Router gsm do FTTH

Data: 2020-05-04 18:25:34
Autor: pueblo
Router gsm do FTTH
Znajomy mi mówi, że chce kupić jakiś "dobry" router do GSM, żeby
potem, jak przyjdzie pora nadawał się do światłowodu. Ja jakoś tak
powątpiewałem, czy to tak zadziała, czy poprostu podłączy światłowód
bezpośrednio do tego routera, ale sam nie wiem. Jak podłączają światłowód? Normalnym RJ-45 do portu WAN? Sam mam taki paraświatłowód - para, bo z Vectry i z klatki idzie do mieszkań koncetrykiem do
routera.

Data: 2020-05-04 20:12:49
Autor: MF
Router gsm do FTTH
On 04/05/2020 19:25, pueblo wrote:
Jak podłączają
światłowód? Normalnym RJ-45 do portu WAN? Sam mam taki paraświatłowód
- para, bo z Vectry i z klatki idzie do mieszkań koncentrykiem do
routera.

Istnieją dwa rodzaje podłączeń do światłowodu:
1. FTTH (fibre to the home), alternatywnie FTTP (fibre to the premises), polega na pociągnięciu światłowodu do mieszkania czy innej serwerowni, na ścianie masz puszkę abonencką z portem RJ45, do którego podłączasz router tak jak piszesz;
2. FTTC (fibre to the cabinet) polega na pociągnięciu światłowodu do szafki teletechnicznej gdzieś na ulicy, a z szafki połączenie już idzie starą technologią, np. koncentrykiem (jak u Ciebie) czy linią telefoniczną (ja tak mam) i router podłączasz tak jak w czasach przedświatłowodowych.

Przynajmniej tak to wyjaśnia mój dostawca internetu.

--
MF

Data: 2020-05-04 21:24:34
Autor: Uncle Pete
Router gsm do FTTH
On 04.05.2020 20:25, pueblo wrote:
[...]

ZTCW bezpośrednio do żadnego routera światłowód nie podepniesz, będziesz miał po drodze jakby modem optyczny (optical network terminator) zamontowany przez providera, do którego już będziesz mógł podłączyć własny router. Więc router nie musi mieć jakichś specjalnych właściwości "optycznych".

Data: 2020-05-06 09:56:46
Autor: Mirek Ptak
Router gsm do FTTH
W dniu 04.05.2020 o 21:24, Uncle Pete pisze:
[...]

Chyba, że kupi coś takiego:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1lycUdCBYBeNjy0Feq6znmFXam.jpg
PON to wejście wtyczki ze światłowodem.

Choć ja bym nie ryzykował - dostawcy zwykle chcą mieć swój sprzęt u klienta.
Takie coś jak z obrazka miałem w domu przez parę lat "mienia" FTTH. Daje to WiFi, Voip i 4 porty lan 1GB. U mnie 2 były zajęte przez IPTV. Teoretycznie żadnego routera nie było więcej trzeba, ale z powodu sporego rozbudowania mojej sieci w domu miałem do tego podpiete jeszcze dwa routery i switch :)

--
Mirek Ptak
kolczan( a t )dronet(kropek) p l

Data: 2020-05-06 11:34:12
Autor: Adam
Router gsm do FTTH
W dniu 2020-05-06 o 09:56, Mirek Ptak pisze:
[...]

Jest jeszcze jeden aspekt własnego "świetlanego" routera: gdyby się coś działo, to dostawca internetu może zwalać problem na obcy (dla niego) sprzęt. Natomiast jeśli jest modem, to łatwo zdiagnozować, z czym jest problem.

Ja u klientów od wielu już lat kładę Drayteki, a tam można albo ustawić load balance lub backup wan (jeśli równocześnie mamy dwóch lub więcej dostawców internetu), albo skorzystać z innego portu przy zmianie dostawcy internetu.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-05-06 12:32:34
Autor: pueblo
Router gsm do FTTH
Witaj Adam, 06 maj 2020 w news:r8u0al$agr$1$Adamnews.chmurka.net
napisałeś/aś:
[...]

Tak sobie głośno teraz pomyślę. Z jednej strony wydaje się oczywiste
(chyba), że router to nie jest urządzenie do odbioru internetu od ISP i większość z tych urządzeń ma jeszcze w sobie jakiś modem. Wydaje mi się, że w zależności od dostawcy może niekoniecznie musi to być modem optyczny.
Bo może być tak, jak ja mam - światłowodowe łącze, ale na końcu modem kablowy - albo jak pisał wcześniej MF - modem telefoniczny(zdaje mi się, że Netia tak też robi) i RJ-11
Z drugiej strony eksperci na morele piszą:
"Router dla światłowodu powinien zostać wykonany w technologii xDSL. Mowa o urządzeniach, które zostały wyposażone w złącze typu RJ-45, które pozwoli na szybkie podłączenie, a także zagwarantuje odpowiednią prędkość przesyłu danych. Da nam to gwarancję, że wszystko będzie funkcjonowało w sposób prawidłowy."
https://www.morele.net/wiadomosc/jaki-router-do-swiatlowodu-wybrac-
sprawdz-ktory-bedzie-najlepszy/13806/
Chyba, że jest to z ich strony skrót myślowy i oczywiste jest, że żaden z tych routerów xDSL sam nie da rady zdekodować sygnału światłowodowego i prze routerem musi być inne urządzenie. Np. Orange
https://www.orange.pl/kid,4002325158,id,4002325159,title,modemy-i-
akcesoria,article.html
Przy Funbox 2.0 i Livebox 3.0 daje terminal FTTH z którego idzie kabel właśnie do portu WAN tych urządzeń.
No i teraz kluczowe pytanie. Czy jest możliwe, żeby internet światłowodowy został dostarczony do odbiorcy w taki sposób, że nie potrzebuje on żadnego modemu i wystarczy router z portem WAN?

No to zapytam o ten WAN. Jest to jedyne rozwiązanie jeśli chce się połączyć kablowo modem z routerem albo r-r, gdzie jedno z urządzeń odbiera internet od ISP i "przekazuje" drugiemu? Zagadza się?
Pytam, bo sporo tych routerów do GSM nie posiada nic oprócz portów LAN. Więc jeśli, to urządzenie miałoby się jakoś bardziej w przyszłości przydać, to niech już lepiej znajomy wybierze coś z portem WAN.

Data: 2020-05-06 15:50:19
Autor: Krystek
Router gsm do FTTH
W dniu 2020-05-06 14:32, pueblo pisze:
[...]

To trochę pomieszanie pojęć. xDSL oznacza tyle, że router dostarcza Internet przez port WAN, z którego odbiera Internet z innego urządzenia (np. modemu GSM, łącza światłowodowego, modemu telefonicznego/ISDN, czy nawet przez satelitę).

Urządzenie dostawcy Internetu działa jako modemo-router i wielu osobom to wystarczy, bo taki modemo-router ma gniazda Ethernet do podłączania komputerów, czy innych urządzeń kablem sieciowym + rozprowadza Internet przez WiFi. Tylko, że możliwości konfigurowania takiego urządzenia przez abonenta są często mocno ograniczone. Nie może np. zmienić adresacji sieci lokalnej albo ustawień sieci WiFi.

Dlatego też bardziej zaawansowani użytkownicy za modemo-routerem dostawcy sieci stawiają własny router i na nim konfigurują sieć według własnych wymagań. Modemo-router od ISP pełni tu rolę końcówki sieci, a właściwą sieć tworzy prywatny router. Oczywiście użytkownik nie ma wpływu na adresację sieci dostawcy, bo adres pobiera przeważnie po DHCP - automatycznie, ale sieć domową może sobie skonfigurować zgodnie z własnymi wymaganiami.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2020-05-06 16:14:27
Autor: Adam
Router gsm do FTTH
W dniu 2020-05-06 o 15:50, Krystek pisze:
[...]

W takim przypadku (gdy dostawca do światełka przykleja swój modemo-router) to ten router najczęściej ustawia się w tryb bridge lub podobny.
Natomiast jeśli dostawca daje tylko modem, to najczęściej spotykałem nie DHCP, tylko PPPeE czy jakiś L2TP.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-05-10 14:33:39
Autor: Smok Eustachy
Router gsm do FTTH
W dniu 06.05.2020 o 16:14, Adam pisze:
/.../

[...]

Ni mają takiej opcji często.

Data: 2020-05-04 23:31:09
Autor: Marcin Debowski
Router gsm do FTTH
On 2020-05-04, pueblo <nomail@nomail.pl> wrote:
[...]

Co to jest ten router do GSM? Taki co daje możliwość użycia modemu GSM lub ma wręcz złącze do karty SIM? Znaczy chce na razie używać Internetu komórkowego a potem wykorzystać jako normlany domowy router jak mu podłączą światłowód i żeby miał jeszcze optyczny port?

Kombinacja GSM z routerem optycznym nie ma za dużo sensu i wątpię aby była łatwo dotepna w opcji "gotowa do użytku". Kombinacja zwyklego routera ze światłowodem jest dość czesto spotykana, np. Huawei HG8244H własnie do domowej kablówki, lub dziesiątki innych z portami typu SFP (np. Mikrotik RB760iGS), ale kupowanie tego (na "bo w przyszłości") nie ma sensu bo sprzęt umożliwiający połączenie światłowodu z siecią domową to domena tego kto dostarcza usługę. Kupowanie czegoś samemu, to wręcz proszenie się o kłopty, bo każdy dostawca ustawia router od strony WAN po swojemu. Nb. na jakimś nieco bardziej rozbudowanym Routerboard wspomnianego Mikrotika powinno dać się pożenić GSM z siecią optyczną w jednym urządzeniu.

--
Marcin

Data: 2020-05-06 12:34:06
Autor: pueblo
Router gsm do FTTH
Witaj Marcin Debowski, 05 maj 2020 w
news:1B1sG.108960$6IG.15203fx01.ams1 napisałeś/aś:
On 2020-05-04, pueblo <nomail@nomail.pl> wrote:
[...]

Ten drugi

Znaczy chce na razie używać
Internetu komórkowego a potem wykorzystać jako normlany domowy
router jak mu podłączą światłowód i żeby miał jeszcze optyczny port?

No właśnie tu jest pies pogrzebany. Już się rozpisałem na ten temat
przed chwilą, więc może powtórzę tylko kluczowe pytanie. Czy jest
mozliwe, zeby internet swiatlowodowy zostal dostarczony do odbiorcy w

Data: 2020-05-06 12:40:15
Autor: pueblo
Router gsm do FTTH
Witaj pueblo, 06 maj 2020 w news:5eb2aebd$0$508$65785112

On 2020-05-04, pueblo <nomail@nomail.pl> wrote:
[...]

Jeszcze uściślę. I nie poterzeba nic więcej - czyli na ścianie jest kabel prosto do routera. Bo to że może być konieczny jakiś terminal FTTH, to już wiem.

On 2020-05-04, pueblo <nomail@nomail.pl> wrote:
[...]

Spytaj dostawcy.
Jeśli światło idzie do abonenta, to dostajesz albo tylko modem, a "w nim" masz nr IP; albo dostajesz modemo-router, w którym jak dobrze pójdzie, to masz może raptem ze dwie opcje i tyle.

Jeśli światło jest dostarczane dla kilku abonentów, to dostajesz tylko "kabel z internetem" albo "gniazdko z internetem" - czyli Ciebie już nie interesuje, co jest wcześniej, czy światło, czy koncentryk, czy UTP, czy biegające stado myszy roznoszących pakiety.

--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2020-05-10 14:35:44
Autor: Smok Eustachy
Router gsm do FTTH
W dniu 06.05.2020 o 16:19, Adam pisze:
/.../
Spytaj dostawcy.

Orange dostarcza Funboxa 3 który nie ma opcji bridge

Data: 2020-05-21 09:50:46
Autor: pueblo
Router gsm do FTTH
Witaj Smok Eustachy, 10 maj 2020 w news:5eb7f4e0$0$17364$65785112

Dzięki. Jakaś konkretna odpowiedź.

Router gsm do FTTH