Romet Jaguar

Data: 2011-09-20 19:07:13
Autor: k1oor
Romet Jaguar
Nabyłem Jaguara i mam problem z rozmiarem ramy.
Naklejka na rurze podsiodłowej w strategicznym miejscu jest wytarta i cięzko stwierdzić czy to 580, 550 czy coś innego.
Rama ma nalepki "Predom Romet" i na lewym haku wybity numer 703231.
Kolor ciemno niebieski metalic z pozostałościami złotego napisu "Jaguar". Waga ramy to jakieś 2 kg.

Wymiary ramy jak poniżej:
- rura podsiodłowa c-c 53 cm
- rura górna c-c - 55 cm
- rura dolna c-c - 61 cm
- rura sterowa c-c - 7 cm

Wymiar rury podsiodłowej sugeruje że jest to "530" i jak na faceta 183 cm wzrostu chyba lekko jest za mała. Z kalkulatora francuskiego wychodzi mi coś koło 57 - 58 cm.

Może koś pamięta, a może ma Jaguara "580" i może zmierzyć geometrię ramy?

Data: 2011-09-20 20:12:18
Autor: Fabian
Romet Jaguar
On 20.09.2011 19:07, k1oor wrote:
[...]
"Jaguar". Waga ramy to jakieÅ› 2 kg.

[...]

Wg mojej wiedzy "liczy" sie dlugosc ramy, bo tej nie zmienisz. Podsiodlowa sobie przedluzysz bez bolu sztyca. Ja mam 172 cm wzrostu i jezdze na ramach dlugich na 55 cm (54,5) c-c + 120 (110) mostek jezeli chodzi o szose. Dla Ciebie (IMHO) bedzie zdecydowanie za krotka.

Fabian.

Data: 2011-09-20 22:28:58
Autor: k1oor
Romet Jaguar
In article <j5al2n$94l$1@inews.gazeta.pl>, fabian1234567890@gazeta.pl says...

> [...]

Wg mojej wiedzy "liczy" sie dlugosc ramy, bo tej nie zmienisz. Podsiodlowa sobie przedluzysz bez bolu sztyca. Ja mam 172 cm wzrostu i jezdze na ramach dlugich na 55 cm (54,5) c-c + 120 (110) mostek jezeli chodzi o szose. Dla Ciebie (IMHO) bedzie zdecydowanie za krotka.

Sztycą i mostkiem można sobie przedłużyć te wymiary, ale ja bardzo bym nie chciał pozycji na rowerze gdzie tyłek jest wysoko w górze.
Może nie będę przez to wyglądał jak profesjonalista, bo i tak mam wstręt do obcisłych kolarskich spodenek.
Ścigać się na tym sprzęcie nie mam zamiaru raczej jeździć szybciej niż na góralu i jak przyjdzie do noszenia to mieć parę kilo mniej do taszczenia.

Rama 590 byłaby OK?

Data: 2011-09-21 09:33:52
Autor: Fabian
Romet Jaguar
On 20.09.2011 22:28, k1oor wrote:
[...]

Tzn. nie chcesz różnicy pomiędzy wysokością kierownicy i siodełka, czy nie chcesz długiej sztycy? Jeżeli to pierwsze to przy sterach klasycznych masz szeroki zakres regulacji wysokości kierownicy (raczej).

Może nie będę przez to wyglądał jak profesjonalista, bo i tak mam wstręt
do obcisłych kolarskich spodenek.

A polecam się przełamać, bardzo wygodna sprawa na dłuższe przejazdy, chyba, że takich nie uskuteczniasz albo jeździsz na skórze.

Ścigać się na tym sprzęcie nie mam zamiaru raczej jeździć szybciej niż
na góralu i jak przyjdzie do noszenia to mieć parę kilo mniej do
taszczenia.

Rama 590 byłaby OK?

Tego Ci niestety nie powiem, może ktoś mierzy podobnie i podpowie. Wiadomo, że najlepiej to przymierzyć się do roweru, może kogoś znajdziesz, kto użyczy taki rozmiar?

Fabian.

Data: 2011-09-21 17:59:45
Autor: ...::QRT::...
Romet Jaguar
Dnia Wed, 21 Sep 2011 09:33:52 +0200, Fabian napisał(a):

to przy sterach klasycznych masz szeroki zakres regulacji wysokości kierownicy (raczej).

jakaÅ› mitologia :)
mam taki problem (moja kobieta w działkowym rowerze narzeka iż ma
kierownice za nisko) zakres rezgulacji jest mizerny i jedyne co moge zrobić
to wstawić "przedłużko-adapter" i na tym zamocować normalny mostek pod
aheady. A nie chce tego robić bo rower to taki troche klasyk…

Data: 2011-09-21 19:22:57
Autor: Fabian
Romet Jaguar
On 21.09.2011 17:59, ...::QRT::... wrote:
[...]

W szosowych rowerach sa wsporniki kilku centymetrowe, a w skladakach chyba ponad 30 cm. Dla mnie to jest szeroki zakres.

Fabian.

Data: 2011-09-27 16:13:31
Autor: Ryszard Mikke
Romet Jaguar
...::QRT::... <nie.m@m.mejla> napisa³(a):
Dnia Wed, 21 Sep 2011 09:33:52 +0200, Fabian napisaÅ&#65533;(a):

> to przy sterach > klasycznych masz szeroki zakres regulacji wysokoÅ&#65533;ci kierownicy (raczej).

jakaÅ&#65533; mitologia :)
mam taki problem (moja kobieta w dziaÅ&#65533;kowym rowerze narzeka iż ma
kierownice za nisko) zakres rezgulacji jest mizerny i jedyne co moge zrobiÄ&#65533;
to wstawiÄ&#65533; "przedÅ&#65533;użko-adapter" i na tym zamocowaÄ&#65533; normalny mostek pod
aheady. A nie chce tego robiÄ&#65533; bo rower to taki troche klasykâ&#65533;¦

No akurat przy lasycznych sterach, to mozesz znalezc fajke tak dluga, ze
mozesz sie nia od psow opedzac, do skladakow takie robia. Jak to zalozysz do
szosy, to bedziesz jechac z rekami w gorze, jak na mocno przegietym chopperze ;)

--
rmikke

Data: 2011-09-21 18:59:20
Autor: k1oor
Romet Jaguar
In article <j5c41l$jc8$1@inews.gazeta.pl>, fabian1234567890@gazeta.pl says...

> [...]

Tzn. nie chcesz różnicy pomiędzy wysokością kierownicy i siodełka, czy nie chcesz długiej sztycy? Jeżeli to pierwsze to przy sterach klasycznych masz szeroki zakres regulacji wysokości kierownicy (raczej).

Tak, nie chcę żeby siodełko było wyżej niż kierownica.
Ponieważ regulacja wspornika kierownicy zwykle ma góra 10 cm, za to sztycę siodła można wyzunąć chyba ze dwa razy dalej.
Miałem za młodu Huragana - wymiaru ramy nie pamiętam, zresztą był tak podrapany że koniec końców dostał inny lakier - i jak podrosłem do obecnego wymiaru to przestał być wygodny. Dopiero przesiadka na Rometa Sport z ramą 580 przywróciła frajdę z jazdy rowerem.

> [...]

A polecam się przełamać, bardzo wygodna sprawa na dłuższe przejazdy, chyba, że takich nie uskuteczniasz albo jeździsz na skórze.

W starym Huraganie miaÅ‚em takie siodÅ‚o ze skóry naciÄ…gane srubÄ…. ByÅ‚o caÅ‚kiem niezÅ‚e. Po przesiadce na Rometa Sporta jak pamiÄ™tam zepsuÅ‚em caÅ‚y jego sportowy charakter montujÄ…c siodÅ‚o turystyczne - po jeździe na oryginalnym wracaÅ‚em 10 km na stojÄ…co - ale za to mój rower staÅ‚ siÄ™  bardzo popularny i każdy chciaÅ‚ siÄ™ zamienić na trochÄ™ :))

Dużo nie jeżdżę - tyle co do pracy, 10 km w jedną stronę raptem - ale czasem chciałbym wziąć coś lekkiego i szybkiego jeśli akurat nie potrzebuję sakw, zamiast mojego "fotela na kółkach" ;)

PodszedÅ‚em "naukowo" do doboru ramy  http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

i z opisu poszczególnych rodzajów dopasowania ramy najbardziej dla mnie przyjazny wydałmi się ten francuski. Rama tylko niestety do tego potrzebna duża. A mnie się akurat zdarzyło kupic małą. No żeby to chociaż było 560...

A na stronie do moich wymiarów polecają takie ramy:

                The Competitive Fit  The Eddy Fit The French Fit
Seat tube range c-c 53.1 - 53.6 54.3 - 54.8 56.0 - 56.5
Seat tube range c-t 54.7 - 55.2 55.9 - 56.4 57.6 - 58.1
Top tube length 55.7 - 56.1 55.7 - 56.1 56.9 - 57.3
Stem Length 11.2 - 11.8 10.1 - 10.7 10.3 - 10.9
BB-Saddle Position 77.4 - 79.4 76.6 - 78.6 74.9 - 76.9
Saddle-Handlebar 53.1 - 53.7 53.9 - 54.5 55.6 - 56.2
Saddle Setback 3.2 - 3.6 4.4 - 4.8 3.9 - 4.3

Data: 2011-09-20 23:09:53
Autor: ToMasz
Romet Jaguar
W dniu 20.09.2011 19:07, k1oor pisze:
Nabyłem Jaguara i mam problem z rozmiarem ramy.
ale jaki problem? nie znasz rozmiaru ramy i....?

ToMasz

Data: 2011-09-21 17:50:32
Autor: k1oor
Romet Jaguar
In article <j5avf1$7bd$2@inews.gazeta.pl>, twitek4@.gazeta.pl says...

W dniu 20.09.2011 19:07, k1oor pisze:
> Nabyłem Jaguara i mam problem z rozmiarem ramy.
ale jaki problem? nie znasz rozmiaru ramy i....?

ToMasz

No tak się składa niefajnie,że nie. Kalkomania, bo na nalepkę to za słabe, jest wytarta na środku więc mam napis "Rozmiar 5x0".
Ponieważ z x'a ostał się tylko sam dół, to mam następujące mozliwości: 530, 550, 560 albo 580.

Wymiary ramy znam i porównując z wynikiem uzyskanym ze strony http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO
wychodzÄ… mi pomiższe wyniki                   The Competitive Fit The Eddy Fit The French Fit
[...]

Rama jaką spełnia z trudem wymagania Competitive fit. Ale z opisu wynika że ten typ dopasowania sprawdza się na zawodach. Natomiast typ dopasowania zwany "french" zapewnia większy komfort.
A do wymiarów "french fit" ramie która posiadam raczej dosyć daleko.
Ponieważ chciałbym Jaguara (Huragan też może być) bo za nastoletnich czasów miałem Huragana i bardzo mi się podobał, to chciałbym się dowiedzieć jakiego rozmiaru ramy Jaguara/Huragana mam szukać, skoro ta którą mam jest za mała.

Data: 2011-09-21 18:02:33
Autor: Tomasz Minkiewicz
Romet Jaguar
On Wed, 21 Sep 2011 17:50:32 +0200
k1oor <bez@maila.pl> wrote:

> [...]

Ponieważ chciałbym Jaguara (Huragan też może być) bo za nastoletnich czasów miałem Huragana i bardzo mi się podobał, to chciałbym się dowiedzieć jakiego rozmiaru ramy Jaguara/Huragana mam szukać, skoro ta którą mam jest za mała.

A w ogóle próbowałeś na niej jeździć? Bo te rozmaite tabelki, to
i owszem, dobre sÄ…, ale tylko tak, jak implant stawowy jest dobrÄ…
protezą. Naturalny staw będzie jednak lepszy.

Po prostu się do niej przymierz, pojeźdź trochę i zobacz, czy Ci
odpowiada. Jeśli tak, to masz rower i się ciesz. A jeśli nie, to
choćby wszystkie tabelki świata mówiły, że to Twój rozmiar, rama
jest dla Ciebie niewłaściwa.

--
Tomasz Minkiewicz <tommink@gmail.com>

Data: 2011-09-22 21:09:08
Autor: k1oor
Romet Jaguar
In article <20110921180233.41300c7c.tommink@gmail.com>, tommink@gmail.com says...

[...]

Z jeżdżeniem na tym rowerze nie tak prosto. Najpierw trzeba się sporo upaprać w czarnym smarze żeby się nadawał do jazdy. A żeby wyglądał to jeszcze bardziej.

Poza tym - jak pisałem wcześniej - miałem już kiedyś Huragana. Rozmiaru ramy nie pamiętam, ale pewnie było to coś w okoicach 530 - 550 bo z tego co widzę to 570 i 590 to rzadkie okazy, i dopiero przesiadka na Rometa Sporta z ramą 580 dała właściwy rezultat. Wniosek taki, że powinienem szukać ramy 570 - 590.

Data: 2011-09-22 16:19:54
Autor: Coaster
Romet Jaguar
On 9/21/11 5:50 PM, k1oor wrote:
[...]

Dlaczego kupiles mala rame a teraz zastanawiasz sie czy nie jest jenak 'przypadkiem' duza? ;-) Przeciez wlasnie w tradycyjnej ramie z gorna rura rownolegla do podloza widac _na_pierwszy_rzut_oka_ (wysokosc rury podsiodlowej i glowki ramy) czy jest mala czy nie.

Huragany i Jaguary byly inspirowane miedzy innymi brytyjskimi kolarkami Raleigh. Rozmiar ramy Jaguara to wlasnie wyskosc rury podsiodlowej w milimetrach od gornego kranca do srodka osi suportu. Nie musisz miec naklejki, zeby poznac te wartosc ;-) Na naklejce miales na pewno "530". Marek Utkin podaje, ze ramy wystepowaly w czterech rozmiarach: '530', '550', '570' i '590'. Ja mialem huraganowa rame 570 i choc byla ona dla mnie za mala, to po wlozeniu dluzszej sztycy pod siodlo jezdzilo sie na niej bardzo dobrze ale trzeba polubic duzo nizsza pozycje kierownicy - oryginalne huraganowo-jaguarowe sztyce - 'sodemki' w zasadzie wystepowaly prawie w jednakowej niezbyt duzej wysokosci - zroznicowana byla tylko dlugosc w poziomie. Jezeli nie przeszkadza Ci, ze stworzysz *franken*steina, to trzeba ewentualnie dobrac wspornik o wlasciwej srednicy, umozliwiajacy wiekszy wysuw sztycy.

Tu jest troche ogolnych informacji o Jaguarach (do sciagniecia w pdf-ach):
<http://bikeboard.pl/index.php?d=imprezy&g=45&art=809&str=2#sportowy_polski>

Wymiary ramy znam i porównując z wynikiem uzyskanym ze strony
http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO
wychodzą mi pomiższe wyniki

[...]

Obawiam sie, ze caly ten system zostal opracowany z mysla o rowerach ze wspolczesna geometria a nie dla klasycznego Huragana i Jaguara.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e/Rennrad-03.jpg

IMHO Competitive Fit stosowany do roweru przeznaczonego na krotkie dojazdy do pracy to wytaczanie armat na muchy a wyniki sa mocno mylace (wspolczesna rura podsiodlowa kolarki bedzie krotsza choc rozmiar ramy bedzie wiekszy od dawnego Jaguara, Huragana, Peugeota czy Raleigha).

[...]

Wedlug Utkina '590' to byl najwiekszy rozmiar. Ja tez nie spotkalem sie z wiekszym Jaguarem/Huraganem. Ale mialem za to Rometa Super w rozmiarze 620 ;-)

--
PoZdR
"Brown's Law Of Tire Sizing:

Data: 2011-09-23 08:36:02
Autor: cytawa
Romet Jaguar
Coaster pisze:

[...]

Gwoli scislosci byly jeszcze 510.
Dodam, ze dlugosci gornej rury byly rowne dla rozmiarow 530 i 550 oraz odpowiednio wieksze ale tez rowne dla rozmiarow 570 i 590.

Jan Cytawa

Data: 2011-09-24 00:32:32
Autor: k1oor
Romet Jaguar
In article <j5h9c7$3nn$1@news.lublin.pl>, cytawa@hektor.umcs.lublin.pl says...

Coaster pisze:

> [...]

Dodam, ze dlugosci gornej rury byly rowne dla rozmiarow 530 i 550 oraz odpowiednio wieksze ale tez rowne dla rozmiarow 570 i 590.

Dzięki za informacje

Data: 2011-09-21 10:26:48
Autor: Adampio
Romet Jaguar
W dniu 2011-09-20 19:07, k1oor pisze:
Nabyłem Jaguara i mam problem z rozmiarem ramy.
(...)
- rura górna c-c - 55 cm

MSZ to rama 550. Od roku 1976 jeżdżę na ramie Huragana (chyba 530, pochodzącej z kupionego wtedy używanego Huragana, po którym została jeszcze tylko rama i przednia piasta). Wtedy rower przez duże R to była kolarka i jako rozmiar ramy brało się dlugość rury poziomej (czyli podjajecznej).

Adampio

Data: 2011-09-21 11:03:51
Autor: Pawel Ratajczak
Romet Jaguar
W dniu 2011-09-21 10:26, Adampio pisze:
[...]

Właśnie się przymierzam do przygotowania takiego roweru. W sumie to
bryka po moim ojcu. Jeździłem już na nim w młodości, potem przejął go
mój brat. W przypadku mojego egzemplarza całość jest oryginalna chyba
poza kołami, które zmienił mój brat z racji jego wagi ;-)

To co mi najbardziej utkwiło mi w pamięci z przygody z tym rowerem to
przednia przerzutka na zasadzie wajchy przy ramie, którą ręcznie się
przesuwa prowadnice łańcucha. Troszkę rozpraszało to w trakcie jazdy,
ale nie wymagało żadnych regulacji :D

Będzie trzeba zobaczyć, czy teraz nie będzie za mały dla mnie.

Pozdrawiam serdecznie,
Paweł

Romet Jaguar