Rosnąca liczba biegów...

Data: 2014-01-23 01:38:29
Autor: anacron
Rosnąca liczba biegów...
Tak się zastanawiam, czemu to ma służyć? Jeszcze zanim kupiłem auto z IV
biegami, myślałem, że ten ostatni jest nadbiegiem, na którym auto będzie
mniej palić przy prędkościach autostradowych, okazało się to nieprawdą.
Zastanawiam się teraz, czy ma to służyć mniejszemu spalaniu czy lepszej
dynamice? W końcu są już auta z 8 biegami nawet. A może jest to tylko
chwyt marketingowy, po to, aby zachęcić czymś klienta do zmiany auta? W
końcu parę lat temu motoryzacja (ta dla zwykłych) spowolniła, czy wręcz
się zatrzymała. Nowe samochody nie oferują praktycznie nic więcej ponad
rosnącą liczbę zbędnych bajerów, ponad to co miały auta u schyłku XX wieku.

--
anacron

Data: 2014-01-23 01:19:13
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 01:56:20 +0100, Tomasz Pyra wrote:

A skoro tak, to warto zrobić bieg który umożliwi jazdę z tą prędkością
przy niższych obrotach, gdzie tą stosunkowo niską moc silnik generuje
sprawniej.

Tylko, że jest dokładnie odwrotnie. Silnik pracuje sprawniej przy znamionowym obciążeniu i znamionowych obrotach. Nie minimalnym obciążeniu i minimalnych obrotach - wtedy sprawność takiego typowego spalinowca jest najgorsza. Tomek

Data: 2014-01-23 07:13:29
Autor: J.F.
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Thu, 23 Jan 2014 01:19:13 +0000 (UTC), Tomasz Stiller napisał(a):
[...]

Co znaczy znamionowym, w przypadku silnika samochodowego ? Zazwyczaj gdzies przy srednich obrotach i srednio-wysokim obciazeniu
jest to maksimum sprawnosci.

Nie minimalnym obciążeniu i minimalnych obrotach - wtedy sprawność takiego typowego spalinowca jest najgorsza.

Ale coz robic gdy przy "znamionowym" mocy jest za duzo ?

Wtedy sie okazuje ze lepsze obroty nizsze niz wyzsze..

J.

Data: 2014-01-23 10:10:53
Autor: ToMasz
Rosnąca liczba biegów...
Tylko, że jest dokładnie odwrotnie. Silnik pracuje sprawniej przy
znamionowym obciążeniu i znamionowych obrotach.

Co znaczy znamionowym, w przypadku silnika samochodowego ?
1. popatrz na wykres. najlepsze są obroty pomiędzy maksymalnym momentem a maksymalną mocą
2. Były próby wykonania silnika ( i samochodu) który będzie pracował tylko na konkretnie zadanych obrotach, napędzał generator, a generator silniki elektryczne napędzające koła. duże straty nieprawdaż? otóż dzięki optymalnej pracy silnika spalinowego okazało się ze sumarycznie wychodzi na zero....

ToMasz

Data: 2014-01-23 10:22:49
Autor: J.F
Rosnąca liczba biegów...
Użytkownik "ToMasz"  napisał w wiadomości
[...]

Ale ze "znamionowoscia" to nie ma nic wspolnego.

[...]

No ba - coraz wiecej hybryd jezdzi, a Priusy pala raczej malo.

J.

Data: 2014-01-23 21:51:55
Autor: Axel
Rosnąca liczba biegów...
"J.F"  wrote in message news:52e0df6a$0$2152$65785112news.neostrada.pl...

[...]

Opel Ampera tak właśnie działa

No ba - coraz wiecej hybryd jezdzi, a Priusy pala raczej malo.

Tylko większość hybryd jest napędzana silnikiem spalinowym, a elektryczny jest dodatkowo. A Prius akurat pali dużo...

--
Axel

Data: 2014-01-24 00:01:10
Autor: J.F.
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Thu, 23 Jan 2014 21:51:55 +0100, Axel napisał(a):
[...]

Ale razem to dziala tak ja wyzej opisano. Silnik spalinowy sie kreci w
zakresie optymalnej pracy, nadwyzka mocy laduje akumulator.

J.

Data: 2014-01-24 09:02:31
Autor: Mirek Ptak
Rosnąca liczba biegów...
Dnia 2014-01-24 00:01,  *J.F.* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:
> [...]
Ale razem to dziala tak ja wyzej opisano. Silnik spalinowy sie kreci w
zakresie optymalnej pracy, nadwyzka mocy laduje akumulator.

No raczej nie

Pozdrawiam - Mirek
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )outlook(kropek) c om

Data: 2014-01-24 10:14:59
Autor: J.F
Rosnąca liczba biegów...
Użytkownik "Mirek Ptak"  napisał w wiadomości
> [...]
Ale razem to dziala tak ja wyzej opisano. Silnik spalinowy sie kreci w
zakresie optymalnej pracy, nadwyzka mocy laduje akumulator.

Sadzac po opisie to wlasnie tak.
Jest tam sprytna przekladnia z dwoma motogeneratorami elektrycznymi, ktora moze robic za skrzynie CVT, i tez odbierac lub dodawac mocy.

Akumulator tam maly i slaby, to powiedzmy ze w trasie trzeba polegac na silniku spalinowym, ale po miescie mozna podladowac aku, wylaczyc silnik, pojezdzic na elektrycznym, wlaczyc, podladowac ...

J.

Data: 2014-01-23 10:32:09
Autor: Adam
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 2014-01-23 10:10, ToMasz pisze:
(...)
[...]

Przecież prawie wszystkie lokomotywy spalinowe (kolejowe) mają napęd hybrydowy, czyli silnik spalinowy napędza silniki elektryczne.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2014-01-23 11:06:54
Autor: Gotfryd Smolik news
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014, Adam wrote:

[...]

  Dla porządku trzeba dodać, że w lokomotywie nie przeszkadza wada
główna tego rozwiązania, czyli łączna masa dwu silników i prądnicy.
  W samochodzie "na zero" może wyjść uzyskiwana moc, ale już nie
czas potrzebny do rozpędzenia do 100km/h ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-01-23 11:18:26
Autor: Andrzej Lawa
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 23.01.2014 10:32, Adam pisze:
Przecież prawie wszystkie lokomotywy spalinowe (kolejowe) mają napęd
hybrydowy, czyli silnik spalinowy napędza silniki elektryczne.

Aczkolwiek tam to głównie z powodu technicznych problemów ze skonstruowaniem dostatecznie małej, lekkiej i jednocześnie mocnej przekładni z dostateczną liczbą biegów dla takiego niezbyt elastycznego kolejowego diesla.

Data: 2014-01-23 19:03:44
Autor: MadMan
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Thu, 23 Jan 2014 11:18:26 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

[...]

Lekka być nie musi, lokomotywa musi swoje ważyć...

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2014-01-24 11:54:13
Autor: Andrzej Lawa
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 23.01.2014 19:03, MadMan pisze:
[...]

Owszem, ale nie tyle, żeby koła i tory pękały ;)

Data: 2014-01-24 16:11:11
Autor: MadMan
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Fri, 24 Jan 2014 11:54:13 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

Lekka być nie musi, lokomotywa musi swoje ważyć...

Owszem, ale nie tyle, żeby koła i tory pękały ;)

No nie, ale skoro ET22 waży 120 ton, to za bardzo się szczypać chyba nie
trzeba :P

--
Pozdrawiam,
Tlen: madman1985, GG: 2283138

Data: 2014-01-24 15:19:02
Autor: masti
Rosnąca liczba biegów...
Dnia pięknego Fri, 24 Jan 2014 16:11:11 +0100 osobnik zwany MadMan
napisał:

[...]

SU45 wazy 105t z czego silnik spalinowy 8,6t

mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2014-01-23 18:00:23
Autor: Shrek
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-23 10:10, ToMasz wrote:
[...]

To chyba przy starych gaźnikach. U mnie musiałbym non stop na Vtecu jechać;)

Shrek.

Data: 2014-01-23 22:00:09
Autor: twardziejszy
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 23.01.2014 10:10, ToMasz pisze:
[...]

Jaguar C-X75 - jedyny samochód "elektryczny", który mógłby być obiektem marzeń (wersja z turbinami oczywiście) ;) Reszta - sama smutna eko-hüjnia na baterie, którą na siłę chcą nas zainteresować spece od marketingu.

--
pzdr

Data: 2014-01-28 09:33:13
Autor: Andrzej Lawa
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 23.01.2014 22:00, twardziejszy pisze:

marzeń (wersja z turbinami oczywiście) ;) Reszta - sama smutna
eko-hüjnia na baterie, którą na siłę chcą nas zainteresować spece od
marketingu.

pseudo-eko

Bo ani toto ekonomiczne, ani ekologiczne.

Data: 2014-01-26 15:45:22
Autor: PeJot
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 2014-01-23 07:13, J.F. pisze:

Zazwyczaj gdzies przy srednich obrotach i srednio-wysokim obciazeniu
jest to maksimum sprawnosci.

ATSD, jak jest w realu ? Żaden producent nie chwali się Eta(P).

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2014-01-23 09:36:47
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Thursday, January 23, 2014, 2:19:13 AM, you wrote:

[...]

Ale znamionowe obroty i obciążenie, to za wiele do normalnej jazdy. W
efekcie pomimo mniejszej sprawności spalanie będzie mniejsze przy
mniejszych obrotach. Do jazdy 90km/h potrzeba kilkunastu KM.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-23 11:26:58
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 09:36:47 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

[...]

Zgoda, spalanie może (choć nie musi) być mniejsze. Sprawność na pewno nie. Wypowiedź dotyczyła sprawności silnika i kwestii jej wpływu na ilość biegów.

Tomek

Data: 2014-01-23 13:31:47
Autor: Andrzej Lawa
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 23.01.2014 12:26, Tomasz Stiller pisze:

[...]

biegĂłw.

Jak już jesteś taki dokładny to "wpływu na LICZBĘ biegów".

Biegi są policzalne.

Data: 2014-01-23 13:00:47
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 13:31:47 +0100, Andrzej Lawa wrote:

Jak już jesteś taki dokładny to "wpływu na LICZBĘ biegów".

Biegi są policzalne.

Thx ling nazi.

Tomek

Data: 2014-01-23 14:12:41
Autor: radekp@konto.pl
Rosnąca liczba biegów...
Thu, 23 Jan 2014 13:31:47 +0100, w <lbr23j$3fh$1@node1.news.atman.pl>, Andrzej
Lawa <alawa_news@lechistan.SPAM_PRECZ.com> napisał(-a):

> [...]
> biegów.

Jak już jesteś taki dokładny to "wpływu na LICZBĘ biegów".

Miodek już sobie odpuścił.

Data: 2014-01-23 14:05:23
Autor: Gotfryd Smolik news
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014, Tomasz Stiller wrote:

[...]

  Uwaga na nisko latające kwantyfikatory.
  Dla *zadanej mocy* (potrzebnej do 90km/h po płaskiej dobrej drodze)
chcesz uzyskać *mniejsze spalanie* i jednocześnie *niższa sprawność*?
  Czym wyznaczasz "sprawność", skoro nie miarą energii uzyskanej do zużytej?
  Dobrym samopoczuciem kierowcy? ;)

  Wnoszę uprzejmie o niemieszanie założeń :]
  Przecież porównujesz sprawność silnika na niskich obrtotach z jakim
takim momentem ze sprawnością tegoż silnika, w optymalnych obrotach,
tyle, że ze śladową dawką paliwa, więc jeszcze niższym momentem.
  I równie niską sprawnością.

  Cały kiks polega na przemyceniu założeniu, że *jeśli* silnik będzie
się kręcił z "optymalnymi obrotami" to *również* będzie pracował
z mocą (tudzież momentem) przy którym owa "lepsza sprawność" (lepsza
od osiągalnej przy niskich obrotach) występuje.
  A przecież założenie początkowe temu zaprzecza.

  Miarę "potrzeby" kolejnego, wyższego biegu, jest wyłącznie możliwość
uzyskania większej sprawności - czyli mniejszego spalania.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-01-23 13:48:06
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 14:05:23 +0100, Gotfryd Smolik news wrote:
[...]
  zuĹźytej? Dobrym samopoczuciem kierowcy? ;)

Diabeł jak zawsze tkwi w szczegółach. Moc uzyskana z silnika nie równa w zasadzie nigdy mocy przekazywanej na koła, prawda? Przy niższych prędkościach obrotowych coraz większą (proporcjonalnie) część mocy uzyskanej silnik zużywa na napędzanie siebie i innych mniej lub bardziej potrzebnych komponentów, pompa wspomagania, klimatyzacja, alternator etc. Ale także na pokonywanie oporów własnych skrzyni biegów i innych elementów napędowych.

Dlatego nie trudno sobie wyobrazić sytuację, że przy tym samym _spalaniu_ możemy na różnych biegach jechać z różną prędkością. A różna prędkość, to różna moc dostarczona na koła, prawda? A skoro różną moc dostarczamy na koła przy takim samym spalaniu w silniku, to co się różni? Ano sprawność w odniesieniu bak->koła.

  Wnoszę uprzejmie o niemieszanie załoĹźeń :]

Napisałem, że silnik uzyskuje największą sprawność przy obrotach znamionowych i pełnym obciążeniu - nie zgadzasz się z tym? Dla małego rozjaśnienia, z jednego z moich samochodów. Prędkość w okolicy 80km/h

Na 6-tym biegu 1400 obr/min
Na 5-tym biegu 1800 obr/min
Na 4-tym biegu 2300 obr/min

Na ktĂłrym biegu pali najmniej?

Tomek

Data: 2014-01-23 14:12:23
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 14:59:02 +0100, Michał Jankowski wrote:
Ehem. Przy tej samej prędkości pojazdu im wyższe obroty, tym więcej razy
tłok musi przesunąć się w cylindrze, więc oczywiście więcej energii
zmarnuje się na tarcie tłoka o ścianki. Itd. Skąd pomysł, że im niższe
obroty tym trudniej napędzać siebie?

Choćby dlatego, że na tłoczenie powietrza do silnika przy przymkniętej przepustnicy potrzeba znacznie więcej energii niż na to samo przy w pełni otwartej? To akurat dotyczy tylko benzyny - ale to dość obrazowy przykład.

Oczywiście na szóstym.

Błąd. Ktoś strzela dalej?

Tomek

Data: 2014-01-23 14:15:52
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-23, Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> wrote:
[...]

Bo poniewaz?

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-23 14:18:01
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 14:15:52 +0000, AZ wrote:

Bo poniewaz?

Po ponieważ tak mówi dynamika gazów - taki dział fizyki gdybyś nie wiedział. Obrazowo mówiąc pchanie czegoś przez małą dziurkę jest trudniejsze niż pchanie tego samego przez większą dziurkę. Prościej się nie da, wybacz.

Tomek

Data: 2014-01-23 14:24:01
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-23, Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> wrote:
Bo poniewaz?

[...]

No odkrywcze to nie jest, a co ze sprezaniem mniejszej ilosci?

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-23 14:28:04
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 14:24:01 +0000, AZ wrote:

No odkrywcze to nie jest, a co ze sprezaniem mniejszej ilosci?

Nic. Ma się nijak do innych czynników wpływających na sprawność. Jak mi nie wierzysz, to znajdź sobie dowolny wykres spalania jednostkowego dowolnego silnika spalinowego, to zobaczysz gdzie silnik ma najwyższą sprawność - nie koniecznie dowiesz się dlaczego, ale to inna sprawa.
Być może zdziwisz się, ale spalanie jednostkowe nie będzie najniższe przy najniższych obrotach.

Tomek

Data: 2014-01-23 14:33:51
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-23, Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> wrote:
[...]

Ale my nie rozmawiamy o spalaniu jednostkowym tylko o wiekszej mocy na
potrzeby wlasnie silnika i osprzetu przy mniejszych obrotach, na poczatku
mowiles, ze potrzebuje jej wiecej bo ssa przez mniejsza dziurke (sprawnosc). Teraz jednak uwazasz, ze to czy spreza wiecej czy mniej powietrza ma sie nijak
do sprawnosci. To sie zdecyduj...

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-23 16:25:31
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 14:33:51 +0000, AZ wrote:

[...]

Rozmawialiśmy o sprawności silnika. Napisałem również, że to że spręża więcej powietrza jest sprawą pomijalną jeśli weźmie się pod uwagę inne czynniki wpływające na sprawność przy niskiej prędkości obrotowej. Postaraj się nie przekręcać tego co napisałem.

Skoro nie przekonuje Cię ani fizyka, ani dane producentów silników to chyba nie mamy o czym rozmawiać.

Tomek

Data: 2014-01-23 17:51:40
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-23, Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> wrote:
[...]

Napisales, ze przy przymknietej przepustnicy silnik potrzebuje wiecej
mocy na samo krecenie sie bo musi ssac powietrze przez mniejsza dziure
a samo sprezanie jest juz dla Ciebie sprawa pomijalna, to czemu nie
jest nia ssanie powietrza przez przymknieta przepustnice?

Skoro nie przekonuje Cię ani fizyka, ani dane producentów silników to chyba nie mamy o czym rozmawiać.

Tylko dlatego, ze nie potrafisz odpowiedziec na pytanie?

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-23 17:57:02
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 17:51:40 +0000, AZ wrote:

Tylko dlatego, ze nie potrafisz odpowiedziec na pytanie?

Odpowiedziałem już dawno. Stwierdziłeś, że to co napisałem nie jest specjalnie odkrywcze. Odesłałem zatem do wykresu spalania jednostkowego dowolnego silnika spalinowego, gdzie sam producent przyznaje się do niższej sprawności silnika przy niższej prędkości obrotowej. To także Cię nie przekonało. Zatem jakiej odpowiedzi oczekujesz?

Tomek

Data: 2014-01-23 18:04:47
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-23, Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> wrote:
[...]

Gdzie? Zacytujesz?

-- -
[...]

Wiec zapytalem jak sie ma to "znacznie wiecej energii" do pozniejszego
sprezania mniej lub wiecej zassanej mieszanki a Ty wyskoczyles o spalaniu
jednostkowym.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-23 20:31:37
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 18:04:47 +0000, AZ wrote:

Wiec zapytalem jak sie ma to "znacznie wiecej energii" do pozniejszego
sprezania mniej lub wiecej zassanej mieszanki a Ty wyskoczyles o
spalaniu jednostkowym.

Dobrze, wracamy do początku. Co się dzieje, jak rośnie prędkość obrotowa silnika (silnik ma więcej powietrza do sprężania)? Otóż rośnie także moc, zgoda? Jak rośnie moc, to stosunek mocy uzyskiwanej na wałku zdawczym do mocy traconej na napędzanie silnika zmienia się, zgoda? Co to oznacza? No ni mniej ni więcej to, że rośnie sprawność. Na biegu jałowym 80% energii produkowanej przez silnik jest zużywanej przez niego samego. Przy obrotach znamionowych będzie to już tylko kilka procent. Tomek

Data: 2014-01-24 09:27:21
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-23, Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> wrote:
[...]

Widze, ze uparcie zbaczasz z tematu i jak widac robisz to celowo. Twoja
wczesniejsza teza dotyczyla tego, ze na mniejszych obrotach silnik potrzebuje
wiecej mocy na swoje potrzeby niz na wyzszych i argumentowales to oporom
na przepustnicy a ja zapytalem jak to sie ma do pozniejszego sprezania
powietrza w ilosci jakiej udalo sie zassac przez przymknieta przepustnice.
Odpowiesz?

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 10:28:18
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 09:27:21 +0000, AZ wrote:
[...]

Odpowiadałem Ci już wiele razy. Cały czas rozmawiamy o _sprawności_ silnika, a nie o jednostkowym zapotrzebowaniu na energię. Podczas pracy na biegu jałowym zużywając dawkę paliwa produkujemy powiedzmy 5kW, z czego 4,5kW jest przejadane przez silnik. Podczas pracy na obrotach znamionowych zużywamy pięć takich dawek paliwa, ale produkujemy 50kW z czego 10kW jest przejadane przez silnik.

W którym momencie działamy z większą sprawnością? Tomek

Data: 2014-01-24 10:41:53
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-24, Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> wrote:
[...]

Ja rozmawiam z Toba akurat o tym:
-- -- --
[...]

Wiec wg. Ciebie silnik na biegu jalowym potrzebuje na krecenie sie wiecej
energii niz potrzebuje jej podczas pracy na obrotach znamionowych.

[...]

W zadnym. Bo jaki jest sens porownywac bieg jalowy z praca...

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 10:50:22
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 10:41:53 +0000, AZ wrote:
W zadnym. Bo jaki jest sens porownywac bieg jalowy z praca...

Ok, widzę że szkoda mojego czasu. Tomek

Data: 2014-01-24 11:00:05
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-24, Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> wrote:
On Fri, 24 Jan 2014 10:41:53 +0000, AZ wrote:
W zadnym. Bo jaki jest sens porownywac bieg jalowy z praca...

Ok, widzę że szkoda mojego czasu.
No, juz w paru kwestiach wypowiedziales sie jaki to jestes gosc - w ogarnieciu
samochodu na kursie PJ, w prowadzeniu biznesu a teraz w fizyce. Jak widac, ciezko tu o dyskutantow na Twoim niebywale wysokim poziomie. Marnujesz sie.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 11:10:43
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 11:00:05 +0000, AZ wrote:

[...]

Cóż trudno dyskutować, kiedy adwersarz nie rozumie podstawowych pojęć, a gdy kończą mu się argumenty zaczyna od wycieczek osobistych.

Tutaj podobnie jak z tym ładowaniem akumulatora (przepisanym z wikipedii), niestety nie wiesz o czym mówisz. Całe szczęście, że ja nie muszę Cię niczego uczyć :)

Tomek

Data: 2014-01-24 11:15:29
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-24, Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> wrote:
[...]

Faktycznie trudno dyskutowac jak zadaje sie pytanie a zamiast odpowiedzi
otrzymuje sie jakies wydumki nie na temat.

Tutaj podobnie jak z tym ładowaniem akumulatora (przepisanym z wikipedii), niestety nie wiesz o czym mówisz. Całe szczęście, że ja nie muszę Cię niczego uczyć :)

Ze co niby przepisalem z Wikipedii? Ze dzialajace ladowanie powinno byc
powyzej 13.8V? Teoretyzowac sobie mozna, ze ladowanie jest i przy 12.7V
tylko zycie to praktyka a nie teoria...

Chyba drugi ktory potrzebuje Snickersa bo inaczej utopi sie w swojej
zajebistosci...

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 11:18:54
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 11:15:29 +0000, AZ wrote:
[...]

Otrzymywałeś zawsze całkiem zasadne odpowiedzi, to nie moja wina, że nie pojmujesz co to jest sprawność silnika i dlaczego w takim odniesieniu wzrost obciążenia kompresją nie ma znaczenia. Jak już napisałem, to nie mój tylko Twój problem.

[...]

Nic nic, żyj w błogiej nieświadomości, że 13,5V nie ładuje akumulatora. Tylko dobrze by było, żeby w ten sposób nie pomagał innym - bo tylko im szkodzisz. Tomek

Data: 2014-01-24 11:25:40
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-24, Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> wrote:
[...]

To chyba Ty nie rozumiesz. Ssanie przez przymknieta przepustnice wymaga wiecej mocy al pozniej mniej tej mocy potrzeba na sprezanie mniejszego ladunku. Wiec summa summarum wychodzi na 0.

Nic nic, żyj w błogiej nieświadomości, że 13,5V nie ładuje akumulatora. Tylko dobrze by było, żeby w ten sposób nie pomagał innym - bo tylko im szkodzisz.
Przeciez napisalem, ze nawet i 12.7V laduje tyle ze w praktyce i w wiekszosci
przypadkow jest to za malo, co z tego, ze samochod bedzie palil i jezdzil
jak akumulator bedzie permanentnie niedoladowany i go po 2 latach szlag
trafi. To tak jakbys udowadnial, ze hamowanie na blachach to tez hamowanie.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 11:41:19
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 11:25:40 +0000, AZ wrote:
[...]

No i jak to się ma w odniesieniu do sprawności ogólnej silniak? Nijak. Zupełnie też umknął Ci fakt, że mój argument z otwarciem przepustnicy nie ma żadnego zastosowania do diesla. A tam przebieg spalania właściwego wygląda bardzo podobnie do silników benzynowych.

Po prostu nie rozumiesz tego pojęcia. Założę się, że z uporem maniaka męczysz swój samochód na wysokim biegu i niskich obrotach, bo przecież wydaje się, że wtedy będzie palił najmniej.

[...]

Tylko, że to nie jest zwykle przyczyną śmierci akumulatora. Akumulatory umierają najczęściej z przeładowania, albo całkowitego rozładowania. Niedoładowany akumulator może funkcjonować bardzo długo. No ale widać, że o akumulatorach również masz średnie pojęcie. W końcu do znajomości fizyki, dochodzi potrzeba ogarnięcia chemii na podstawowym poziomie. Tomek.

Data: 2014-01-24 11:48:27
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 12:45:37 +0100, sqlwiel wrote:

Weź-że się wreszcie zamknij, albo przejdźcie na priv, albo umówcie się
na ustawkę.

A co KF Ci nie działa?
Tomek

Data: 2014-01-24 15:03:31
Autor: sqlwiel
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 2014-01-24 12:48, Tomasz Stiller pisze:
[...]

Liczę na to, że może kiedyś coś sensownego napiszesz, ale widzę, że bezpodstawnie.

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2014-01-24 11:55:56
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-24, Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> wrote:

[...]

A czy ja dyskutuje o sprawnosci silnika w tym momencie?

Zupełnie też umknął Ci fakt, że mój argument z otwarciem przepustnicy nie ma żadnego zastosowania do diesla. A tam przebieg spalania właściwego wygląda bardzo podobnie do silników benzynowych.

No a jak mial mi nie umknac jak ja dyskutuje o rzekomym wiekszym zapotrzebowaniu na moc przy przymknietej przepustnicy i rzekomej wiekszej
sprawnosci z powodu przepustnicy otwartej (brak oporow).

Po prostu nie rozumiesz tego pojęcia. Założę się, że z uporem maniaka męczysz swój samochód na wysokim biegu i niskich obrotach, bo przecież wydaje się, że wtedy będzie palił najmniej.

Z uporem maniaka traktujesz wszystkich jak idiotow i gdybys sie zalozyl to
bys przegral. Bo staram sie samochodem jezdzic w okolicach maksymalnego momentu obrotowego. A teraz ciekawostka - mam w motocyklu silnik 1164 ccm, moc 120 kW, maks.
moment przy 8300 RPM. No i jedac na 6 biegu nie przekraczajac 5500 RPM
spalanie jest nizsze od tego, gdybym jechal na 5 biegu przy 6000 RPM
a wynika to tylko z konstrukcji/zestrojenia gaznikow ktore w granicach
tej predkosci obrotowej zaczynaja sie w nich otwierac przepustnice
podcisnieniowe. Niby silnik ma wieksza sprawnosc przy 8300 RPM,
ale jadac tak to bym skotlowal 2x wiecej paliwa.

[...]
To mnie rozbawiles tym co napisales... No i to ja mialem stosowac osobiste
wycieczki?

No nic, tkwij sobie dalej w swej zajebistosci, ja nie mam w zwyczaju
rozmawiac z zarozumialymi bufonami :-)

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 12:12:38
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 11:55:56 +0000, AZ wrote:
A czy ja dyskutuje o sprawnosci silnika w tym momencie?

Cały nasz wątek dotyczy sprawności silnika, tak jak byś tego nie zauważył.

No a jak mial mi nie umknac jak ja dyskutuje o rzekomym wiekszym
zapotrzebowaniu na moc przy przymknietej przepustnicy i rzekomej
wiekszej sprawnosci z powodu przepustnicy otwartej (brak oporow).

Ponieważ sprawność kolego liczy się w rozrachunku ogólnym. Ilość energii dostarczanej, do ilości energii otrzymywanej po odjęciu wszystkich strat własnych. To dlatego, pomimo że opory a więc i straty wynikające z tarcia przy wyższych obrotach są wyższe, w rozrachunku ogólnym nadal silnik przy wyższych obrotach jest sprawniejszy. Co więcej ma też zazwyczaj mniejsze zużycie właściwe paliwa - a więc potrzebuje mniej paliwa do wyprodukowania 1kW.

A teraz ciekawostka - mam w motocyklu silnik 1164 ccm, (....)

Na prawdę uważasz, że to co napisałeś wnosi cokolwiek w temacie sprawności silnika w przeciętnym samochodzie?
(...) No i to ja mialem stosowac osobiste wycieczki?

LoL, mówi to gość wyzywający swojego adwersarza od bufona ;)

Tomek

Data: 2014-01-24 12:34:03
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 13:17:10 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

W swojej zajebistości przemyśl sobie sprawę krystalizacji siarczanu
ołowiu na elektrodach oraz wypychaniu masy czynnej elektrod przez
rosnące kryształy. Popularnie to zjawisko nazywa się zasiarczeniem i w
ostatecznym efekcie jest nieodwracalne - masy, która opadła na dno
akumulatora w elektrody nie wepchniesz nawet jeśli uda ci się rozpuścić
kryształy.

W takim razie napisz jeszcze kolego kiedy oraz przy jakich napięciach na ogniwie i z jaką prędkością postępują te zjawiska. Myślę, że dobrze wiesz, że opad masy czynnej może nastąpić z wielu powodów, z których tylko jednym jest chroniczne niedoładowanie. Znacznie prościej uszkodzić akumulator w ten sposób można zwyczajnie nie przykręcając do do samochodu.

Akumulator, który ma napięcie spoczynkowe na poziomie 12,3V jest jak najbardziej niedoładowany ale w żadnym wypadku nie dojdzie do jego szybkiego zniszczenia. Często jest to po prostu kwestia eksploatacji. Większość akumulatorów w samochodach używanych głównie do jazdy miejskiej ma ten problem i ludzie jakoś żyją.

Tomek

Data: 2014-01-24 14:08:36
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 14:45:36 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
[...]

Dopiero co napisałeś „Niedoładowany akumulator może funkcjonować bardzo
długo”. I do tego się odnoszę. Usuwanie kontekstu nie pomoże.
A kontekst jest taki, że piszesz o ładowaniu napięciem 12.7V jako

Skoro już mnie posądzasz o coś takiego, to czy mógłbyś wskazać gdzie to napisałem? Ponieważ nie przypominam sobie, żebym się wypowiadał w ten sposób tutaj na grupie.

MĂłj samochĂłd jest obecnie samochodem niedzielnego kierowcy. Odpalam go
może dwa razy w tygodniu, żeby po zakupy pojechać ledwie 2km w jedną
stronę.

Dwa razy w tygodniu przy w pełni sprawnej instalacji wystarczy do poprawnego funkcjonowania akumulatora - ale nie chce mi się wierzyć, że akumulator jest w pełni naładowany w takim cyklu. Gorzej, jeśli z tego zrobi się raz na dwa tygodnie.

Tomek

Data: 2014-01-24 14:32:22
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 15:26:23 +0100, J.F wrote:

UĹźytkownik "Tomasz Stiller"  napisał w wiadomości
Akumulator, który ma napięcie spoczynkowe na poziomie 12,3V jest jak
najbardziej niedoładowany ale w żadnym wypadku nie dojdzie do jego
szybkiego zniszczenia.

A slyszales pojecie "zasiarczenie" ?

Słyszałem, co więcej nawet wiem kiedy i z jaką intensywnością występuje. A dlaczego pytasz? Czyżby interesowało Cię jak bardzo ulega zasiarczeniu akumulator naładowany w 70%? Tomek

Data: 2014-01-24 15:55:05
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 3:32:22 PM, you wrote:

[...]

Nawet nie potrafisz poprawnego pytania zadać. Bo poprawne pytanie
brzmi - "jak szybko" a nie "jak bardzo". A akumulator naładowany w 70%
ma napięcie spoczynkowe wyższe niż 12.3V.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 15:05:01
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 15:55:05 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Nawet nie potrafisz poprawnego pytania zadać. Bo poprawne pytanie brzmi

Ale wniesiesz coś do dyskusji, czy będziesz mnie personalnie atakował? Tomek

Data: 2014-01-24 16:11:05
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 4:05:01 PM, you wrote:

On Fri, 24 Jan 2014 15:55:05 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Nawet nie potrafisz poprawnego pytania zadać. Bo poprawne pytanie brzmi

Ale wniesiesz coś do dyskusji, czy będziesz mnie personalnie atakował?

Wyciąłeś to, co wniosłem, manipulatorze.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 15:20:40
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 16:11:05 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Wyciąłeś to, co wniosłem, manipulatorze.

I będę to robił za każdym razem jak będziesz mnie personalnie atakował, zamiast prowadzić rzeczową dyskusję. Tak już mam, że na chamstwo reaguję podobnie.

Tomek

Data: 2014-01-24 16:31:40
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 4:20:40 PM, you wrote:

[...]

Jeszcze mojego chamstwa nie poznałeś, niedouczony buraku, nie
potrafiący przyznać się do błędów.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 15:39:04
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 16:31:40 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Jeszcze mojego chamstwa nie poznałeś, niedouczony buraku, nie potrafiący
przyznać się do błędów.

Tak żałośnie kończy każdy internetowy troll, któremu brakuje argumentów :D

Tomek

Data: 2014-01-24 16:44:55
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 4:39:04 PM, you wrote:

Jeszcze mojego chamstwa nie poznałeś, niedouczony buraku, nie potrafiący
przyznać się do błędów.
Tak żałośnie kończy każdy internetowy troll, któremu brakuje argumentów :D

Właśnie w ten sposób skończyłeś.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-25 09:08:11
Autor: Cavallino
Rosnąca liczba biegów...

Użytkownik "Tomasz Stiller" <kaszel@lexx.eu.org> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:lbu0c7$vc0$11@dont-email.me...
On Fri, 24 Jan 2014 16:11:05 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Wyciąłeś to, co wniosłem, manipulatorze.

I będę to robił za każdym razem jak będziesz mnie personalnie atakował,

Prawidłowo.

Data: 2014-01-24 14:45:36
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnšca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 1:34:03 PM, you wrote:

W swojej zajebistoœci przemyœl sobie sprawę krystalizacji siarczanu
ołowiu na elektrodach oraz wypychaniu masy czynnej elektrod przez
rosnšce kryształy. Popularnie to zjawisko nazywa się zasiarczeniem i w
ostatecznym efekcie jest nieodwracalne - masy, która opadła na dno
akumulatora w elektrody nie wepchniesz nawet jeœli uda ci się rozpuœcić
kryształy.
W takim razie napisz jeszcze kolego kiedy oraz przy jakich napięciach na
ogniwie i z jakš prędkoœciš postępujš te zjawiska. Myœlę, że dobrze wiesz, że opad masy czynnej może nastšpić z wielu powodów, z których tylko jednym jest chroniczne niedoładowanie. Znacznie proœciej uszkodzić
akumulator w ten sposób można zwyczajnie nie przykręcajšc do do samochodu.
Akumulator, który ma napięcie spoczynkowe na poziomie 12,3V jest jak
najbardziej niedoładowany ale w żadnym wypadku nie dojdzie do jego szybkiego zniszczenia. Często jest to po prostu kwestia eksploatacji. Większoœć akumulatorów w samochodach używanych głównie do jazdy miejskiej
ma ten problem i ludzie jakoœ żyjš.

Dopiero co napisałeœ „Niedoładowany akumulator może funkcjonować
bardzo długo”. I do tego się odnoszę. Usuwanie kontekstu nie pomoże.
A kontekst jest taki, że piszesz o ładowaniu napięciem 12.7V jako
wystarczajšcym co jest dokumentnš bzdurš, bo to jest napięcie
wystarczajšce do zniszczenia akumulatora jeszcze w czasie gwarancji. I
odrzucenie roszczeń gwarancyjnych z powodu błędnej eksploatacji.

Mój samochód jest obecnie samochodem niedzielnego kierowcy. Odpalam go
może dwa razy w tygodniu, żeby po zakupy pojechać ledwie 2km w jednš
stronę. I przy włšczonym silniku na akumulatorze mam ponad 14V (bez
œwiateł itp) - tyle, ile potrzebuje akumulator do poprawnego
ładowania. Problem wiecznego niedoładowania występował w - nomen omen
- kaszlakach, normalnemu samochodowi z silnikiem Otto wystarczy te
4km dwa razy w tygodniu, żeby akumulator się nie zasiarczał.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 14:01:29
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-24, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> wrote:

MĂłj samochĂłd jest obecnie samochodem niedzielnego kierowcy. Odpalam go
może dwa razy w tygodniu, żeby po zakupy pojechać ledwie 2km w jedną
stronę. I przy włączonym silniku na akumulatorze mam ponad 14V (bez
świateł itp) - tyle, ile potrzebuje akumulator do poprawnego
ładowania.
Znaczy sie masz sprawny uklad ladowania, jak jest mniej to logicznym
jest, ze cos jest z ukladem nie tak i nalezaloby sie nad tym pochylic
zwlaszcza jak mamy zamiar kupic nowy akumulator.

Ale jak widac Tomasz pewnie klocki hamulcowe tez zmienia jak sie skonczy
blacha, no bo przeciez blachy wystarczaja do zatrzymania samochodu.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 15:26:23
Autor: J.F
Rosnąca liczba biegów...
[...]

Mysle ze z reguly wlasnie nie maja.

J.

Data: 2014-01-24 12:45:37
Autor: sqlwiel
Rosnąca liczba biegów...

Data: 2014-01-24 13:17:10
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 12:41:19 PM, you wrote:

[...]

[...]

Nie tylko potrzebujesz snickersa ale trochę rzeczywistości.

[...]

Długo niedoładowany akumulator to akumulator zniszczony. Jedynie w
pełni naładowany akumulator kwasowo-ołowiowy może być długo
przechowywany i nie traci zwoich własciwosci. Jeszcze lepiej, gdy
akumulator po pełnym ładowaniu stale pracuje w trybie buforowym
(2.3-2.4V/ogniwo) a tylko od czasu do czasu jest głęboko rozładowywany
i natychmiast ładowany do pełnego.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 11:46:57
Autor: Andrzej Lawa
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 24.01.2014 11:28, Tomasz Stiller pisze:

Podczas pracy na obrotach znamionowych zużywamy pięć takich dawek paliwa,
ale produkujemy 50kW z czego 10kW jest przejadane przez silnik.

W którym momencie działamy z większą sprawnością?

Może ustalmy terminologię, bo jedni chyba traktują to jako "teoretyczna sprawność energetyczna pracującego silnika" a inni bardziej przyziemnie jako "zużycie paliwa podczas jazdy" - co niekoniecznie musi być tym samym.

Data: 2014-01-24 12:25:25
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 12:59:35 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
Na przejechanie odcinka A do B z prędkością 90 km/h na biegu x zużyjesz
7l paliwa. Na biegu y - 6l paliwa. W którym przypadku działamy z większą
sprawnoscią?

W żadnym. O sprawności możemy mówić tylko przy konwersji energii.
To, co interesuje nas, to ekonomia a nie teoretyczna sprawność silnika
spalinowego.

W takim razie nazywajmy sprawy po imieniu. Wystarczyło od początku napisać, że chodziło o ekonomię przejazdu i w ogóle bym się nie odzywał.

Problem w tym, że ekonomia niestety w tym przypadku to pojęcie względne. Dla mnie np. ważny jest czas przejazdu a nie jego koszt. Dlaczego jestem w stanie uzasadnić większe spalanie.

Tomek

Data: 2014-01-24 12:03:26
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-24, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> wrote:
W którym momencie działamy z większą sprawnością?

Na przejechanie odcinka A do B z prędkością 90 km/h na biegu x
zuĹźyjesz 7l paliwa. Na biegu y - 6l paliwa. W ktĂłrym przypadku
działamy z większą sprawnoscią?

To, co interesuje nas, to ekonomia a nie teoretyczna sprawność silnika
spalinowego.

Myslisz, ze zrozumie?

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 13:18:14
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello AZ,

Friday, January 24, 2014, 1:03:26 PM, you wrote:

[...]

Wątpię.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 17:36:59
Autor: Artur Maśląg
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 2014-01-24 13:03, AZ pisze:
On 2014-01-24, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> wrote:
[...]

Nie, ale smaruj się olejkiem. W promieniach jego zajebistości można
się opalać :)

Data: 2014-01-24 18:06:45
Autor: Robert Rędziak
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 10:28:18 +0000 (UTC), Tomasz Stiller
<kaszel@lexx.eu.org> wrote:

Podczas pracy na obrotach znamionowych zużywamy pięć takich dawek paliwa, ale produkujemy 50kW z czego 10kW jest przejadane przez silnik.

 A podczas jazdy z prędkością 80km/h produkujesz kilkanaście kW,
 na którym biegu byś nie jechał. A oprócz oporów ssania, ruchu,
 są jeszcze opory sprężania, straty ciepła na chłodzenie, straty
 ciepła w gazach spalinowych, których to w całości, jeszcze w
 funkcji obrotów i obciążenia, nie podejmuję się szacować.

 RR.
robert rędziak  e36/5 323ti  na-6  mailto:giekao-at-gmail-dot-com

Data: 2014-01-24 18:17:38
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 18:06:45 +0000, Robert Rędziak wrote:

 A podczas jazdy z prędkością 80km/h produkujesz kilkanaście kW, na
 ktĂłrym biegu byś nie jechał. A oprĂłcz oporĂłw ssania, ruchu, są jeszcze
 opory sprężania, straty ciepła na chłodzenie, straty ciepła w gazach
 spalinowych, ktĂłrych to w całości, jeszcze w funkcji obrotĂłw i
 obciążenia, nie podejmuję się szacować.

Ależ nie musisz tego sam szacować. Do większości nowoczesnych silników dane o spalaniu właściwym są dostępne w sieci. Coraz częściej te krzywe rysowane są dla różnych poziomów obciążenia. Wystarczy poszukać w sieci.

Tomek

Data: 2014-01-24 18:49:09
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 19:34:02 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Wskaż źródło danych potwierdzających, że przy jeździe ze stałą
prędkością 80km/h spalanie (w g/kWh) rośnie ze spadkiem obrotów.

Wystarczy Ci wykres mocy silnika z nałożoną krzywą spalania właściwego, czy coś jeszcze?

Tomek

Data: 2014-01-24 19:35:19
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 20:07:08 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Dawaj co masz, nie przewlekaj. A jak nie masz, to odnieś się do tego,
co dostałeś w linku.

Proszę bardzo, oto wykres z ładnie naniesionym pomiarem przy trzech różnych obciążeniach 25%/50%/100%

http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/
i1126/112611_6mg.jpg

Jednostki co prawda nie metryczne, ale to nie przeszkadza prawda? Co widać na wykresie? Jednostkowe zużycie paliwa podano w podano w funtach/KM/godzinę.

Przy 25% obciążeniu:

dla 1500 rpm wynosi 1,1
dla 2000 rpm wynosi 1,0
dla 3000 rpm wynosi juĹź tylko 0,77

Przy 50% obciążeniu:

dla 1500 rpm wynosi 0,58
dla 2000 rpm wynosi 0,52
dla 3000 rpm wynosi 0,47

Przy 100% obciązeniu:

dla 1500 rpm wynosi 0,49 dla 2500 rpm wynosi 0,45
dla 3000 rpm wynosi 0,43

Otóż wychodzi na to, że szczególnie przy małym obciążeniu warto ten silnik kręcić dość wysoko, bo różnica w zużyciu paliwa sięga 30%. Przy większym obciążeniu zysk jest mniejszy, ale nadal warto.

Tomek

Data: 2014-01-24 20:00:19
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 20:47:06 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
Proszę bardzo, oto wykres z ładnie naniesionym pomiarem przy trzech
różnych obciążeniach 25%/50%/100%
http://us1.webpublications.com.au/static/images/articles/
i1126/112611_6mg.jpg

Nic sensownego się z tego nie da odczytać.

Ależ da się, tylko to nie pasuje do Twojej teorii.

Tak swoją drogą spodziewałem się, że coś takiego odstawisz. Skoro fakty nie pasuję do Twojej teorii, tym gorzej dla faktów - prawda?

Przy 25% obciążeniu:

dla 1500 rpm wynosi 1,1 dla 2000 rpm wynosi 1,0 dla 3000 rpm wynosi juĹź
tylko 0,77

Jakim prędkościom przy jakich biegach to odpowiada?

Policz sobie z przełożeń.

Tomek

Data: 2014-01-24 20:33:42
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 21:25:03 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Nie da się - 25% obciążenia dotyczy mocy dostępnej na danych obrotach.
Nie znając charakterystyki mocy w funkcji obrotów nie wiemy nic. Zero
danych dotyczących silnika.

Tam celowo nie ma mowy o mocy. 25% obciążenia to po prostu 25% obciążenia. Chodziło właśnie o to, żeby wykazać zależność sprawności względem obciążenia i prędkości obrotowej.

Tomek

Data: 2014-01-24 21:46:38
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 9:33:42 PM, you wrote:

[...]

Ale my nie mówimy o jakimś tam stałym obciążeniu, nieopisanym czego
dotyczy, tylko o stałej mocy. I na wszystkich wykresach, na których
uwzględniono moc widać wyraźnie, że przy małych mocach spalanie rośnie
dla danej mocy z obrotami. i nie ma zmiłuj:
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Brake_Specific_Fuel_Consumption_%28BSFC%29_Maps

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 20:39:31
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 21:31:01 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

A my mówimy o stałej mocy.

Ty mówisz o tym, o czym chcesz mówić, żeby Ci pasowało do teorii. Ja od początku mówię o spalaniu jednostkowym.

Tomek

Data: 2014-01-24 21:47:42
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 9:39:31 PM, you wrote:

A my mówimy o stałej mocy.
Ty mówisz o tym, o czym chcesz mówić, żeby Ci pasowało do teorii. Ja od
początku mówię o spalaniu jednostkowym.

Od samego początku tej dyskusji chodzi o stałą, małą moc. To ty ciągle
usiłujesz od tego uciec.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 21:25:03
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 9:00:19 PM, you wrote:

[...]

Odnieś się do wykresu Mercedesa - tam masz komplet danych, łącznie z
obciążeniem drogowym podczas jazdy na jednym biegu.

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 21:31:01
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 9:00:19 PM, you wrote:

[...]

Przy 25% obciążeniu:

Według wykresu tutaj:
http://ecomodder.com/wiki/index.php/File:Saturn_1.9l_BSFC_cleaned.png
obciążenie dotyczy momentu obrotowego dostępnego przy danych obrotach
a nie mocy. Są też hiperbole mocy i widać, że dla 10KM 25% obciążenia
jest przy 1800rpm. A dalej obciążenie znacznie maleje a spalanie
rośnie.

A my mówimy o stałej mocy.

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 20:47:06
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 8:35:19 PM, you wrote:

[...]

Tu masz porządny wykres i się do niego odnieś:
http://ecomodder.com/wiki/index.php/File:Mercedes_Benz_OM617_5cyl_turbo_diesel.jpg

[...]

dla 3000 rpm wynosi już tylko 0,77

Data: 2014-01-24 23:37:44
Autor: J.F.
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Fri, 24 Jan 2014 19:35:19 +0000 (UTC), Tomasz Stiller napisał(a):
[...]

Jednostki przede wszystkim jakies malo wymierne - co to znaczy "50%
load" ?

Co widać na wykresie? Otóż wychodzi na to, że szczególnie przy małym obciążeniu warto ten silnik kręcić dość wysoko, bo różnica w zużyciu paliwa sięga 30%.

Co widac ? Widac ze nie rozumiesz zagadnienia.

Mozna sobie jechac na 2 biegu przy 2800 rpm i obciazeniu np 25%.
Zuzycie bedzie wtedy najmniejsze i wyniesie 0.7.

Tylko ze "rozsadny" czlowiek wrzuci czworke, obciazenie silnika
wzrosnie do 50%, obroty spadna do 1400, i silnik w bardzo
nieoptymalnym punkcie bedzie palil 0.6
Przy  większym obciążeniu zysk jest mniejszy, ale nadal warto.

No istotnie przejscie z 50% @ 3200 na 100% @ 1600 nie jest dobrym
pomyslem..

J.

Data: 2014-01-24 18:03:14
Autor: Robert Rędziak
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 20:31:37 +0000 (UTC), Tomasz Stiller
<kaszel@lexx.eu.org> wrote:

Dobrze, wracamy do początku. Co się dzieje, jak rośnie prędkość obrotowa silnika (silnik ma więcej powietrza do sprężania)? Otóż rośnie także moc, zgoda? Jak rośnie moc,

 I ona tak sobie sama rośnie? Coś pisałeś o prędkości 80km/h.
 Zatem na którym biegu byś nie jechał, to zapotrzebowanie na moc
 jest stałe, bo silnik w warunkach ustalonych nie wyprodukuje
 więcej momentu niż ten, który jest potrzebny do zrównoważenia
 oporów ruchu. A od momentu do mocy możesz sobie przejść jednym,
 prostym wzorem.

Data: 2014-01-24 19:06:16
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Robert,

Friday, January 24, 2014, 7:03:14 PM, you wrote:

[...]

Żadne krzyki i płacze nie przekonają go...

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 13:19:48
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 14:08:35 +0100, radekp@konto.pl wrote:

A ile niższa jest ta sprawność przy 1700rpm od sprawności przy np.
2400rpm?

To już zależy od konkretnego modelu silnika. W skrajnym przypadku sięga 50%.

Tomek

Data: 2014-01-24 14:30:06
Autor: wchpikus
Rosnąca liczba biegów...
Mysle ze to tez zalezy od stylu jazdy.

Mniej bedzie palil samochod przy jednostajnej jezdzie np 90km/h na 5-tym biegu i predkosci obrotowej ok 1700obr/m niz na 4-tym przy przedkosci obrotowej 2500...

Oczywiscie jak bedzie potrzeba przyspieszenia to wiecej spali na wyzszym biegu.

Jakos w moim aucie zawsze pokazuje mniej jak jade rownomiernie na wyzszym biegu niz nizszym...dziwne?

Data: 2014-01-24 14:08:35
Autor: radekp@konto.pl
Rosnąca liczba biegów...

Data: 2014-01-24 14:35:24
Autor: J.F
Rosnąca liczba biegów...
Użytkownik  napisał w wiadomości
Thu, 23 Jan 2014 17:57:02 Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> napisał(-a):
[...]

Troche roznych map
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Brake_Specific_Fuel_Consumption_(BSFC)_Maps

Tylko zwracam uwage ze jak zmienimy bieg, to zmieniaja sie obroty i obciazenie.

Dobry przyklad to Mercedes Benz 300SD OM617 5 cylinder

Macie tam hiperbole stalej mocy. Jedziemy sobie np spokojnie 110km/h, potrzeba do tego 30kW,
no i jak zejdziemy do 1500rpm, to bedzie palil 260g/kWh.
Przy 1750 bedzie minimum, a potem spalanie z obrotami rosnie.

Ale juz przy 50kW optymalne obroty to jakies 2300.

J.

Data: 2014-01-24 14:11:18
Autor: radekp@konto.pl
Rosnąca liczba biegów...
Thu, 23 Jan 2014 14:18:01 +0000 (UTC), w <lbr8ap$1kt$14@dont-email.me>, Tomasz
Stiller <kaszel@lexx.eu.org> napisał(-a):

> Bo poniewaz?

Po ponieważ tak mówi dynamika gazów - taki dział fizyki gdybyś nie wiedział.

A komputer pokładowy co mówi?

Data: 2014-01-24 14:12:16
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 14:11:18 +0100, radekp@konto.pl wrote:
Po ponieważ tak mówi dynamika gazów - taki dział fizyki gdybyś nie
wiedział.

A komputer pokładowy co mówi?

Witamy na pokładzie.

Pytasz o komputer w moim samochodzie? Nie mam benzyny z komputerem, więc nie wiem. Tomek

Data: 2014-01-24 14:24:18
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 15:18:04 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Ale autorytatywnie twierdzić, że na niższym biegu pali mniej potrafiłeś.
Na jakiej podstawie?

Pisałem o tym wcześniej, na podstawie wskazań spalania chwilowego komputera w samochodzie z silnikiem diesla. Tomek

Data: 2014-01-24 14:26:16
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-24, Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> wrote:
[...]

Ja pierdole... :-)

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 14:35:22
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 15:28:03 +0100, radekp@konto.pl wrote:

Fri, 24 Jan 2014 14:24:18 +0000 (UTC), w <lbtt2h$vc0$4@dont-email.me>,
> [...]

> Na jakiej podstawie?

Pisałem o tym wcześniej, na podstawie wskazań spalania chwilowego
komputera w samochodzie z silnikiem diesla.

Chwilowe wskazanie możesz sobie... wsadzić w ramkę. Jedź na autostradę
albo jakąś dłuższą drogę.

Pisałem już wcześniej na jakim odcinku robiłem ten pomiar i w jakich warunkach. Zerknij kilka postów wyżej, to się dowiesz dlaczego taki pomiar jest wiarygodny. Na dłuższej drodze to dopiero można sobie taki pomiar wsadzić w ramkę. Wystarczy, że będzie wiało z innego kierunku i już taki pomiar można sobie wsadzić...

Czy na prawdę tak trudno zrozumieć, że silnik pracujący w optymalnych warunkach spala jednostkowo mniej paliwa? To na prawdę nie jest fizyka rakietowa, wystarczy umiejętność czytania wykresów jakie dostarcza producent silnika :)

Tomek

Data: 2014-01-24 15:07:37
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 16:00:33 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Który producent silnika dostarcza wykresy przy róşnych uchyleniach
przepustnicy? Który dostarcza wykresy przy różnych obciążeniach?

Większość producentów podaje teraz wykres spalania jednostkowego przynajmniej dla 25/50/75/100% obciążenia. Tomek

Data: 2014-01-24 15:21:26
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 16:11:34 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Podaj linki do takich danych samochodu, o ktĂłrym piszesz.

Po co?

Tomek

Data: 2014-01-24 16:31:57
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 4:21:26 PM, you wrote:

Podaj linki do takich danych samochodu, o którym piszesz.
Po co?

Żeby udowodnić swoje twierdzenia.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 16:11:34
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 4:07:37 PM, you wrote:

Który producent silnika dostarcza wykresy przy różnych uchyleniach

Data: 2014-01-24 21:49:24
Autor: Robert Rędziak
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 15:07:37 +0000 (UTC), Tomasz Stiller
<kaszel@lexx.eu.org> wrote:

Większość producentów podaje teraz wykres spalania jednostkowego przynajmniej dla 25/50/75/100% obciążenia.

 Ostatnio większość producentów stroni od charakterystyki
 zewnętrznej, wychodząc z założenia, że najpierw klient musiałby
 wiedzieć, co to jest wykres, a co dopiero mówić o
 charakterystykach dla obciążeń częściowych. Ssij paluch dalej.

Data: 2014-01-24 15:43:50
Autor: radekp@konto.pl
Rosnąca liczba biegów...
Fri, 24 Jan 2014 14:35:22 +0000 (UTC), w <lbttna$vc0$6@dont-email.me>, Tomasz
[...]

Nie no pewnie, krótka droga to idealne warunki do badań -- wiatr nawet nie
zdąży zawiać.
Ergo: czyli trollujesz.

Data: 2014-01-24 15:46:20
Autor: radekp@konto.pl
Rosnąca liczba biegów...
[...]

Oczywiście, że tak. Szkoda tylko, że na obrót tłoka, a nie na odległość (chyba
że odległość pokonaną przez tłok).

Data: 2014-01-24 16:50:45
Autor: J.F
Rosnąca liczba biegów...
Użytkownik  napisał w wiadomości grup
[...]

Na odleglosc. Jak mamy do pokonania 1km z jakas zalozona predkoscia, powiedzmy 90km/h,
w danym samochodzie wymaga to jakiejs konkretnej mocy i energii.

Jesli dzieki wlasciwemu przelozeniu dobierzemy najlepsze warunki pracy silnika, to spalimy najmniej paliwa.

J.

Data: 2014-01-24 21:43:57
Autor: Robert Rędziak
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 15:46:20 +0100, radekp@konto.pl
<radekp@konto.pl> wrote:

Oczywiście, że tak. Szkoda tylko, że na obrót tłoka, a nie na odległość (chyba
że odległość pokonaną przez tłok).

 No jak raz, jednostkowe zużycie paliwa podaje się w g/kWh.

Data: 2014-01-24 16:00:33
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 3:35:22 PM, you wrote:

[...]

[...]

Dlaczego nie odniosłeś się do posta Jarka (J.F.), który wskazał ci ten
wykres:

Data: 2014-01-24 14:46:06
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 14:26:16 +0000, AZ wrote:

Pisałem o tym wcześniej, na podstawie wskazań spalania chwilowego
komputera w samochodzie z silnikiem diesla.

Ja pierdole...

Co pierdolisz kolego? Producent silnika pisze, Ĺźe do wyprodukowania 1kWh silnik potrzebuje

230g przy 1400 obr/min,
190g przy 1700 obr/min, 171g przy 2300 obr/min,

To są dane z uwzględnieniem strat własnych silnika. Jazda ze stałą prędkością potrzebuje stałej ilości energii. Tu już nie potrzeba fizyki, tylko prosta matematyka się kłania.

Tomek

Data: 2014-01-24 15:17:57
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 16:03:19 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
Producent silnika pisze, Ĺźe do wyprodukowania 1kWh silnik potrzebuje
230g przy 1400 obr/min,
190g przy 1700 obr/min,
171g przy 2300 obr/min,

Przy jakiej mocy dostarczanej?

Dla tego konkretnego przypadku 40kW

To są dane z uwzględnieniem strat własnych silnika. Jazda ze stałą
prędkością potrzebuje stałej ilości energii.

Stałej MOCY!

Czepiasz się semantyki kolego. Faktycznie powinienem napisać, że na przejechanie wyznaczonego odcinka ze stałą prędkością potrzeba takiej samej ilości energii. Na prawdę trudno było się domyślić, skoro wcześniej wspominam o kWh?

Tomek

Data: 2014-01-24 15:40:40
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 16:30:52 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
To nie jest kwestia semantyki ale fizyki.

Nie kolego to jest kwestia czepialstwa i próby celowej manipulacji. Jako, że w topiku obok dałeś piękne świadectwo swojego chamstwa nie zamierzam z Tobą dłużej dyskutować. Żegnam.

Tomek

Data: 2014-01-24 15:48:49
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 16:46:04 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

To teraz powiedz mi, jakim to samochodem jeĹşdzisz ok. 140km/h (bo tyle
trzeba jechać, żeby używać 40kW) mając obroty odpowiednio 1400 obr/min,
1700 obr/min, 2300 obr/min na kolejno niĹźszych biegach.
Ja takiego samochodu nie znam.

LoL. A w którym momencie jak napisałem, że to ten sam samochód?

Tomek

Data: 2014-01-24 16:03:04
Autor: masti
Rosnąca liczba biegów...
Dnia pięknego Fri, 24 Jan 2014 15:48:49 +0000 osobnik zwany Tomasz Stiller
napisał:

[...]

czyli teraz mówisz, że każda z tych wartości jest dla innego silnika? Cienka manipulacja

mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2014-01-24 16:03:46
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 16:57:37 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Twoją tezą jest to, że jazda na wyższych
obrotach przy tej samej prędkości ma zmniejszać spożycie paliwa.

Wybacz szerloku, ale Twoja przenikliwość dziś cię zawodzi.

Moją tezą jest to, że silnik w nowoczesnym samochodzie pracuje sprawniej pracując w okolicy maksimum momentu. Piszę o tym od samego początku.

Tomek

Data: 2014-01-24 16:26:26
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 17:18:35 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
Kłamiesz. Włączyłeś się w dyskusję w tym momencie:

(...)

[...]

===8<===

Jest wyraźnie mowa o stałej prędkości i włączeniu wyższego biegu w celu
oszczędzania paliwa (kontekst!).

Umiesz czytać chłopie? O stałej prędkości pisał anacron. Ja pisałem -> jest dokładnie odwrotnie. Silnik pracuje sprawniej przy znamionowym obciążeniu i znamionowych obrotach. Nie minimalnym obciążeniu i minimalnych obrotach

W odniesieniu do tego co napisał anacron -> przy niższych obrotach, gdzie tą stosunkowo niską moc silnik generuje sprawniej

Tomek

Data: 2014-01-24 17:14:01
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 17:55:45 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
Po co tu tniesz? Dla zaciemnienia?

Co Ci tym razem zaciemniło?

Umiesz czytać chłopie? O stałej prędkości pisał anacron.

I do tego się odniosłeś.

Odnosiłem się do jego stwierdzenia, że silnik pracuje sprawniej na niskich obrotach. Przecież wyraźnie to napisałem w swojej odpowiedzi. W tym przypadku nie trzeba żadnego kontekstu, żeby to stwierdzić.

Ja pisałem -> jest dokładnie odwrotnie. Silnik pracuje sprawniej przy
znamionowym obciążeniu i znamionowych obrotach. Nie minimalnym
obciążeniu i minimalnych obrotach

Napisałeś W KONTEKŚCIE jazdy ze stałą prędkością i minimalnym
obciążeniu!

No i co z tego, że w takim kontekście? Przecież wyraźnie odniosłem się do stwierdzenia, że silnik pracuje sprawniej przy niskich obrotach. Co jest moim zdaniem nie prawdą.

Tomek

Data: 2014-01-24 17:37:18
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 18:25:52 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
Jest prawdą przy założeniu jakie było zawarte w KONTEKŚCIE, w którym się
wypowiadałeś.

Nie jest prawdą przy żadnym założeniu. Silnik w samochodzie nigdy nie pracuje sprawniej przy niskich obrotach. To jest teza kolego - sprawdź co to znaczy. Gdyby mój przedmówca napisał, że poruszając się na wysokim biegu samochód spala mniej paliwa - ale nie, wyraźnie napisał o sprawności silnika, nie spalaniu. O to cała dyskusja się toczy.

i nie potrafisz się przyznać
do błędu, choć od nikogo tutaj nie uzyskałeś nawet minimum
merytorycznego wsparcia.

LoL, do jakiego błędu? Wiesz jak bardzo jest mi potrzebne wsparcie merytoryczne na grupie? :)

Tomek

Data: 2014-01-24 18:15:46
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 18:55:27 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
Błąd - przy małej mocy zawsze pracuje sprawniej przy niskich obrotach.
A kontekst dotyczył małej mocy.

Silnik nigdy nie pracuje z największą sprawnością przy małych obrotach. Gdyby tak było, jeździlibyśmy benzyną do 1500 rpm a dieslem do 1200 rpm, a zdaje się, że tak nie jeździmy. Mam nadzieje, że wiesz, iż sprawność definiuje się poprzez stosunek mocy dostarczonej do odebranej.

Przebieg krzywej spalania właściwego jest podobny niezależnie od tego czy obciążenie silnika wynosi 10% czy 100%. Tylko jej nachylenie przebiega inaczej. Ergo silnik zawsze pracuje sprawniej na wyższych obrotach. O ile sprawniej, to już zależy od obciążenia.
To jest teza kolego

Nie jestem twoim kolegą, nie spoufalaj się.

To jest zwrot grzecznościowy. Wybacz, zapomniałem, że takich cham jak Ty może tego nie zrozumieć. Od teraz będę się do Ciebie zwracał per. chamie.

- sprawdĹş co to znaczy.

Chyba ty.

Mnie uczono, że tezy się nie udowadnia. Zatem skoro już masz czelność zwracać komuś uwagę na błędy, to lepiej żebyś był idealny inaczej po prostu się ośmieszasz.
Sprawności przy minimalnej mocy i określonej prędkości. Przywrócę to, co
tak skwapliwie wycinasz i podkreślę istotne:

A przywracaj sobie ile chcesz. Ja z uporem maniaka będę Ci wtedy przypominał czego dotyczyła moja wypowiedź.
(...) Wiesz jak bardzo jest mi potrzebne wsparcie
merytoryczne na grupie? :)

Właśnie widzę, że absolutnie do niczego - twoja wiara we własną,
nieskończoną zajebistość wystarcza.

A co? Ty lepiej śpisz w nocy, jak koledzy z grupy przyklepną? Mi wystarcza znajomość podstawowych zagadnień z fizyki. Poklasku na grupie nie potrzebuję :)

Tomek

Data: 2014-01-24 18:58:12
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 19:44:39 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
Przy małej, STAŁEJ mocy - ZAWSZE.

Zdefiniuj małą. 15kW to mało?

To dlaczego cały czas piszesz o zużyciu paliwa na kWh?

Bo cały czas piszę o energii produkowanej przez silnik?

Grabisz sobie.

Przestań mnie obrażać, to porozmawiamy normalnie.

Tomek

Data: 2014-01-24 19:56:03
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 20:06:33 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

Była mowa o 80km/h i obrotach poniżej 2000rpm - to oznacza moc poniżej
10kW.

Pochwalisz się, jak to policzyłeś? Mi trochę inne wartości wychodzą.

To dlaczego cały czas piszesz o zużyciu paliwa na kWh?
Bo cały czas piszę o energii produkowanej przez silnik?
A mowa jest o stałej mocy.

Co nie zmienia postaci rzeczy, że przy spalaniu jednostkowym łatwiej operować w g/kWh.

Tomek

Data: 2014-01-24 20:06:33
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 7:58:12 PM, you wrote:

[...]

Zastanów się nad samym sobą.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 19:44:39
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 7:15:46 PM, you wrote:

[...]

Odnieś to do wykresu, do którego linka dostałeś. Zobacz na linię 10kW,
20kW. Nieciągłość pojawia się dopiero przy wyższej mocy. A odwrócenie
tylko na bardzo krótkim odcinku charakterystyki i tylko w bardzo
wąskim zakresie mocy.

[...]

- sprawdź co to znaczy.
Chyba ty.
Mnie uczono, że tezy się nie udowadnia.

Tezy? Nie odróżniasz tezy od aksjomatu.

Zatem skoro już masz czelność zwracać komuś uwagę na błędy, to
lepiej żebyś był idealny inaczej po prostu się ośmieszasz.

Doprawdy? Nie przeskoczę ciebie, choćbym się nie wiem jak starał.

[...]

Wypowiedź była odpowiedzią na konkretne twierdzenie. Oparte na
ścisłych założeniach. Olałeś założenia wykładając swoją prawdę
objawioną.

[...]

Szkoda, że poprzestałeś na podstawowych.

Poklasku na grupie nie potrzebuję :)

Jasne. Sam też nie klaszczesz, bo jedną ręką się nie da.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 18:55:27
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 6:37:18 PM, you wrote:

[...]

Dostałeś pełen wykres dla silnika Mercedesa - ani razu się do niego
nie odniosłeś.

[...]

                                                         ^^^^^^^^^^^^^^
przy niższych obrotach, gdzie tą stosunkowo niską moc silnik generuje
  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^                     ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

sprawniej.
  ^^^^^^^^^

Data: 2014-01-24 18:25:52
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 6:14:01 PM, you wrote:

On Fri, 24 Jan 2014 17:55:45 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
Po co tu tniesz? Dla zaciemnienia?
Co Ci tym razem zaciemniło?

Znowu tniesz.

Umiesz czytać chłopie? O stałej prędkości pisał anacron.
I do tego się odniosłeś.
Odnosiłem się do jego stwierdzenia, że silnik pracuje sprawniej na
niskich obrotach.

Przy stałej prędkości.

Przecież wyraźnie to napisałem w swojej odpowiedzi. W
tym przypadku nie trzeba żadnego kontekstu, żeby to stwierdzić.

Ależ trzeba.

[...]

się wypowiadałeś. Jest konkretne założenie, jest do niego teza.
Twierdzenie było poprawne a ty się go czepiłeś, wycinając kawałeczek
założeń i tworząc tezę oderwaną zupełnie od kontekstu.

A teraz wijesz się jak glista w gnojowisku i nie potrafisz się

Data: 2014-01-24 17:31:17
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-24, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> wrote:

[...]

Zupelnie jak w temacie z akumulatorem. Autor pisze, ze odpala samochod co
2-3 tygodnie a ten udowadnia, ze ladowanie 13,5V jest wystarczajace...

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 17:39:40
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 17:31:17 +0000, AZ wrote:

Zupelnie jak w temacie z akumulatorem. Autor pisze, ze odpala samochod
co 2-3 tygodnie a ten udowadnia, ze ladowanie 13,5V jest
wystarczajace...

Kłamiesz!

Nigdzie czegoś takiego nie napisałem. Stwierdziłem, że ładowanie 13,5V może wystarczyć w określonych przypadkach - które zresztą jasno opisałem w tym poście. To Ty kolego napisałeś, że poniżej 13,9V akumulator się nie ładuje, także nie ściemniaj.

Tomek

Data: 2014-01-24 17:55:45
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 5:26:26 PM, you wrote:

[...]

To co w końcu jest odwrotnie? W stosunku do czego się odnosisz? Bo
punktem odniesienia jest jazda ze stałą prędkością i małą mocą.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 16:06:29
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 16:03:04 +0000, masti wrote:
[...]

Oczywiście, że nie. To są dane silnika z jednego samochodu, który mam pod ręką. Dane z wykresu dostarczonego przez producenta. Jako, że sprawa dotyczy starego strucla nie mam w nim komputera mierzącego spalanie. Tomek

Data: 2014-01-24 17:08:41
Autor: J.F
Rosnąca liczba biegów...
[...]

Przy jakim obciazeniu ?

J.

Data: 2014-01-24 16:11:49
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-24, J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Napisal 40 kW.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 17:21:33
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello J.F,

Producent silnika pisze, że do wyprodukowania 1kWh silnik

Podawał - 40kW.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 16:37:30
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 17:21:16 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
W końcu się zdecyduj - ten sam czy nie ten sam. Bo przed chwilą
napisałeś, że jednak ten sam. A ja cały czas czekam na odpowiedź o
prędkość na poszczególnych biegach przy podanych obrotach albo o podanie
samochodu, ktĂłry jedzie 140km/h przy podanych obrotach.

Dobrze, zatem wyjaśniam raz jeszcze:

Spalanie jednostkowe w gramach potrzebne aby wyprodukować 1kWh, pochodzi z jednego silnika. Dla przypomnienia:

230g przy 1400 obr/min
190g przy 1700 obr/min
171g przy 2300 obr/min

Nie ma tu mowy o prędkości z jaką poruszał by się samochód wyposażony w ten silnik, tylko ilości energii wyprodukowanej przez silnik i paliwa do tego potrzebnego przy danej prędkości obrotowej silnika. To Ty dośpiewałeś sobie że to muszą być wyniki podczas jazdy z jakąś prędkością. Pytałeś nawet wcześniej, jakiej to prędkości odpowiada na danych biegach - powinienem Cię już wtedy z błędu wyprowadzić.

Tomek

Data: 2014-01-24 16:57:37
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnšca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 4:48:49 PM, you wrote:

To teraz powiedz mi, jakim to samochodem jeŸdzisz ok. 140km/h (bo tyle
trzeba jechać, żeby używać 40kW) majšc obroty odpowiednio 1400 obr/min,
1700 obr/min, 2300 obr/min na kolejno niższych biegach.
Ja takiego samochodu nie znam.
LoL. A w którym momencie jak napisałem, że to ten sam samochód?

Napisałeœ „silnik” a nie „silniki”, domorosły manipulatorze. Tematem
wštku jest liczba biegów. Twojš tezš jest to, że jazda na wyższych
obrotach przy tej samej prędkoœci ma zmniejszać spożycie paliwa.

Ja pokazałem konkretne dane, konkretnego silnika. Co ty pokazujesz
poza swoim nadętym ego?

Po raz kolejny - który samochód/samochody jedzie z prędkoœciš 140km/h
przy wskazanych przez ciebie obrotach?

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 17:21:16
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 4:48:49 PM, you wrote:

To teraz powiedz mi, jakim to samochodem jeździsz ok. 140km/h (bo tyle
[...]

podanie samochodu, który jedzie 140km/h przy podanych obrotach.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 16:46:04
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 4:40:40 PM, you wrote:

[...]

Skończyły się argumenty merytoryczne, zaczęło się jęczenie o kulturę.

Data: 2014-01-24 16:30:52
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 4:17:57 PM, you wrote:

[...]

Jakiej prędkości na poszczególnych biegach to odpowiada?

[...]

Okaże się, jak nam napiszesz, z jaką prędkością się poruszasz.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 16:03:19
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 3:46:06 PM, you wrote:

[...]

Tu już nie potrzeba fizyki,

Potrzeba znajomości fizyki, żeby moc od energii odróżniać.

tylko prosta matematyka się kłania.

Tu masz rzeczywistość, teoretyku:

Data: 2014-01-24 15:10:14
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-24, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> wrote:
To są dane z uwzględnieniem strat własnych silnika. Jazda ze stałą prędkością potrzebuje stałej ilości energii.

Stałej MOCY!

Jak smiesz poprawiac Tomasza, autorytet w kazdej dziedzinie?

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 15:22:15
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Fri, 24 Jan 2014 15:10:14 +0000, AZ wrote:

Jak smiesz poprawiac Tomasza, autorytet w kazdej dziedzinie?

A Ty już potrzebujesz adwokata w swojej dyskusji? :D Ciekawie się robi.

Tomek.

Data: 2014-01-24 16:14:19
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello AZ,

Friday, January 24, 2014, 4:10:14 PM, you wrote:

To są dane z uwzględnieniem strat własnych silnika. Jazda ze stałą
prędkością potrzebuje stałej ilości energii.
Stałej MOCY!
Jak smiesz poprawiac Tomasza, autorytet w kazdej dziedzinie?

Zwróć uwagę, że jak dostał wykres prosto w pysk, to jakoś zamilkł...

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 15:19:14
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-24, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> wrote:
[...]

Jakos mnie to nie dziwi, no ale obrazka nie cytat, nie da sie ladnie
pociac :-)

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 15:28:03
Autor: radekp@konto.pl
Rosnąca liczba biegów...
Fri, 24 Jan 2014 14:24:18 +0000 (UTC), w <lbtt2h$vc0$4@dont-email.me>, Tomasz

Data: 2014-01-23 16:28:11
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 16:57:08 +0100, Jacek Maciejewski wrote:

Dnia Thu, 23 Jan 2014 14:12:23 +0000 (UTC), Tomasz Stiller napisał(a):

Błąd. Ktoś strzela dalej?

Ja strzelę na 4 bieg bo obroty sa prawdopodobnie w poblizu max. momentu.
A ty teraz w zamian przestań się droczyć i podaj zużycie paliwa dla
sytuacji które wcześniej wymieniłeś :)

Bingo. Na 4-ce spala najmniej wg. wskazań zużycia chwilowego. Oczywiście nie robiłem testów długodystansowych, bo nie jestem masochistą. Różnica jest taka, że na tej czwórce spala okolice 4,8 - 5,0l, natomiast na 6-tce ponad 6l. Piątka jest oczywiście gdzieś pomiędzy. Mowa o pomiarach na w miarę prostej drodze w podobnych warunkach (Poznań, Niestachowska). Tomek

Data: 2014-01-23 14:59:02
Autor: Michał Jankowski
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 23.01.2014 14:48, Tomasz Stiller pisze:
[...]

potrzebnych komponentĂłw, pompa wspomagania, klimatyzacja, alternator etc.

   MJ

Data: 2014-01-23 18:22:18
Autor: Tomasz Gorbaczuk
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 23.01.2014 o 14:48 Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> pisze:

[...]

W moich dwĂłch dieslach najmniej pali w takich warunkach na 6 biegu - wiem,  Ĺźe to nie zgodne z fizyką i AutoMoto ale tak jest.

TG

Data: 2014-01-23 22:48:46
Autor: Gotfryd Smolik news
Rosnąca liczba biegów...
[...]

  Ależ NIEPRAWDA.
  Nie bez powodu wskazałem przypadek krańcowy - biegu jałowego.
  Kiedy silnik będzie więcej palił, jak "jałowo" kręci się 1000rpm
czy 2500 rpm?
  No to *jakiś* zakres pobieranej mocy, przy której pali więcej
przy 2500 rpm jest, prawda? Do dyskusji pozostaje wyłącznie
ścisłość jego określenia ;)

klimatyzacja, alternator etc.

  Te wyłączyłem z listy, bo może być trudno o *proste* rozważenie.

Ale także na pokonywanie oporów własnych skrzyni biegów i innych
elementów napędowych.

  Te mogą rzeczywiście być różne przy różnych obrotach.
  I tu trudno wskazać kontrargument inni, niż "oczekuję że
nie będzie to wystarczająco dużo" :)

Dlatego nie trudno sobie wyobrazić sytuację, że przy tym samym _spalaniu_
możemy na różnych biegach jechać z różną prędkością.

  Ale NIE O TYM była mowa!
  Kryterium było proste: jedziemy z jednakową prędkością, taką, że
do napędzania samochodu wystarczy ułamek mocy silnika.
  Uprzejmie proszę o nie przenoszenie argumentów w tematykę co do
której nie zabierałem głosu :)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-01-24 10:18:27
Autor: Michał Jankowski
Rosnąca liczba biegów...

[...]

Daruj sobie. Każdy samochód mniej pali na wyższym biegu, po to te biegi są. Nawiedzonemu nie przetłumaczysz.

   MJ

Data: 2014-01-24 10:31:03
Autor: sqlwiel
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 2014-01-24 10:18, Michał Jankowski pisze:

[...]

Nieprawda.
Do pokonania określonej trasy (górki, wiatry, inne opory) z określoną prędkością (czy też w określonym czasie) potrzebna jest określona ilość energii, której musi dostarczyć silnik.
Silnik tej energii może dostarczać pracując w różnych zakresach obrotów. Dobiera się to biegami. W pewnym zakresie obrotów (trzeba dodać, że także "w pewnym zakresie obciążenia, czyli momentu") sprawność silnika (liczona w gramach paliwa na dżul) jest (naj)wyższa, w innych jest mniejsza. Na ogół ta najwyższa sprawność jest około 2/3-3/4 maksymalnych obr. nominalnych.

Praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan rura.

To po co byłaby dwójka i trójka (czwórka...) ?

A 6 biegów służy głównie zaspokojeniu snobizmu właściciela "jaki to ja genialny jestem, że tak starannie dobieram optymalne obroty" oraz "no - ja już jeżdżę prawie jak Szumacher czy inny Kubica"

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2014-01-24 11:07:13
Autor: J.F
Rosnąca liczba biegów...
Użytkownik "sqlwiel"  napisał w wiadomości grup
A 6 biegów służy głównie zaspokojeniu snobizmu właściciela "jaki to ja genialny jestem, że tak starannie dobieram optymalne obroty" oraz "no - ja już jeżdżę prawie jak Szumacher czy inny Kubica"

No nie calkiem. Takie mondeo 1.8TD, predkosc maksymalna jakies 170, oczywiscie przy ~4000rpm.
I na jedynce przy 850 rpm wychodzi cos 7,2 km/h.  Na karawan sie to nie nadaje, a i korki czasem jezdza wolniej.

Przy mocniejszym silniku proporcje beda zachowane ... i jeszcze bardziej za szybko.
Obrotow silnika nie zmienisz, mozna biegi bardziej rozrzucic, ale to nie jest zbyt elastyczny silnik, ponizej 2000 slabo ciagnie, powyzej 3500 tez juz slabo..

J.

Data: 2014-01-24 11:36:45
Autor: sqlwiel
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 2014-01-24 11:07, J.F pisze:
[...]

Ojtam ch.jtam... Masz rację, ale przeteoretyzowywujesz.
:)

I on potrzebuje/ma 6 ? (Pytam, bo nie wiem). Ja się uczyłem/zdawałem na Warszawie, co miała 3 i było git.
A jak kupiłem pierwsze "europejskie" auto, Passata 1.6D '83, co miał 5-kę, to tę 5 wrzucałem już przy 50-ce. BTW - w tym aucie pedał gazu mógł być dwustanowy ;) tzn "pełny gaz" i "noga z gazu". Stany pośrednie były rzadko używane. Nawet przy ruszaniu z miejsca w chwili łapania sprzęgła wchodził "pełny gaz" i potem już było tylko sprzęgło-wajcha.

Założę się, że 90% (98%) posiadaczy 6-biegowych skrzynek nagle trafionych pytaniem "na którym biegu jedziesz?" nie odpowie prawidłowo bez spojrzenia na wajchę (albo displej).

Rozumiem, że 6 (i więcej) może być potrzebne w kamionie, który może jechać z gołą dupą (5 ton), a za chwilę z 30-tonową budą.

--

Dziękuję. Pozdrawiam.   sqlwiel.

Data: 2014-01-24 10:44:06
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-24, sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com> wrote:

Rozumiem, że 6 (i więcej) może być potrzebne w kamionie, który może jechać z gołą dupą (5 ton), a za chwilę z 30-tonową budą.

Albo motocyklu ktory ma jezdzic 300 ;-)

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-25 00:37:21
Autor: J.F.
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Fri, 24 Jan 2014 11:36:45 +0100, sqlwiel napisał(a):
Założę się, że 90% (98%) posiadaczy 6-biegowych skrzynek nagle trafionych pytaniem "na którym biegu jedziesz?" nie odpowie prawidłowo bez spojrzenia na wajchę (albo displej).

Ale przeciez nie musi wiedziec. To sie czuje, slyszy i widzi na obrotomierzu ze na dobrym :-)

J.

Data: 2014-01-25 00:01:45
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
Dnia 24.01.2014 J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał/a:
[...]

Dokladnie. Ja to bym chcial miec w samochodzie sekwencyjna skrzynie tak
jak w motocyklu, piekna sprawa :-)

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-24 23:24:07
Autor: Michał Jankowski
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 2014-01-24 10:31, sqlwiel pisze:

To po co byłaby dwójka i trójka (czwórka...) ?

Bo na piątce nie ruszysz. :)

Oczywiście, że nie można przesadzić - typowy silnik samochodowy nie jest przystosowany do pracy z obrotami poniżej powiedzmy 1000. Ani to mocy w tym zakresie nie ma, ani nic. Więc w końcu zredukować trzeba.

Ale w normalnym zakresie obrotów zasada jest prosta.

   MJ

Data: 2014-01-24 17:35:39
Autor: Artur Maśląg
Rosnąca liczba biegów...
[...]

Ogólnie tak będzie, ale takiemu nie przetłumaczysz, w żaden sposób.
Już nie napiszę, że stwierdziłem to organoleptycznie na wielu
samochodach przez ostanie kilkadziesiąt lat ( ;) ), ale nawet
w instrukcjach do samochodów takie zalecenia się znajdują (nie wiem
czy we wszystkich, nie czytam tego wszystkiego dokładnie).
Nawet pamiętam jak mnie kiedyś zaskoczył zapis, że celem oszczędności
zużycia paliwa (wyższy bieg było wszędzie) 'zalecają' jazdę na 4 do
40km/h (nawet niżej), chyba że silnik zacznie wcześniej szarpać.

Data: 2014-01-24 23:40:59
Autor: anacron
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 24.01.2014 17:35, Artur Maśląg pisze:
[...]

Nie jest to zawsze prawdą. Robiłem testy swojego czasu, dokładnie ta
sama droga (pętla o długości ~10km) i przejazd nocą z tą samą prędkością
na różnych biegach. Prędkość 50 km/h, biegi III,IV,V. Mimo, że na V
całkiem ładnie sobie radził przy 50km/h najmniej spalił według komputera
pokładowego na IV. Niewiele więcej na III a najwięcej na V.

--
anacron

Data: 2014-01-25 20:04:14
Autor: Artur Maśląg
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 2014-01-24 23:40, anacron pisze:
[...]

Nie jest to zawsze prawdą.

Znaczy co nie jest prawdą? To że ogólnie to co Michał napisał jest
prawdą? Nieprawda, to ogólnie jest prawdą.

Robiłem testy swojego czasu, dokładnie ta

Zrobiłeś test, z którego nic nie wynika, poza kolejnym
bajkopisarstwem...

Data: 2014-01-23 18:50:37
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

[...]

Wszystko zależy od tego, jak się zdefiniuje sprawność. Samochód to nie
tylko sam silnik a w pojęciu potocznym najważniejsza nie jest
sprawność silnika tylko sprawność przemieszczania się z punktu A do
punktu B ze znośną prędkością. A jej wyznacznikiem jest spożycie
paliwa.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-23 11:32:48
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 07:13:29 +0100, J.F. wrote:
[...]

Zasadniczo chodzi o okolice maksymalnego momentu obrotowego. To zazwyczaj pokrywa się z tymi średnimi obrotami - choć też nie zawsze. Niemniej sprawność (w sensie konsumpcji paliwa w ml/s do produkcji mocy w kW) jest największa przy maksymalnym obciążeniu silnika. Przy niskich obrotach, znaczna część energii jest tracona na napędzanie samego silnika.

[...]

Tak, tylko że nie jest to praca z największą sprawnością.

Tomek

Data: 2014-01-23 11:35:58
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-23, Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org> wrote:

[...]

Jezeli mowisz o maksymalnym momencie obrotowym tym z wykresu z hamowni to
zauwaz, ze jest to moment mierzony z pedalem w podlodze i niekoniecznie
musi sie pokrywac z tym przy wcisnieciu 1/8.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-23 13:02:38
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 11:35:58 +0000, AZ wrote:

Jezeli mowisz o maksymalnym momencie obrotowym tym z wykresu z hamowni
to zauwaz, ze jest to moment mierzony z pedalem w podlodze i
niekoniecznie musi sie pokrywac z tym przy wcisnieciu 1/8.

Tylko to nie ma najmniejszego znaczenia. Silnik przy wciśnięciu na 1/8 będzie zawsze pracował mniej sprawnie w porównaniu do pracy z w pełni otwartą przepustnicą.

Tomek

Data: 2014-01-24 21:32:55
Autor: Robert Rędziak
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 13:02:38 +0000 (UTC), Tomasz Stiller
<kaszel@lexx.eu.org> wrote:

Tylko to nie ma najmniejszego znaczenia. Silnik przy wciśnięciu na 1/8 będzie zawsze pracował mniej sprawnie w porównaniu do pracy z w pełni otwartą przepustnicą.

 Acha. A te 80 to będziesz jechał z gazem w podłodze?

Data: 2014-01-24 22:50:51
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Robert,

Friday, January 24, 2014, 10:32:55 PM, you wrote:

Tylko to nie ma najmniejszego znaczenia. Silnik przy wciśnięciu na 1/8
będzie zawsze pracował mniej sprawnie w porównaniu do pracy z w pełni otwartą przepustnicą.
 Acha. A te 80 to będziesz jechał z gazem w podłodze?

I zaciągniętym ręcznym, żeby obciążyć odpowiednio. Wtedy uzyska
najwyższą sprawność.

Niegłupi człowiek, wydawałoby się. Ogólne wnioski wysnuł poprawne a
poległ na szczególnych przypadkach. A wystarczyło pojechać te 80km/h
pod stromą górę, żeby wyjść na swoje i udowodnić, że są warunki, w
których rzeczywiście redukcja daje oszczędność. Brakło wyobraźni.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-23 14:08:17
Autor: Gotfryd Smolik news
Rosnąca liczba biegów...
[...]

  A przy wysokich nie? ;)
(patrz sąsiedni post - przemycasz w tym miejscu założenie, że silnik
będzie pracował przy wysokich obrotach z dużą mocą, a to nieprawda,
skoro do napędu jej nie trzeba, na hamulec nikt nie ciśnie a i o klimie
mowy nie było).

Tak, tylko że nie jest to praca z największą sprawnością.

  No i 100% zgody, tyle, że praca ze średnimi obrotami "prawie na
jałowym" RÓWNIEŻ nie jest pracą z największą sprawnością.

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-01-23 13:50:49
Autor: Tomasz Stiller
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 14:08:17 +0100, Gotfryd Smolik news wrote:

No i 100% zgody, tyle, że praca ze średnimi obrotami "prawie na jałowym"
RÓWNIEŻ nie jest pracą z największą sprawnością.

Owszem, z tym, że nawet w takim wypadku sprawność będzie wyższa niż na niskich obrotach i dużym obciążeniu.

Tomek

Data: 2014-01-23 01:56:20
Autor: Tomasz Pyra
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Thu, 23 Jan 2014 01:38:29 +0100, anacron napisał(a):

Zastanawiam się teraz, czy ma to służyć mniejszemu spalaniu czy lepszej
dynamice? W końcu są już auta z 8 biegami nawet. A może jest to tylko
chwyt marketingowy, po to, aby zachęcić czymś klienta do zmiany auta?

To są dwa zjawiska.

Pierwsze to downsizing, który powoduje że silniki są coraz mniej
elastyczne, przez co wymagają do efektywnej pracy coraz większej ilości
przełożeń.

Druga sprawa to duża moc silników - wynikająca i z pogoni za osiągami i z
rosnącej masy aut.
Efekt jest taki, że nawet do jazdy z prędkościami autostradowymi wystarcza
niewielka część mocy maksymalnej silnika.

Data: 2014-01-23 07:46:00
Autor: J.F.
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Thu, 23 Jan 2014 01:56:20 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
To są dwa zjawiska.
Pierwsze to downsizing, który powoduje że silniki są coraz mniej
elastyczne, przez co wymagają do efektywnej pracy coraz większej ilości
przełożeń.

Czekaj ... taki 1.4TSI 122KM ma jakas znaczaco rozna charakterystyke od 2.0 bez T 120 KM ?

i 5 biegow to za malo ? J.

Data: 2014-01-23 18:18:33
Autor: Martin Fox
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Thu, 23 Jan 2014 07:46:00 +0100, J.F. napisał(a):

Dnia Thu, 23 Jan 2014 01:56:20 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
..
A skoro tak, to warto zrobić bieg który umożliwi jazdę z tą prędkością przy
niższych obrotach, gdzie tą stosunkowo niską moc silnik generuje sprawniej.

i 5 biegow to za malo ?

A nie? Ile razy mi jadąc autostradą te 140km/h żałowałem że nie mam
szóstego biegu...

--
Martin Fox

Data: 2014-01-23 19:25:01
Autor: anacron
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 23.01.2014 19:18, Martin Fox pisze:
i 5 biegow to za malo ?

A nie? Ile razy mi jadąc autostradą te 140km/h żałowałem że nie mam
szóstego biegu...

Problem w tym, że to tak nie działa, przy VI nadal brakuje następnego bo
zestopniowali tak skrzynie, że te 6 pokrywa te 5 wcześniejszych.
O ile dobrze pamiętam ja na VI przy 140km/h mam 3000 obrotów (diesel)

--
anacron

Data: 2014-01-23 21:30:48
Autor: Martin Fox
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Thu, 23 Jan 2014 19:25:01 +0100, anacron napisał(a):

[...]

No ja w c-klasie mialem jakies 3500 (mniej wiecej) - i ten bieg kolejny,
który by zdjął te 700obr/min by się przydał :P

--
Martin Fox

Data: 2014-01-23 21:45:40
Autor: Axel
Rosnąca liczba biegów...
"anacron"  wrote in message news:lbrmpq$osh$1news.task.gda.pl...

[...]

Działa, działa. Mam w garażu dwa prawie identyczne samochody (4 lata różnicy) z prawie identycznymi silnikami - pojemność ta sama, 9KM różnicy. W starszym (ciut słabszym) 5 biegów, w nowszym 6. Różnica przy szybkiej jeździe wyraźnie odczuwalna, przy 100km/h na 5. biegu 500 obr/min różnicy. Jak jadę starszym - zdarza mi się łapać za skrzynię, bo mi 'wyje' na 5. biegu...
(mimo, że z V max raczej nie osiągam ;-)

--
Axel

Data: 2014-01-23 22:56:33
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Martin,

[...]

Ale jak zakładają 6-biegową skrzynię, to zazwyczaj zmieniają
przełożenie główne i na najwyższym biegu dalej masz to samo, tylko po
drodze musisz więcej kilkiem mieszać :(

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 00:36:01
Autor: Tomasz Pyra
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Thu, 23 Jan 2014 22:56:33 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Hello Martin,

[...]

Bo silniki coraz mniej elastyczne, to i potrzeba więcej biegów żeby zagonić
na koła moc występującą w wąskim zakresie obrotów.

Data: 2014-01-24 11:23:45
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tomasz,

Friday, January 24, 2014, 12:36:01 AM, you wrote:

[...]

Tylko dlaczego najpierw liczba biegów rośnie w tych rzekomo tak
elastycznych dieslach?

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 10:41:29
Autor: masti
Rosnąca liczba biegów...
Dnia pięknego Fri, 24 Jan 2014 11:23:45 +0100 osobnik zwany RoMan
Mandziejewicz napisał:

[...]

szĂłstego biegu...
[...]

bo sa coraz mniej elestyczne w związku ze stosowaniem turbo

mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2014-01-24 13:00:52
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello masti,

Friday, January 24, 2014, 11:41:29 AM, you wrote:

[...]

[...]

Tylko dlaczego ciągle krąży mit o elastyczności?

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 04:04:44
Autor: Adam Klobukowski
Rosnąca liczba biegów...
On Friday, 24 January 2014 13:00:52 UTC+1, RoMan Mandziejewicz  wrote:

> bo sa coraz mniej elestyczne w związku ze stosowaniem turbo

Tylko dlaczego ciągle krąży mit o elastyczności?

Bo wedle badań Instytu Pieczenia Kapusty, średni czas połowicznego rozpadu mitu to 10 lat.

BPMSPANC.

AdamK

Data: 2014-01-24 12:10:13
Autor: masti
Rosnąca liczba biegów...

bo diesel dieslowi nierĂłwny :)

mst <at> gazeta <.> pl

Data: 2014-01-23 16:40:06
Autor: anacron
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 23.01.2014 01:56, Tomasz Pyra pisze:
A skoro tak, to warto zrobić bieg który umożliwi jazdę z tą prędkością przy
niższych obrotach, gdzie tą stosunkowo niską moc silnik generuje sprawniej.

2500 RPM to w 1.4 CRDI na VI biegu 120 km/h, z 5-cio stopniową skrzynią
biegów chyba dla tych obrotów dla V biegu prędkość była identyczna.

--
anacron

Data: 2014-01-23 17:16:48
Autor: Cavallino
Rosnąca liczba biegów...

Użytkownik "anacron" <anacron@anacron.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:lbrd4j$8qv$1@news.task.gda.pl...
[...]

Znaczy IV i V bieg są identyczne?
Weź Ty pomyśl co piszesz.

Data: 2014-01-23 17:22:41
Autor: anacron
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 23.01.2014 17:16, Cavallino pisze:

[...]

"Weź Ty pomyśl co" czytasz "z 5-cio stopniową skrzynią biegów ... dla V
biegu" :)

--
anacron

Data: 2014-01-23 18:17:27
Autor: Cavallino
Rosnąca liczba biegów...

Użytkownik "anacron" <anacron@anacron.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:lbrfkf$c9m$1@news.task.gda.pl...
[...]

Musisz podkręcić jasność wypowiedzi, bo NADAL z nich nie wynika co chciałeś przekazać.
Czy Tobie chodzi o inny samochód w drugim przypadku?

Który fragment Twojej wypowiedzi o tym mówi?

Data: 2014-01-23 19:30:16
Autor: anacron
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 23.01.2014 18:17, Cavallino pisze:
Musisz podkręcić jasność wypowiedzi

1. skrzynia VI biegowa
bieg VI, obroty 2500 obr/min, prędkość 120 km/h

2. skrzynia V biegowa,
bieg V, obroty 2500 obr/min, prędkość 120 km/h

Mowa o tym samym silniku. To po co ta VI? Nadal na autostradzie brakuje
następnego (takiego nadbiegu) przy 140-150 km/h :)

--
anacron

Data: 2014-01-23 19:39:27
Autor: Cavallino
Rosnąca liczba biegów...

Użytkownik "anacron" <anacron@anacron.pl> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:lbrn3k$p52$1@news.task.gda.pl...
[...]

Obecnie jest jak mówisz, 6tka jest po to, aby krótsze były pozostałe biegi.
Jak dla mnie to kretynizm, im skrzynia krótsza tym gorzej się jeździ.
Tyle że to teoretycznie obniża im obroty, a  więc i zużycie paliwa.

Nadbieg miał sens, ale to stare czasy.

Data: 2014-01-23 21:37:09
Autor: J.F
Rosnąca liczba biegów...
Użytkownik "anacron"  napisał w wiadomości grup
[...]

Dobre pytanie. Nie pomyliles czegos ?

Inna sprawa ze obroty chyba w sam raz. Moze tak dobrali.
A skrzynia ma tyle biegow, zeby sie dobrze 100 jechalo i 90 i 80 i 70 ....

Nadal na autostradzie brakuje
następnego (takiego nadbiegu) przy 140-150 km/h :)

Jest inna sprawa - 150km/h wymaga jakiejs mocy. Powiedzmy 60KM.
Ty zdaje sie chwaliles jakies male silniki - mozliwe ze ten typ do wyprodukowania 60KM potrzebuje minimum np 3000rpm.
Wiec po co ci inne przelozenie ?
A spojrzenie w ch-ki moze nawet powiedziec ze taniej jechac przy 4000 niz przy 3000 z pedalem w podlodze.

J.

Data: 2014-01-23 09:34:35
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello anacron,

Thursday, January 23, 2014, 1:38:29 AM, you wrote:

Tak się zastanawiam, czemu to ma służyć? Jeszcze zanim kupiłem auto z IV
biegami,

Nie jesteś tak stary, żeby samochód z IV-biegową skrzynią stanowił
jakąś nowość.

[...]

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-23 10:33:05
Autor: Maciek
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Thu, 23 Jan 2014 09:34:35 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Nie jesteś tak stary, żeby samochód z IV-biegową skrzynią stanowił
jakąś nowość.

Za to ewidentnie jest na tyle mlody, ze rzymskie cyfry stanowia dla niego
niezrozumialy archaizm ;)

--
Maciek

Od kolijevke, pa do groba, za ispiranje mozga je doba

Data: 2014-01-23 10:36:43
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Maciek,

Thursday, January 23, 2014, 10:33:05 AM, you wrote:

Nie jesteś tak stary, żeby samochód z IV-biegową skrzynią stanowił
jakąś nowość.
Za to ewidentnie jest na tyle mlody, ze rzymskie cyfry stanowia dla niego
niezrozumialy archaizm ;)

To po czorta ich używa? Chciał znowu zaszpanować i wyszło jak
zwykle...

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-23 09:38:48
Autor: AZ
Rosnąca liczba biegów...
On 2014-01-23, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> wrote:
[...]

Nie zjadl Snickersa...

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2014-01-23 10:48:19
Autor: Marcin \"Kenickie\" Mydlak
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 2014-01-23 10:38, AZ pisze:
On 2014-01-23, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> wrote:
[...]

I jeszcze mu tunel popsuliście. Nie ma jak pisać na niusy w czasie jazdy. :P

--
Marcin "Kenickie" Mydlak
Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

Data: 2014-01-23 10:55:52
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Marcin,

Thursday, January 23, 2014, 10:48:19 AM, you wrote:

[...]

Podczas wyciągania samochodów z zasp i opiłków z baku.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-23 12:05:07
Autor: Tadzik
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 10:55:52 +0100, RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl.invalid> wrote:
> I jeszcze mu tunel popsuliście. Nie ma jak
> pisać na niusy w czasie jazdy. :P

Podczas wyciągania samochodów z zasp i opiłków z baku.

Wy zgryźliwi tetrycy przestańcie mu zazdrościć zaradności i podzielności uwagi przynależnej młodzieńczemu wiekowi! No!
--
Pozdro
Tadzik

Data: 2014-01-23 18:48:13
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tadzik,

> [...]

Wy zgryźliwi tetrycy przestańcie mu zazdrościć zaradności i podzielności uwagi przynależnej młodzieńczemu wiekowi! No!

Ale ja mu zazdroszczę świeżej przesiadki z Warszawy albo Syreny czy
innego Trabanta...

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-23 19:00:53
Autor: Artur Maśląg
Rosnąca liczba biegów...
Hello Tadzik,

[...]

Wiesz, założenie skrzyni 4-biegowej do Warszawy (tej która pojawiła
się jako super patent chyba w Nysie) było smutną pomyłką :)
Bardzo szybko wracałem do 3-biegowej ;)

Data: 2014-01-24 21:38:31
Autor: Robert Rędziak
Rosnąca liczba biegów...
On Thu, 23 Jan 2014 18:48:13 +0100, RoMan Mandziejewicz
<roman@pik-net.pl.invalid> wrote:

Ale ja mu zazdroszczę świeżej przesiadki z Warszawy albo Syreny czy
innego Trabanta...

 Wystarczył kwadrat, piątka tam przywędrowała dopiero z Poloneza.

Data: 2014-01-24 23:25:44
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Robert,

Friday, January 24, 2014, 10:38:31 PM, you wrote:

Ale ja mu zazdroszczę świeżej przesiadki z Warszawy albo Syreny czy
innego Trabanta...
 Wystarczył kwadrat, piątka tam przywędrowała dopiero z Poloneza.

Pisał o przesiadce na IV nie na V :)

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-23 21:47:33
Autor: Maciek
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Thu, 23 Jan 2014 10:55:52 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Podczas wyciągania samochodów z zasp i opiłków z baku.

Z zaspy kiedys wyciagalem, ale opilkow z baku, i to jeszcze na letnich
oponach, chyba bym nie potrafil...

Data: 2014-01-23 23:02:25
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Maciek,

Podczas wyciągania samochodów z zasp i opiłków z baku.
Z zaspy kiedys wyciagalem, ale opilkow z baku, i to jeszcze na letnich
oponach, chyba bym nie potrafil...

Te opiłki na letnich oponach mi się najbardziej podobają.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 13:24:45
Autor: Adam
Rosnąca liczba biegów...
Hello Maciek,

[...]

Dobry patent na erzatz opony kolcowanej - na lód jak znalazł ;)

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2014-01-24 13:27:32
Autor: RoMan Mandziejewicz
Rosnąca liczba biegów...
Hello Adam,

Friday, January 24, 2014, 1:24:45 PM, you wrote:

[...]

Opiłki jeżdżące na letnich oponach. Każdy opiłek - 4 oponki ;)

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2014-01-24 13:31:51
Autor: Adam
Rosnąca liczba biegów...
[...]

Uważaj, śliski temat ;)

Zaraz znów będzie dyskusja, czy opiłki mają dmuchać po opiciu, czy przed opiciem, a może wcale ;)

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2014-01-24 13:34:14
Autor: Maciek
Rosnąca liczba biegów...
Dnia Fri, 24 Jan 2014 13:31:51 +0100, Adam napisał(a):

śliski temat

Zmien na zimowki, przyczepnosc sie poprawi ;)

Data: 2014-01-27 19:17:58
Autor: Marcin Jan
Rosnąca liczba biegów...
W dniu 2014-01-23 01:38, anacron pisze:
[...]

IMHO jeśli to automat to niech tych biegów ma nawet srylion, jego broszka. Przy manualu 6 to jest dla mnie za dużo wachlowania. Z takich moich obserwacji:
Golf VI 140 KM DGS według mnie właśnie dzięki 6 biegom można dawać w palnik a max. spalanie wychodzi nie więcej niż 7.5.
Audi A4 150 KM skrzynia multitronik i teraz nie dam sobie głowy obciąć czy 7 czy 8 biegowa. Nie mniej 1,2,3,4 przyspieszenie lepsze niż w golfie ale na reszcie biegów golf odchodzi.
pozdrawiam
marcin jan

Rosnąca liczba biegów...