Roszczenie o zwrot zapłaty za czynsz

Data: 2009-04-12 20:47:49
Autor: Atlanticus
Roszczenie o zwrot zapłaty za czynsz
Hej,

  Mam następujący problem:
mieszkam "kątem", czyli bez pisemnej umowy u pewnej starszej pani z mojej
dalszej rodziny (nie spokrewnionej). Pani ta ma mieszkanie spółdzielcze
lokatorskie.

  Umawiam się z panią, że płacę jej część czynszu, który potem ona ma wpłacać
do administracji.

  Po roku okazuje się, że żadnego czynszu nie wpłacała w ogóle - nawet tych
kwot, które dostawała ode mnie.

  Jako że tam mieszkam i nie chcę dopuścić do nadmiernego zadłużenia
mieszkania, spokojnie spłacam administracji zaległości z własnych środków -
ratami.

  Czy mam prawną możliwość odzyskania od tej pani kwot, które jej wpłacałem na
czynsz (są dowody wpłat), a które na czynsz nie zostały przeznaczone?

  Dziękuję za wszelkie sugestie.

Data: 2009-04-12 22:56:27
Autor: Cavallino
Użytkownik "Atlanticus" <atlanticus@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości news:grtk1l$dfe$1inews.gazeta.pl...
[...]

Tak naprawdę płacisz jej za wynajem, niezależnie od tego jak to sobie nazwiecie.

[...]

Nie.
Natomiast to co wpłaciłeś w spółdzieni możesz sobie potrącić z dalszych wpłat dla właścicielki.

Data: 2009-04-12 21:06:17
Autor: Atlanticus
Cavallino <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał(a):
> [...]

Nie.
Natomiast to co wpłaciłeś w spółdzieni możesz sobie potrącić z dalszych wpłat dla właścicielki.

  "Starsza pani" jest już chyba jedną nogą w grobie, w dodatku powoli odchodzi
od rzeczywistości. Od pewnego czasu przestała w ogóle płacić rachunki -
telefon, kablówka, mieszkanie. Obawiam się, że teraz sam będę musiał płacić
całość - przynajmniej jeśli chodzi o mieszkanie.

   Czy jest jakaś szansa na odzyskanie od tej pani choć części kwot?

Data: 2009-04-12 16:50:01
Autor: witek
Atlanticus wrote:
[...]

Poszukaj w kodeksie cywilnym hasla prowadzenie spraw bez zlecenia.
Jeśli nie od niej to od spadkobierców.

Data: 2009-04-12 23:17:58
Autor: Cavallino
Użytkownik "Atlanticus" <atlanticus@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:

[...]

Nie bardzo rozumiem, co Ty chcesz od tego mieszkania, że chcesz sam za nie swoją własność bulić?
W spadku je dostaniesz czy jak?

  Czy jest jakaś szansa na odzyskanie od tej pani choć części kwot?

Jeśli ma majątek - to oczywiście że jest.

Data: 2009-04-12 22:13:05
Autor: Atlanticus
Roszczenie o zwrot zapłaty za czynsz
Cavallino <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> napisał(a):
Nie bardzo rozumiem, co Ty chcesz od tego mieszkania, że chcesz sam za nie swoją własność bulić?

Po pierwsze - art. 688(1) kc - ja też odpowiadam za te długi
Po drugie: nie chcę, aby spółdzielnia nas eksmitowała, czy też wykluczyła
panią z jej członków

W spadku je dostaniesz czy jak?

  Spółdzielcze lokatorskie chyba nie wchodzi w skład spadku, ale po śmierci
syn tej pani może przejąć te mieszkanie. A jest to mój teść i mam zamiar tam
mieszkać i nie chcę aby na  mieszkaniu były duże długi.

>   Czy jest jakaś szansa na odzyskanie od tej pani choć części kwot?

Jeśli ma majątek - to oczywiście że jest.

  Chodzi mi o możliwość wygrania sprawy w sądzie - czy płacąc 100%
czynszu+opłat za wodę mogę panią główną lokatorkę pozwać o 50% kosztów?

Data: 2009-04-13 01:30:28
Autor: Przemek Lipski

Użytkownik "Atlanticus" <atlanticus@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:grtp1h$1qj$1inews.gazeta.pl...

 Spółdzielcze lokatorskie chyba nie wchodzi w skład spadku, ale po śmierci
syn tej pani może przejąć te mieszkanie. A jest to mój teść i mam zamiar tam
mieszkać i nie chcę aby na  mieszkaniu były duże długi.

To nie lepiej pogadać z teściem o jego matce?

Pozdrawiam Przemek

Data: 2009-04-13 08:10:25
Autor: Atlanticus
Przemek Lipski <WYTdocent_paNIJ@wytnij.epf.pl> napisał(a):

> [...]
> mieszkać i nie chcę aby na  mieszkaniu były duże długi.

To nie lepiej pogadać z teściem o jego matce?

  Niestety teść nie chce utrzymywać z mamą kontaktu - nawet telefonicznego - i
unika jej skutecznie od wielu lat.

Data: 2009-04-13 10:52:54
Autor: Cavallino
[...]

Zdecydowanie.
Jeśli ta kobita jest tak niesprawna psychicznie, że nie kuma co robi, to może warto pomyśleć o jej ubezwłasnowolnieniu?
Może mógłbyś legalnie zarządzać jej majątkiem?

Data: 2009-04-13 00:02:23
Autor: animka
Atlanticus pisze:

telefon, kablówka, mieszkanie. Obawiam się, że teraz sam będę musiał płacić
całość - przynajmniej jeśli chodzi o mieszkanie.

Czy to mieszkanie jest przepisane na Ciebie?

--
animka

Data: 2009-04-12 23:07:30
Autor: Atlanticus
animka <animka@to.nie.ja.wp.pl> napisał(a):
Atlanticus pisze:

> telefon, kablówka, mieszkanie. Obawiam się, że teraz sam będę musiał płacić
> całość - przynajmniej jeśli chodzi o mieszkanie.

Czy to mieszkanie jest przepisane na Ciebie?

  Nie, już pisałem, że nie jest to moje mieszkanie.

Data: 2009-04-15 19:33:59
Autor: Johnson
Cavallino pisze:

Natomiast to co wpłaciłeś w spółdzieni możesz sobie potrącić z dalszych wpłat dla właścicielki.

Niby na jakiej podstawie ? Nic nie może.

--
@2009 Johnson
Audiatur et altera pars

Data: 2009-04-15 19:45:16
Autor: Johnson
Johnson pisze:

Natomiast to co wpłaciłeś w spółdzieni możesz sobie potrącić z dalszych wpłat dla właścicielki.

Niby na jakiej podstawie ? Nic nie może.

Po namyśle, prostuje może. Mój błąd :)

--
@2009 Johnson
Audiatur et altera pars

Data: 2009-04-14 16:01:00
Autor: Liwiusz
Roszczenie o zwrot zapłaty za czynsz
Błażej Kucz pisze:

Jednakże, jeśli ona będzie mogła wykazać, że wiąże was umowa najmu, na
mocy której Ty powinieneś jej płaić jakąś kwotę (o której wspomniałeś
na początku), to będziesz mógł odzyskać 5.000 minus to, co powinieneś
płacić jej.

   Zaraz, na moje oko powinien móc odzyskać całe 10 tysięcy (minus to, na co się umawiali przy "najmie").  Inaczej mielibyśmy do czynienia z dziwną sytuacją:

- wynajmujesz od kogoś mieszkanie i płacisz umówioną kwotę
- spółdzielnia cię ściga za zaległy czynsz, którego najemca nie płacił - Ty go spłacasz
- powinieneś móc dochodzić całości spłaconej zaległości, Twoim zobowiązaniem wobec najemcy jest bowiem tylko uzgodniona wysokość czynszu

A w ogóle czy najemca spółdzielczego lokatorskiego lokalu może go wynajmować?

--
Liwiusz

Data: 2009-04-15 19:39:14
Autor: Johnson
Roszczenie o zwrot zapłaty za czynsz
Błażej Kucz pisze:

Art. 452. Jeżeli świadczenie zostało spełnione do rąk osoby nie
uprawnionej do jego przyjęcia, a przyjęcie świadczenia nie zostało
potwierdzone przez wierzyciela, dłużnik jest zwolniony w takim
zakresie, w jakim wierzyciel ze świadczenia skorzystał. Przepis ten
stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy świadczenie zostało spełnione
do rąk wierzyciela, który był niezdolny do jego przyjęcia.

Nie. Ten przepis tu nie ma zastosowania. Spółdzielnia nie potwierdzi mu że spłacił dług jaki miał wobec tej pani.

Tu wracamy do początku posta - jeśli zapłaciłeś 10.000 do spółdzielni,
to zasadniczo 5.000 mógłbyś od starszej pani wyegzekwować.

Nic by nie mógł wyegzekwować.

--
@2009 Johnson
Audiatur et altera pars

Data: 2009-04-15 19:47:12
Autor: Johnson
Johnson pisze:

[...]

Prostuje swoją wypowiedź :)
Art. 452 kc oczywiście się nie stosuje, ale podstawą roszczeń w tym wypadku będzie jednak art. 518 §1 pkt 1 kc. Zapomniałem o tej solidarnej odpowiedzialności za czynsz.

--
@2009 Johnson
Audiatur et altera pars

Roszczenie o zwrot zapłaty za czynsz