Rondo vs. skrzy¿owanie

Data: 2013-10-10 14:27:10
Autor: Budzik
Rondo vs. skrzy¿owanie
Osobnik posiadaj±cy mail mariush.pUSUNMNIE@wp.pl napisa³(a) w poprzednim odcinku co nastêpuje:

Mythbusters zrobili test czy bardziej wydajne s± ronda czy skrzy¿owanie 4-way stop? Jak myslicie? Co wygra³o?

https://www.youtube.com/watch?v=OvoFjirrgYA

Uwaga! W nastêpnym po¶cie spoiler!

hmm, oczywista oczywisto¶ci± wydaje sie odpowied¼ rondo.
Ale poniewa¿ pytasz to mam watpliwo¶ci - wysz³o ze skrzyzowanie?

No to ogladam....
I niespodzianka - rondo wygrywa... :)

Gdyby jeszcze nasi urzednicy nie mysleli ze rondo za³atwia sprawe...
Gdyby jeszcze nasi kierowcy umieli jezdzic po rondach...
Ach, rozmarzy³em sie...

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")

Data: 2013-10-10 16:53:12
Autor: PlaMa
Rondo vs. skrzy¿owanie
W dniu 2013-10-10 16:27, Budzik pisze:

hmm, oczywista oczywisto¶ci± wydaje sie odpowied¼ rondo.
Ale poniewa¿ pytasz to mam watpliwo¶ci - wysz³o ze skrzyzowanie?
No to ogladam....
I niespodzianka - rondo wygrywa... :)

ha! I tu jest niespodzianka! :D

Na wykopie przy tym filmiki pojawi³a siê jak zwykle o¿ywiona dyskusja i rzeczywi¶cie wychodzi, ¿e sporo osób nie potrafi je¼dziæ po rondach. Mo¿na by miasto zape³niæ lud¼mi, którzy twierdz±, ¿e zewnêtrznym pasem ronda je¿dzi siê tylko "prosto" lub "prawo" a wewnêtrznym "prosto", "lewo" lub "zawraca" i ¿adne znaki poziome i pionowe tego nie zmieniaj± _-_

Data: 2013-10-11 08:44:24
Autor: Myjk
Rondo vs. skrzy¿owanie
Thu, 10 Oct 2013 16:53:12 +0200, PlaMa
Można by miasto zapełnić ludźmi, którzy twierdzą, że zewnętrznym pasem ronda jeżdzi się tylko "prosto" lub "prawo" a wewnętrznym "prosto", "lewo" lub "zawraca" i żadne znaki poziome i pionowe tego nie zmieniają _-_

W pewnej dyskusji na temat ruchu po rondach (naturalnie dwóch głównych
szkół) urodziły się schematy i prośba do dyskutanta o wyznaczenie torów
jazdy [na wprost (1 do 3) i skręt w lewo (1 do 4)] na następujących
skrzyżowaniach:

http://c.wrzuta.pl/wi8604/d4575cdb001fb708514c4035/tvp1-sk
http://c.wrzuta.pl/wi15391/801b6086001a1fea514c4035/tvp2-sk-oz
http://c.wrzuta.pl/wi13428/d5ad3e090005a556514c4036/tvp3-soro
http://c.wrzuta.pl/wi15822/f16a30380004390b514c4036/tvp4-soro-oz

Oto co z tego wyszło:

http://c.wrzuta.pl/wi8431/98a1cb23001d3834514c5952/tvp1-sk
http://c.wrzuta.pl/wi8245/5d4ac7280007a591514c5953/tvp3-soro
http://c.wrzuta.pl/wi18295/eb7aa48a0007cbed514c5952/tvp4-soro-oz --
Pozdor Myjk

Data: 2013-10-11 12:13:43
Autor: PlaMa
Rondo vs. skrzyżowanie
W dniu 2013-10-11 08:44, Myjk pisze:

[...]

:)

Mnie uczono tak jak narysowałem niżej i takie rozwiązanie uważam za logiczne i tego się trzymam.

Niemniej, moim zdaniem turbiny mają jedną zasadniczą wadę - teoretycznie z lewego pasa ma się pierwszeństwo skrętu w prawo (pierwszeństwo zjazdu pierwszym wyjazdem) i bez dodatkowych znaków poziomych to tego typu skrzyżowanie nie może funkcjonować.

http://oi39.tinypic.com/vzhhck.jpg

Data: 2013-10-11 13:29:14
Autor: Myjk
Rondo vs. skrzyżowanie
Fri, 11 Oct 2013 12:13:43 +0200, PlaMa
Mnie uczono tak jak narysowałem niżej i takie rozwiązanie uważam za logiczne i tego się trzymam.

To jest jedna z teorii. Problem z tym rozwiązaniem jest taki, że rondo jest
substytutem skrzyżowania (jednego), a nie jak jak w głoszonej teorii --
czterech lub więcej "małych" skrzyżowań. Kłóci się to z PORD, bo to nie
rozróznia ronda jako specyficznego obiektu, czyli nie definiuje go jako
zestaw skrzyżowań, tylko nadal traktuje jako jedno skrzyżowanie. Ta teoria ma też jedną poważną wadę, mianowicie praktycznie uniemożliwia
zjazd z ronda z wewnętrznego pasa nakazując zmianę pasa na zewnętrzny
(prawy) przed zjazdem, co skutkuje zmniejszeniem jego przepustowości i
prowadzi do wystąpienia punktów kolizyjnych, nawet z pojazdami
poruszajÄ…cymi siÄ™ z tego samego i w tym samym kierunku.
http://oi39.tinypic.com/vzhhck.jpg

To nie jest rondo turbinowe. Turbinówka ma bardzo specyficzny kształt
przypominający, tu pewnie nie zaskoczę, turbinę. Kształt powoduje, że w
przypadku trzymania się prawej krawędzi zawsze kiedyś z ronda się wyjedzie,
nawet pomimo chęci złamania przepisów i przejechania po liniach. Twój
przykład to taka nieudana próba wanabe rondo turbinowe.

--
Pozdor Myjk

Data: 2013-10-11 13:45:43
Autor: PlaMa
Rondo vs. skrzyżowanie
W dniu 2013-10-11 13:29, Myjk pisze:

[...]

wytłumacz bo nie do końca rozumiem.

Data: 2013-10-11 13:50:10
Autor: Myjk
Rondo vs. skrzyżowanie
Fri, 11 Oct 2013 13:45:43 +0200, PlaMa
wytłumacz bo nie do końca rozumiem.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Rondo_turbinowe

Przepraszam za wiki, ale nie chce mi się szukać.
Z boku masz ilustrację turbinówki z prawdziwego zdarzenia.

--
Pozdor Myjk

Data: 2013-10-11 14:23:05
Autor: PlaMa
Rondo vs. skrzyżowanie
W dniu 2013-10-11 13:50, Myjk pisze:

wytłumacz bo nie do końca rozumiem.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rondo_turbinowe
Przepraszam za wiki, ale nie chce mi się szukać.
Z boku masz ilustrację turbinówki z prawdziwego zdarzenia.

hmm... rzeczywiście pomyliłem pojęcie w takim razie. To rondo z oboma pasami "wychodzącymi" z tego ronda ma jakąś nazwę?

Data: 2013-10-11 14:29:19
Autor: Myjk
Rondo vs. skrzyżowanie
Fri, 11 Oct 2013 14:23:05 +0200, PlaMa
To rondo z oboma pasami "wychodzÄ…cymi" z tego ronda ma jakÄ…Å› nazwÄ™?

Tak, nosi nazwę "pomyłka". ;)

--
Pozdor Myjk

Data: 2013-10-11 14:36:41
Autor: PlaMa
Rondo vs. skrzyżowanie
W dniu 2013-10-11 14:29, Myjk pisze:

To rondo z oboma pasami "wychodzÄ…cymi"
z tego ronda ma jakÄ…Å› nazwÄ™?
Tak, nosi nazwę "pomyłka". ;)

przesadzasz, codziennie korzystam z ronda na zbiegu ulic Piłsudskiego i Dworcowej w Olsztynie i uważam, że jest skonstruowane w sposób, który nawet niepełnosprytna małpa zrozumie (patrząc na znaki oczywiście). Ogólnie sam jestem fanem tych "pomyłek"

Data: 2013-10-11 14:42:44
Autor: Myjk
Rondo vs. skrzyżowanie
Fri, 11 Oct 2013 14:36:41 +0200, PlaMa
[...]

Ja nie mam problemu ze zrozumieniem jak to ma działać. Niestety sporo osób
sobie z tym nie poradzi. Tak wymalowane rondo było w Wawie (Ronbo Babka),
tylko z trzema pasami na obwiedni -- i działy się tam dantejskie sceny.
Teraz zrobili to jak trzeba i jest rondo turbinowe i jeździ się szybko i
bezpiecznie, aczkolwiek czasem też się trafi zdziwiony chcący jechać
prosto/lewo z prawego pasa pomimo wymalowanych strzałek przed
skrzyżowaniem.

http://www.doszkalanie.edu.pl/images/tak_sie_jezdzi_po_nowym_1_640x0_rozmiar-niestandardowy.jpg

--
Pozdor Myjk

Data: 2013-10-11 19:56:06
Autor: Shrek
Rondo vs. skrzyżowanie
On 2013-10-11 14:42, Myjk wrote:

[...]

Tylko, że problem jest taki, że na takiego pajaca musisz uważać skręcając np ze środkowego pasa w prawo, bo w razie kolizji to ty będziesz winny:(

Shrek.

Data: 2013-10-11 21:45:54
Autor: Myjk
Rondo vs. skrzyżowanie
Fri, 11 Oct 2013 19:56:06 +0200, Shrek
skręcając np ze środkowego pasa w prawo

Co robiÄ…c? --
Pozdor Myjk

Data: 2013-10-12 15:36:59
Autor: Shrek
Rondo vs. skrzyżowanie
On 2013-10-11 21:45, Myjk wrote:
Fri, 11 Oct 2013 19:56:06 +0200, Shrek

skręcając np ze środkowego pasa w prawo

Co robiÄ…c?

Jadąc środkowym pasem uskuteczniając manewr zjazdu z ronda. Teoretycznie na prawym pasie nie powinno być nikogo (strzałki na wjazdach), kto jedzie dalej dookoła ronda, ale jak już się tam znajdzie to ma pierwszeństwo przed tobą.

Shrek.

Data: 2013-10-10 16:59:31
Autor: mi_ro
Rondo vs. skrzy¿owanie

Gdyby jeszcze nasi urzednicy nie mysleli ze rondo za³atwia sprawe...
Gdyby jeszcze nasi kierowcy umieli jezdzic po rondach...
Ach, rozmarzy³em sie...

podejrzewam ¿e nasi kierowcy mimo wszystko lepiej je¿d¿± na rondach ni¿ w tym te¶cie i ró¿nica powinna byc jeszcze wiêksza :)

rondo jest bezpieczniejsze

Data: 2013-10-10 16:00:43
Autor: Budzik
Rondo vs. skrzy¿owanie
Osobnik posiadaj±cy mail mi_ro@autocom.pl napisa³(a) w poprzednim odcinku co nastêpuje:

podejrzewam ¿e nasi kierowcy mimo wszystko lepiej je¿d¿± na rondach ni¿ w tym te¶cie i ró¿nica powinna byc jeszcze wiêksza :)

Ale chodzi o to, ze gdyby jezdzili DOBRZE a nie LEPIEJ NIZ W TESCIE to dopiero by³by raj...

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl  (adres antyspamowy, usuñ tak¿e "_")
"Kobiety mog± uczyniæ milionerem tylko takiego mê¿czyznê, który jest
miliarderem"   - Charlie Chaplin

Rondo vs. skrzy¿owanie