Rotacja opon między kołami

Data: 2018-10-10 00:47:45
Autor: PlaMa
Rotacja opon między kołami
Cześć,

Jak rotujecie swoje opony między kołami? W sensie (jeśli to możliwe oczywiście):

A: Po prostu przód z tyłem
B: Po skosie
C: Według wskazówek zegara (to jest chyba bez sensu, ale spotkałem się z taką opinią).

Moje VECTOR 4SEASONS G2 195/65 R15 91 T pokazują nierówne zużycie między przodem a tyłem. Trochę przesadziłem bo niby co 7,5k km powinno się je rotować (warunki gwarancji) a zrobiłem więcej na nich :/ No ogólnie chciałbym je zrotować, wyważyć i jeszcze trochę poużywać.

  Co radzicie lub praktykujecie?

Data: 2018-10-10 01:57:32
Autor: Tomasz Pyra
Rotacja opon między kołami
Dnia Wed, 10 Oct 2018 00:47:45 +0200, PlaMa napisał(a):

Cześć,

Jak rotujecie swoje opony między kołami? W sensie (jeśli to możliwe oczywiście):

A: Po prostu przód z tyłem
B: Po skosie
C: Według wskazówek zegara (to jest chyba bez sensu, ale spotkałem się z taką opinią).

Prawo-lewo to w zasadzie bez różnicy (a jak są asymetryczne, to w ogóle się
nie da, a kierunkowe trzeba by przekładać na felgach - też bez sensu).

A żeby nie dopuścić do dużych różnic w zużyciu między osiami, należy mniej
zużytą parę zakładać tam gdzie się szybciej zużywa - dzięki temu ma się
zawsze 4 równo zużyte opony.

Kiedyś były zalecenia żeby rotować w kółko i to razem z kołem zapasowym,
ale to było dawno i nie prawda, kto dziś ma zapas z taką samą oponą jak
pozostałe cztery?

Data: 2018-10-09 23:07:41
Autor: przemek.jedrzejczak
Rotacja opon między kołami
-- Kiedyś były zalecenia żeby rotować w kółko i to razem z kołem zapasowym,
ale to było dawno i nie prawda, kto dziś ma zapas z taką samą oponą jak
pozostałe cztery?

ktos kto duzo jezdzi :-) zuzywa sie przeciez para wiec bierzesz jedna (lepsza) i do bagaznika po czym kupujesz nowa pare, zostaje jedna zuzyta

Data: 2018-10-10 02:14:50
Autor: PlaMa
Rotacja opon między kołami
W dniu 2018-10-10 o 01:57, Tomasz Pyra pisze:

A: Po prostu przód z tyłem
[...]

Czyli opcja A? I tak myślałem, żeby je poprzekładać żeby je wyważyć przy okazji.

Kiedyś były zalecenia żeby rotować w kółko i to razem z kołem zapasowym,
ale to było dawno i nie prawda, kto dziś ma zapas z taką samą oponą jak
pozostałe cztery?

No ktoś mi tak tłumaczył właśnie. Tylko, że ja nawet nie mam zapasu :)

Data: 2018-10-10 13:14:53
Autor: Yeti Siedzinski
Rotacja opon między kołami
On Tuesday, October 9, 2018 at 4:57:36 PM UTC-7, Tomasz Pyra wrote:
> [...]

Kiedyś były zalecenia żeby rotować w kółko i to razem z kołem zapasowym,
ale to było dawno i nie prawda, kto dziś ma zapas z taką samą oponą jak

Ja mam i rotuje wszystkie 5 kolek :). Nie chce zostac z zapasem "jak nowy" bo potem bede "zmuszony" by znowu zakupic takie same opony.

Data: 2018-10-11 05:35:25
Autor: Mateusz Viste
Rotacja opon między kołami
On Wed, 10 Oct 2018 13:14:53 -0700, Yeti Siedzinski wrote:
Ja mam i rotuje wszystkie 5 kolek :).

Ponoć dzisiejsze opony bardzo nie lubią zmian kierunku kręcenia. Ale może to tylko spisek producentów opon.

Nie chce zostac z zapasem "jak
nowy" bo potem bede "zmuszony" by znowu zakupic takie same opony.

Rotacja przód-tył powinna zapewnić jednostajne zużycie wszystkich czterech opon, pod warunkiem że zbieżność jest prawidłowa. A zapasówka może przecież zostać z innym bieżnikiem, w razie przyszłej wymiany.

Mateusz

Data: 2018-10-10 08:04:29
Autor: Vlad The Ripper
Rotacja opon między kołami
W dniu 2018-10-10 o 00:47, PlaMa pisze:
Cześć,

Jak rotujecie swoje opony między kołami? W sensie (jeśli to możliwe oczywiście):

A: Po prostu przód z tyłem
[...]

W instrukcji obsługi do moich 2 ostatnich aut było napisane, żeby zamieniać tył z przodem bez zamiany stronami (lewy tył na lewy przód, prawy tył na prawy przód) średnio co 7-10kkm. Jak masz letnie i zimowe to wygodnie zrobić rotację przy zmianie kompletu i tak praktykuję. A przy wielosezonowych to bym się tym nie kłopotał i robił rotację co rok lub 2 lata.

Data: 2018-10-10 10:59:54
Autor: Budzik
Rotacja opon między kołami
Użytkownik PlaMa barakady@wp.pl ...

Cześć,

Jak rotujecie swoje opony między kołami? W sensie (jeśli to możliwe oczywiście):

A: Po prostu przód z tyłem
[...]

Rotowac co 7,5k? hahahahahaha, kto takie rzeczy wymysla...
Ja po prostu zmieniam lato zima. Jak zakładam na nowy sezon i jeszcze sie nadaja to lepsze daje na przód.

P.S. Ale ja srednio przejezdzam 2 sezony na jednym zestawie czyli jakies 60-100kkm to jakbym miał co 10kkm rotowac to bym chyba ocipiał...

--
Pozdrawia... Budzik
Jeżeli nawet OE nie widzi żadnych załączników, to ich nie ma ;)

Data: 2018-10-10 12:30:37
Autor: PiteR
Rotacja opon między kołami
na  ** p.m.s **  PlaMa pisze tak:

Jak rotujecie swoje opony między kołami?

Nie rotuję. Jak się przód zużyje to przekładam na tył i kupuje nowe.
A w zimówkach odwrotnie. Tył idzie na przód a nowe na tył.

--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2018-10-11 08:08:37
Autor: Jacek
Rotacja opon między kołami
W dniu 10.10.2018 o 00:47, PlaMa pisze:
Cześć,

Jak rotujecie swoje opony między kołami?

A jaki cel tej rotacji zamierzasz osiągnąć?
Jeżeli równomierne zużycie, to jedyne logiczne wyjście to zamiana: najbardziej zużyta z najmniej zużytą. Pozostałe dwie: lepsza z gorszą, albo w przypadku nieznacznych różnic zostawić.
Jacek

Rotacja opon między kołami