teksty. Mam od d³u¿szego czasu rower ko³o 10kg, który z baga¿em radzi sobie doskonale, je¼dzi³em z nim po dziadowskich drogach z kamieniami z baga¿em 30kg. Rower wyprawowy wcale nie musi byæ stalowy i wcale nie musi byæ ciê¿ki; a to bardzo powszechna legenda.

Wiele zale¿y od tego do jakiej jazdy tego roweru potrzebujesz; jesli do w miare lekkiego baga¿u (ko³o 10kg) - to mozna próbowaæ zaadoptowaæ szosówkê, baga¿nik mocuje sie na dole na osi piasty, s± takie przej¶ciówki, u góry na obejmach.

Z baga¿em wiêkszym ni¿ 10kg lepiej siê sprawdzaj± szersze opony - wiêc wtedy trzeba by ju¿ wymieniæ ramê i widelec, najlepiej kupiæ trekingow± lub do cyklokrosu (ale to ju¿ wiêksze pieni±dze). Materia³ - ja polecam aluminium, znacznie wiêkszy wybór ni¿ w¶ród stali, cena tak¿e du¿o przystêpniejsza (dobra rama stalowa kosztuje znacznie wiêksze pieni±dze ni¿ dobra alu). Na teksty o tym ile to stalowy rower jest wygodniejszy od alu mo¿na siê tylko u¶miechn±æ; tutaj tylko co¶ zmieniæ mo¿e karbon (a i tak nie jako¶ znacz±co), który niestety kosztuje ju¿ du¿e pieni±dze. Generalnie na komfort jazdy wp³yw ma przede wszystkim grubo¶æ opon, takie o 10mm szersze dadz± nam ró¿nicê komfortu  wiêksz± ni¿ inny materia³ ramy.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2012-02-29 14:55:18
Autor: Fabian
On 29.02.2012 13:39, Wilk wrote:
[...]

Czy je¼dzi³e¶ na sensownej stalowej szosówce?
Ja je¿d¿ê na ostrym zbudowanym na starym stalowym framesecie szosowym oraz na rowerze zbudowanym na bazie prze³aju - aluminiowa rama + karbonowy widelec (ale z tañszych). Komfort jazdy na kiepskiej nawierzchni (kiepski asfalt, kostka, p³yty) jest nieporównywalny.
Widelec bardzo pracuje przy nierówno¶ciach, dlatego nie jestem w stanie powiedzieæ czy to wra¿enie bierze siê tylko z tego, czy tylna czê¶æ roweru te¿ ma takie du¿e znaczenie, ale ogólne wra¿enie jest jakie jest.

Fabian.

Data: 2012-02-29 07:54:25
Autor: Wilk
Rama do szosówki, turystyczna
W dniu ¶roda, 29 lutego 2012, 14:55:18 UTC+1 u¿ytkownik Fabian napisa³:

Widelec bardzo pracuje przy nierówno¶ciach, dlatego nie jestem w stanie powiedzieæ czy to wra¿enie bierze siê tylko z tego, czy tylna czê¶æ roweru te¿ ma takie du¿e znaczenie, ale ogólne wra¿enie jest jakie jest.

Jak napisa³e¶ - to jest tylko wra¿enie. Je¼dzi³em d³ugo na stalowym rowerze, teraz je¿d¿ê na alu; d³ugo mia³em sztywny widelec stalowy, teraz mam karbonowy. Co¶ tam siê czuje (najlepszy w kwestii amortyzacji jest karbon, po [przesiadce ze stali przez parê dni lekk± ró¿nicê in plus odczuwa³em) - ale s± to ró¿nice na tyle symboliczne, ¿e nie ma co sobie tym na d³u¿sz± metê zawracaæ g³owy; jak wspomnia³em trochê grubsze opony zrobi± znacznie bardziej zauwa¿alny przeskok. Bez w±tpienia najlepszym materia³em na ramy jest obecnie karbon - wytrzyma³y, lekki i ten poziom "amortyzacji" ma najwiêkszy, a poziom jako¶ci/wytrzyma³o¶ci ram, które nie s± nadmiernie wycieniowane - absolutnie wystarczaj±cy; przez ostatnie lata technologia w tej mierze znacz±co posz³a do przodu; tylko niestety karbon kosztuje niema³e pieni±dze. Dobra rama stalowa to te¿ spore pieni±dze, wagowo z alu przegrywa wyra¼nie. Dlatego przy ograniczonym bud¿ecie nie zawraca³bym sobie g³owy materia³em - i bra³bym aluminium, zdecydowanie najwiêkszy wybór.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostarda.pl

Data: 2012-03-01 11:40:20
Autor: Coaster
On 2/29/12 4:54 PM, Wilk wrote:
[...]

To nie jest wrazenie. Widelec pracuje jak najbardziej - to wlasnie jego zadanie. To jak i ile pracuje zalezy nie tylko od materialu z jakiego jest zrobiony ale tez od ksztaltu/wygiecia koncowki. Kedys wpadlem Jaguarem z duza pedkoscia na zaschniete, twarda 'tarke' z kolein po ciezarowkach - nie moglem juz zahamowac - pieknie bylo widac, jak os kola przemeszcza sie o pare centymetrow.

Je¼dzi³em d³ugo na stalowym rowerze,

Stalowy rower stalowemu rowerowi nierowny.

teraz je¿d¿ê na alu; d³ugo mia³em sztywny widelec stalowy, teraz mam karbonowy. Co¶ tam siê czuje (najlepszy w kwestii amortyzacji jest karbon, po [przesiadce ze stali przez parê dni lekk± ró¿nicê in plus odczuwa³em)

Wez nie zartuj. Wedlug Ciebie 'plastikowa' skorupa ma wieksza spezystosc od stali? W takim razie zastosuj karbonowa sprezyne do napedu zegarka.

- ale s± to ró¿nice na tyle symboliczne, ¿e nie ma co sobie tym na d³u¿sz± metê zawracaæ g³owy;

Na tyle symboliczne, ze padles ofiara 'karbonowego dobrego samopoczucia' :-)

jak wspomnia³em trochê grubsze opony zrobi± znacznie bardziej zauwa¿alny przeskok.

Jak najbardziej.

Bez w±tpienia najlepszym materia³em na ramy jest obecnie karbon - wytrzyma³y,

Niestety - wytrzymaly do czasu. Walnij z calej sily mlotkiem w stalowa rure ramy w 'stalowym' rowerze a potem walnij w karbonowa rure w rowerze z karbonu. Z gory uprzedzam, ze nie pokrywam kosztow 'zlomowania' karbonowego a stalowy moge naprwic jak najbardziej  ;-)

lekki i ten poziom "amortyzacji" ma najwiêkszy,

To Twoje 'symboliczne i subiektywne; odczucie.

a poziom jako¶ci/wytrzyma³o¶ci ram, które nie s± nadmiernie wycieniowane - absolutnie wystarczaj±cy;

No wlasnie - kluczowym jest _wystarczajacy_. Rama stalowa ma duzo wieksza wytrzymalosc niz _wystarczajaca_.

[...]

Pzry ograniczonym budzecie IMHO szukalbym dobrej ramy stalowej z lat 80-90 tych. Czesto mozna za nieduze pieniadze kupic caly rower w dobrym stanie. Kupowane w okresie boomu rowerowego, malo uzywane czesto w stanie prawie jak ze sklepu ale na nie trzeba 'polowac'.

--
PoZdR
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2012-03-01 03:15:54
Autor: Iguan_007
Coaster napisal:
[...]

Ale kto wali "z calej sily mlotkiem" po rowerze? Rama karbonowa ma wystarczajaca wytrzymalosc do tego do czego zostala zbudowana, i nie jest to walenie mlotkiem.   Przy normalnym uzytkowaniu roweru chyba wazniejsza jest waga niz odpornosc na ataki szalenca z mlotkiem. Przynajmniej ja wyszedlem z takiego zalozenia przy kupnie szosowego roweru.

Pozdrawiam,

Iguan

Iguan007
Sezon caly rok:

Data: 2012-03-01 12:23:36
Autor: Fabian
On 01.03.2012 12:15, Iguan_007 wrote:
Coaster napisal:
[...]

W turystyce jednak wytrzyma³o¶æ oraz mo¿liwo¶æ naprawy ma znaczenie. Ale by³y linkowane ju¿ artyku³y jak za pomoc± ¿ywicy i sznurka konopnego mo¿na ³±czyæ rurki bambusowe w ramê, wiêc chyba da³o by siê naprawiæ wiele uszkodzeñ.

Fabian.

Data: 2012-03-01 05:13:13
Autor: Wilk
On 1 Mar, 12:23, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:

[...]

Wiesz ile ja siê naczyta³em takich tekstów jak siê zastanawia³em nad
karbonem w rowerze wyprawowym? Jakie z³ote rady dostawa³em? Ale ¿e
jako jestem przekorny i wolê sprawdziæ pewne sprawy samemu; jednak
zainwestowa³em w ten widelec - i teraz z teorii jakimi bawi nas
Coaster mogê siê tylko po¶miaæ.

Kto wierzy w takie bajki, niech sobie obejrzy parê moich zdjêæ z dróg
Albanii:
https://picasaweb.google.com/112049258709272112752/BalkAlpin2009#5401713454302815650
https://picasaweb.google.com/112049258709272112752/BalkAlpin2009#5401713735771701218
https://picasaweb.google.com/112049258709272112752/BalkAlpin2009#5401713931260043842

A tutaj mam nie tylko widelec karbonowy - ale jest to widelec
obci±¿ony ok. 10kg baga¿u. A oczywi¶cie na trasach takich jak na
zdjêciach - w czasie jazdy odpryskuj±ce kamienie wielokrotnie uderza³y
w widelec - i jako¶ nic siê z tym karbonem dziaæ nie chcia³o. Tak wiêc
przy tekstach na temat wytrzyma³o¶ci - warto sprawdziæ jakie dana
osoba ma z danym materia³em do¶wiadczenie; czy rzeczywi¶cie go u¿ywa³a
i czy j± zawiód³ na trasie; czy te¿ fantazjuje, powielaj±c miejskie
legendy. Osobi¶cie spotka³em siê z trzema przypadkami pêkniêæ ram
wyprawowych - wszystkie by³y stalowe; a ostatnio obi³y mi siê o uszy
dwie awarie widelców stalowych - obie dotyczy³y s³ynnej firmy Surly, a
wiêc firmy znanej w³a¶nie z drogich ram stalowych wysokiej jako¶ci.
Zaraz oczywi¶cie nam Coaster wyci±gnie argument, ¿e ramê stalow±
przecie¿ mo¿na naprawiaæ - ale przypadki pêkniêcia jakichkolwiek ram
(sensownych wagowo, nie mówiê tu o nadmiernie wycieniowanych ramach
sportowych) s± tak nies³ychanie rzadkie, ¿e nie warto sobie tym g³owy
zawracaæ, zreszt± ilu z nas by tak chêtnie ruszy³o w dalsz± trasê na
ramie stalowej pospawanej przy drodze w warsztaciku u pana Miecia?
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2012-03-01 15:57:43
Autor: Fabian
On 01.03.2012 14:13, Wilk wrote:
[...]

obci±¿ony ok. 10kg baga¿u. A oczywi¶cie na trasach takich jak nap
pciach]
ramie stalowej pospawanej przy drodze w warsztaciku u pana Miecia?

Ale dla mnie wytwory z w³ókna wêglowego s± wystarczaj±co wytrzyma³e do wszystkiego. Sam je¿ê jak pisa³em z widelcem z w³ókna ju¿ z 3 lata w prze³aju, a kupi³em do¶æ mocno u¿ywan (na zawodach), sam wa¿ê czêsto >90kg. Je¼dzi³em z sakwami, a sprzêtu nie szanuje i nie mam z nim problemów :) Tylko co do komfortu mam inne spostrze¿enia ni¿ Ty, ale tego tematu nie ma sensu ci±gn±æ, bo nic poza flamem z tego siê nie ukrêci ;)

Fabian.

Data: 2012-03-01 16:41:14
Autor: Coaster
Coaster napisal:
[...]

W kwestii uszkodzen - lamales kiedys bambus? :-) Ja cialem i lamalem kawalki bambusa mniej wiecej o srednicy rury ramy - zapewniam Cie, ze jest wytrzymaly, a jak peka, to dzieli sie wzdluz na pasma/wlokna i bardzo trudno jest zlamac/rozlaczyc. Tak wiec, problemem sa odpowiednio mocne mufy/laczniki. IMHO przy tescie mlotkowo/kraszowym bambus wygra z karbonem.

--
PoZdR
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2012-03-01 17:00:21
Autor: biodarek
Coaster napisal:
[...]

My¶la³em, ¿e ju¿ wszyscy widzieli ten film:
http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz-bicycles-test-lab.html

Wprawdzie nie ¿elazo i nie bambus, ale porównanie alu z wêglem.
Na deser wêgiel kontra beton.

--
biodarek

Data: 2012-03-01 16:16:23
Autor: Coaster
On 3/1/12 12:15 PM, Iguan_007 wrote:
Coaster napisal:
[...]

Jezeli stal ma o wiele wiekszy zapas, to ja wole ten wiekszy ;-) Kiedys, dawno temu, mialem taka sytuacje - jechalem wieczorem kolarka glowna droga (prawie pusta), kiedy z bocznej ulicy zajechalo mi droge auto a, ze jechalem bardzo szybko i nie moglem juz wyhamowac (mialem niestety w rowerze hamulce z nakladkami o ktorych Sheldon pisal: "[...] Extension levers are sometimes known as "safety levers." Since many people believe they actually reduce safety, the slang terms "death grips", "suicide levers" and "turkey wings" are occasionally substituted. [...]'
http://tinyurl.com/wajcha-hamulca
i 'wjechalem' kolem dokladnie w boczne drzwi samochodu, ktore znalazly sie dokladnie przed moim kolem - 'kierowniczka' w ogole mnie nie zauwazyla. Cala energie uderzenia przejela stalowa rama, widelec i kolo. Jak juz przywalilem ramieniem w drzwi to nie bylo to mocne uderzenie. W sumie wykpilem sie potluczona i lekko zraniona dlonia (do tej pory, choc minlelo ju wiele lat, widac kilka malych blizn po dziurkach) oraz przytartym rekawem kurtki Wranglera tzw. blachy - troche mi pomogla. O kaskach wtedy nikt nie slyszal, totez i glowa nigdzie nie musialem przywalac, ze komus dac jakis argument ;-)

Zaluje, ze nie mam zdjec ramy - ale wtedy nie bylo cyfrowek - a ja nie mialem tam aparatu. Za glowka ramy powstaly na gornej i dolnej rurze na dlugosci kilku cm duze specznienia - rurki w tym 'pogrubionum miejscu' miejscu mialy srednice o jakies 2/3 wieksza niz w miejscu 'zdrowym', widelec sie wyprostowal - prawie sie odginajac do tylu.
Nie musze sobie nawet wysilac bardzo wyobrazni, zeby pomyslec co by sie stalo, gdybym jechal na ramie z karbonu. ;-)

Przy normalnym uzytkowaniu roweru chyba wazniejsza jest waga niz odpornosc na ataki szalenca z mlotkiem. Przynajmniej ja wyszedlem z takiego zalozenia przy kupnie szosowego roweru.

Mlotek mial tu tylko pomoc w zobrazowaniu jakiegos gwaltownego uderzenia w rame, ktore choc nie musi to moze sie zdarzyc ;-)
A co do wagi to aktualnie uzywam - kiedy uzywam szosowki - szosowki starej (ale calkiem nowej w sensie zuzycia) ze stalowa rama i skorzanym siodlem, ktora wazy 9,5 kg. Jestem tez zdania, ze wazna jest nie bezwzgledna waga elemntu wyposazenia roweru ale to, jaki bedzie to procent wagi rowerzysty. O ile komus wazacemu 45 kg moze spedzac sen z powiek sodelko ze skory wazace powyzej 1 procent jego wagi, to jak jest to okolo 0,4 procent wagi ciezszego jezdzca, to IMHO nie nalezy sie tym zbyt przejmowac. To tak, jakby ten pierwszy mial siodlo wazace 180 g. :-)

PS. W zimie ujezdzam "Winteh Iron Donkey", ktory wazy jakies 20 kg i wcale mi to nie przeszkadza. Na trzecim biegu S-A daje sie utrzymywac na szosie predkosc podrozna kolo 24 km/h a maks jechalem 39 ;-).

--
PoZdR
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2012-03-01 10:49:46
Autor: Iguan_007
Rama do szosówki, turystyczna

Coaster napisal
Jezeli stal ma o wiele wiekszy zapas, to ja wole ten wiekszy ;-) Kiedys,
dawno temu, mialem taka sytuacje - jechalem wieczorem kolarka glowna
droga (prawie pusta), kiedy z bocznej ulicy zajechalo mi droge auto a,

Ale tutaj mowisz o wypadku a nie o normalnym uzytkowaniu roweru. Przy odpowiednim wypadku zadna rama nie pomoze. Naprawde kupujesz rame rowerowa oceniajac pod wzgledem zachowania przy wypadku?

 I tak z ciekawosci, czy Twoje wypowiedzi o ramach karbonowych to z doswiadczenia czy czyste powielanie miejskich legend? Jedzisz na rowerze karbonowym? Pytam bo mam dwie szosowki - jedna  z rama karbonowa oraz druga ze stalowa. I wiem ze kazdy kolejny rower, nawet gorski, bedzie na ramie karbonowej, nie stalowej.

Pozdrawiam,

Iguan

Iguan007
Sezon caly rok:

Data: 2012-03-02 09:11:12
Autor: Fabian
Rama do szosówki, turystyczna
On 01.03.2012 19:49, Iguan_007 wrote:

Coaster napisal
[...]

A czy jest w tym coś dziwnego? Ja prędzej czy później jakiś wypadek będę miał, mniejszy czy większy. Głupie wjechanie w dziurę może się skończyć poważnym glebowaniem. Kupując samochód też nie przejmujesz się jak zachowuje się w trakcie wypadku?

[...]

Koła karbonowe rozpadają się po zetknięciu z psem, akurat to można zaobserwować nie raz w relacjach. Jest kruchy, to fakt. Czy przy wypadkach jest to bardziej niebezpieczne niż gnąca się stal? Ja nie wiem. To, że Coasterowi w konkretnym przypadku wg. niego ta właściwość stali pomogła nie można IMHO rozciągać na ogół przypadków.

Fabian.

Data: 2012-03-02 00:49:38
Autor: Iguan_007
Fabian napisal:

Ale tutaj mowisz o wypadku a nie o normalnym uzytkowaniu roweru. Przy odpowiednim wypadku zadna rama nie pomoze. Naprawde kupujesz rame rowerowa oceniajac pod wzgledem zachowania przy wypadku?

A czy jest w tym co¶ dziwnego? Ja prêdzej czy pó¼niej jaki¶ wypadek bêdê
mia³, mniejszy czy wiêkszy. G³upie wjechanie w dziurê mo¿e siê skoñczyæ
powa¿nym glebowaniem. Kupuj±c samochód te¿ nie przejmujesz siê jak
zachowuje siê w trakcie wypadku?

Moim zdaniem zupelnie nietrafione porownanie. Oczywiscie ze w przypadku samochodu patrze czy przy wypadku karoseria mnie ochroni. Ale kupujac rower na to zupelnie nie patrze bo nie projektuje sie ram  rowerowych jako urzadzenia chroniacego kierowce przy zderzeniu. Wole wybrac lekka  na ktorej dobrze sie jezdzi niz taka ktora (moze) przezyje zderzenie z autobusem.  Piszesz ze oceniasz ramy pod wzgledem odpornosci na wypadek? Jak konktetnie  na to patrzysz?  Widziales jakies wiarygodne crashtesty pokazujece ze przy zderzeniu taka czy inna rama bedzie lepsza? Bo patrzac na linki z testami ram karbonowych ktore podali koledzy  powyzej, mysle  ze przy wypadku gdzie dzialaja takie sily rama bedzie najmniejszym zmartwieniem (a i nie masz gwarancji  ze stalowa to przezyje).

Pozdrawiam,

Iguan

Iguan007
Sezon caly rok:

Data: 2012-03-02 14:12:27
Autor: Fabian
On 02.03.2012 09:49, Iguan_007 wrote:
Fabian napisal:

[...]

Tak, my¶lê czy sprzêt, który kupiê nie rozpadnie siê w czasie jazdy. A, ¿e co jaki¶ czas wpadam w du¿± dziurê lub uderzam w jaki¶ pojazd lub przeszkodê np. w lesie nie kupuje komponentów, które mog³y by siê ³atwo rozpa¶æ lub nie staæ by mnie by³o na zakup nowego.

Fabian.

Data: 2012-03-02 08:50:57
Autor: Iguan_007
Rama do szosówki, turystyczna
Fabian,

Alez rowery karbonowe nie rozpadaja sie od wpadniecia w dziure. Jeszcze raz - przy normalnym uzytkowaniu roweru (czytaj niewpadaniu pod autobus) niz zlego sie z rowerem karbonowym nie dzieje. Ale jak masz inne DOSWIADCZENIA to prosze, podziel sie. Duzo Ci sie tych ram karbonowych rozsypalo?

Pozdrawiam, ,

Iguan

Iguan007
Sezon caly rok:

Data: 2012-03-03 11:10:27
Autor: Fabian
On 02.03.2012 17:50, Iguan_007 wrote:
[...]

Ja nie napisałem, że się rozpadają. Napisałem, że rozpadają się koła. Widziałem w TV na żywo ;)

Pisałem, że zwracam uwagę na wytrzymałość komponentów i z tego wychodzi, że zwracam uwagę jak zachowują się w czasie wypadków. Pisałem też, że mam widelec karbonowy (sterówka alu dla ścisłości) i katuje go niemiłosiernie i nic mu nie jest. Nie mam nic do karbonu, ale lubię stal.

Fabian.

Data: 2012-03-02 08:26:24
Autor: Wilk
On 2 Mar, 09:11, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:

[...]

Tylko chyba nie zrozumia³e¶ co chcia³ kolega przekazaæ. W razie
powa¿nego wypadku - nie ma cudów, ka¿da rama siê rozleci, bo nie jest
projektowana do wytrzymywania uderzeñ samochodów czy wpadania na
s³upki przydro¿ne. Mówimy o normalnych obci±¿eniach jakie trafia siê
na drodze (du¿e dziury jak najbardziej wchodz± w grê. Obejrzyj sobie
jeszcze raz test zmêczeniowy ramy z karbonu:
http://www.youtube.com/watch?v=QHO_VjVhaE8

- i masz odpowied¼ na pytanie czy taka rama da sobie radê z du¿±
dziur± w drodze

Ko³a karbonowe rozpadaj± siê po zetkniêciu z psem, akurat to mo¿na
zaobserwowaæ nie raz w relacjach.

Jakich relacjach? Mówisz o sprzêcie profesjonalistów, maksymalnie
wycieniowanym. A nawet takie super-lekkie pêkaj±ce ko³a zdarzaj± siê
nies³ychanie rzadko w porównaniu do ilo¶ci takich kó³ w peletonie i
obci±¿eniom jakim s± poddawane. Zawodowy kolarz jedzie niemal 40km/h
po trasie wy¶cigu Pary¿-Roubaix, leci nawet 100km/h na górskim
zje¼dzie, a nawet w Alpach dziur trafia siê trochê. To s± przeci±¿enia
nieporównywalne z tymi jakim poddaj± sprzêt amatorzy; poza tym jest to
sprzêt produkowany w³a¶nie z my¶l± o wy¶cigach (a nie o tym tu
rozmawiamy, tylko o ramie do turystyki). Karbon to nie tylko super-
lekkie ramy, ale jak wspomina³em nawet ramy DH, poddawane ogromnym
obci±¿eniom.
--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2012-03-01 04:56:03
Autor: Wilk
On 1 Mar, 11:40, Coaster <manyp...@mac.com> wrote:

Wez nie zartuj. Wedlug Ciebie 'plastikowa' skorupa ma wieksza spezystosc
od stali? W takim razie zastosuj karbonowa sprezyne do napedu zegarka.

Nie b±d¼ ¶mieszny, wszyscy wiedz±, ¿e masz zerowe do¶wiadczenie z
karbonem - wiêc o czym ja mam z Tob± gadaæ? Trochê jak ze ¶lepym o
kolorach. Ja u¿ywam tylko widelca karbonowego, nie ramy - i jak
wspomina³em w stosunku do stali czuæ by³o lekk± ró¿nicê in plus (mowa
tu o rowerze trekingowym, czyli opony po¶rednie pomiêdzy szos± a MTB)
Natomiast na BBTour jecha³o niema³o osób na wypasionym sprzêcie z
pe³nymi karbonowymi ramami, rozmawiaj±c z nimi -  twierdzili ¿e
przeskok ze stali i alu jest zauwa¿alny (a jak mo¿na siê domy¶liæ by³y
to osoby, które staæ by³o na stalow± ramê najlepszej jako¶ci). Im
rower ma wê¿sze ko³a - tym ten materia³ bêdzie odgrywa³ wiêksz± rolê,
dlatego wchodzenie w karbon ma najwiêcej sensu w³a¶nie w szosówkach, w
górskim rowerze z dwucalowymi oponami ju¿ nam wielkiej ró¿nicy (poza
wag±) nie zrobi. Nie bez powodu 90% nowych szosówek ma widelce w³a¶nie
z karbonu.

[...]

Argument typu - "we¼ przejed¼ czo³giem po plastikowym Trabancie, we¼
przejed¼ po metalowym Mercedesie". Efekt bêdzie ten sam - taka rama do
niczego siê nie nada, bo ram siê do uderzeñ m³ota nie projektuje, nie
w tym miejscu i nie w taki sposób maj± byæ wytrzyma³e.

Tak wygl±da test zmêczeniowy ramy z karbonu:

http://www.youtube.com/watch?v=QHO_VjVhaE8
A tak widelca:
http://www.youtube.com/watch?v=aq0neBOq_Ng&feature=related

A ¿eby do koñca ob¶miaæ Twoje teorie - ciê¿ki m³ot vs markowa rama
karbonowa Cannondale :)):
http://www.youtube.com/watch?v=-lsDXEEUlRE

Widaæ ile trzeba waliæ, ¿eby zniszczyæ karbon, na ile silnych uderzeñ
reaguje bez jakichkolwiek zniekszta³ceñ (stal dawno ju¿ by siê
odkszta³ci³a) przy realnej je¼dzie ten poziom si³y uderzenia jest
mo¿liwy jedynie przy powa¿nym wypadku i uderzeniu w sta³± przeszkodê,
na koñcu widaæ ile uderzeñ starcza, ¿eby za³atwiæ aluminium ;))

A przypominam, ¿e w³a¶nie ram aluminiowych u¿ywa wiêkszo¶æ z nas - i
jako¶ tak chêtnie siê w czasie jazdy nie "sk³adaj±" - mimo, ¿e
wystarczy jedno uderzenie m³otka by je za³atwiæ. Przypominam te¿, ¿e w
zawodach P¦ w downhillu najlepsi zaczynaj± ju¿ je¼dziæ na ramach z
karbonu - a to chyba najlepsza rekomendacja dla ich wytrzyma³o¶ci.

Inna sprawa, jazda miejska i zimowa; rower stalowy po polskiej zimie -
to po prostu pora¿ka, stal koroduje tak, ¿e przykro na to patrzeæ
(nawet intensywna jazda latem w deszczowych warunkach prowadzi do
korozji); karbon jest na korozjê ca³kowicie odporny, sól siê go w
ogóle nie ima, co mi siê w mie¶cie bardzo przydaje.
Nie oszukujmy siê - stal zosta³a wyparta z rynku rowerowego nie bez
powodu - nowsze materia³y s± po prostu od niej lepsze, tañsze,
l¿ejsze. Dobra rama stalowa jest taka droga nie dlatego, ¿e jej
obróbka jest tak niesamowicie trudna - ale przede wszystkim dlatego,
¿e tak ma³o osób siê tym zajmuje. Gdy aluminium i karbon wchodzi³y na
rynek - ich ceny by³y z pocz±tku kosmiczne, ale wraz z
upowszechnieniem szybko siê to zmieni³o

--
http://www.wyprawyrowerowe.neostrada.pl

Data: 2012-03-01 12:12:33
Autor: Fabian
On 29.02.2012 16:54, Wilk wrote:
[...]

Mo¿e mia³e¶ kiepski stalowy widelec. Mo¿e uda mi siê sfilmowaæ to Ciê przekona. Ja wiem, co czujê.

Fabian.

Data: 2012-03-01 13:45:46
Autor: Coaster
On 3/1/12 12:12 PM, Fabian wrote:
On 29.02.2012 16:54, Wilk wrote:
[...]

Dobrze wiem, o czym piszesz. :-)

--
PoZdR
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2012-02-29 10:37:12
Autor: Fabian
On 29.02.2012 10:14, PeJot wrote:
W dniu 2012-02-28 18:30, piecia aka dracorp pisze:

Na prawdę dobrze się użytkuje lekkie rowery.

Szczególnie w turystyce, bo zwykle krótko :)

Bla bla bla. Lekki to nie musi być <1Kg rama z włókna węglowego czy 1400g stalowa rama. Dla mnie lekka to też stalowa rama poniżej 2Kg w odróżnieniu do 3Kg kloców.

Fabian.

Data: 2012-02-29 01:39:39
Autor: tadek
On 29 Lut, 10:37, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:

> Szczególnie w turystyce, bo zwykle krótko :)

Bla bla bla. Lekki to nie musi byæ <1Kg rama z w³ókna wêglowego czy
1400g stalowa rama. Dla mnie lekka to te¿ stalowa rama poni¿ej 2Kg w
odró¿nieniu do 3Kg kloców.

Fabian.

jak masz stalow± ramê 1400 g chêtnie j± kupiê. Moja szosowa Fondriesta
z najcieñszych rurek Dedacai wa¿y troche wiêcej

Data: 2012-02-29 10:42:33
Autor: rmikke
Rama do szosówki, turystyczna
Dnia Wed, 29 Feb 2012 01:39:39 -0800 (PST), tadek naskroba³/a:

On 29 Lut, 10:37, Fabian <fabian1234567...@gazeta.pl> wrote:

> Szczeg=F3lnie w turystyce, bo zwykle kr=F3tko :)

Bla bla bla. Lekki to nie musi by=E6 <1Kg rama z w=B3=F3kna w=EAglowego c=
zy
1400g stalowa rama. Dla mnie lekka to te=BF stalowa rama poni=BFej 2Kg w
odr=F3=BFnieniu do 3Kg kloc=F3w.

Fabian.

jak masz stalow=B1 ram=EA 1400 g ch=EAtnie j=B1 kupi=EA. Moja szosowa Fondr=
iesta
z najcie=F1szych rurek Dedacai wa=BFy troche wi=EAcej

Ojtam, widzialemrame 1500g do gorala. Fakt, alu i maly rozmiar...

--
rmikke                       Reklama | http://wyszukiwarkarowerowa.blogspot.com/
                                     | http://jolanta.korwin-mikke.pl/

Nadal szukam lepszego webreadera niz Newsguy. Najlepiej z poprawnymi pliterkami.

Data: 2012-02-29 11:46:19
Autor: Fabian
Rama do szosówki, turystyczna
On 29.02.2012 11:42, rmikke wrote:
Dnia Wed, 29 Feb 2012 01:39:39 -0800 (PST), tadek naskroba�/a:

[...]

No szosowe z widelcem to nie wiele powyżej 1 Kg można znaleźć.

Fabian.

Data: 2012-02-29 11:07:10
Autor: Fabian
On 29.02.2012 10:39, tadek wrote:
[...]

Nie mam i ale chcia³bym mieæ.

Reynolds 953
http://autobus.cyclingnews.com/tech/2005/shows/australia05/?id=results/australia051
kilogram!

Tak wiêc zrobinie 1400g ramy nie jest problemem. Poza kas± oczywi¶cie ;)

Fabian.

Data: 2012-02-29 11:11:40
Autor: cytawa
Fabian pisze:

Bla bla bla. Lekki to nie musi być <1Kg rama z włókna węglowego czy
1400g stalowa rama. Dla mnie lekka to też stalowa rama poniżej 2Kg w
odróżnieniu do 3Kg kloców.

2 kg mialy lekie stalowe ramy wyscigowe z lat 70 na swietnych cienkich rurach Reynoldsa. Ponizej 2 kg do turystyki, przypuszczam, ram nie znajdziesz.

Jan Cytawa

Data: 2012-02-29 11:14:17
Autor: Fabian
On 29.02.2012 11:11, cytawa wrote:
Fabian pisze:

[...]

A później zaczęli robić 1,5kg i nawet do Kg zeszli.

Fabian.

Data: 2012-02-29 11:20:12
Autor: PeJot
W dniu 2012-02-29 11:14, Fabian pisze:

[...]

W rowerach turystycznych, powiadasz :)

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-02-29 11:54:10
Autor: Fabian
On 29.02.2012 11:20, PeJot wrote:
[...]

PeJot mówi "2 kg miały lekkie stalowe ramy wyścigowe". Do tych się odniosłem.

A turystyka? Za szerokie pojęcie. Chodzi Ci o jakiś większy bagaż? Jeżeli ja ważę 95 kg i na szosie przewiozę 10 tzn. że ktoś kto waży 70 kg może władować na nią 40kg?

Fabian.

Data: 2012-02-29 12:35:27
Autor: PeJot
W dniu 2012-02-29 11:54, Fabian pisze:

PeJot mówi "2 kg miały lekkie stalowe ramy wyścigowe".

Akurat to nie ja mówiłem.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-02-29 13:29:04
Autor: cytawa
PeJot pisze:

A później zaczęli robić 1,5kg i nawet do Kg zeszli.

W rowerach turystycznych, powiadasz :)

Nie slyszales, ze w XXI wieku masa atomowa pierwiastkow zostala zredukowana o 50%.

Jan Cytawa

Data: 2012-02-29 13:41:26
Autor: PeJot
W dniu 2012-02-29 13:29, cytawa pisze:

Nie slyszales, ze w XXI wieku masa atomowa pierwiastkow zostala
zredukowana o 50%.

A dlaczego tylko o 50% ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-02-29 14:10:07
Autor: Coaster
On 2/28/12 6:30 PM, piecia aka dracorp wrote:
[...]

Ale co masz na mysli piszac lekkie rowewry? Np, kolarka Raleigh Quasar na stalowej ramie z polowy lat 90-tych wazy _cala_ z osprzetem 9,5 kg. ;-)

Data: 2012-02-29 13:39:35
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Wed, 29 Feb 2012 14:10:07 +0100, Coaster napisał(a):

Ale co masz na mysli piszac lekkie rowewry?
Pisząc o lekkich rowerach mam na myśli lekkie rowery. Oczywiście w subiektywnym odczuciu.

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-02-29 15:04:50
Autor: Coaster
On 2/29/12 2:39 PM, piecia aka dracorp wrote:
Dnia Wed, 29 Feb 2012 14:10:07 +0100, Coaster napisał(a):

Ale co masz na mysli piszac lekkie rowewry?
Pisząc o lekkich rowerach mam na myśli lekkie rowery. Oczywiście w
subiektywnym odczuciu.

A w 'bezwzglednej miarze' - w kilogramach?

--
PoZdR
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2012-02-29 20:12:12
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Wed, 29 Feb 2012 15:04:50 +0100, Coaster napisał(a):

A w 'bezwzglednej miarze' - w kilogramach?
Hmm aktualnie moja szosówka waży ~9.5kg, jest dobrze. Góral ~13kg i też jest dobrze. Jakbym w całości się zmieścił 10, góra 12kg było by dobrze.

Chociaż nie wiem czego mogę się spodziewać. Muszę na spokojnie poprzeglądać jakiś katalog.

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-02-29 10:23:56
Autor: ...::QRT::...
Rama do szosówki, turystyczna
Dnia Tue, 28 Feb 2012 11:08:53 +0000 (UTC), piecia aka dracorp napisa³(a):

Przy okazji czym siê ró¿ni± hamulce BB7 Road(BB7_MTN) http://goo.gl/rQYgK od BB7 Road - Mechanical Disc Brake(BB7_ROAD) http://goo.gl/nJGNA ?

To chyba jaki¶ b³±d na zdjêciu jest zacisk MTN a to oznaczenie wersji
mountain.

Data: 2012-03-01 11:58:34
Autor: PeJot
[...]

Wg specyfikacji sterowaniem. Wersja road ma krótsze ramię, aby uciąg linki był mniejszy.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-03-01 11:59:48
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Thu, 01 Mar 2012 11:58:34 +0100, PeJot napisał(a):

Wg specyfikacji sterowaniem. Wersja road ma krótsze ramię, aby uciąg
linki był mniejszy.

Czyli mniejsza siła hamowania. A to nie czasem także aby pasowało do klamkomanetek?

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-03-01 13:12:32
Autor: Fabian
On 01.03.2012 12:59, piecia aka dracorp wrote:
[...]

Tak, klamki szosowe mają mniejszy uciąg niż vki.

Fabian.

Data: 2012-03-01 13:35:13
Autor: PeJot
W dniu 2012-03-01 12:59, piecia aka dracorp pisze:
Dnia Thu, 01 Mar 2012 11:58:34 +0100, PeJot napisał(a):

Wg specyfikacji sterowaniem. Wersja road ma krótsze ramię, aby uciąg
linki był mniejszy.

Czyli mniejsza siła hamowania.

Siła jest kwestią wtórną. Nadmiar siły hamowania na szosie jest wręcz niewskazany, zbyt łatwo wpaść w poślizg.

  A to nie czasem także aby pasowaÅ‚o do
klamkomanetek?

Chodzi o mniejszy uciąg linki klamkomanetek szosowych niż takich do v-ek, stosowanych także do tarcz na linkę. Klamkomanetki szosowe da się zestroić z cantileverami, ale z v-kami już nie bardzo.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2012-03-05 17:57:57
Autor: Michał Pysz
W dniu 2012-03-01 11:58, PeJot pisze:
[...]

Ale oba linki to wersja Road!!!
Więc nie mogą się różnic uciągiem linki.

mp.

Data: 2012-03-06 07:19:22
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Mon, 05 Mar 2012 17:57:57 +0100, Michał Pysz napisał(a):

Ale oba linki to wersja Road!!!
Więc nie mogą się różnic uciągiem linki.
Tak ale przyjrzyj się napisowi pod logo na zdjęciach.

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-03-06 12:31:08
Autor: piecia aka dracorp
Rama do szosówki, turystyczna
Znajomy mi podrzucił info o takiej ramie/rowerze:
Long Haulin Trucker firmy Surly. Na razie sobie przeglądam stronkę. Ciekawe czy jak zobaczę cenę to nie odechce mi się szukać dalej.

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-03-06 13:55:14
Autor: mt
piecia aka dracorp pisze:
Znajomy mi podrzucił info o takiej ramie/rowerze:
Long Haulin Trucker firmy Surly. Na razie sobie przeglądam stronkę. Ciekawe czy jak zobaczę cenę to nie odechce mi się szukać dalej.

To Ty nie słyszałeś nigdy wcześniej o firmie Surly? Ja myślałem, że ich ofertę już na początku poszukiwań po prostu odrzuciłeś, najprawdopodobniej z powodu ceny. :)

--
marcin

Data: 2012-03-06 13:05:12
Autor: piecia aka dracorp
Dnia Tue, 06 Mar 2012 13:55:14 +0100, mt napisał(a):

To Ty nie słyszałeś nigdy wcześniej o firmie Surly? Ja myślałem, że ich
ofertę już na początku poszukiwań po prostu odrzuciłeś,
najprawdopodobniej z powodu ceny. :)
No nie. Prawdę mówiąc nie czytam żadnych katalogów ani gazetek rowerowych. I stąd moja niewiedza w kwestii osprzętu.

A co cena taka wysoka? :)

--
piecia aka dracorp

Data: 2012-03-06 14:53:12
Autor: mt
piecia aka dracorp pisze:
[...]

Czy wysoka, to rzecz względna ;) ale ok. 2000 zł za ramę z widelcem sztywnym ciężko uznać za rozwiązanie budżetowe w polskich realiach.

--
marcin

Rama do szosówki, turystyczna