Ramy: stal vs alu [dluuugie]

Data: 2013-07-02 17:24:19
Autor: J.F
Ramy: stal vs alu [dluuugie]
U偶ytkownik "atm"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup
Zalety ramy aluminowej:
-lzejsza od stalowej
-dzieki wiekszej srednicy rurek i spawaniu bez muf mozna ja ciekawiej ksztaltowac
Wady ramy aluminiowej:
-mniej wytrzymala od stalowej (czy laczenia w mufach nie sa slabym ogniwem?)

To nie jest tak ze jest mocniejsza czy slabsza.
Dobierasz konstrukcje, moze byc mocniejsza i ciezsza, moze byc lzejsza ale slabsza.

Samoloty generalnie przeszly na aluminium, bo sie okazalo ze w ich praktyce odpowiedni膮 wytrzymalosc zapewnia lzejsza konstrukcja.
Ale na rowery kryterium moze byc inne.

Przy czym stal tez sie spawa i wcale nie trzeba muf (ale widac rowery taniej w mufach)

Jest jeden czynnik - aluminium w koncu peka zmeczeniowo. Stal przy odpowiednio malych obciazeniach (=mocnej konstrukcji) nie.
Ale to jest policzalne i mozna zaprojektowac np na milion km..

-domyslam sie, ze wszelkie naprawy sa trudniejsze lub niemozliwe?

Hm, w ogolnosci naprawiaja aluminium. Spawanie nie jest latwe, ale i spawanie cienkiej stali nie :-)

aluminium, plusy:
- tanie w produkcji - Ciebie czy mnie to nie powinno obchodzi膰 ale je艣li zrozumiesz ten aspekt pojmiesz dlaczego aluminium wypar艂o stal, nie dlatego, 偶e jest og贸lnie lepsze ale dlatego 偶e produkcja, transport, magazynowanie, ci臋cie, spawanie itd jest ta艅sze!

Hm, stali w ogolnosci sie nadal sporo sprzedaje i cos z niej widac robi.
Czesto o wyborze decyduje np korozyjnosc.

Transport ... a ta gotowa rama to ile wazy ? 5% mniej ?
To nie jest znaczacy koszt dla fabryki rowerow :-)

Obrobka aluminium skrawaniem istotnie lzejsza, ale juz spawanie to niekoniecznie .. taniej w mufach :-)

- 艂atwiej kszta艂towa膰 (jak powy偶ej), a dzieki metodzie hydroformowania mo偶na spokojnie uzyska膰 dowolny przekr贸j i grubo艣膰 艣cianki

Hm, hydroformowania czy ekstrudowania ?
Owszem, z aluminium ekstrukcja pieknie wychodzi, ale przekroj musi byc staly, no i seria produkcyjna przyzwoita, bo dysza swoje kosztuje.
A jak seria jeszcze wieksza, to pewnie i stal da sie zamowic w dowolnym ksztalcie.

A hydroformowanie ... w stali chyba tez mozliwe ?

- alu jest sztywne - to oczywi艣cie b艂膮d :) alu jest sztywne bo robi si臋 wi臋ksze przekroje rur by wytrzyma艂y takie obci膮偶enia jak rura stalowa (bo niby po co s膮 wi臋ksze przekroje? dla designu?)

Hm, trzeba by policzyc wydluzenie na granicy sprzezystosci, albo lepiej przykladowa rame.
Moze cos z ta sztywnoscia jest :-)

Dlaczego ramy DH czy inne fule robi si臋 z alu pomimo 偶e jest s艂absze? bo jest amortyzacja kt贸ra poch艂onie wi臋kszo艣膰, pot臋偶n膮 wi臋kszo艣膰 uderze艅.
ja bym proponowa艂 poje藕dzi膰 d艂ugo na sztywnej alu ramie i sztywnym widle a potem zrobi膰 to np na mojej Sarnie :)

Hm, ja tam nie wiem czy dla roweru to ma jakies znaczenie ...

minusy?
- szybko si臋 starzeje, tzn traci pierwotne w艂a艣ciwo艣ci (rama alu po 4-5 latach ostrej jazdy  nadaje si臋 na z艂om, czy p臋k艂a czy nie)

No, samoloty lataja ze 30 lat ..

- nie t艂umi drga艅 - jest t臋pe jak kowad艂o, a poniewa偶 nie mia艂e艣 pewnie do czynienia z dobr膮 stal贸wk膮 i "prawdziwym" alu bagatelizujesz t膮 zalet臋

Hm, to w koncu tlumi czy nie tlumi ?

Od dobrego stalowego kowadla mlotek sie odbija dobrze, o dobrym aluminiowym kowadle nie slyszalem :-)

Ale czy rower to kowadlo ?

- dobra ram臋 alu praktycznie nie naprawisz, alu szybko si臋 wygrzewa podczas spawania, tarci swoja "moc", powt贸rne spawanie na og贸艂 wypala materia艂 i p臋ka zaraz obok... spawu :)

Trzeba by jakiegos fachowca od aluminium spytac.
Ono tez ma swoje tajniki obrobki cieplnej.

J.

Ramy: stal vs alu [dluuugie]