Data: 2010-08-02 22:37:49 | |
Autor: mt | |
Rama przełajowa i turystyka? | |
R.Madejski pisze:
Kusi mnie wizja zrezygnowania z 26" na rzecz kół 28", które będę mógł wykorzystać zarówno do codziennej spokojnej jazdy po mieście (do pracy), szybszej po szosie jak i sezonowej turystyki po bezdrożach. Nie stać mnie na kilka rowerów i mam pytanie, czy rower złożony na ramie przełajowej sprawdzi się w takim użytkowaniu? Czy pozycja rowerzysty będzie w miarę wygodna do pokonywania ~100km odcinków z sakwami? Ewentualnie czy decydując się na ramę przełajową można zaadaptować rower (sezonowo) tak, aby pozycja rowerzysty była bardziej adekwatna do turystyki niż do "ściganctwa" na szosie, np. przez zmianę kierownicy na inną lub coś w tym stylu? Czy hamulce canti lub mini V-brake dadzą sobie radę z obciążeniami ok. 100-120kg? Czy takie ramy można bez problemu wyposażyć w bagażnik, czy raczej nie widuje się w nich otworów do jego montażu? Czym właściwie różni się rama przełajowa od trekkingowej lub szosowej i czy różnice drastycznie wpływają na komfort jazdy? A może uturystycznić szosówkę lub uszosowić trekkinga? Generalnie mam bardzo zbliżone potrzeby, wymagania oraz sposób użytkowania roweru do Ciebie. Obecnie bazą roweru jest zwykła stalowa rama o geometrii bardzo zbliżonej do ram przełajowych i w moim odczuciu jest to idealne dla mnie rozwiązanie. Obecnie również rozglądam się za nową ramą, gdyż obecna już swoje przeszła (poza tym jest cholernie ciężka) i jak dla mnie bliskim ideału (bliskim, gdyż mogłaby byc tańsza :P) do sposobu użytkowania roweru jaki wymieniłeś jest Surly Cross Check: http://surlybikes.com/frames/cross_check_frame/ Praktycznie pełna dowolność w konfiguracji roweru, poziome haki z dodatkowym hakiem przerzutki o rozstawie 132,5 mm co daje pełną swobodę w doborze napędu (może być zarówno singiel czy piasta planetarna bez dodatkowych napinaczy jak i klasyczne przerzutki z wielotrybem, pasują piasty szosowe jak i mtb). Ponadto ma wszystkie potrzebne (zresztą spora część ram przełajowych je ma) otwory montażowe pod bagażnik czy błotniki. Co do wygodnej pozycji na rowerze, to w pewnym zakresie można ją regulować praktycznie przy każdym typie ramy. Jak nie lubisz zbyt pochylonej pozycji zawsze można wymienić mostek na taki o wyższym wzniosie i kierownicę na giętą. Jeśli chodzi o mnie to pierwsze co się męczy podczas dłuższych tras są nadgarstki, uważam iż chyba warto pomyśleć o kierownicy dającej możliwość zmiany chwytu, więc albo będą to rogi do kiery klasycznej albo baranek (tutaj też polecałbym jego odmianę przełajową a nie szosową). W przypadku pokonywania bardzo długich tras po asfalcie można też zastanowić się nad lemondką, generalnie, sprawa wygodnej pozycji jest kwestią dość indywidualną, ale możliwości jej dostosowania są. Jak już wspomniałem o tej ramie Surly, to mam pytanie do innych grupowiczów, którzy np. mieli okazję kupować ramę na zamówienie, jaki jest mniej więcej orientacyjny koszt wykonania ramy z cr-mo u Orłowskiego czy w Biobike? Tego Cross Checka najtaniej znalazłem za około 300$ z widelcem i się zastanawiam czy dałoby sie taniej zamówić u nas kopię takiej ramy? -- marcin |
|
Data: 2010-08-21 20:22:35 | |
Autor: Jan Srzednicki | |
Rama przeĹajowa i turystyka? | |
On 2010-08-02, mt wrote:
U OrĹowskiego nie jest tanio - rama to okoĹo 2000zĹ. OczywiĹcie rama na zamĂłwienie ma tÄ zaletÄ, Ĺźe moĹźesz sobie zaĹźyczyÄ cokolwiek co Ci pasuje. Ze skopiowaniem tej Surly na pewno jest w stanie sobie poradziÄ. -- Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/ |
|
Data: 2010-08-22 17:15:30 | |
Autor: Dariusz K. Ładziak | |
Rama przełajowa i turystyka? | |
Użytkownik Jan Srzednicki napisał:
On 2010-08-02, mt wrote: Należy wziąć również pod uwagę że rama turystyczna różnić się jednak powinna trochę od ramy cyklocrossowej - tuleje pod bagażniki, może ciut więcej miejsca nad oponą (zakładam że podobnie jak w cyclocrossie nie będzie się używało opon wyższych niż 35 mm) żeby błotnik wszedł (niektóre ramy CX, zwłaszcza treningowe są do błotników przystosowane ale niekoniecznie być muszą wszystkie). -- Darek |
|
Data: 2010-08-22 19:35:43 | |
Autor: mt | |
Rama przełajowa i turystyka? | |
Dariusz K. Ładziak pisze:
Należy wziąć również pod uwagę że rama turystyczna różnić się jednak powinna trochę od ramy cyklocrossowej - tuleje pod bagażniki, może ciut więcej miejsca nad oponą (zakładam że podobnie jak w cyclocrossie nie będzie się używało opon wyższych niż 35 mm) żeby błotnik wszedł (niektóre ramy CX, zwłaszcza treningowe są do błotników przystosowane ale niekoniecznie być muszą wszystkie). To zależy, większość ram przełajowych, szczególnie tych tańszych ma odpowiednie uchwyty montażowe pod bagażnik czy błotniki, miejsca na błotniki też powinno wystarczyć. -- marcin |
|