Rock Shox XC30 - zalewanie olejem od dołu

Data: 2015-01-15 07:59:39
Autor: PeJot
Rock Shox XC30 - zalewanie olejem od dołu
Czołem. Przejrzałem serwisówkę Rock Shoxa XC 30 i jakoś nie kumam o co biega z zalewaniem olejem "od dołu", czyli co właściwie ten olej robi w tej konstrukcji. Zalecany jest olej hydrauliczny, a prawdopodobnie chodzi tylko o smarowanie prętów kompresji. Dobrze myślę ?

--
P.Jankisz

Data: 2015-01-15 15:41:35
Autor: qrt
Dnia Thu, 15 Jan 2015 07:59:39 +0100, PeJot napisał(a):

[...]

Pewnikiem pomiedzy górna a dolna lagą olej przepływa w miare swobodnie. i nie ma znaczenia gdzie wlejesz olej. Przy ugięciu olej przepływał z dolnej lagi do górnej przez zawór zwrotny w
"dnie górnej lagi", a przy rozprężaniu zawór zwrotny sie zamykał a olej
wracał na dół przez mniejsze otwory w "rurce tłumika".  W judy XC co to miała tłumik hydracoli tak mniej wiecej działało tłumienie.

Data: 2015-01-15 15:50:34
Autor: qrt
Dnia Thu, 15 Jan 2015 15:41:35 +0100, qrt napisał(a):

[...]

cofam powyższe zdanie :)
tego akurat nie jestem pewien. Musiałbym sie przyjrzeć tłumikowi ale nie
che mi sie tego robić :)

Data: 2015-01-15 20:24:31
Autor: PeJot
W dniu 2015-01-15 o 15:41, qrt pisze:
[...]

Z dołu i góry leje się *inny* gatunek oleju, chyba że docelowy ma się wytworzyć w wyniku wymieszania. Ale to trochę dziwne wytłumaczenia.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-01-15 20:39:38
Autor: qrt
Dnia Thu, 15 Jan 2015 20:24:31 +0100, PeJot napisał(a):

[...]

nie wiem dokładnie jaka jest konstrukcje tego widelca i tłumika.
Opisałem judy bo sadziłem ze to może być zbliżona konstrukcja. Jesli piszesz iż olej się leje z góry i z dołu to bedzie pewnie podbnie jak
w rebie. czyli olej u góry to jakiś lekki olej 2,5W do tłumika powrotu i tłumika
kompresji (jakies 110ml - nie wiem dokładnie pisze z głowy) A na dole troszkę (5ml) ciężkiego oleju (15w) do smarowania.

Data: 2015-01-16 06:34:04
Autor: PeJot
W dniu 2015-01-15 o 20:39, qrt pisze:

czyli olej u góry to jakiś lekki olej 2,5W do tłumika powrotu i tłumika
kompresji (jakies 110ml - nie wiem dokładnie pisze z głowy)

100 ml 2.5 W. Problem bo nie mam pod ręką takiego rzadkiego.

A na dole troszkę (5ml) ciężkiego oleju (15w) do smarowania.

Chyba 10 ml 15 W, ale tu *chyba* nadawałby się dowolny olej, włącznie z silnikowym.

--
P.Jankisz

Data: 2015-01-16 10:15:21
Autor: qrt
Dnia Fri, 16 Jan 2015 06:34:04 +0100, PeJot napisał(a):

[...]

prawda. taki olej nie jest dostępny w każdym sklepie. Ja używam syntetycznego motula do widelców motocyklowych. Ale znajomy zalewał jakimś castrolem 5W i nie narzekał. Nie dało sie zauważyć jakiegoś upośledzenie czułości.

Data: 2015-01-16 10:34:18
Autor: PeJot
W dniu 2015-01-16 o 10:15, qrt pisze:
[...]

Autopoprawka: tłumik pracuje z olejem 5W. I tak muszę kupić nowe opakowanie, bo do swojego widelca leję 10W.

--
P.Jankisz

Data: 2015-01-16 18:41:55
Autor: solar
[...]

A nie możecie iść do jakiegoś zaprzyjaźnionego sklepu rowerowego z serwisem? Ja zawsze tam odlewam/kupuję olej w ilości potrzebnej na 2-3 serwisy.

"Religia jest dla ludzi bez rozumu."
                                     Józef Piłsudski

Data: 2015-01-19 08:59:38
Autor: PeJot
W dniu 2015-01-16 o 18:41, solar pisze:
[...]

Serwisuję regularnie kilka widelców, stąd różne oleje mam pod ręką. BTW: zalałem tego XC30 wg manuala. Jedyne co mi przychodzi do głowy z tym zalewaniem od dołu, to smarowanie ślizgów. Warunek jest taki by widelec był odwrócony na jakiś czas.

--
P.Jankisz

Data: 2015-01-19 17:48:51
Autor: solar
W dniu 2015-01-19 08:59, PeJot pisze:

[...]

Dokładnie tak. W RS wlewa się od dołu olej smarujący ślizgi.
Tu np. Lyrik
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=f0-H-Gd6QM0#t=491

"Kto obcuje z kobietami, narażony jest na skalanie swojego ducha, tak samo, jak ten, co idzie przez ogień, narażony jest na poparzenie stóp."
                                               św. Franciszek z Asyżu

Data: 2015-01-19 21:52:55
Autor: PeJot
W dniu 2015-01-19 o 17:48, solar pisze:
[...]

OK, dzięki za informację. Tym niemniej te 10 cm^3 oleju na lagę to trochę dużo jak na jednorazowe przesmarowanie ślizgów, chyba że producent zakłada odwrócenie widelca do góry nogami raz na jakiś czas.

BTW: w fabrycznym XC30 który serwisowałem obydwie lagi były nie zalane żadnym olejem. Ot, taka obniżka kosztów.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2015-01-20 00:17:38
Autor: solar
W dniu 2015-01-19 21:52, PeJot pisze:

[...]

W fabrycznych RS też pierwszą rzeczą jest sprawdzenie oleju, bo ilości są znikome. W takim Lyriku leje się po 10-15 ml oleju 15WT na lagę. W czasie jazdy sam się rozsmarowuje, a szybko nie ścieka, bo gęsty.

"Niczego nie należy unikać tak, jak stosunków płciowych."
                                       św. Augustyn z Hippony

Data: 2015-01-20 08:31:48
Autor: PeJot
W dniu 2015-01-20 o 00:17, solar pisze:

W fabrycznych RS też pierwszą rzeczą jest sprawdzenie oleju, bo ilości
są znikome.

W tym egzemplarzu nie było ani grama oleju na dole.

W takim Lyriku leje się po 10-15 ml oleju 15WT na lagę. W
czasie jazdy sam się rozsmarowuje, a szybko nie ścieka, bo gęsty.

Tym niemniej przy takiej konstrukcji warto by raz na jakiś czas zostawić odwrócony rower na noc.

--
P.Jankisz

Rock Shox XC30 - zalewanie olejem od dołu