Rama do trekkinga - gdzie?

Data: 2012-07-15 18:18:05
Autor: oni
Rama do trekkinga - gdzie?
W dniu 13.07.2012 18:21, chester pisze:
Witam!

Dojrza艂em do nowego roweru trekkingowego.
[...]
Jakie to wymagania?
- stalowa rama, co by m贸c sprz臋t zespawa膰 w 艣rodku Turcji czy innej
Mongolii
No w艂a艣nie.
Podczas mojej chyba ponad 20letniej kariery rowerowej p臋k艂em 2 ramy (cromo i alu).
Obie powoli ko艅czy艂y 偶ywot przez ponad miesi膮c po tym jak da艂o si臋 zauwa偶y膰 偶e p臋kaj膮.
Aha, kiedy艣 p臋k艂em gdzie艣 na wiosce w Grecji amortyzator.
"Naprawili" na miejscu.
Potem za 20 km dojecha艂em do miejsca gdzie da艂oby rad臋 dodatkowo zespawa膰, gdyby by艂 z aluminium.
Niestety by艂 z jakiego艣 stopu magnezu. Pr贸bowali艣my. Doci膮gn膮艂em do Polski na takim skr臋conym nitami.

Od zawsze s艂ysz臋 dooko艂a ostrze偶enia 偶e nale偶y na wypraw臋 wybiera膰 wy艂膮cznie ramy stalowe. Bo jak p臋knie to b臋dzie 藕le.
Szczerze?
G贸wno tam p臋knie.
Bierz wygodn膮 i nie za drog膮 (grubo艣膰 rur!) ram臋. B臋dziesz u偶ywa艂 jej latami.
To co si臋 rozwala na wyprawach to d臋tki, szprychy, opony i od czasu do czasu badziewne baga偶niki. No i sakwy si臋 dr膮 jak potrze膰 nimi o asfalt.
No, chyba 偶e chcesz podnie艣膰 sobie wsp贸艂czynnik kultowo艣ci i mie膰 rower jakiego nikt nie ma :).

- Mocowanie do hamulc贸w tarczowych
Tu natomiast si臋 zastanawiam na ile hamulce tarczowe s膮 bardziej bezobs艂ugowe od v.
W艂a艣nie wczoraj odebra艂em rower z upgrade w postaci tarcz.
Ciekawe jak b臋dzie.

- Sztywny widelec (najlepiej z mo偶liwo艣ci膮 wymiany na amorka wi臋c i k膮ty
ramy musia艂yby by膰 stosowne) - tu mo偶na by rozwa偶y膰 rower z amorkiem i
zam贸wienie sztywniaka osobno.
S膮 amory z blokad膮. Je艣li lubisz wy艂膮cznie asfalt, to zignoruj, je艣li natomiast nie - amor potrafi do艣膰 przyzwoicie odci膮偶y膰 nadgarstki na wyprawie. Zw艂aszcza na bocznych g贸rskich trasach.

[..]

--
TR

Data: 2012-07-15 18:51:10
Autor: chester
Rama do trekkinga - gdzie?
W dniu 15.07.2012 18:18, oni pisze:
[...]

(...)
Od zawsze s艂ysz臋 dooko艂a ostrze偶enia 偶e nale偶y na wypraw臋 wybiera膰
wy艂膮cznie ramy stalowe. Bo jak p臋knie to b臋dzie 藕le.
Szczerze?
G贸wno tam p臋knie.

Masz sporo racji i nie masz ;-)
Mi si臋 uda艂o ju偶 dwie ramy "p臋kn膮膰" (nie licz膮c zakatowanego sk艂adaka z dzieci艅stwa).

Co za艣 do argument贸w pro-stalowych - w obecnym (aluminiowym) rowerze przeszkadza mi troch臋 jego sztywno艣膰.
S膮 dwie opcje:
a) na stare lata nadgarstki mi nawalaj膮 i tylko mi si臋 zdaje bo si臋 to zbieg艂o ze zmian膮 roweru
b) faktycznie stalowa rama daje wi臋kszy komfort.

Bierz wygodn膮 i nie za drog膮 (grubo艣膰 rur!) ram臋. B臋dziesz u偶ywa艂 jej
latami.

Mog臋 nawet do艣膰 drog膮 (oczywi艣cie nie jaki艣 absolutny top itp.) , ale je艣li wydam na co艣 >1k PLN, to oczekuj臋, 偶e b臋dzie spe艂nia膰 moje wymagania.

No, chyba 偶e chcesz podnie艣膰 sobie wsp贸艂czynnik kultowo艣ci i mie膰 rower
jakiego nikt nie ma :).

Ka偶dy rower wyprawowy jak si臋 troszk臋 poje藕dzi jest jedyny w swoim rodzaju - bez "patent贸w" ani rusz ;-)
Przede wszystkim chc臋 mie膰 ram臋 z mojego snu. Jak si臋 nie uda, to pewnie zaczn臋 szuka膰 ramy crossowej z aluminium - no bo c贸偶 mi pozostanie?

- Mocowanie do hamulc贸w tarczowych
Tu natomiast si臋 zastanawiam na ile hamulce tarczowe s膮 bardziej
bezobs艂ugowe od v.

Ja w sumie chc臋 mie膰 tarcz臋 przede wszystkim z ty艂u - zbyt wiele razy musia艂em ko艂o centrowa膰 w nieodpowiednim momencie...
To w sumie g艂贸wny argument, a hamowanie na zjazdach, w deszczu itp. to istotne dodatki :-)

[...]

Na 28" To chyba tylko TXC LO, ale im d艂u偶ej o tym my艣l臋, tym gorzej to widz臋. Amortyzator z low-riderem ma 艣redni sens wi臋c bij臋 si臋 z my艣lami.

chester

Data: 2012-07-15 21:16:33
Autor: oni
Rama do trekkinga - gdzie?
W dniu 15.07.2012 18:51, chester pisze:
[...]

Zaczyna si臋 trzeci 3 rok jak mam TXC LO.
Pompowa艂em go chyba z rok temu bez wi臋kszej potrzeby.
Teraz przy okazji wymiany hamulc贸w poprosi艂em o serwisowanie.
Us艂ysza艂em 偶e nie trzeba.
Jest wart ka偶dej z艂ot贸wki z pierdyliona kt贸ry na niego wyda艂em.
Nie je偶d偶臋 z przednimi sakwami, jakkolwiek mia艂em par臋 lat temu na to ch臋膰, i kupi艂em baga偶nik mocowany do pivot贸w.
Bo istnieje taki.
Ale nie wykorzysta艂em go ani razu.
Bior膮c pod uwag臋 偶e rzecz kt贸rej szukamy zawsze znajduje si臋 zawsze na dnie tej ostatniej sakwy, mno偶enie liczby sakw nie ma sensu. :)

--
TR

Rama do trekkinga - gdzie?