Raster w radio, w amerykańskim samochodzie

Data: 2009-03-24 10:02:32
Autor: Ra-Deck
Raster w radio, w amerykańskim samochodzie

Witam,
może ktoś ma doświadczenie....
Jest sobie radyjko JBL, grające b. zacnie w samochodzie sprowadzonym z USA. Minus, typowy dla takich aut, jest taki, że radyjko odbiera częstotliwości na UKFie co dwie dziesiąte, czyli np. 88,2; 88,4; 88,6 itd.
Na ile kłopotliwe i kosztowne jest takie przestrojenie radyjka, by odbierało, jak Bozia przykazała, czyli co jedną dziesiątą?
Wiele polskich stacji nadaje "pośrodku" dostępnych częstotliwości i w związku z tym zanikają, trzeszczą, i w ogóle kiepsko ich się słucha :/

Pozdr,
Radek

--
-- -- Skype/AIM/iChat: radekpa3 -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Czlowiek nie po to zostal stworzony, by pracowac,

Data: 2009-03-24 11:09:59
Autor: FoxŁódź_nspam

Użytkownik "Ra-Deck" <nie_ma@tak.latwo.pl> napisał w wiadomości news:gq9vk9$u5l$1node1.news.atman.pl...
[...]

dokłądnie to jest tak że standardem przyjętym w EU jest raster co 0,05, a więc w teorii możliwe sa stacje nadające na cz np 105,65. Jest to poostałość poczasach kiedy istniał jeszcze podział na OIRT i CCIR ;) z tego co wiem nie ma w europie stacji nadającej na piątce, również producenci coraz rzadziej ustawiają raster na połówkę, bo zwalnia to pracę procesora RDS przy aktywnej funkcji AF i TI/TA,
ale do rzeczy - najprościej wyjąć radio i zobacyć czy nie ma przełącznika dla rastera (dziala on wtedy zarówno na FM jak i na AM, więc warto ustawić sobie AM np na cz 900 która jest zarówno w eu jak i w USA, bo tutaj raster też jest inny (19k w US vr 9k w EU). Jeśli nie ma to poszukać na sieci lub napisać do JBL pytanie czy da sie to zrobić jakimś kodem (Nakamich np ma takią opcję: przy wyłączonym radiu wciskasz jednocześnie band i 1 i wlączasz radio - ustawia sie na US, band + 6 ustawia na EU)
Jeśli nie ma takiej opcji to przeróbka jest teoretycznie możliwa, ale wiąże się z wymianą głowicy tunera i nie wiem kto mógłby to zrobić... koszt też jest spory. W takim przypadku szukalbym innego radia, może jest na allegro radio do Twojego auta w wersii europejskiej?

pozdr

Fox

--
FoxŁódź
Audi A6

Data: 2009-03-24 11:12:38
Autor: Wmak
FoxŁódź_nspam <fmullder@poczta.onet.pl> napisał(a):

> [...]

się z wymianą głowicy tunera i nie wiem kto mógłby to zrobić... koszt też jest spory. W takim przypadku szukalbym innego radia, może jest na allegro radio do Twojego auta w wersii europejskiej?

Obaj panowie podaliście błędne dane, chociaż problem niemożności odbioru naszych stacji pozostaje.
W rastrze USA możliwy jest na FM odbiór co 0.2 MHz ale NIEPARZYSTE końcówki, czyli 87.5 87.7 87,9 ... 98.9 ... 107.9.
Raster na AM w Europie 9 kHz, w USA 10 kHz.
W niektórych radiach można to przełączyć przelutowując układ diód lub rezystorów przy procesorze, czasem wystarczy wcisnąć odpowiednią kombinację klawiszy ale w wielu, jeśli ten model był tylko na Stany przewidziany, jest to niemożliwe.
Producenci radioodbiorników oszczędzają kilka centów i zamawiają procesory potrafiące tylko w/g tamtejszych standardów pracować.
Jeszcze jedno - ewentualna przeróbka nie wymaga wcale wymiany głowicy tunera, tylko zmiany opcji głównego procesora radia albo jego wymiany (najczęściej niedostępny lub nieopłacalna robota)na wersję EU lub uniwersalną.
Można spróbować poszukać na portalu ELEKTRODA pod hasła "raster USA" lub "FM USA" - może ktoś trafił na ten model radia.
Wmak

Data: 2009-03-24 14:13:52
Autor: FoxŁódź_nspam

Użytkownik " Wmak" <w.mak.WYTNIJ@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:gqaf76$2h6$1inews.gazeta.pl...
też jest inny (19k w US vr 9k w EU). Jeśli nie ma to poszukać na sieci lub

sory za pomyłkę, mialo być oczywiście 10k ;)

[...]

oczywista pomyłka z mojej strony - klawisze na laptopie leżą za blisko siebie ;D

W niektórych radiach można to przełączyć przelutowując układ diód lub
rezystorów przy procesorze,

z tym ze nie rozwiąże to problemu wyświetlacza, który wg mnie będzie przeklamywał - ???

[...]

no to przepraszam za wprowadzenie w błąd - takim określeniem poslużył się serwisant który parę lat temu przerabiał radio znajomemu...

Data: 2009-03-24 15:54:50
Autor:
> [...]

> rezystorów przy procesorze,

z tym ze nie rozwiąże to problemu wyświetlacza, który wg mnie będzie przeklamywał - ???

Opcje można przełączAć (jeśli są) przy głównym procesorze - wyświetlacz i synteza PLL (oddzielne lub scalone z procesorem) wykonają jego polecenia - wyświetlacz pokaże prawidłowo, tuner odbierze co trzeba.

Data: 2009-03-24 11:55:16
Autor: J.F.
[...]

Albo trywialnie proste, albo graniczace z niemozliwoscia.

Trzeba rozebrac, odszukac scalaka od syntezy, doszukac sie w
internecie jakie ma mozliwosci.
moze wystarczy jedno polaczenie zrobic/usunac.

Ewentualnie wzorem starych przestrajaczy CB dorobic przelacznik,
ktory przesunie kwarca o 100ppm, i doda/odejmie 0.1MHz.

J.

Data: 2009-03-24 12:30:59
Autor: Michal Jankowski
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> writes:

Trzeba rozebrac, odszukac scalaka od syntezy, doszukac sie w
internecie jakie ma mozliwosci. moze wystarczy jedno polaczenie
zrobic/usunac.

Pewnie na plycie jest miejsce na zworke, moze nawet opisane 8-).

  MJ

Data: 2009-03-24 11:53:55
Autor:
Michal Jankowski <michalj@fuw.edu.pl> napisał(a):
Pewnie na plycie jest miejsce na zworke, moze nawet opisane 8-).

  MJ

Optymistą jesteś...
Teraz pesymistycznie:
W żadnym z ok 8 samochodowych odbiorników Chryslera i Mitsubishi z roczników od ok 1990 do 2005 nie było możliwości zmiany rastra - wszystkie procesory tylko USA, bez odpowiedników EU.

Data: 2009-03-24 16:14:51
Autor: MarkS
[...]

A w Chevrolecie z 2004 radio działa bez przeróbek...

--
Pozdr
MarkS

Data: 2009-03-24 16:27:43
Autor: Mirek
MarkS pisze:
[...]

niech zgadne: Chevrolet Lacetti ?

;-)

Data: 2009-03-24 16:49:32
Autor: MarkS
Raster w radio, w amerykańskim samochodzie

niech zgadne: Chevrolet Lacetti ?

Nie, Trailblazer :)

--
Pozdr
MarkS

Data: 2009-03-24 16:22:22
Autor: J.F.
Raster w radio, w amerykańskim samochodzie
Uzytkownik "Michal Jankowski" <michalj@fuw.edu.pl> napisal w wiadomosci news:kjzy6uvcg3w.fsfccfs1.fuw.edu.pl...
[...]

Niekoniecznie - USA to na tyle duzy rynek ze oplaca sie robic specjalizowane rozwiazania.

J.

Data: 2009-03-24 12:42:17
Autor: Jakub Witkowski
J.F. pisze:

Ewentualnie wzorem starych przestrajaczy CB dorobic przelacznik,
ktory przesunie kwarca o 100ppm, i doda/odejmie 0.1MHz.

Ale to raczej w kategoriach humorystycznych tylko, bo pomijając
kwestie mechaniki, byłby to przycisk pozwalający odbierać w danym
położeniu wyłącznie te parzyste lub tylko nieparzyste stacje :)
No i wyświetlacz by kłamał.

Data: 2009-03-24 16:23:33
Autor: J.F.
Użytkownik "Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> napisał w wiadomości news:gqagub$2k70$1news2.ipartners.pl...
J.F. pisze:
[...]

No wiesz - jak sie nie ma co sie lubi ..

J.

Data: 2009-03-25 09:20:31
Autor: Jakub Witkowski
J.F. pisze:

kwestie mechaniki, byłby to przycisk pozwalający odbierać w danym
położeniu wyłącznie te parzyste lub tylko nieparzyste stacje :)
No i wyświetlacz by kłamał.

No wiesz - jak sie nie ma co sie lubi ..

Przycisk można by nazwać "FM Band A/B", i będzie taki bajer, że ma dwa "zakresy" :)

Raster w radio, w amerykańskim samochodzie