Rodinal

Data: 2010-03-01 12:21:20
Autor: Marian Paździoch
Rodinal
Witam,
mam pytanie odnośnie w.w. wywoływacza. Zaleca się go do wywoływania nisko czułych błon gdyż na tych drugich będzie występować duże ziarno. Moje pytanie brzmi czy po prostu na nisko czułych materiałach ziarno samo w sobie jest tak małe, że nie widać tutaj gruboziarnistości wywoływacza czy on tak pracuje, że na niskich czułościach jest drobnoziarnisty? Potrzebuję naprawdę jak najmniejsze ziarno i zastanawiam się czy rodinal będzie ok (25-50asa), czy jednak coś innego.

Pzdr.
Maniek

Data: 2010-03-01 12:45:41
Autor: Jacek Czerwinski
Rodinal
Marian Paździoch pisze:
[...]

Rodinal jest (jesli juz do cyfry porównać takim wyostrzającym) akutacyjnym. Ładne ostre ziarno, może nie wielkie jak grochy (w porównaiu do jakies recepty wybitnie zwiekszajacej ziarno), ale jednak.
W fotografii ogolnej mi nie przeszkadzalo a nawet sie podobalo, wiadmo, w konkretnym przypadku jest inaczej.
Oczywiscie na materiale niskoczulym z natury niskoziarnistym wielkiego nie narobi. Nie jest specjalistycznym gruboziarnistym wywolywaczem.

Ale jak ma byc skrajnie male ziarno, uzylbym innego. Inne chocby przez to ze ziarno jest miekkie, nieostre wydaja sie mniej ziarniste. Np. z drugiej strony barykady był taki Atomal który dawal skrajnie male ale zabijal ostrosc.

Miłe wspomnienia, cholera...

Data: 2010-03-01 17:27:04
Autor: JA
Rodinal
On 2010-03-01 12:21:20 +0100, "Marian Paździoch" <niema@niema.pl> said:

Witam,
[...]

Nie "zaleca się do materiałów niskoczułych" tylko jeśli już w nim wywoływać to "materiały niskoczułe". Oczywiście, jeżeli kryterium do oceny to wielkość ziarna.
Tak, materiały niskoczułe z natury mają ziarno mniejsze.
Nie, Rodinal nie ma specyficznego i wybiórczego sposobu pracy. Drobnoziarnisty na niskoczułych gruboziarnisty na wysokoczułych. Tak nie jest.
Rodinal i jego klony jest wywoływaczem normalnym. Nie daje ani drobnego, ani grubego ziarna.

Z najłatwiej dostępnych wywoływaczy drobnoziarnistych będzie A-49. Klon Atomala.
--
200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100.
Nie odpowiadam na treści nad cytatem.

Data: 2010-03-01 23:15:08
Autor: Piotr Sz.
Rodinal
Potrzebuję naprawdę jak najmniejsze ziarno i zastanawiam się czy rodinal będzie ok (25-50asa), czy jednak coś innego.

Zwieksz format a problem ziarna sam zniknie.

Piotr Sz.
piotr(@)szkut.com
www.szkut.com

Data: 2010-03-02 15:58:59
Autor: Fereby
Rodinal
"Piotr Sz." napisał:
> Potrzebuję naprawdę jak najmniejsze ziarno i zastanawiam się czy rodinal > będzie ok (25-50asa), czy jednak coś innego.

Zwieksz format a problem ziarna sam zniknie.

Wedle tego co napisał W. Tuszko w tekście w "Foto", opublikowanym z okazji stulecia Rodinalu, wywoływacz ten pozwala na dziesięciokrotne bezziarniste powiększenie (na materiałach średnioczułych?), więc format "kinowy" to maksimum 18x34 cm, małoobrazkowy 24x36 cm, "120": 45x60 cm; 60x60 cm, 60x90 cm. Oczywista wartości powyżzze moga okazać się nieco innne w praktyce, w zależności od parametrów procesu, wieku materiału, etc. Fereby --

Rodinal